Kulturudvalget 2015
KOM (2015) 0192
Offentligt
1528670_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 6.5.2015
COM(2015) 192 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
En strategi for et digitalt indre marked i EU
{SWD(2015) 100 final}
DA
DA
kom (2015) 0192 - Ingen titel
Uddrag af de politiske retningslinjer for den næste Europa-Kommission — En ny start
for Europa: Min dagsorden for job, vækst, retfærdighed og demokratisk forandring
(15. juli 2014)
Prioritet nr. 2: Et forbundet digitalt indre marked
"Jeg mener, at vi skal blive meget bedre til at udnytte de fantastiske muligheder, som de
digitale teknologier tilbyder - teknologier, som ikke kender nogen grænser. For at gøre det
skal vi have modet til at nedbryde nationale barrierer i telesektorlovgivningen, ophavsrets- og
databeskyttelseslovgivningen, forvaltningen af radiofrekvenser og anvendelsen af
konkurrencereglerne.
Dermed kan vi sikre, at europæerne snart er i stand til at bruge deres mobiltelefoner over alt i
Europa uden at skulle betale roamingafgifter. Vi kan også sikre, at forbrugerne får adgang til
tjenester, musik, film og sportsbegivenheder på deres elektroniske enheder, hvor end de
befinder sig i Europa og uafhængigt af landegrænser. Vi kan skabe lige konkurrencevilkår, så
alle virksomheder, der udbyder deres varer eller tjenesteydelser i Unionen, er underlagt de
samme databeskyttelses- og forbrugerregler, uanset hvor deres server er placeret.
Ved at
skabe et forbundet digitalt indre marked kan vi i den kommende Kommissions valgperiode
generere yderligere vækst i Europa i størrelsesordenen op til 250 mia. EUR
og således
skabe hundredtusindvis af nye job, især for de unge jobsøgende, og et dynamisk vidensbaseret
samfund.
For at nå dette mål vil jeg inden for de første seks måneder af mit mandat tage
ambitiøse
lovgivningsmæssige skridt mod et forbundet digitalt indre marked,
især ved hurtigt at
afslutte forhandlinger om fælles europæiske databeskyttelsesregler, ved at gøre reformen af
telekommunikationsreglerne mere ambitiøs, ved at tilpasse ophavsretsreglerne til den digitale
revolution og den ændrede forbrugeradfærd, og ved at modernisere og forenkle
forbrugerreglerne for onlinekøb. Denne indsats skal gå hånd i hånd med indsatsen for at
sætte skub i digitale færdigheder og digital læring i hele samfundet og fremme opstarten af
nye innovative virksomheder. Øget brug af digitale teknologier og onlinetjenester bør være en
horisontal politik, som dækker alle økonomiske sektorer og den offentlige sektor."
Jean-Claude Juncker
2
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0003.png
1.
I
NDLEDNING
: D
ERFOR HAR VI BRUG FOR ET DIGITALT INDRE MARKED
Verdensøkonomien er hastigt på vej til at blive digital. Informations- og
kommunikationsteknologi (IKT) er ikke længere en specifik sektor, men grundlaget for alle
moderne innovative økonomiske systemer. Internettet og de digitale teknologier ændrer det
liv, vi lever, og den måde, vi arbejder på – som enkeltpersoner, i erhvervslivet og i samfundet
efterhånden som de bliver integreret i alle dele af økonomien og samfundet.
Disse ændringer sker i et omfang og et tempo, der skaber enorme muligheder for innovation,
vækst og beskæftigelse. De rejser også vanskelige politiske spørgsmål for de offentlige
myndigheder, som kræver en samordnet indsats på EU-plan. Alle medlemsstater kæmper med
de samme problemer, men på et nationalt grundlag, som er for begrænset til, at de kan udnytte
alle mulighederne og takle alle udfordringerne i denne gennemgribende forandring. I mange
tilfælde udgør EU-niveauet den rette ramme. Det er grunden til, at Europa-Kommissionen har
gjort det til et af sine hovedmål at skabe et digitalt indre marked.
Et digitalt indre marked er et marked, hvor den frie bevægelighed for varer, personer,
tjenesteydelser og kapital er sikret, og hvor privatpersoner og virksomheder gnidningsløst kan
få adgang til og udføre onlineaktiviteter under fair konkurrencevilkår og med et højt niveau af
forbruger- og databeskyttelse, uanset deres nationalitet eller opholdssted. Et digitalt indre
marked vil sikre, at Europa fastholder sin førerposition i verden inden for den digitale
økonomi, og hjælpe europæiske virksomheder til at vokse på verdensplan.
Europa har forudsætningerne for at føre an i den globale digitale økonomi, men i øjeblikket
udnytter vi dem ikke optimalt. Opsplitning og barrierer, der ikke findes på det fysiske indre
marked, holder EU tilbage. Hvis disse barrierer inden for Europa bliver nedbrudt, kan det
bidrage med yderligere 415 mia. euro til EU's BNP
1
. Den digitale økonomi kan udvide
markederne og give bedre tjenesteydelser til bedre priser, flere valgmuligheder og nye
beskæftigelsesmuligheder. Et digitalt indre marked kan skabe muligheder for nye
virksomheder og tillade eksisterende virksomheder at vokse og opnå stordriftsfordele på et
marked med over 500 millioner forbrugere.
Denne strategi for et digitalt indre marked bygger blandt andet på bidrag fra og dialog med
medlemsstaterne, Europa-Parlamentet og interessenterne. Den dækker en flerårig periode og
fokuserer på vigtige indbyrdes afhængige tiltag, som kun kan iværksættes på EU-plan. Ved
udvælgelsen af tiltagene er der lagt vægt på at opnå maksimal effekt, og at de kan
gennemføres i denne kommissions mandatperiode og i overensstemmelse med principperne
om bedre regulering. Hvert enkelt tiltag vil blive underkastet passende høring og
konsekvensanalyse. Strategien for et digitalt indre marked bygger på tre søjler:
Bedre adgang til onlinevarer og
-tjenesteydelser
for forbrugere og virksomheder på
tværs af grænserne i Europa
– dette kræver, at de vigtigste forskelle mellem online- og
offlineverdenen udlignes, og at hindringerne for aktiviteter på tværs af grænserne
nedbrydes.
1
Henvisningerne til de faktuelle oplysninger, der gives i dette dokument, findes i det ledsagende
arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene, "A Digital Single Market Strategy for Europe –
Analysis and Evidence", SWD(2015) 100. Arbejdsdokumentet indeholder også nærmere oplysninger om de
problemer, som strategien er rettet mod, samt dokumentation til støtte for strategien.
3
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0004.png
De rette betingelser for digitale net og tjenester
– dette kræver hurtige, sikre og
pålidelige infrastrukturer og indholdstjenester, understøttet af de rette lovgivningsmæssige
rammer for innovation, investeringer, fair konkurrence og lige konkurrencevilkår.
Bedst mulig udnyttelse af den europæiske digitale økonomis vækstpotentiale
– dette
kræver investering i IKT-infrastruktur og -teknologier, f.eks. cloud computing og big data,
samt forskning og innovation for at styrke industriens konkurrenceevne såvel som bedre
offentlige serviceydelser, inklusivitet og kompetencer.
2.
B
EDRE
ONLINEADGANG FOR FORBRUGERE OG VIRKSOMHEDER PÅ TVÆRS AF
GRÆNSERNE I
E
UROPA
Det digitale indre marked vil give virksomheder og især iværksættere nye muligheder for at
udbygge deres aktiviteter i hele Europa. Der er derfor behov for øjeblikkelig handling for at
nedbryde hindringerne for onlineaktiviteter på tværs af grænserne, herunder
momsregelbyrden og forskellene mellem medlemsstaternes aftaleretlige og ophavsretlige
bestemmelser. En af forudsætningerne for at give forbrugerne tillid til onlinehandel på tværs
af grænserne er, at der findes pakkeleveringstjenester af høj kvalitet og til overkommelige
priser. Dette er ikke tilfældet i dag. Strategien går også ud på at fastlægge en passende ramme
for e-handel og forhindre urimelig forskelsbehandling af forbrugere og virksomheder, når de
forsøger at få adgang til indhold eller købe varer eller tjenesteydelser online inden for EU.
Forskelsbehandlingen kan tage form af restriktioner baseret på statsborgerskab, hjemsted eller
hvor man rent geografisk befinder sig, og er i strid med de grundlæggende EU-principper.
2.1.
Regler for e-handel på tværs af grænserne, som forbrugere og virksomheder
kan have tillid til
En af grundene til, at forbrugere og mindre virksomheder står tøvende over for e-handel på
tværs af grænserne, er, at reglerne for sådanne transaktioner ofte er komplekse og uklare og
varierer fra medlemsstat til medlemsstat. 28 forskellige nationale regelsæt for
forbrugerbeskyttelse og aftaleret afskrækker virksomhederne fra at drive handel over
landegrænserne og forhindrer forbrugerne i at nyde godt af de mest konkurrencedygtige tilbud
og det fulde udbud på internettet.
