Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0671 Bilag 2
Offentligt
1613435_0001.png
Notat
Dagsordenspunkt 1. Udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rå-
dets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og
Rådets beslutning 2005/267
samt udkast til ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et
europæisk agentur til søfartssikkerhed (EMSA) og udkast til ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 768/2005 om oprettelse
af et EF-Fiskerikontrolagentur (EFCA).
KOM(2015) 671 endelig
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv
Sagen er
delvist
omfattet retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbyg-
ning af Schengen-reglerne
for så vidt angår forslaget til en europæisk græn-
se- og kystvagt.
1
1. Resumé
Forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt blev fremsat som en del af
Kommissionens ”grænsepakke” i december 2015. Forslaget har til formål
at sikre en integreret grænseforvaltning af EU’s ydre grænser med henblik
på effektivt at styre migrationen og sikre et højt sikkerhedsniveau internt i
EU samtidig med, at den frie bevægelighed for personer opretholdes. Det
nye agentur skal erstatte det nuværende Frontex. Forslaget giver agenturet
nye kompetencer, herunder navnlig med henblik på udsendelse af europæi-
ske grænse- og kystvagthold til en medlemsstats ydre grænser, indsættelse af
forbindelsesofficerer, udarbejdelse af sårbarhedsvurderinger og udsendelse
af tredjelandsstatsborgere uden ret til ophold. I særlige situationer,
der kræver en hurtig indsats på den ydre grænse, kan Rådet på forslag fra
Kommissionen ved en gennemførelsesretsakt fastsætte, hvilke foranstaltnin-
ger agenturet skal træffe i relation til en medlemsstat og pålægge medlems-
staten at efterkomme denne retsakt. Såfremt en medlemsstat ikke handler i
overensstemmelse hermed, kan dette danne grundlag for at indføre midler-
tidig grænsekontrol ved de indre grænser. Indførelse af midlertidig grænse-
kontrol vil ske efter henstilling fra Rådet. Forslaget om en europæisk græn-
se- og kystvagt er omfattet af retsforbeholdet, idet der dog er tale om en
udbygning af Schengen-reglerne. Nærhedsprincippet vurderes overholdt.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vil få min-
dre statsfinansielle konsekvenser. Regeringen forholder sig positivt til for-
slaget, idet det umiddelbart vurderes, at forslaget respekterer medlemslan-
denes nationale grænseforvaltningskompetencer.
1
21. marts 2016
Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Forslaget til forordning
om en europæisk grænse- og kystvagt
er fremsat efter TEUF, tredje del,
afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anven-
delse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for eller finder anvendelse i
Danmark. Da forordningen imidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Dan-
mark, inden seks måneder efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil
gennemføre forordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4 (”opt-in”).
Side
1/12
kom (2015) 0671 - Bilag 2: Samlenotat om den europæiske grænse- og kystvagt forud for møde i Europaudvalget 1/4-16
Det Europæiske Råd har ved flere lejligheder præciseret, at forslaget skal
vedtages hurtigst muligt. Formandsskabet har på denne baggrund besluttet
at forelægge det seneste kompromisforslag sammen med de to accessoriske
forslag om ændring af EMSA-forordningen og EFCA-forordningen for De
Faste Repræsentanters Komite (COREPER) den 6. april 2016 med henblik
på foreløbig politisk enighed (generel indstilling).
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2015) 671 endelig af 15. december 2015
fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den
europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning
(EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning
2005/267 (EF). Forslaget blev oversendt til Rådet den 18. januar 2016 i
dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77,
stk. 2, litra b) og d), og artikel 79, stk. 2, litra c). Artikel 77 vedrører mål og
kompetence for den fælles politik for grænsekontrol, og artikel 79 vedrører
den fælles indvandringspolitik.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294,
hvorefter
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
For så vidt angår Kommissionens forslag (KOM(2015) 667 endelig af 16.
december 2015) til ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse
af et europæisk agentur til søfartssikkerhed, er forslaget fremsat med hjem-
mel i traktatens (TEUF) artikel 100, stk. 2. Artikel 100, stk. 2 vedrører
transportafsnittets anvendelse på transport med jernbane, ad landeveje og
vandveje.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
For så vidt angår Kommissionens forslag (KOM(2015) 669 endelig af 17.
december 2015) til ændring af forordning (EF) nr. 768/2005 om oprettelse
af et EF-Fiskerikontrolagentur, er forslaget fremsat med hjemmel i trakta-
tens (TEUF) artikel 43, stk. 2. Artikel 43, stk. 2 vedrører retningslinjer for
landbrugspolitikken; fælles ordning for landbrugsprodukter.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt er fremsat som en del af en
”grænsepakke”, der samlet skal styrke Schengen-områdets ydre grænser.
