Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0635 Bilag 1
Offentligt
1596971_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. februar 2016
Formueretskontoret
Christian Fuglsang
2015-709-0680
1823083
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former
for fjernsalg af varer
KOM (2015) 635 endelig
Resumé
Kommissionen har den 9. december 2015 fremsat forslag til direktiv om
visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af va-
rer. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion i Rådet den 11. januar
2016. Forslaget er en del af Kommissionens samlede strategi for det digi-
tale indre marked og er fremsat samtidig med Kommissionens forslag til
direktiv om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold. For-
slaget er ikke omfattet af retsforbeholdet. Direktivet har til formål at har-
monisere medlemsstaternes regler vedrørende fjernsalgsaftaler i forbru-
gerforhold, navnlig i forhold til varers overensstemmelse med aftalen og
forbrugerens misligholdelsesbeføjelser. Det er regeringens foreløbige vur-
dering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det fo-
religgende direktivforslag må forventes at indebære visse ændringer i
dansk lovgivning. Forslaget skønnes som udgangspunkt ikke at have stats-
finansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivel-
ser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Regeringen vil
arbejde for, at de tvivlsspørgsmål, der er vedrørende direktivforslaget i
den foreliggende form, bliver afklaret, idet en nærmere stillingtagen til
forslaget må afvente denne afklaring.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2015) 0635 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer
1. Baggrund
Kommissionen nedsatte i april 2010 en ekspertgruppe, der skulle undersø-
ge mulighederne for at indføre et brugervenligt europæisk aftaleretligt in-
strument, som kan gavne forbrugerne og erhvervslivet, og som samtidig
kan garantere retssikkerheden. Kommissionen fremsatte i den forbindelse
den 11. oktober 2011 forslag til Rådets og Europa-Parlamentets forordning
om en fælles europæisk købelov (CESL), der på frivilligt grundlag kunne
finde anvendelse både i forhold til forbrugeraftaler og aftaler mellem er-
hvervsdrivende som alternativ til de enkelte medlemslandes aftale- og kø-
beretlige regler. Under drøftelserne i rådsregi opfordrede flere medlemssta-
ter på baggrund af en række tekniske og indholdsmæssige indsigelser
Kommissionen til at trække forordningsforslaget tilbage, hvilket skete i
forbindelse med Kommissionens arbejdsprogram for 2015. Kommissionen
tilkendegav i denne forbindelse, at man ville fremsætte et modificeret for-
slag.
Kommissionens strategi for det digitale indre marked blev den 6. maj 2015
lanceret i form af meddelelsen ”Strategi for et digitalt indre marked for Eu-
ropa” (KOM (2015) 192). Strategien indebærer bl.a. fastsættelse af total-
harmoniserede regler for visse aftale- og køberetlige aspekter af forbruger-
aftaler, herunder om afhjælpende foranstaltninger, såfremt de leverede va-
rer ikke er i overensstemmelse med aftalen. Der er i dag alene minimums-
harmonisering på dette område.
Kommissionen har den 9. december 2015 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om visse aspekter af aftaler om onlinesalg
og andre former for fjernsalg af varer. Forslaget er oversendt til Rådet den
11. januar 2016 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 114 om det indre markeds oprettelse og funktion og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294,
dvs. med Europa-Parlamentet som medlovgiver. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Det bemærkes, at Kommissionen som led i strategien for det digitale indre
marked samtidigt har fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold (KOM
(2015) 634 endelig) (herefter ”direktivforslaget om levering af digitalt
indhold”). Der er udarbejdet et selvstændigt grund- og nærhedsnotat om
dette direktivforslag.
2
kom (2015) 0635 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer
2. Formål og indhold
2.1. Indledning
Kommissionens forslag har til formål at totalharmonisere medlemsstater-
nes regler vedrørende fjernsalg af varer. Direktivforslaget finder alene an-
vendelse i forbrugerforhold og indeholder navnlig regler om varens over-
ensstemmelse med aftalen (aftalemæssighed) samt om forbrugerens mis-
ligholdelsesbeføjelser i tilfælde af mangler.
Om baggrunden for valg af harmoniseringsgrad har Kommissionen anført,
at totalharmonisering af reglerne vil føre til enkle og moderne regler, der
fjerner aftaleretlige hindringer for den grænseoverskridende handel, og
som giver de erhvervsdrivende mulighed for at sælge til forbrugere i samt-
lige medlemsstater på samme aftalevilkår samtidig med, at der sikres en
stærk forbrugerbeskyttelse på tværs af medlemsstaterne.
