Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0359
Offentligt
1538350_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 24.7.2015
COM(2015) 359 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
TOLVTE RAPPORT
OVERSIGT OVER TREDJELANDES BRUG AF HANDELSPOLITISKE
BESKYTTELSESINSTRUMENTER OVER FOR DEN EUROPÆISKE UNION I 2014
{SWD(2015) 145 final}
DA
DA
kom (2015) 0359 - Ingen titel
1.
I
NDLEDNING
De tre handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter er antidumping-, antisubsidie- og
beskyttelsesforanstaltninger. Hensigten med antidumping- og antisubsidieforanstaltninger er
at modvirke de negative virkninger af urimelig handelspraksis, som f.eks. dumpet/subsidieret
import, mens formålet med beskyttelsesforanstaltninger er at beskytte industrier midlertidigt
fra de negative virkninger af uventede og væsentlige stigninger i importen.
Beskyttelsesforanstaltninger adskiller sig også fra de to andre instrumenter ved, at de bliver
anvendt over for import fra alle oprindelseslande, mens antidumping- og
antisubsidieforanstaltninger er rettet mod specifikke lande (og endda virksomheder).
— Ved anvendelsen af handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter skal WTO's regler
respekteres nøje. Fejlagtig anvendelse af handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger fører til
ulovlige og uberettigede foranstaltninger, som har en negativ indvirkning på fri og fair handel.
Dette er særligt tilfældet for beskyttelsesinstrumentet, som er det mest handelsbegrænsende
instrument, og for hvilket reglerne er endnu strengere end for antidumping- og
antisubsidieforanstaltninger.
I løbet af de seneste år og i forbindelse med den globale økonomiske krise har der kunnet
observeres en stigning i anvendelsen af handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger. I
økonomiske krisetider, hvor det indenlandske forbrug i visse sektorer falder, leder
industrierne naturligvis efter andre steder at afsætte deres produktion og fokuserer på
eksportmarkeder. Det er derfor af afgørende betydning, at eksportmulighederne ikke bliver
begrænset af uberettigede handelsbeskyttelsesforanstaltninger, som uretmæssigt indskrænker
markedsadgangen.
WTO's medlemmer har ret til at gøre brug af handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter. EU
anvender
selv
regelmæssigt
disse
instrumenter
(med
undtagelse
af
beskyttelsesforanstaltninger) men ud fra en afbalanceret og moderat tilgang og benytter sig
endda af særlig strenge standarder, der er mere omfattende, end WTO-forpligtelserne kræver.
Det forventes, at EU's handelspartnere overholder de obligatoriske standarder, der er fastsat
inden for rammerne af WTO, når beskyttelsesinstrumenterne anvendes. I den forbindelse
fortsætter Kommissionen sine bestræbelser på at fremme bedste praksis i anvendelsen af
handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter blandt EU's handelspartnere, og overvågningen
heraf er blevet intensiveret yderligere.
Når det er nødvendigt, griber Kommissionen ind for at adressere systemiske problemer i
tredjelandenes anvendelse og udførelse af handelspolitisk beskyttelse og sikre, at det sker i
overensstemmelse med WTO-forpligtelserne. Kommissionen fremsætter systematisk
skriftlige kommentarer og deltager også i stigende grad i offentlige høringer i forbindelse med
tredjelandes procedurer vedrørende handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger, navnlig når
EU-eksportørers rettigheder og interesser er blevet uretmæssigt berørt.
Kommissionen underviser desuden embedsmænd fra undersøgelsesmyndigheder i tredjelande
i handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter, i et forsøg på at udbrede sine egne høje standarder
for undersøgelser i forbindelse med handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter og derved øge
kvaliteten af de undersøgelser, som tredjelande foretager. Undervisningen afholdes normalt en
gang om året som et ugeseminar med deltagelse af op til 25 personer fra cirka fem
tredjelande. På grund af den store interesse blev der afholdt et ekstra seminar i 2014.
