Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 14
Offentligt
1576492_0001.png
Til
Finansudvalget
Europaudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
EU-note
E
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
4. december 2015
EU-note
Europæisk semester og ”nationalt semester”:
Ingen makroøkonomiske
ubalancer i Danmark, ifølge EU-Kommissionen.
Sammenfatning
Kommissionens vækstplan på 315 mia. kr., der blev lanceret sidste år,
er nu blevet operationel. Herudover skal der, ifølge Kommissionen,
stadig satses på strukturreformer og finanspolitisk ansvarlighed for at
få gang i væksten.
Kommissionen har også udsendt en såkaldt varslingsrapport, der ad-
varer om såkaldte makroøkonomiske ubalancer.
Igen i går kan det
konstateres, at der ingen makroøkonomiske ubalancer er i Dan-
mark.
Atten andre EU-lande har derimod makroøkonomiske ubalancer, der
skal undersøges yderligere af EU-Kommissionen.
Grundlæggende klarer dansk økonomi sig altså godt i Kommissionens
analyser og vurderinger.
1/7
EU-note - 2015-16 - E 14: Europæisk semester og nationalt semester: Ingen makroøkonomiske ubalancer i Danmark, ifølge EU-Kommissionen
1576492_0002.png
1. Indledning
EU-kommissionen har netop fremlagt sin rapport dels om den
årlige vækst-
undersøgelse
1
og dels om den
økonomiske varslingsmekanisme
2
. Det er
første led i starten på det Europæiske semester, hvor den økonomiske udvik-
ling i EU gennemgås nøje.
Det europæiske semester,
som blev indført i 2010, sikrer, at medlemssta-
terne drøfter deres budgetmæssige og økonomiske planer med deres EU-
partnere på bestemte tidspunkter i løbet af året. Det gør det muligt for dem at
kommentere på hinandens planer og sætter Kommissionen i stand til at give
politisk vejledning til medlemsstaterne i god tid, før der lægges sidste hånd
på afgørelser på nationalt plan.
Forløbet starter i november/december hvert år med Kommissionens
årlige
vækstundersøgelse
(generel politisk vejledning for EU), der giver medlems-
staterne politisk vejledning for det kommende år.
De landespecifikke hen-
stillinger
i forbindelse med vækstundersøgelsen, som offentliggøres i for-
året, giver medlemsstaterne skræddersyet
rådgivning om dybere struktur-
reformer,
som det ofte tager over et år at føre ud i livet.
I forbindelse med vækstundersøgelsen fremsendes også rapporten om
vars-
lingsmekanismen for 2016,
der gennemgår EU’s økonomi på udvalgte øko-
nomiske indikatorer.
Kommissionen har også præsenteret en beskæftigelsesundersøgelse
3
og en
rapport
4
der gennemgår EU’s økonomi som helhed.
”Det nationale semester”
I Danmark har Europaudvalget og Finansudvalget afgivet en beretning den
21. juni 2013, om Folketingets behandling af det Europæiske semester
5
.
Hovedidéen er her, at Folketinget i højere grad inddrages i det Europæiske
Semester bl.a. ved fælles samråd med regeringen. Det kaldes for ”Det natio-
nale semester”
I notatet gennemgås kort vækstundersøgelsen og varslingsmekanismer, især
med henblik på Danmarks økonomiske situation.
1
2
Annual Growth Survey 2016
Alert Machanism Report 2016
3
http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/2016/ags2016_draft_joint_employment_report.pdf
4
http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/2016/ags2016_euro_area_recommendations.pdf
5
Beretning om Folketingets behandling af det Europæiske Semester 2013
2/7
EU-note - 2015-16 - E 14: Europæisk semester og nationalt semester: Ingen makroøkonomiske ubalancer i Danmark, ifølge EU-Kommissionen
2. Hvad siger vækstundersøgelsen
Kommissionen henstiller i sin årlige vækstundersøgelse for 2016 til, at der
føres en økonomisk og social politik baseret på
tre hovedsøjler:
Nyt skub i investeringerne
Fornyet tilsagn om strukturreformer
Fortsat finanspolitisk ansvarlighed.
Der er tale om, at vækstforanstaltningerne fra 2015 skal fortsættes og udbyg-
ges. Som noget nyt bør nævnes, at Kommissionen anslår, at det uventet store
antal flygtninge og migranter giver anledning til en række nye økonomiske
overvejelser. Det anslås, at de offentlige udgifter på kort sigt vil stige markant,
men på mellemlangt og langt sigt vil det have positive effekter på arbejdsud-
buddet og væksten under forudsætning af, at de nye personer får adgang til
arbejdsmarkedet og dermed til integrationsprocessen.
a. Skub i investeringerne
Siden den globale økonomiske og finansielle krise har EU lidt under et lavt
investeringsniveau. Det kræver en fælles og koordineret indsats på EU-plan
at vende denne nedadgående tendens og få Europa på rette kurs mod øko-
nomisk genopretning. Der er behov for investeringer, at modernisere vel-
færdssystemerne, finansiere uddannelse, forskning og innovation, for at ud-
vikle grønnere og mere effektiv energi, for at modernisere transportinfrastruk-
turen og udrulle et mere vidtrækkende og hurtigere bredbånd.