Det bemærkes, at det fremgår af direktivets præambelbetragtning nr. 15, at
en række begreber i forslaget skal anvendes og fortolkes i overensstem-
melse med forbrugerkøbsdirektivet (direktiv 1999/44/EF) og EU-
Domstolens praksis herom.
2.2. Genstand, anvendelsesområde og definitioner
Direktivet foreslås at finde anvendelse på fjernsalgsaftaler mellem er-
hvervsdrivende og forbrugere vedrørende fysiske varer. Ved fjernsalgsaf-
taler forstås købsaftaler, der indgås som led i en organiseret fjernsalgsord-
ning, uden at forbrugeren samtidig er fysisk til stede, og hvor der til og
med tidspunktet for aftalens indgåelse udelukkende anvendes en eller flere
former for fjernkommunikationsteknikker. Foruden aftaler indgået online
omfatter fjernsalgsaftaler således bl.a. telefon- og postordresalg.
Kommissionens forslag finder ikke anvendelse på aftaler om levering af
tjenesteydelser. Hvis en aftale omfatter både salg af varer og levering af
tjenesteydelser, finder direktivforslaget dog anvendelse på den del af afta-
len, der vedrører salg af varer.
Direktivforslaget finder heller ikke anvendelse på varer, der udelukkende
fungerer som varigt medium for digitalt indhold ved levering til forbruge-
ren, herunder bl.a. cd’er og dvd’er. Forbrugeraftaler vedrørende sådanne
varige medier foreslås i stedet reguleret i direktivforslaget om levering af
3
kom (2015) 0635 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer
digitalt indhold. Direktivforslaget om visse aspekter af aftaler om online-
salg og andre former for fjernsalg af varer foreslås dog at finde anvendelse
på digitalt indhold, der er integreret i varer såsom husholdningsapparater
eller legetøj, hvor det digitale indhold er inkorporeret således, at dets funk-
tioner er underordnet varens primære funktioner, og det udgør en integre-
ret del af varen.
Direktivforslaget berører ikke medlemsstaternes almindelige aftaleret, her-
under reglerne om aftalers indgåelse, gyldighed og virkning, samt konse-
kvenserne af at bringe en aftale til ophør.
2.3. Aftalemæssighed (mangler ved varen)
Kommissionens forslag indeholder ligesom det gældende forbrugerkøbsdi-
rektiv bestemmelser om, hvornår varen er i overensstemmelse med aftalen.
Forslaget indeholder for det første en række
subjektive kriterier
for man-
gelsbedømmelsen, der bygger på parternes aftale. Varen skal således, hvor
det er relevant, svare til den mængde, kvalitet og beskrivelse, der er fastsat
i aftalen, og varen skal være egnet til forbrugerens særlige formål, hvis
forbrugeren har gjort sælgeren bekendt hermed på tidspunktet for aftalens
indgåelse, og sælger har accepteret dette. Herudover foreslås som noget
nyt i forhold til forbrugerkøbsdirektivet, at varen skal have de egenskaber
og den ydeevne, der er angivet i en erklæring forud for aftalens indgåelse,
og som udgør en integreret del af aftalen.
Herudover foreslås en række
objektive kriterier
om, hvad der almindelig-
vis må kunne forventes af den pågældende type vare. Varen skal således,
hvor det er relevant, være egnet til alle de formål, som varer af samme be-
skrivelse sædvanligvis vil blive anvendt til, og skal have de egenskaber og
den ydeevne, der er sædvanlig for varer af samme type, og som forbruge-
ren med rimelighed kan forvente. Endelig skal varen leveres med tilbehør,
installationsvejledning og andre instrukser, som køberen kan forvente at
modtage.
Endvidere indeholder direktivforslaget en regel om forkert installation af
varen, således at mangler, der skyldes, at varen på grund af sælgerens for-
hold er forkert installeret, herunder hvis den forkerte installation skyldes
en mangel ved installationsvejledningen, betragtes som misligholdelse af
aftalen. En tilsvarende regel findes i forbrugerkøbsdirektivet.
4
kom (2015) 0635 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer
Det foreslås endvidere, at varen på tidspunktet for mangelsbedømmelsen
skal være fri for tredjemands ret, herunder rettigheder baseret på en intel-
lektuel ejendomsret, således at varen kan bruges i overensstemmelse med
aftalen.