Embedsmænd fra Israel, Kosovo, Pakistan, Panama, Tadsjikistan, Ukraine, Vietnam, Den
Dominikanske Republik og Tyrkiet deltog i de to seminarer i 2014. Derudover underviste
Kommissionens eksperter i handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter marokkanske
2
kom (2015) 0359 - Ingen titel
1538350_0003.png
embedsmænd på et seminar i Rabat. Der blev i 2014 også modtaget anmodninger fra Egypten
og Tunesien om undervisning af deres embedsmænd, som skulle forestås af Kommissionens
eksperter i handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter i de pågældende lande.
Denne rapport beskriver de generelle tendenser i tredjelandes handelsbeskyttelsesaktiviteter,
som har negative konsekvenser eller som potentielt kan have indvirkninger på EU's eksport
(tredjelandes antidumping- eller antisubsidieforanstaltninger kan enten være rettet mod EU
som helhed eller mod individuelle medlemsstater). Den giver også et overblik over, hvad der
specifikt menes med overvågning af tredjelande, inklusive detaljerede analyser for hvert land
og detaljerede tal i bilaget.
2.
O
VERORDNEDE TENDENSER
Ligesom i 2013 lå tredjelandes handelsbeskyttelsesaktiviteter også på et højt niveau i 2014.
Mens antallet af gældende foranstaltninger er faldet til 140 (fra 152 i 2013) - hvilket primært
skyldes, at bestemte foranstaltninger udløb - blev der indført 34 nye foranstaltninger i 2014
(sammenlignet med 27 i 2013), og der blev indledt 41 nye undersøgelser (sammenlignet med
43 i 2013). Det forventes derfor også, at den øgede aktivitet vil fortsætte i 2015.
Samlet antal gældende foranstaltninger
160
150
140
130
120
110
100
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Kilde: Statistik fra WTO og EU
Med hensyn til hvilken type instrument der bliver anvendt, er 104 af de 140 gældende
foranstaltninger antidumpingforanstaltninger, 4 er antisubsidieforanstaltninger, og 32 er
beskyttelsesforanstaltninger (det skal dog bemærkes, at EU-eksporten ikke berøres af alle
beskyttelsesforanstaltninger). De 34 nye foranstaltninger, der blev indført i 2014, består af 19
antidumping-, 1 antisubsidie- og 14 beskyttelsesforanstaltninger. Hvad angår de nye
undersøgelser blev der indledt 23 beskyttelses-, 17 antidumping- og 1
antisubsidieundersøgelse i 2014. Antallet af nye beskyttelsesundersøgelser i 2013 lod til at
indikere en faldende tendens, især i forhold til antallet af antidumpingundersøgelser. Men
denne tendens er ikke blevet bekræftet i 2014. Tværtimod er antallet af nyindledte
beskyttelsesundersøgelser i 2014 (23) lige så højt som i 2012, hvilket kun blev overgået i
2009, hvor 31 nye beskyttelsesundersøgelser blev indledt.
I 2014 lader fokus til at være specifikt rettet mod
bestemte sektorer.
Stålsektoren er således
ofte ramt af handelsbeskyttelsesforanstaltninger - i særlig høj grad i Middelhavsområdet men
også i Latinamerika. Faktisk vedrørte 12 af de nye undersøgelser, der blev indledt i 2014,
stålprodukter. Den kemiske sektor ligger på en tæt andenplads med 11 nyindledte
undersøgelser i 2014. Papirindustrien var også i fokus i 2014, hvor 5 nye undersøgelser blev
indledt - efterfulgt af endnu én i starten af 2015.
3
kom (2015) 0359 - Ingen titel
1538350_0004.png
Nye undersøgelser indledt i 2014 fordelt efter sektor
Kilde: Statistik fra WTO og EU
Det mest aktive land i 2014 var
Indien.
