Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 34
Offentligt
1601467_0001.png
Europaudvalget og Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
22. februar 2016
Nye EU-forslag om forbrugerrettigheder ved nethandel og digitale pro-
dukter
Sammenfatning
Europa-Kommissionen har fremlagt to forslag, der skal forsøge at fjerne
de hindringer, der hæmmer nethandlen på tværs af grænserne i EU, og
fastsætte reglerne for bl.a. leveringen af produkter med digitalt indhold.
Forslagenes indhold gennemgås i noten.
Forslagene lægger op til at totalharmonisere forbrugerrettighederne på
området for at sikre større forbrugertillid til onlinekøb fra et andet EU-land
ved at skabe ens regler for virksomhederne på tværs af EU-landene.
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 6. maj 2015 sin strategi for realiseringen af det
digitale indre marked
1
. De to forslag behandlet i noten har til formål at sikre
forbrugerne og virksomhederne bedre adgang til onlinevarer og -tjenester i
Europa. Den 9. december 2015 fremlagde Kommissionen de første 3 forslag
af i alt 16 initiativer, der planlægges gennemført i løbet af 2015 og 2016:
Et forslag til et direktiv om levering af digitalt indhold (f.eks. streaming
af musik og serier, apps, software m.v.)
2
1
KOM(2015)192. For mere information om strategien, se EU-note 27, fra samling 2014-2015 (1.
samling). EU-noten kan findes
her.
2
KOM(2015)634
1/6
EU-note - 2015-16 - E 34: Nye EU-forslag om forbrugerrettigheder ved nethandel og digitale produkter
1601467_0002.png
Et forslag til et direktiv et om onlinesalg af varer (f.eks. onlinekøb af
tøj)
3
Et forslag til en forordning om grænseoverskridende overførsel af on-
lineindholdstjenester (f.eks. streamingtjenester som Netflix)
4
.
Denne note behandler kun de to direktivforslag, da forslaget til forordningen er
behandlet i en tidligere note
5
. På nuværende tidspunkt er der fire EU-
direktiver, der berører salg af forbrugsvarer
6
. Med undtagelse af direktivet om
forbrugerrettigheder er det minimumsdirektiver, der fastsætter minimumsstan-
darder for forbrugerbeskyttelseslovgivningen. Det har skabt store forskelle i
de nationale lovgivninger, hvilket danner forskelligartede omkostninger for
virksomhederne, der gerne vil sælge på tværs af grænserne. Det skaber også
større mistillid hos forbrugerne, der ikke følger sig sikre på deres rettigheder,
når de handler på tværs af grænser. Dette giver ifølge Europa-Kommissionen
et uudnyttet potentiale, som forslagene skal realisere. Se figuren nedenfor.
Figur 1: Uudnyttet potentiale i nethandel i Danmark
Figur 1: Kilde Europa-Kommissionen.
3
4
KOM(2015)635
KOM(2015)627 - EU-konsulenten har allerede udarbejdet en EU-note om dette forslag, se
nedenfor.
5
EU-note E 24, af 14. januar 2016. Noten kan findes
her.
6
Direktiv om forbrugerkøb (1999/44/EF), Direktivet om forbrugerrettigheder (2011/83/EU), Direk-
tivet om urimelige kontraktvilkår (1993/13/EØF), samt E-handelsdirektivet 2000/31/EF
2/6
EU-note - 2015-16 - E 34: Nye EU-forslag om forbrugerrettigheder ved nethandel og digitale produkter
1601467_0003.png
Forslaget om online- og fjernsalg af varer
Fakta om forslaget
Området er dækket af de tidligere vedtagne direktiver, der omhandler generel EU-
købelovgivning.
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktatens artikel 114 om det indre marked.
Der er tale om et direktiv, der skal
totalharmoniserer
reglerne på området. Direktivet
vil skulle implementeres i dansk ret.
Forslaget omhandler kun varer købt igennem online- eller fjernsalg –
ikke
direkte salg
(dvs. salg i en butik).