Det foreslås, at varen skal være i overensstemmelse med aftalen på det
tidspunkt, hvor forbrugeren eller en af forbrugeren angiven tredjemand får
varen i fysisk besiddelse, eller hvor varen overdrages til den af forbrugeren
angivne befragter. Hvis varen er installeret af sælgeren, anses det tids-
punkt, hvor installationen er færdig, som det tidspunkt, hvor forbrugeren
har fået varen i sin fysiske besiddelse. Såfremt varen skal installeres af
forbrugeren selv, er det relevante tidspunkt for mangelsbedømmelsen det
tidspunkt, hvor forbrugeren har haft rimelig tid til at installere varen, dog
senest 30 dage efter at varen kom i forbrugerens fysiske besiddelse.
Det fremgår af direktivforslagets præambelbetragtning nr. 24, at tidspunk-
tet for risikoens overgang for at sikre sammenhæng med forbrugerret-
tighedsdirektivet (direktiv 2011/83/EU) foreslås fastsat som tidspunktet for
vurderingen af varens overensstemmelse med aftalen, dvs. som udgangs-
punkt det tidspunkt, hvor forbrugeren får varen i sin fysiske besiddelse,
men at det pågældende tidspunkt bør tilpasses i de tilfælde, hvor varen skal
installeres.
Reklamationsfristen foreslås fastsat til to år svarende til minimumsfristen i
forbrugerkøbsdirektivet. Det fremgår af direktivforslagets præambelbe-
tragtning nr. 25, at medlemsstaterne – i modsætning til efter forbruger-
købsdirektivet – ikke kan indføre eller bevare et krav om, at forbrugeren
skal underrette sælgeren om mangler inden for en bestemt frist.
Der foreslås endvidere en formodningsregel, hvorefter en mangel, der bli-
ver synlig inden to år efter risikoens overgang, antages at have foreligget
på dette tidspunkt, medmindre dette er uforeneligt med varens eller mang-
lens art. Det bemærkes, at formodningsreglen i forbrugerkøbsdirektivet er
fastsat til seks måneder.
2.4. Forbrugerens misligholdelsesbeføjelser ved mangler ved varen
I tilfælde af mangler foreslås det, at forbrugeren har ret til at få varen bragt
i overensstemmelse med aftalen af sælgeren ved afhjælpning (reparation)
eller omlevering. Dette skal ske uden omkostninger for forbrugeren, inden
for rimelig tid og uden væsentlig ulempe for forbrugeren. Forbrugeren fo-
5
kom (2015) 0635 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer
reslås som udgangspunkt at have valgfrihed mellem reparation eller omle-
vering, medmindre det valgte ville være ulovligt, urimeligt eller ud fra en
række nærmere angivne faktorer vil påføre sælgeren udgifter, der vil være
uforholdsmæssigt store under hensyn til alle omstændigheder. I tilfælde af
omlevering fastsætter direktivet nærmere regler om bl.a. sælgerens forplig-
telse til at tage den oprindelige vare tilbage.
Forbrugeren foreslås endvidere berettiget til et forholdsmæssigt afslag i
prisen eller til at ophæve aftalen, 1) hvis reparation eller omlevering er
ulovligt eller umuligt, 2) hvis reparationen eller omleveringen ikke er sket
inden for rimelig tid, 3) hvis reparation eller omlevering medfører en væ-
sentlig ulempe for forbrugeren, eller 4) hvis sælgeren har tilkendegivet –
eller det tydeligt fremgår af omstændighederne – at sælgeren ikke vil brin-
ge varen i overensstemmelse med aftalen inden for rimelig tid. I modsæt-
ning til forbrugerkøbsdirektivet indeholder Kommissionens forslag ikke en
regel om, at forbrugeren ikke har ret til at hæve købet, hvis den manglende
overensstemmelse er uvæsentlig.
Som noget nyt i forhold til forbrugerkøbsdirektivet indeholder Kommissi-
onens forslag en detaljeret regulering af retsstillingen ved aftalens ophæ-
velse. Der foreslås fastsat en frist på 14 dage for parterne til at levere deres
respektive ydelser tilbage. Som undtagelse hertil foreslås det, at såfremt
varerne på grund af ødelæggelse eller bortkomst ikke kan tilbageleveres,
skal forbrugeren betale sælgeren den pengeværdi, som de mangelfulde va-
rer ville have haft på tidspunktet for tilbageleveringen. Det fremgår ikke
nærmere, hvordan denne værdi skal opgøres. Direktivforslaget indeholder
endvidere en regel om, at forbrugeren ved ophævelse af aftalen skal betale
for en eventuel forringelse af varernes værdi i det omfang, værdiforringel-
sen er større end afskrivningen ved normal brug.