Grænsepakken omfatter udover nærværende forslag
bl.a. følgende accesso-
riske forslag:
Side
2/12
kom (2015) 0671 - Bilag 2: Samlenotat om den europæiske grænse- og kystvagt forud for møde i Europaudvalget 1/4-16
Forslag om ændring af forordning
(EF) nr.
1406/2002 om oprettelse
af et europæisk agentur til søfartssikkerhed (EMSA) (KOM(2015)
667 endelig).
Forslag om ændring af forordning (EF) nr. 768/2005 om oprettelse
af et EF-Fiskerikontrolagentur
(EFCA)
(KOM(2015) 669 endelig).
Det bemærkes, at der er udarbejdet særskilte grund- og nærhedsnotater for
hvert af ovennævnte forslag.
Forslaget er en reaktion på det ekstraordinære pres, som Den Europæiske
Union oplevede i 2015 på sine ydre grænser, hvor Kommissionen skønner,
at ca. 1,5 mio. personer ulovligt passerede grænserne. Presset på grænserne
har bl.a. ført til, at en række medlemsstater har genindført grænsekontrol
ved deres indre grænser i medfør af artikel 23-25 i Schengen-grænsekodeks.
I Det Europæiske Råds konklusioner af 15. oktober 2015 opfordres der til at
styrke EU's ydre grænser, og der udstikkes klare retningslinjer for den frem-
tidige grænseforvaltning. Dette skal ske ved at arbejde hen imod indførelsen
af et system for integreret grænseforvaltning af de ydre grænser og ved at
udvide Frontex' mandat, bl.a. for så vidt angår udsendelsen af hurtige græn-
seindsatshold i de tilfælde, hvor evalueringer af anvendelsen af Schengen-
reglerne eller risikoanalyser viser, at der er behov for en hurtig indsats. Det
Europæiske Råd besluttede desuden at udvide Frontex' mandat, således at
det kommer til at omfatte retten til at tilrettelægge fælles tilbagesendelses-
operationer.
I den europæiske dagsorden om migration fra september 2015 foreslog
Kommissionen at gøre forvaltningen af de ydre grænser til et fælles ansvar
for medlemsstaterne og EU. På grundlag heraf foreslås det at ændre rets-
grundlaget for Frontex, således at dets rolle og kapacitet styrkes.
Det Europæiske Råd har på dets møder den 17. december 2015, 18. februar
2016, og senest den 17. marts 2016 anført, at forslaget til en europæisk
grænse- og kystvagt vedtages senest i juni 2016.
Der pågår fortsat drøftelser om enkelte udestående spørgsmål, men for-
mandskabet vurderer, at der kan opnås foreløbig politisk enighed (generel
indstilling) på mødet i De Faste Repræsentanters Komité (COREPER) den
6. april 2016. På grund af retsforbeholdet deltager Danmark ikke i vedta-
gelsen.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at håndtere migrationsstrømmene effektivt og sikre
en høj grad af sikkerhed i Den Europæiske Union, samtidig med at den frie
bevægelighed for personer opretholdes. Med henblik herpå oprettes der en
europæisk grænse- og kystvagt, som skal sikre en sammenhængende, inte-
greret europæisk grænseforvaltning af Schengen-områdets ydre grænser.
Side
3/12
kom (2015) 0671 - Bilag 2: Samlenotat om den europæiske grænse- og kystvagt forud for møde i Europaudvalget 1/4-16
I forslaget fastlægges de grundlæggende principper for en integreret euro-
pæisk grænseforvaltning.
Af forslaget fremgår, at integreret europæisk grænseforvaltning omfatter
foranstaltninger i tredjelande, foranstaltninger, der gennemføres sammen
med tilgrænsende tredjelande, grænsekontrolforanstaltninger ved den ydre
grænse og foranstaltninger inden for området med fri bevægelighed, bl.a.
