Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0701 Bilag 1
Offentligt
1591864_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens forslag om oprettelse af støtteprogram for
strukturreformer for perioden 2017-2020
1. Resume
18. januar 2016
Kommissionen har fremlagt forslag til etablering af et støtteprogram for strukturreformer for
perioden 2017-2020. Støtteprogrammet skal styrke EU-landenes kapacitet til at gennemføre
reformer, herunder de reformer, der følger af de landespecifikke anbefalinger under det europæiske
semester. Kun EU-lande, der anmoder om assistance, vil modtage støtte fra programmet. Støtten
er således efterspørgselsdrevet og baseret på frivillighed.
Der skal afsættes op til 142,8 mio. EUR i alt i perioden 2017-2020 til finansiering af den
tekniske assistance. Midlerne finansieres inden for eksisterende rammer på EU-budgettet og
medfører derfor ikke danske merudgifter.
2. Baggrund
Ifølge Kommissionen er sunde lovgivningsmæssige og institutionelle rammer og
en velfungerende økonomi forudsætning for at styrke konkurrenceevnen, skabe
nye arbejdspladser og sikre holdbar vækst i EU. Mange EU-lande har dog fortsat
udfordringer ift. at få gennemført de nødvendige strukturreformer.
Kommissionen ydede i forbindelse med den økonomiske tilpasning i Cypern og
Grækenland teknisk bistand for at støtte gennemførelsen af strukturreformer.
Kommissionens forslag til etablering af et støtteprogram for strukturreformer er
en videreførelse af denne tekniske bistand, der nu stilles til rådighed for alle EU-
lande, der måtte anmode om assistance. Forslaget blev fremlagt i forbindelse med
Kommissionens ”semesterpakke” d. 26. november, hvor også Kommissionens
vækstundersøgelse og varslingsrapport for 2016 blev offentliggjort.
Forslaget har hjemmel i art. 175 og 197 i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde. Det følger af art. 197, at Unionen kan støtte EU-landenes
bestræbelser for at bedre deres administrative kapacitet til at gennemføre EU-
retten. Intet EU-land er forpligtet til at modtage sådan støtte, og der kan ikke være
tale om nogen form for harmonisering af EU-landenes love og administrative
bestemmelser. Art. 175 vedr. strukturfondene hjemler særlige aktioner ud over
fondene (i dette tilfælde tilvejebringelse af forslagets finansiering). Forslaget skal
vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige
lovgivningsprocedure.
kom (2015) 0701 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af støtteprogram for strukturreformer for perioden 2017-2020
1591864_0002.png
Side 2 af 4
3. Formål og indhold
Kommissionen har fremlagt forslag til etablering af et støtteprogram for struktur-
reformer for perioden 2017-2020
1
. Støtteprogrammet skal styrke EU-landenes
kapacitet til at gennemføre reformer, herunder de reformer, der følger af de lande-
specifikke anbefalinger under det europæiske semester. Kun EUlande, der anmo-
der om assistance, vil modtage støtte fra programmet. Støtten er således efter-
spørgselsdrevet og baseret på frivillighed.
Formålet med støtteprogrammet er at bidrage til institutionelle, administrative og
strukturelle reformer i EU-landene ved at yde støtte til nationale myndigheder.
Reformerne skal være relateret til konkurrenceevne, vækst, beskæftigelse og inve-
steringer, herunder bl.a. effektiv offentlig administration, reform af retssystemet,
tiltag mod korruption, udvikling af den private sektor, konkurrencepolitik og soci-
alpolitik. Støtteprogrammet skal hermed skabe EU-merværdi ved bl.a. at komple-
mentere eksisterende EU-programmer og løse nationale udfordringer, der har
implikationer på EU-niveau.
Støtteprogrammet har særligt til formål at støtte nationale myndigheders design af
reformer, styrke myndighedernes kapacitet til at implementere reformer, samt at
hjælpe myndighederne med at definere og implementere processer og metoder
baseret på bedste praksis. Støtten målrettes reformer igangsat på EU-landenes
eget initiativ, økonomiske tilpasningsprogrammer samt reformer relateret til det
europæiske økonomiske samarbejde, fx som følge af de landespecifikke anbefalin-
ger eller EU-lov.
Som led i forslaget foretages der mindre konsekvensændringer af den generelle
strukturfondsforordning (forordning 1303/2013). For det første tilpasses den
eksisterende mulighed for, at yde teknisk assistance til EU-lande med midlertidige
budgetvanskeligheder til at omfatte alle EU-lande, der måtte ønske det . For det
andet knyttes den eksisterende mulighed for at anvende Kommissionens tekniske
bistandsmidler til at fremme strukturelle og administrative reformer eksplicit op
på støtteprogrammet for strukturreformer.
