Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 661
Offentligt
1640889_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
31. maj 2016
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 13/5-16
Til brug for Europaudvalgets møde fredag den 3. juni 2016 omdeles foreløbigt
referat af udvalgets møde den 13. maj 2016, hvor udlændinge-, integrations-
og boligministeren forelagde sager vedr. Den Europæiske grænse- og kyst-
vagt, visumliberalisering og migration.
Med venlig hilsen
Mette Nielsen,
Udvalgsassistent
1/9
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 661: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 13/5-16
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3465 (retlige og indre anliggender) den 20. maj 2016
Udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Migrationsstrømmene til Europa er
faldet markant over de seneste uger. Det skyldes bl.a. lukningen af grænsen mellem
Makedonien og Grækenland og formentlig EU’s aftale med Tyrkiet fra den 18. marts. Men
det er alt for tidligt at afblæse den europæiske migrations- og flygtningekrise. Det er også
konklusionen i Kommissionens seneste rapport om migrationssituationen. Vi skal endnu
ikke på nogen måde forvente, at tingene er løst.
RIA-mødet den 20. maj er det tredje ekstraordinære og det femte rådsmøde i alt i år.
Som jeg også sagde sidste gang, jeg var i Europaudvalget, skal vi diskutere en rådsmø-
dedagsorden med et temmelig ambitiøst sigte. Det kommer bl.a. til udtryk i formandska-
bets ambition om, at vi på mødet den 20. maj skal nå til politisk enighed om Kommissio-
nens forslag til at styrke og udvide mulighederne for at suspendere de visumfritagelsesaf-
taler, vi har indgået og indgår med tredjelande. Det er efter min opfattelse et meget vigtigt
tiltag fra Kommissionens side. Hvis ikke tredjelandene lever op til de aftaler, vi har indgå-
et, skal der selvfølgelig være mulighed for hurtigt og effektivt at suspendere visumfrita-
gelsen for at sikre både håndteringen af migrationsstrømmene og Europas sikkerhed. Det
vender jeg tilbage til. Bortset fra et enkelt punkt på dagsordenen, der hører under
Justitsministeriet er mødet reserveret det, vi kalder indenrigsdagsordenen. Endelig vil jeg
til sidst orientere om en sag ved EU-domstolen.
1. Den Europæiske grænse- og kystvagt: Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om Den Europæiske Grænse- og Kystvagt og om ophævelse
af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267/EF
(førstebehandling)
Fremskridtsrapport
2/9
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 661: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 13/5-16
KOM (2015) 0671
Rådsmøde 3465
bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2015) 0671
bilag 525 (brev fra udlændinge-, integrations- og
boligministeren om forhandlingsoplæg den 1/4-16 vedrørende forslag om en
europæisk grænse- og kystvagt)
KOM (2015) 0671
bilag 524 (brev til udlændinge-, integrations-, og
boligministeren fra Folketingets Europaudvalg vedr. opfølgning på
ministerens forelæggelse i Europaudvalget 1/4-16 2016 vedr. den
europæiske grænse- og kystvagt)
KOM (2015) 0671
bilag 4 (notat i opfølgning af forhandlingsoplæg 1/4-16
om forslag om en europæisk grænse- og kystvagt)
KOM (2015) 0671 - svar på spm. 1 om hvorfor der ikke er tale om
suverænitetsafgivelse, når Rådet kan tvinge et medlemsland til at indføre
grænsekontrol ved hele eller dele af landets interne grænser, fra
udlændinge-, integrations- og boligministeren
EU-note (15)
E 21 (EU-note om Fælles Grænse- og kystvagtagentur)
EUU alm. del (15)
bilag 608 (internt) (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (15)
bilag 617 (udvalgsmødereferat side 807 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 19/4-16)
Udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Det første punkt på dagsordenen er
forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt. Her skal jeg blot orientere om, at trilog-
forhandlingerne med Europa-Parlamentet er indledt. Europa-Parlamentet har fremlagt
mange forslag til ændringer til Kommissionens oprindelige forslag af 15. december. Man-
ge af disse forslag er der allerede taget hånd om i Rådet. Det er fortsat formandskabets
plan, at den europæiske grænse- og kystvagt skal vedtages endeligt i juni. På rådsmødet
forventer jeg, at formandskabet vil orientere os om status på forhandlingerne med Euro-
pa-Parlamentet.
