Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 43
Offentligt
1616830_0001.png
Europaudvalget og Finansudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
5. april 2016
Hvordan vedtager EU sit budget?
EU’s budget vedtages i fællesskab af EU-landenes regeringer i Rådet og
Europa-Parlamentet. Forhandlingerne om EU-budgettet afsluttes normalt
hvert år i december.
Historisk har EU’s budget været en politisk kampplads, hvor EU-landene og
Europa-Parlamentet har udkæmpet indædte kampe om, hvad EU’s penge
skal bruges til. Rådet og Europa-Parlamentet har dog siden 1988 vedtaget
EU’s årlige budget inden for en flerårig finansiel ramme, som har til formål at
sikre budgetdisciplin og ansvarlighed hos de to EU-budgetmyndigheder
1
.
EU’s gældende flerårige finansielle ramme er 7-årig og dækker perioden
2014-2020. Den skal erstattes af en ny flerårig finansiel ramme, som kan
træde i kraft fra den 1. januar 2021. Der er dog planlagt en midtvejsevaluering
af det flerårige budget allerede i år, hvor Kommissionen skal præsentere et
udspil. Det er forventningen at den lovede midtvejsevaluering vil komme i
løbet af fjerde kvartal af 2016.
Forhandlingerne om den kommende finansielle ramme, som skal gælde i
årene efter 2020, forventes påbegyndt i 2018, hvis et nyt flerårigt budget skal
nå at være på plads inden udgangen af 2020.
1
EU-landene blev med den såkaldte Delors-I-pakke enige om at fremme budgetdisciplin i EU
gennem flerårige finansielle overslag for perioden 1988-1992.
1/8
EU-note - 2015-16 - E 43: EU-note om hvordan EU vedtager sit budget
1616830_0002.png
EU’s flerårige budget
Størstedelen af EU’s udgifter går stadig til finansieringen af den fælles land-
brugspolitik (38,9 pct.
2
) og til regional udvikling i EU gennem strukturfondene
og samhørighedsfonden (33,9 pct.). Men EU’s udgifter til landbrug udgør dog
en stadig faldende andel af EU’ samlede udgifter. Tilbage i 1984 udgjorde
støtten til landbruget hele 72 pct. af EU’s samlede budget.
EU’s flerårige budget fastsætter de årlige lofter for en 7-årig periode for EU’s
forbrug af midler inden for en række forskellige overordnede udgiftskategorier.
Som udgangspunkt kan Rådet og Parlamentet ikke flytte penge imellem disse
udgiftskategorier eller øge forbruget ud over de fastsatte lofter i forbindelse
med de årlige budgetforhandlinger. Det flerårige budget kan dog revideres,
hvis uforudsete omstændigheder nødvendiggør det.
EU’s flerårlige budget for perioden 2014-2020 beløber sig til godt 959 mia.
euro i forpligtelsesbevillinger og knap 908 mia. euro i betalingsbevillinger
(2011-priser)
3
.
Figur 1: EU’s flerårige budget for 2014-2020 i forpligtelsesbevillinger i mio. euro i 2011-
priser
Udgiftskategori
1a. Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse
2014
15.605
2015
16.321
2016
16.726
2017
17.693
2018
18.490
2019
19.700
2020
21.079
I alt
125.614
1b. Samhørighed for vækst
og beskæftigelse:
Herunder
bl.a. Strukturfonde og Samhø-
righedsfonden.
2. Bæredygtig vækst: natur-
ressourcerne:
Herunder
EU’s markedsordninger inden
for den fælles landbrugspoli-
tik, landdistriktsudvikling,
fiskeri og miljø.
3. Sikkerhed og medborger-
44.678
45.404
46.045
46.545
47.038
47.514
47.925
325.149
55.883
55.060
54.261
52.448
52.466
51.503
50.558
373.179
2.053
2.075
2.154
2.232
2.312
2.391
2.469
15.686
2
Tallet indeholder både udgifterne til den direkte landbrugsstøtte og markedsordningen samt
landdistriktsstøtten.
3
Forpligtelsesbevillinger udgør den øvre grænse for, hvilke udgifter EU kan indgå forpligtelser for
i løbet af det pågældende regnskabsår, mens betalingsbevillinger er bevillinger, som dækker
udgifterne til de faktiske betalinger i det pågældende regnskabsår.
