Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 622
Offentligt
1633030_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2016
Straffuldbyrdelseskontoret
Jørgen Jørgensen
2016-0030-4433
1939442
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 514 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. april 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Søren Pind
/
Ane Røddik Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 622: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 514 om der eksisterer fælles europæiske regler for politisamarbejdet som inkluderer brugen af politiagenter i andre lande, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 514 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, som opfølgning på svar på REU alm. del –
spørgsmål 406, redegøre for, om der eksisterer fælles europæi-
ske regler for politisamarbejdet som inkluderer brugen af poli-
tiagenter i andre lande, og om disse regler i så fald er overtrådt,
samt hvilke sanktioner der eventuelt måtte være ved overtræ-
delser?”
Svar:
1.
EU-medlemsstaterne har vedtaget en konvention af 29. maj 2000 om
gensidig retshjælp i straffesager mellem medlemsstaterne og en tillægspro-
tokol hertil.
Artikel 14 i konventionen har følgende ordlyd:
»Diskrete undersøgelser
1. Medlemsstater kan aftale at bistå hinanden i efterforsknin-
gen af strafbare handlinger og lade embedsmænd arbejde under
skjult eller falsk identitet (diskrete undersøgelser).
2. Anmodninger om diskrete undersøgelser behandles i hvert
enkelt tilfælde af den anmodede medlemsstats kompetente
myndigheder under behørigt hensyn til national ret og nationa-
le procedurer. Den anmodende medlemsstat og den anmodede
medlemsstat aftaler indbyrdes under behørigt hensyn til deres
nationale ret og nationale procedurer, hvor længe den diskrete
undersøgelse skal vare, hvilke nærmere vilkår der skal gælde
herfor, og hvilken retsstilling de berørte embedsmænd skal ha-
ve under den diskrete undersøgelse.
3. Diskrete undersøgelser gennemføres i overensstemmelse
med national ret og nationale procedurer i den medlemsstat, på
hvis område de foregår. De berørte medlemsstater samarbejder
om forberedelsen og overvågningen af diskrete undersøgelser
og træffer foranstaltninger vedrørende sikkerheden for de em-
bedsmænd, der arbejder under skjult eller falsk identitet.
4. Enhver medlemsstat kan samtidig med afgivelsen af den i
artikel 27, stk. 2, omhandlede notifikation erklære, at den ikke
er bundet af nærværende artikel. En sådan erklæring kan til
enhver tid trækkes tilbage.«
Danmark har i forbindelse med ratifikation af konventionen erklæret ikke
at være bundet af den nævnte bestemmelse om diskrete undersøgelser.
2.
Danmark deltager endvidere i den europæiske konvention af 20. april
1959 om gensidig retshjælp i straffesager og to tillægsprotokoller hertil af
henholdsvis 17. marts 1978 og 8. november 2001.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 622: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 514 om der eksisterer fælles europæiske regler for politisamarbejdet som inkluderer brugen af politiagenter i andre lande, fra justitsministeren
Artikel 19 i tillægsprotokollen af 8. november 2001 har følgende ordlyd:
»Diskrete undersøgelser
1. Den begærende og den anmodede stat kan aftale, at de hjæl-
per hinanden med at efterforske forbrydelser ved brug af em-
bedsmænd, der arbejder under skjult eller falsk identitet (dis-
krete undersøgelser).
2. Den anmodede stats kompetente myndigheder skal i hvert
enkelt tilfælde træffe beslutning om anmodningen med behørig
hensyntagen til statens nationale lovgivning og procedurer. Va-
righeden af den diskrete undersøgelse, de specifikke betingel-
ser og de pågældende embedsmænds juridiske status under de
diskrete undersøgelser skal aftales mellem parterne med behø-
rig hensyntagen til deres nationale lovgivning og procedurer.