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold i en med-
lemsstat.
Forslaget bygger videre på Frontex, der i det oprindelige forslag fra Kom-
missionen omdøbes til Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogt-
ning. Navnet drøftes fortsat, herunder hvorvidt kystbevogtning skal indgå
eller ej. I formandsskabets seneste kompromisforslag af 11. marts 2016 er
kystbevogtning fjernet således, at forslaget til navn er Det Europæiske
Agentur for Grænsebevogtning.
På baggrund af kompromisforslag fra formandskabet synes der at være op-
nået enighed om,
at integreret europæisk grænseforvaltning også skal omfat-
te samarbejde mellem medlemsstaterne, som støttes og koordineres af Det
Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning. Det foreslås endvide-
re, at integreret europæisk grænseforvaltning skal bestå af solidaritetsmeka-
nismer herunder særligt EU finansieringsinstrumenter.
Af Kommissionens forslag fremgår, at den integrerede europæiske grænse-
forvaltning vil være et fælles ansvar mellem Det Europæiske Agentur for
Grænse- og Kystbevogtning og de nationale myndigheder med ansvar for
grænseforvaltning, herunder kystvagterne, i det omfang de udfører grænse-
kontrolopgaver. Det er fortsat medlemsstaterne, der som udgangspunkt har
hovedansvaret for forvaltningen af deres del af de ydre grænser.
3.1. Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning
Hovedopgaven for Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning
(agenturet) vil være:
- at fastlægge en operationel og teknisk strategi for gennemførelsen af
integreret grænseforvaltning på EU-plan,
- at overvåge, at grænsekontrollen ved de ydre grænser er effektiv,
- at yde øget operationel og teknisk støtte til medlemsstaterne gennem
fælles operationer og hurtige grænseinterventioner, og
- at sikre den praktiske gennemførelse af foranstaltninger i tilfælde af
situationer, der kræver hurtig handling ved de ydre grænser, samt
- at tilrettelægge, koordinere og gennemføre tilbagesendelsesoperatio-
ner og interventioner i forbindelse med tilbagesendelser.
Side
4/12
kom (2015) 0671 - Bilag 2: Samlenotat om den europæiske grænse- og kystvagt forud for møde i Europaudvalget 1/4-16
For at kunne fastslå, om en medlemsstat er i stand til at gennemføre gæl-
dende EU-lovgivning, og for at afgøre, om der er svagheder i en medlems-
stats grænseforvaltning, skal agenturet kunne danne sig et bredt og effektivt
overblik over situationen i medlemsstaterne.
Med henblik herpå fastlægger forslaget følgende elementer, som skal styrke
agenturets rolle i forhold til det eksisterende Frontex:
- Udsendelse af forbindelsesofficerer
- Udvidede opgaver for agenturet – intervention efter anmodning
- Agenturet tildeles en tilsynsfunktion - sårbarhedsvurdering
- Nye procedurer for situationer, der kræver en hurtig indsats – inter-
vention på eget initiativ
- Oprettelse af center for overvågning og risikoanalyse
- Styrkelse af agenturets rolle i forbindelse med tilbagesendelse
- Europæisk samarbejde om kystvagtfunktioner
- Øget samarbejde med tredjelande
3.1.1. Udsendelse af forbindelsesofficerer
Det forslås, at agenturet får mulighed for at sikre en regelmæssig overvåg-
ning af forvaltningen af de ydre grænser, bl.a. ved at udsende forbindelses-
officerer i medlemsstaterne. Forbindelsesofficererne skal handle på agentu-
rets vegne og efter agenturets instruks og har til opgave at fremme samar-
bejdet og dialogen mellem agenturet og de nationale myndigheder, der er
ansvarlige for grænseforvaltningen. Forbindelsesofficererne har endvidere
til opgave at bistå medlemsstaterne med at udarbejde beredskabsplaner.
Forbindelsesofficerens rapport skal indgå som en del af sårbarhedsvurderin-
gen jf. afsnit 3.1.3.
Forbindelsesofficererne bliver fuldt ud integreret i de nationale myndighe-
ders arbejde og informationssystemer, og de kan pege på eventuelle svaghe-
der i de nationale grænseforvaltningssystemer og udarbejde henstillinger
om, hvordan disse kan afhjælpes.