2.5. Handelsmæssige garantier
Kommissionens forslag indeholder ligesom forbrugerkøbsdirektivet regler
om handelsmæssige garantier, dvs. garantier, som tilkendegives over for
forbrugeren forud for eller i forbindelse med aftaleindgåelsen. Det fore-
slås, at enhver handelsmæssig garanti er bindende for garantigiveren på de
vilkår, der er fastsat i oplysninger afgivet af sælgeren i forbindelse med af-
taleindgåelsen, herunder ved erklæringer forud for aftaleindgåelsen, re-
klamer, der var tilgængelige på tidspunktet eller forud for aftaleindgåelsen,
samt garantierklæringen. Hvis garantierklæringen er mindre fordelagtig for
forbrugeren end de vilkår, der er fastsat i de af sælgeren afgivne oplysnin-
6
kom (2015) 0635 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer
ger forud for aftaleindgåelsen eller i reklamer, er det de mere fordelagtige
vilkår, der er bindende.
Endvidere foreslås der fastsat regler om garantiens udformning, herunder
om levering på varigt medium og tydelighed i udformningen. Medlemssta-
terne kan efter forslaget fastsætte yderligere regler om handelsmæssige ga-
rantier, såfremt det ikke reducerer den beskyttelse, direktivforslaget lægger
op til.
2.6. Afsluttende bestemmelser
Kommissionens forslag indeholder ligesom forbrugerkøbsdirektivet regler
om, at en sælger, der er ansvarlig over for køberen, kan gøre et direkte
krav gældende over for de ansvarlige personer i transaktionskæden (så-
kaldt regres). Det foreslås, at de nærmere betingelser herfor skal afgøres
efter national lovgivning.
Det foreslås, at aftaler, der afviger fra direktivets bestemmelser til skade
for forbrugeren, som udgangspunkt ikke er bindende for denne.
Endelig indeholder direktivforslaget regler om, at medlemsstaterne skal
sikre en effektiv håndhævelse af direktivet, samt en række konsekvensæn-
dringer af gældende EU-lovgivning, bl.a. af forbrugerkøbsdirektivet.
3. Europa-Parlamentet
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke udtalelser eller andre tilkende-
givelser fra Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det overordnede formål med direktivforslaget er
at fjerne aftaleretlige hindringer for den grænseoverskridende handel, og at
medlemsstaterne ikke selv i tilstrækkelig grad kan fjerne sådanne barrierer
mellem de nationale lovgivninger. Reglerne om købsaftaler i forbruger-
købsdirektivet er minimumsharmonisering og giver dermed mulighed for
forskellig implementering i medlemsstaterne. Forslagets formål kan derfor
ifølge Kommissionen bedre gennemføres på EU-niveau.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
7
kom (2015) 0635 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer
5. Gældende dansk ret
5.1. Købeloven
Købeloven indeholder regler om sælgerens og køberens forpligtelser ved
køb af formuegoder og om retsvirkningerne ved misligholdelse af disse
forpligtelser.
Købeloven indeholder særlige regler om forbrugerkøb. Hvis en mangel
ved salgsgenstanden viser sig, inden der er gået seks måneder fra leve-
ringstidspunktet, formodes manglen som udgangspunktet at have været til
stede på leveringstidspunktet. Reklamationsfristen i købeloven er to år sva-
rende til minimumsfristen i forbrugerkøbsdirektivet.
Købeloven indeholder endvidere regler om den kvalitet, varen skal have
for at stemme overens med aftalen, samt om, hvornår varen i øvrigt anses
for mangelfuld.
Reglerne om varens overensstemmelse med aftalen, jf. købelovens § 75 a,
gennemfører visse af bestemmelserne i forbrugerkøbsdirektivet. Det følger
navnlig heraf, at varen skal stemme overens med aftalen og de forventnin-
ger, som forbrugeren med rimelighed kan have til varens holdbarhed og
øvrige egenskaber, samt være egnet til køberens særlige formål, såfremt
sælgeren har bestyrket køberens forventning herom.
Herudover anses varen bl.a. for mangelfuld, 1) hvis den ikke svarer til den
betegnelse, hvorunder den er solgt, 2) hvis sælgeren eller et tidligere salg-
sled har givet urigtige eller vildledende oplysninger på varens indpakning
mv., der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) hvis sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har
haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren
kendte eller burde kende, eller 4) hvis varen i øvrigt er af anden eller rin-
gere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de forelig-
gende omstændigheder skulle være, jf. købelovens § 76.
