Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0026 Bilag 2
Offentligt
1625779_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 16-0107998
Høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrørende Kommissionens forslag til
Rådets direktiv om regler til bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvir-
ker det indre markeds funktionsmåde, KOM(2016) 0026).
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet påpeger, at OECD’s
BEPS initiativ bl.a. indeholder et
aktionspunkt (nr. 12) om, at rådgi-
vere i visse tilfælde skal foretage
indberetning vedrørende deres kli-
enters dispositioner og overvejel-
ser. Advokatrådet præciserer, at
dette vil være en kompromittering
af advokatens tavshedspligt.
Anbefalingerne i BEPS aktionspunkt
nr. 12 er ikke omfattet af direktivfor-
slaget. Kommissionen ønsker, at ad-
færdskodeksgruppe skal drøfte denne
del af BEPS som led i drøftelserne
om åbenhed.
Advokatrådet skriver, at de danske
skatteregler vil skulle tilpasses, hvis
direktivet vedtages.
Det er korrekt. Omfanget vil afhænge
af det endelige indhold af et vedtaget
direktiv.
Advokatrådet finder, at implemen-
teringen af en bredt formuleret
omgåelsesklausul af mere politisk
karakter som foreslået af EU-
Kommissionen er særdeles pro-
blematisk. Hermed udhules legali-
tetsprincippet. Vedtagelsen vil
ifølge Advokatrådet indebære en
betydelig retsusikkerhed, som først
kan forventes afklaret, når dom-
stolene har haft lejlighed til at tage
stilling til et større antal sager. De
første sager kan ikke forventes en-
deligt afgjort af Højesteret inden
for de næste 10-12 år.
Der henvises til kommentaren til DI.
Advokatrådet fremfører endvide-
re, at fraværet af en direkte og let
adgang til forelæggelse i medfør af
Voldgiftskonventionen indebærer
en særlig retssikkerhedsmæssig be-
tænkelig situation.
Voldgiftskonventionen vil for så vidt
angår transfer pricing spørgsmål kun-
ne anvendes til undgåelse af dobbelt-
beskatning, medmindre der er tale om
handlinger fra en af virksomhederne,
der kan udløse alvorlig straf. Det skal
endvidere bemærkes, at EU-
Kommissionen har bebudet, at den
vil præsentere nye tiltag på dette om-
Side 2 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
råde i løbet af sommeren 2016.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri gør opmærksom
på, at de ikke optræder på hørings-
listen. Dansk Byggeri ønsker at
blive hørt i EU-relaterede sager.
Dansk Byggeri kan som udgangs-
punkt ikke støtte Kommissionens
direktivforslag. Forslaget vurderes
at være for vidtgående, byrdefuldt
og unødigt usikkerhedsskabende i
lyset af hvor stor en del af sel-
skabsskatteindtægterne, der er fejl-
allokerede.
Dansk Byggeri mener, at små lan-
de bliver hårdest ramt af Kommis-
sionens forslag, idet fælles mini-
mumsbeskyttelsesregler vil have en
tendens til at forstærke incitamen-
terne til selskabskoncentration i de
store lande.
Dansk Byggeri mener, at EU-
Kommissionen burde finde fælles
fodslag med andre OECD-lande
uden for EU, bl.a. USA. Det er
problematisk med ”multiple stan-
dards” internationalt.
Det er en fejl. Skatteministeriet vil be-
stræbe sig på, at Dansk Byggeri i
fremtiden altid vil blive hørt i EU-
relaterede sager.
Med direktivforslaget vil der blive
skabt en minimumsstandard for
værnsregler i EU, hvilket vil medvirke
til mere ens konkurrencevilkår. Dette
vurderes at kunne være en fordel for
Danmark og dansk erhvervsliv.
Der kan henvises til kommentaren til
DI vedrørende rentefradragsbegræns-
ning.
Det vil være hensigtsmæssigt med en
fælles global standard, hvilket delvist
er opnået med BEPS-anbefalingerne.
Samtidigt forekommer det hensigts-
mæssigt med en fælles minimums-
standard i EU fremfor 28 forskellige
standarder.
