Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0634 Bilag 1
Offentligt
1596982_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. januar 2016
Formueretskontoret
Christian Fuglsang
2015-709-0681
1823081
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
KOM (2015) 634 endelig
Resumé
Kommissionen har den 9. december 2015 fremsat forslag til direktiv om
visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold. Forslaget er mod-
taget i dansk sprogversion i Rådet den 11. januar 2016. Forslaget er en
del af Kommissionens samlede strategi for det digitale indre marked og er
fremsat samtidig med Kommissionens forslag til direktiv om visse aspekter
af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer. Forslaget
er ikke omfattet af retsforbeholdet. Direktivet har til formål at harmonisere
medlemsstaternes regler vedrørende forbrugeraftaler om levering af digi-
talt indhold, navnlig i forhold til det digitale indholds overensstemmelse
med aftalen og forbrugerens misligholdelsesbeføjelser. Det er regeringens
foreløbige vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Det foreliggende direktivforslag må forventes at indebære visse
ændringer i dansk lovgivning. Forslaget skønnes som udgangspunkt ikke
at have statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige
tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Re-
geringen vil arbejde for, at de tvivlsspørgsmål, der er vedrørende direktiv-
forslaget i den foreliggende form, bliver afklaret, idet en nærmere stilling-
tagen til forslaget må afvente denne afklaring.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
1. Baggrund
Kommissionen nedsatte i april 2010 en ekspertgruppe, der skulle undersø-
ge muligheden for at indføre et brugervenligt europæisk aftaleretligt in-
strument, som kan gavne forbrugerne og erhvervslivet, og som samtidig
kan garantere retssikkerheden. Kommissionen fremsatte i den forbindelse
den 11. oktober 2011 forslag til Rådets og Europa-Parlamentets forordning
om en fælles europæisk købelov (CESL), der på frivilligt grundlag kunne
finde anvendelse både i forhold til forbrugeraftaler og aftaler mellem er-
hvervsdrivende som alternativ til de enkelte medlemslandes aftale- og kø-
beretlige regler. Under drøftelserne i rådsregi opfordrede flere medlemssta-
ter på baggrund af en række tekniske og indholdsmæssige indsigelser
Kommissionen til at trække forordningsforslaget tilbage, hvilket skete i
forbindelse med Kommissionens arbejdsprogram for 2015. Kommissionen
tilkendegav i denne forbindelse, at man ville fremsætte et modificeret for-
slag.
Kommissionens strategi for det digitale indre marked blev den 6. maj 2015
lanceret i form af meddelelsen ”Strategi for et digitalt indre marked for Eu-
ropa” (KOM (2015) 192). Strategien indebærer bl.a. fastsættelse af harmo-
niserede regler for visse aftale- og køberetlige aspekter af forbrugeraftaler
om levering af digitalt indhold, eksempelvis om afhjælpende foranstalt-
ninger, idet der på nuværende tidspunkt ikke findes specifikke EU-regler
herom. Endvidere har kun få medlemsstater fastsat nationale regler herom.
Kommissionen har den 9. december 2015 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om visse aspekter af aftaler om levering af
digitalt indhold. Forslaget er oversendt til Rådet den 11. januar 2016 i
dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114
om det indre markeds oprettelse og funktion og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294, dvs. med Europa-
Parlamentet som medlovgiver. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Det bemærkes, at Kommissionen som led i strategien for det digitale indre
marked samtidigt har fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for
fjernsalg af varer (KOM (2015) 635 endelig) (herefter ”direktivforslaget
om onlinesalg”). Der er udarbejdet et selvstændigt grund- og nærhedsnotat
om dette direktivforslag.
2
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
2. Formål og indhold
2.1. Indledning
Kommissionens forslag tager sigte på at totalharmonisere medlemsstater-
nes regler vedrørende forbrugeraftaler om levering af digitalt indhold og
indeholder navnlig regler om det digitale indholds overensstemmelse med
aftalen (aftalemæssighed) og om forbrugerens misligholdelsesbeføjelser i
tilfælde af mangler ved det digitale indhold.
Om baggrunden for valg af harmoniseringsgrad har Kommissionen anført,
at totalharmonisering af reglerne vil føre til enkle og moderne regler, der
fjerner aftaleretlige hindringer, skaber gunstige rammer for virksomheder-
ne og samtidig sikrer, at forbrugerne drager fordel af den samme høje for-
brugerbeskyttelse i hele EU.
2.2. Genstand, anvendelsesområde og definitioner
Direktivet foreslås at finde anvendelse på aftaler, hvor en leverandør leve-
rer eller påtager sig at levere digitalt indhold til en forbruger, og hvor for-
brugeren til gengæld betaler en pris eller aktivt leverer en anden modydel-
se end penge i form af personlige oplysninger eller andre data. Direktivet
foreslås også at finde anvendelse på varer, der fungerer som et varigt me-
dium for digitalt indhold, og hvor varen udelukkende bruges som medium
for det digitale indhold, f.eks. cd’er og dvd’er.
Digitalt indhold, der indgår som en integreret del af en vare, og hvor det
digitale indholds funktion er underordnet i forhold til varens primære funk-
tion, foreslås ikke omfattet af direktivet.
Digitalt indhold defineres i forslaget som data, som fremstilles og leveres i
digital form, f.eks. video, lyd, applikationer, digitale spil og øvrig soft-
ware. Dette svarer til definitionen af digitalt indhold i forbrugerrettigheds-
direktivet (direktiv 2011/83/EU). Herudover omfatter den foreslåede defi-
nition af digitalt indhold tjenester, der muliggør fremstilling, behandling
eller opbevaring af data i digital form, såfremt det pågældende data er le-
veret af forbrugeren, og tjenester, der muliggør deling af og interaktion
med data i digital form, som leveres af andre brugere af tjenesten. Det
fremgår af direktivforslagets præambelbetragtning nr. 11, at denne brede
definition af digitalt indhold skal tilgodese fremtidssikringen af begrebet
3
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
”digitalt indhold” og sikre, at leverandører af forskellige kategorier af digi-
talt indhold har lige vilkår.
Forslaget finder anvendelse for både fjernsalgsaftaler og aftaler indgået
med begge parters samtidige fysiske tilstedeværelse.
For så vidt angår den foreslåede regel om betaling med personlige oplys-
ninger og data fremgår det af forslaget, at direktivet alene finder anvendel-
se på sådanne aftaler i det omfang, forbrugeren skal levere personoplys-
ninger, som ligger ud over, hvad der er strengt nødvendige at behandle for
at kunne opfylde aftalen eller juridiske krav. Anvendelsen af direktivet
skal efter forslaget ske i overensstemmelse med de gældende regler om be-
skyttelse af personoplysninger.
En række nærmere angivne områder er undtaget fra direktivforslagets an-
vendelsesområde, bl.a. elektroniske kommunikationstjenester, sundheds-
ydelser, spiltjenester og finansielle tjenesteydelser.
2.3. Aftalemæssighed (mangler ved det digitale indhold)
Kommissionens forslag indeholder bestemmelser om, hvad der skal til, for
at det digitale indhold er i overensstemmelse med aftalen, dvs. hvilke krav
det digitale indhold skal leve op til for at være mangelfrit. De pågældende
bestemmelser er i forslaget tilpasset digitalt indholds særlige karakter.
Kommissionens forslag indeholder dels en række
subjektive kriterier
for
mangelsbedømmelsen, der bygger på parternes aftale og andre tilkendegi-
velser i forbindelse med aftaleindgåelsen. Det digitale indhold foreslås så-
ledes at skulle have samme mængde, kvalitet, varighed og version, samt
besidde den funktionalitet og interoperabilitet mv., som er beskrevet i afta-
len, herunder i information fra sælger før aftaleindgåelsen, som udgør en
integreret del af aftalen. Herudover skal det digitale indhold være egnet til
forbrugerens specifikke formål, såfremt forbrugeren har gjort sælger be-
kendt med dette på tidspunktet for aftalens indgåelse, og som sælger har
accepteret. Endelig skal det digitale indhold leveres sammen med eventuel
vejledning og kundeservice som beskrevet i aftalen, og det digitale indhold
skal opdateres i overensstemmelse med aftalen.
Såfremt parternes aftale ikke på en klar måde indeholder krav til det digita-
le indhold som nævnt ovenfor, foreslås det, at der bruges et
objektivt krite-
rium,
hvorefter det digitale indhold skal være egnet til de formål, som lig-
4
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
nende digitalt indhold normalt bruges til. I vurderingen skal det bl.a. tages
i betragtning, om det er penge eller personoplysninger, der er modydelsen
til det digitale indhold, og om der findes relevante internationale tekniske
standarder.
Det foreslås endvidere, at det digitale indhold skal leveres straks efter afta-
leindgåelsen, medmindre parterne har aftalt andet.
Hvis det digitale indhold skal leveres over en vis periode, skal det være i
overensstemmelse med aftalen i hele denne periode.
Direktivforslaget indeholder endvidere en regel om, at leverandøren i visse
situationer er ansvarlig for mangler, der skyldes, at det digitale indhold er
forkert installeret i forbrugerens digitale miljø, dvs. hardware og netværks-
forbindelser, der er under forbrugerens kontrol.
Det foreslås endvidere, at det digitale indhold skal leveres frit for tredje-
mands rettigheder, herunder på grundlag af intellektuelle ejendomsret-
tigheder, således at indholdet kan bruges i overensstemmelse med aftalen.
Leverandøren har efter forslaget bevisbyrden for, at det digitale indhold er
i overensstemmelse med aftalen, medmindre leverandøren kan påvise, at
forbrugerens digitale miljø ikke er kompatibelt med interoperabilitetskra-
vet og øvrige tekniske krav vedrørende det digitale indhold, og leverandø-
ren har oplyst forbrugeren om disse tekniske krav inden aftaleindgåelsen.
2.4. Forbrugerens misligholdelsesbeføjelser
2.4.1.
Det foreslås, at leverandøren er ansvarlig for fejl i leveringen af det
digitale indhold, manglende overensstemmelse på leveringstidspunktet og,
hvis det digitale indhold ifølge aftalen skal leveres over en vis periode,
manglende overensstemmelse i hele den pågældende periode.
Kommissionens forslag indeholder endvidere nærmere regler om forbruge-
rens beføjelser, hvis det digitale indhold lider af en mangel. Beføjelserne
består af afhjælpning, forholdsmæssigt afslag og ophævelse af aftalen.
2.4.2.
Såfremt leverandøren ikke leverer det digitale indhold til forbruge-
ren eller en af forbrugeren udpeget tredjepart i overensstemmelse med af-
talen, foreslås det, at forbrugeren er berettiget til at hæve aftalen.
5
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
2.4.3.
Hvis det digitale indhold er mangelfuldt, foreslås det, at forbrugeren
har ret til uden omkostninger at få indholdet bragt i overensstemmelse med
aftalen, medmindre dette er umuligt, uforholdsmæssigt eller ulovligt. I
vurderingen heraf skal der lægges vægt på, om leverandørens omkostnin-
ger hertil vil være urimelige set i forhold til værdien af det digitale indhold
og manglens betydning for indholdets formål.
Det foreslås, at leverandøren skal bringe det digitale indhold i overens-
stemmelse med aftalen inden for en rimelig frist fra det tidspunkt, hvor
forbrugeren orienterede leverandøren om manglen, og uden væsentlig
ulempe for forbrugeren.
2.4.4.
Forbrugeren foreslås endvidere berettiget til enten et forholdsmæs-
sigt afslag i prisen (såfremt det digitale indhold leveres mod betaling af en
pris) eller til at ophæve aftalen, 1) hvis det er umuligt, uforholdsmæssig el-
ler ulovligt at afhjælpe manglen, 2) hvis leverandøren ikke foretager af-
hjælpningen inden for en rimelig frist, 3) hvis afhjælpning af manglen
medfører væsentlig ulempe for forbrugeren, eller 4) hvis leverandøren har
tilkendegivet, eller det tydeligt fremgår af omstændighederne, at leveran-
døren ikke vil bringe det digitale indhold i overensstemmelse med aftalen.
Det foreslås dog, at forbrugeren kun kan ophæve aftalen, hvis manglen
hæmmer det digitale indholds funktionalitet, interoperabilitet og øvrige
hovedfunktioner, herunder tilgængelighed, kontinuitet og sikkerhed.
Ved ophævelse af aftalen skal parternes ydelser gå tilbage senest 14 dage
efter, at leverandøren har modtaget meddelelse om, at forbrugeren vil op-
hæve aftalen. Såfremt forbrugeren har betalt med en modydelse, der ikke
er penge, f.eks. data, skal leverandøren træffe alle de nødvendige forholds-
regler for at afholde sig fra at bruge modydelsen. Endvidere skal leveran-
døren forsyne forbrugeren med de tekniske midler til at downloade alt det
indhold, som forbrugeren har leveret, og øvrige data, som er skabt eller
genereret gennem forbrugerens brug af det digitale indhold, i det omfang
disse data er blevet lagret af leverandøren.
Hvis det digitale indhold ikke er leveret på et varigt medium, må forbruge-
ren ikke bruge det digitale indhold eller gøre det digitale indhold tilgænge-
ligt for tredjeparter. Hvis det digitale indhold er leveret på et varigt medi-
um, skal forbrugeren på leverandørens anmodning tilbagelevere dette og
slette brugbare kopier af det digitale indhold og på anden vis afholde sig
fra at bruge det og fra at stille det til rådighed for tredjeparter.
6
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
Endelig foreslås der fastsat særlige regler om ophævelse i den situation,
hvor det digitale indhold er leveret over en vis periode.
2.4.5.
Forslaget indeholder en regel om forbrugerens ret til erstatning for
økonomisk skade på forbrugerens digitale miljø, som skyldes mangler ved
det digitale indhold. Erstatningen skal så vidt som muligt stille forbruge-
ren, som hvis det digitale indhold havde været i overensstemmelse med af-
talen, dvs. såkaldt positiv opfyldelsesinteresse. Der foreslås ikke fastsat en
bestemt periode, i løbet af hvilken leverandøren kan holdes erstatningsan-
svarlig. De nærmere betingelser for udøvelse af retten til erstatning herun-
der om forældelse i forhold til krav baseret på mangler ved det digitale
indhold foreslås overladt til medlemsstaterne.
Kommissionens forslag indeholder endvidere regler om, hvornår den er-
hvervsdrivende ved aftaler om levering af digitalt indhold over en vis peri-
ode må ændre det digitale indholds funktionalitet, interoperabilitet og øv-
rige hovedfunktioner.
Ved aftaler om levering af digitalt indhold på ubestemt tid, eller hvis afta-
lens varighed overstiger 12 måneder, foreslås det, at forbrugeren kan opsi-
ge aftalen på ethvert tidspunkt efter de 12 måneder med et varsel på 14 da-
ge. I tilfælde af opsigelse, foreslås der – ligesom for ophævelsessituationen
– fastsat nærmere regler for, i hvilket omfang parterne skal afstå fra at be-
nytte modpartens ydelse efter opsigelsen.
2.5. Afsluttende bestemmelser
Kommissionens forslag indeholder regler om, at en leverandør, der bliver
ansvarlig over for forbrugeren, kan gøre et krav gældende over for tidlige-
re led i transaktionskæden (såkaldt regres). Det foreslås, at de nærmere be-
tingelser herfor skal afgøres efter national lovgivning.
Det fremgår af Kommissionens forslag, at aftaler, der afviger fra direkti-
vets bestemmelser til skade for forbrugeren, ikke er bindende for denne.
Endelig indeholder direktivforslaget regler om, at medlemsstaterne skal
sikre en effektiv håndhævelse af direktivet, samt en række konsekvensæn-
dringer af gældende EU-lovgivning, bl.a. af forbrugerkøbsdirektivet (di-
rektiv 1999/44 EF).
7
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
3. Europa-Parlamentet
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke udtalelser eller andre tilkende-
givelser fra Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det overordnede formål med direktivforslaget er
at fjerne forbrugeraftaleretlige hindringer i onlineverdenen, der skyldes
medlemsstaternes forskellige regler på området, og at medlemsstaterne ik-
ke selv i tilstrækkelig grad kan fjerne sådanne barrierer mellem de nationa-
le lovgivninger. Forslagets formål kan derfor ifølge Kommissionen bedre
gennemføres på EU-niveau.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
5.1. Købeloven
Købeloven indeholder regler om sælgerens og køberens forpligtelser ved
køb af formuegoder og om retsvirkningerne ved misligholdelse af disse
forpligtelser. Købeloven finder således anvendelse på den del af direktiv-
forslagets anvendelsesområde, der vedrører varer, der fungerer som et va-
rigt medium for digitalt indhold.
Købeloven indeholder særlige regler om forbrugerkøb. Hvis en mangel
ved salgsgenstanden viser sig, inden der er gået seks måneder fra leve-
ringstidspunktet, formodes manglen som udgangspunktet at have været til
stede på leveringstidspunktet.
Købeloven indeholder endvidere regler om den kvalitet, varen skal have
for at stemme overens med aftalen, samt om hvornår varen i øvrigt anses
for mangelfuld.
Reglerne om varens overensstemmelse med aftalen, jf. købelovens § 75 a,
gennemfører visse regler i forbrugerkøbsdirektivet. Det følger navnlig her-
af, at varen skal stemme overens med aftalen og de forventninger, som
forbrugeren med rimelighed kan have til varens holdbarhed og øvrige
8
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
egenskaber, samt være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har
bestyrket køberens forventning herom.
Herudover anses varen bl.a. for mangelfuld, 1) hvis den ikke svarer til den
betegnelse, hvorunder den er solgt, 2) hvis sælgeren eller et tidligere salg-
sled har givet urigtige eller vildledende oplysninger på varens indpakning
mv., der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) hvis sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har
haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren
kendte eller burde kende, eller 4) hvis varen i øvrigt er af anden eller rin-
gere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de forelig-
gende omstændigheder skulle være, jf. købelovens § 76.
Såfremt der er en mangel ved varen, giver købeloven forbrugeren valget
mellem afhjælpning, omlevering, passende afslag i købesummen, eller –
hvis manglen ikke er uvæsentlig – ophævelse af købet. Afhjælpning eller
omlevering kan dog ikke kræves, hvis gennemførelse af den valgte befø-
jelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger.
Købeloven indeholder ikke særlige regler om køb af varer, der fungerer
som varigt medium for digitalt indhold.
5.2. Aftaleloven
Aftaleloven indeholder regler om aftaleindgåelse på formuerettens område.
Endvidere indeholder loven regler om hel eller delvis tilsidesættelse af en
aftale, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at
gøre den gældende (den såkaldte generalklausul).
Herudover indeholder loven en særlig regel om tilsidesættelse af vilkår i
forbrugeraftaler, hvor det ville være stridende mod hæderlig forretnings-
skik og bevirke en betydelig skævhed imellem parterne til skade for for-
brugeren at gøre vilkåret gældende. Der skal ved bedømmelsen af, om det
vil være urimeligt at gøre en aftale gældende, foretages en helhedsvurde-
ring, hvor der kan lægges vægt på enhver omstændighed, der har relation
til aftalen og forholdet mellem aftalens parter. Der kan i den forbindelse
bl.a. tages hensyn til forholdene ved aftalens indgåelse, aftalens indhold og
senere indtrufne omstændigheder. I forbrugerforhold vil der dog ikke kun-
ne tages hensyn til senere indtrufne omstændigheder til skade for forbruge-
ren.
9
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
Aftaleloven indeholder ikke særlige regler om levering af digitalt indhold.
5.3. Forbrugeraftaleloven
Forbrugeraftaleloven, der gennemfører forbrugerrettighedsdirektivet i
dansk ret, indeholder bl.a. regler, der pålægger den erhvervsdrivende at gi-
ve forbrugeren en række oplysninger inden aftaleindgåelsen, herunder ved
indgåelse af aftaler om levering af digitalt indhold. I forhold til fjernsalgs-
aftaler drejer det sig bl.a. om oplysninger om varens vigtigste egenskaber,
varens eller tjenesteydelsens samlede pris, og betalings- og leveringsvilkår.
Loven indeholder endvidere regler om forbrugerens fortrydelsesret ved
fjernsalgsaftaler og aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forret-
ningssted. Ved digitalt indhold leveret på et fysisk medium, finder reglerne
om levering af varer anvendelse. Hovedreglen er således en fortrydelses-
frist på 14 dage, der løber fra det tidspunkt, hvor forbrugeren eller den af
forbrugeren angivne tredjemand får varen i fysisk besiddelse, jf. lovens §
19, stk. 2, nr. 2. Ved køb af digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk
medium, løber fristen på 14 dage fra den dag, hvor aftalen indgås, jf. § 19,
stk. 2, nr. 3.
Det følger endvidere af forbrugeraftalelovens § 28, stk. 1, at forbrugeren
kan opsige en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser med
en måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået fem måneder
efter aftalens indgåelse.
6. Lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser
6.1.
Det foreliggende direktivforslag må, såfremt det vedtages i sin fore-
liggende form, forventes at medføre behov for visse ændringer i købelo-
ven, navnlig i relation til købelovens regler om mangelsbedømmelsen og
misligholdelsesbeføjelser ved købsaftaler om levering af digitalt indhold
på varer, der fungerer som varigt medium. Det bemærkes, at købeloven ik-
ke i dag indeholder særlige regler om købsaftaler om levering af digitalt
indhold på varer, der fungerer som varigt medium.
Endvidere må den foreslåede regel om opsigelse af aftaler om løbende le-
vering af digitalt indhold forventes at medføre behov for ændring af for-
brugeraftalelovens § 28, stk. 1.