Indien har i alt 26 gældende foranstaltninger (4
beskyttelses- og 22 antidumpingforanstaltninger). I 2014 indførte landet 4 nye
antidumpingforanstaltninger og 4 nye beskyttelsesforanstaltninger, og der blev indledt 7 nye
beskyttelsesundersøgelser og 3 nye antidumpingundersøgelser. Indien bliver efterfulgt af
Kina
og
USA,
der hver har 18 gældende foranstaltninger (Kina har 16 antidumping- og 2
antisubsidieforanstaltninger, og USA har 17 antidumping- og 1 antisubsidieforanstaltning). I
2014 indførte
Kina
4 nye foranstaltninger (3 antidumping- og 1 antisubsidieforanstaltning) og
indledte 1 antidumpingundersøgelse.
USA
indførte 1 ny antidumpingforanstaltning og
indledte ingen nye undersøgelser.
Gældende foranstaltninger ved udgangen af 2014 fordelt efter land
Kilde: Statistik fra WTO og EU
På regionsplan har
Asien, Latinamerika
og
Middelhavsområdet
været meget aktive med
henholdsvis 16, 12 og 10 nyindledte undersøgelser i 2014.
I
Latinamerika
kan der klart ses en stigende tendens med henholdsvis 6, 10 og 12 nye
undersøgelser i løbet af de seneste 3 år.
4
kom (2015) 0359 - Ingen titel
1538350_0005.png
Middelhavsområdet
har også øget sin aktivitet i 2014 med 7 nye undersøgelser
(sammenlignet med, at der kun blev indledt 4 undersøgelser i 2013). Men det er stadig under
niveauet for 2012 (11 nye undersøgelser).
En af de væsentligste bekymringer i Asien og i Middelhavsområdet er den omfattende brug af
beskyttelsesforanstaltninger. I Asien tegner beskyttelsesundersøgelser sig for 12 af de 16
undersøgelser, der blev indledt i 2014, og i Middelhavsområdet udgør de 6 ud af 7 nyindledte
undersøgelser. I Latinamerika er kun 2 af de 12 nye undersøgelser beskyttelsesundersøgelser.
Nye undersøgelser indledt i 2014 fordelt efter region
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Latinamerika
Nordamerika
Asien
Middelhavsområdet
2012
2013
Eurasien
2014
Australien
Sydafrika
Kilde: Statistik fra WTO og EU
3.
3.1.
T
ILBAGEVENDENDE PROBLEMER
Anvendelse af beskyttelsesforanstaltninger
Det giver fortsat anledning til bekymring, at der indledes så mange nye
beskyttelsesundersøgelser. I 2014 indledte tredjelande 23 nye beskyttelsesundersøgelser
sammenlignet med 18 i 2013. Tendensen er så meget desto mere foruroligende, fordi det i
mange af undersøgelserne er tvivlsomt, om de strenge regler, der er fastsat i WTO-aftalen om
beskyttelsesforanstaltninger, overholdes. Som det er nævnt i tidligere rapporter, er
beskyttelsesinstrumentet det mest restriktive instrument og bør derfor kun anvendes under helt
særlige omstændigheder. Selv om det ikke er alle beskyttelsesundersøgelser, der påvirker
EU's eksport direkte, griber Kommissionen systematisk ind i næsten alle undersøgelser for
allerede i den indledende fase at påpege alvorlige mangler i mange af dem.
Der er mange fejl, der går igen i beskyttelsesundersøgelserne og indledningen af dem. Ofte
tager tredjelande ikke højde for uforudsete begivenheder, eller de reagerer på en stigning i
importen, der ikke er opstået for nylig og tilstrækkeligt pludseligt, kraftigt og betydeligt.
Desuden er både skadebilledet og årsagssammenhængen ofte tvivlsom. I den forbindelse skal
det huskes, at kravet til skadeniveauet i beskyttelsesundersøgelser er
alvorlig
skade, hvilket er
et strengere krav end
væsentlig
skade, som kræves ved antidumping- og
antisubsidieundersøgelser. På trods af Kommissionens indgriben - i samarbejde med
industrien - bliver foranstaltninger ofte pålagt alligevel. I visse tilfælde har interventionerne
dog ført til mindre restriktive foranstaltninger (lavere toldsatser, højere kvoter, kortere
varighed eller hurtigere lempelse af foranstaltningerne).
