Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0007 Bilag 1
Offentligt
1603645_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. februar 2016
Politikontoret
Vita Horneman
2016-19203-0831
1859979
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2009/315/RIA for så
vidt angår udveksling af oplysninger om tredjelandsstatsborgere og
det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre
(ECRIS), og om erstatning af Rådets afgørelse 2009/316/RIA
KOM
(2016) 7 endelig
Nyt notat.
1. Resumé
Forslaget til direktivet er omfattet af retsforbeholdet. Kommissionen
har ved KOM(2016) 7 endelig af 19. januar 2016 fremsendt forslag
til Europa Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
rammeafgørelse 2009/315/RIA for så vidt angår udveksling af oplys-
ninger om tredjelandsstatsborgere og det europæiske informations-
system vedrørende strafferegistre (ECRIS), og om erstatning af Rå-
dets afgørelse 2009/316/RIA. Forslaget lægger op til at udvide mu-
lighederne for at udveksle oplysninger om straffedomme vedrørende
tredjelandsstatsborgere mellem medlemsstaterne i det såkaldte
ECRIS-system. Det er allerede muligt at udveksle oplysninger om
tredjelandsstatsborgeres straffedomme i ECRIS-systemet, men den
nuværende ordning er ikke effektiv på dette område.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2016) 0007 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udveksling af oplysninger om tredjelandsstatsborgere og det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS)
Danmark deltager i dag i det eksisterende ECRIS-system, og forsla-
get vurderes ikke at få betydning for Danmarks deltagelse i det eksi-
sterende ECRIS-system, men Danmark vil på grund af retsforbehol-
det ikke kunne benytte de nye muligheder, som forslaget lægger op til
at give i forhold til at opnå kendskab til andre medlemsstaters straf-
fedomme mod tredjelandsstatsborgere.
2. Baggrund
Det eksisterende europæiske informationssystem vedrørende straffe-
registre (ECRIS) er et elektronisk system til udveksling af oplysnin-
ger om straffedomme afsagt i medlemsstaterne til brug for straffesa-
ger og – hvis det er tilladt efter national ret – til brug for andre for-
mål. Systemet er baseret på Rådets rammeafgørelse 2009/315/RIA
og Rådets rammeafgørelse 2009/316/RIA.
ECRIS er baseret på, at der kan opnås fuldstændige oplysninger om
en EU-borgers tidligere straffedomme i den medlemsstat, hvori den
pågældende person er statsborger. Hvis en EU-borger dømmes for et
strafbart forhold i en anden medlemsstat, skal denne medlemsstat
(domsstaten) fremsende oplysninger og ajourføringer vedrørende
straffedomme til den medlemsstat, hvori den pågældende er statsbor-
ger. Statsborgerstaten skal lagre disse oplysninger og kan således ef-
ter anmodning fremlægge udtømmende og ajourførte oplysninger om
egne statsborgeres tidligere straffedomme.
Det Europæiske Råd og Rådet har ved flere lejligheder understreget
behovet for at forbedre ECRIS. Senest har Det Europæiske Råd i
forbindelse med rådsmødet den 17. og 18. december 2015 udtalt, at
de seneste terrorangreb viste, at det haster med at forbedre relevant
informationsudveksling om terroraktivitet, navnlig udvidelsen af det
europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS),
til også at omfatte tredjelandsstatsborgere.
Retsgrundlaget for forslaget til direktivet er artikel 82, stk. 1, litra d),
i TEUF, og forslaget skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294. Forslaget er omfattet af retsfor-
beholdet.
2
kom (2016) 0007 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udveksling af oplysninger om tredjelandsstatsborgere og det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS)
Danmark deltager i dag i det eksisterende ECRIS-system, og forsla-
get vurderes ikke at få betydning for Danmarks deltagelse i det eksi-
sterende ECRIS-system, jf. artikel 2 i protokollen om Danmarks Stil-
ling, men Danmark vil på grund af retsforbeholdet ikke kunne benyt-
te de nye muligheder, som forslaget lægger op til at give i forhold til
at opnå kendskab til andre medlemsstaters straffedomme mod tredje-
landsstatsborgere.
3. Formål og indhold
Det er muligt at udveksle oplysninger om tredjelandsstatsborgeres
strafbare forhold gennem ECRIS, men det forudsætter, at der anmo-
des om oplysninger fra
alle
medlemsstater. I modsætning hertil skal
anmodninger vedrørende EU-statsborgere alene rettes til statsborger-
staten. Generelle anmodninger om oplysninger om tredjelandsstats-
borgere pålægger alle medlemsstater en administrativ byrde, herun-
der også de medlemsstater, der ikke har oplysninger om den pågæl-
dende tredjelandsstatsborger.
I praksis afholder medlemsstaterne sig derfor fra at anmode om op-
lysninger om tredjelandsstatsborgere, hvilket fører til, at medlemssta-
terne udelukkende tager hensyn til strafferetlige oplysninger, der er
registreret i deres nationale strafferegister.
Formålet med forslaget er på den baggrund at indføre et system,
hvorved en medlemsstats centrale myndighed hurtigt og effektivt kan
finde ud af, om andre medlemsstater har lagret strafferetlige oplys-
ninger om en given tredjelandsstatsborger.