Forbrugerne i EU ville kunne spare 11,7 milliarder EUR om året, hvis de kunne vælge blandt
samtlige varer og tjenesteydelser i EU, når de handler på nettet.
61 % af EU's forbrugere føler sig trygge ved at købe varer og tjenesteydelser via internettet hos en
forhandler i deres egen medlemsstat, mens kun 38 % føler sig trygge ved at købe hos en forhandler
fra en anden EU-medlemsstat.
Kun 7 % af de små og mellemstore virksomheder i EU sælger deres varer og tjenesteydelser på
tværs af grænserne.
På et indre marked bør virksomhederne kunne drive handel efter et fælles regelsæt. Visse
forbruger- og aftaleretlige aspekter i forbindelse med onlinesalg er allerede fuldt samordnet
(f.eks. de oplysninger, der skal forelægges for forbrugerne, inden de indgår en kontrakt, og
bestemmelserne om fortrydelsesret). Andre aftaleretlige aspekter (f.eks. afhjælpende
foranstaltninger, hvis de leverede varer ikke er i overensstemmelse med købsaftalen) er
imidlertid kun omfattet af EU-regler om minimumsharmonisering, mens medlemsstaterne har
mulighed for at indføre mere vidtgående bestemmelser. Når det gælder mulighederne for
afhjælpning i tilfælde af fejlbehæftet digitalt indhold, der er købt online (f.eks. e-bøger), er
der slet ingen specifikke EU-bestemmelser, og kun få nationale regler.
4
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0005.png
Forenklede og moderne regler for onlinekøb på tværs af grænserne vil tilskynde flere
virksomheder til at sælge online på tværs af grænserne og øge forbrugernes tillid til
grænseoverskridende e-handel. Hvis reglerne for e-handel var ens i alle EU's medlemsstater,
ville 57 % af virksomhederne enten begynde at sælge varer online eller øge deres onlinesalg i
andre EU-lande.
For at skabe de rette betingelser for, at grænseoverskridende e-handel kan trives, vil
Kommissionen som bebudet i arbejdsprogrammet for 2015 fremsætte et ændret lovforslag
2
om yderligere harmonisering af de vigtigste rettigheder og forpligtelser for parterne i en
købsaftale, der vil medføre, at erhvervsdrivende kan henholde sig til deres nationale
lovgivning om købsaftaler. Harmoniseringen omfatter navnlig bestemmelser om
misligholdelsesbeføjelser og lovfæstede garantiperioder. Formålet er at sikre, at
erhvervsdrivende på det indre marked ikke afskrækkes fra at drive handel på tværs af
grænserne på grund af forskelle mellem medlemsstaternes forbruger- og aftaleretlige
bestemmelser eller forskelle, der skyldes produktspecifikke regler såsom mærkning.
Men det er ikke nok at have et sæt fælles regler. Der er også behov for en hurtigere og mere
fleksibel og ensartet håndhævelse af forbrugerreglerne om onlinekøb, så de fungerer effektivt
i praksis. Kommissionen vil forelægge et forslag om revision af forordningen om samarbejde
om forbrugerbeskyttelse
3
med det formål at afklare og ajourføre de retshåndhævende
myndigheders beføjelser og forbedre koordineringen af deres markedsovervågningsaktiviteter
og varslingssystemer, så de hurtigere opdager overtrædelser. Desuden vil Kommissionen i
2016 oprette en EU-dækkende platform for onlinetvistbilæggelse.
Kommissionen vil fremsætte et ændret forslag inden udgangen af 2015, der i) omfatter
harmoniserede EU-regler for onlinekøb af digitalt indhold, og som ii) vil betyde, at
erhvervsdrivende kan henholde sig til deres nationale lovgivning, idet denne baseres på et
koncentreret bindende EU-sæt af centrale aftalemæssige rettigheder vedrørende indenlandsk
og grænseoverskridende onlinesalg af materielle varer.
Kommissionen vil fremsætte et forslag til revision af forordningen om samarbejde om
forbrugerbeskyttelse med henblik på at udvikle mere effektive samarbejdsmekanismer.
2.2.
Pakkelevering på tværs af grænserne af høj kvalitet og til en overkommelig pris
Grænseoverskridende pakkeleveringstjenester til overkommelige priser og af høj kvalitet kan
øge forbrugernes tillid til onlinehandel på tværs af grænserne. Interessenterne klager over
manglende gennemsigtighed, urimeligt store omkostninger ved småforsendelser og mangel på
interoperabilitet mellem de forskellige erhvervsdrivende, der typisk er involveret i en
grænseoverskridende leverance - altsammen til ulempe for slutkunden.
Blandt de virksomheder, som for øjeblikket ikke sælger online, men gerne ville gøre det, siger
62 %, at for høje leveringsomkostninger er et problem.
De nationale postoperatørers takster for pakkepost til udlandet skønnes at være to til fem gange
højere end taksterne for indenlandske tjenester.
Onlinehandel på tværs af grænserne bør ikke hindres af høje priser og ineffektiv
pakkelevering. I juni 2015 vil pakkeleveringsvirksomhederne aflægge rapport til
2
3
KOM(2011) 635, 2011/0284 (COD).
Forordning (EF) nr. 2006/2004.
5
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0006.png
Kommissionen om et tiltag til selvregulering. Tiltaget er koncentreret om kvalitets- og
interoperabilitetsaspekter som "track and trace" og hurtigere levering af pakker, men omfatter
ikke priser og myndighedstilsyn. Kommissionen vil vurdere de foranstaltninger, som sektoren
træffer, og iværksætte supplerende foranstaltninger for at forbedre prisgennemsigtigheden for
forsendelser inden for EU, herunder for småforsendelser, og forbedre tilsynet med
markederne for pakkelevering for at sikre en velfungerende grænseoverskridende
pakkelevering. To år efter vedtagelsen af disse foranstaltninger vil Kommissionen vurdere
behovet for yderligere tiltag på baggrund af de fremskridt, der er gjort.
Kommissionen vil iværksætte foranstaltninger i første halvår af 2016 for at forbedre
prisgennemsigtigheden og styrke myndighedernes tilsyn med pakkelevering.
2.3.
Forhindring af uberettiget geografisk blokering
Geografisk blokering er en fremgangsmåde, der benyttes af onlinesælgere af
forretningsmæssige grunde, og som medfører, at brugerne nægtes adgang til websteder i andre
medlemsstater. I visse tilfælde kan forbrugerne få adgang til webstedet, men kan stadig ikke
købe varer eller tjenesteydelser fra det. Det sker også, at forbrugeren omdirigeres til samme
virksomheds lokale websted med andre priser eller andre varer og tjenesteydelser. I andre
tilfælde blokeres der ikke for salg af varer og tjenesteydelser, men i stedet benyttes geografisk
lokalisering til automatisk at anvende andre priser. Dette kan f.eks. betyde, at
onlinebiludlejningskunder i én medlemsstat betaler mere for at leje den samme bil på en
bestemt destination end onlinekunder i en anden medlemsstat. Geografisk blokering er et af
flere midler, som virksomheder benytter til at opsplitte markederne langs landegrænserne
(territoriale begrænsninger). Denne praksis begrænser forbrugernes muligheder og valg og er
en væsentlig årsag til opsplitning af det indre marked og utilfredshed hos forbrugerne.
74 % af de klager, der modtages af Det Europæiske Netværk af Forbrugercentre om prisforskelle
eller anden geografisk betinget forskelsbehandling af forbrugere, vedrører grænseoverskridende
onlinekøb.
Geografisk blokering kan være resultatet af markedsaktørers ensidige beslutninger, af aftaler
mellem konkurrenter om opdeling af markedet eller af vertikale aftaler (om
distributionsrettigheder inden for et område). I nogle tilfælde kan disse begrænsninger af
udbuddet og deraf følgende prisforskelle være berettigede, f.eks. hvis sælgeren er nødt til at
overholde specifikke retlige krav. Men i mange tilfælde er geografisk blokering ikke
berettiget. Uberettiget brug af geografisk blokering bør udtrykkeligt forbydes, så forbrugerne
og virksomhederne i EU kan få det fulde udbytte af det indre marked i form af et større
udvalg og lavere priser.
Kommissionen vil fremsætte lovforslag i første halvår af 2016 for at forhindre uberettiget
geografisk blokering. Foranstaltningerne kan f.eks. omfatte en målrettet ændring af
rammerne for e-handel
4
og de rammer, der er fastsat i tjenesteydelsesdirektivets artikel 20
5
.