2/8
EU-note - 2015-16 - E 43: EU-note om hvordan EU vedtager sit budget
1616830_0003.png
skab:
Herunder
forvaltning
af
migrationsstrømme, sikkerhed
og beskyttelse af frihedsret-
tigheder, Civilbeskyttelse, mv.
4. Et globalt Europa:
Herun-
der Udviklingssamarbejde,
naboskabs- og partnerskabs-
politik, humanitær bistand,
den fælles udenrigs- og sik-
kerhedspolitik, mv.
5. Administration:
EU-
institutionerne, Europaskoler-
ne, mv.
I alt
7.854
8.083
8.281
8.375
8.553
8.764
8.794
58.704
8.218
8.385
8.589
8.807
9.007
9.206
9.417
61.629
134.318
135.328
136.056
137.100
137.866
139.078
140.242
959.988
EU’s flerårige budget vedtages af EU-landene i Rådet med enstemmighed
4
.
Det skal desuden godkendes af Europa-Parlamentet, som formelt kun kan
sige ja eller nej. I praksis foregår der dog konsultationer mellem Rådet og
Parlamentet undervejs i proceduren, så der også kan tages hensyn til Parla-
mentets synspunkter.
Fleksibilitetsinstrumenter
Ud over de afsatte midler i budgettet råder EU også over en række såkaldte
fleksibilitetsinstrumenter, som kan tages i brug til udgifter i forbindelse med
uforudsete begivenheder.
5
Det drejer sig bl.a. om
Nødhjælpsreserven
til humanitær nødhjælp til tredjelande (280 mio.
euro)
6
Globaliseringsfonden,
som skal hjælpe arbejdstagere med at komme i
arbejde og udvikle nye kompetencer (150 mio. euro)
Solidaritetsfonden,
der skal hjælpe EU-lande, som har været udsat for
naturkatastrofer (500 mio. euro)
4
5
TEUF artikel 312.
Europa-Kommissionen mener, at fleksibilitetsinstrumenterne kan aktiveres ud over betalingslof-
tet. En gruppe EU-lande – herunder Danmark - mener dog, at alle betalinger skal finansieres
inden for betalingsloftet.
6
Beløbene er opgjort i 2011-priser.
3/8
EU-note - 2015-16 - E 43: EU-note om hvordan EU vedtager sit budget
1616830_0004.png
Fleksibilitetsinstrumentet
(471 mio. euro)
7
.
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere udgifter, der ikke kan
finansieres inden for de lofter, der er til rådighed på de forskellige udgiftsom-
råder i den flerårige finansielle ramme. Kommissionen har bl.a. i 2016 fore-
slået at benytte fleksibilitetsinstrumentet til at finansiere støtte til håndtering af
flygtningekrisen i Europa
8
.
EU’s årlige budget
EU’s årlige budget vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet i fællesskab
efter en særlig budgetprocedure
9
. Det sker som nævnt inden for rammerne af
det flerårige budget.
Kommissionen fremlægger normalt sit budgetforslag allerede i maj eller juni
10
.
Det skal herefter igennem en behandling i såvel Rådet som Europa-
Parlamentet. Først vedtager EU-landene en fælles holdning til budgetudkastet
i Rådet. Det sker normalt i juli. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Derefter behandler Europa-Parlamentet forslaget i efteråret. Hvis der er
uenighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet (hvad der normalt er), indkal-
des et forligsudvalg med repræsentanter fra begge EU-institutioner
11
. Forligs-
udvalget har 21 dage til at forhandle et kompromis på plads. Den endelige
vedtagelse af budgettet sker normalt midt i december, hvor både Rådet og
Parlamentet skal godkende det.
EU’s årlige budget for 2016 beløber sig til godt 155 mia. euro i forpligtelses-
bevillinger og knap 144 mia. euro i betalingsbevillinger.
Figur 1: EU’s budget for 2016 i forpligtelsesbevillinger
Udgiftskategori
1a. Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
I mio. euro
19.010
1b. Samhørighed for vækst og beskæftigelse:
Herunder bl.a. Strukturfonde og
50.831
7
Derudover findes også en række andre fleksibilitetsinstrumenter. Bl.a. er der den globale mar-
gen for forpligtelser, som kan bruges til at fremme vækst og beskæftigelse (543 mio. euro i
2016) og den såkaldte Contingency margin, som er en allersidste udvej, hvis der skal reageres
på uforudsete begivenheder. Den beløber sig til 0,03 pct. af EU’s BNI, hvilket i 2016 svarer til
4.438,2 mio. euro.
