Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 864
Offentligt
1663863_0001.png
MFVM 120
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Forslag til 10 Kommissionsforordninger om godkendelse af aktivstofferne
citronsyre i produkttype 2, cyfluthrin i produkttype 18,
bacillus thuringiensis
kurstaki
i produkttype 18, chlorocresol i produkttyperne 1, 2, 3, 6 og 9,
chlorocresol i produkttype 13, calcium magnesium oxid (brændt dolomit kalk) i
produkttyperne 2 og 3, calcium oxid (brændt kalk) i produkttyperne 2 og 3,
calcium magnesium tetrahydroxid (læske dolomit kalk) i produkttyperne 2 og 3,
calcium dihydroxid (læske kalk) i produkttyperne 2 og 3, og coco
alkyltrimethylammonium chlorid (ATMAC/TMAC) i produkttype 8, i henhold til
forordning 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af
biocidholdige produkter. Forslag til 1 Kommissionsbeslutning om ikke-
optagelse af visse aktivstoffer efter samme forordning.
Resumé
Kommissionen foreslår godkendelse af 9 aktivstoffer i henhold til forordning 528/2012 om
biocidholdige produkter. Hvis forslagene om optagelsen af aktivstofferne bliver vedtaget, vil det
betyde, at stofferne må indgå som aktivstof i biocidholdige produkter i de produkttyper som er
vurderet.
Kommissionen foreslår også, at der laves en ikke-optagelsesbeslutning for en række aktivstoffer,
hvor ansøger ikke har indsendt et dossier. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at
aktivstofferne skal udfases i biocidprodukter i de respektive produkttyper.
Samlet set vurderes der kun at være begrænsede økonomiske og eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet og staten. Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner
og kommuner.
Det er umiddelbart ikke muligt at vurdere konsekvenserne af forslagene for
miljøbeskyttelsesniveauet, da det dels afhænger af om der efterfølgende konkret søges om
godkendelse af biocidprodukter i Danmark og dels af den efterfølgende nationale vurdering.
Der skal stemmes om forslagene i Den Stående Komité for Biocidholdige produkter
den 23. september 2016.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 864: Notat om komitésag om ti forslag vedr. biocider
1663863_0002.png
Regeringen mener, at der er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for
aktivstofferne citronsyre i produkttype 2, cyfluthrin i produkttype 18, bacillus thuringiensis kurstaki
i produkttype 18, chlorocresol i produkttyperne 1, 2, 3, 6 og 9, chlorocresol i produkttype 13, calcium
magnesium oxid (brændt dolomit kalk) i produkttyperne 2 og 3, calcium oxid (brændt kalk) i
produkttyperne 2 og 3, calcium magnesium tetrahydroxid (læske dolomit kalk) i produkttyperne 2
og 3, calcium dihydroxid (læske kalk) i produkttyperne 2 og 3, og coco alkyltrimethylammonium
chlorid (ATMAC/TMAC) i produkttype 8.
Regeringen er enig med Kommissionen om, at der laves en ikke-optagelsesbeslutning for en række
aktivstoffer, hvor ansøger ikke har indsendt et dossier.
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag om godkendelse af de 9 aktivstoffer,
samt Kommissionens forslag om en ikke-optagelsesbeslutning af bestemte aktivstoffer.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte ti selvstændige forslag til Kommissionsforordninger, samt en
beslutning om ikke-optagelse af bestemte aktivstoffer:
“ Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving citric acid
as an existing active substance for use in biocidal products for product-types 2”,
“ Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving cyfluthrin
as an existing active substance for use in biocidal products for product-type 18”,
“ Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving
Bacillus
thuringiensis
subsp.
