Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 16
Offentligt
1578565_0001.png
Europaudvalget, Erhvervs- og vækstudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
10. december 2015
Forslag om en fælles EU-indskydergarantiordning for bankkunder
Sammenfatning
Europa-Kommissionen foreslår at oprette en fælles europæisk indsky-
dergarantiordning, som skal sikre bankkunder i eurozonen mod tab i
tilfælde af bankkonkurser. Ifølge Kommissionen skal der bl.a. oprettes
en sektorfinansieret europæisk indskydergarantifond, som i 2024 skal
indeholde 43 mia. euro.
Den fælles indskydergarantiordning skal opbygges gradvist i tre eta-
per, så den står færdig i 2024. Ordningen er obligatorisk for de 19 eu-
rolande og åben for deltagelse for alle ikke eurolande, som ønsker at
deltage i bankunionen.
Europa-Kommissionen foreslår at oprette en fælles europæisk indskyderga-
rantiordning for bankkunder i eurozonen
1
. Den foreslåede fælles indskyderga-
rantiordning er ifølge Kommissionen tredje og sidste etape af EU’s bestræbel-
ser på at etablere et tættere samarbejde om reguleringen af den finansielle
sektor (den såkaldte bankunion).
EU har allerede oprettet et fælles europæisk banktilsyn i Den Europæiske
Centralbank (ECB) og en fælles europæisk afviklingsmyndighed, som skal stå
1
KOM(2015)0586 af 24. november 2015 – forslag til forordning om oprettelsen af europæisk
indskydergarantiordning. Forslaget er en ændring af forordning 806/2014 om ensartede regler
for afvikling af kreditinstitutter.
1/7
EU-note - 2015-16 - E 16: Forslag om en fælles EU-indskydergarantiordning for bankkunder
1578565_0002.png
for afviklingen af nødlidende banker i eurozonen. Ligesom tilsynet og afvik-
lingsmyndigheden er indskydergarantiordningen åben for de ikke-eurolande,
som ønsker at deltage
2
.
Den fælles indskydergarantiordning er ifølge Kommissionen nødvendig af
flere grunde. For det første, fordi det nuværende system med nationale ind-
skydergarantiordninger er for sårbart over for større lokale finansielle kriser.
For det andet skal en fælles indskydergarantiordning sammen med det fælles
tilsyn og afviklingsmyndigheden være med til at forhindre et negativt samspil
mellem usunde banker og usunde offentlige finanser. Endelig er der ifølge
Kommissionen i dag 38 ret forskellige indskydergarantiordninger i EU-
landene. Dette er med til at begrænse fordelene ved det indre marked for
banker og indskydere.
Ifølge Kommissionen skal ordningen bygges op om en fælles europæisk ind-
skydergarantifond, som finansieres af den finansielle sektor selv. Kommissio-
nen foreslår, at fonden opbygges over en periode på otte år, så den kommer
til at indeholde 43 mia. euro i 2024.
Den fælles europæiske indskydergarantiordning skal ifølge Kommissionen
gradvist overtage nogle af opgaverne fra de eksisterende nationale indsky-
dergarantiordninger
3
. De nationale ordninger skal dog ikke helt afskaffes. Selv
efter at den fælles europæiske indskydergarantiordning er fuldt oprettet i
2024, skal de være med til at administrere midlerne fra den fælles europæiske
indskydergarantifond. Administrationen skal ske sammen med den fælles
europæiske afviklingsmyndighed, som allerede i dag tager sig af en lang ræk-
ke opgaver i forbindelse med krisehåndteringen af nødlidende banker i euro-
landene. Bl.a. står den for administrationen af den fælles europæiske afvik-
lingsfond
4
.
Kommissionens plan er at opbygge den fælles europæisk indskydergaranti-
ordning over en periode på syv år i tre etaper:
Genforsikring (2017-2019) – 1. etape
2
Ikke-eurolande, som har oprettet et tæt samarbejde med ECB i henhold til forordningen om det
fælles europæiske banktilsyn kan deltage i bankunionen. Danmark har endnu ikke taget stilling
til om vi ønsker at være med.
3
EU-lovgivningen kræver i dag, at alle EU-lande har nationale indskydergarantiordninger, hvilket
blev gjort obligatorisk med EU’s vedtagelse af direktiv 2014/49/EU. I Danmark er det Finansiel
Stabilitet, som gennem ”Garantiformuen” skal yde dækning til indskydere og investorer i tilfælde
af en banks konkurs.