I det oprindelige forslag er det den administrerende direktør, som på grund-
lag af en risikoanalyse og i samråd med bestyrelsen, beslutter, hvordan ud-
sendelsen skal ske og de nærmere betingelser herfor.
På baggrund af kompromisforslag fra formandskabet synes der at være op-
nået enighed om,
at det i stedet er agenturets bestyrelse, der på baggrund af
en risikoanalyse og den administrerende direktørs indstilling, træffer beslut-
ning om, hvorvidt udsendelsen af forbindelsesofficerer skal finde sted og i
givet fald de nærmere betingelser herfor. Ved kompromisforslaget tydelig-
gøres det desuden, at udsendelse alene sker, hvis det er nødvendigt.
Ligeledes på baggrund af kompromisforslag fra formandskabet vil
den be-
rørte medlemsstat
blive hørt
om omstændighederne og varigheden af udsen-
Side
5/12
kom (2015) 0671 - Bilag 2: Samlenotat om den europæiske grænse- og kystvagt forud for møde i Europaudvalget 1/4-16
delsen, inden den administrerende direktør indstiller, at der skal udsendes en
forbindelsesofficer i medlemsstaten.
Hertil kommer, at det af kompromisforslaget fremgår, at forbindelsesoffice-
rerne forbliver agenturets ansvar, og at forbindelsesofficerens endelige rap-
port alene skal overvejes i forbindelse med udarbejdelsen af sårbarhedsvur-
deringen og ikke indgå som en del af sårbarhedsvurderingen. Desuden skal
rapporten fremsendes til den berørte medlemsstat.
Den regelmæssige afrapportering, som forbindelsesofficererne foretager til
den administrerende direktør, skal udover situationen ved den ydre grænse
og den pågældende medlemsstats kapacitet til effektivt at håndtere situatio-
nen ved de ydre grænser også vedrøre udførelsen af tilbagesendelsesoperati-
oner. Såfremt en rapport viser, at der er alvorlige bekymringer, skal den
administrerende direktør informere medlemsstaten herom.
3.1.2. Udvidede opgaver for agenturet – intervention efter anmodning
Agenturet vil på en medlemsstats anmodning kunne tilrettelægge og koordi-
nere hurtige grænseinterventioner og fælles operationer og udsende europæ-
iske grænse- og kystvagthold fra en reserve til fælles operationer og til hur-
tige interventioner samt teknisk udstyr.
Hurtige grænseinterventioner skal sikre forstærkning i situationer, hvor der
er behov for en øjeblikkelig reaktion. Alle medlemsstaterne skal i den for-
bindelse stille grænsevagter og andet relevant personale til rådighed til re-
serven til hurtige interventioner.
I løbet af forhandlingerne synes der – på baggrund af kompromisforslag fra
formandskabet – at være opnået enighed om, at reserven, der består af et
stående korps, skal omfatte minimum 1500 grænsevagter og andet relevant
personale. Hver medlemsstat skal bidrage med et antal grænsevagter eller
andet relevant personale, som er fastsat i et bilag til forslaget. Danmark
skal ifølge bilaget bidrage med 29 grænsevagter eller andet relevant perso-
nale. Dette gælder dog ikke, såfremt en risikoanalyse eller sårbarhedsvur-
dering viser, at en medlemsstat står overfor en situation, som væsentligt
påvirker udførelsen af nationale grænsekontrolopgaver. I dette tilfælde skal
det fastsatte bidrag halveres. Hvis der er tale om en værtsmedlemsstat, hvor
en hurtig grænseintervention finder sted, skal medlemsstaten ikke stille per-
sonel til rådighed for reserven. I dette tilfælde skal bestyrelsen på forslag
fra den administrerende direktør beslutte, hvordan den manglende andel af
reserven udfyldes.
Udsendelsen af europæiske grænse- og kystvagthold fra reserven til hurtige
interventioner vil om nødvendigt straks kunne suppleres af yderligere euro-
pæiske grænse- og kystvagthold.
De yderligere grænse- og kystvagthold
skal bestå af personel, som stilles til rådighed af medlemsstaterne på bag-
grund af bilaterale aftaler.