10
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
Direktivforslaget forventes ikke umiddelbart at nødvendiggøre ændringer i
aftaleloven.
6.2.
Direktivforslaget vurderes som udgangspunkt ikke at have statsfinan-
sielle konsekvenser. For så vidt angår de samfundsøkonomiske konse-
kvenser bemærkes det, at Kommissionen i de ledsagende bemærkninger til
forslaget har anført, at reglerne vil medføre økonomiske omkostninger for
virksomhederne, men at dette vil udligne sig, når reglerne er fuldt harmo-
niserede. De nærmere samfundsøkonomiske konsekvenser vil blive vurde-
ret, når forslagets endelige udformning og anvendelsesområde kendes.
6.3.
En vedtagelse af forslaget vurderes umiddelbart at kunne få betydning
for forbrugerbeskyttelsesniveauet i Danmark på området for levering af
digitalt indhold.
7. Høring
Direktivforslaget er i perioden fra den 12. januar til den 9. februar 2016
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Antenne-, satellit- og kabel-tv-
branchens fællesorganisation, Autobrancens Handels- og Industriforening,
Brancheforum Digitale Medier, Branchen ForbrugerElektronik, Boxer TV
ApS, Canal Digital Danmark A/S, Coop amba, Copenhagen Business
School (Juridisk Institut), Dagligvareleverandørerne, Danmarks Automo-
bilforhandler Forening, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Detail, Dansk Erhverv, Dansk Energi, Dansk Eksportforening, Dansk
Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Organisation af Detailhan-
delskæder, Dansk Rejsebureau Forening, Dansk Varefakta Nævn, Danske
Advokater, Danske Mediers Forum, Danske Medier, Danske Reklamebu-
reauers brancheforening, Datatilsynet, De Danske Bilimportører, De Sam-
virkende Købmænd, Den Danske Boghandlerforening, Den Danske Dom-
merforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Dong
Energy, Energitilsynet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forbru-
gerklagenævnet, Forenede Danske Antenneanlæg, Forenede Danske Mo-
torejere (FDM), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske hus-
holdningsapparater (FEHA), Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH),
Forlæggerforeningen, Helsebranchens Leverandørforening, HMN Natur-
gas, Håndværksrådet, IT-branchen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landbrug & Fødevarer,
11
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
Magasinpressens udgiverforening, Optikerforeningen, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden i Grønland, Sikkerhedsbranchen, Syddansk Universi-
tet (Juridisk Institut), TDC A/S, Telia Stofa A/S, Telekommunikationsin-
dustrien, Telenor A/S, TV2/Danmark A/S, TV3 A/S, Aalborg Universitet
(Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), og 3 (Hi3G Den-
mark ApS).
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter principielt initiativer med henblik på at styrke det digi-
tale indre marked ved at fjerne de barrierer, der forhindrer forbrugerne i at
anvende digitale tjenester på tværs af grænser, og virksomhederne i at ud-
byde disse. En højere grad af harmoniserede regler på det kontraktretslige
område og generelt på området for forbrugerbeskyttelse vil kunne bidrage
til et mere velfungerende digitalt indre marked.
Den foreslåede totalharmonisering af reglerne for levering af digitalt ind-
hold vurderes på det foreliggende grundlag at rejse en række juridi-
ske/tekniske spørgsmål. Visse af de foreslåede bestemmelser giver anled-
ning til fortolkningstvivl, herunder afgrænsningen af forslagets rækkevidde
vedrørende varer, der indeholder digitalt indhold, samt reglerne om beta-
ling med personoplysninger. Bl.a. bør de nærmere konsekvenser af, at
sidstnævnte type aftaleforhold foreslås reguleret i en køberetlig frem for i
en persondataretlig sammenhæng, overvejes nærmere.
Regeringen lægger vægt på, at en EU-retlig regulering af levering af digi-
talt indhold skaber den rette balance mellem hensynet til forbrugerne og
hensynet til de erhvervsdrivende. Endvidere er det afgørende, at regulerin-
gen på en hensigtsmæssig måde tager højde for de særlige karakteristika,
der gør sig gældende for digitalt indhold, og som adskiller det fra fysiske
varer.
Regeringen vil arbejde for, at tvivlsspørgsmålene vedrørende bl.a. direk-
tivforslagets anvendelsesområde og andre afgrænsningsspørgsmål bliver
afklaret, idet en nærmere stillingtagen til forslaget må afvente denne afkla-
ring.
12
kom (2015) 0634 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
13