8
Kom(2015)514 af 14. oktober 2015.
9
TEUF artikel 314.
10
Kommissionens forslag til EU-budget for 2017 forventes fremsat den 25. maj 2016.
11
Hvis ikke Rådet og Parlamentet kan blive enige i forligsudvalget inden for de 21 dage, frem-
lægger Kommissionen et nyt budgetforslag.
4/8
EU-note - 2015-16 - E 43: EU-note om hvordan EU vedtager sit budget
1616830_0005.png
Samhørighedsfonden.
2. Bæredygtig vækst: naturressourcerne:
Herunder EU’s markedsordninger inden
for den fælles landbrugspolitik, landdistriktsudvikling, fiskeri og miljø.
3. Sikkerhed og medborgerskab:
Herunder
forvaltning
af migrationsstrømme, sikker-
hed og beskyttelse af frihedsrettigheder, Civilbeskyttelse, mv.
4. Et globalt Europa:
Herunder Udviklingssamarbejde, naboskabs- og partnerskabs-
politik, humanitær bistand, den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, mv.
5. Administration:
EU-institutionerne, Europaskolerne, mv.
I alt
Margin til udgiftsloft
8.935
155.004
2.331
9.167
4.052
62.484
Ændringsbudgetter
EU kan i løbet af budgetåret vedtage ændringsbudgetter for at tilgodese nye
behov i tilfælde af usædvanlige eller uforudsete udgifter. Endelig kan det ske,
hvis regnskabet for det tidligere regnskabsår viser en difference, som skal
indregnes for det følgende regnskabsår (typisk ubrugte midler på forrige års
budget).
Vedtagelsen af ændringsbudgetter sker gerne otte-ni gange om året. Bl.a.
foreslog Kommissionen i 2015 at mobilisere 66,5 mio. euro fra EU’s solidari-
tetsfond for at afhjælpe skaderne som følger af oversvømmelser i Italien, Ru-
mænien og Bulgarien. Også Kommissionen forslag fra marts 2016 om at be-
villige 300 mio. euro til nødhjælp til Grækenland i forbindelse med flygtninge-
og migrantkrisen vil blive vedtaget som et ændringsbudget.
Et ændringsbudget vedtages efter den samme budgetprocedure som det
årlige budget. Kommissionen stiller forslag, mens Rådet og Parlamentet ved-
tager det i fællesskab. Et ændringsbudget skal ligesom det årlige budget hol-
de sig inden for rammerne af det flerårige budget.
EU’s indtægter
Siden 1970’erne har EU været finansieret gennem såkaldte egne indtægter,
som fra starten især kom fra bl.a. told- og landbrugsafgifter. Disse oprindelige
indtægter er dog efterhånden svundet ind og suppleret af nye typer af indtæg-
ter, så EU i dag finansieres fra fire kilder:
1. En vis procentdel af medlemslandenes BNI (73,6 pct.)
2. Momsindtægter (13,2 pct.)
5/8
EU-note - 2015-16 - E 43: EU-note om hvordan EU vedtager sit budget
1616830_0006.png
3. Toldindtægter og sukkerafgifter (12,0 pct.)
4. Andre indtægter (1,1 pct.)
Størstedelen af EU’s indtægter kommer i dag direkte fra EU-landene, som
betaler en procentdel af deres bruttonationalindkomst (BNI) og af deres
momsindtægter. De enkelte EU-landes respektive indbetalinger til EU fast-
sættes i et vist omfang efter deres velstandsniveau. Det gælder især BNI-
bidraget, som fastsættes efter hvert enkelt EU-lands bruttonationalindkomst.
Danmarks bidrag til EU-budgettet i 2016 forventes at blive ca. 18,2 mia. kr.
Nogle af de mere velstående EU-lande har dog forhandlet sig frem til rabatter
på deres indbetalinger til EU-budgettet. Det gælder navnlig Storbritannien,
som får refunderet godt 4 mia. euro årligt.
12
Men også lande som Tyskland,
Sverige, Østrig, Holland og Danmark får rabat. Danmark får en årlig rabat på
sit BNI-bidrag på 130 mio. euro
13
.