Kommissionen vil desuden iværksætte en konkurrenceundersøgelse af sektoren med fokus på
anvendelsen af konkurrenceretten på e-handelsområdet.
4
5
Direktiv 2000/31/EF.
Direktiv 2006/123/EF.
6
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0007.png
2.4.
Bedre adgang til digitalt indhold — en moderne, mere europæisk ophavsretlig
ramme
Ophavsret spiller en afgørende rolle for kreativiteten og kultursektoren i Europa. EU er i høj
grad afhængig af kreativitet for at kunne konkurrere på verdensplan og er førende i verden
inden for visse ophavsretstunge sektorer. Digitalt indhold er en af de vigtigste drivkræfter bag
væksten i den digitale økonomi. 56 % af europæerne bruger internettet til kulturelle formål,
og udgifterne til digital underholdning og digitale medier forventes at udvise en tocifret
vækstrate (ca. 12 %) i de kommende fem år. Forbrugeradfærden er under forandring:
europæerne tilgår i stigende grad indhold via mobilt udstyr og forventer at have adgang til
indhold fra hele verden, uanset hvor de befinder sig.
Hindringer for grænseoverskridende adgang til ophavsretligt beskyttede indholdstjenester og
for tjenesternes mobilitet er fortsat almindelige, især for audiovisuelle programmer. Hvad
angår mobilitet, forhindres forbrugerne - når de krydser en landegrænse inden for EU - ofte af
ophavsretlige årsager i at anvende indholdstjenester (f.eks. videotjenester), som de har købt i
deres hjemland.
45 % af de virksomheder, der overvejer at sælge digitale tjenester via internettet, finder, at
ophavsretlige begrænsninger, der forhindrer dem i at sælge i udlandet, er et problem.
Mindre end 4 % af alt video on demand-indhold i EU er tilgængeligt på tværs af grænserne.
Desuden får forbrugere, der forsøger at få adgang til eller købe ophavsretligt beskyttet indhold
fra en anden medlemsstat via internettet, sommetider at vide, at indholdet ikke er til rådighed
eller ikke kan tilgås fra deres eget land. Denne situation skyldes delvis
territorialitetsprincippet i ophavsretten og problemer med clearing af rettigheder. I andre
tilfælde kan den manglende tilgængelighed være en følge af kontraktmæssige restriktioner
mellem rettighedshavere og distributører eller forretningsmæssige beslutninger truffet af
distributørerne. Dette kan undertiden hænge sammen med den rolle, som territorial
eksklusivitet spiller i finansieringen af visse typer af (audiovisuelle) værker.
Innovation inden for forskning til både ikke-kommercielle og kommercielle formål, der
bygger på brugen af tekst- og dataudvinding (f.eks. kopiering af tekst og datasæt med henblik
på at finde signifikante korrelationer eller forekomster), kan blive hæmmet af manglen på en
klar retlig ramme for hele EU og divergerende tilgange på nationalt plan. Behovet for at skabe
større retssikkerhed, for at forskere og uddannelsesinstitutioner i højere grad kan bruge
ophavsretligt beskyttet materiale, også på tværs af grænserne, så de kan udnytte
teknologiernes potentiale og få gavn af grænseoverskridende samarbejde, vil blive vurderet,
idet der - ligesom i forbindelse med alle dele af forslagene om ophavsret - tages hensyn til
konsekvenserne for samtlige berørte parter.
Det er afgørende for investeringerne i innovation og for jobskabelsen, at der findes et
effektivt og afbalanceret privatretligt håndhævelsessystem til at gribe ind over for krænkelser
af ophavsretten i kommerciel målestok. Desuden skal de regler, der gælder for
onlinemellemhandleres aktiviteter i forbindelse med ophavsretligt beskyttede værker,
afklares, især i betragtning af den stadig større rolle, disse mellemled spiller i distributionen
af indhold. Der må også overvejes foranstaltninger, der kan sikre indholdsskaberne en rimelig
godtgørelse, for at fremme udviklingen af indhold i fremtiden.
Europa har brug for en mere samordnet ophavsretlig ramme, der giver incitamenter til at
skabe og investere og samtidig tillader overførsel og forbrug af indhold på tværs af
grænserne, idet vi bygger på vores rige kulturelle mangfoldighed. Til dette formål vil
7
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0008.png
Kommissionen foreslå løsninger, der giver brugerne adgang til det størst mulige udvalg af
indhold og åbner nye muligheder for indholdsskaberne, og som samtidig opretholder
finansieringen af medier og innovativt indhold i EU. Endvidere vil Kommissionen gennemgå
satellit- og kabeldirektivet
6
for at vurdere, om anvendelsesområdet bør udvides til at omfatte
radio- og tv-selskabers udsendelser via internettet, og om der er behov for yderligere
foranstaltninger for at forbedre adgangen til disse selskabers tjenester på tværs af grænserne i
Europa.
Kommissionen vil fremsætte lovforslag inden udgangen af 2015 med henblik på at begrænse
forskellene mellem de nationale ophavsretsregler og skabe mulighed for øget onlineadgang til
værker for brugere i hele EU, herunder gennem yderligere samordningsforanstaltninger.
Forslagene vil bl.a. omfatte: i) mobilitet for lovligt erhvervet indhold, ii)
grænseoverskridende adgang til lovligt købte onlinetjenesteydelser, idet værdien af
rettigheder i den audiovisuelle sektor respekteres, iii) større retssikkerhed for
grænseoverskridende anvendelse af indhold til særlige formål (f.eks. forskning, uddannelse,
tekst- og dataudvinding osv.) gennem harmoniserede undtagelser, iv) afklaring af reglerne om
mellemhandleres aktiviteter i forbindelse med ophavsretligt beskyttet indhold og - i 2016 - v)
modernisering af håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder med fokus på
krænkelser i kommerciel målestok (den såkaldte "følg-pengene"-tilgang) samt anvendelse af
denne tilgang på tværs af grænserne.
2.5.
Lettelse af momsrelaterede byrder og hindringer for salg over grænserne
De vanskeligheder, der er forbundet med at skulle arbejde med mange forskellige nationale
systemer, er en reel hindring for virksomheder, som forsøger at handle på tværs af grænserne,
både online og offline. Den 1. januar 2015 trådte nye "leveringsstedsregler" i kraft (med
enstemmmig opbakning fra alle 28 medlemsstater), der betyder, at moms for alle teletjenester,
radio- og tv-spredningstjenester og elektroniske tjenesteydelser nu opkræves dér, hvor kunden
er baseret, snarere end dér, hvor leverandøren er etableret.
Samtidig er der indført et elektronisk registrerings- og betalingssystem, der skal nedbringe
omkostningerne og den administrative byrde for virksomhederne. Dette system bør udvides til
at omfatte materielle varer, der bestilles online både i og uden for EU. I stedet for at angive og
betale moms til hver enkelt medlemsstat, hvor deres kunder er baseret, bør virksomhederne
kunne nøjes med at foretage en enkelt angivelse og betaling i deres egen medlemsstat.
I dag kan varer, der bestilles online fra leverandører i tredjelande, som en undtagelse indføres
momsfrit i EU, hvis der er tale om småforsendelser til privatkunder. Dette giver
tredjelandsleverandører en konkurrencefordel frem for EU-leverandører, og der er konstateret
markedsforvridninger i forskellige medlemsstater. En sådan undtagelse ville ikke længere
være nødvendig, hvis momsen blev opkrævet gennem et fælles og forenklet elektronisk
registrerings- og betalingssystem.
En EU-virksomhed, der vil drive handel i et andet EU-land, bliver stillet over for
ekstraomkostninger, der er forbundet med at overholde momsreglerne, på mindst 5 000 EUR om
året for hver medlemsstat, hvor den vil levere sine ydelser.
6
Rådets direktiv 93/83/EØF af 27. september 1993.
8
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0009.png
EU-virksomhederne er udsat for en væsentlig konkurrenceforvridning på grund af momsfri
indførsel af varer fra virksomheder uden for EU. Dette koster EU-virksomhederne en omsætning
på op til 4,5 mia. EUR årligt.
Kommissionen arbejder på at lette den byrde, der er forbundet med e-handel over grænserne,
og som skyldes forskellige momsordninger, og på at skabe lige konkurrencevilkår for
virksomhederne i EU og sikre, at momsindtægterne tilfalder den medlemsstat, hvor
forbrugeren er bosat. Som led i den generelle reform af momsreglerne vil Kommissionen også
se nærmere på, hvordan visse elektroniske tjenester såsom e-bøger og onlinepublikationer bør
behandles i afgiftsmæssig henseende.
Hvad angår direkte beskatning, vil Kommissionen desuden snarest fremlægge en
handlingsplan om en ny strategi for selskabsbeskatning på det indre marked, hvorefter
overskud beskattes dér, hvor værdien er skabt, også i den digitale økonomi.
