Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 25
Offentligt
1588744_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
EU-note om midlertidig genindførelse af grænsekontrol
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
15. januar 2016
Midlertidig genindførelse af grænsekontrol
Sammenfatning
Den danske regering har d. 4. januar 2016 truffet beslutning om midlerti-
digt at genindføre grænsekontrol, der inkluderer alle grænseovergange
mellem Danmark, Sverige og Tyskland. Desuden overvejer regeringen i
lighed med Sverige at indføre et transportøransvar. Det vil betyde, at
transportører på færger, tog og i buser, der transporterer personer over
grænsen ind i Danmark, kan gøres ansvarlige, hvis passagerne ikke har
de nødvendige rejsedokumenter, som pas og visum.
I denne EU-note vil vi kort gennemgå det EU-retlige grundlag for midler-
tidig genindførelse af grænsekontrol. Hvilke bestemmelser finder anven-
delse? Hvordan påvirker det samarbejdet i Schengen? Og hvilken be-
tydning har midlertidig genindførelse af grænsekontrol for adgangen for
flygtninge til at søge asyl i Danmark?
Indledning
Schengenreglerne opfattes af Kommissionen såvel som stats-og regerings-
cheferne i EU som en af hjørnestenene i EU-samarbejdet, da de sikrer den
frie bevægelighed for borgerne inden for unionen og medvirker til at sikre en
styrket grænsekontrol ved de ydre grænser. Imidlertid har det seneste års
flygtningekrise vist, at presset på de ydre grænser og det store antal personer
der er indrejst ulovligt i Schengenområdet, udfordrer både de enkelte med-
lemslande og EU som helhed. Det gælder såvel samarbejdet om grænsekon-
trollen ved de indre som ved de ydre grænser. Men spørgsmålet er, om indfø-
1/6
EU-note - 2015-16 - E 25: EU-note om midlertidig genindførelse af grænsekontrol
1588744_0002.png
relse af midlertidig grænsekontrol er en trussel mod Schengensamarbejdet,
eller netop sikrer en videreførelse af samarbejdet, der ellers kunne være truet
i sin grundstruktur? I hvert fald har flere lande, senest Danmark, valgt at gen-
nemføre midlertidig grænsekontrol
1
, og vi vil i det følgende se på grundlaget
for dette.
Baggrund
Schengenaftalen, indgået i 1985, garanterer fri bevægelighed for personer
inden for Schengenområdet. De deltagende stater har afskaffet kontrollen ved
alle indre grænser og indført styrket kontrol ved de ydre grænser. Inden for
området anvendes fælles regler og fælles procedurer for udstedelse af visa
og grænsekontrol. Samtidig har EU etableret politisamarbejdet i Europol, og
har i den forbindelse etableret Schengeninformationssystemet (SIS), som er
en database, der gør det muligt for myndigheder i de deltagende lande at
udveksle oplysninger om visse kategorier af personer og varer.
I 1996 tiltrådte Danmark Schengenkonventionen
2
, som fastlægger de over-
ordnede principper for samarbejdet om grænsekontrol. Med vedtagelsen af
Amsterdamtraktaten, blev Schengenreglerne en integreret del af traktaterne
og overgik dermed fra at være et rent mellemstatsligt samarbejde til at være
et samarbejde med delt kompetence.
Efterfølgende er der blevet vedtaget en række ændringer i Schengensamar-
bejdet, herunder etableringen af Schengengrænsekodekset, der danner
grundlag for fælles principper i grænsekontrollen ved såvel de indre som de
ydre grænser. Derudover vedtog EU i 2013 Schengenevalueringsmekanis-
men, som er et instrument, hvormed Kommissionen halvårligt kan evaluere og
vurdere, hvordan de enkelt medlemslande implementerer og lever op til kra-
vene i Schengensamarbejdet.
Danmarks deltagelse i Schengensamarbejdet er påvirket af det danske rets-
forbehold. Af protokollen om de danske forbehold fremgår det, at Danmark
ikke deltager i vedtagelsen af nye Schengenregler. Men efter vedtagelsen af
nye regler, har Danmark ret til inden for 6 måneder at beslutte, om vi ønsker
at tiltræde eller ej. Hvis ikke Danmark vil være med, kan de andre medlems-
lande beslutte om Danmark kan forblive i Schengensamarbejdet eller ej.
1
2
Se tabel 1
Schengen-konventionen:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=85001
2
/
6
EU-note - 2015-16 - E 25: EU-note om midlertidig genindførelse af grænsekontrol
1588744_0003.png
Danmark har indtil videre tiltrådt samtlige ændringer i Schengensamarbejdet
3
.
Der er hidtil vedtaget 35 forordninger og 6 direktiver i relation til Schengen-
samarbejdet.
