Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0025 Bilag 2
Offentligt
1606811_0001.png
Notat
3. marts 2016
J.nr. 16-0115195
Proces og Administration
Kommentarer til høringssvar
Dansk Erhverv:
Vil koncerner blive pålagt at foretage rapportering på eksempelvis fransk?
Svar:
Den foreslåede bestemmelse vedrører myndighedernes udveksling af oplysninger
og ikke selve indberetningen. Det er således i givet fald myndighederne, der skal ud-
veksle oplysningerne på et af unionens officielle sprog – formentligt engelsk.
Bør et datterselskab blive pålagt rapporteringspligt for hele koncernen?
Svar:
På baggrund af drøftelser landende i mellem, er der fremsat et kompromisfor-
slag, hvorefter datterselskaber ikke er forpligtet til at indrapportere oplysninger, de ik-
ke er i besiddelse af. Datterselskabet er kun forpligtet til at indberette de oplysninger,
de er i besiddelse af, men skal oplyse herom, hvis det ultimative moderselskab ikke har
givet datterselskabet de fornødne oplysninger.
Efter den danske implementering af OECD-standarden har datterselskaber med mo-
derselskaber i lande, som ikke har implementeret standarden, pligt til at foretage land
for land-rapportering. I de situationer, hvor datterselskabet ikke er i besiddelse af de
fornødne oplysninger og forgæves har forsøgt at få oplysningerne fra moderselskabet,
vil de imidlertid ikke kunne sanktioneres for manglende indberetning af oplysninger
for hele koncernen.
DI:
Beklager, at der ikke er gennemført en økonomisk konsekvens analyse af forslaget
Svar:
I forbindelse med gennemførelsen af OECD’s standard i dansk ret, er der fore-
taget en vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser, hvilket fremgår
af lovforslaget L 46. Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering vurderede, at de
administrative byrder for erhvervslivet ikke vil overstige 4 mio. kr. årligt på samfunds-
niveau.
Direktivet bør ikke være et minimumsdirektiv
Svar:
Sigtet med direktivforslaget er, at medlemsstaterne er underlagt samme krav ved-
rørende land for land-rapportering. Forslaget sikrer således en ensartet implemente-
ring i EU, og det er vaskeligt at forestille sig, at medlemslandene gennemfører regler,
der går videre end den harmoniserede tilgang.
kom (2016) 0025 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat vedr. obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet samt notat vedr. indkomne høringssvar
1606811_0002.png
Fristen for at sende oplysningerne til andre lande, bør være i overensstemmelse med
fristen i OECD’s standard
Svar:
Direktivforslaget er nu rettet, så fristen er i overensstemmelse med OECD-
standarden.
FSR:
Hvordan sikres den fornødne sikkerhed vedrørende forretningsfølsomme oplysnin-
ger?
Svar:
Der er indsat en betragtning i præamblen, hvoraf det fremgår, at direktivforslaget
ikke fører til, at der sker videregivelse af forretningsfølsomme, erhvervsmæssige eller
kommercielle følsomme oplysninger. Danmark er enig med formandsskabet i denne
betragtning.
Hvordan harmoneres beløbsgrænsen på 750 mio. euro med beløbsgrænsen på 5,6 mia.
kr. i skattekontrollovens § 3 B?
Svar:
Det fremgår af direktivforslaget, at omfattet er koncerner med en konsolideret
omsætning på 750 mio. euro ”eller
et beløb i den lokale valuta, der pr. januar 2015 svarer no-
genlunde til 750 mio. euro”.
Ved gennemførelsen af OECD-standarden i dansk ret blev
de 750 mio. euro omregnet til 5,6 mia. kr., hvilket også fremover vil være gældende.
IBIS:
Ønsker lovmæssig forpligtelse til, at land for land-rapporterne skal offentliggøres
Svar:
Det forventes, at Kommissionen i løbet af foråret vil fremsætte forslag om even-
tuel offentliggørelse. Regeringen vil afvente Kommissionens analyser inden en stilling-
tagen til spørgsmålet om eventuel offentliggørelse af land-for-land-rapporteringer. Det
bemærkes, at Danmark allerede offentliggør en række oplysninger om virksomheder-
nes skattebetalinger i Danmark.
Beløbsgrænsen på 750 mio. euro bør sættes lavere
Svar:
Beløbsgrænsen på 750 mio. euro er fastsat ud fra en afvejning af de administrati-
ve byrder for erhvervslivet og fordelene for skattemyndighederne. Den internationale
standard skal evalueres i OECD i 2020, og det er således for tidligt at lægge sig fast på,
hvad der skal være de danske prioriteter i forbindelse med evalueringen, inden dansk
erhvervsliv og SKAT har høstet erfaringer med land for land-rapporteringerne.
Landbrug og Fødevarer:
Henstiller til, at man fra dansk side arbejder for, at kommende EU-regler på området
vil være i overensstemmelse med OECD’s anbefalinger
Svar:
Direktivforslaget er i overensstemmelse med OECD’s anbefalinger.
Land for land-rapporterne bør ikke offentliggøres
Svar:
Der henvises til kommentaren på IBIS’ høringssvar fsva. offentliggørelse oven-
for.
Side 2 af 2