5
kom (2015) 0359 - Ingen titel
3.2.
De nye vækstøkonomiers anvendelse af instrumenterne
Manglende overholdelse af WTO's regler om handelsbeskyttelse fører til uberettigede
foranstaltninger, der ikke tjener deres formål. Kommissionen har konstateret, at en række nye
vækstøkonomier ofte anvender beskyttelsesforanstaltninger, uanset om der er tale om
dumping eller subsidieret import. Specielt i de tilfælde, hvor importen primært stiger ét sted
fra, ville det som regel være passende at benytte enten antidumping- eller
antisubsidieinstrumenterne, som er landespecifikke, og hvor man kan målrette indsatsen over
for den urimelige handelspraksis.
I
modsætning
til
antidumping-
og
antisubsidieforanstaltninger
påvirker
beskyttelsesforanstaltninger import alle steder fra og kan derfor være med til at forhindre fair
konkurrence. Ved nærmere eftersyn af de mange beskyttelsesundersøgelser, der blev indledt
sidste år - heraf de fleste er i vækstøkonomierne - involverede de ofte industrier, der enten
havde en dominerende lokal markedsposition, eller som var i gang med en omfattende
kapacitetsopbygning. Her er der tydeligvis tale om situationer, hvor brugen af
beskyttelsesinstrumentet ikke er berettiget.
Kommissionen har også observeret en "afsmittende effekt" i visse regioner. Dette er særligt
blevet bemærket i Middelhavsområdet, hvor Marokko siden 2012 er begyndt at anvende
instrumenterne regelmæssigt, hvilket Egypten, Tunesien og Jordan efterfølgende har kopieret,
hvorimod Tyrkiet er en mere traditionel og meget aktiv bruger af handelspolitiske
beskyttelsesinstrumenter.
3.3.
Manglende gennemsigtighed
Et centralt element i alle handelsbeskyttelsesundersøgelser vedrører de berørte parters ret til at
forsvare sig. Det er op til undersøgelsesmyndighederne at sikre, at et passende, meningsfuldt,
ikke-fortroligt dossier stilles til rådighed, som parterne kan gøre sig bekendt med rettidigt. Et
sådant dossier skal indeholde en ikke-fortrolig udgave af alle de dokumenter, det indeholder,
og/eller et meningsfuldt sammendrag af de oplysninger, der er afgivet i fortrolighed.
Desværre er der i mange undersøgelser, navnlig når der kun er få eller én klager, næsten ikke
oplyst nogen informationer i det ikke-fortrolige dossier. I de tilfælde griber Kommissionen
ind for at få undersøgelsesmyndighederne til i det mindste at stille informationerne til
rådighed i form af indeks eller intervaller, så parterne som minimum kan få et generelt billede
af situationen.
4.
A
KTIVITET I
WTO
Kommissionen er aktiv i WTO for at sikre fuld overholdelse af WTO-bestemmelserne.
Hvis foranstaltninger, der træffes af andre WTO-medlemmer, overtræder WTO's regler, kan
Kommissionen anmode om nedsættelse af et WTO-panel.
For eksempel anmodede Kommissionen i august 2013 om, at der oprettedes et panel
vedrørende
de antidumpingforanstaltninger, Kina havde indført over for importen af visse
typer stålrør.
Proceduren fandt hovedsagelig sted i 2014 og resulterede i et positivt
slutresultat for EU (yderligere oplysninger nedenfor). I 2014 anmodede Kommissionen også
om nedsættelse af et panel vedrørende
de antidumpingforanstaltninger, Rusland havde indført
over for importen af lette erhvervskøretøjer.
Proceduren vil fortsætte i 2015.