3. Diskrete undersøgelser skal finde sted i overensstemmelse
med den nationale lovgivning og procedurer i den part, på hvis
territorium den diskrete undersøgelse finder sted. De berørte
parter skal samarbejde for at sikre, at den diskrete undersøgelse
forberedes og overvåges og for at træffe foranstaltninger ved-
rørende sikkerheden for de embedsmænd, der arbejder under
skjult eller falsk identitet.
4. Parterne skal ved at afgive en erklæring til Europarådets ge-
neralsekretær på tidspunktet for undertegnelse eller ved depo-
neringen af deres ratifikations-, accept-, godkendelses- eller til-
trædelsesinstrument anføre de myndigheder, der er kompetente
med henblik på stk. 2. De kan efterfølgende til enhver tid og på
samme måde ændre ordlyden af deres erklæring.«
Danmark har i forbindelse med ratifikation af tillægsprotokollen erklæret
ikke at være bundet af den nævnte bestemmelse om diskrete undersøgel-
ser.
3.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/41/EU af 3. april 2014 om
den europæiske efterforskningskendelse
indfører et samlet system for frem-
skaffelse af bevismateriale i straffesager baseret på princippet om gensidig
anerkendelse.
Artikel 29 i direktivet har følgende ordlyd:
»Diskrete undersøgelser
1. En europæisk efterforskningskendelse kan udstedes for at
anmode fuldbyrdelsesstaten om at bistå udstedelsesstaten med
efterforskning i straffesager, som foretages af embedsmænd,
der arbejder under dække eller falsk identitet (»diskrete under-
søgelser«).
2. Udstedelsesmyndigheden anfører i den europæiske efter-
forskningskendelse, hvorfor den finder det sandsynligt, at den
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 622: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 514 om der eksisterer fælles europæiske regler for politisamarbejdet som inkluderer brugen af politiagenter i andre lande, fra justitsministeren
diskrete undersøgelse er relevant for den pågældende straffe-
sag. Afgørelsen om anerkendelse og fuldbyrdelse af en euro-
pæisk efterforskningskendelse, der er udstedt i henhold til den-
ne artikel, træffes i hver enkelt sag af de kompetente myndig-
heder i fuldbyrdelsesstaten under behørigt hensyn til dennes
nationale ret og procedurer.
3. Ud over de grunde til afslag på anerkendelse og fuldbyrdel-
se, der er omhandlet i artikel 11, kan fuldbyrdelsesmyndighe-
den afslå at fuldbyrde en europæisk efterforskningskendelse
som omhandlet i stk. 1, når:
a)
fuldbyrdelsen af den diskrete undersøgelse ikke ville
være tilladt i en tilsvarende national sag, eller
b)
det ikke var muligt at nå til enighed om ordningerne
vedrørende de diskrete undersøgelser i henhold til
stk. 4.
4. Diskrete undersøgelser gennemføres i overensstemmelse
med den nationale ret og de nationale procedurer i den med-
lemsstat, på hvis område undersøgelsen foregår. Retten til at
handle og til at lede og kontrollere operationer vedrørende den
diskrete undersøgelse tilkommer alene fuldbyrdelsesstatens
kompetente myndigheder. Udstedelsesstaten og fuldbyrdelses-
staten aftaler indbyrdes under hensyntagen til deres nationale
ret og procedurer, hvor længe den diskrete undersøgelse skal
vare, hvilke nærmere vilkår der skal gælde herfor, og hvilken
retsstilling de embedsmænd, der er involveret i diskrete under-
søgelser, skal have.«
Direktivet om den europæiske efterforskningskendelse er vedtaget med
hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
artikel 82, stk. 1, litra a, og er derfor omfattet af Danmarks retsforbehold.
Direktivet er således ikke bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
4.
Danmark er således ikke bundet af internationale regler om brugen af
politiagenter i andre lande. Som det fremgår af besvarelse af 12. april 2016
af spørgsmål nr. 406 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, har dansk po-
liti tilkendegivet over for rumænsk politi, at i det omfang rumænsk politi
måtte have benyttet den rumænske statsborger som agent i Danmark, var
dette sket i strid med de danske regler om agentanvendelse.
4