Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0478 Bilag 1
Offentligt
1578614_0001.png
Dato: 20. november 2015
Til:
Miljø- og Fødevareministeriet
Naturstyrelsen, Biodiversitet og arter
Att.
Johan Husfeldt ([email protected])
Annette Samuelsen ([email protected])
Charlotte B Mogensen ([email protected])
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Mail: [email protected]
Høringssvar til Rammenotat om formandskabets forslag til rådskonklusioner om
midtvejsevaluering af EU’s biodiversitetsstrategi til 2020
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ornitologisk Forening / Birdlife Denmark, Det Økolo-
giske Råd, Greenpeace og WWF - Verdensnaturfonden har den 16. november 2015 modtaget
rammenotat til EU-Miljøspecialudvalget om formandskabets forslag til rådskonklusioner om
midtvejsevaluering af EU’s biodiversitetsstrategi til 2020 i høring.
Overordnet set er det stærke og vigtige budskaber, der kommer frem i rådskonklusionerne.
Det er glædeligt at se, at der lægges op til ikke at genåbne EU’s naturdirektiver, men i stedet
at opfordre medlemsstaterne til at gennemføre en fyldestgørende implementering, så målene
om gunstig bevaringsstatus for både naturtyper og arter opnås.
Organisationerne bakker generelt op om regeringens ”foreløbige generelle holdning”. Det er
vigtigt, at der er enighed i Rådet om den fremadrettede indsats for biodiversiteten i hele EU.
Organisationerne har følgende anbefalinger til regeringens videre arbejde med rådskonklusio-
nerne:
80 % af EU’s natur er beliggende udenfor Natura 2000 netværket, og der er i perioden efter
strategiens ikrafttræden registreret et fortsat fald af biodiversitet med forringede økosystemer
og yderligere opsplitning af naturområder. Tiden har vist, at det er yderst vanskeligt at sikre
naturen uden for de internationale naturbeskyttelsesområder mod yderligere fragmentering på
grund af pres fra byudvikling, infrastruktur og intensiv udnyttelse af landarealerne.
Det er derfor afgørende vigtigt, at Kommissionen og medlemsstaterne vedtager strategier og
indsatser, der målrettes den biologiske mangfoldighed, der ikke er omfattet af EU’s naturdirek-
tiver.
Organisationerne foreslår derfor, at regeringen arbejder for, at teksten under mål 2
justeres,
således at Rådet anmoder Kommissionen om specifikt at udarbejde et Direktiv for
Grøn Infrastruktur, som overvejet i forbindelse med Kommissionens arbejde med Strategen for
Grøn Infrastruktur (preparatory
study).
Ordlyden kunne være:”Calls
on the Commission to
prepare without delay a Framework Directive for the Conservation and Restoration of Europe’s
Green Infrastructure with binding conservation targets”.
Yderligere foreslår organisationerne, at teksten under mål 2 strammes, således at Rådet
op-
fordrer
medlemsstaterne til at udarbejde og implementere en strategi for genopretning af for-
ringede og ødelagte økosystemer, frem for blot at
invitere
hertil. Ordlyden kunne være:
”Calls
on Member States to develop and implement a ecosystem restoration prioritization framework
concerning restoring at least 15 % of the degraded ecosystems by 2020 and to use the appro-
priations available within the MFF for this purpose and urges Member States to initiate large
scale ecosystem restoration projects”.
kom (2015) 0478 - Bilag 1: Kopi af henvendelse af 8/12-15 fra Danmarks Naturfredningsforening om høringssvar til Rammenotat om formandskabets forslag til rådskonklusioner om midtvejsevaluering af EU’s biodiversitetsstrategi til 2020
1578614_0002.png
Organisationerne opfordrer regeringen til at støtte den nuværende tekst om Den
Fælles Landbrugspolitik
i lyset af, hvor vigtig landbrugssektoren er for at opnå 2020-målet i
EU’s biodiversitetsstrategi. Særligt er det vigtigt at bakke op om, at Kommissionen gennemfø-
rer en evaluering af Den Fælles Landbrugspolitiks effekter på biodiversiteten i tide forud for
den næste revision af Den Fælles Landbrugspolitik, herunder især en undersøgelse af eventu-
elle skadelige subsidier. En sådan evaluering må naturligvis gennemføres på baggrund af ro-
bust, relevante og meningsfulde indikatorer.
Det er vigtigt, at Den Fælles Landbrugspolitik senest ved den næste reform omdannes til en
mere resultatorienteret politik. Det er vigtigt at koble betaling af støtte sammen med konkrete
resultater for natur og miljø. Subsidier, der skader biodiversitet og miljø skal udfases og er-
stattes med ordninger, der i langt højere grad gavner biodiversitet og økosystemer.
Støtten i søjle 1 bør løbende lægges over i landdistriktsprogrammet (søjle 2) ved at hæve flek-
sibiliteten, herunder den obligatoriske del (så miljø-, natur- og klimaindsatser ikke kan vælges
fra).
Organisationerne opfordrer regeringen til at arbejde for, at der indarbejdes et nyt
punkt under Mål 3 i rådskonklusionerne,
hvor Rådet opfordrer medlemsstaterne til at sik-
re, at der nationalt afsættes midler fra landdistriktsprogrammet, der øremærkes beskyttelse
og udvikling af grøn infrastruktur, og at naturbaserede løsninger tilskyndes. Ordlyden kunne
være: “Calls
for Member States to ensure that funds earmarked for green infrastructure from
pillar two, structural funds, are taken up by the managing authorities and that nature based
solutions are particular encouraged.”
Vi ser frem til at følge den videre proces frem mod vedtagelsen af endelige rådskonklusioner
om midtvejsevalueringen af EU’s biodiversitetsstrategi den 16. december 2015.
På vegne af organisationerne,
Ann Berit Frostholm
Danmarks Naturfredningsforening
International og national naturpolitik
Tlf.: 31 19 32 28
Mail:
[email protected]
Knud N. Flensted
Dansk Ornitologisk Forening/Birdlife Denmark
Naturbeskyttelsesmedarbejder
Tlf.: 21 24 22 75
Mail:
[email protected]
Christian Ege
Sekretariatsleder
Det Økologiske Råd
Tlf.: 33 18 19 33

[email protected]
Jan Søndergård
Greenpeace
Politisk rådgiver
Tlf.: 28 96 9026
Mail:
[email protected]
John Nordbo
Klima- og miljøchef
WWF Verdensnaturfonden
Tlf.:
35 24 78 53
Mail:
[email protected]
2