Kommissionen vil i 2016 fremsætte lovforslag med henblik på at lette den administrative
byrde, der hviler på erhvervslivet som følge af forskellige momsordninger, bl.a. ved i) at
udvide det nuværende fælles elektroniske registrerings- og betalingssystem til at omfatte
onlinesalg af materielle varer inden for EU og fra tredjelande, ii) at indføre en fælles EU-
dækkende forenklingsforanstaltning (momstærskel) for at hjælpe små nystartede e-
handelsvirksomheder, iii) at indføre mulighed for kontrol i hjemlandet, herunder
gennemførelse af én enkelt momsrevision af virksomheder, der handler over grænserne, og iv)
at ophæve momsfritagelsen for indførsel af småforsendelser fra leverandører i tredjelande.
3.
D
E
RETTE BETINGELSER OG LIGE KONKURRENCEVILKÅR FOR AVANCEREDE
DIGITALE NET OG INNOVATIVE TJENESTER
Det digitale indre marked skal bygge på driftssikre, pålidelige og billige højhastighedsnet
og -tjenester, som sikrer forbrugernes grundlæggende rettigheder til privatlivets fred og
beskyttelse af personoplysninger, og som samtidig tilskynder til innovation. Dette kræver en
stærk, konkurrencedygtig og dynamisk telesektor, der kan foretage de nødvendige
investeringer og udnytte innovative tjenester som cloud computing, big data-værktøjer og
tingenes internet. Visse onlineplatformes markedsstyrke kan give anledning til bekymring,
navnlig når det gælder de mest fremtrædende platforme, hvis betydning for andre
markedsdeltagere bliver mere og mere kritisk.
3.1.
Formålstjenlige regler på teleområdet
IKT-nettene er grundlaget for digitale produkter og tjenester, som kan være os til hjælp på alle
områder af tilværelsen og være drivkraft i genopretningen af den europæiske økonomi.
Velfungerende markeder giver adgang til en højtydende fast og trådløs bredbåndsinfrastruktur
til overkommelige priser. De forskellige tilpasninger af EU's regelsæt for telekommunikation
har sammen med anvendelsen af EU's konkurrenceregler medvirket til at øge konkurrencen på
markederne og dermed sikret forbrugerne og virksomhederne lavere priser og højere kvalitet.
Effektiv konkurrence er en afgørende drivkraft for investeringer i telenettene.
I dag gennemgår sektoren strukturelle forandringer, og den lider stadig under opsplitningen i
nationale markeder, manglende sammenhæng og forudsigelighed i reguleringen i EU, særlig
på radiofrekvensområdet, og utilstrækkelig finansiering, især i landdistrikter. De
igangværende drøftelser om pakken om det indre marked for telekommunikation vil ikke løse
disse problemer fuldt ud. Derfor vil Kommissionen give processen et løft ved at gennemgå
9
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0010.png
hele det eksisterende regelsæt og fremsætte forslag om ændringer, hvor det er nødvendigt. Et
første væsentligt skridt er vedtagelsen af pakken om det indre marked for telekommunikation,
som Kommissionen forventer vil give klare og harmoniserede regler for netneutralitet og føre
til endelig afskaffelse af roaminggebyrer, navnlig for datatrafik.
Radiofrekvenser er en uundværlig ressource i udrulningen af bredbåndstjenester. De forvaltes
på nationalt plan, og medlemsstaterne modtager væsentlige indtægter fra salget af
frekvensrettigheder – og disse indtægter skal fortsat udelukkende tilfalde medlemsstaterne.
Den nationale frekvensforvaltning fører imidlertid til vidt forskellige betingelser på
frekvensområdet (f.eks. varierer frekvenstilladelsernes varighed og dækningskravene).
Mangelen på konsekvente EU-dækkende mål og kriterier for tildeling af radiofrekvenser på
nationalt plan skaber hindringer for markedsadgang, hæmmer konkurrencen og gør
forholdene mindre forudsigelige for investorer i hele Europa. Derfor bør frekvensressourcerne
forvaltes af medlemsstaterne inden for en mere samordnet ramme i overensstemmelse med
behovet for et digitalt indre marked.
Kommissionen vil fremsætte specifikke forslag om samordnet frigivelse af 700 MHz-båndet,
som er særlig velegnet til levering af bredbåndstjenester i landdistrikter. I den forbindelse vil
der blive taget hensyn til de særlige behov med hensyn til distribution af audiovisuelt indhold.
I betragtning af, hvor nødvendige frekvensressourcerne er for at sikre netadgang overalt, er
der imidlertid brug for en mere grundlæggende ændring i måden, de forvaltes og reguleres på.
For eksempel har den langsomme og stadig ufuldstændige frigivelse af 800 MHz-båndet (det
oprindelige "digitaliseringsdividendebånd") til trådløst bredbånd hæmmet udrulningen af 4G-
mobilnet og dermed udbredelsen af smartphones, der er udviklet til dette frekvensbånd.
Dertil kommer, at der på fastnetområdet kun i ringe omfang har udviklet sig fuld
"infrastrukturkonkurrence", bortset fra i meget tætbefolkede områder, hvor der i forvejen var
kabelnet, eller hvor de lokale myndigheder har spillet en aktiv rolle. Der er behov for en
enklere og bedre afpasset regulering i de områder, hvor der er opstået
infrastrukturkonkurrence på regionalt eller nationalt plan. Udrulningen af net med meget høj
kapacitet skal fremmes, samtidig med at konkurrencen opretholdes, og der sikres et
tilstrækkeligt afkast i forhold til risikoen. Spørgsmålet om, hvordan man kan få dækket
vanskeligt tilgængelige områder og nå mål i offentlighedens interesse (f.eks.
højkapacitetsforbindelser til skoler og universiteter/forskningscentre) vil blive undersøgt, bl.a.
som led i revisionen af forsyningspligtdirektivet
7
.
Med teknologiske og markedsmæssige vilkår, der hele tiden ændrer sig, bliver der behov for
styrkede institutionelle rammer. Det bliver også nødvendigt at styrke de organer, som
medlemsstaternes myndigheder selv er repræsenteret i, f.eks. Sammenslutningen af
Europæiske
Tilsynsmyndigheder
inden
for
Elektronisk
Kommunikation
og
Frekvenspolitikgruppen.
Teleoperatørerne konkurrerer med tjenester, der i stigende grad bruges af slutbrugerne som
erstatning for de traditionelle elektroniske kommunikationstjenester såsom taletelefoni, men
som ikke er underlagt samme regelsæt. Ved gennemgangen af regelsættet for
telekommunikation vil det blive undersøgt, hvordan man kan sikre lige konkurrencevilkår for
7
Direktiv 2002/22/EF.
10
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0011.png
markedsdeltagere, der udbyder indbyrdes konkurrerende tjenesteydelser, og hvordan EU's
langsigtede behov for netforbindelser kan opfyldes.
Kommissionen vil i 2016 fremlægge et forslag om en ambitiøs gennemgang af regelsættet for
telekommunikation, hvor der navnlig lægges vægt på i) at opnå en sammenhængende tilgang
til frekvenspolitik og frekvensforvaltning på det indre marked, ii) at skabe de rette betingelser
for et reelt indre marked ved at takle opsplitningen i reguleringen, så effektive netoperatører
og tjenesteudbydere kan opnå stordriftsfordele, og der sikres en effektiv forbrugerbeskyttelse,
iii) at sikre lige vilkår for alle markedsdeltagere og ensartet anvendelse af reglerne, iv) at
skabe incitamenter til investering i højhastighedsbredbånd (bl.a. ved at revidere
forsyningspligtdirektivet) og v) at etablere mere effektive institutionelle rammer for
reguleringen.
3.2.
En ramme for mediesektoren i det 21. århundrede
Den audiovisuelle sektor er præget af hurtige teknologiske forandringer og af udviklingen af
nye forretningsmodeller for indholdsdistribution. Seerne får adgang til audiovisuelt indhold
via internettet på stadig flere forskellige måder, og bærbart udstyr (f.eks. smartphones) ændrer
brugsmønstrene. Direktivet om audiovisuelle medietjenester
8
har fremmet udbredelsen af
audiovisuelle programmer og medietjenester i hele EU. Direktivet omfatter allerede både
traditionel tv-spredning og audiovisuelle medietjenester on demand, og det opstiller et sæt
minimumsregler for begge former for tjenester. I nogle henseender er on demand-tjenester
dog underlagt mindre strenge krav, da brugerne har en højere grad af valgfrihed og kontrol
over indholdet, og hvornår de vil se det.