Der skal endvidere oprettes en pulje af teknisk
Side
6/12
kom (2015) 0671 - Bilag 2: Samlenotat om den europæiske grænse- og kystvagt forud for møde i Europaudvalget 1/4-16
udstyr, som stilles til rådighed af medlemsstaterne på grundlag af de behov,
som agenturet kortlægger.
Medlemsstaternes bidrag fastsættes på baggrund
af bilaterale aftaler mellem medlemsstaterne og agenturet.
Agenturet får også en central rolle i at skulle bistå Kommissionen i forbin-
delse med koordineringen af migrationsstyringsstøttehold i hotspots-
områder. Hvis en medlemsstat står over for et uforholdsmæssigt stort migra-
tionspres i særlige hotspots-områder langs dens ydre grænser, som er karak-
teriseret ved store, blandede migrationsstrømme, kan den pågældende med-
lemsstat anmode om operationel og teknisk forstærkning fra migrationssty-
ringsstøttehold. Den pågældende medlemsstat vil således skulle indgive en
anmodning om forstærkning og en behovsvurdering til agenturet og andre
relevante EU-agenturer, navnlig Det Europæiske Asylstøttekontor, EASO.
På baggrund af kompromisforslag fra formandskabet synes der at være op-
nået enighed om,
at den pågældende medlemsstat alene skal indgive en an-
modning om forstærkning og en behovsvurdering til agenturet, som herefter
informerer andre relevante EU-agenturer, navnlig Det Europæiske Asylstøt-
tekontor, EASO, og Europol.
Det fremgår af Kommissionens forslag, at holdmedlemmerne under udførel-
sen af deres opgaver og udøvelsen af deres beføjelser overholder EU-retten
og folkeretten samt de grundlæggende rettigheder og værtsmedlemsstatens
nationale lovgivning. Endvidere fremgår, at holdmedlemmerne kun kan ud-
føre opgaver og udøve beføjelser efter instruks fra og som hovedregel under
tilstedeværelse af grænsevagter eller personale, der er involveret i opgaver i
forbindelse med tilbagesendelse, fra værtsmedlemsstaten, medmindre
værtsmedlemsstaten har bemyndiget de pågældende medlemmer til at hand-
le på dens vegne.
3.1.3. Agenturet tildeles en tilsynsfunktion - sårbarhedsvurdering
Agenturet tildeles en tilsynsfunktion, idet det gøres obligatorisk, at agenturet
udarbejder en sårbarhedsvurdering vedrørende medlemsstaterne, bl.a. base-
ret på oplysninger fra den enkelte medlemsstat og den forbindelsesofficer,
som befinder sig i medlemsstaten. Formålet med sårbarhedsvurderingen er,
at agenturet skal kunne vurdere medlemsstaternes kapacitet og beredskab
med henblik på kommende udfordringer, bl.a. nuværende og fremtidige
trusler og nuværende og fremtidigt pres ved de ydre grænser. Sårbarheds-
vurderingen
berører
ikke
den
eksisterende
Schengen-
evalueringsmekanisme.
Den berørte medlemsstat skal på anmodning fra agenturet fremlægge oplys-
ninger om teknisk udstyr, personale og ressourcer, der er til rådighed på
nationalt plan til grænsekontrol samt beredskabsplaner til brug for sårbar-
hedsvurderingen.
Side
7/12
kom (2015) 0671 - Bilag 2: Samlenotat om den europæiske grænse- og kystvagt forud for møde i Europaudvalget 1/4-16
I Kommissionens oprindelige forslag var der lagt op til, at
resultaterne af
sårbarhedsvurderingen skulle forelægges agenturets tilsynsråd, som herefter
skulle rådgive den administrerende direktør om, hvilke foranstaltninger
medlemsstaterne bør træffe på grundlag af resultaterne af sårbarhedsvurde-
ringen og under hensyntagen til agenturets risikoanalyse samt resultaterne af
Schengen-evalueringsmekanismen.
På baggrund af kompromisforslag fra formandskabet synes der et være
enighed om, at tilsynsrådet helt udgår af forslaget.
Såfremt en medlemsstat ikke vedtager de nødvendige foranstaltninger inden
for fristen, træffer bestyrelsen afgørelse om, hvilke foranstaltninger den be-
rørte medlemsstat skal træffe.
Ligeledes på baggrund af et kompromisforslag fra formandskabet synes der
at være enighed om,
at agenturets bestyrelse skal godkende objektive indi-
katorer, som den skal lægge til grund for sin prioritering af, hvilken med-
lemsstat der skal sårbarhedsvurderes. Bestyrelsen træffer endvidere afgørel-
se om, hvilken fælles model agenturet anvender ved udarbejdelse af sårbar-
hedsvurderingen. Kun, hvis det er hensigtsmæssigt, baseres vurderingen på
informationer fra forbindelsesofficeren.
Det foreslås endvidere, at den administrerende direktør i samråd med den
berørte medlemsstat skal udarbejde en henstilling om, hvilke nødvendige
foranstaltninger medlemsstaten skal træffe og tidsrammen, indenfor hvilken
de skal foretages. Den administrerende direktør henstiller til den berørte
medlemsstat, at den træffer de nødvendige foranstaltninger. Såfremt med-
lemsstaten ikke følger henstillingen, træffer bestyrelsen på baggrund af den
administrerende direktørs opfordring afgørelse om, hvilke foranstaltninger
der skal træffes. Bestyrelsens afgørelse er bindende for den berørte med-
lemsstat. Såfremt medlemsstaten ikke træffer disse foranstaltninger, oriente-
rer agenturets bestyrelse både Rådet og Kommissionen, hvorefter Rådet på
forslag af Kommissionen kan træffe afgørelse om de foranstaltninger, med-
lemsstaten skal træffe, jf. afsnit 3.1.4. nedenfor.
3.1.4. Nye procedurer for situationer, der kræver en hurtig indsats – inter-
vention på eget initiativ
På baggrund af kompromisforslag fra formandskabet synes der at være op-
nået enighed om, at der kan iværksættes en hurtig indsats i følgende tilfæl-
de:
-
Hvis en medlemsstat ikke træffer de nødvendige foranstaltninger i
overensstemmelse med bestyrelsens afgørelse på baggrund af sår-
barhedsvurderingen, jf. ovenfor,
-
eller i tilfælde af et særligt og uforholdsmæssigt stort migrationspres
ved den ydre grænse, hvor en medlemsstat ikke har anmodet agentu-
ret om tilstrækkelig hjælp til at varetage opgaven, eller hvor med-
lemsstaten ikke samarbejder tilstrækkeligt om implementering af
Side
8/12
kom (2015) 0671 - Bilag 2: Samlenotat om den europæiske grænse- og kystvagt forud for møde i Europaudvalget 1/4-16
foranstaltninger, med den konsekvens at kontrollen ved de ydre
grænser bliver så ineffektiv, at den risikerer at bringe den måde,
hvorpå Schengen-området fungerer, i fare.
Rådet kan i disse tilfælde, på forslag fra Kommissionen, træffe afgørelse ved
en gennemførelsesretsakt om de foranstaltninger, som agenturet skal gen-
nemføre, og pålægge den berørte medlemsstat at samarbejde med agenturet
om gennemførelsen af disse foranstaltninger. Kommissionen skal høre agen-
turet før den fremsætter sit forslag til Rådet.
Den berørte medlemsstat har pligt til at efterkomme
Rådets
afgørelse. Med
henblik herpå skal medlemsstaten samarbejde med agenturet straks og tage
de nødvendige skridt til gennemførelse af afgørelsen og den praktiske gen-
nemførelse af de foranstaltninger, der er fastsat i afgørelsen og i den opera-
tionelle plan, der er aftalt med den administrerende direktør. Medlemssta-
terne skal i den forbindelse stille grænsevagter og andet relevant personale
til rådighed som fastsat af den administrerende direktør.
Såfremt en medlemsstat ikke efterkommer Rådets afgørelse inden for 30
dage og ikke samarbejder med agenturet, skal medlemsstaten skriftligt in-
formere Kommissionen og Rådet om grundene hertil. Rådet kan, hvor den
overordnende funktion af området uden grænser er på spil, som en sidste
udvej, og som en foranstaltning til at beskytte de fælles interesser, hvor si-
tuationen udgør en alvorlig trussel mod den offentlige orden og indre sik-
kerhed i området uden intern grænsekontrol henstille, at en eller flere med-
lemsstater genindfører grænsekontrol ved hele eller dele af deres interne
grænser i en periode på op til seks måneder. Dette tidsrum kan forlænges op
til tre gange med et yderligere tidsrum på højst seks måneder, hvis det
manglende samarbejde fortsætter.
