Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1648411_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
[email protected]
Peter Hummelgaard Thomsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
22. juni 2016
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 30. maj 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 934 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem af
udvalget (MFU) Peter Hummelgaard Thomsen (S).
Spørgsmål nr. 934:
J.nr. 2016-3297
”Ministeren bedes redegøre for udviklingen i og niveauet for ultrafine partikler
fra Kastrup Lufthavn, herunder hvorvidt niveauet er under anbefalet grænseværdi.”
Svar:
Jeg har til besvarelsen af spørgsmålet bedt Arbejdstilsynet om en udtalelse. Ar-
bejdstilsynet oplyser følgende:
”I Københavns Lufthavn måles antallet af ultrafine partikler (UFP) pr. cm3 på to
målestationer placeret i henholdsvis CPH Vest og gate B4. Det er de stationære
målinger fra gate B4, som er relevante i forhold til arbejdsmiljøet, da det er her fly-
ene lastes og losses.
Københavns Lufthavn har i 2014 fået udarbejdet en målerapport, som viser, at
langt de fleste partikler målt på forpladsen, herunder B4, stammer fra flymotorer,
og at langt de fleste er UFP.
De stationære målinger fra gate B4 viser, at antallet af UFP fra 2011 til 2013 er
faldet fra omkring 68.000 UFP/cm3 til omkring 30.000 UFP/cm3 i årligt gennem-
snit. Fra 2013 til 1. kvartal 2015 har antallet af UFP ligget stabilt på omkring de
30.000 UFP/cm3 i årligt gennemsnit. Grunden til den væsentlige reduktion er, at
flyene ikke længere igangsætter jetmotorerne i området ved gaten, hvor der lastes
og losses, men først efter at de er blevet skubbet væk fra området ved hjælp af en
push-back traktor.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at der er en betydelig døgnvariation med par-
tikelkoncentrationer i dagtimerne på op til omkring 1.000.000 UFP / cm3. Partikel-
koncentrationerne er højst i de mest aktive perioder på dagen.
En del af den lokale forurening af UFP stammer fra dieseldrevent handlingsgrej,
som er køretøjer, der fx håndterer bagage, catering og brændstof på forpladsen. De
seneste tal (2014) fra Københavns Lufthavn viser, at over 80 procent af handlings-
grejet nu er ”grønt grej”, hvilket vil sige, at dieseldrevne køretøjer fx er udskiftet
med el- eller gasdrevne køretøjer. Udvikling af brugen af ”grønt grej” i Køben-
havns Lufthavn er steget fra 47 procent i 2007 til 82 procent i 2014. På den bag-
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 934: MFU spm. om udviklingen i og niveauet for ultrafine partikler fra Kastrup Lufthavn, til miljø- og fødevareministeren
grund formodes det, at den lokale forurening af UFP også er reduceret væsentligt i
denne periode.
Der vil senest til september 2016 komme et nyhedsbrev fra Københavns Lufthavn,
hvor partikelmålinger fra 2015 samt 1. halvår af 2016 vil blive offentliggjort.
Der er i Danmark ikke fastsat en grænseværdi for UFP i arbejdsmiljøet, og Ar-
bejdstilsynet har ikke viden om, at der i EU-regi eller internationalt skulle være
fastsat en sådan grænseværdi, ligesom Arbejdstilsynet heller ikke har kendskab til
en anbefalet grænseværdi for UFP:”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2