4
Den fælles europæiske afviklingsmyndighed er oprettet ved forordning 806/2014 og har fungeret
siden marts 2015. Den vil ifølge planen være fuld operationel pr. 1. januar 2016.
2/7
EU-note - 2015-16 - E 16: Forslag om en fælles EU-indskydergarantiordning for bankkunder
1578565_0003.png
Den fælles indskydergarantiordning skal de første tre år fungere som en slags
genforsikringsordning, hvor de nationale indskydergarantiordninger kun skal
kunne trække på den fælles europæiske fond, hvis de har opbrugt deres egne
midler. Dog vil den europæiske fond maksimalt dække 20 pct. af, hvad der
ikke kan dækkes af den nationale fond i denne fase. For at trække på den
fælles europæiske ordning skal de nationale indskydergarantiordninger over-
holde alle de krav, der stilles til dem ifølge direktivet om de nationale indsky-
dergarantiordninger
5
.
Medforsikring (2020-2023) – 2. etape
Fra 2020 går den fælles indskydergarantiordning fra at være en genforsik-
ringsordning til at være en medforsikringsordning sammen med de nationale
indskydergarantiordninger. Det betyder, at den fælles indskydergarantiordning
påtager sig et stadig større ansvar for udbetalinger til indskydere i forhold til
de nationale ordninger. Bidraget fra den fælles indskydergarantiordning vil i
begyndelsen af perioden ligge på 20 pct., mens den gerne skulle nå op på 80
pct. i 2023. I denne periode kan de nationale indskydergarantiordninger godt
få adgang til udbetalinger fra den fælles ordning. Dette kan ske uden, at de
behøver at have opbrugt deres egne ressourcer.
Fuld forsikring (2024-) – 3. etape
Fra 2024 skal den fælles indskyderordning give fuld forsikring til de nationale
indskydergarantiordninger i forbindelse med tab. De nationale indskyderga-
rantiordninger fortsætter med at være der, da de fortsat vil skulle administrere
udbetalingerne til indskydere. Samtidig vil de fungere som kontaktsted for
indskydere og banker
6
.
Hvem er omfattet?
Ifølge forslaget skal alle kreditinstitutter i de 19 eurolande tilsluttes den euro-
pæiske indskydergarantiordning. De kan ikke fritages. Den fælles europæiske
indskydergarantiordning er også åben for bankerne i de ikke-eurolande, som
beslutter at deltage
7
. Det kræver dog, at det pågældende ikke-euroland har
5
Der er dog fortsat pr. 24. november 2015 15 EU-lande, som helt eller delvist ikke har implemen-
teret direktiv 2014/49/EU i national lovgivning. Fristen for implementering var den 3. juli 2015.
6
2024 er samtidig det år, hvor den fælles afviklingsfond, den fælles bagstopper for bankunionen
samt reglerne for de nationale indskydergarantiordninger skal være fuldt gennemført. Den fæl-
les bagstopper skal kunne træde til i nødstilfælde med offentlige lån eller garantier, hvis der
opstår behov for det i forbindelse med håndteringen af kriseramte banker. Den skal dog først
træde til, når alle andre muligheder er udtømt.
7
Ikke-eurolande, som har oprettet et tæt samarbejde med ECB i henhold til artikel 7 i forordning
1024/2013 om det fælles europæiske banktilsyn kan deltage i bankunionen.
3/7
EU-note - 2015-16 - E 16: Forslag om en fælles EU-indskydergarantiordning for bankkunder
oprettet et såkaldt ”tæt samarbejde” med ECB i henhold til forordningen om
det fælles europæiske banktilsyn.
Indskydergarantiordningens midler skal ifølge Kommissionen som udgangs-
punkt bruges til at yde dækning til indskydere i nødlidende banker eller banker
der går konkurs, men kan også anvendes til bankafviklingsformål.
Dækning og udbetaling
Det eksisterende dækningsniveau på 750.000 kr. (100.000 euro) pr. bank-
kunde fastholdes, hvis en bank rammes af konkurs. Der er desuden fortsat
dækning udover grænsen på 750.000 kr., hvis indskuddene hidrører fra f.eks.
overførsler vedrørende fast ejendom eller har tilknytning til særlige begiven-
heder i livet såsom en indskyders ægteskab, skilsmisse eller pensionering.
