Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 563
Offentligt
1642971_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Dato: 03-06-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMLPE
Sagsnr.: 1602929
Dok. nr.: 90291
Vedr. ansvar for misbrugsbehandling af personer, som ud over misbruget har en
psykisk lidelse
Så vidt Sundheds- og Ældreministeriet er orienteret, har Københavns Kommune in-
formeret medlemmerne af Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg samt Social- og
Indenrigsudvalg om et brev af 29. april 2016, hvori Sundhedsstyrelsen besvarer et
spørgsmål fra kommunen om fordelingen af ansvaret for misbrugsbehandling af per-
soner, som ud over misbruget har en psykisk lidelse.
./.
Det omhandlede brev såvel som et præciserende brev af 9. maj 2016, som Sundheds-
styrelsen har sendt til Københavns Kommune, vedlægges til udvalgenes orientering.
Den tvivl om ansvarsfordelingen, som Sundhedsstyrelsens breve kan have givet an-
ledning til, skal ses i lyset af, at et bilag til styrelsens vejledning nr. 42 af 1. juli 2008
om den lægelige behandling af stofmisbrugere i substitutionsbehandling kan give det
fejlagtige indtryk, at regionerne er ansvarlige for misbrugsbehandling i andre tilfælde
end under sygehusindlæggelse. Dette vil styrelsen rette op på i forbindelse med en
allerede igangsat revision af vejledningen. Indtil vejledningen er revideret, vil ansvars-
fordelingen blive præciseret på styrelsens hjemmeside.
Da Sundhedsstyrelsens breve således kan have givet anledning til tvivl om ansvars-
fordelingen, vil jeg hermed orientere udvalgene om, at kommunerne har ansvaret for
misbrugsbehandlingen. Dog er Kriminalforsorgen ansvarlig for misbrugsbehandling af
indsatte i Kriminalforsorgens institutioner, hvortil kommer et regionalt ansvar for
misbrugsbehandling under sygehusindlæggelse samt for akut, kompliceret afrusning
og behandling af akut alkoholforgiftning, jf. nedenfor.
For så vidt angår behandling for alkoholmisbrug, følger det kommunale ansvar af
sundhedslovens § 141. For så vidt angår lægelig stofmisbrugsbehandling (substituti-
onsbehandling) og social stofmisbrugsbehandling, følger det af henholdsvis sund-
hedslovens § 142 og servicelovens § 101.
Det er den enkelte kommunes ansvar at tilrettelægge behandlingsindsatsen på mis-
brugsområdet. Kommunen har valgfrihed til selv at etablere behandlingspladser,
træffe aftale med region/en anden kommune eller træffe aftale med private udbyde-
re af behandlingstilbud. Kommunen skal sikre, at der er et tilstrækkeligt udbygget be-
handlingstilbud, som også tilgodeser udsatte grupper – herunder tilbud, som særligt
retter sig mod personer, som ud over misbruget også har en psykisk lidelse. Det
kommunale behandlingssystem må ikke afvise at udrede eller behandle personer
med et misbrug med den begrundelse, at de har en psykisk lidelse.
Regionen har efter sundhedsloven ansvaret for behandling i praksissektoren og syge-
husvæsenet. Behandling af en psykiatrisk lidelse er derfor regionens ansvar, og be-
handlingen kan foregå ved praktiserende læge, praktiserende psykolog, praktiseren-
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 563: Orientering vedr. ansvar for misbrugsbehandling af personer, som ud over misbruget har en psykisk lidelse, fra sundheds- og ældreministeren
de speciallæge i psykiatri og i sygehusvæsenet. Regionen må ikke afvise at udrede el-
ler behandle personer med en behandlingskrævende lidelse med den begrundelse, at
de har et misbrug.
Hvis en person med et misbrug har en psykisk lidelse, som kræver indlæggelse på
sygehus, skal sygehuset under indlæggelsen behandle patientens misbrug. Sygehuset
har også ansvaret for akut, kompliceret afrusning og behandling af akut alkoholfor-
giftning. Regionen afholder de udgifter, der er forbundet med den behandling, som
sygehuset således er ansvarlig for.
Påbegyndes misbrugsbehandling under sygehusindlæggelse, skal der med samtykke
fra patienten etableres forbindelse til det kommunale misbrugsbehandlingssystem
med henblik på at sikre videreførelse af behandlingen efter udskrivning fra sygehus,
såfremt patienten måtte ønske det. Det gælder også i de tilfælde, hvor patienten
efter udskrivning fortsætter behandling for sin psykiske lidelse i f.eks. ambulatorium,
distriktspsykiatrien eller hos egen læge.
Som det fremgår, er der altså en klar og entydig fordeling af ansvaret for misbrugsbe-
handling. Ansvaret for misbrugsbehandlingen er kommunalt, når bortses fra under
sygehusindlæggelse, hvor ansvaret er regionalt.
En klar og entydig ansvarsfordeling kan imidlertid ikke stå alene.
