Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del
Offentligt
1611247_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. marts 2016
Databeskyttelseskontoret
Kristian Gyde Poulsen
2016-0032/06-0038
1910031
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 56 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 10. marts 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pind
/
Kristian Gyde Poulsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 0:
Spørgsmål nr. 56 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”EU-Tyrkiet handlingsplanen pålægger Tyrkiet at styrke de
regler, der er nødvendige for at kunne facilitere udveksling af
personoplysninger. Ministeren bedes oplyse, hvad status er for
revisionen af de pågældende tyrkiske regler samt redegøre kort
for den nuværende dataudveksling mellem EU og Tyrkiet på
migrationsområdet.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, der har oplyst
følgende:
”Som opfølgning på EU-Tyrkiet handlingsplanen har den tyr-
kiske regering fremlagt et lovforslag om persondatabeskyttel-
se. Der er ifølge Kommissionens seneste statusrapport om im-
plementeringen af handlingsplanen fortsat behov for at forbed-
re især databeskyttelsesmyndighedens uafhængighed og ude-
lukkelse af de retshåndhævende myndigheders og efterret-
ningstjenesters aktiviteter fra anvendelsesområdet for loven.
EU har delt dets bekymringer med Tyrkiet i håb om, at disse
mangler stadig kan tages op i den parlamentariske proces.
Af EU-Tyrkiet handlingsplanen indgået mellem Kommissio-
nen og Tyrkiet den 15. oktober 2015 og hilst velkommen af
Det Europæiske Råd den 29. november 2015 fremgår, at Tyr-
kiet har til hensigt at fortsætte med at sikre, at migranter bliver
registreret. Det fremgår endvidere, at Tyrkiet har til hensigt at
intensivere udvekslingen af information og samarbejdet med
EU og dets medlemsstater: ”In
Particular, it will work closely
with Member States’ immigration liaison officers located in
Turkey in view of intensifying the fight against migrants smug-
gling networks, and of accelerating the identification of fraud-
ulent travel documents and real identities of migrants.”
Og videre fremgår det: “Continue
and further enhance the
fight against and dismantling of criminal networks involved in
the smuggling of migrants, notably by increasing operational
cooperation between and among Turkish law enforcement au-
thorities and their counterparts of the EU Member States and
EU Agencies. This would include strengthening the necessary
rules required to facilitate the sharing of information on per-
sons.”
Kommissionen fremlagde den 10. februar 2016 en statusrap-
port (COM(2016) 85 final) indeholdende et bilag om status på
gennemførelsen af den fælles handlingsplan. I denne rapport
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 0:
anføres bl.a. følgende: ”Turkey
prepared and submitted to the
Parliament draft legislation on personal data protection. If
compatible with European standards, such legislation would
enable Turkey to cooperate more closely with Europol, Euro-
just and Member States enforcement agencies. The current
draft law still needs to be improved mainly with regard to the
independence of the data protection authority and the exclu-
sion of law enforcement authorities and intelligence activities
from the scope of the law. The EU shared its concerns with
Turkey in the hope that these shortcomings may still be ad-
dressed in the parliamentary process.”
Justitsministeriet har ikke nærmere kendskab til den nuværende dataud-
veksling mellem EU og Tyrkiet på migrationsområdet.
3