Kommissionen griber desuden også ind som tredjepart i WTO-paneler, som tredjelande har
anmodet om, med det primære formål at adressere og overvåge spørgsmål af systemisk
interesse, som måske også vil påvirke EU’s anvendelse af handelspolitiske
6
kom (2015) 0359 - Ingen titel
beskyttelsesinstrumenter. Der er en offensiv interesse bag interventionerne, da Kommissionen
slår til lyd for højere standarder inden for handelsbeskyttelsesundersøgelser uden for EU. I
2014 greb Kommissionen ind som tredjepart i sager som f.eks.
USA – antidumping- og
udligningsforanstaltninger vedrørende store vaskemaskiner til husholdningsbrug fra
Sydkorea (WT/DS464)
og
USA – antidumpingforanstaltninger over for specielle slags rejer
fra Vietnam (AB-2015-01)(DS429).
Endelig deltager Kommissionen også aktivt i relevante WTO-udvalg i Genève. I
antidumping-/antisubsidieudvalgene bliver de foranstaltninger, som andre medlemmer af
WTO træffer, gennemgået i forbindelse med de halvårlige og månedlige rapporter til WTO.
WTO's Komité for Beskyttelsesforanstaltninger er genstand for særlig opmærksomhed
grundet den stigende brug af beskyttelsesinstrumentet, som giver anledning til bekymring.
Kommissionen tager de enkeltsager op, hvor EU har en økonomisk eller systemisk interesse.
Hertil kommer, at Kommissionen også deltager i en mere generel diskussionsgruppe om
beskyttelsesspørgsmål, hvis drøftelser finder sted i tilknytning til denne WTO-komité.
Hovedformålet er at udveksle synspunkter om WTO-medlemmernes respektive
handlemønstre.
5.
5.1.
D
E VIGTIGSTE RESULTATER
Egypten — afslutning af en antisubsidieundersøgelse uden indførelse af
foranstaltninger
I juni 2014 indledte Egypten en antisubsidieundersøgelse vedrørende importen af
Edammerost
fra Nederlandene. Undersøgelsen var både rettet mod støtteordninger fra EU og
Nederlandene. Kommissionen samarbejdede i forbindelse med undersøgelsen og bistod også
de nederlandske myndigheder. Desuden bidrog Kommissionen med indlæg, der tydeliggjorde,
at det var ikke-specifikke subsidier, der blev undersøgt, som derfor ikke kunne påklages i
henhold til WTO's regler. Desuden rejste Kommissionen alvorlig tvivl om både skaden samt
analysen af årsagssammenhængen. Kommissionen deltog også i konsultationer, der blev
afholdt i Kairo. I marts 2015 blev undersøgelsen afsluttet uden indførelse af foranstaltninger.
De egyptiske myndigheder konkluderede, at der var tale om ikke-specifikke
subsidieordninger, som derfor ikke kunne påklages, og at deres undersøgelse ikke kunne
fastslå, at den indenlandske industri havde lidt væsentlig skade.
5.2.
Sydafrika — nedsættelse af de endelige toldsatser
I undersøgelsen vedrørende
frosne kyllingedele
fra Tyskland, Nederlandene og Det Forenede
Kongerige, foreslog ITAC (International Trade Administration Commission) i Sydafrika en
endelig antidumpingtold på import fra disse tre medlemsstater. Efter at have modtaget
bemærkninger fra interesserede parter, herunder Kommissionens indlæg, der havde særligt
fokus på dumpingmargener og beregningerne for Det Forenede Kongerige, sænkede ITAC
væsentligt både toldsatsen for individuelle britiske virksomheder (fra 18,68 % til 13,07 %)
samt satsen for "alle andre" britiske virksomheder (fra 34,7 % til 22,3 %).
5.3.
Tyrkiet – fald i foranstaltningernes negative indvirkning
Tyrkiet indførte beskyttelsesforanstaltninger vedrørende
terephthalsyre (TPA).
Men som
følge af Kommissionens aktive indgriben til støtte for EU’s industri er den pålagte told
relativt lav (4 %) og udløber om to år. Kommissionen afslørede svagheder i analysen af
årsagssammenhængen, og understregede, at på grund af stigningen i forbruget kunne en
eventuel told være til hinder for et tilstrækkeligt forsyningsniveau.