2. Migration
Implementering af EU-Tyrkiet-erklæringen af 18. marts 2016
Seneste udvikling
Udveksling af synspunkter
3/9
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 661: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 13/5-16
KOM (2016) 0231
Rådsmøde 3465
bilag 1 (samlenotat side 16)
Det Europæiske Råd 17-18/3-16
bilag 7 (konklusioner fra mødet i Det
Europæiske Råd 17-18/3-16)
EUU alm. del - svar på spm. 40 om græske kystbevogtningsfartøjer og
Frontex-fartøjer, der opsamler bådflygtninge i græsk farvand, ikke må sejle
disse til Tyrkiet, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
EUU alm. del - svar på spm. 42, om hvorvidt danske
udlændingemyndigheder betragter Tyrkiet som et sikkert tredjeland og hvilke
kriterier der er afgørende for, om et land kan betragtes som sikkert
tredjeland, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
EUU alm. del - svar på spm. 43 om, hvilke kriterier der er afgørende for, om
EU betragter et land som sikkert tredjeland
herunder landets grad af
tilslutning
til og efterlevelse af FN’s flygtningekonvention fra 1951, fra
udlændinge-, integrations- og boligministeren
EUU alm. del - svar på spm. 48 om ministerens udtalelse på
Europaudvalgets møde 4/3-16 om, at Flygtningenævnet i hver enkelt
asylsag tager konkret stilling til, hvorvidt Tyrkiet er et sikkert tredjeland, fra
udlændinge-, integrations- og boligministeren
EUU alm. del - svar på spm. 49 om, hvorvidt Tyrkiet opfylder krav til et
sikkert tredjeland, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
EUU alm. del - svar på spm. 50 om, hvorvidt Tyrkiet opfylder krav til et
sikkert tredjeland, jf. artikel 39, stk. 2 i direktiv om fælles procedure for
tildeling og fratagelse af international beskyttelse, fra udlændinge-,
integrations- og boligministeren
EUU alm. del - svar på spm. 51 om, ministeren kan bekræfte, at Tyrkiet har
ratificeret FN’s flygtningekonvention med geografisk forbehold, fra
udlændinge-, integrations- og boligministeren
EUU alm. del - svar på spm. 52 om, ministerens kommentarer til Human
Rights Watchs pressemeddelelse af 23/11-15
”Turkey: Syrians Pushed Back
at the Border”, fra udlændinge-,
integrations- og boligministeren
EUU alm. del - svar på spm. 53 om, ministerens kommentarer til Amnesty
Internationals rapport ”Europe’s Gatekeeper –
Unlawful Detention and
Deportation of Refugees from Turkey”, fra udlændinge-,
integrations- og
boligministeren
EUU alm. del - svar på spm. 70 om ministerens svar på B 107 - spm. 6, 7 og
21 i Finansudvalget om flygtningefaciliteten for Tyrkiet, fra udlændinge-,
integrations- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
EUU alm. del - svar på spm. 71 om, hvorvidt Danmark har en
menneskeretlig forpligtelse til at sikre sig, at asylansøgere, som overdrages
fra danske myndigheder til Grækenland, ikke risikerer at blive videresendt til
menneskerettighedskrænkelser, f.eks. i Tyrkiet, fra udlændinge,-
integrations- og boligministeren
EUU alm. del (15)
bilag 608 (internt) (kommenteret dagsorden)
4/9
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 661: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 13/5-16
Udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Under andet punkt på dagsordenen
lægger formandskabet op til udveksling af synspunkter i forhold til EU-Tyrkiet-erklæringen
af 18. marts 2016. Det fremgår bl.a. af erklæringen, at alle nye irregulære migranter, som
ankommer fra Tyrkiet til de græske øer fra den 20. marts 2016, vil blive tilbageført til Tyr-
kiet. Det fremgår endvidere, at EU for hver syrer, der tilbageføres til Tyrkiet, vil genbosæt-
te én syrisk flygtning, der opholder sig i Tyrkiet. Erklæringen indeholder ligeledes tekst
om fremskyndelse af visumliberalisering for Tyrkiet samt mulighed for supplerende finan-
siering på 3 mia. euro til flygtninge i Tyrkiet, når de 3 mia. euro under EU-Tyrkiet-
handlingsplanen er distribueret.