Proceduren for vedtagelsen af nye egne indtægter til EU er betydelig mere
besværlig, end når EU skal vedtage sit budget. EU’s indtægter er stadig et
følsomt område, hvor det er Rådet, som har det sidste ord. Det kræver en
enstemmig beslutning blandt EU-landene i Rådet, hvis EU skal indføre en ny
indtægt eller afskaffe en gammel. Efterfølgende skal beslutningen desuden
ratificeres i hver enkelt EU-land. Endelig skal Europa-Parlamentet høres.
EU nedsatte i 2014 efter ønske fra Europa-Parlamentet en ekspertgruppe,
som i løbet af i år skal evaluere den nuværende ordning for EU’s egne ind-
tægter. Gruppen er ledet af den tidligere italienske premierminister og EU-
kommissær Mario Monti og består derudover af tre repræsentanter fra hen-
holdsvis Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen. Gruppen forventes at
forelægge sit foreløbige arbejde for EU-landenes nationale parlamenter på et
møde i Bruxelles medio juni i år.
EU’s samlede indtægter i 2016 forventes at være på 142 mia. euro og må
ikke overstige 1,23 pct. af EU’s samlede bruttonationalindkomst (BNI). Hertil
kommer andre indtægter fra eksempelvis bøder og skatter på EU-ansatte.
12
EU-landene deles i princippet om at finansiere den britiske rabat proportionalt efter deres relati-
ve bidrag til EU’s samlede BNI. Men nogle af de største bidragsyder har siden 2001 fået en
rabat på rabatten. Tyskland, Østrig, Nederlandene og Sverige har således kun betalt 25 pct. af
deres normale finansieringsandel af Storbritanniens rabat.
13
Også Nederlandene, Sverige og Østrig får ligesom Danmark en rabat på deres årlige BNI-
baserede bidrag. Landene får dog først glæde af rabatten, når ordningen er ratificeret i alle EU-
lande. Udbetalingen sker da med tilbagevirkende kraft fra 2014.
6/8
EU-note - 2015-16 - E 43: EU-note om hvordan EU vedtager sit budget
1616830_0007.png
Godkendelse af EU’s regnskab
Kommissionen skal hvert år forelægge et regnskab for gennemførelsen af det
forløbne regnskabsårs EU-budget. Det skal ske senest den 31. juli
14
.
Årsregnskabet skal godkendes af Europa-Parlamentet på baggrund af en
henstilling fra Rådet. Det sker efter EU’s såkaldte dechargeprocedure
15
, hvil-
ket indebærer, at Kommissionen fritages for det forvaltningsmæssige ansvar.
Regnskabet skal som udgangspunkt godkendes af Europa-Parlamentet se-
nest den 15. maj
16
.
Parlamentet har dog siden 2001 udviklet en praksis for at give særskilt de-
charge til hver enkelt EU-institution og organ – selv om EU-traktaterne kun
taler om at give Kommissionen decharge for gennemførelsen af EU-
budgettet
17
. Denne praksis har gjort det muligt ved flere lejligheder at udsætte
dechargen til bl.a. Rådet og Det Europæiske Råd for deres forvaltning af EU-
midler.
Regnskaberne revideres af den Europæiske Revisionsret. Parlamentets og
Rådets behandling af regnskabet sker således navnlig på baggrund af Revisi-
onsrettens årsberetning, revisionsudtalelse og diverse særberetninger samt
Kommissionens svar på spørgsmål fra Revisionsretten, Parlamentet og Rå-
det.
Revisionsretten præsenterede sin seneste årsberetning for regnskabsåret
2014 den 8. december 2015. For ottende gang i træk kunne Revisionsretten
give en positiv erklæring om regnskabernes rigtighed. Til gengæld måtte Re-
visionsretten for 21. gang i træk konstatere, at det ikke var muligt at give en
ren revisionspåtegning om betalingernes lovlighed og formelle rigtighed. Fire
ud af fem udgiftsområder var væsentligt fejlbehæftede. Fejlforekomsten i
2014 lå på 4,4 pct., hvilket er væsentligt over den acceptable fejlmargen på 2
pct.
Med venlig hilsen
Det skete senest den 23. juli 2015 for årsregnskabet for 2014 i Kommissionens meddelelse –
Kom(2015)0377.
15
TEUF artikel 319.
16
Parlamentet gav således Kommissionen decharge for regnskabet for 2013 på sit møde den
29. april 2015.
17
TEUF artikel 319.
14
7/8
EU-note - 2015-16 - E 43: EU-note om hvordan EU vedtager sit budget
Morten Knudsen
(3695)
8/8