Hvilke regler gælder?
Kontrollen ved EU’s
indre såvel som ydre grænser
præciseres og reguleres i
det såkaldte Schengengrænsekodeks
4
. Her fastsættes bestemmelser, der
sikrer, at der ikke i udgangspunktet finder kontrol sted, når personer krydser
de indre grænser mellem EU’s medlemsstater.
Endvidere fastsættes regler for
udøvelsen
af grænsekontrol ved EU’s ydre grænser.
Endelig fastsættes regler
for, hvordan medlemslandene kan genindføre midlertidig grænsekontrol.
EU’s
regler for
midlertidig genindførelse af grænsekontrol er beskrevet i
Schengenkodeksets
kapitel II.
Her beskrives kriterier og procedurer for mid-
lertidig genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser.
Der er to
kriterier
5
der kan udløse genindførelse af midlertidig grænsekontrol.
Et
medlemsland kan
vælge at genindføre midlertidig grænsekontrol
på baggrund af en konkret
trusselsvurdering.
Rådet
kan bede Kommissionen udarbejde en henstilling om en gen-
indførelse af midlertidig grænsekontrol i et eller flere lande,
når den
overordnede funktion af Schengenområdet er truet.
Der er tre forskellige typer af
procedurer
6
,
som skal følges ved midlertidig
genindførelse af grænsekontrol.
Et medlemsland beslutter at genindføre grænsekontrol i op til 30 da-
ge, ved at Kommissionen informeres om det konkrete trusselsbillede,
omfanget af grænsekontrollen og de berørte grænseovergange. Peri-
oden kan forlænges, efter at medlemslandet har redegjort for trus-
selsbilledet.
Et medlemsland beslutter, at en situation kræver øjeblikkelig hand-
ling, og genindfører grænsekontrol i 10 dage, med mulighed for at for-
længe grænsekontrollen yderligere i 20 dage, hvis den umiddelbare
trussel ikke har ændret sig nævneværdigt. Her skal Kommissionen og
3
Europaudvalget
L29, bilag
15
4
5
Schengengrænsekodekset kan findes
her
Artikel 23a og 26a i Schegengrænsekodekset
6
Artikel 24, 25 og 26 i Schegengrænsekodekset
3
/
6
EU-note - 2015-16 - E 25: EU-note om midlertidig genindførelse af grænsekontrol
1588744_0004.png
berørte nabolande straks informeres, når grænsekontrollen er genind-
ført.
Rådet kan bede Kommissionen henstille til et eller flere lande at gen-
indføre midlertidig grænsekontrol, når den overordnede
funktion af
Schengensamarbejdet er truet.
Det er op til Kommissionen at hen-
stille til de pågældende medlemslande, og grænsekontrollen kan i så
fald genindføres for en periode på op til 6 måneder, der kan forlæn-
ges tre gange i op til 6 måneder pr. gang.
I alle tilfælde skal Kommissionen underrette Rådet og Europaparlamentet, når
en af de ovenfornævnte procedurer træder i kraft.
Genindførelse af midlertidig grænsekontrol på baggrund af dansk be-
slutning
Danmark har som sagt valgt at genindføre midlertidig grænsekontrol med
udgangspunkt i kriterierne i artikel 24, stk. 1 og procedurerne i artikel 25. Det
giver Danmark mulighed for umiddelbart at genindføre grænsekontrol i op til
10 dage. Vurderer Danmark herefter, at truslen mod den offentlige sikkerhed
og indre sikkerhed
ikke
er genoprettet, kan Danmark vælge at videreføre
grænsekontrollen i en periode på op til yderligere 20 dage. I så fald skal
Danmark præcisere, hvilke kriterier der mere specifikt gør sig gældende i
forhold til det vedvarende trusselsbillede. Kommissionen kan i så fald indkalde
Danmark til et møde, hvor det forklares mere detaljeret, hvad trusselsbilledet
består i, og hvorfor Danmark vurderer, at der fortsat er behov for grænsekon-
trol. I gennem hele proceduren informerer Kommissionen Rådet og Euro-
paparlamentet.
Transportøransvar
Ifølge Udlændingeloven, senest revideret i december 2015, har regeringen
mulighed for at pålægge enhver virksomhed eller enkeltperson, der transpor-
terer personer over grænsen til Danmark et såkaldt transportøransvar
7
.
Transportøransvaret pålægger den enkelte virksomhed eller person ansvaret
for at sikre, at den eller de personer der transporteres ind i Danmark, har gyl-
dige rejse- og identitetspapirer. Hvis dette ikke er tilfældet, kan de danske
myndigheder pålægge transportører bøder.