Formandskabet har endnu ikke meddelt, hvilke emner man ønsker drøftet. Derfor blot
enkelte foreløbige bemærkninger fra min side. For regeringen er det vigtigste, at vi alle
dvs. medlemsstaterne, Kommissionen, Den Europæiske Udenrigstjeneste og relevante
tredjelande
arbejder tæt sammen om at udmønte og håndhæve eksisterende lovgivning
og allerede indgåede aftaler, herunder navnlig med Tyrkiet. Sker det, er der håb om, at vi
kan bidrage til en stabilisering af den nuværende situation.
Kenneth Kristensen Berth
nævnte, at der ifølge samlenotatet var blevet konstateret 487
ulovlige grænsekrydsninger mellem Tyrkiet og Grækenland i perioden 27. april til 3. maj.
Hvor mange grænsekrydsninger havde der været fra 20. marts til 27. april, hvor aftalen
med Tyrkiet var gældende? Ministeren kunne eventuelt oversende svaret.
Kenneth Kristensen Berth
bemærkede også, at der ikke var samtidighed mellem EU’s
tilbagesendelse af syrere og genbosættelserne af syrere i EU. Ifølge regeringens mate-
riale var der sendt 14 syrere til Tyrkiet fra Europa, som ikke havde ønsket at søge asyl,
mens 135 syrere fra Tyrkiet var blevet genbosat i Europa
næsten ti gange så mange
som den anden vej. Hvordan kunne det være? Han håbede ikke, det var en udvikling, der
ville fortsætte.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
ville oversende antallet af ulovlige
grænsekrydsninger i den nævnte periode.
Det var korrekt, at der ikke var samtidighed af tilbagesendelse og genbosættelse. Der
havde været et ønske om at være på forkant for at vise velvilje. Meningen var dog, at der
skulle være samtidighed.
Zenia Stampe
nævnte,
at man bistår Grækenland med at overholde EU’s del af aftalen
med at registrere og tilbagesende flygtninge. Danmark bidrager f.eks. med personel.
Hvad gør man for at følge op på, om Tyrkiet overholder sine forpligtelser over for de til-
bagesendte flygtninge, bl.a. hvad angår leveforholdene. Følger man op på det i forbindel-
se med aftalen? Og bistår man med det?
5/9
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 661: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 13/5-16
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
svarede, at det er en del af aftalen, at
der skal være styr på tingene i Tyrkiet, og de får en klækkelig betaling fra EU. Hun var på
vej til Lesbos for at besøge de danske medarbejdere og se deres arbejdsforhold, som
ikke havde været nemme.
3. Visumpolitik
Udveksling af synspunkter
KOM (2016) 0142, KOM (2016) 0236, KOM (2016) 0279, KOM (2016) 0277
Rådsmøde 3465
bilag 1 (samlenotat side 20)
EUU alm. del (15)
bilag 608 (internt) (kommenteret dagsorden)
Udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Det tredje punkt på dagsordenen dre-
jer sig om visumpolitikken. Kommissionen har på baggrund af langstrakte forhandlinger
med Georgien, Kosovo, Tyrkiet og Ukraine fremsat forslag om ændring af visumforord-
ningen med henblik på at gøre de fire lande visumfri. Forud for Kommissionens forslag
har der været ført visumfrihedsdialoger baseret på individuelle handlingsplaner, som fast-
lægger de mange krav, de respektive lande skal leve op til for at opnå visumfrihed.
Inden jeg kommer til, hvordan regeringen stiller sig i forhold til Kommissionens forslag, vil
jeg også nævne et andet nyt forslag fra Kommissionen, der blev fremlagt i sidste uge.
Der er tale om en ændring af visumforordningen. Formålet er at styrke og udvide den
såkaldte suspensionsmekanisme. Helt konkret er det en mekanisme, der regulerer betin-
gelserne for, hvornår visumfrihed, der er tildelt et tredjeland, kan suspenderes.
Der er fra flere sider rejst kritik af den eksisterende suspensionsmekanisme, som vurde-
res at være utilstrækkelig. Den eksisterende forordning giver mulighed for midlertidigt at
suspendere et tredjeland, der har opnået visumfrihed, i tilfælde af en nødsituation, hvor
der vurderes, at der er behov for en hurtig reaktion for at løse vanskeligheder, som
mindst en medlemsstat står overfor.