Såfremt der er en mangel ved varen, giver købeloven forbrugeren valget
mellem afhjælpning, omlevering, passende afslag i købesummen, eller –
hvis manglen ikke er uvæsentlig – ophævelse af købet. Afhjælpning eller
omlevering kan dog ikke kræves, hvis gennemførelse af den valgte befø-
jelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger.
8
kom (2015) 0635 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer
Om risikoens overgang fremgår det af købelovens § 73, stk. 1, at levering
anses for sket, når salgsgenstanden er kommet i køberens besiddelse. Hvis
salgsgenstanden er overdraget til en fragtfører, som køberen har indgået
aftale med, og som ikke var blandt dem, der blev tilbudt af sælgeren, anses
leveringen for sket, når genstanden er kommet i fragtførerens besiddelse,
jf. købelovens § 73, stk. 2. Sidstnævnte del af bestemmelsen er en gennem-
førelse af forbrugerrettighedsdirektivets artikel 20.
Købeloven indeholder ikke særlige regler om købsaftaler, der er indgået
online eller ved fjernsalg i øvrigt.
5.2. Aftaleloven
Aftaleloven indeholder regler om aftaleindgåelse på formuerettens område.
Endvidere indeholder loven regler om hel eller delvis tilsidesættelse af en
aftale, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at
gøre den gældende (den såkaldte generalklausul).
Herudover indeholder loven en særlig regel om tilsidesættelse af vilkår i
forbrugeraftaler, hvor det ville være stridende mod hæderlig forretnings-
skik og bevirke en betydelig skævhed imellem parterne til skade for for-
brugeren at gøre vilkåret gældende. Der skal ved bedømmelsen af, om det
vil være urimeligt at gøre en aftale gældende, foretages en helhedsvurde-
ring, hvor der kan lægges vægt på enhver omstændighed, der har relation
til aftalen og forholdet mellem aftalens parter. Der kan i den forbindelse
bl.a. tages hensyn til forholdene ved aftalens indgåelse, aftalens indhold og
senere indtrufne omstændigheder. I forbrugerforhold vil der dog ikke kun-
ne tages hensyn til senere indtrufne omstændigheder til skade for forbruge-
ren.
Aftaleloven indeholder ikke særlige regler om aftaler indgået online eller
ved brug af anden form for fjernkommunikation.
5.3. Forbrugeraftaleloven
Forbrugeraftaleloven, der gennemfører forbrugerrettighedsdirektivet i
dansk ret, indeholder bl.a. regler, der pålægger den erhvervsdrivende at gi-
ve forbrugeren en række oplysninger inden aftaleindgåelsen, herunder ved
fjernsalgsaftaler og aftaler indgået uden for fast forretningssted. I forhold
9
kom (2015) 0635 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer
til fjernsalgsaftaler drejer det sig bl.a. om oplysninger om varens vigtigste
egenskaber, varens samlede pris, og betalings- og leveringsvilkår.
Loven indeholder endvidere regler om forbrugerens fortrydelsesret ved
bl.a. fjernsalgsaftaler. Ved levering af fysiske varer er hovedreglen en for-
trydelsesfrist på 14 dage, der løber fra det tidspunkt, hvor forbrugeren eller
den af forbrugeren angivne tredjemand, dog ikke transportøren, får varen i
fysisk besiddelse, jf. lovens § 19. Ved udøvelse af fortrydelsesretten ophø-
rer parternes forpligtelse til at opfylde den indgåede aftale, jf. § 21.
6. Lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser
6.1.
Det foreliggende direktivforslag må, såfremt det vedtages i sin fore-
liggende form, forventes at medføre behov for visse ændringer i købelo-
ven, navnlig i forhold til købelovens regler om mangelsbedømmelsen og
misligholdelsesbeføjelser ved købsaftaler, der er indgået online eller ved
fjernsalg i øvrigt. Det bemærkes, at købeloven ikke i dag indeholder særli-
ge regler om købsaftaler, der er indgået online eller ved fjernsalg i øvrigt.
Direktivforslaget forventes ikke umiddelbart at nødvendiggøre ændringer i
aftaleloven eller forbrugeraftaleloven.
6.2.
