Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 899
Offentligt
1667211_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
22. september 2016
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 273 alm. del stillet af udvalget den 25. august
2016 efter ønske fra Morten Bødskov (S) på vegne af udvalget.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 25/8 og 26/8-16 fra
Dansk Erhverv og Foreningen af Danske Internethandlende om Kommis-
sionens geoblokeringsforslag, jf. ERU alm. del - bilag 352 og 357.
Svar:
Regeringen deler den overordnede intention i Kommissionens e- handels-
pakke – som geoblocking-forslaget er en del af – om at gøre det lettere for
både virksomheder og forbrugere at e-handle på tværs af grænserne i EU.
Jeg er desuden enig med Dansk Erhverv og FDIH i, at der er behov for at
se på de generelle barrierer og rammevilkår for at øge e-handlen, f. eks.
gennem fælles standarder og harmonisering af forbrugerreglerne.
Geoblocking-forslaget, som handler om at undgå uberettiget forskelsbe-
handling pga. nationalitet, indeholder efter regeringens mening både gode
og mindre gode elementer.
De positive elementer i forslaget vedrører bl.a. øget gennemsigtighed for
forbrugerne og tiltag imod forskelsbehandling pga. nationalitet i forbin-
delse med salg af tjenesteydelser som fx billeje i andre lande. Det er kun
rimeligt, at en dansker ikke skal betale mere end andre europæere for at
leje den samme bil på ferien i et andet EU-land.
Et af de mindre gode elementer er kravet om, at virksomheder skal sælge
varer til alle europæiske kunder - dog uden at levere til kundens hjemland
– som giver anledning til bekymringer i erhvervslivet, bl.a. på grund af
uklarhed om omfanget af virksomhedernes forpligtelser. Derfor vil rege-
ringen arbejde for, at elementet om salgspligt for varer udgår fra forslaget.
Alt i alt arbejder regeringen derfor for at lande en balanceret løsning, som
tager højde for både virksomhedernes frihed til at drive deres forretning,
og forbrugernes mulighed for at træffe velinformerede valg, når de hand-
ler online.
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 899: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 273 om kommentar til henvendelserne af 25/8 og 26/8-16 fra Dansk Erhverv og Foreningen af Danske Internethandlende om Kommissionens geoblokeringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
2/2
Vedrørende de mere specifikke konsekvenser, som DE og FDIH fremhæ-
ver i deres brev, vil jeg for det første slå fast, at forslaget ikke vurderes at
være så vidtgående som DE og FDIH angiver i deres henvendelse. Det
indeholder således ikke krav om, at virksomheder skal oprette nye afhent-
ningssteder, ændre sprog på hjemmesider eller lignende.
For det andet har Skatteministeriet oplyst, at forslaget ikke i sig selv æn-
drer på den mulighed, der allerede er til stede i dag for at udnytte, at EU-
medlemslandene har forskellige moms- og afgiftssatser. Moms er en for-
brugsafgift, som pålægges ved salg af en vare eller ydelse. Momsen følger
et forbrugslandsprincip, hvilket betyder, at momsen som udgangspunkt
skal betales der, hvor forbruget finder sted og med forbrugslandets moms-
sats. Når forbrugeren selv står for at arrangere transporten af en e-handlet
vare, skal der betales moms i sælgers land, med sælgerlandets momssats.
I det omfang, at forslaget medfører en stigning i e-handlen med leverings-
sted i salgslandet, vil det trække i retning af et mindreprovenu, idet Dan-
mark har et højere moms- og afgiftstryk end de fleste øvrige EU lande.
Størrelsen af mindreprovenuet vil afhænge af, hvor udbredt denne han-
delsform bliver.
For det tredje er det endnu for tidligt at spå om de endelige konsekvenser
af forslaget for nethandlen. Bedre mulighed for at sammenligne priser og
sortiment på tværs af markeder og ret til at købe i de udvalgte situationer
kan lede til øget konkurrence på det europæiske marked. Regeringen bak-
ker op om øget konkurrence. Hvorvidt det på sigt vil tilgodese lande med
et lavt omkostnings- og afgiftsniveau, vil i høj grad afhænge af faktorer,
der ikke berøres i geoblocking-forslaget, såsom udbud af varer, nationale
særregler, leveringsomkostninger, moms og andre afgifter, forbrugertillid
etc.
Jeg kan oplyse, at regeringen i juni 2016 afgav skriftlige kommentarer til
Kommissionens konsekvensvurdering. Regeringen fremhævede i den
forbindelse en række kritikpunkter, herunder mangelfuld analyse af for-
slagets potentielle konsekvenser for SMV’er.
Endelig er der i vedlagte bilag svaret på de 25 konkrete spørgsmål fra
Dansk Erhverv (ERU alm. del - bilag 357).
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen