Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0671 Bilag 1
Offentligt
1600252_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den europæiske
grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004,
forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267
KOM(2015) 671 endelig
Nyt notat.
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Sagen er omfattet retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbygning af Schengen-
reglerne.
1
1. Resumé
Forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt blev fremsat som en del af Kommissionens
”grænsepakke” i december 2015. Forslaget har til formål at sikre en integreret
grænseforvaltning af EU’s ydre grænser med henblik på effektivt at styre migrationen og
sikre et højt sikkerhedsniveau internt i EU, samtidig med at den frie bevægelighed for
personer opretholdes. Forslaget giver Frontex og Kommissionen udvidede kompetencer.
Frontex får navnlig udvidede kompetencer med henblik på udsendelse af europæiske
grænse- og kystvagthold til en medlemsstats ydre grænser, indsættelse af
forbindelsesofficerer, udarbejdelse af sårbarhedsvurderinger og udsendelse. I særlige
situationer, der kræver en hurtig indsats på den ydre grænse, kan Kommissionen ved en
gennemførelsesretsakt fastsætte, hvilke foranstaltninger agenturet skal træffe i relation til
en medlemsstat og pålægge medlemsstaten at efterkomme denne retsakt. For at afspejle
ændringerne i Frontex’ kompetencer omdøbes agenturet til Det Europæiske Agentur for
Grænse- og Kystbevogtning. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, idet der dog er tale
om en udbygning af Schengen-reglerne.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2015) 671 endelig af 15. december 2015 fremsendt forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den europæiske grænse- og kystvagt og
om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og
Rådets beslutning 2005/267 (EF). Forslaget er oversendt til Rådet den 18. januar 2016 i
dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk. 2, litra b) og
d), og artikel 79, stk. 2, litra c). Artikel 77 vedrører mål og kompetence for den fælles
politik for grænsekontrol, og artikel 79 vedrører den fælles indvandringspolitik.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt er fremsat som en del af en
”grænsepakke”, der samlet skal styrke Schengen-områdets ydre grænser.
1
9. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Sagsbehandler
Judith Glem
Tel.
Mail
6198 3464
[email protected]
Forslaget til forordning er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at
foranstaltningerne ikke vil være bindende for eller finder anvendelse i Danmark. Da forordningen
imidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark, inden seks måneder
efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i
dansk ret, jf. protokollens artikel 4 (”opt-in”).
Side
1/8
kom (2015) 0671 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267.
Grænsepakken omfatter, udover nærværende forslag, følgende lovgivningsinitiativer:
Forslag om ændring af forordning (EF) nr. 562/2006 [Schengen-grænsekodeksen]
for så vidt angår en styrkelse af kontrollen i relevante databaser ved de ydre
grænser (KOM(2015) 670 endelig)
Forslag til en forordning om et europæisk rejsedokument til brug ved
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold (KOM(2015) 668
endelig)
Forslag om ændring af forordning 1406/2002 om oprettelse af et europæisk
agentur til søfartssikkerhed (EMSA) (KOM(2015) 667 endelig)
Forslag om ændring af forordning (EF) nr. 768/2005 om oprettelse af et EF-
Fiskerikontrolagentur (KOM(2015) 669 endelig).
Det bemærkes, at der udarbejdes særskilte grund- og nærhedsnotater for hvert af
ovennævnte forslag.
Forslaget er en reaktion på det ekstraordinære pres, som Den Europæiske Union oplevede
i 2015 på sine ydre grænser, hvor Kommissionen skønner, at ca. 1,5 mio. personer ulovligt
passerede grænserne. Presset på grænserne har bl.a. ført til, at en række medlemsstater
har genindført grænsekontrol ved deres indre grænser i medfør af artikel 23-25 i
Schengen-grænsekodeksen.
I Det Europæiske Råds konklusioner af 15. oktober 2015 opfordres der til at styrke EU's
ydre grænser, og der udstikkes klare retningslinjer for den fremtidige grænseforvaltning.
