Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 33
Offentligt
1601442_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
19. februar 2016
Europa-Parlamentets forslag til revision af den europæiske valglov
Sammenfatning
Europa-Parlamentet vedtog den 11. november 2015 en beslutning, der
udgør et forslag om revidering af den europæiske valgakt. Revisionen af
valgakten følger en speciel procedure, som der redegøres for i noten.
Europa-Parlamentet lægger bl.a. op til at øge synligheden af de europæ-
iske partier i forbindelse med valget, at nedsætte valgretsalderen til 16 år
og at harmonisere visse frister i forbindelse med afholdelse af valgene.
De nationale parlamenter spiller en særlig rolle i forbindelse med revisio-
nen af den europæiske valgakt, idet de vil skulle ratificere alle ændringer.
Der fokuseres derfor også på de nationale parlamenters behandling af
forslaget indtil videre.
Baggrund – en speciel procedure
Selv om traktaterne forudser muligheden for en ensartet valgprocedure for de
nationale valg til Europa-Parlamentet, er procedurerne på nuværende tids-
punkt hovedsageligt fastlagt ved meget forskellige nationale valgregler. Siden
indførelsen af direkte valg til Europa-Parlamentet i 1979 har rammerne for
1/5
EU-note - 2015-16 - E 33: Europa-Parlamentets forslag til revision af den europæiske valglov
1601442_0002.png
europæiske valg primært været den europæiske valgakt
1
, oprindeligt fra 1976
og senest ændret i 2002.
Traktaternes artikel 223 (TEUF) giver Europa-Parlamentet ret til at tage initia-
tiv til en reform af den europæiske valglov, og Europa-Parlamentet har derfor
ret til at fremlægge lovforslag på området
2
. Europa-Parlamentets udvalg for
konstitutionelle anliggender valgte derfor at udarbejde en egen-
initiativbetænkning, der efterfølgende blev vedtaget som en beslutning, og
blev til et egentligt lovforslag. I forslaget fremsættes en række forslag til revi-
sion af den europæiske valgakt opremset nedenfor.
Hovedelementerne i forslaget
Den 11. november 2015 vedtog Europa-Parlamentet et lovforslag
3
, udformet
som en beslutning, på baggrund af en egen-initiativs betænkning udarbejdet
af de to co-rapporteurs Danuta Hübner (EPP-gruppen, PL) and Jo Leinen
(S&D-gruppen, DE).
Fakta om forslaget og kort om proceduren
Lovgivning om valg til Europa-Parlamentet er primært fastsat i den eu-
ropæiske valgakt (fra 1976 og senest ændret i 2002) og i Rådets afgø-
relse 93/109/EF (om valgret og valgbarhed ved valg til Europa-
Parlamentet.
Forslaget er fremsat af Europa-Parlamentet med hjemmel i traktater-
nes artikel 223 (1) TFEU og udgør derfor et lovforslag.
Rådet skal godkende forslaget med enstemmighed efter en særlig
lovgivningsprocedure, hvorefter Europa-Parlamentet skal godkende
forslaget endeligt.
Idet lovgivningen er akter, der juridisk minder om traktater, vil alle de
nationale parlamenter også skulle ratificere rådsafgørelsen.
Forslaget fremsætter en række forslag til ændringer af den europæiske valg-
lov, men fælles for de fleste af dem er, at målet er at sikre fælles EU-regler for
valg til Europa-Parlamentet. Der foreslås bl.a.:
At øge synligheden af de europæiske politiske partier/grupper
(f.eks. ved at logoet for det europæiske politiske parti skal være på
stemmesedler og andet valgmateriale)
”Akt om almindelige direkte valg af repræsentanterne i Europa-Parlamentet”. Kan findes på
EUR-Lex
her.
2
Europa-Parlamentets initiativret på området blev indført med Lissabontraktaten i 2009.
3
Europa-Parlamentets beslutning af 11. november 2015 om reform af valgloven i Den Europæi-
ske Union – kan findes
her.
1
2/5
EU-note - 2015-16 - E 33: Europa-Parlamentets forslag til revision af den europæiske valglov
1601442_0003.png
At sænke valgretsalderen til 16 år ved valg til Europa-
Parlamentet
(dette er udformet som en anbefaling og foreslås ikke
som obligatorisk)
At afslutte valgene på samme dag i hele EU
(så stemmerne optæl-
les samme dag, uanset om valget er afholdt et par dage før)
At harmonisere relevante tidsfrister i hele EU
(f.eks. lukketid for
valgstederne, frist for etablering af nationale lister og frist for nomine-
ringen af kandidater)
At indføre en obligatorisk spærregrænse på mellem 3-5 pct.
