Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 24
Offentligt
1587742_0001.png
Europaudvalget og Kulturudvalget
EU- konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
14. januar 2016
Brug af onlineindholdstjenester på tværs af grænser
Når man som forbruger betaler for at se film og tv-serier via en onlinetjeneste,
skal man også kunne det, når ferien går til det græske ø-hav, eller når arbejdet
kalder i Bruxelles eller Haag. Det er Kommissionen hensigt med dette forslag,
som filmproducenter frygter vil underminere muligheden for at få finansieret
europæiske film og tv-serier. Forslaget er udvalgt til nærhedstjek i Folketinget.
Fristen er 12. februar 2016.
Indledning
Som led i strategien om det digitale indre marked
1
har Kommissionen fremlagt
et lovforslag om ”sikring af grænseoverskridende mobile onlineindholdstjene-
ster i det indre marked”.
2
Med dette forslag ønsker Kommissionen at gøre det
muligt for forbrugere, der abonnerer på onlinetjenester som f.eks. HBO Nordic
eller Netflix, at bruge disse tjenester, når de rejser midlertidigt til et andet EU-
land. Kommissionen kalder det
portabilitet.
1
2
KOM(2015)192
KOM(2015)627. For mere info om ophavsret i forbindelse med strategien, se EU note om reform
af ophavsretten (EU-note E 5 af 4. november 2015)
1/4
EU-note - 2015-16 - E 24: Brug af onlineindholdstjenester på tværs af grænser
1587742_0002.png
Fakta om forslaget
Der er ikke tidligere lovgivet i EU-regi på dette område.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 114 om det indre marked.
Der er tale om en forordning, der ikke skal implementeres nationalt, men vil
gælde umiddelbart i alle EU-lande
Forslaget er blandt de forslag, Europaudvalget har udtaget til nærhedstjek.
Forslagets indhold
Forslaget skal sikre at abonnenter kan få adgang til onlineindholdstjenester,
når de midlertidigt opholder sig i et andet EU-land. Det skal ske ved at:
Udbyderen af onlineindholdstjenester pålægges en pligt til at sikre, at
abonnenten har adgang til sin tjeneste, når vedkommende er midlerti-
digt i et andet land.
Brug af en onlinetjenesteydelse anses at finde sted i medlemsstaten,
hvor abonnenten bor, også selvom det sker fra et land, som abonnen-
ten opholder sig i midlertidigt. Dermed forstås territorier ikke kun som
det nationale, men inkluderer også midlertidigt ophold i andre lande.
Man kan ikke håndhæve bestemmelser i kontrakter, der strider mod
disse principper. Det gælder også kontrakter indgået mellem tjeneste-
udbyderen og indehaveren af ophavsrettigheder.
Hvilke tjenester er omfattet?
En onlinetjeneste er en audiovisuel medietjeneste eller en tjeneste, der har til
formål at give adgang til værker, radio- eller tv-transmissioner. Det er tjene-
ster, der er lovlige, og som stilles til rådighed mobilt i et eller flere EU-lande.
Forslaget gælder for tjenester, som abonnenten betaler for enten direkte eller
som del af en pakke. Det gælder også for tjenester, som leveres gratis, men
hvor forbrugeren skal være abonnent og registrere sig med sin bopæl. Hvis en
forbruger blot skal acceptere vilkår, men ikke tilmelde sig eller betale, er tjene-
sten ikke omfattet af dette forslag.
Både tjenester, der leverer ophavsretligt beskyttet indhold som film, musik el-
ler spil, og tjenester, der transmitter sportsbegivenheder, er omfattet - uanset
om indholdet streames, downloades eller leveres med anden teknik.
Forslaget gælder også for aftaler, der er indgået.
Hvilke vilkår er udbyderen forpligtet til at levere?
Udbyderen er forpligtet til at sikre, at abonnenten kan anvende sin onlineind-
holdstjeneste på samme måde der, hvor abonnenten opholder sig midlertidigt,
2/4
EU-note - 2015-16 - E 24: Brug af onlineindholdstjenester på tværs af grænser
1587742_0003.png
som der, hvor abonnenten bor. Det vil sige samme indhold, samme udstyrsen-
heder, samme brugsegenskaber. Dog er udbydere ikke forpligtet til at levere
samme kvalitet i leveringen, da udbyderen ikke kan være ansvarlig for f.eks.
begrænset internettilslutning.
Hvad er ”midlertidigt” ophold?