Med Kommissionens forslag om ændring af suspensionsmekanismen foreslås det, at
mekanismen styrkes og udvides. Mekanismen skal ikke længere kun kunne bringes i
anvendelse i nødsituationer, men mere generelt i tilfælde, hvor visumfrihed fører til bety-
delig stigning i antallet af illegale immigranter, ubegrundede ansøgninger om asyl, eller
afviste anmodninger om tilbagetagelse. Derudover foreslås det, at mekanismens anven-
delsesområde udvides til også at omfatte den situation, hvor tredjelandet ikke overholder
en aftale indgået med EU om at tilbagetage ikke kun egne, men også andre tredjelands-
statsborgere, der har passeret gennem tredjelandet.
I betragtning af den aktuelle migrations- og flygtningesituation i Europa, men også i lyset
af de aktuelle dialoger med Georgien, Kosovo, Tyrkiet og Ukraine er det efter regeringens
og alle andre medlemsstaters opfattelse væsentligt, at suspensionsmulighederne styrkes
6/9
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 661: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 13/5-16
og udvides. Det er forventningen, at drøftelserne på rådsmødet først og fremmest vil dre-
je sig om suspensionsmekanismen. Formandskabet har netop meddelt, at man formentlig
vil lægge op til at opnå politisk enighed i Rådet om forslaget. Derimod lægges der fra
formandskabets side alene op til en politisk drøftelse af Kommissionens forslag om at
tildele fire lande visumfrihed. Med andre ord vil der først på et senere rådsmøde blive
taget stilling til, hvorvidt der skal gives visumfrihed til de fire lande.
Det fremgår af Kommissionens fremskridtsrapporter for Ukraine og Georgien, at alle krav
i visumhandlingsplanen for disse lande er opfyldt. Tilsvarende har Kommissionen den 4.
maj 2016 tilkendegivet, at Kosovo opfylder alle krav, da det er Kommissionens forståelse,
at Kosovo har ratificeret grænseaftalen med Montenegro og styrket deres resultater i
bekæmpelsen af organiseret kriminalitet, på tidspunktet for forslagets vedtagelse. Endelig
fremgår det af Kommissionens fremskridtsrapport for Tyrkiet, at Tyrkiet endnu ikke har
opfyldt alle kravene. Jeg vil gerne understrege, at regeringen alene støtter forslag om
visumfrihed til tredjelande, når de lever op til de ganske omfattende krav fra EU’s side.
Kenneth Kristensen Berth
spurgte til fremskridtsrapporten for Tyrkiet. Det var løjerligt,
at Lars Løkke Rasmussen for halvanden måned siden havde fortalt udvalget, at det ville
blive meget vanskeligt for Tyrkiet at opfylde alle kravene. På det tidspunkt var måske en
tredjedel af kravene opfyldt. Nu var det kun 7 af de 72 krav, der manglede at blive opfyldt.
Ud fra fremskridtsrapporten havde han indtryk af, at man bare konkluderede, at tingene
var opfyldt, uden at der er sikkerhed for det.
Det var positivt, at regeringen ikke ville støtte, at Tyrkiet får visumfrihed på nuværende
tidspunkt, men fordi visumliberalisering vedtages ved kvalificeret flertal, var det afgørende
at få en fornemmelse af, hvor alene Danmark står med sit synspunkt. Kunne ministeren
sige noget om de andre landes positioner
eventuelt for lukkede døre?
Ministeren havde sagt, at der ville blive taget stilling til visumliberalisering på et senere
tidspunkt. Forventede ministeren at det ville ske på mødet den 9.-10. juni?
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
svarede, at det ikke var syv helt lige-
gyldige punkter, Tyrkiet ikke har kunnet opfylde. Det var f.eks. foranstaltninger for at for-
hindre korruption; lovgivning på området beskyttelse for persondata svarende til EU-
standarder; operationel samarbejdsaftale med Europol; tilbud om effektivt juridisk samar-
bejde om kriminalsager til alle EU-medlemslande og en revidering af den tyrkiske terror-
lovgivning og retspraksis på området med henblik på at tilpasse den EU-standarder. Når
man har så lang en liste, vil der være nogle punkter man hurtigt kan opfylde, og en tung
ende. Tyrkiet skulle opfylde alle punkter for at opnå visumfrihed.
På spørgsmålet om, hvordan andre lande stiller sig, svarede ministeren, at man ikke
havde haft diskussionen 1 til 1, men billedet var, så vidt hun havde hørt det, entydigt så-
dan, at Tyrkiet skulle opfylde kriterierne.