Kurstaki,
serotype 3a3b, strain ABTS-351, as an existing active
substance for use in biocidal products for product-type 18”,
“ Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving
chlorocresol as an existing active substance for use in biocidal products for product-types
1, 2, 3, 6 and 9”,
“ Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving
chlorocresol as an existing active substance for use in biocidal products for product-type
13 ”,
“ Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving calcium
magnesium oxide (burnt dolomitic lime) as an existing active substance for use in biocidal
products for product-types 2 and 3”,
“ Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving calcium
oxide (burnt lime) as an existing active substance for use in biocidal products for product-
types 2 and 3”,
“ Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving calcium
magnesium tetrahydroxide (hydrated dolomitic lime) as an existing active substance for
use in biocidal products for product-types 2 and 3”,
“ Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving calcium
dihydroxide (hydrated lime) as an existing active substance for use in biocidal products
for product-types 2 and 3”,
“ Draft Commission Implementing Regulation (EU) No../… of XXX approving coco
alkyltrimethylammonium chloride (ATMAC/TMAC) as an existing active substance for
use in biocidal products for product-type 8”,
“ Draft Commission Implementing Decision of XXX on the non-approval of certain
biocidal active substances pursuant to Regulation (EU) No 528/2012”.
Alle forslag har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 864: Notat om komitésag om ti forslag vedr. biocider
1663863_0003.png
Aktivstofferne har været på markedet i EU før den 14. maj 2000 og skal revurderes, idet det fremgår af
forordningens artikel 89, stk. 1, at alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 14. maj 2000, skal
vurderes.
Forslagene skal behandles i henhold til procedurerne for gennemførelsesretsakter i TEUF artikel 291,
og skal vedtages efter undersøgelsesproceduren i komitologiforordningen nr. 182/2011 i henhold til art
82 i forordning 528/2012 om biocidholdige produkter.
Ved en
positiv udtalelse
i undersøgelseskomitéen vedtager Kommissionen forslaget.
Ved en
ikke-udtalelse,
dvs. hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i
undersøgelseskomitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, da det vedrører beskyttelse af
menneskers, dyrs eller planters sundhed og sikkerhed. Kommissionen kan dog vælge enten at
forelægge forslaget for en appelkomité indenfor 1 måned eller forelægge et revideret forslag for
undersøgelseskomitéen indenfor 2 måneder.
Ved en
negativ udtalelse,
dvs. kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen
vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige, kan Kommissionen enten indenfor 1 måned forelægge
sagen for appelkomitéen, eller indenfor 2 måneder forelægge et revideret forslag for
undersøgelseskomitéen. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af en positiv
udtalelse og ved ikke-udtalelse. Afstemningsreglerne i appelkomiteen er identiske med
undersøgelseskomitéens afstemningsregler. I tilfælde af negativ udtalelse kan Kommissionen ikke
vedtage forslaget.
Appelkomitéen skal mødes tidligst 14 dage og senest 6 uger efter en sag er henvist dertil.
Appelkomitéen afgiver udtalelse senest 2 måneder efter sagens henvisning.
Formål og indhold
Forslagene drejer sig om beslutning om optagelse af 9 aktivstoffer i 18 produkttyper (PT), samt en ikke
optagelsesbeslutning af bestemte aktivstoffer.
For forslagene der drejer sig om beslutning om optagelse af aktivstofferne, er der tale om aktivstoffet:
Citronsyre (CAS Nr. 77-92-9)
inden for anvendelsesområdet ”produkter til desinfektionsmidler og
algedræbende midler, som ikke er beregnet til direkte anvendelse på mennesker eller dyr ”(PT2).
Stoffet har ingen harmoniseret klassificering
1
. Den foreslåede klassificering er følgende: Skin
Irrit.2:H315; Eye Irrit.2: H319.
Citronsyre er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5
2
og er ikke et aktivstof,
som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10
3
i forordning 528/2012.
Cyfluthrin (CAS nr. 68359-37-5)
inden for anvendelsesområdet ”produkter til bekæmpelse af
leddyr (f.eks. insekter, spindlere og krebsdyr) på anden vis end ved afskrækkelse eller tiltrækning” (PT
1
Alle biocidaktivstoffer skal have en harmoniseret klassificering som er bindende i hele EU, og vedtages af
ECHA's udvalg for risikovurdering. For enkelte ældre aktivstofansøgninger er disse ikke vedtaget endnu.