Forslaget definerer midlertidigt ophold som et ophold i et andet land end abon-
nentens bopælsland. Forslaget definerer ikke varigheden af et sådant ophold.
Bopælsmedlemsstat defineres som der, hvor abonnenten har sit sædvanlige
ophold. Hvad der er sædvanligt ophold bliver normalt afgjort ud fra indikatorer
såsom, hvor abonnenten har telefon- eller bredbåndsforbindelse, IP-adresse
eller bankforhold.
3
Reaktioner på forslaget
Direktør i Producentforeningen, Klaus Hansen, er bekymret for, at de løse
rammer vil indføre det totale digitale indre marked ad bagvejen.
4
Hermed sig-
ter han til den manglende definition af midlertidigt ophold og til uklarhed om,
hvordan onlinetjenester skal kontrollere, at abonnenten rent faktisk er bosid-
dende i det land, vedkommende påstår. Såfremt forbrugerne på grund af vage
definitioner i den foreslående forordning skulle kunne få fri adgang til ophavs-
retligt beskyttet indhold online, vil producenter af film og tv-serier ikke længere
kunne finde finansiering ved at sælge rettighederne til værkerne land for land
gennem territoriale licenser.
På den anden side står Forbrugerrådet Tænk og er begejstret for forslaget.
Tænk finder, at det vil være til gavn for forbrugerne, at de kan bruge de tjene-
ster, de betaler for – også når de er på ferie eller forretningsrejse i et andet
EU-land. Tænk mener, at producenterne må omstille sig til at tænke nyt i et
europæisk marked, der ikke længere er opsplittet.
5
Overholder forslaget nærhedsprincippet?
Folketinget skal i forbindelse med nærhedstjekket tage stilling til, om de områ-
der, der behandles i forslaget bedst reguleres på EU-niveau eller på nationalt
niveau. Såfremt Folketinget finder, at dette område bedst reguleres på natio-
3
4
I følge Kommissionens konsekvensanalyse, SWE (2015)270, side 24
Altinget:
EU’s Netflix-forslag vækker bekymring hos producenter,
10. december 2015
5
Se note 4.
3/4
EU-note - 2015-16 - E 24: Brug af onlineindholdstjenester på tværs af grænser
1587742_0004.png
nalt niveau, og at forslaget dermed strider mod nærhedsprincippet, skal Folke-
tinget indenfor en frist på otte uger sende en såkaldt begrundet udtalelse til
Kommissionen.
Fristen udløber den 12. februar 2016.
Folketinget har også
mulighed for at afgive bemærkninger til forslagets indhold over for Kommissio-
nen – her gælder ingen tidsfrist.
Kommissionen argumenterer for, at nærhedsprincippet er overholdt, fordi pro-
blemstillingen om adgang til onlineindholdstjenester under midlertidigt ophold i
andre lande pr. definition er grænseoverskridende og ikke kan løses af med-
lemsstaterne.
Den danske regering er enig. Den finder, at i det omfang, der er behov for bin-
dende fælleseuropæiske løsninger, skal det ske gennem EU-lovgivning. Re-
geringen mener samtidig, at den lovgivning bør give plads til, at parterne kan
finde løsningerne gennem aftaler.
6
Foreløbigt har tre andre parlamenter indledt en behandling af dette forslag.
Det drejer sig om: Sveriges Riksdag, den tyske Bundestag og det finske parla-
ment. Der foreligger endnu ingen udtalelser fra disse parlamenter.
Næste skridt
Nærhedsprincippet
Forslaget behandles nu i flere nationale parlamenter. Nogle af disse ser på
nærhedsprincippet. Såfremt en tredjedel af de nationale parlamenter finder, at
forslaget strider mod nærhedsprincippet, får Kommissionen et ”gult kort”, der
betyder, at Kommissionen skal genoverveje forslaget, og enten trække det til-
bage, ændre det eller begrunde, hvorfor Kommissionen fastholder det.
Indholdsmæssigt
Forslaget vil nu blive behandlet af EU’s lovgivere: Europa-Parlamentet og de
nationale regeringer i Rådet. Når de hver især har fundet frem til en holdning,
vil de indlede forhandlinger med hinanden for at finde et kompromis, der kan
samle flertal begge steder.
Med venlig hilsen
Lotte Rickers Olesen (3330)
6
Regeringens Grund- og nærhedsnotat om forslaget. EUU KOM(2015)627 Bilag 1. 8. januar 2016.
4/4