Indskydere skal tilbagebetales i den valuta, som deres konto blev forvaltet i.
Med forslaget fastholdes fristen for udbetalinger til indskyderne til 7 arbejds-
dage, ligesom indskyderne har krav på tilbagebetaling uden at have anmodet
om det.
Finansiering af den europæiske indskydergarantiordning
Den europæiske indskydergarantifond skal opbygges over en periode på 8 år
gennem ex-ante bidrag fra EU-landenes kreditinstitutter. Fonden skal i 2024
disponere over 0,8 pct. af de dækkede indskud i alle banker i bankunionen.
Dette vil ifølge Kommissionen svare til 43 mia. euro, når fonden er fyldt op.
Opbygningen af fonden sker med 12,5 pct. om året.
Opbygningen af den fælles europæiske fond må ifølge Kommissionen ikke
føre til større samlede udgifter for bankerne set i forhold til de nuværende
forpligtelser til de nationale indskydergarantiordninger. Bankernes bidrag til
den fælles europæiske fond vil derfor blive fratrukket deres indbetalinger til de
nationale indskydergarantiordninger, som gradvist vil blive reduceret i takt
med, at bidraget til den europæiske fond øges.
4/7
EU-note - 2015-16 - E 16: Forslag om en fælles EU-indskydergarantiordning for bankkunder
1578565_0005.png
Kilde: Europa-Kommissionen
Hvis disse midler viser sig at være utilstrækkelige i tilfælde af f.eks. bankkon-
kurser, skal bankerne, om nødvendigt, betale ekstraordinære ”efterfølgende”
(ex-post) bidrag, som kan dække de manglende midler. Størrelsen af hver
enkelt banks ex-post-bidrag beregnes på baggrund af en risikobaseret meto-
de fastsat af Kommissionen i en delegeret retsakt.
Hvis også dette viser sig utilstrækkeligt, giver en ”gensidig låntagningsfacilitet”
den europæiske afviklingsmyndighed mulighed for at låne penge til den euro-
pæiske indskydergarantifond fra indskydergarantiordningerne i de EU-lande,
som ikke deltager i bankunionen. Det er frivilligt om det pågældende lands
indskydergarantiordning vil udlåne penge til den fælles europæiske indsky-
dergarantifond.
Banker bidrager i forhold til risikoprofil
Ifølge forslaget beregnes det enkelte kreditinstituts bidrag til indskydergaranti-
fonden i forhold til størrelsen af dets dækkede indskud samt dets ”risikoprofil”.
Det betyder, at mere risikobetonede banker skal betale højere bidrag end
sikre banker. Bidraget opkræves en gang om året af de nationale myndighe-
der, men indbetales direkte til den europæiske myndighed. Beregningsmeto-
den fastsættes af Kommissionen igennem en delegeret retsakt
8
.
8
En banks risikoprofil beregnes på grundlag af flere forskellige indikatorer, som normalt anven-
des til at vurdere et kreditinstituts soliditet såsom kapitalgrundlag, aktivernes kvalitet, instituttets
forretningsmodel, rentabilitet og likviditet.
5/7
EU-note - 2015-16 - E 16: Forslag om en fælles EU-indskydergarantiordning for bankkunder
1578565_0006.png
Hvem skal administrere den europæiske indskydergarantiordning?
Den fælles europæiske indskydergarantiordning vil blive administreret af den
fælles europæiske afviklingsmyndighed i samarbejde med de relevante natio-
nale myndigheder. Den fælles afviklingsmyndighed blev oprindeligt etableret
med henblik på at tage sig af opgaver i forbindelse med afviklingen af nødli-
dende banker i eurozonen
9
, men udvides nu til en fælles europæisk myndig-
hed for både afvikling og indskydergaranti.
Den fælles europæiske afviklingsmyndighed er i dag et EU-agentur med et
sekretariat på 300 ansatte i Bruxelles og er fuldt operationel fra den 1. januar
2016. Det forventes, at afviklingsmyndigheden vil få tilført yderligere 22 års-
værker til at tage sig af administrationen af den fælles indskydergarantiord-
ning
10
.
Afviklingsmyndigheden træffer sine afgørelser enten på et mindre
eksekutiv-
møde
eller på et større
plenarmøde.