Dette skal ske ved at arbejde hen imod indførelsen af et system for integreret
grænseforvaltning af de ydre grænser og ved at udvide Frontex' mandat bl.a. for så vidt
angår udsendelsen af hurtige grænseindsatshold i de tilfælde, hvor evalueringer af
anvendelsen af Schengen-reglerne eller risikoanalyser viser, at der er behov for en hurtig
indsats. Det Europæiske Råd besluttede desuden at udvide Frontex' mandat, således at
det kommer til at omfatte retten til at tilrettelægge fælles tilbagesendelsesoperationer.
I den europæiske dagsorden om migration fra september 2015 foreslog Kommissionen at
gøre forvaltningen af de ydre grænser til et fælles ansvar for medlemsstaterne og EU. På
grundlag heraf foreslås det at ændre retsgrundlaget for Frontex, således at dets rolle og
kapacitet styrkes.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål er at håndtere migrationsstrømmene effektivt og sikre en høj grad
af sikkerhed i Den Europæiske Union, samtidig med at den frie bevægelighed for personer
opretholdes. Med henblik herpå oprettes der en europæisk grænse- og kystvagt, som skal
sikre en sammenhængende, integreret europæisk grænseforvaltning af Schengen-
områdets ydre grænser.
I forslaget fastlægges de grundlæggende principper for en integreret europæisk
grænseforvaltning.
Side
2/8
kom (2015) 0671 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267.
Af forslaget fremgår, at integreret europæisk grænseforvaltning omfatter foranstaltninger
i tredjelande, foranstaltninger, der gennemføres sammen med tilgrænsende tredjelande,
grænsekontrolforanstaltninger ved den ydre grænse og foranstaltninger inden for
området med fri bevægelighed, bl.a. tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med
ulovligt ophold i en medlemsstat.
Med forslaget oprettes en europæisk grænse- og kystvagt, der er ansvarlig for den
integrerede grænseforvaltning. Den europæiske grænse- og kystvagt består af Det
Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning og de nationale myndigheder med
ansvar for grænseforvaltning, herunder kystvagterne, i det omfang de udfører
grænsekontrolopgaver.
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bygger videre på Frontex.
Frontex omdøbes til Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning.
Det er den europæiske grænse- og kystvagt, der skal gennemføre den integrerede
europæiske grænseforvaltning. Det skal ske som et fælles ansvar mellem Det Europæiske
Agentur for Grænse- og Kystbevogtning og de nationale myndigheder med ansvar for
grænseforvaltning,
herunder
kystvagterne,
i
det
omfang
de
udfører
grænsekontrolopgaver. Det er fortsat medlemsstaterne, der som udgangspunkt har
hovedansvaret for forvaltningen af deres del af de ydre grænser.
3.1. Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning
Hovedopgaven for Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning (agenturet) vil
være:
-
-
-
-
-
at fastlægge en operationel og teknisk strategi for gennemførelsen af integreret
grænseforvaltning på EU-plan,
at overvåge, at grænsekontrollen ved de ydre grænser er effektiv,
at yde øget operationel og teknisk støtte til medlemsstaterne gennem fælles
operationer og hurtige grænseinterventioner, og
at sikre den praktiske gennemførelse af foranstaltninger i tilfælde af situationer,
der kræver hurtig handling ved de ydre grænser, samt
at tilrettelægge, koordinere og gennemføre tilbagesendelsesoperationer og
interventioner i forbindelse med tilbagesendelser.
For at kunne fastslå, om en medlemsstat er i stand til at gennemføre gældende EU-
lovgivning, og for at afgøre, om der er svagheder i en medlemsstats grænseforvaltning,
skal agenturet kunne danne sig et bredt og effektivt overblik over situationen i
medlemsstaterne.
Med henblik herpå fastlægger forslaget følgende elementer, som skal styrke agenturets
rolle i forhold til det eksisterende Frontex:
-
-
-
Udsendelse af forbindelsesofficerer
Udvidede opgaver for agenturet – intervention efter anmodning
Agenturet tildeles en tilsynsfunktion - sårbarhedsvurdering
Side
3/8
kom (2015) 0671 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267.
-
-
-
-
-
Nye procedurer for situationer, der kræver en hurtig indsats – intervention på
eget initiativ
Oprettelse af center for overvågning og risikoanalyse
Styrkelse af agenturets rolle i forbindelse med tilbagesendelse
Europæisk samarbejde om kystvagtfunktioner
Øget samarbejde med tredjelande
3.1.1. Udsendelse af forbindelsesofficerer
Det forslås, at agenturet får mulighed for at sikre en regelmæssig overvågning af
forvaltningen af de ydre grænser bl.a. ved at udsende forbindelsesofficerer i
medlemsstaterne, hvis det findes relevant. Forbindelsesofficererne skal handle på
agenturets vegne og efter agenturets instruks og har til opgave at fremme samarbejdet og
dialogen mellem agenturet og de nationale myndigheder, der er ansvarlige for
grænseforvaltningen.
Forbindelsesofficererne bliver fuldt ud integreret i de nationale myndigheders arbejde og
informationssystemer, og de kan pege på eventuelle svagheder i de nationale
grænseforvaltningssystemer og udarbejde henstillinger om, hvordan disse kan afhjælpes.
3.1.2. Udvidede opgaver for agenturet – intervention efter anmodning
Agenturet vil på en medlemsstats anmodning kunne tilrettelægge og koordinere hurtige
grænseinterventioner og fælles operationer og udsende europæiske grænse- og
kystvagthold fra en reserve til fælles operationer og til hurtige interventioner samt teknisk
udstyr.
Hurtige grænseinterventioner skal sikre forstærkning i situationer, hvor der er behov for
en øjeblikkelig reaktion. Alle medlemsstaterne skal i den forbindelse stille grænsevagter
og andet relevant personale til rådighed til reserven til hurtige interventioner. Reserven
består af et stående korps, som udgør en procentdel af det samlede antal grænsevagter i
medlemsstaterne på årsbasis. Udsendelsen af europæiske grænse- og kystvagthold fra
reserven til hurtige interventioner vil om nødvendigt straks kunne suppleres af yderligere
europæiske grænse- og kystvagthold. Der skal endvidere oprettes en pulje af teknisk
udstyr, som stilles til rådighed af medlemsstaterne på grundlag af de behov, som
agenturet kortlægger.
Agenturet får også en central rolle i at skulle bistå Kommissionen i forbindelse med
koordineringen af migrationsstyringsstøttehold i hotspotsområder. Hvis en medlemsstat
står over for et uforholdsmæssigt stort migrationspres i særlige hotspotområder langs
dens ydre grænser, som er karakteriseret ved store, blandede migrationsstrømme, kan
den pågældende medlemsstat anmode om operationel og teknisk forstærkning fra
migrationsstyringsstøttehold. Den pågældende medlemsstat vil således skulle indgive en
anmodning om forstærkning og en behovsvurdering til agenturet og andre relevante EU-
agenturer, navnlig Det Europæiske Asylstøttekontor, EASO.
3.1.3. Agenturet tildeles en tilsynsfunktion - sårbarhedsvurdering
Agenturet tildeles en tilsynsfunktion, idet det gøres obligatorisk, at agenturet udarbejder
en sårbarhedsvurdering vedrørende medlemsstaterne, bl.a. baseret på oplysninger fra
Side
4/8
kom (2015) 0671 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267.
den enkelte medlemsstat og den forbindelsesofficer, som befinder sig i medlemsstaten.
Formålet med sårbarhedsvurderingen er, at agenturet skal kunne vurdere
medlemsstaternes kapacitet og beredskab med henblik på kommende udfordringer, bl.a.
nuværende og fremtidige trusler og nuværende og fremtidigt pres ved de ydre grænser.
Sårbarhedsvurderingen berører ikke den eksisterende Schengen-evalueringsmekanisme.
Den berørte medlemsstat skal på anmodning fra agenturet fremlægge oplysninger om
teknisk udstyr, personale og ressourcer, der er til rådighed på nationalt plan til
grænsekontrol samt beredskabsplaner til brug for sårbarhedsvurderingen.
Resultaterne af sårbarhedsvurderingen forelægges agenturets tilsynsråd, som herefter
rådgiver den administrerende direktør om, hvilke foranstaltninger medlemsstaterne bør
træffe på grundlag af resultaterne af sårbarhedsvurderingen, idet der tages hensyn til
agenturets risikoanalyse og resultaterne af Schengen-evalueringsmekanismen. Den
administrerende direktør træffer herefter afgørelse om, hvilke korrigerende
foranstaltninger medlemsstaten skal træffe.
Såfremt en medlemsstat ikke vedtager de nødvendige korrigerende foranstaltninger inden
for fristen, træffer bestyrelsen afgørelse om, hvilke foranstaltninger den berørte
medlemsstat skal træffe.
3.1.4. Nye procedurer for situationer, der kræver en hurtig indsats – intervention på eget
initiativ
Hvis en medlemsstat ikke træffer de nødvendige korrigerende foranstaltninger i
overensstemmelse med bestyrelsens afgørelse, jf. ovenfor, eller hvis der er et
uforholdsmæssigt stort migrationspres ved den ydre grænse, som gør kontrollen ved de
ydre grænser så ineffektiv, at den risikerer at bringe den måde, hvorpå Schengenområdet
fungerer, i fare, kan Kommissionen efter høring af agenturet træffe afgørelse ved en
gennemførelsesretsakt om de foranstaltninger, som agenturet skal gennemføre, og
pålægge den berørte medlemsstat at samarbejde med agenturet om gennemførelsen af
disse foranstaltninger.
Den berørte medlemsstat har pligt til at efterkomme Kommissionens afgørelse. Med
henblik herpå skal medlemsstaten samarbejde med agenturet straks og tage de
nødvendige skridt til gennemførelse af afgørelsen og den praktiske gennemførelse af de
foranstaltninger, der er fastsat i afgørelsen og i den operationelle plan, der er aftalt med
den administrerende direktør. Medlemsstaterne skal i den forbindelse stille grænsevagter
og andet relevant personale til rådighed som fastsat af den administrerende direktør.
Det fremgår af forslaget, at holdmedlemmerne under udførelsen af deres opgaver og
udøvelsen af deres beføjelser overholder EU-retten og folkeretten samt de
grundlæggende rettigheder og værtsmedlemsstatens nationale lovgivning. Endvidere
fremgår, at holdmedlemmerne kun kan udføre opgaver og udøve beføjelser efter instruks
fra og som hovedregel under tilstedeværelse af grænsevagter eller personale, der er
involveret i opgaver i forbindelse med tilbagesendelse, fra værtsmedlemsstaten,
medmindre værtsmedlemsstaten har bemyndiget de pågældende medlemmer til at
handle på dens vegne.
Side
5/8
kom (2015) 0671 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267.
3.1.5. Oprettelse af center for overvågning og risikoanalyse
For at styrke agenturets rolle i forhold til den rolle, som Frontex har haft, skal der oprettes
et center for overvågning og risikoanalyse med kapacitet til at overvåge
migrationsstrømme mod og internt i Den Europæiske Union og til at foretage
risikoanalyser.
3.1.6. Styrkelse af agenturets rolle i forbindelse med tilbagesendelse
Agenturet vil endvidere få en større rolle i forbindelse med tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold, idet der bl.a. skal oprettes et
tilbagesendelseskontor i agenturet, og agenturet skal kunne iværksætte
tilbagesendelsesoperationer og bistå medlemsstaterne med erhvervelsen af
rejsedokumenter.
3.1.7. Europæisk samarbejde om kystvagtfunktioner
Der skal udvikles et tværsektorielt samarbejde mellem Det Europæiske Agentur for
Grænse- og Kystbevogtning, EU-Fiskerikontrolagenturet og Det Europæiske Agentur for
Søfartssikkerhed for at forbedre synergierne mellem disse agenturer. Dette fremgår af
nærværende forslag (KOM(2015) 671 endelig) samt forslagene vedrørende ændring af
forordning (EF) nr. 768/2005 om oprettelse af et EF-Fiskerikontrolagentur (KOM(2015) 669
endelig) og ændring af forordning 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur til
søfartssikkerhed (EMSA) (KOM(2015) 667 endelig).
3.1.8. Øget samarbejde med tredjelande
Samarbejdet med tredjelande skal øges ved at koordinere det operationelle samarbejde
mellem medlemsstaterne og tredjelande vedrørende grænseforvaltning, herunder
koordineringen af fælles operationer, ved at udsende forbindelsesofficerer til tredjelande
samt ved at samarbejde med myndighederne i tredjelande om tilbagesendelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vedrørende nærhedsprincippet anført, at formålet med forslaget er:
”at sikre en integreret europæisk grænseforvaltning af EU's ydre grænser med henblik på
effektivt at styre migrationen og sikre et højt sikkerhedsniveau internt i EU, samtidig med
at den frie bevægelighed for personer opretholdes. I et område uden indre grænser
påvirker irregulær migration via en medlemsstats ydre grænser alle de andre
medlemsstater. Det er kun muligt at opretholde et område uden indre grænser, hvis de
ydre grænser beskyttes effektivt. Da kontrollen med EU's ydre grænser er af fælles
interesse og skal foretages i overensstemmelse med høje og ensartede EU-standarder, kan
målene for dette forslag ikke i tilstrækkelig grad nås af medlemsstaterne; de kan lettere
nås på EU-plan, og EU kan derfor vedtage foranstaltninger i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union.”
Nærhedsprincippet vurderes derfor opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side
6/8
kom (2015) 0671 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267.
1600252_0007.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Ifølge Kommissionens forslag vil den fælles grænse- og kystvagt koste 1,2 mia. euro i
årerne 2017-2020. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU-budgettet. Den danske
finansieringsandel udgør således ca. 180 mio. kr. over fire år. Kommissionen anfører, at
forslaget kræver aktivering af de særlige fleksibilitetsinstrumenter eller revision af EU-
budgettets flerårige finansielle rammer.
Det følger af forslaget, at der skal ansættes op mod 1.000 ekstra medarbejdere i agenturet
frem til 2020.
Det fremgår af forslaget, at agenturet fuldt ud dækker omkostninger afholdt af
medlemsstaterne i forbindelse med, at de stiller grænsevagter til rådighed til udsendelse
af europæiske grænse- og kystvagthold, herunder reserven til hurtige interventioner. Det
drejer sig om rejseomkostninger, udgifter til vaccinationer, særlige forsikringsbehov,
sundhedsydelser, dagpenge, herunder indkvarteringsomkostninger, og omkostninger
vedrørende teknisk udstyr.
Det fremgår af forslaget, at agenturet finansierer 100 % af indsættelsen af det tekniske
udstyr, der indgår i den lavest fastsatte mængde af teknisk udstyr, som den pågældende
medlemsstat skal bidrage med det pågældende år. Indsættelse af teknisk udstyr, der ikke
indgår i den lavest fastsatte mængde af teknisk udstyr, samfinansieres af agenturet med
indtil 75 % af de berettigede udgifter under hensyntagen til den specifikke situation, som
de medlemsstater, der indsætter sådant teknisk udstyr, står i.
Det kan forventes, at forslaget såfremt det vedtages i sin nuværende form vil være
forbundet med yderligere omkostninger for de danske myndigheder, der varetager
kystvagtsopgaver relateret til grænsekontrol i Danmark. Der er igangsat et arbejde med at
konkretisere disse nærmere, idet der udestår afklaring af forslagets omfang.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 12.
februar 2016.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning
til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig overordnet positivt til forslaget, idet det umiddelbart vurderes,
at forslaget respekterer medlemslandenes nationale grænseforvaltningskompetencer.
Danmark kan endvidere støtte, at agenturet får yderligere ansvar i forbindelse med at
assistere medlemsstater ved tilbagesendelser af tredjelandsborgere.
Side
7/8
kom (2015) 0671 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267.
Fsva. finansieringen af forslaget, lægger regeringen afgørende vægt på overholdelse af
EU’s udgiftslofter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
8/8