7
kom (2015) 0359 - Ingen titel
5.4.
Marokko — tilsagn godtaget
Marokko indledte en antidumpingundersøgelse af importen af
insulin
i december 2012. En
midlertidig told blev indført i april 2014, og i august 2014 blev indførelsen af en endelig told
på 13,89 % foreslået. Som følge af Kommissionens indgriben til støtte for EU's industri,
godtog de marokkanske myndigheder et tilsagn fra den berørte danske producent og
suspenderede tolden.
5.5.
USA — afslutning
foranstaltninger
af
en
udløbsundersøgelse
uden
videreførelse
af
Kommissionen deltog aktivt i den første fuldstændige undersøgelse af de
antidumpingforanstaltninger, der blev indført i 2008 over for importen af
letvægtstermopapir
fra Tyskland. Den 28. maj 2014 vurderede det amerikanske
handelsministerium, at ophævelsen af foranstaltningen sandsynligvis ville føre til fortsat eller
fornyet dumping. Kommissionen deltog efterfølgende i den offentlige høring afholdt af USA's
International Trade Commission (US ITC) i oktober 2014 og støttede i den forbindelse tysk
industri. Efter et favorabelt afstemningsresultat i US ITC blev antidumpingafgørelsen
ophævet den 17. december 2014.
5.6.
Australien — lav eller ingen told for flere virksomheder
Den 9. juli 2013 indledte de australske myndigheder en antidumpingundersøgelse af
forarbejdede tomatprodukter
fra Italien. Kommissionen intervenerede ved flere lejligheder
gennem en række indlæg til den australske anti-dumpingkommission (ADC) til støtte for
italiensk industri. Under kontrolbesøgene var en ekspert fra Kommissionen desuden til stede
for at støtte de berørte virksomheder. Resultatet blev at 45 % af eksporten blev fritaget fra
foranstaltningen, og tolden for de øvrige samarbejdsvillige eksportører blev forholdsvis lav (4
% i gennemsnit).
Desværre indledte de australske myndigheder en ny undersøgelse blot få måneder senere - i
2015 - for én gang til at undersøge importen fra de to virksomheder, der tidligere var blevet
fritaget fra foranstaltningen. Kommissionen vil fortsætte med at intervenere til støtte for de
italienske eksportører, da grundlaget for at indlede en ny undersøgelse forekommer meget
svagt.
5.7.
Filippinerne — afslutning af en beskyttelsesundersøgelse uden indførelse af
foranstaltninger
I september 2012 indledte de filippinske myndigheder en beskyttelsesundersøgelse af
importen af
plader og ruller af galvaniseret jern og af forlakeret galvaniseret jern.
Kommissionen greb ind på et tidligt stadium af undersøgelsen for at understrege, at det
bevismateriale, der var fremlagt, ikke var tilstrækkeligt til at begrunde indførelsen af
foranstaltninger. Undersøgelsen, som gav anledning til en generel bekymring for et muligt
misbrug af beskyttelsesinstrumentet, blev til sidst afsluttet uden indførelse af foranstaltninger
i februar 2015 med den begrundelse, at den pågældende import ikke påførte den indenlandske
industri nogen skade.
5.8.
Kina — afslutning af en antidumpingundersøgelse uden indførelse af
foranstaltninger
I juni 2014 indledte Kina en antidumpingundersøgelse over for importen af
hæmodialyse-
tilbehør
med oprindelse i EU og Japan. De vigtigste EU-eksportører, som blev berørt af
undersøgelsen, var hjemmehørende i Tyskland, Sverige og Italien. Kommissionen indgik i
dialog med de kinesiske myndigheder og påpegede klagens tekniske mangler samt ydede
8
kom (2015) 0359 - Ingen titel
teknisk støtte til de berørte eksportører. Klagen blev til sidst trukket tilbage, og sagen blev
afsluttet i december 2014 uden indførelse af foranstaltninger.
