Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0593 Bilag 1
Offentligt
1590001_0001.png
Miljøstyrelsen/J&A
18. januar 2016
MFVM 008
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
direktiv 2000/53/EC om udrangerede køretøjer, direktiv 2006/66/EC om batterier og
akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer og direktiv 2012/19/EU om
affald af elektrisk og elektronisk udstyr
KOM (2015) 593
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt en cirkulær økonomi pakke. Den samlede pakke består af tre
elementer:
1) En meddelelse ”Kredsløbet lukkes - en EU-handlingsplan for cirkulær økonomi”.
2) En liste over efterfølgende initiativer, der vil blive taget af Kommissionen i perioden 2015-2018.
3) Forslag til ændring af seks direktiver om affald.
Nærværende forslag vedrører ændringer i de tre producentansvarsdirektiver for hhv. udtjente biler
batterier samt elektronikaffald. Formålet hermed er at simplificere og strømline
rapporteringsforpligtelserne i direktiverne.
For alle tre direktiver fjernes medlemslandenes forpligtelse til at udarbejde nationale
implementeringsrapporter. For udtjente biler og elektronikaffald foreslår Kommissionen, at der
indføres retningslinjer for indrapportering af markedsførte og indsamlede mængder, samt indføres
krav til at indrapporteringen skal følges af en datakvalitetsrapport.
Alle tre direktiver forventes at ville blive underlagt bestemmelserne i affaldsrammedirektivets art. 8
om producentansvarsordninger, samt de foreslåede ændringer heri (såfremt disse vedtages). Se
herom i grundnotat om affaldsrammedirektivet.
2.
Baggrund
Kommissionen sendte den 2. december 2015 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget forelå i dansk
udgave den 7. december 2015. Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1, (miljø) og skal
derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
Forslaget er fremlagt i tilknytning til Kommissionens cirkulære økonomi-pakke.
Pakken består af tre elementer:
1) En meddelelse ”Kredsløbet lukkes - en EU-handlingsplan for cirkulær økonomi”.
2) En liste over efterfølgende initiativer, der vil blive taget af Kommissionen i perioden 2015-2018.
3) Forslag til ændring af seks direktiver om affald.
Det hollandske formandskab har tilkendegivet, at handlingsplanen for cirkulær økonomi og
affaldsforslagene forventes drøftet på rådsmøde (konkurrence) den 29. februar 2016 og rådsmøde
(miljø) den 4. marts 2016. Det er endvidere formandskabets hensigt at søge vedtaget politiske
kom (2015) 0593 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om udrangerede køretøjer, direktiv om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer og direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
1590001_0002.png
konklusioner om handlingsplanen for cirkulær økonomi på rådsmødet (miljø) den 20 juni 2016.
For en nærmere beskrivelse og vurdering af selve meddelelsen henvises til særskilt grund- og
nærhedsnotat herom.
Nærværende forslag vedrører ændringer i direktiv 2000/53/EU om udtjente køretøjer, direktiv
2006/66/EU om batterier og akkumulatorer samt udtjente batterier og akkumulatorer og direktiv
2012/19/EU om affald af elektriske og elektroniske produkter.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget til ændringer i de tre direktiver er at simplificere og strømline
rapporteringsforpligtelserne i direktiverne. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med de
foreslåede ændringer i affaldsrammedirektivet (2008/98/EU), hvori der foreslås ændringer i artikel
8, som sætter de overordnede rammer for producentansvarsordninger i EU. For disse ændringer
henvises til grundnotatet om affaldsrammedirektivet.
For direktivet om udtjente køretøjer (End of Life Vehicles, ELV-direktivet) foreslår Kommissionen at
fjerne forpligtelsen til, at medlemslandene hvert tredje år skal indsende en national
gennemførelsesrapport (art. 9). I stedet lægges der op til at ensrette medlemslandenes
indrapportering vedr. opfyldelse af genbrugs- og genanvendelsesmålene, samt at disse data
ledsages af en datakvalitetsrapport. Kommissionen skal gennemgå og samlet rapportere om
medlemslandenes indberetninger, herunder også datakvalitetsrapporteringerne.
For direktivet om batterier og akkumulatorer samt udtjente batterier og akkumulatorer,
(batteridirektivet), foreslår Kommissionen ligeledes at fjerne forpligtelsen til, at medlemslandene
hvert tredje år skal indsende en national gennemførelsesrapport (art. 22). Kommissionen forpligtes
til senest i 2016 at sammenskrive en rapport om implementeringen af batteridirektivet og evaluere
direktivets indvirkning på miljøet.
For direktivet om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (Waste Electric and Electronic Equipment,
WEEE-direktivet) foreslår Kommissionen ligesom for ELV-direktivet, at forpligtelsen til at
medlemslandene hvert tredje år skal indsende en national gennemførelsesrapport (art. 16 para. 5)
fjernes. Yderligere lægges der op til at ensrette medlemslandenes indrapportering af markedsførte
og indsamlede mængder af WEEE, samt at disse data ledsages af en datakvalitetsrapport.
Kommissionen skal gennemgå og samlet rapportere medlemslandenes indberetninger herunder
også datakvalitetsrapporteringerne.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om en
forenkling og revision af eksisterende EU-lovgivning.
6.
