Finansudvalget 2015-16
B 107
Offentligt
1614968_0001.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Finansudvalget har den 29. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 7 ad B 107 til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 7:
Vil ministeren oplyse, om det i noget land, der er omfattet af EU’s fælles asylpolitik, læg-
ges til grund, at Tyrkiet er et sikkert tredjeland, hvortil syriske og andre asylansøgere, der i
kortere eller længere tid har opholdt sig i Tyrkiet, kan returneres, hvis de søger asyl i EU,
og vil ministeren redegøre for, hvilke kriterier der er afgørende for, om EU betragter et
land som sikkert tredjeland – herunder landets grad af tilslutning til og efterlevelse af FN’s
flygtningekonvention fra 1951? Spørgsmålet stilles på baggrund af ministerens forelæggel-
se af rådsmødet nr. 3455 vedr. retlige og indre anliggender den 10.-11. marts 2016, som
blev forelagt på Europaudvalgets møde den 4. marts 2016.
Svar:
EU’s fælles regler om sikkert tredjeland og europæisk sikkert tredjeland er indeholdt i
proceduredirektivets (direktiv 2013/32/EU) artikel 38 og 39. Danmark er pga. retsforbe-
holdet ikke bundet af proceduredirektivets regler.
Efter proceduredirektivets artikel 33 og 38 har medlemsstaterne mulighed for under visse
betingelser at afvise asylansøgere til et sikkert tredjeland med henblik på asylsagsbehand-
ling dér. Medlemsstaterne skal i den forbindelse bl.a. sikre, at ansøgerens liv og frihed ikke
er truet pga. race, religion, nationalitet, tilhørsforhold til en bestemt social gruppe eller
politisk overbevisning, samt at udsendelse ikke er i strid med retten til frihed for tortur og
grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling som fastsat i international ret. Det
er desuden et krav, at ansøgeren ikke risikerer alvorlig overlast, som beskrevet i kvalifika-
tionsdirektivet (direktiv 2011/95/EU), at princippet om non-refoulement respekteres i det
pågældende land samt, at det er muligt at søge om flygtningestatus og, hvis flygtningesta-
tus anerkendes, at opnå beskyttelse i overensstemmelse med FN’s flygtningekonvention.
Hvilke lande, der i henhold til de nævnte principper kan betragtes som sikre tredjelande,
fastsættes nationalt, idet proceduredirektivets artikel 38 opstiller en række principper for
udpegelsen heraf. Anvendelsen af begrebet sikkert tredjeland er undergivet nationale
regler, der skal sikre, at der foretages en individuel og konkret vurdering af, om det på-
gældende tredjeland er sikkert for en bestemt ansøger, ligesom ansøgeren skal kunne
29. marts 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 2371
54571
Side
1/2
B 107 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvilke konklusioner kan man drage ud fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Hirsi Jamaa and Others v. Italy med hensyn til personer, der opsamles på havet af danske skibe, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1614968_0002.png
gøre indsigelse mod anvendelsen af begrebet sikkert tredjeland, fordi det pågældende
tredjeland ikke er sikkert i vedkommendes særlige situation.
Efter proceduredirektivets artikel 39 kan en medlemsstat bestemme, at der ikke foretages
nogen, eller nogen fuldstændig, behandling af en asylansøgning og af ansøgerens sikker-
hed i forbindelse med vedkommendes særlige situation, når ansøgeren indrejser fra et
europæisk sikkert tredjeland. Artikel 39 omfatter europæiske tredjelande, som har ratifi-
ceret og overholder EMRK samt FN’s flygtningekonvention uden geografiske begrænsnin-
ger. Det er desuden et krav, at landet har indført en asylprocedure ved lov. Ansøgeren skal
gives mulighed for at påklage anvendelsen af begrebet europæisk sikkert tredjeland, fordi
det pågældende tredjeland ikke er sikkert i vedkommendes særlige situation.
I EU-Tyrkiet erklæringen fra den 18. marts 2016 fremgår, at alle nye irregulære migranter,
der kommer fra Tyrkiet til græske øer fra og med den 20. marts 2016, vil blive tilbagesendt
til Tyrkiet. Dette initiativ forudsætter bl.a., at Grækenland tilføjer Tyrkiet til dets nationale
liste over sikre tredjelande, hvilket igen forudsætter overholdelse af proceduredirektivets
regler. For en nærmere beskrivelse af retsgarantier for personer med behov for internati-
onal beskyttelse ved tilbagesendelse til Tyrkiet henvises til Kommissionens meddelelse om
de næste operationelle skridt i samarbejdet mellem EU og Tyrkiet på migrationsområdet
af 16. marts 2016
(http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2016/DA/1-2016-166-DA-F1-1.PDF).
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har foretaget en høring af de øvrige med-
lemsstater, og efter det oplyste (9 medlemsstater har ikke svaret inden for høringsfristen),
har ingen af de øvrige medlemsstater tilføjet Tyrkiet til deres nationale lister over sikre
tredjelande.
Der opereres på EU-niveau ikke med fælles landelister over sikre tredjelande.
Inger Støjberg
/
Jesper Egevang
Side
2/2