5.9.
Kina — positivt resultat af WTO-panelprocedure
I november 2012 anmodede EU (og Japan) om oprettelsen af et WTO-panel vedrørende de
antidumpingforanstaltninger, der var indført af
Kina over for importen af visse rør af
rustfrit stål.
Kommissionen havde konstateret betydelige mangler i denne undersøgelse.
Størstedelen af panelproceduren fandt sted i 2014, og resultaterne blev offentliggjort i
begyndelsen af 2015. I sine konklusioner gav panelet EU medhold i en række vigtige påstande
(dét, at Kina ikke havde sikret en retfærdig sammenligning mellem eksportprisen og den
normale værdi, samt dét, at Kinas undersøgelse af, hvad der må tilskrives andre
skadesfaktorer end dumpingimporten, var mangelfuld). Det vurderes, at Kina bliver nødt til at
fjerne de foranstaltninger, der er uforenelige med WTO-forpligtelserne, for at implementere
panelets konklusioner korrekt. Sagen er blevet appelleret, og Appelorganet er for øjeblikket
ved at gennemgå panelets rapport.
Panelets konklusioner er af systemisk betydning. De fremhæver tilbagevendende mangler i de
handelsbeskyttelsesundersøgelser, som Kina udfører. Det vil i givet fald være anden gang, at
EU med held har anfægtet Kinas antidumpingtold i WTO-regi. Efter den forrige afgørelse
(DS 425) ophævede Kina sin antidumpingtold på røntgenscannere, som var uforenelig med
landets WTO-forpligtelser.
I den forbindelse - og ovenpå de meget omtalte vin- og polysiliciumsager fra 2013 - var der i
2014 ingen tegn på, at Kina havde indledt nye undersøgelser som gengældelse for
undersøgelser, EU har indledt. Dette betyder imidlertid ikke, at denne uhensigtsmæssige
praksis bliver holdt nede, og Kommissionen vil fortsat være opmærksom herpå.
6.
K
ONKLUSION
Handelsbeskyttelsesaktiviteten over for EU eller dets medlemsstater i 2014 svarede til
niveauet i 2013. Selv om det samlede antal foranstaltninger er faldet, er det nye antal af
undersøgelser - særligt nye beskyttelsesundersøgelser - betydeligt.
I 2014 fortsatte Kommissionen sin indsats med henblik på at mindske den negative
indvirkning af tredjelandes handelsbeskyttelsesforanstaltninger gennem interventioner på
både et teknisk og i nogle tilfælde også et politisk plan. Som beskrevet ovenfor var sådanne
interventioner i nogle tilfælde vellykkede.
Mange af de udfordringer, der er opstået over de seneste år, fortsætter dog - nogle endda på en
forværret
måde,
herunder
navnlig
den
mere
udbredte
anvendelse
af
beskyttelsesforanstaltninger og den tvivlsomme måde, dette instrument anvendes på i en
række tredjelande. Generelt set går uberettigede handelsbeskyttelsesforanstaltninger klart
imod EU's strategi om åbne markeder og markedsadgang for varer, der handles på rimelige
vilkår.
Handelsbeskyttelsesforanstaltninger indført af tredjelande samt løbende undersøgelser har en
betydelig indvirkning på EU's eksport. Derfor vil Kommissionen fortsætte sine bestræbelser
på at fremme de høje standarder, EU benytter sig af i forbindelse med sin anvendelse af
instrumenterne, blandt vores handelspartnere. Den vil også intensivere sine interventioner og
bidrag i form af teknisk støtte og rådgivning til EU-eksportører, især når de står over for
tredjelandes mulige misbrug af handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter. Disse bestræbelser
er i fuld overensstemmelse med Kommissionens øvrige bestræbelser med hensyn til
9
kom (2015) 0359 - Ingen titel
markedsadgang. I den henseende går Kommissionens aktiviteter vedrørende tredjelandes brug
af handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter langt ud over simpel overvågning.
10