2
Udelukkelseskriterierne er de kriterier som gør at et aktivstof som udgangspunkt ikke kan godkendes, hvis det fx
er kræftfremkaldende, mutagent eller reproduktionstoksisk i kategori 1A eller 1B.
3
Aktivstoffer der er kandidater til substitution vil ved fornyelse og produktvurdering få foretaget en
sammenlignende vurdering med andre kemiske og fysiske alternativer, og godkendes i kortere perioder end andre
biocidaktivstoffer og –produkter.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 864: Notat om komitésag om ti forslag vedr. biocider
18). Stoffet har en harmoniseret klassificering: Acute Tox 2, H300; Acute Tox. 3, H331; Aquatic Acute
1, H400; Aquatic Chronic 1, H410.
Cyfluthrin er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5 og er ikke et aktivstof, som
er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10 i forordning 528/2012.
Bacillus thuringiensis kurstaki
(CAS Nr. ikke relevant)
inden for anvendelsesområdet
”produkter til bekæmpelse af leddyr (f.eks. insekter, spindlere og krebsdyr) på anden vis end ved
afskrækkelse eller tiltrækning” (PT 18). Ingen klassificering eller mærkning er nødvendig i henhold til
forordning 1272/2008.
Bacillus thuringiensis kurstaki
er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5 og er
ikke et aktivstof, som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10 i forordning 528/2012.
Chlorocresol (CAS Nr. 59-50-7)
inden for anvendelsesområderne ”produkter der anvendes til
hygiejne for mennesker, og som anvendes på eller i berøring med hud eller hovedbund med det
primære formål at desinficere huden eller hovedbunden (PT1), desinfektionsmidler og algedræbende
midler, som ikke er beregnet til direkte anvendelse på mennesker eller dyr ”(PT2), produkter til
veterinærhygiejnisk brug såsom desinfektionsmidler, desinficerende sæber, hygiejneprodukter til
mund eller krop eller med en antimikrobiel funktion. Produkter til desinficering af materialer og
overflader i forbindelse med staldfaciliteter eller dyretransport” (PT 3), konserveringsmidler for
produkter under opbevaring (PT 6) og beskyttelsesmidler til fibermaterialer, læder, gummi og
polymeriserede materialer ”(PT9). Chlorocresol har en harmoniseret klassifikation: Acute Tox. 4; Eye
Dam. 1; Skin Sens 1; Aquatic acute 1
I henhold til konklusionen på det 36
th
RAC møde marts 2016) blev det vedtaget at lave følgende
ændring i forhold til den eksisterende klassificering: Acute Tox. 4; STOT SE 3; Skin Corr. 1C; Skin sens
1B; Aquatic acute 1; Aquatic chronic 3
Chlorocresol er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5 og er ikke et aktivstof,
som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10 i forordning 528/2012.
Chlorocresol (CAS Nr. 59-50-7)
inden for anvendelsesområdet ”konserveringsmidler til væsker,
der anvendes ved bearbejdning eller skæring” (PT13). Stoffets klassifikation er beskrevet ovenfor. Det
skal bemærkes, at der er to optagelsesforordninger på dette stof. Dette skyldes, at den rapporterende
medlemsstat indsendte deres udkast til vurdering af stoffet i PT 13 til Kommissionen før 1. september
2013. Dette betyder, at stoffet skal vurderes efter Biociddirektivets retningslinjer.
Vurderingsrapporterne for chlorocresol i PT 1, 2, 3, 6 og 9 blev først indsendt til Kommissionen efter 1.
sept. 2013 og skal derfor vurderes efter Biocidforordningens vurderingsprincipper.
Calcium magnesium oxid (CAS Nr. 37247-91-9), Calcium oxid (CAS Nr. 1305-78-8),
Calcium magnesium tetrahydroxid (CAS Nr. 39445-23-3) og Calcium dihydroxid (CAS
Nr. 1305-62-0),
anvendes alle inden for anvendelsesområderne ” desinfektionsmidler og
algedræbende midler, som ikke er beregnet til direkte anvendelse på mennesker eller dyr ”(PT2),
produkter til veterinærhygiejnisk brug såsom desinfektionsmidler, desinficerende sæber,
hygiejneprodukter til mund eller krop eller med en antimikrobiel funktion. Produkter til desinficering
af materialer og overflader i forbindelse med staldfaciliteter eller dyretransport” (PT 3).