Europa-Kommissionen er parat til at gøre sin del: Sidste år lancerede Kom-
missionen en
investeringsplan på 315 mia. EUR
for de kommende tre år.
Denne "investeringsoffensiv" er baseret på
tre dele,
som er gensidigt forstær-
kende: 1) mobilisering af investeringsmidler, uden at der skabes ny gæld, 2)
støtte til projekter og investeringer på nøgleområder såsom infrastruktur, ud-
dannelse, forskning og innovation og 3) fjernelse af sektorspecifikke og andre
finansielle og ikke-finansielle hindringer for investeringer.
Investeringsplanen er nu blevet
operationel.
b. Fornyet tilsagn om strukturreformer
EU-plan
er udbygningen af det indre marked en vigtig del af en strukturre-
form, der bidrager til en modernisering af vores økonomier og gør Europa
mere konkurrencedygtig såvel som attraktiv for investorer.
3/7
EU-note - 2015-16 - E 14: Europæisk semester og nationalt semester: Ingen makroøkonomiske ubalancer i Danmark, ifølge EU-Kommissionen
Blandt prioriteterne er en fjernelse af de resterende lovgivningsmæssige og
ikke-lovgivningsmæssige hindringer på tværs af sektorer såsom energi, tele-
kommunikation, transport og det indre marked for varer og tjenesteydelser.
medlemsstatsniveau
henstiller Kommissionen til, at der fokuseres på en
række centrale reformer: at gøre arbejdsmarkederne mere dynamiske og
bekæmpe den høje arbejdsløshed, sikre effektiviteten af pensionssystemerne
og de sociale sikringssystemer, forbedre virksomhedernes investeringsvilkår
og gøre den offentlige administration mere effektiv i hele EU.
c.
Fortsat finanspolitisk ansvarlighed
Der er allerede sket væsentlige fremskridt i retning mod finanspolitisk konsoli-
dering: Det gennemsnitlige budgetunderskud i EU er
reduceret
på blot tre år
fra 4,5 % af BNP i 2011 til ca. 2,5 % af BNP i 2015. Nedgangen i antallet af
lande, der er omfattet af en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud er faldet stærkt i de senere år. Det afspejler de finanspoliti-
ske forbedringer. Endvidere er den offentlige bruttogæld faldet fra 88 pct. af
BNP til ca. 86 pct. for EU.
Det er et centralt element for bæredygtig vækst at sikre langsigtet kontrol over
underskuddet og reducere de høje gældsniveauer.
Lande med større finanspolitiske råderum har bedre mulighed for at fremme
indenlandsk efterspørgsel og investeringer. Det er endvidere nødvendigt at
gøre skattesystemerne mere retfærdige og effektive, og skattesvig og skatte-
unddragelse skal bekæmpes målrettet.
3. Hvad siger Varslingsrapporten for 2016
a. Danmark
Sidste år konkluderede Kommissionen, at de makroøkonomiske ubalancer i
Danmark for 2015 ikke udgjorde en betydelig makroøkonomisk risiko.
I Varslingsrapporten for 2016 ligger nogle få indikatorer dog stadig
over
de
vejledende grænseværdier, nemlig
overskuddet på de løbende poster,
tab
af
eksportmarkedsandele
og
gælden
i den private sektor. Disse tre forhold
bør der stadig holdes øje med.
Men i det store hele er der ingen makroøkonomiske ubalancer i dansk
økonomi for 2016.
4/7
EU-note - 2015-16 - E 14: Europæisk semester og nationalt semester: Ingen makroøkonomiske ubalancer i Danmark, ifølge EU-Kommissionen
1576492_0005.png
Overskuddet på de
løbende poster
har fulgt en stigende trend i en række år
og har overskredet grænseværdien i resultattavlen. Det afspejler delvist den
svage vækst i den indenlandske efterspørgsel sammenlignet med landets
vigtigste handelspartnere. Overskuddet forventes at falde, efterhånden som
opsvinget får bedre fat.
Eksporten har dog stadig tabt markedsandele, og det skyldes primært store
lønstigninger og lav produktivitet før finanskrisen. Indikatorerne for
omkost-
ningskonkurrenceevnen
peger
ikke
i retning af yderligere tab.
Gælden i den private sektor
er fortsat høj og ligger over grænseværdien,
selv om den har været nedadgående siden 2009. Husholdningernes store
gæld er et særligt kendetegn ved den danske økonomi og er forbundet med
det danske realkreditsystem. Husholdningsgælden opvejes dog af store akti-
ver, f.eks. fast ejendom og store pensionsopsparinger.
