Grønlandsudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2015) 0045 Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
og MILJØMINISTERIET
6. marts 2015
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 1007/2009 om handel med sælprodukter
COM(2015) 45 final
2015/0028 (COD)
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af sælforordningen 1007/2009, der forbyder handel med sælpro-
dukter i EU med enkelte undtagelser, herunder produkter, der stammer fra inuitter og andre traditionelle sam-
fund. Forslaget skal bringe EU-lovgivning i overensstemmelse med WTO tvistbilæggelsesorgans afgørelse i en sag
rejst af Canada og Norge. Sagen er af væsentlig betydning for Grønland og forslaget kan få negative konsekven-
ser for Grønland. Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget og forventes ikke at have væsentlige konse-
kvenser for Danmark.
2. Baggrund
Kommissionen har ved COM(2015) 45 final af 6. februar 2015 fremsat forslag til Europapar-
lamentets og Rådets afgørelse om ændring af forordning (EF) nr. 1007/2009 om handel med
sælprodukter. Forslaget er oversendt til Rådet samme dag i dansk sprogversion. Forslaget er
fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og kan vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet
med flertal efter almindelig lovgivningsprocedure.
Sælforordningen, som blev vedtaget i 2009, forbyder handel med sælprodukter af hensyn til
europæiske borgeres bekymringer ved sælfangst. Import og handel med bl.a. sælprodukter fra
inuitsamfund er dog undtaget. Danmark afstod fra at stemme og afgav en erklæring om, at
Danmark anså handel med sælprodukter for en legitim aktivitet, som ikke skulle unødigt hin-
dres eller stigmatiseres Fra dansk side frygtede man, at forordningen ville påvirke handel med
sælprodukter negativt og dermed medføre negative konsekvenser for grønlandske sælfangere.
Danmark gav udtryk for tvivl om rationalet og berettigelsen af forordningen og noterede, at
bæredygtig sælfangst med fuld respekt for dyrevelfærd er mulig.
Canada og Norge indbragte i 2010 EU for WTO’s tvistbilæggelsesinstans. Danmark har ikke
været direkte part i sagen. WTO gav den 18. juni 2014 EU medhold i, at et forbud mod sælpro-
dukter kan begrundes i moralske hensyn. Bl.a. inuitundtagelsen blev dog anfægtet, herunder for
i sin gennemførelse at medføre uberettiget forskelsbehandling. EU har ikke vist, at der ikke kan
gøres mere for at sikre sammenhæng mellem inuitundtagelse og dyrevelfærd. EU har accepteret
af ville følge WTO afgørelsen, og der er aftalt en frist til 18. oktober 2015 til at sikre opfølg-
ning. EU og Canada har efterfølgende i august 2014 indgået en bilateral aftale, der skal forbedre
canadiske inuitters muligheder for at anvende inuitundtagelsen i den eksisterende forordning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Sælforordningen har svækket tilliden til EU i Arktisk og påvirket processen imod optagelse af
EU som observatør i Arktisk Råd.
Forordning 1007/2009 har, trods en intention om ikke at påvirke inuitsamfund negativt, haft
alvorlige konsekvenser for Grønland. Landsstyret finder ikke, at inuitundtagelsen reelt set fun-
gerer i praksis. Bl.a. er der i EU ikke forbrugertillid til inuitsælprodukter. Grønlands landsstyre
har oplyst følgende: At sæleksporten til EU er faldet drastisk, at erhvervet blev subsidieret med
26,7 mio. kr. i 2014 til indhandling af sælskind over Grønlands finanslov, at der er 135.000
skind på lager i frysehusene i Nuuk. Grønland har endvidere oplyst, at Great Greenland A/S,
der står for indhandling og forarbejdning af sælskind i Grønland, i 2005 havde en omsætning på
63 mio. kr., som i 2013 faldt til 15 mio. kr.
Uafhængige undersøgelser udført for Kommissionen forud for vedtagelse af forordningen i
2009 viste mangelfuld information blandt europæiske borgere om sælfangst i Grønland.
Sæler i Grønland er ikke truede dyr. Kun fangere med licens må fange og fangerne er velud-
dannet gennem stærke familietraditioner. Der er ifølge landsstyret knap 2.000 erhvervsfangere
svarende til ca. 7 % af arbejdstyrken og ca. 4.300 deltidsfangere. Især for byer og bygder i nord
er sæler en af de få ikke-importerede animalske fødevareprodukter i vinterhalvåret.
3. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med forslaget at bringe EU’s lovgivning i overensstemmelse med WTO-
afgørelsen og dermed opfylde EU’s og medlemsstaternes internationale forpligtelser. Kommis-
sionen orienterede 10. juli 2014 tvistbilæggelsesinstansen om, at EU havde til hensigt at gen-
nemføre instansens afgørelse. Kommissionen foreslår, for at adressere WTO afgørelsens be-
kymringer vedrørende inuitundtagelsen, at tilføje dyrevelfærdsaspekter og en mulighed for at
begrænse omsætningen af inuitsælprodukter, hvis omfanget tyder på, at der primært jages
kommercielt.
En anden undtagelse vedrørende omsætning af produkter fra forvaltningsmæssig regulering
foreslås fjernet fra forordningen, idet Kommissionen ikke finder, at WTO har accepteret denne
præmis i den eksisterende forordning. Dette har primært konsekvenser for Sverige og Finland.
Desuden foreslår Kommissionen, at gennemførselsforordning (EU) nr. 737/2010 bringes i
overensstemmelse med WTO afgørelsen. Forordningen fastsætter bestemmelser for gennemfø-
relsen for forordning 1007/2009 og er afgørende for hvordan forordningen i praksis effektue-
res over for Grønland, herunder i form at certificeringsregler m.v.
Forordningen foreslås implementeret ved delegerede retsakter for de nærmere bestemmelser
om import og omsætning af bl.a. inuitsælprodukter samt en mulighed for Kommissionen at
stoppe import af inuitsælprodukter, hvis Kommissionen vurderer at omfanget af inuitsælfang-
sten primært er til kommercielle formål og disse produkter eksporteres til EU.
Forslaget kan få væsentlige negative konsekvenser for Grønland, både finansielt, samfunds-
mæssigt, kulturelt, identitetsmæssigt og administrativt. Forslaget kan yderligere begrænse Grøn-
lands eksport af sælprodukter til EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Forslaget kan få yderligere konsekvenser for Grønland, hvis tredjelande følger op med lignende
tiltag. Det gælder f.eks. den russiske toldunion, der i 2012 indførte et lignende forbud.
Såfremt en formel kobling mellem inuitundtagelsen og dyrevelfærd reelt er mulig vil forslaget
kunne øge forbrugertillid for sælprodukter fra Grønland. En forudsætning herfor er øget reel
viden hos europæiske forbrugere til imødegåelse af effekten af årtier negative kampagner mod
sælfangst.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i henhold til TEUF artikel 203. Der foreligger endnu ikke en
udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslag til forordningen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser for Danmark og ændrer
ikke beskyttelsesniveauet. Forslaget kan påvirke dansk pelsindustri økonomisk, men har ingen
nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.
Forordningen og den implementerende retsakt vil være umiddelbart gældende i Danmark, og
forslaget vil ikke medføre ændringer i gældende dansk lovgivning eller medføre nye regler i
form af bekendtgørelser.
8. Høring
Sagen er sendt i høring i Rigsfællesskabet. Forslag og et rammenotat har været i høring i Miljø-
specialudvalget og handelspolitisk specialudvalg fra 4.-5. marts 2015. Følgende væsentlige be-
mærkning er modtaget under høringen:
WWF støtter indstillingen om, at Danmark skal lægge afgørende vægt på at varetage Grønlands
interesser og eksportmuligheder i sagen. WWF støtter især at man fra dansk side arbejder for at
genoprette forbrugertilliden til grønlandske sælprodukter med information. WWF foreslår, at
man fra dansk side går i dialog med de grønlandske myndigheder om hvad man konkret kan
gøre for at informere om sælbestandenes status, den grønlandske fangst mv. Ligeledes finder
WWF det relevant at drøfte fangstmetoder, særligt fangst med garn, i relation til forslagets for-
mulering om, at fangsten skal ske på en måde, der sikrer at dyret ikke lider unødigt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hovedparten af øvrige medlemsstater må forventes generelt at hilse forslaget velkommen. In-
gen andre medlemsstater har stærke økonomiske interesser i forhold til inuitundtagelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vægter varetagelsen af Grønlands interesser i denne sag meget højt. Den grønland-
ske sælfangst er bæredygtig og reguleret. Regeringen arbejder for, at den grønlandske handel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
med sælprodukter anerkendes som en legitim aktivitet og at bæredygtig sælfangst med fuld re-
spekt for dyrevelfærd er mulig. Regeringen respekterer WTO’s tvistbilæggelsesinstansen afgø-
relse. Regeringen mener, at den konkrete implementering af forordningen bør ske med fuld
inddragelse af medlemsstaternes eksperter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Udenrigsministeriet og Miljøministeriet