Ingen af stofferne har en harmonifiseret klassificering. Forslag til klassificering er følgende: Skin Irrit.
2; Eye Dam. 1; STOT SE 3
Stofferne er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5 og er ikke et aktivstof, som
er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10 i forordning 528/2012.
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 864: Notat om komitésag om ti forslag vedr. biocider
Coco alkyltrimethylammonium chlorid (ATMAC/TMAC) (CAS Nr. 61789-18-2)
inden for
anvendelsesområdet ”træbeskyttelsesmidler” (PT 8). Coco alkyltrimethylammonium chlorid
(ATMAC/TMAC) har ikke en harmoniseret klassifikation. Forslag til klassificering er følgende:
Acute toxicity (oral) Hazard Category 3
Acute toxicity (dermal) Hazard Category 3
Skin Corrosion Hazard Category 1B
Aquatic Acute 1
Coco alkyltrimethylammonium chlorid (ATMAC/TMAC) er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i
henhold til Artikel 5 og er ikke et aktivstof, som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10 i
forordning 528/2012.
Stofferne er blevet vurderet af et medlemsland, og vurderingen er derefter behandlet i arbejdsgrupper
under Kommissionen, hvor alle EU-landes biocidmyndigheder og ECHA har deltaget. I forbindelse
med dette arbejde er der udarbejdet en risikovurderingsrapport for hvert aktivstof/PT kombination.
Disse rapporter har dannet grundlaget for Biocidkomitéens udtalelse. I biocidkomitéen er samtlige
EU-landes biocidmyndigheder og ECHA repræsenteret. Komitéen har støttet optagelsen af samtlige
aktivstof/PT kombinationer. Danmark har ikke haft indvendinger vedr. vurderingen af stofferne, som
har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstofferne på en EU-liste
over godkendte aktivstoffer i de respektive produkttyper.
Ifølge udkastet til vurderingsrapporten, som er knyttet til forordningsforslaget, har vurderingen af
stofferne ud fra de angivne anvendelsesområder vist, at stofferne - og produkter indeholdende disse
stoffer opfylder betingelserne i artikel 5 i direktiv 98/8/EC samt artikel 19 i forordning (EU) Nr.
528/2012; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø ved de angivne
anvendelsesområder. I forbindelse med godkendelsen af aktivstoffer i EU er det tilstrækkeligt at vise,
at der er en sikker anvendelse. Dette vil sige, at man ved miljø- og sundhedsvurdering har vist, at det
ikke udgør en risiko for menneskers sundhed eller for miljøet. Aktivstoffet i sig selv kan godt have
iboende skadelige egenskaber, men en faktisk risiko for sundhed eller miljø afhænger af, hvor meget af
det pågældende aktivstof miljøet eller mennesker udsættes for ved den ansøgte anvendelse. Til at
vurdere denne risiko findes forskellige eksponeringsscenarier, hvor man kan estimere, hvor meget
enten miljø eller mennesker udsættes for ved brugen af det repræsentative produkt. Hvis denne
eksponering ikke overskrider de fastsatte værdier for skadelig effekt af stoffet, kan aktivstoffet
godkendes på EU plan.
Når et aktivstof er optaget på EU-listen over godkendte aktivstoffer, er det en national eller en EU- (for
EU-godkendelser) opgave at tage stilling til, om de biocidprodukter, aktivstoffet indgår i, kan
godkendes til brug i det pågældende land eller i hele EU. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de
såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til forordningen) samt den viden om aktivstoffet, der er
opnået ved vurderingen. I forslagene om beslutning om optagelse af aktivstofferne på EU-listen er der
skrevet en restriktion ind om, at landene eller EU skal foretage en risikovurdering og sikre passende
risikobegrænsningsforanstaltninger på de anvendelsesområder, som ikke er beskrevet i
optagelsesforordningen.