Formålet med forslaget er at sikre større forbrugertillid til at købe ting over
nettet fra et andet EU-land ved at skabe ens regler og rettigheder for forbru-
gerne på tværs af EU-landene. Der er ifølge Kommissionen store forskelle på
forbrugerbeskyttelsesreglerne i EU-landene, hvilket skaber usikkerhed for
forbrugerne om deres rettigheder ved køb af produkter i andre EU-lande.
Forslaget lægger derfor op til at totalharmonisere nogle af standardvilkårene i
forbrugeraftaler for online-/fjernsalg af produkter, så der kan opnås ens regler.
Forslaget lægger bl.a. op til:
Ret til erstatning for mangler i op til 2 år:
Forbrugerne vil kunne
anmode om erstatning for mangler ved produkter købt igennem onli-
ne-/fjernsalg i op til 2 år. Dette afspejler reklamationsretten i Dan-
mark, der også er 2 år. Reklamationsretten dækker kun fejl ved pro-
duktet, (som var til stede) på købstidspunktet.
Omvendt bevisbyrde i 2 år:
Fejl ved en vare formodes i dansk ret at
have været til stede på købstidspunktet (gælder de første 6 måneder
efter et køb). Mener forhandleren, at fejlen ikke er dækket af reklama-
tionsretten, er det derfor forhandleren, der skal bevise det (bevisbyr-
den). Denne periode forslås forlænget til 2 år for varer købt online.
Fjernelse af meddelelsespligten:
Meddelelsespligten ved anmel-
delse af mangler vil blive fjernet for online-/fjernsalg. Danske forbru-
gere mister i dag deres rettigheder, hvis de ikke lever op til pligten.
Ret til erstatning for mindre mangler:
Forbrugerne vil nu også kun-
ne anmode om fuld erstatning for mindre mangler ved produkter købt
igennem online-/fjernsalg.
Fuld tidsfrist for erstatning for brugte produkter:
Som noget nyt
skal den fulde tid for reklamationsretten også gælde for brugte varer
købt online. Det gør den også i Danmark.
3/6
EU-note - 2015-16 - E 34: Nye EU-forslag om forbrugerrettigheder ved nethandel og digitale produkter
1601467_0004.png
Mulighed for garantier:
Forslaget giver fortsat mulighed for at øge
forbrugerbeskyttelsesniveauet ved hjælp af garantier, der skal stille
forbrugerne bedre, end standardvilkårene gør.
Det fremgår af forslaget vedrørende online-/fjernsalg, at de nye forbrugerret-
tigheder kan medføre forskellige regler for direkte salg (dvs. salg i en butik) og
fjernsalg. For at imødegå dette vil Kommissionen i fremtiden tage initiativer til
at sikre en sammenhængende og ens retlig ramme for både direkte salg og
fjern-/onlinesalg. At der kun findes totalharmonisering på reglerne for online-
/fjernsalg betyder, at Danmark stadig kan ændre på reglerne for direkte salg
af varer, hvor EU-reguleringen er minimumsharmoniseret. Det betyder imidler-
tid også, at de forbedringer af forbrugerbeskyttelsen, som direktivet lægger op
til,
kun
vil gælde for online-/fjernsalg og
ikke
for direkte salg. Regeringen
stiller i sit grund- og nærhedsnotat spørgsmålstegn ved, om dette er hen-
sigtsmæssigt.
Forslaget omkring varer med digitalt indhold
Fakta om forslaget
Der er ikke tidligere lovgivet i EU-regi på dette område.
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktatens artikel 114 om det indre marked.
Der er tale om et direktiv, der skal
totalharmonisere
reglerne på området. Direktivet
vil skulle implementeres i dansk ret.
Produkter med digitalt indhold er f.eks. computerspil, film og musik, der er
købt digitalt igennem en tjeneste såsom iTunes. Formålet med forslaget er at
fastsætte nye regler for forbrugernes rettigheder ved levering af produkter
med digitalt indhold. Der er ifølge Kommissionen et hul i både EU-
lovgivningen og i den national lovgivning på området for levering af digitalt
indhold, da der ikke er nogle EU-regler, og de fleste medlemsstater ikke har
nogen lovgivning på området.