Gældende dansk ret
De tre omhandlede direktiver er implementeret i dansk ret som følger:
Side 2/4
kom (2015) 0593 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om udrangerede køretøjer, direktiv om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer og direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
1590001_0003.png
1. ELV-direktivet: Implementeret i miljøbeskyttelsesloven, bilskrotbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 1312 af 19. december 2012 om håndtering af affald i form af
motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra) og bekendtgørelse om begrænsning af
import, salg samt fremstilling til eksport inden for EU og til EFTA-lande af person- og
varebiler m.v., der indeholder visse farlige stoffer (bekendtgørelse nr. 1440 af 1. december
2015)
2. Direktiv 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer:
Implementeret i miljøbeskyttelsesloven og batteribekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1453
af 7. december 2015 om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og
akkumulatorer) og bekendtgørelse om import og salg samt eksport af batterier og
akkumulatorer (bekendtgørelse nr. 870 af 8. juli 2015).
3. Direktiv 2012/19/EF om affald af elektrisk og elektronisk udstyr: Implementeret i
miljøbeskyttelsesloven og elektronikaffaldsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 130 af 6.
februar 2014 om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af
affald af elektrisk og elektronisk udstyr) og bekendtgørelse om overførsel af affald og
overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr (bekendtgørelse nr. 132 af 6. februar
2014).
7.
Konsekvenser
Generelt om konsekvensvurderingerne kan anføres, at der pt. er tale om foreløbige vurderinger.
Folketinget vil i et revideret grund- og nærhedsnotatnotat blive oplyst om regeringens mere
konsoliderede vurderinger af forslagets konsekvenser.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget kræver ikke national implementering og har dermed ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke medføre erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser,
eftersom forslaget ikke medfører øgede rapporteringskrav fra virksomheder omfattet af
producentansvar, end der er i det nuværende system, hvor de nødvendige data i forvejen
indberettes årligt til de nationale myndigheder. Af statsfinansielle konsekvenser kan forventes en
mindre stigning i de administrative byrder grundet årlig rapportering til Kommissionen. Disse
vurderes dog som ikke væsentlige, eftersom der i forvejen rapporteres årligt til den europæiske
statistik-myndighed (Eurostat).
Beskyttelsesniveau
Forslaget vil ikke medføre et øget nationalt beskyttelsesniveau, men vil medføre et øget europæisk
beskyttelsesniveau eftersom en hyppigere rapportering til Kommissionen, vil gøre Kommissionen i
stand til hurtigere at kunne følge op på manglende implementering af de 3 direktiver i de enkelte
medlemslande.
8.
Høring
Forslaget er udsendt i almindelig høring den 2. december 2015, som en del af en samlet høring af
cirkulær økonomi-pakken. I alt er der i denne høring indkommet 29 høringssvar, hvoraf 1
høringssvar har bemærkninger til nærværende forslag. De øvrige høringssvar vedrører hhv.
handlingsplanen og forslagene om ændring af affaldsrammedirektivet, emballagedirektivet og
Side 3/4
kom (2015) 0593 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om udrangerede køretøjer, direktiv om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer og direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
1590001_0004.png
deponeringsdirektivet. For øvrige høringssvar vedr. producentansvar henvises til hhv. grundnotatet
for affaldsrammedirektivet og for handlingsplanen.
Der er bemærkninger fra Den frivillige aftale for WEEE (DFAW). DFAW består af en række
erhvervsrepræsentanter bl.a. FEHA (Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsartikler), DI, BFE, el-retur, ERP (European Recycling Platform) m. fl.
DFAW
peger på, at der i forbindelse med ændring af rapporteringsforpligtelser i relation til WEEE-
direktivet, skal være opmærksomhed på, hvorvidt der samtidig er behov for at omdefinere hvilke
data, der skal rapporteres, så det sikres, at der rapporteres på parametre, som er relevante og
fremmer cirkulær økonomi. Særligt skal der være opmærksomhed på, at den måde som
indsamlingsmål opgøres på tager højde for genbrug af elektronikaffald.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været præsenteret på et rådsarbejdsgruppemøde den 7. december 2015.
Kommissionens pakke er generelt blevet budt velkommen som et mere operationelt og
markedsbaseret bud på en udvikling hen imod en cirkulær økonomi i EU med fokus på øget vækst,
beskæftigelse og ressourceeffektivitet. Vurderingen er umiddelbart, at pakken ligger i god
forlængelse af Kommissionens bedre reguleringsdagsorden, og at den bærer præg af at være
blevet udarbejdet i tæt samarbejde mellem relevante DG’er i Kommissionen under ledelse af 1.
næstformand Timmermans og næstformand Katainen. Stort set alle medlemsstaterne bød forslaget
velkomment. Der var umiddelbart enighed om, at definitioner er blevet klarere, der er tale om
mere realistiske men stadig ambitiøse genanvendelsesmålsætninger, og at det er positivt med en
mere fleksibel tilgang til målene og en national tilgang til affaldsforebyggelse. Et enkelt
medlemsland stillede sig kritisk overfor opstilling af bindende målsætninger på
genanvendelsesområdet. Flere lande var afvisende i forhold til den udbredte brug i forslaget af at
delegeret retsakter som bemyndigelse til Kommissionen. Forslaget vil under det kommende
nederlandske formandskab blive drøftet nærmere i rådsarbejdsgruppen.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter i udgangspunktet forslaget. En konkret dansk stillingtagen fordrer dog en
præcisering og uddybende kortlægning af forslagets krav til datakvalitetsrapport, samt
sammenhængen til forslaget om ændring af affaldsrammedirektivets bestemmelser vedr.
producentansvar, hvilket forventes tilvejebragt via de forestående drøftelser af forslaget i Rådets
arbejdsgruppe.
11.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4