Dette retsgrundlag har medvirket til, at der har udviklet sig et dynamisk marked, og det er
vigtigt at sikre, at det fuldt ud holder trit med markedsudviklingen og den teknologiske
udvikling. Kommissionen vil undersøge, om de nuværende regler, der gælder for både tv-
spredning og on demand-tjenester, skal tilpasses. Den vil også overveje, om det nuværende
anvendelsesområde eller bestemmelserne bør udvides til at omfatte nye tjenester og aktører,
der i øjeblikket ikke betragtes som audiovisuelle medietjenester i henhold til direktivet,
og/eller leverandører, der falder uden for direktivets nuværende geografiske
anvendelsesområde. Endvidere vil Kommissionen arbejde på foranstaltninger til fremme af
kataloger over europæiske produktioner på video on demand-platforme.
Kommissionen vil gennemgå direktivet om audiovisuelle medietjenester, navnlig
anvendelsesområdet for og karakteren af de regler, der gælder for alle markedsdeltagere,
særlig foranstaltningerne til fremme af europæiske produktioner og reglerne om beskyttelse
af mindreårige samt reglerne for reklame.
3.3.
3.3.1.
Formålstjenlige lovrammer for platforme og mellemled
Onlineplatformenes rolle
Onlineplatforme (som f.eks. søgemaskiner, sociale medier, e-handelsplatforme, app-butikker,
prissammenligningswebsteder) spiller en stadig mere central rolle i det sociale og økonomiske
liv. De gør det muligt for forbrugerne at finde onlineinformation og for virksomhederne at
udnytte fordelene ved e-handel. Europa har et stort potentiale på dette område, men hæmmes
8
Direktiv 2010/13/EU.
11
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0012.png
af opsplittede markeder, der gør det vanskeligt for virksomhederne at udbygge deres
aktiviteter.
Platforme frembringer, samler og kontrollerer enorme mængder data om deres kunder og
anvender algoritmer til at udlede brugbare oplysninger af disse data. Væksten i sådanne data
er eksponentiel – 90 % af alle data, der er i omløb på internettet, blev oprettet for mindre end
2 år siden. Desuden har platforme vist sig at være innovatorer i den digitale økonomi, og de er
med til at få mindre virksomheder på nettet, hvilket giver dem adgang til nye markeder. Nye
platforme på områder som mobilitetstjenester, turisme, musik, audiovisuelle tjenester,
uddannelse, finans, bolig og rekruttering har hastigt og markant givet de traditionelle
forretningsmodeller konkurrence og oplevet en eksponentiel vækst. Fremvæksten af
deleøkonomien har givet forbrugerne flere valgmuligheder og dermed skabt mulighed for øget
effektivitet og vækst samt nye job, men udviklingen rejser også potentielt nye retlige
spørgsmål
9
.
Platformenes indflydelse afhænger af deres art og markedsposition, men visse platforme er i
stand til at udøve kontrol over adgangen til onlinemarkederne og kan i høj grad påvirke
indtægterne hos de forskellige aktører på markedet. Dette har givet anledning til bekymringer
over visse platformes voksende markedsstyrke. Blandt andet er der bekymring over
manglende gennemsigtighed med hensyn til platformenes brug af de indhentede oplysninger,
deres stærke forhandlingsposition i forhold til deres kunder, som eventuelt afspejles i deres
vilkår og betingelser (især over for SMV'er), fremme af deres egne tjenester til skade for
konkurrenterne samt en uigennemsigtig prispolitik og restriktioner vedrørende priser og
salgsbetingelser.
Nogle onlineplatforme har udviklet sig til aktører, der konkurrerer i mange sektorer af
økonomien, og den måde, de bruger deres markedsstyrke på, rejser en række spørgsmål, som
ud over anvendelse af konkurrenceretten i bestemte sager kræver en yderligere analyse.
3.3.2.
Bekæmpelse af ulovligt indhold på internettet
Princippet i direktivet om elektronisk handel om, at tjenesteudbydere, der videreformidler
internettjenester, ikke bør kunne gøres ansvarlige for indhold, de videreformidler, opbevarer
eller er vært for, så længe de handler rent passivt, har haft grundlæggende betydning for
internettets udvikling i Europa. Hvis der imidlertid er tale om ulovligt indhold, det være sig
oplysninger i forbindelse med ulovlige aktiviteter såsom terrorisme/børnepornografi eller
indhold, som krænker andres ejendomsret (f.eks. ophavsret), skal formidlerne tage effektive
skridt til at fjerne det. I dag kan det være en langsommelig og kompliceret proces, når
leverandører af værtsydelser skal blokere for adgang til og fjerne ulovligt indhold, og
samtidig sker det, at indhold, der faktisk er lovligt, fjernes ved en fejltagelse. 52,7 % af
interessenterne mener, at bekæmpelsen af ulovligt indhold ofte er ineffektiv og præget af
manglende gennemsigtighed. Forskelle i national praksis kan hæmme håndhævelsen (med
negative følger for bekæmpelsen af onlinekriminalitet) og underminere tilliden til
onlineverdenen. Efterhånden som mængden af digitalt indhold på internettet vokser, vil de
nuværende ordninger sandsynligvis komme under stigende pres. Det er ikke altid let at afgøre,
nøjagtigt hvad formidlerne kan foretage sig med det indhold, de videreformidler, opbevarer
eller er vært for, uden at tabe retten til den ansvarsfritagelse, der er fastsat i direktivet om e-
handel.
9
Disse vil blive behandlet i den kommende strategi for det indre marked og i rammerne for e-handel.
12
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0013.png
Aktuelle begivenheder har givet yderligere stof til den offentlige debat om, hvorvidt
beskyttelsen mod ulovligt indhold på internettet generelt skal styrkes. Parallelt med
vurderingen af onlineplatforme vil Kommissionen - under behørig hensyntagen til den
grundlæggende ret til ytringsfrihed og informationsfrihed - undersøge, om der er behov for
nye tiltag til bekæmpelse af ulovligt indhold på internettet, f.eks. strenge procedurer for
fjernelse af ulovligt indhold, uden at der samtidig fjernes lovligt indhold. Endvidere vil
Kommissionen undersøge, om formidlerne skal pålægges pligt til at udvise større
ansvarlighed og omhu i forvaltningen af deres net og systemer – den såkaldte "diligenspligt".
Kommissionen vil inden udgangen af 2015 iværksætte en omfattende vurdering af den rolle,
som platforme, bl.a. inden for deleøkonomien, og onlinemellemled spiller. Der vil blive drøftet
spørgsmål som i) gennemsigtighed, f.eks. i søgeresultater (betalte links og/eller reklame), ii)
platformes brug af de oplysninger, de indsamler, iii) forholdet mellem platforme og
leverandører, iv) begrænsninger i enkeltpersoners og virksomheders mulighed for at skifte
platform og v) hvordan man bedst kan bekæmpe ulovligt indhold på internettet.
3.4.
Tiltag for at styrke tilliden og sikkerheden i forbindelse med digitale tjenester
og behandling af personoplysninger
Trusler mod cybersikkerheden er et problem, der strækker sig på tværs af landegrænserne, og
som har en negativ indflydelse på vores økonomi, borgernes grundlæggende rettigheder og
samfundet som helhed. Det stigende antal lovovertrædelser (f.eks. "aflytning" af data,
onlinebetalingssvig, identitetstyveri, tyveri af forretningshemmeligheder) medfører betydelige
økonomiske tab. De resulterer ofte i driftsafbrydelser og krænkelse af grundlæggende
rettigheder og underminerer borgernes tillid til onlineaktiviteter.
Medlemsstaterne og EU-institutionerne har længe erkendt behovet for at beskytte net og
kritisk infrastruktur og reagere effektivt over for trusler mod cybersikkerheden, og der er
vedtaget strategier for cybersikkerhed og regulering på både nationalt plan og EU-plan.
Vedtagelsen af direktivet om net- og informationssikkerhed
10
, der er undervejs i
lovgivningsprocessen, bliver et vigtigt fremskridt. En af de vigtigste prioriteter i den
europæiske strategi for cybersikkerhed
11
er at udvikle industrielle og teknologiske ressourcer
til forbedring af cybersikkerheden. Der er stadig huller i teknologierne og løsningerne til
fremme af netsikkerhed, som er et område i hastig udvikling. Derfor må vi slå kræfterne
sammen, for at EU's industri kan levere sikrere løsninger og for at fremme deres udbredelse
blandt virksomhederne, de offentlige myndigheder og borgerne. Desuden er det nødvendigt
med en effektiv retshåndhævelse over for onlinekriminalitet. Kommissionen har fremsat
forslag om dette emne i sin europæiske dagsorden om sikkerhed
12
.
Kun 22 % af europæerne har fuld tillid til udbydere af søgemaskiner, sociale netværkstjenester og
e-mailtjenester.
72 % af internetbrugerne er bekymrede over, at de bliver bedt om at opgive for mange
personoplysninger på nettet.
