Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 12
Offentligt
1571358_0001.png
Finansudvalget og Europaudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
23. november 2015
Danmark har ikke for stort underskud i 2015, ifølge Kommissionen
Ganske vist er underskuddet på de offentlige finanser 3,5 pct. af BNP i
2015, men det er
exceptionelt
for 2015. Det skyldes primært, at det
fælles inddriversystem EFI, på grund af tekniske fejl, har medført tab
på inddrivelse af skatterestancer.
Generelt holder vi os tæt på underskudsgrænsen (3 pct. af BNP) i
2015. I 2016 og 2017 er underskuddene under 3 pct. af BNP.
Danmark har heller ingen offentlige gældsproblemer og vi har ingen
makroøkonomiske ubalancer.
Kommissionen
konkluderer,
at traktatens underskudskriterier er op-
fyldt.
1/2
EU-note - 2015-16 - E 12: Kommissionens seneste beretning om Danmarks overholdelse af traktatens underskudskriterier
1571358_0002.png
Beretning fra Kommissionen vedrørende Danmarks overholdelse af trak-
tatens artikel 126, stk. 3
1
., dateret 16.11.2015.
1. Ifølge Danmarks Statistik vil Danmark få et underskud på den offentli-
ge saldo i
2015
på 3,5 pct. af BNP, altså 0,5 pct. point
mere
end det
tilladte. Men underskuddet i 2015 må anses for
exceptionelt
idet det
skyldes
ekstraordinære
tab på grund af tekniske fejl i det fælles ind-
drivningssystem,
EFI.
Hermed har der været ekstraordinære tab på
inddrivelse af
skatterestancer
i år. Tabet svarer til 0,3 pct. af BNP.
Derfor må det ”normale” underskud siges, at være på kun 3,2 pct. af
BNP, altså tæt på grænsen af de tilladte 3,0 pct. – og det er accepta-
belt. Det skal samtidig ses i lyset af, at underskuddene i
2016
og
2017
kommer ned på henholdsvis 2,5 pct. og 1,7 pct.
2. Udviklingen i den offentlige
gæld
er tilfredsstillende, idet gælden kun
er på ca. 38 pct. af BNP.
3. Den strukturelle saldo er ganske vist langt større end de -0,5 pct. af
BNP i
alle
årene 2015-2017 i
Kommissionens
opgørelse.
Ifølge regeringens vurdering, er det
kun
i 2015 at grænsen på -0,5
pct. af BNP overskrides. Det skyldes, at der er meget store metode-
forskelle i opgørelsen af det strukturelle underskud mellem regeringen
og Kommissionen. Det accepterer Kommissionen tilsyneladende.
4. Danmark har
ingen
uforholdsmæssigt store makroøkonomiske uba-
lancer, og har i øvrigt gennemført en række vigtige strukturreformer.
Hertil kommer, at overholdelse af de nationale budgetregler kontrolle-
res af en uafhængig finanspolitisk institution (Vismændene).
5.
Konklusion
Det offentlige underskud kommer ganske vist tæt på 3 pct. - grænsen
i 2015. Men i 2016 og 2017 er Danmark under 3 pct. - grænsen.
Dansk økonomi er uden såkaldte makroøkonomiske ubalancer og der
er gennemført vigtige strukturreformer. Så vi er
ikke
i proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud. Traktatens underskudskriterier er
opfyldt, anfører Kommissionen.
Med venlig hilsen
Emma Bang Frich og Niels Hoffmeyer (3602)
1
Beretning fra Kommissionen, rapport udarbejdet i henhold til traktatens artikel 126, stk. 3
2/2