Bl.a. fordi behandling af misbruget ofte vil være en forudsætning for, at patienter kan
profitere af psykiatrisk behandling, og omvendt, er koordination og samarbejde mel-
lem kommunen og regionen med henblik på at sikre sammenhæng og kontinuitet i
indsatsen helt afgørende. Personer, som har både et misbrug og en psykisk lidelse, er
en gruppe, som er særligt skrøbelig, og som ikke kan forventes selv at varetage koor-
dinationen.
Med det overordnede formål at tilbyde sammenhængende behandlingsforløb af høj
kvalitet skal sundhedsaftalerne mellem regioner og kommuner derfor bl.a. medvirke
til at sikre samarbejdet mellem relevante aktører om behandlingsforløb til personer
med samtidig psykisk lidelse og misbrug af rusmidler, herunder aftaler om koordine-
ring af indsatsen i det konkrete patientforløb.
I forbindelse med udarbejdelse af sundhedsaftalerne skal der være opmærksomhed
på bl.a., at aftalen understøtter kommunikationen mellem involverede aktører, bor-
gere og eventuelt pårørende med henblik på, at de involverede aktører på ethvert
tidspunkt i et behandlingsforløb har de relevante informationer om borgeren, og så
borgeren ved, hvem han/hun kan kontakte ved spørgsmål.
Sundhedsaftalerne skal i øvrigt medvirke til en entydig arbejdsdeling og fastlægge
samarbejdet mellem de relevante aktører – både i forbindelse med borgeres over-
gang fra én sektor til en anden, f.eks. i forbindelse med indlæggelse og udskrivning,
og når borgere har samtidige forløb i flere sektorer.
Med hensyn til de ovenfor nævnte aftaler om koordinering af indsatsen i det konkre-
te patientforløb blev der med satspuljeaftalen på psykiatriområdet for 2014-2017 af-
sat midler til, at regioner og kommuner i fællesskab udarbejder individuelle koordine-
rende indsatsplaner for personer med svære psykiske lidelser og samtidigt misbrug,
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 563: Orientering vedr. ansvar for misbrugsbehandling af personer, som ud over misbruget har en psykisk lidelse, fra sundheds- og ældreministeren
som behandles ambulant i psykiatrien og/eller personer med psykiske lidelser og
samtidigt misbrug, som har meget komplekse sociale problemstillinger.
De individuelle koordinerende indsatsplaner skal skabe overblik over personens aktu-
elle udfordringer og koordinere de indsatser, der skal sættes i værk i det psykiatriske
ambulatorium og den kommunale alkohol- og stofmisbrugsbehandling.
Udarbejdelsen af de individuelle koordinerende indsatsplaner har til formål at støtte
op om de enkelte regioner og kommuners generelle forpligtigelse til at sikre, at alle
kan modtage psykiatrisk behandling samt behandling for alkohol- og stofmisbrug. De
koordinerende indsatsplaner skal medvirke til at forbedre indsatsen ved at skabe
bedre sammenhæng i den enkelte persons forløb.
Af Socialstyrelsens og Sundhedsstyrelsens fælles retningslinjer for udarbejdelse af
koordinerende indsatsplaner fremgår det i øvrigt, at det ud over at sikre en koordine-
ring af indsatserne via de koordinerende indsatsplaner også vil være væsentligt, at
regioner og kommuner har fokus på, at personalet har kompetencerne til at sikre en
integreret behandling i såvel psykiatrien som i alkohol- og stofmisbrugsbehandlingen.
Med de obligatoriske sundhedsaftaler og med anbefalingerne om at udarbejde koor-
dinerende indsatsplaner, hvortil der som nævnt er afsat satspuljemidler, har kommu-
ner og regioner altså allerede i dag nogle koordinations- og samarbejdsredskaber,
som kan medvirke til sikring af den helt afgørende sammenhæng og kontinuitet i ind-
satsen for personer, som har både et misbrug og en psykisk lidelse.
Ikke desto mindre må det erkendes, at det fortsat er en udfordring af sikre denne
sammenhæng og kontinuitet. Der er med andre ord grundlag for, at kommunerne og
regionerne som ansvarlige for indsatsen arbejder videre med koordinationen af ind-
satsen og samarbejdet om personer, som har både et misbrug og en psykisk lidelse.
Fra statslig side bidrager vi meget gerne til dette arbejde. Jeg vil derfor tage initiativ
til, at udfordringen bliver drøftet i regi af udvalget om det nære og sammenhængen-
de sundhedsvæsen. Endvidere overvejer social- og indenrigsministeren og jeg i øje-
blikket konkrete initiativer, som kan styrke indsatsen for den gruppe af personer med
udadreagerende adfærd, som bor på bosteder, og som ofte også har både et misbrug
og en psykisk lidelse.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Nina Moss
Kopi:
Social- og Indenrigsminister Karen Ellemann
Formand Martin Damm, KL
Formand Bent Hansen, Danske Regioner
Side 3