Med hensyn til personoplysninger og privatlivets fred er EU forpligtet til at efterleve de
højeste beskyttelsestandarder i overensstemmelse med artikel 7 og 8 i Den Europæiske
10
11
12
COM(2013) 48 final.
JOIN(2013) 1 final.
COM(2015) 185.
13
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0014.png
Unions charter om grundlæggende rettigheder. Den generelle forordning om databeskyttelse
13
har til formål at beskytte enkeltpersoner i forbindelse med behandling af personoplysninger,
der foretages af alle virksomheder, som udbyder deres tjenesteydelser på markedet i EU, og
forordningen burde således øge tilliden til digitale tjenester.
Der gælder særlige regler for elektronisk kommunikation (e-databeskyttelsesdirektivet
14
), som
muligvis skal tages op til fornyet overvejelse, når de generelle EU-regler om databeskyttelse
er vedtaget, især fordi de fleste artikler i det nuværende e-databeskyttelsesdirektiv kun gælder
for udbydere af elektroniske kommunikationstjenester, dvs. traditionelle teleselskaber.
Udbydere af informationssamfundstjenester, der bruger internettet til at levere
kommunikationstjenester, er således generelt ikke omfattet af direktivet.
I første halvår af 2016 vil Kommissionen tage initiativ til oprettelse af et offentlig-privat
partnerskab om cybersikkerhed på området teknologier og løsninger til fremme af
netsikkerheden.
Når de nye EU-regler om databeskyttelse er vedtaget, hvilket forventes at ske inden udgangen
af 2015, vil Kommissionen gennemgå e-databeskyttelsesdirektivet med det særlige mål at
sikre et højt niveau af beskyttelse for registrerede personer og lige konkurrencevilkår for alle
markedsdeltagere.
4.
B
EDST MULIG UDNYTTELSE AF DEN DIGITALE ØKONOMIS VÆKSTPOTENTIALE
Inden for mindre end et årti vil størstedelen af den økonomiske aktivitet være afhængig af
digitale økosystemer, der integrerer digital infrastruktur, hardware og software, applikationer
og data. Digitaliseringen af alle sektorer er en forudsætning for, at EU kan opretholde sin
konkurrenceevne, bevare et stærkt industrigrundlag og mestre overgangen til en intelligent
industri- og serviceøkonomi. 75 % af værditilvæksten i den digitale økonomi kommer ikke fra
IKT-industrien selv, men derimod fra de traditionelle sektorer, men integrationen af digital
teknologi i virksomhederne er det svageste led. Kun 1,7 % af EU’s virksomheder gør fuld
brug af avancerede digitale teknologier
15
, mens 41 % slet ikke anvender dem. Digitaliseringen
skaber også hidtil usete muligheder for andre sektorer af økonomien såsom transport (f.eks.
intelligente transportsystemer) og energi (intelligente net og målere)
16
.
EU er nødt til at træffe en række foranstaltninger for at sikre, at EU's erhvervsliv fører an i
udviklingen og udnyttelsen af IKT, automatisering, bæredygtig produktion og
forarbejdningsteknologi til fremtidens markeder. En digital økonomi kan også gøre samfundet
mere inklusivt. I dag får borgerne og virksomhederne ikke det fulde udbytte af de digitale
tjenester (e-forvaltning, e-sundhed, e-energi, e-transport), der burde være nemt tilgængelige
overalt i EU.
Kommissionen vil informere arbejdsmarkedets parter og opfordre dem til at indkludere det
digitale indre marked i deres drøftelser på europæisk plan.
13
14
15
16
COM(2012) 11 final.
Direktiv 2002/58/EF.
Herunder mobilt internet, sociale netværk, cloud computing og big data.
Jf. rammestrategien for en modstandsdygtig energiunion med en fremadskuende klimapolitik,
COM(2015) 80 final.
14
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0015.png
4.1.
Opbygning af en dataøkonomi
Big data, cloud computing og tingenes internet har central betydning for EU's
konkurrenceevne. Data betragtes ofte som en katalysator for økonomisk vækst, innovation og
digitalisering i alle økonomiske sektorer (navnlig for SMV'er og nystartede virksomheder) og
i samfundet som helhed. Big data og højtydende databehandling er også med til at ændre den
måde, der drives forskning og udveksles viden på, som led i overgangen til en mere effektiv
og hurtigt reagerende "åben forskning".
Big data-sektoren vokser med 40 % om året, dvs. syv gange hurtigere end IT-markedet.
Et opsplittet marked giver ikke tilstrækkelige stordriftsfordele til, at cloud computing, big
data, datadrevet forskning og tingenes internet kan indfri deres fulde potentiale i Europa. For
at kunne udnytte mulighederne i datateknologierne fuldt ud er vi nødt til at fjerne en række
tekniske og lovgivningsmæssige hindringer. Restriktioner, f.eks. vedrørende datas placering
(dvs. medlemsstaters krav om, at data skal forblive inden for deres eget område), tvinger
tjenesteudbyderne til at bygge dyr lokal infrastruktur (datacentre) i hver region eller hvert
land. En opsplittet gennemførelse af ophavsretsreglerne og manglende klarhed over
brugsrettighederne til data skaber desuden hindringer for brugen af data på tværs af grænserne
og for nye anvendelser af teknologierne (f.eks. tekst- og dataudvinding). Manglen på åbne og
interoperable systemer og tjenester og på dataportabilitet mellem tjenester udgør endnu en
hindring for overførsel af data over grænserne og for udvikling af nye tjenester (f.eks.
informationssystemer til multimodal transport, datadrevet forskning). Endvidere er det vigtigt
for udbredelsen af tingenes internet, at der skabes retssikkerhed omkring fordelingen af ansvar
(ud over ansvar for personoplysninger).
Virksomheder og forbrugere er stadig ikke trygge ved at benytte grænseoverskridende cloud-
tjenester til opbevaring og behandling af data, fordi de er bekymrede over sikkerheden,
overholdelsen af grundlæggende rettigheder og databeskyttelse generelt. Vedtagelsen af
databeskyttelsesreformpakken vil sikre, at behandlingen af personoplysninger er underlagt
ensartede, moderne regler i hele EU. Imidlertid friholder kontrakter om cloud-tjenester ofte
tjenesteudbyderen for ansvar - eller begrænser kraftigt ansvaret - i tilfælde af, at dataene ikke
længere er til rådighed eller er ubrugelige. I andre tilfælde gør kontraktbestemmelserne det
vanskeligt at opsige kontrakten, hvilket betyder, at dataene i praksis ikke er portable. Både det
nuværende og det fremtidige retsgrundlag for databeskyttelse forhindrer, at der indføres
begrænsninger for fri udveksling af personoplysninger inden for EU under henvisning til krav
om databeskyttelse. Begrænsninger for fri udveksling af data af andre grunde er ikke omfattet
af lovgivningen. Medlemsstaterne kan således ikke opstille hindringer for fri udveksling af
personoplysninger, der er begrundet i hensynet til privatlivets fred og beskyttelse af
personoplysninger, men de kan gøre det af andre grunde. Unødvendige restriktioner for
placeringen af data inden for EU bør både fjernes og forebygges.
Kommissionen vil i 2016 foreslå et europæisk initiativ om "frie datastrømme" for at udrydde
de begrænsninger for fri udveksling af data, der skyldes andre faktorer end hensynet til
beskyttelse af personoplysninger i EU, samt uberettigede restriktioner for placeringen af data
med henblik på opbevaring eller forarbejdning. Initiativet vil omfatte aktuelle emner som
ejerskab, interoperabilitet, anvendelighed og adgang til data i forskellige sammenhænge
(virksomhed-til-virksomhed, virksomhed-til-forbruger, maskingenererede data, maskine-til-
maskine). Endvidere vil der blive taget skridt til at lette adgangen til det offentliges data for at
fremme innovation. Kommissionen vil lancere et europæisk initiativ vedrørende cloud
computing, der skal omfatte certificering af cloud-tjenester, kontrakter, muligheden for at
15
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0016.png
skifte cloud-tjenesteudbyder og etablering af en "forskningssky" til fremme af "åben
forskning".
4.2.
Styrket konkurrenceevne gennem interoperabilitet og standardisering
I den digitale økonomi betyder interoperabilitet, at der er effektiv kommunikation mellem
digitale komponenter såsom udstyr, net og datalagre. Det betyder også bedre forbindelser i
hele forsyningskæden eller mellem industrien og servicesektoren. Det betyder mere effektive
forbindelser på tværs af grænserne, mellem samfund og mellem offentlige tjenester og
myndigheder. E-forvaltningstjenester, der er udviklet i forskellige medlemsstater, bør være i
stand til at kommunikere med hinanden og bør ikke udvikles isoleret. I dag er der en fælles
forståelse blandt medlemsstaterne af de grundlæggende forudsætninger for at opnå
interoperabilitet, som bygger på den europæiske interoperabilitetsramme, som Kommissionen
udarbejdede i 2010. Denne ramme bør nu ajourføres og udbygges.