(det-
te skal gælde pr. valgkreds – Danmark er ved valg til Europa-
Parlamentet én samlet valgkreds og har ingen spærregrænse)
En formalisering af spitzenkandidaten-proceduren for udvælgel-
se af formanden for Europa-Kommissionen
(hvor de europæiske
partier nominerer en kandidat til posten)
At sikre muligheder for post- og e-afstemning
At sikre regler for stemmeretten for EU-borgere, der bor i et tred-
jeland
At skabe større kønsbalance i alle aspekter af de europæiske
valg
(bl.a. ved at indføre en kønsbalance for opstillede kandidater).
De nationale parlamenters behandling indtil videre
I henhold til traktaternes protokoller
4
om de nationale parlamenters rolle skal
alle lovgivningsforslag fremsendes til de nationale parlamenter på samme
tidspunkt som til de andre europæiske lovgivningsinstitutioner. Europa-
Parlamentet efterlevede ikke dette krav i forbindelse med fremlæggelsen og
offentliggørelsen af forslaget, idet mange af de nationale parlamenter først
modtog forslaget lang tid efter Rådet. På denne foranledning udarbejdede det
hollandske parlament et brev til formanden for Europa-Parlamentet (Martin
Schulz, S&D, DE) for at udbede sig en forklaring. Der var i alt 10 parlamen-
ter
5
, der skrev under på brevet, og det blev fremsendt den 1. februar 2016.
Folketinget blev spurgt, om det ville være medunderskriver, hvilket Europaud-
valget stillede sig positivt overfor, men brevet blev afsendt, inden man nåede
at komme med den tilkendegivelse. Der er derfor blevet afsendt et brev til det
hollandske parlament, hvori man takker for initiativet og tilkendegiver Euro-
paudvalgets støtte til indholdet. Schulz svarede den 3. februar 2016, og han
indikerede, at forsinkelserne primært opstod på grund af manglende tid til at
oversætte de medfølgende hyrdebreve.
4
5
Protokol 1 og 2 til traktaterne omhandler de nationale parlamenters rolle.
Initiativtageren Holland, samt nationale parlamenter fra følgende lande: Tjekkiet, Frankrig,
Ungarn, Irland, Letland, Malta, Polen, Portugal og Storbritannien.
3/5
EU-note - 2015-16 - E 33: Europa-Parlamentets forslag til revision af den europæiske valglov
1601442_0004.png
Andre nationale parlamenter har efterfølgende fremhævet, at de rettigheder
protokollerne giver parlamenterne til at gøre indsigelser på baggrund af sub-
sidiaritetsprincippet
6
og mulighederne for politisk dialog også gør sig gælden-
de på dette forslag. Flere nationale parlamenter har derfor vedtaget begrun-
dede udtalelser og udtalelser med henblik på politisk dialog om forslaget.
Fristen for subsidiaritetstjek
7
var den 9. februar 2016, og følgende kamre i
nationale parlamenter vedtog inden da begrundede udtalelser: Luxembourg,
House of Lords (UK), House of Commons (UK), det hollandske over- og un-
derhus, samt Riksdagen (SE). De fremhæver bl.a. følgende:
At proceduren for fremsættelse af forslag ikke blev overholdt (forsin-
kelser, ingen klar deadline for subsidiaritetstjek m.v.)
At der mangler en begrundelse i forslaget for fremsættelsen i relation
til principperne om subsidiaritet og proportionalitet
At forslaget som udgangspunkt er et brud på subsidiaritetsprincippet,
idet det ikke bringer nogen merværdi, da nationale valg bør reguleres
nationalt
At en obligatorisk ’kønsbalance’ på kandidatlisterne ikke er noget, det
er ’nødvendigt’ for EU at regulere
At de fælles tidsfrister samt afslutningen af valget på samme dag og
tiltag til at fjerne vælgeres mulighed for at stemme to gange, overhol-
der subsidiaritetsprincippet (Riksdagen)
De næste skridt i proceduren
Forslaget skal ifølge proceduren godkendes af Rådet ved enstemmighed. Et
længere forhandlingsforløb imellem Rådet og Europa-Parlamentet vil derfor
påbegyndes. Hvis et kompromis kan opnås, vil Europa-Parlamentet formentlig
fremsætte et revideret forslag, der afspejler kompromisset. En eventuel god-
kendelse vil munde ud i en rådsafgørelse om ændring af den europæiske
valgakt.
Denne rådsafgørelse vil herefter skulle ratificeres i alle de nationale parlamen-
ter, heriblandt Folketinget.
Med venlig hilsen
6
Subsidiaritetsprincippet er princippet om, at politiske beslutninger om muligt skal træffes på det
lavest mulige politiske niveau. Der skal derfor være en reel merværdi ved at regulere på højere
(europæisk) niveau for.
7
De nationale parlamenter har i henhold til protokol 2 til traktaterne ret til at tjekke lovforslag fra
de europæiske institutioner og komme med ’begrundede udtalelser’, hvis de mener, at subsidia-
ritetsprincippet er overskredet.
4/5
EU-note - 2015-16 - E 33: Europa-Parlamentets forslag til revision af den europæiske valglov
Thomas Tolstrup Jensen
Christine Sidenius (tlf. 3356)
5/5