7
L74 -
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=176355
Direktiv 2001/51 EF
http://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001L0051&from=EN
4
/
6
EU-note - 2015-16 - E 25: EU-note om midlertidig genindførelse af grænsekontrol
1588744_0005.png
Transportøransvaret nævnes her, fordi regeringen kan vælge, i forbindelse
med genindførelse af midlertidig grænsekontrol, at anvende loven over for
udenlandske tranportører, der opererer i Danmark, også når de transporterer
personer fra andre Schengenlande. I sådan et tilfælde skal Danmark oplyse
nabolande, der kan blive berørt af transportøransvaret.
Midlertidig genindførelse af grænsekontrol og forpligtelser i forhold til
flygtninge
Upåagtet at et medlemsland genindfører midlertidig grænsekontrol, for bedre
at kunne regulere, hvem der kan indrejse til landet, så betyder dette ikke, at
der ændres på de forpligtelser, medlemslandene har i forhold til at modtage
flygtninge, herunder ansøgninger om asyl
8
.
Afslutning
Genindførelse af midlertidig grænsekontrol er af nogle medlemslandene ble-
vet opfattet som en trussel mod selve samarbejdet. Det er ikke desto mindre
en integreret del af Schengengrænsekodekset, at medlemslandene kan gen-
indføre midlertidig grænsekontrol, eller alternativt at Rådet kan bede Kommis-
sionen henstille til, at et eller flere medlemslande genindfører grænsekontrol.
Så selv om den frie bevægelighed for en periode sættes på standby, så er
faktum, at midlertidig genindførelse af grænsekontrol er en integreret del af
principperne bag Schengengrænsekodekset. Det skal medvirke til at sikre en
genetablering af den normale tilstand, hvor der er fri bevægelighed for borge-
rene i Schengenområdet, og hvor de ydre grænser kontrolleres efter fælles
principper.
Genindførelse af midlertidig grænsekontrol er sket adskillige gange igennem
de seneste 10 år, og er illustreret i tabellen
9
nedenfor:
Tabel 1
Land
Danmark
Antal gange
1 gang i 2009 og
2016
3 gange 2015, 3
gange i 2009, 2007
og 2010
Årsag
FN-klimatopmødet, stor indrejse af tredje-
landsborgere der søger international be-
skyttelse
Terrorangreb, demonstrationer i Basker-
landet, NATO-topmøde i Paris, fransk-
afrikansk topmøde i Nice, G-20 møde i
Frankrig
8
9
Artikel 3a i
Schengen-grænsekodeks
Tabel baseret på Kommissionens tal om midlertidig genindførelse af grænsekontrol i
EU
5
/
6
EU-note - 2015-16 - E 25: EU-note om midlertidig genindførelse af grænsekontrol
1588744_0006.png
Norge
Østrig
2 gange i 2015,
2014, 2012, 2011
2010, 2011 og 2
gange i 2015
Tyskland
2007, 2009, 2010
og 2 gange i 2015
Sverige
2011 og 2015
Malta
Ungarn
Slovenien
Estland
Belgien
Holland
Polen
Spanien
2015
2015
2015
2010 og 2015
2014
2014
2012, 2013
2009 og 2012
Portugal
Letland
Italien
Island
Finland
2010
2010
2009
2007 og 2008
2006 og 2008
Cannes, FN-klimatopmødet
Terrorangreb, terrortrussel og i forbindelse
med Nobel-fredspris ceremoni
I forbindelse med World Economic Forum,
2 gange i forbindelse med stor indrejse af
mennesker der søger international beskyt-
telse og ved EM i fodbold 2008,
2 gange i forbindelse med stor indrejse til
Tyskland af tredjelandsborgere der søger
beskyttelse, G7.topmøde, NATO-topmøde
og G8-topmøde
I forbindelse med stor indrejse af personer
der søger beskyttelse og i forbindelse med
terrorangreb i Oslo
I forbindelse med Valettatopmødet om
migration
I forbindelse med stor indrejse af personer
der søger beskyttelse
I forbindelse med stor indrejse af personer
der søger beskyttelse
I forbindelse med besøg af USA’s præsi-
dent
G7-topmøde
Atomsikkerhedstopmøde i Haag
I forbindelse med EM-værtskab i fodbold
og i forbindelse med FN-klimatopmøde
Møde mellem Den Europæiske Central-
banks ledelse i Barcelona og i forbindelse
med den baskiske kampdag
NATO-topmøde i Lissabon
NATO parlamentarisk forsamling i Riga
G8-topmøde
2 gange forbindelse af Hells Angels møde i
Reykjavik
OSCE ministerrådsmøde, EUROMED-
møde i Helsinki og uformelt møde mellem
EU’s stats-
og regeringsledere i Lahti
Med venlig hilsen
Christine Sidenius
(Tlf. 3356)
6
/
6