Direktivforslaget vurderes som udgangspunkt ikke at have statsfinan-
sielle konsekvenser. For så vidt angår de samfundsøkonomiske konse-
kvenser bemærkes det, at Kommissionen i de ledsagende bemærkninger til
forslaget har anført, at reglerne vil medføre tilpasningsomkostninger for de
virksomheder, der sælger online, men at dette vil blive udlignet af de for-
bedrede muligheder for at sælge på tværs af medlemsstaterne. De nærmere
samfundsøkonomiske konsekvenser vil blive vurderet, når forslagets ende-
lige udformning og anvendelsesområde kendes.
6.3.
En vedtagelse af forslaget vurderes umiddelbart at kunne få betydning
for forbrugerbeskyttelsesniveauet i Danmark for så vidt angår fjernsalg.
7. Høring
Direktivforslaget er i perioden fra den 12. januar til den 9. februar 2016
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Antenne-, satellit- og kabel-tv-
10
kom (2015) 0635 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer
branchens fællesorganisation, Autobrancens Handels- og Industriforening,
Brancheforum Digitale Medier, Branchen ForbrugerElektronik, Boxer TV
ApS, Canal Digital Danmark A/S, Coop amba, Copenhagen Business
School (Juridisk Institut), Dagligvareleverandørerne, Danmarks Automo-
bilforhandler Forening, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Detail, Dansk Erhverv, Dansk Energi, Dansk Eksportforening, Dansk
Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Organisation af Detailhan-
delskæder, Dansk Rejsebureau Forening, Dansk Varefakta Nævn, Danske
Advokater, Danske Mediers Forum, Danske Medier, Danske Reklamebu-
reauers brancheforening, Datatilsynet, De Danske Bilimportører, De Sam-
virkende Købmænd, Den Danske Boghandlerforening, Den Danske Dom-
merforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Dong
Energy, Energitilsynet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forbru-
gerklagenævnet, Forenede Danske Antenneanlæg, Forenede Danske Mo-
torejere (FDM), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske hus-
holdningsapparater (FEHA), Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH),
Forlæggerforeningen, Helsebranchens Leverandørforening, HMN Natur-
gas, Håndværksrådet, IT-branchen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landbrug & Fødevarer,
Magasinpressens udgiverforening, Optikerforeningen, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden i Grønland, Sikkerhedsbranchen, Syddansk Universi-
tet (Juridisk Institut), TDC A/S, Telia Stofa A/S, Telekommunikationsin-
dustrien, Telenor A/S, TV2/Danmark A/S, TV3 A/S, Aalborg Universitet
(Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), og 3 (Hi3G Den-
mark ApS).
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter principielt initiativer med henblik på at styrke det digi-
tale indre marked ved at fjerne de barrierer, der forhindrer forbrugerne i at
købe på tværs af grænser, og virksomhederne i at sælge på tværs af græn-
ser. En højere grad af harmoniserede regler på det kontraktretslige område
og generelt på området for forbrugerbeskyttelse vil kunne bidrage til et
mere velfungerende digitalt indre marked.
Den foreslåede totalharmonisering af reglerne for onlinesalg og andre
fjernsalgsaftaler vurderes på det foreliggende grundlag at rejse en række
11
kom (2015) 0635 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer
juridiske/tekniske spørgsmål. Visse af de foreslåede bestemmelser giver
anledning til fortolkningstvivl, herunder afgrænsningen af forslagets ræk-
kevidde vedrørende varer, der indeholder digitalt indhold, samt den fore-
slåede regel om retsmangler.
Det bør endvidere overvejes nøje, om det er hensigtsmæssigt at fastsætte
særlige regler for fjernsalgsaftaler om, hvornår en vare er mangelfuld, og
hvilke beføjelser forbrugeren har i den henseende, som adskiller sig fra de
tilsvarende regler for købsaftaler, der er indgået i fysiske butikker. Umid-
delbart må det anses for hensigtsmæssigt, at forbrugere i EU har de samme
grundlæggende rettigheder i relation til mangler og misligholdelsesbeføjel-
ser, uafhængigt af om varen er købt i en fysisk butik eller online.
Regeringen lægger vægt på, at en EU-retlig regulering af onlineforbruger-
aftaler skaber den rette balance mellem hensynet til forbrugerne og hensy-
net til de erhvervsdrivende. Regeringen mener dog samtidig, at de gælden-
de danske regler sikrer denne balance.
Regeringen vil arbejde for, at tvivlsspørgsmålene vedrørende direktivfor-
slaget bliver afklaret, idet en nærmere stillingtagen til forslaget må afvente
denne afklaring.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
12