Husholdningerne har desuden været i stand til at håndtere den justering af
boligpriserne, der fandt sted i 2007, uden betydelige stigninger i restancerne
(jf.
figur 1).
Figur 1.
Husholdningsgæld og boligprisindeks
Kilde: EU-kommissionen, 28.11.2015
5/7
EU-note - 2015-16 - E 14: Europæisk semester og nationalt semester: Ingen makroøkonomiske ubalancer i Danmark, ifølge EU-Kommissionen
Den finansielle sektor er desuden blevet styrket gennem regulerings- og over-
vågningsforanstaltninger. Hertil kommer, at både beskæftigelsen og ledighe-
den er blevet forbedret siden krisen.
Overordnet set vil Kommissionen derfor på nuværende tidspunkt ikke foretage
en yderligere dybdegående undersøgelse inden for rammerne af proceduren i
forbindelse med makroøkonomiske ubalancer.
b. Hvad siger Kommissionen om ubalancer for de to store lande Tysk-
land og Frankrig?
Tyskland
I februar 2015 konkluderede Kommissionen, at Tyskland befandt sig i en situ-
ation med makroøkonomiske ubalancer. Disse omfatter navnlig de store og
vedvarende
overskud
på de løbende poster, som skyldes en lav indenlandsk
efterspørgsel, herunder manglende investeringer, og en stærk konkurrence-
evne. I betragtning af betydningen af den tyske økonomi og de mulige spill-
overs til EU og euroområdet er det særlig vigtigt at rette op på den
svage
efterspørgsel og de manglende investeringer,
som bremser den økonomi-
ske vækst i Tyskland.
Den
offentlige gældskvote faldt,
men er stadig på ca. 72 pct. af BNP. Ar-
bejdsmarkedet er stadig robust, og arbejdsløsheden er på en nedadgående
kurs.
Det meget store og stadig stigende overskud på betalingsbalancen og den
store afhængighed af udenlandsk efterspørgsel, gør det hensigtsmæssigt at
foretage en yderligere undersøgelse af, om der består eller afvikles ubalan-
cer, konkluderer Kommissionen.
Frankrig
I februar 2015 konkluderede Kommissionen, at Frankrig befandt sig i en situa-
tion med makroøkonomiske ubalancer, som kræver særlig overvågning og
stærke politiske tiltag.
En række indikatorer i resultattavlen overskrider stadig de vejledende græn-
seværdier, nemlig tab i eksportmarkedsandele, gælden i den private sektor og
den offentlige gæld.
6/7
EU-note - 2015-16 - E 14: Europæisk semester og nationalt semester: Ingen makroøkonomiske ubalancer i Danmark, ifølge EU-Kommissionen
Der er ingen tegn på en forbedring af handelsbalancen eller af konkurrence-
evnen. De løbende poster viser et stabilt
underskud,
samtidigt med at den
internationale nettoinvesteringsposition er forholdsvis negativ.
Eksportresul-
taterne
er fortsat ringe med betydelige akkumulerede tab af markedsandele.
Enhedslønomkostningerne er stadig høje, og giver ingen forbedring af om-
kostningskonkurrenceevnen. De private virksomheder har fortsat en lav ind-
tjening, hvilket begrænser mulighederne for gældsnedbringelse og investerin-
ger. Gælden i den private sektor ligger over grænseværdien og ligger side om
side med den høje og
stigende offentlige gældskvote,
som nærmer sig 100
% af BNP.
Situationen på arbejdsmarkedet er ikke god, og
arbejdsløsheden
er steget.
Ungdomsarbejdsløsheden er også høj .
Samlet set finder Kommissionen, at udviklingen i konkurrenceevnen, den høje
offentlige gæld sammenkoblet med den lave vækst og lave inflation, nødven-
diggør at undersøge risiciene relateret til de vedvarende ubalancer.
c.
Samlet overblik over landene
Efter en økonomisk analyse af ubalancerne bør der ifølge Kommissionens
opfattelse foretages en dybdegående undersøgelse af ikke mindre end
18
medlemsstater med det formål at få foretaget en mere detaljeret gennemgang
af de økonomiske problemer og de tilhørende risici.
De
18
medlemsstater
nævnt ovenfor
er:
Belgien, Bulgarien, Tyskland, Frankrig, Kroatien, Italien, Ungarn, Irland, Hol-
land, Portugal, Rumænien, Spanien, Slovenien, Finland, Sverige, Storbritan-
nien, Estland og Østrig.
Følgende
8
lande har
ingen økonomiske ubalancer
af betydning:
Danmark,
Tjekkiet, Polen, Litauen, Letland, Slovakiet, Luxembourg og Malta.
To lande er undtaget fra analyserne, Grækenland og Cypern, idet disse er
underlagt økonomiske tilpasningsproblemer med finansiel bistand.
Med venlig hilsen
Emil Broberg Andersen / Niels Hoffmeyer (3602)
7/7