På eksekutivmøderne deltager kun for-
manden, næstformanden og fire faste medlemmer
11
samt en repræsentant fra
myndighederne i det berørte EU-land, mens der på plenarmøderne deltager
repræsentanter fra alle de EU-lande, som er med i bankunionen
12
.
De fleste beslutninger træffes på eksekutivmøderne. Det gælder f.eks. afgø-
relser om konkrete udbetalinger til indskydere i banker, som er gået i beta-
lingsstandsning. Men også alle de beslutninger, der skal træffes på plenar-
møderne, forberedes på eksekutivmøderne. Både på plenarmødet og i ekse-
kutivmødet træffes beslutningerne som udgangspunkt med simpelt flertal.
Overholder forslaget nærhedsprincippet?
Forslaget er et af de lovgivningsforslag, som Folketingets Europaudvalg har
udvalgt fra Kommissionens arbejdsprogram for 2016 med henblik på at un-
9
Se forordning 806/2014.
De 22 årsværker skal dog ifølge Kommissionens forslag først være på plads i år 2033.
11
De faste medlemmer af den fælles europæiske afviklingsmyndighed blev udnævnt af Rådet den
19. december 2014. Formand er Elke König, som er tidligere formand for det tyske finanstilsyn,
mens næstformand hedder Timo Löyttyniemi, som er tidligere administrerende direktør for den
finske regerings statspensionsfond. De fire øvrige medlemmer er fra Italien, Spanien, Frankrig
og Holland.
12
For de beslutninger, der alene vedrører indskydergarantiordningen mødes plenarforsamlingen i
en særlig sammensætning, hvor de deltagende EU-lande er repræsenteret af de nationale
myndigheder, som har ansvar for indskydergarantiordningen. Hvis der er tale om sager, som
både vedrører afvikling af banker og indskydergaranti kan der afholdes fælles plenarforsamlin-
ger med deltagelse af såvel EU-landenes myndigheder med ansvar for indskydergarantiordnin-
gen som myndigheder med ansvar for afviklingen af nødlidende banker.
10
6/7
EU-note - 2015-16 - E 16: Forslag om en fælles EU-indskydergarantiordning for bankkunder
1578565_0007.png
dersøge om det overholder nærhedsprincippet
13
. Forslaget om en fælles eu-
ropæisk indskydergarantiordning er udvalgt til nærhedskontrol som følge af, at
det er et politisk væsentligt forslag på et område med delt kompetence mel-
lem EU og medlemsstaterne.
Folketinget har i alt 8 uger til at behandle forslaget fra det foreligger i alle
sprogversioner
14
. Folketinget behandler forslaget på baggrund af et grund- og
nærhedsnotat fra regeringen, som regeringen har tre uger til at udarbejde fra
det foreligger i en dansk sprogudgave.
Der er endnu ikke nogen andre EU-landes parlamenter, som har udtalt sig om
forslaget om oprettelsen af en fælles europæisk indskydergarantiordning. Men
Den tyske finansminister Wolfgang Schäuble truede ifølge det europæiske
nyhedsbrev Agence Europa den 8. december 2015 med at indbringe forslaget
for EU-domstolen, da han ikke mener, at det af Kommissionen foreslåede
retsgrundlag i traktaten (TEUF art. 114 om det indre marked) er tilstrækkeligt
til at fremsætte forslaget
15
.
Afsluttende bemærkninger
Det skal afslutningsvis bemærkes, at Folketinget også har mulighed for over
for Kommissionen – såvel inden for som efter 8-ugers fristen for nærhedskon-
trollen – at komme med bemærkninger til forslagets indhold. Det skal blot
fremgå klart af Folketingets udtalelse, at Folketingets bemærkninger knytter
sig til forslagets indhold og ikke til nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(Tlf. 3695)
13
Proceduren for nærhedskontrollen er beskrevet i Europaudvalgets beretning af 9. april 2010 om
Folketingets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af nærhedsprincippet i EU.
14
Forslaget foreligger i skrivende stund alene i en engelsk sprogversion.
15
Tyskland indtog det samme standpunkt i forbindelse med vedtagelsen af den fælles europæi-
ske afviklingsmyndighed, som også havde hjemmel i TEUF art. 114 om det indre marked. Tysk-
land fik her presset igennem, at oprettelsen af afviklingsfonden, som var en del af forslaget,
skulle ske gennem en international traktat.
7/7