Medlemsstaternes centrale myndigheder skal efter forslaget bl.a. 1)
lagre oplysninger, herunder fingeraftryk, om domfældte tredjelands
2) sikre, at en udskrift fra strafferegisteret, f.eks. en privat straffeat-
test, som en tredjelandsstatsborger anmoder om, suppleres med even-
tuelle oplysninger fra andre medlemsstater, og 3) foretage de nød-
vendige tekniske ændringer for at kunne anvende den nyeste tekno-
logi og få systemet til udveksling af oplysninger til at virke.
Med forslaget etableres desuden et decentraliseret it-system, der vil
give medlemsstaterne mulighed for at finde ud af, i hvilken anden
3
kom (2016) 0007 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udveksling af oplysninger om tredjelandsstatsborgere og det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS)
medlemsstat der er lagret strafferetlige oplysninger om en given tred-
jelandsstatsborger.
Den centrale myndighed i en medlemsstat, hvori en tredjelandsstats-
borger bliver dømt i en straffesag, skal overføre et såkaldt indeksfil-
ter, der indeholder anonymiserede identifikationsoplysninger om den
dømte tredjelandsstatsborger, til de øvrige medlemsstater. De modta-
gende medlemsstater kan derefter sammenholde disse oplysninger
med sine egne oplysninger, og på grundlag af et ”hit/no hit”-system
finde ud af, om der findes oplysninger om strafferetlige forhold i an-
dre medlemsstater, og i tilfælde af et ”hit” i hvilke medlemsstater.
Herefter kan den modtagende medlemsstat følge op på ”hittet” ved
hjælp af det eksisterende ECRIS-system.
Kommissionen tildeles efter forslaget beføjelser til bl.a. at fastsætte
gennemførelsesretsakter om den tekniske gennemførelse af ECRIS
og det nævnte indeksfilter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke udtalelser eller andre til-
kendegivelser fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at en forbedring af det eksisteren-
de system til udveksling af oplysninger fra strafferegistre om dømte
tredjelandsstatsborgere ikke kan sikres af medlemsstaterne, og at en
fælles mekanisme, der tager sigte på en hurtig, koordineret og effek-
tiv udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne, kræver fæl-
les handling.
Det vurderes, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Rigspolitiet, som er ansvarlig for Kriminalregisteret, har med opret-
telsen af ECRIS DK som en selvstændig del af Kriminalregisteret si-
den den 27. april 2012 modtaget, opbevaret og videregivet oplysnin-
ger om straffedomme i overensstemmelse med rammeafgørelsen om
ECRIS.
4
kom (2016) 0007 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udveksling af oplysninger om tredjelandsstatsborgere og det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS)
1603645_0005.png
Denne behandling af oplysninger om straffedomme sker inden for
rammerne af persondatalovens generelle regler.
Behandling af oplysninger om straffedomme i Kriminalregisteret er i
øvrigt nærmere reguleret i kriminalregisterbekendtgørelsen, som er
udstedt i medfør af persondatalovens § 72 og supplerer de generelle
bestemmelser i persondataloven, herunder § 8 om behandling af op-
lysninger om bl.a. strafbare forhold.
Udenlandske afgørelser optages i Kriminalregisterets afgørelsesdel i
medfør af retningslinjerne i kriminalregisterbekendtgørelsens bilag 1,
hvoraf det bl.a. fremgår, at afgørelser truffet i de nordiske lande og i
lande, der er medlem af Europarådet, vedrørende udenlandske stats-
borgere, der på gerningstidspunktet har fast bopæl i Danmark, opta-
ges efter samme retningslinjer som danske afgørelser, såfremt Kri-
minalregisteret får underretning derom.
Afgørelser truffet i andre lande optages i de nævnte tilfælde, hvis de
af Rigspolitichefen efter procesmåden og strafudmålingen skønnes at
kunne sidestilles med danske afgørelser.
Videregivelse af oplysninger til offentlige myndigheder, herunder
udenlandske myndigheder, er reguleret i kriminalregisterbekendtgø-
relsens kapitel 6. Efter begæring udsteder Rigspolitiet fuldstændige
udskrifter af Kriminalregisteret om bestemte personer til udenlandsk
politi, anklagemyndighed og domstole i de nordiske lande eller i lan-
de, der er medlemmer af Europarådet, til brug for offentlige straffe-
sager i udlandet.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser
Forslaget er fremsat under henvisning til TEUF artikel 82, der er om-
fattet af det danske retsforbehold. Danmark deltager således ikke i
direktivforslaget, som ikke vil være bindende for eller finde anven-
delse i Danmark. Forslaget har derfor ikke lovgivningsmæssige kon-
sekvenser, ligesom forslaget ikke har statsfinansielle, samfunds- eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
5
kom (2016) 0007 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udveksling af oplysninger om tredjelandsstatsborgere og det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS)
1603645_0006.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveau
Forslaget berører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Østre Landsret, Vestre Landsret,
samtlige byretter, Advokatrådet, Amnesty International, Danske Ad-
vokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-
ening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Forenin-
gen af offentlige anklagere, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet i Danmark,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten og
Rigspolitiet.
Høringsfristen er fastsat til den 7. marts 2016. Der vil blive frem-
sendt et supplerende notat om høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger/forhandlingssituationen
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens
foreløbige
generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet positivt indstillet over for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg.
6