Aktivstofferne har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for sundhed og miljørisiko
(SCHER), da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål til stofferne
og vurderingen. Aktivstofferne der foreslås optaget indgår i øjeblikket ikke i biocidprodukter, der er
godkendelsespligtige i de relevante produkttyper i Danmark. Dette udelukker dog ikke, at disse
aktivstoffer kan indgå i biocidprodukter, der ikke hidtil har været godkendelsespligtige i Danmark.
Aktivstoffer i produkttyperne 1, 2, 3, 6 9 og 13 indgår ikke i øjeblikket i godkendelsespligtige
produkttype under den nationale ordning (med undtagelse af algebekæmpelsesmidler i produkttype
5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 864: Notat om komitésag om ti forslag vedr. biocider
2). Dog kan biocidprodukter i visse produkttyper, der ikke er omfattet af den nationale
biocidgodkendelsesordning, være reguleret under andre nationale regelsæt, f.eks. har
Fødevarestyrelsen en godkendelsesordning for desinfektionsmidler, der bruges på overflader, som
kommer i kontakt med fødevarer, samt pattedypnings- og yveraftørringsmidler.
Vedr. ikke-optagelsesbeslutningen for visse aktivstoffer er dette en naturlig konsekvens af
Biocidforordningen, da en ansøgning om deltagelse i revurderingsprogrammet for disse aktivstoffer
skulle have været indsendt til og accepteret af ECHA i 2015. Da dette ikke er sket skal aktivstofferne
udfases. Kommissionen har endnu ikke fremsendt beslutningsforslaget og det er således ikke på
nuværende tidspunkt muligt klart at identificerer hvilke aktivstoffer der er tale om. Kommissionen
forventes at fremsende deres forslag inden for få dage.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget retsakt, hvorfor regeringen vurderer, at
forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af nye forordninger, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslagene om optagelsen af stofferne bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på EU-listen over
godkendte aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark.
Derudover skal det bemærkes, at der ikke i øjeblikket er en national godkendelsesordning for
biocidprodukter i produkttyperne 1, 2, 3, 6, 9 og 13 (med undtagelse af algebekæmpelsesmidler i
produkttype 2). Dog kan biocidprodukter i visse produkttyper, der ikke er omfattet af den nationale
biocidgodkendelsesordning være reguleret under andre nationale regelsæt, f.eks. har
Fødevarestyrelsen en godkendelsesordning for desinfektionsmidler, der bruges på overflader, som
kommer i kontakt med fødevarer, samt pattedypnings- og yveraftørringsmidler.
Økonomiske konsekvenser
Hvis forslagene om optagelse af stofferne på EU-listen over godkendte aktivstoffer vedtages, skal
forordningerne træde i kraft ca. 1�½ år efter afstemningen.
Eventuelle ansøgninger om nationale eller EU godkendelser af biocidholdige produkter indeholdende
de nævnte aktivstoffer skal indsendes til vurderingsmyndighederne eller EU´s kemikalieagentur
(ECHA) på ikrafttrædelsesdatoen for forordningerne. Disse produktansøgninger skal vurderes i
henhold til de ensartede principper.
Denne vurdering af produktansøgninger vurderes at få begrænsede statsfinansielle eller administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget, selv om vurderingen baseret på de
”ensartede principper” er mere omfattende og kræver yderligere dokumentationsmateriale i forhold til
den nuværende danske vurdering under den nationale overgangsordning. De begrænsede
statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige er primært en følge af
biocidforordningen snarere end af de aktuelle forslag om, at stofferne kan godkendes i EU. Dette
6
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 864: Notat om komitésag om ti forslag vedr. biocider
skyldes, at statens omkostninger i forbindelse med godkendelsen af biocidprodukter indeholdende
disse aktivstoffer er gebyrfinansieret. De konkrete forslag om optagelse af 9 aktivstoffer påvirker ikke
EU´s budget.
Evt. statsfinansielle konsekvenser afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, indenfor
ressortministeriets egne rammer.