3.1.5. Oprettelse af center for overvågning og risikoanalyse
For at styrke agenturets rolle i forhold til den rolle, som Frontex har haft,
skal der oprettes et center for overvågning og risikoanalyse med kapacitet til
at overvåge migrationsstrømme mod og internt i EU og til at foretage risi-
koanalyser.
3.1.6. Styrkelse af agenturets rolle i forbindelse med tilbagesendelse
Agenturet vil endvidere få en større rolle i forbindelse med tilbagesendelse
af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold, idet der bl.a. skal oprettes et
tilbagesendelseskontor i agenturet, og agenturet
kan tilbyde at
iværksætte
tilbagesendelsesoperationer
og medlemsstaterne kan anmode agenturet her-
om.
Medlemsstaterne skal på månedsbasis informere agenturet om deres vejle-
dende planlægning i relation til antallet af personer, der er genstand for en
afgørelse om tilbagesendelse, hvilke tredjelandetilbagesendelserne skal ske
Side
9/12
kom (2015) 0671 - Bilag 2: Samlenotat om den europæiske grænse- og kystvagt forud for møde i Europaudvalget 1/4-16
til og medlemsstaternes behov for assistance eller koordination fra agentu-
ret.
Med henblik på at løfte opgaven i relation til tilbagesendelseaktiviteter op-
rettes der bl.a. tre puljer af personale, som stilles til rådighed af medlems-
staterne. De enkelte medlemsstaters bidrag forhandles gennem årlige bila-
terale aftaler. Der oprettes således en pulje af observatører til tvangsmæs-
sige tilbagesendelser, som skal monitorere aktiviteter forbundet med tilba-
gesendelsesoperationer og interventioner og sikre korrekt implementering
af operationerne og respekt af fundamentale rettigheder. Derudover opret-
tes en pulje af ledsagere til tvangsmæssige tilbagesendelser, som skal ledsa-
ge tredjelandsstatsborger uden lovligt ophold i forbindelse med tilbagesen-
delsesoperationer. Den tredje pulje skal bestå af tilbagesendelsesspeciali-
ster, som bl.a. har til opgave at identificere bestemte grupper af tredje-
landsstatsborgere, skaffe rejsedokumenter fra tredjelande og facilitere kon-
sulært samarbejde.
3.1.7. Europæisk samarbejde om kystvagtfunktioner
Der skal udvikles et tværsektorielt samarbejde mellem Det Europæiske
Agentur for Grænse- og Kystbevogtning, EU-Fiskerikontrolagenturet og
Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed for at forbedre synergierne
mellem disse agenturer. Dette fremgår af nærværende forslag (KOM(2015)
671 endelig) samt forslagene vedrørende ændring af forordning (EF) nr.
768/2005 om oprettelse af et EF-Fiskerikontrolagentur (KOM(2015) 669
endelig) og ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et
europæisk agentur til søfartssikkerhed (EMSA) (KOM(2015) 667 endelig).
3.1.8. Øget samarbejde med tredjelande
Samarbejdet med tredjelande skal øges ved at koordinere det operationelle
samarbejde mellem medlemsstaterne og tredjelande vedrørende grænsefor-
valtning, herunder koordineringen af fælles operationer, ved at udsende for-
bindelsesofficerer til tredjelande samt ved at samarbejde med myndigheder-
ne i tredjelande om tilbagesendelse.
På baggrund af kompromisforslag fra formandskabet synes der at være
enighed om, at medlemsstaternes deltagelse i fælles operationer på tredje-
landes territorier skal ske på frivillig basis. Derudover skal agenturet udar-
bejde en model for en statusaftale, som skal anvendes i forbindelse med af-
taler mellem EU og tredjelande. Statusaftalen skal omfatte alle aspekter,
som er nødvendige for udførelsen af fælles operationer på tredjelands terri-
torier. Denne aftale skal navnlig indeholde er beskrivelse af operationernes
omfang, det civilretlige og strafferetlige ansvar samt opgaver og beføjelser
for medlemmerne af de udsendte hold.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Side
10/12
kom (2015) 0671 - Bilag 2: Samlenotat om den europæiske grænse- og kystvagt forud for møde i Europaudvalget 1/4-16
1613435_0011.png
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører om nærhedsprincippet, at formålet med forslaget er
at sikre en integreret europæisk grænseforvaltning af EU's ydre grænser med
henblik på effektivt at styre migrationen og sikre et højt sikkerhedsniveau
internt i EU, samtidig med at den frie bevægelighed for personer oprethol-
des. I et område uden indre grænser påvirker irregulær migration via en
medlemsstats ydre grænser alle de andre medlemsstater. Det er kun muligt
at opretholde et område uden indre grænser, hvis de ydre grænser beskyttes
effektivt. Da kontrollen med EU's ydre grænser er af fælles interesse og skal
foretages i overensstemmelse med høje og ensartede EU-standarder, kan
målene for dette forslag ikke i tilstrækkelig grad nås af medlemsstaterne; de
kan lettere nås på EU-plan, og EU kan derfor vedtage foranstaltninger i
overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om Den
Europæiske Union.
Nærhedsprincippet vurderes derfor opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Ifølge Kommissionens forslag vil den fælles grænse- og kystvagt koste 1,2
mia. euro i årerne 2017-2020. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU-
budgettet. Den danske finansieringsandel udgør således ca. 180 mio. kr.
over fire år. Kommissionen anfører, at forslaget kræver aktivering af de sær-
lige fleksibilitetsinstrumenter eller revision af EU-budgettets flerårige finan-
sielle rammer.
Det følger af forslaget, at der skal ansættes op mod 1.000 ekstra medarbej-
dere i agenturet frem til 2020.
Det fremgår af forslaget, at agenturet fuldt ud dækker omkostninger afholdt
af medlemsstaterne i forbindelse med, at de stiller grænsevagter til rådighed
til udsendelse af europæiske grænse- og kystvagthold, herunder reserven til
hurtige interventioner. Det drejer sig om rejseomkostninger, udgifter til vac-
cinationer, særlige forsikringsbehov, sundhedsydelser, dagpenge, herunder
indkvarteringsomkostninger, og omkostninger vedrørende teknisk udstyr.
Det fremgår af forslaget, at agenturet finansierer 100 % af indsættelsen af
det tekniske udstyr, der indgår i den lavest fastsatte mængde af teknisk ud-
styr, som den pågældende medlemsstat skal bidrage med det pågældende år.
Indsættelse af teknisk udstyr, der ikke indgår i den lavest fastsatte mængde
af teknisk udstyr, samfinansieres af agenturet med indtil 75 % af de beretti-
gede udgifter under hensyntagen til den specifikke situation, som de med-
Side
11/12
kom (2015) 0671 - Bilag 2: Samlenotat om den europæiske grænse- og kystvagt forud for møde i Europaudvalget 1/4-16
1613435_0012.png
lemsstater, der indsætter sådant teknisk udstyr, står i.
På baggrund af kom-
promisforslag fra formandsskabet synes der at være enighed om at teknisk
udstyr, der ikke indgår i den lavest fastsatte mængde af teknisk udstyr, sam-
finansieres af agenturet med indtil 100 % af de berettigede udgifter.
Forslaget kan eventuelt have økonomiske konsekvenser for de myndigheder,
der udfører kystvagtsopgaver relateret til grænsekontrol såfremt det eksiste-
rende aftalegrundlag for samarbejdet mellem disse myndigheder og Rigspo-
litiet ændres som følge af forslaget. Der ses ligeledes at være ekstra om-
kostninger forbundet med Danmarks forpligtelse til at bidrage med 29 mand
til den hurtige reservepulje.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde den
22. marts
2016.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til forslaget.
Det forventes, at man på COREPER den 6. april 2016 opnår foreløbig poli-
tisk enighed (generel indstilling)
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig overordnet positivt til forslaget, idet det vurderes,
at forslaget respekterer medlemslandenes nationale grænseforvaltningskom-
petencer.
Danmark kan endvidere støtte, at agenturet får yderligere ansvar i forbindel-
se med at assistere medlemsstater ved tilbagesendelser af tredjelandsborge-
re.
Fsva. finansieringen af forslaget, lægger regeringen afgørende vægt på
overholdelse af EU’s udgiftslofter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den
4. marts
2016.
Side
12/12