Standardisering er en afgørende forudsætning for øget interoperabilitet mellem nye
teknologier inden for det digitale indre marked. Standardisering kan medvirke til at styre
udviklingen af ny teknologi såsom trådløs 5G-kommunikation, digitalisering af
fremstillingsvirksomhed (Industry 4.0) og konstruktionsprocesser, datadrevne tjenesteydelser,
cloud-tjenester, cybersikkerhed, e-sundhed, e-transport og mobilbetalinger. EU's køreplan for
IKT-standardisering er et vigtigt instrument i denne sammenhæng. Der skal imidlertid en
større indsats til for at sikre, at standardiseringsarbejdet holder trit med den teknologiske
udvikling. I dag er det erhvervslivets aktører, der "nedefra" beslutter, hvilke områder der skal
udvikles standarder for, og dette sker i stigende grad uden for Europa, hvilket underminerer
vores konkurrenceevne på lang sigt. Vi må fastlægge, på hvilke områder der mangler
teknologiske standarder, som er afgørende for digitaliseringen af vores industri- og
servicesektorer (f.eks. tingenes internet, cybersikkerhed, big data og cloud computing) og
pålægge standardiseringsorganerne hurtigt at udarbejde standarder på disse områder.
I den digitale økonomi bliver standardessentielle patenter (patenter i form af
ejendomsrettigheder, som standarder hviler på) en stadig vigtigere faktor i standardiseringen
og et vigtigt element i forretningsmodellen for mange virksomheder, for så vidt angår
værdiansættelsen af deres investeringer i forskning og innovation. Kommissionen mener, at
det er afgørende, at der fastlægges en afbalanceret ramme for forhandlinger mellem
rettighedshavere og brugerne af standardessentielle patenter for at sikre rimelige licensvilkår.
Desuden er det, at der findes standarder, ikke tilstrækkeligt til at sikre interoperabilitet, hvis
leverandørerne ikke indarbejder de eksisterende standarder i deres løsninger. Offentlige
indkøb spiller en vigtig rolle i indsatsen for at fremme standarder, og medlemsstaterne har
udarbejdet nationale kataloger over IKT-standarder og interoperabilitetsspecifikationer for at
vejlede offentlige indkøbere og fremskynde udbredelsen af standarder på de nationale
markeder. Ved at samle disse kataloger i europæiske kataloger kan man undgå en opsplitning
af markedet på EU-plan.
Kommissionen vil iværksætte en integreret standardiseringsplan for at fastlægge de vigtigste
standardiseringsmål med fokus på teknologier og områder, der anses for kritiske for det
digitale indre marked, herunder vigtige sektorspecifikke standarder for interoperabilitet på
områder som sundhed (telemedicin, m-sundhed), transport (rejseplanlægning, e-fragt), miljø
og energi. Kommissionen vil revidere og udvide den europæiske interoperabilitetsramme.
16
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0017.png
4.3.
Et inklusivt e-samfund
Kommissionen søger at fremme et inklusivt digitalt indre marked, hvor borgere og
virksomheder har de fornødne kvalifikationer og kan få gavn af indbyrdes forbundne og
flersprogede e-tjenester som e-forvaltning, e-retspleje, e-sundhed, e-energi og e-transport.
4.3.1. IKT-færdigheder og
-ekspertise
Efterspørgslen efter medarbejdere med IKT-kompetencer vokser med ca. 4 % om året.
Manglen på IKT-fagfolk i EU kan nå op på 825 000 ubesatte stillinger i 2020, hvis der ikke
gribes beslutsomt ind. Andelen af borgere i EU med grundlæggende IKT-færdigheder er
vokset (fra 55 % til 59 % af befolkningen), men der er stadig lang vej at gå. IKT-
kvalifikationsniveauet bør også hæves blandt de ansatte i samtlige erhvervssektorer og blandt
jobsøgende for at forbedre deres beskæftigelsesegnethed. Der skal ske ændringer i den måde,
hvorpå uddannelsessystemerne tilpasser sig til den digitale revolution. Til det formål kan der
trækkes på EU-initiativer som f.eks. "det storstilede samarbejde om digitale job", "EU’s
programmeringsuge" og "åbning af uddannelsessektoren".
Ansvaret for læseplaner ligger hos medlemsstaterne, der er nødt til at gribe hurtigt ind for at
afhjælpe manglen på vigtige IKT-færdigheder. Kommissionen vil støtte deres indsats og spille
sin rolle med hensyn til at øge anerkendelsen af IKT-færdigheder og -kvalifikationer og hæve
IKT-ekspertiseniveauet i Europa.
Kommissionen vil behandle IKT-færdigheder og
-ekspertise
som en central komponent i EU's
fremtidige initiativer vedrørende kompetencer og uddannelse.
4.3.2. E-forvaltning
De offentlige forvaltninger i Europa har taget de nye teknologier til sig i forskellig grad, men
der kan gøres mere for at modernisere den offentlige administration, opnå
grænseoverskridende interoperabilitet og lette samspillet med borgerne.
Offentlige serviceydelser på internettet er afgørende for at øge omkostningseffektiviteten og
kvaliteten af myndighedernes service over for borgere og virksomheder. Et eksempel på større
effektivitet er "kun én gang"-princippet. Kun i 48 % af tilfældene genbruger de offentlige
forvaltninger oplysninger om borgere eller virksomheder, som de allerede er i besiddelse af, i
stedet for at bede om oplysningerne igen. Hvis "kun én gang"-princippet blev brugt i større
udstrækning - i overensstemmelse med lovgivningen om databeskyttelse - ville det medføre
en årlig nettobesparelse på EU-plan på ca. 5 mia. EUR om året fra 2017. Kommissionen vil
iværksætte et pilotprojekt om "kun én gang"-princippet for borgere og virksomheder og
undersøge muligheden for en EU-dækkende e-sikkerhedsløsning (et beskyttet
onlinedokumentlager). Hvis "kun én gang"-princippet også anvendes på tværs af grænserne,
vil det bidrage yderligere til det digitale indre markeds effektivitet.
Offentlige indkøb udgør ca. 19 % af EU's BNP, og EU-dækkende e-indkøb forventes at spare
50 mia. EUR om året. Ifølge 2014-reformpakken om offentlige indkøb skal medlemsstaterne
været gået over til fuldt elektroniske offentlige indkøb senest i oktober 2018
17
. En større
indsats er nødvendig for at nå dette mål, eftersom overgangen i mange medlemsstater er
begyndt i et langsomt tempo.
17
Direktiv 2014/24/EU, direktiv 2014/25/EU.
17
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0018.png
Kontaktpunkterne mellem de offentlige myndigheder og borgerne/virksomhederne er i dag
spredte og ufuldstændige. Borgernes og virksomhedernes behov i forbindelse med deres
grænseoverskridende aktiviteter kan tilgodeses bedre ved at bygge videre på Connecting
Europe-facilitetens digitaltjenesteinfrastrukturer og ved at udvide og integrere eksisterende
europæiske portaler, net, tjenester og systemer (f.eks. Dit Europa, kvikskranker,
produktkontaktpunkter, kontaktpunkter for byggevarer) og koble dem til en fælles digital
portal ("Single Digital Gateway"). Desuden bør brugen af elektroniske dokumenter fremmes i
hele EU for at reducere omkostningerne og den administrative byrde for virksomheder og
privatpersoner.
Virksomhederne hæmmes af forskellige regler, som gør det vanskeligt for dem at udbygge
deres aktiviteter på tværs af landegrænserne i det indre marked. Mange medlemsstater har
efterlyst tiltag, herunder hjælp til hurtig virksomhedsetablering (f.eks. inden for 24 timer).
Kommissionen mener, at det ved hjælp af sammenkobling af selskabsregistrene og "kun én
gang"-princippet
18
burde være muligt for ethvert etableret selskab at udvide sine aktiviteter på
tværs af grænserne og blive europadækkende inden for en måned.
Kommissionen vil forelægge en ny handlingsplan for e-forvaltning for perioden 2016-2020,
der bl.a. omfatter følgende mål: i) at gøre sammenkobling af selskabsregistre til en realitet
senest i 2017, ii) at iværksætte et pilotprojekt i 2016 sammen med medlemsstaterne om "kun
én gang"-princippet, iii) at udbygge og integrere de europæiske og nationale portaler på vej
mod en fælles digital portal ("Single Digital Gateway") for at skabe et brugervenligt
informationssystem for borgerne og virksomhederne og iv) at fremskynde medlemsstaternes
overgang til fuldt elektroniske offentlige indkøb og interoperable e-signaturer.
5.