Finansieringen på i alt 143 mio. EUR i perioden 2017-2020 (svarende til 1,1 mia.
DKK) tilvejebringes ved, at der øremærkes 112 mio. EUR af Kommissionens
eksisterende tekniske bistandsmidler. De resterende 30 mio. EUR tilvejebringes
ved, at der tilsvarende øremærkes midler fra landdistriktsprogrammet (i form af en
ændring af den relevante forordning 1305/2013).
Kommissionen foreslår, at eksperter fra Kommissionen, andre EU-institutioner
eller EU-lande skal rådgive modtagerlandet ifm. gennemførsel af reformer i tæt
samarbejde med de relevante nationale myndigheder og efter ønske fra de respek-
tive myndigheder. Kommissionen skal koordinere støtten til de respektive EU-
lande.
1
COM(2015) 701 offentliggjort i dansk sprogversion d. 26. november 2015
kom (2015) 0701 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af støtteprogram for strukturreformer for perioden 2017-2020
Side 3 af 4
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget overholder nærhedsprincippet, da det giver
mulighed for, at EU-lande med behov herfor kan anmode om støtte til at
forbedre deres administrative kapacitet. Der er således lagt op til finansiering af
aktiviteter, hvis mål ikke i tilstrækkelig grad kan opnås af EU-landet alene, og hvor
Unionens involvering kan tilføre en merværdi i forhold til EU-landenes indsats
alene.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Ifølge forslaget skal der afsættes op mod 142,8 mio. euro fra 2017 til 2020 til støt-
teprogrammet. Midlerne finansieres af Kommissionens eksisterende budget for
teknisk bistand under strukturfondene og samhørighedsfonden henholdsvis land-
distriktsstøtten. Herudover kan EU-landene frivilligt bidrage til støtteprogrammet
fra de nationale midler til teknisk assistance. Da Danmark finansierer ca. 2 pct. af
EU’s budget, er den danske finansieringsandel af forslaget ca. 20 mio. kr. i perio-
den 2017-2020. Da der er tale om omprioriteringer af eksisterende midler, medfø-
rer forslaget ikke danske merudgifter.
Støtteprogrammet for strukturreformer vil kunne have positive samfundsøkono-
miske konsekvenser, i det omfang det bidrager til at fremme implementeringen af
strukturreformer og herigennem understøtter makroøkonomisk stabilitet samt
holdbar vækst og beskæftigelse i EU-landene.
Forslaget forventes ikke umiddelbart at medføre erhvervsøkonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser samt konsekvenser for beskyttelsesniveauet eller dansk
lovgivning. Implementeringen af strukturelle reformer, der bidrager til mere vel-
fungerende europæiske økonomier, må dog forventes at have positive erhvervs-
økonomiske konsekvenser på længere sigt.
8. Høring
Ikke relevant
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landenes konkrete holdninger til forslaget kendes endnu ikke. En gruppe af
lande må forventes at være positivt indstillet over for forslaget, da det bidrager til
gennemførsel af strukturreformer og dermed mere velfungerende europæiske
økonomier. En række lande forventes dog at udtrykke skepsis over, at midlerne
tages fra landdistriktsprogrammet og strukturfondsmidlerne, hvor midlerne i øje-
blikket er afsat til bistand i mere generel forstand.
kom (2015) 0701 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af støtteprogram for strukturreformer for perioden 2017-2020
Side 4 af 4
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter det øgede fokus på at styrke nationale myndigheders reform-
kapacitet, herunder opbygningen af institutioner og sikring af sund forvaltning.
Regeringen ser derfor positivt på forslaget om at etablere et støtteprogram for
strukturreformer mhp. at bidrage til en effektiv gennemførsel af reformer, herun-
der strukturreformer i relation til det europæiske semester.
Regeringen lægger vægt på, at assistance fra støtteprogrammet skal være baseret
på en frivillig anmodning fra EU-landene, og at støtteprogrammet etableres i en
midlertidig periode fra 2017-2020.
Regeringen lægger vægt på, at støtteprogrammet for strukturreformer finansieres
via omprioriteringer fra Kommissionens egne ressourcer til teknisk assistance og
at evt. bidrag fra nationale midler til teknisk assistance er baseret på frivillighed.
Regeringen ser endvidere gerne, at de berørte lande, som Kommissionen bistår
med programmet, også med egne strukturfondsmidler fra EU prioriterer at styrke
de nationale myndigheders reformkapacitet. Regeringen vil bede Kommissionen
redegøre for omfanget af indsatsen, herunder hvad man fra Kommissionens side
har gjort for at fremme den som led i forhandlingen af de operationelle program-
mer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om forslaget til et støtteprogram for
strukturreformer i forbindelse med det fælles samråd d. 11. december 2015 for
Folketingets Europaudvalg og Finansudvalget som led i processen for det nationa-
le semester.