Forslagene skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser (herunder
konsekvenser for kommuner og regioner).
Forslagenes vedtagelse vurderes ud fra en samlet betragtning kun at få begrænsede økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. På byrdesiden vil de relativt få danske firmaer, der importerer og
sælger biocidholdige produkter, inden for få år blive mødt med biocidforordningens gradvise forøgelse
af antallet af biocidprodukter, der bliver godkendelsespligtige, skærpede krav om
dokumentationsmateriale samt et gebyr i forbindelse med godkendelsesbehandlingen. Til gengæld
betyder harmoniseringen i EU af ansøgningskrav mv. at virksomheder, som markedsfører i flere lande,
inden for visse rammer kan genbruge ansøgninger indgivet i andre EU-medlemslande med store
besparelser til følge. Det bemærkes, at forøgelsen af antallet af biocidprodukter der bliver
godkendelsespligtige, krav om forøget dokumentation og gebyr mv. er en følge af biocidforordningen
snarere end af de nærværende forslag om, at stofferne kan godkendes i EU.
Konsekvensen ved ikke at vedtage forslag om EU-godkendelse af stofferne ville være, at stofferne vil
blive forbudt at sælge og anvende i biocidholdige produkter i EU for de respektive produkttyper,
hvilket kunne udgøre en betydelig økonomisk byrde for virksomhederne.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det er ved optagelsen af et aktivstof på EU-listen over godkendte aktivstoffer tilstrækkeligt at påvise èn
sikker anvendelse af stoffet, men der vil efterfølgende kunne søges godkendelser af produkter der ikke
bruges på nøjagtig samme måde, og derfor er sundheds- og miljøpåvirkningen ved alle potentielle
anvendelser ikke afdækket ved aktivstofgodkendelsen. Det er derfor ikke muligt på nuværende
tidspunkt at give en præcis vurdering af konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved
optagelsen af stofferne i de respektive produkttyper. Derudover vil effekten på beskyttelsesniveauet
afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et produkt med det pågældende aktivstof i
Danmark eller EU, dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om produkterne kan godkendes
under danske forhold. Sundheds- og miljøpåvirkningen ved andre anvendelser vurderes i forbindelse
med produktgodkendelsen.
Der har ikke tidligere været krav om godkendelse for den type biocidanvendelser som er omfattet af
produkttyperne 1, 2, 3, 6, 9, og 13 (med undtagelse af algebekæmpelsesmidler i produkttype 2), og der
har heller ikke været anden markedsovervågning af biocidforbruget på dette område. Derfor er der
ikke præcis viden om, i hvilke mængder de berørte aktivstoffer bliver brugt til biocidformål i dag i
Danmark.
Høring
Sagen har været i høring i EU-miljøspecialudvalget 7. – 9. september 2016, og der er indkommet et
svar fra Det Økologiske Råd (DØR). DØR fremfører skepsis overfor brugen af flere af aktivstofferne, da
de har miljø- og sundhedsskadelige effekter, som kan bidrage til flere hormonforstyrrelser blandt
særligt børn. DØR fremhæver Cyfluthrin og Chlorocresol.
7
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 864: Notat om komitésag om ti forslag vedr. biocider
1663863_0008.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der generelt er sikre anvendelser for citronsyre i
produkttype 2, cyfluthrin i produkttype 18,
bacillus thuringiensis kurstaki
i produkttype 18,
chlorocresol i produkttyperne 1, 2, 3, 6, 9 og 13, calcium magnesium oxid (brændt dolomit kalk) i
produkttyperne 2 og 3, calcium oxid (brændt kalk) i produkttyperne 2 og 3, calcium magnesium
tetrahydroxid (hydreret dolomit læske) i produkttyperne 2 og 3, calcium dihydroxid (hydreret læske) i
produkttyperne 2 og 3 og coco alkyltrimethylammonium chlorid (ATMAC/TMAC) i produkttype 8,
hvilket Danmark er enig i. Danmark er også enig i Kommissionens forslag om ikke-optagelse af
bestemte aktivstoffer.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8