V
IRKELIGGØRELSE AF DET DIGITALE INDRE MARKED
Opbygningen af et digitalt indre marked er et afgørende led i EU's strategi for at forberede sig
på fremtiden og fortsat sikre en høj levestandard for befolkningen. Det kræver politisk vilje og
betyder, at der skal opnås konkrete resultater med de tiltag, der er skitseret i denne strategi.
Det kræver, at vi mobiliserer de nødvendige midler og ressourcer og etablerer en
forvaltningsstruktur, der sikrer, at de centrale aktører - EU-institutionerne, medlemsstaterne
og interessenterne - gennemfører strategien effektivt. På de områder, hvor der allerede er
tilstrækkeligt bevis for, at der er hindringer, som skal fjernes, vil Kommissionen fremsætte
lovforslag og tage initiativ til at sikre, at det indre markeds størrelse kommer forbrugere og
virksomheder til gavn. Hvis der er brug for yderligere høring og dokumentation, for at vi kan
finde frem til den rette fremgangsmåde, vil Kommissionen drøfte de forskellige
løsningsmuligheder med interessenterne. Med denne dagsorden opfordres Kommissionen,
Europa-Parlamentet og medlemsstaterne til at samarbejde og træffe ambitiøse
foranstaltninger.
5.1.
Investering i det digitale indre marked
mål for strategien for det digitale indre marked er at skabe et gunstigt
for digitale net, forskning og innovative virksomheder. De rette
vil medvirke til at mobilisere private investeringer og skabe tillid hos
at vi kan nå målet om et digitalt indre marked, skal der betydelige
Et af de centrale
investeringsklima
rammebetingelser
investorerne. For
18
Kommissionen vil gøre nærmere rede for de skridt, der er nødvendige for at nå disse mål, i sin strategi for
det indre marked.
18
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0019.png
investeringer til. Der er allerede afsat EU-midler til infrastruktur og tjenester til det digitale
indre marked samt til forskning og innovative SMV'er (herunder nystartede
småvirksomheder). De europæiske struktur- og investeringsfonde forventes at afsætte
omkring 21,4 mia. EUR til dette område. Der må gøres en særlig indsats for at lukke den
digitale kløft mellem by- og landområder. Som supplement til de eksisterende EU-
programmer har Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer
19
til formål at støtte en
bred vifte af digitale projekter, navnlig på grund af deres høje innovations- og
forskningsindhold (og dermed højere risiko). Den Europæiske Investeringsbank og Den
Europæiske Investeringsfond tilbyder yderligere væsentlige finansieringsmuligheder.
Innovative iværksættere spiller en central rolle i den digitale økonomi. For at deres projekter
kan lykkes, skal de have øget adgang til finansiering, herunder egenkapital og venturekapital.
EU har iværksat en række initiativer for at støtte aktiebaseret finansiering, herunder retlige
instrumenter såsom forordningen om europæiske venturekapitalfonde. Men der skal gøres
mere for at stille tilstrækkelig finansiering til rådighed, eftersom den nuværende
mangfoldighed af selskabsvedtægter i Europa og de dermed forbundne juridiske risici og
omkostninger typisk hæmmer investeringerne i nystartede EU-virksomheder og i yderligere
udbygning af deres aktiviteter
20
.
I lyset af erfaringerne med tidligere underudnyttelse af EU-midler, der er afsat til
investeringer i IKT, vil Kommissionen samarbejde med Den Europæiske Investeringsbank,
projektiværksættere og medlemsstaterne om at sikre, at de disponible investeringsmidler
udnyttes fuldt ud, bl.a. ved at yde teknisk bistand og sikre størst mulige synergivirkninger
mellem finansieringsinstrumenterne.
5.2.
Den internationale dimension
Størrelsen af et digitalt indre marked vil hjælpe virksomhederne til at vokse ud over EU's
indre marked og gøre EU endnu mere attraktivt for globale virksomheder. Åbenheden i det
europæiske marked bør bevares og videreudvikles på det digitale område. EU bør blive ved
med at presse på for at opnå samme åbenhed og effektive håndhævelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder i forholdet til vores handelspartnere. Hindringer for den digitale handel
på verdensplan rammer især europæiske virksomheder, eftersom EU er verdens største
eksportør af digitale tjenester. Derfor bør der fortsat arbejdes på at udvikle en ambitiøs digital
handels- og investeringspolitik, herunder gennem EU's frihandelsaftaler
21
. Et digitalt indre
marked kan også bidrage til, at vi når målene for dagsordenen for perioden efter 2015.
Kommissionen vil arbejde på at udvikle en holdbar tilgang til forvaltning af internettet
gennem flerpartsmodellen med det formål at sikre, at internettet forbliver frit og åbent.
5.3.
Effektiv forvaltning af det digitale indre marked
I betragtning af det fælles ansvar for en rettidig gennemførelse af de planlagte tiltag vil
Kommissionen føre drøftelser med Europa-Parlamentet og Rådet og uddybe sit samarbejde
med begge institutioner. Den vil indgå i en løbende dialog med interessenterne for at
informere om beslutningsprocessen og sikre en effektiv gennemførelse af strategien. På grund
19
20
21
COM(2014) 903 final.
Kommissionen vil undersøge mulighederne for at tiltrække mere risikovillig kapital i forbindelse med
udformningen af strategien for det indre marked og kapitalmarkedsunionen (COM(2015) 63).
Kommissionen vil forelægge en ny handels- og investeringsstrategi i efteråret 2015, som vil behandle
centrale spørgsmål om dagsordenen for digital handel.
19
kom (2015) 0192 - Ingen titel
af strategiens tværgående karakter vil der under gennemførelsen være behov for bistand fra
særlige rådgivnings- og støttegrupper. Kommissionen opfordrer Det Europæiske Råd til at
sørge for den nødvendige fremdrift og til regelmæssigt at vurdere fremskridtene.
Kommissionen vil også søge at forbedre kvaliteten af de data og analyser, der er nødvendige
til støtte for det digitale indre marked, ved at samle den relevante viden og gøre den nemt
tilgængelig for offentligheden. Den vil desuden videreudvikle sit indikatorindeks over den
digitale økonomi og det digitale samfund. Endelig vil Kommissionen jævnligt aflægge rapport
om gennemførelsen af strategien.
6.
K
ONKLUSION
Strategien for et digitalt indre marked går ud på at transformere det europæiske samfund og
sikre, at vi kan gå fremtiden fortrøstningsfuldt i møde. Kommissionen opfordrer Europa-
Parlamentet og Rådet til at støtte denne strategi og deltage aktivt i gennemførelsen af den i tæt
samarbejde med alle relevante interessenter, så det digitale indre marked hurtigst muligt kan
blive en realitet.
20
kom (2015) 0192 - Ingen titel
1528670_0021.png
Bilag: Køreplan for gennemførelsen af det digitale indre marked
Tiltag
22
Tidsplan
Bedre adgang til digitale varer og tjenesteydelser for forbrugere og virksomheder på
tværs af grænserne i Europa
Lovforslag om enkle og effektive grænseoverskridende aftaleretlige regler for
forbrugere og virksomheder
Gennemgang af forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde
Foranstaltninger vedrørende pakkelevering
En vidtrækkende undersøgelse med henblik på at udarbejde lovforslag for at
hindre uberettiget geografisk blokering
Konkurrenceundersøgelse af e-handelssektoren, for så vidt angår onlinehandel
med varer og onlinelevering af tjenester
Lovforslag om en reform af ophavsretsreglerne
Gennemgang af satellit- og kabeldirektivet
Lovforslag med henblik på at nedbringe den administrative byrde, der påhviler
virksomhederne som følge af forskellige momsordninger
De rette betingelser for digitale net og tjenester
Lovforslag om en reform af det eksisterende regelsæt for telekommunikation
Gennemgang af direktivet om audiovisuelle medietjenester
Omfattende analyse af platformes rolle på markedet, herunder ulovligt indhold
på internettet
Gennemgang af e-databeskyttelsesdirektivet
Oprettelse af et kontraktligt offentlig-private partnerskab om cybersikkerhed
Bedst mulig udnyttelse af den digitale økonomis vækstpotentiale
Initiativer vedrørende ejerskab til data, frie datastrømme (f.eks. mellem
udbydere af cloud-tjenester) og om en "europæisk datasky"
Vedtagelse af en prioriteringsplan for IKT-standarder og udvidelse af den
europæiske interoperabilitetsramme for offentlige tjenester
Ny handlingsplan for e-forvaltning, herunder et initiativ vedrørende "kun én
gang"-princippet, og et initiativ om sammenkobling af selskabsregistre
2016
2015
2016
2016
2016
2015
2016
2016
2015
2016
2016
2015
2015
2015
2015/2016
2016
22
Tiltag, der forventes at have væsentlige konsekvenser, vil blive ledsaget af en særskilt konsekvensanalyse i
overensstemmelse med Kommissionens principper om bedre regulering.
21