7/9
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 661: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 13/5-16
Kenneth Kristensen Berth
gentog, om det var på mødet den 9.-10. juni, der skulle træf-
fes afgørelse om visumfritagelsen.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
sagde, at det kunne det være, men
man kendte endnu ikke tidsplanen. Hun ville komme til udvalget, hvis det blev sådan.
4. Schengenområdets funktion
Opfølgning på meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Det Europæ-
iske Råd og Rådet: "Tilbage til Schengen - En køreplan" - Fremskridtsrapport og
udveksling af synspunkter
KOM (2016) 0120, KOM (2016) 0275
Rådsmøde 3465
bilag 1 (samlenotat side 27)
EUU alm. del (15)
bilag 608 (internt) (kommenteret dagsorden)
Udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Som jeg har meddelt udvalget, var jeg
i sidste uge medunderskriver på et brev til Kommissionen, hvori Tyskland, Frankrig, Øst-
rig, Sverige og Danmark anbefalede Kommissionen at opfordre medlemsstaterne til at
vedtage en henstilling om, at den midlertidige grænsekontrol, der er etableret på en lang
række indre Schengengrænser, herunder på den dansk tyske grænse, opretholdes, så
længe der fortsat er alvorlig usikkerhed om kontrollen med den ydre grænse, og så læn-
ge der fortsat befinder sig et stort antal uregistrerede migranter i EU. Kommissionen sva-
rede den 4. maj ved netop at fremlægge et forslag med en henstilling til medlemsstaterne
om at bibeholde kontrollen på udvalgte indre grænser.
Og jeg er glad for at kunne orientere udvalget om, at Rådet i går vedtog Kommissionens
forslag. Det viser, at et stort flertal af de øvrige medlemsstater deler vores opfattelse af,
at det fortsat er nødvendigt at opretholde en midlertidig grænsekontrol ved udvalgte indre
grænser. Konsekvensen er, at Danmark såvel som Sverige, Tyskland, Østrig og Norge
kan beholde den aktuelle kontrol ved de indre grænser indtil midten af november.
Udg.
5. (Evt.) Reform af det fælles europæiske asylsystem
Udveksling af synspunkter
KOM (2016) 0271, KOM (2016) 0270, KOM (2016) 0272
Rådsmøde 3465
bilag 1 (samlenotat side 33)
EUU alm. del (15)
bilag 608 (internt) (kommenteret dagsorden)
6. Eventuelt
a) Orientering om en verserende sag (sag C-115/15, NA) ved EU-Domstolen
EUU alm. del (141)
bilag 553 (notat om afgivelse af indlæg i EU-
Domstolens præjudicielle sag C-115/15, NA)
8/9
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 661: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 13/5-16
Udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Afslutningsvist skal jeg kort orientere
udvalget om en aktuel sag ved EU Domstolen. Der er tale om den såkaldte N.A.-sag.
Udvalget blev skriftligt orienteret om sagen i maj 2015. Sagen er forelagt af en britisk
domstol, som har stillet EU-Domstolen en række præjudicielle spørgsmål om ret til op-
hold for familiemedlemmer til en unionsborger. Bl.a. rejses spørgsmålet, om en tredje-
landsstatsborger bevarer sin ret til ophold efter opholdsdirektivet, hvis tredjelandsstats-
borgeren skilles fra en unionsborger, der forinden er udrejst fra værtsmedlemsstaten.
Domstolen har til orientering behandlet et lignende spørgsmål i en dom fra 2015. I denne
dom fastslog Domstolen blandt andet, at en tredjelandsstatsborger mister sin ret til op-
hold, når unionsborgeren, som opholdsretten er afledt fra, forlader værtsmedlemsstatens
område. Generaladvokaten fremsatte til orientering den 14. april 2016 sit forslag til afgø-
relse i sagen. Et sådant forslag til afgørelse er ikke bindende for EU-Domstolen.
Datoen for den endelige dom fra EU-Domstolen er endnu ikke fastlagt, men må forventes
afsagt i løbet af sommeren.
7. Siden sidst
Udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Afslutningsvist er der blot tilbage at
sige, at jeg allerede om et par uger eller tre vender tilbage til udvalget forud for det næste
RIA-møde den 9.-10. juni.
9/9