Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del
Offentligt
1597729_0001.png
Notat
13. januar 2016
J.nr. 15-3279987
Moms, Afgifter og Told
Uddybende notat til Finansministeriet
Bekæmpelse af momssvig i Danmark
Indsatsen mod momskarruselsvig varetages af SKATs Særlige Kontrolafdeling. SKAT
foretager både kontrol af eksisterende aktører på markedet samt en præventiv kontrol af
nye aktører. SKAT præventive indsats, som er målrettet via intelligente udsøgninger,
bevirker, at nye aktørers adgang til at begå svig i Danmark begrænses, hvorved Danmarks
momstab ligeledes begrænses.
Danmark deltager desuden aktivt i en EU-arbejdsgruppe, som har til formål at frem-
komme med mulig alternativer til bekæmpelse af momskarruselsvig, således at bekæmpel-
sen ikke alene sker ved indførsel af omvendt betalingspligt.
Danmarks holdning til omvendt betalingspligt
Omvendt betalingspligt for moms er indtil videre det mest effektive værktøj, som kendes
i EU-systemet, til at bekæmpe momskarruselsvig på bestemte varer eller tjenesteydelser.
Derfor er der også løbende blevet indført omvendt betalingspligt på områder, hvor der
enten er blevet konstateret eller der har været stor risiko for omfattende momssvig. Der
er således fx blevet indført omvendt betalingspligt på CO2-kvoter, mobiltelefoner og
bærbare pc’er med henblik på at undgå momskarruselsvig på de pågældende varer.
Indførsel af omvendt betalingspligt er dog ikke uproblematisk, idet betalingspligten flyttes
til køber fremfor normalt at være hos sælger. Det medfører således administrative byrder
for erhvervslivet, hvorfor både det danske erhvervsliv og Business Europe tidligere har
været kritiske overfor omvendt betalingspligt. I det normale momssystem er risikoen for
der begås momssvig spredt ud på hele handelskæden. Dvs. at der i hvert enkelt led højst
kan svindles med den del af momsbetalingen som vedrører den enkelte virksomhed. Ved
omvendt betalingspligt flyttes hele momsbetalingen, og dermed også risikoen for betalin-
gen, til sidste led i handelskæden. Det betyder, at SKAT således kun har mulighed for at
kontrollere en eventuel momssvig i ét led, hvor hele momsbetalingen også hidrører.
Der foreligger ikke dybdegående analyser af generel omvendt betalingspligt, hvorfor det
er uklart, hvilken effekt indførsel af generel omvendt betalingspligt har. Erfaringer fra
EUROFISC samarbejdet viser, at når der indføres omvendt betalingspligt på bestemte
varer- eller ydelsesgrupper, flytter svigen enten til nye varer- og ydelsesgrupper eller til et
andet EU-medlemsland. At give enkeltstående EU-lande tilladelse til at indføre generel
EUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om oversendelse af notat fra Skatteministeriet vedr. bekæmpelse af momssvig i EU, som finansministeren læste op fra på Europaudvalgets møde 14. januar 2016, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
1597729_0002.png
omvendt betalingspligt kan derfor berøre andre EU-lande. Derfor anses det fra dansk
side som mest hensigtsmæssigt, at der foretages analyser af området før medlemslande
gives tilladelse til at indføre generel omvendt betalingspligt.
Ordning om at indføre omvendt betalingspligt på handel med udvalgte vare- og ydelses-
grupper er en midlertidig løsning, og er derfor også tidsbegrænset frem til den 31. decem-
ber 2018. I den mellemliggende periode skal der i EU-regi findes en langsigtet og holdbar
løsning om et enklere, mere effektivt og neutralt, robust og svigsikret momssystem.
Side 2 af 2