Forslaget lægger derfor op til at totalharmonisere nogle af standardvilkårene i
forbrugeraftaler for produkter med digitalt indhold, så der kan opnås ens reg-
ler. Forslaget lægger bl.a. op til at:
Udbyderen har ansvar for mangler ved produktet uden tidsbe-
grænsning:
Hvis det digitale indhold har mangler, kan forbrugeren
anmode om erstatning. Da digitalt indhold i modsætning til varer ikke
bliver udsat for slitage, vil der ikke være nogen tidsbegrænsning for
ansvaret.
Fjerne tidsbegrænsningen for omvendt bevisbyrde:
Hvis det digi-
tale indhold har mangler, vil det være op til sælgeren at bevise, at fej-
4/6
EU-note - 2015-16 - E 34: Nye EU-forslag om forbrugerrettigheder ved nethandel og digitale produkter
1601467_0005.png
len ikke var til stede, da indholdet blev gjort tilgængeligt. Dette er vig-
tigt i betragtning af det digitale indholds tekniske art, idet det kan væ-
re særligt vanskeligt for forbrugerne at bevise årsagerne til et pro-
blem.
Lave krav om levering straks efter indgåelsen af aftalen:
Dette
krav kan dog omgås, hvis noget andet eksplicit aftales mellem forbru-
geren og sælger. Dertil kommer, at forbrugeren vil have ret til at op-
hæve kontrakten øjeblikkeligt ved manglende levering.
Give forbrugeren ret til at ophæve en kontrakt:
Forbrugerne vil få
ret til at ophæve en kontrakt, hvis den er langsigtet (såsom et konti-
nuerligt abonnement til diverse streamingtjenester), eller hvis udbyde-
ren har foretaget væsentlige ændringer.
Give forbrugerne rettigheder i forhold til kontrakter, der er ind-
gået til gengæld for opgivelse af data:
Hvis en forbruger har fået
adgang til digitalt indhold eller en digital tjeneste til gengæld for per-
sonoplysninger, gør de nye regler det klart, at udbyderen skal ophøre
med at anvende disse oplysninger, hvis kontrakten ophæves.
De nye regler for produkter med digitalt indhold betyder bl.a., at en forbruger,
der f.eks. downloader et spil, en film eller et stykke musik, som derefter ikke
fungerer ordentligt, kan anmode om at få sådanne problemer løst. Hvis det
ikke kan lade sig gøre eller ikke gøres ordentligt, vil det være muligt at få pri-
sen sat ned eller opsige aftalen med fuld tilbagebetaling. I dag vil forbrugeren
som hovedregel kun modtage en rabat til at downloade andre lignende digita-
le produkter i fremtiden som kompensation.
Behandling i andre nationale parlamenters behandling
Indtil videre har kun det irske parlament vedtaget en udtalelse om forslaget
vedrørende online- og fjernsalg af varer med henblik på at indgå i politisk
dialog med Kommissionen
7
. Her fremhæver de, at forslaget er ”i strid med
proportionalitetsprincippet”, fordi det totalharmoniserer og derfor ikke giver
staterne mulighed for at lave højere forbrugerbeskyttelse end defineret i direk-
tivet. De fremhæver derfor, at direktivet burde laves om til et minimumsdirek-
tiv.
Der er endnu ikke nogle parlamenter, der har lavet en begrundet udtalelse og
fremhævet problemer med subsidiaritetsprincippet. De nationale parlamenter
har frist til den 8. marts 2016 til at lave en eventuel begrundet udtalelse om
forslagene.
7
Udtalelsen kan findes
her.
5/6
EU-note - 2015-16 - E 34: Nye EU-forslag om forbrugerrettigheder ved nethandel og digitale produkter
De næste skridt
Forslagene skal vedtages i Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindeli-
ge lovgivningsprocedure, og Europa-Parlamentet og Rådet vil derfor begge
skulle behandle forslagene.
Med venlig hilsen
Thomas Tolstrup Jensen
Morten Knudsen (tlf. 3695)
6/6