Dansk Byggeri påpeger, at
”switch-over” og ”exit-
beskatning” ikke er en del af
OECD’s BEPS-pakke, og især
sidstnævnte risikerer at føre til
dobbeltbeskatning. Desuden gøres
rentefradragsbegrænsningsreglerne
bindende.
Det er korrekt, at ”switch-over” og
”exit-beskatning” ikke er en del af
OECD’s BEPS-anbefalinger. Ele-
menterne er medtaget af Kommissio-
nen, da de ligeledes kan medvirke til
bekæmpelse af skatteundgåelse. Exit-
beskatningen burde ikke føre til dob-
beltbeskatning, idet Kommissionen
netop sikrer, at det land, hvor akti-
verne flyttes til, skal anvende handels-
Side 3 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
værdien ved den fremtidige beskat-
ning (dvs. ved beregning af efterføl-
gende gevinster og ved efterfølgende
afskrivninger). Når direktivet skal vir-
ke som en minimumsstandard, er det
nødvendigt at gøre rentefradragsbe-
grænsningsreglerne bindende.
Dansk Byggeri mener, at land-for-
land-rapportering hører hjemme i
en bilateral skattekontrolsammen-
hæng og ikke bør være offentligt
tilgængelig.
Direktivforslaget om land-for-land
rapportering, som er fremsat samti-
digt med skatteundgåelsesdirektivet,
medfører alene, at rapporterne auto-
matisk udveksles mellem skattemyn-
dighederne i EU. EU-Kommissionen
har den 12. april 2016 fremsat et di-
rektivforslag COM (2016)198 om æn-
dring af direktivet om årsregnskaber,
konsoliderede regnskaber og tilhø-
rende beretninger for visse virksom-
hedsformer, som indeholder forslag
om offentlig tilgængelig land-for-land
rapportering.
Dansk Byggeri mener, at direktiv-
forslaget er på kant med medlems-
staternes suverænitet i skatte-
spørgsmål – og modproduktivt i
forhold til vækstskabelse.
Retsgrundlaget for EU-lovgivning om
direkte skatter findes i artikel 115 i
traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF). Efter denne
bestemmelse kan der vedtages direk-
tiver om tilnærmelser af love og ad-
ministrative bestemmelser, som direk-
te indvirker på det indre markeds op-
rettelse eller funktionalitet.
Direktivforslaget vurderes endvidere
at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, idet skatteundgåelse
og manglende bekæmpelse heraf kan
skabe en forvridning af konkurrencen
mellem selskaber i EU. Samtidig vil
forslaget sikre en koordineret og ens-
artet implementering af BEPS-
Side 4 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
initiativet i EU.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er overordnet po-
sitiv over for, at der kommer flere
fælles direkte skatteregler i EU.
Dansk Erhverv mener, at en fælles
selskabsskattebase (CCCTB-
direktivforslaget) på en mere enkel
måde kunne bekæmpe skatteund-
dragelse, samtidigt med at der ville
være administrative gevinster. I
stedet har man valgt en admini-
strativt tung løsning, hvor de eksi-
sterende forskelle mellem skattesy-
stemerne kan spænde ben for at
løse skatteunddragelsesproblemer-
ne.
Dette direktivforslag forhindrer ifølge
Kommissionen ikke en fælles sel-
skabsskattebase. EU-Kommissionen
har således bebudet, at den vil trække
det nuværende CCCTB-forslag tilbage
og i stedet fremsætte et nyt forslag.
Det præcise indhold af det nye forslag
er ikke kendt på nuværende tidspunkt.
Kommissionen har dog oplyst, at det i
første omgang ikke vil indeholde den
del af det eksisterende forslag, der in-
debar konsolidering på tværs af lan-
degrænserne. Den har endvidere op-
lyst, at den fælles selskabsskattebase
skal være obligatorisk for i hvert fald
store multinationale koncerner.
Regeringen afventer det nye forslag
om en fælles selskabsskattebase, inden
der tages stilling til forslaget.
Dansk Erhverv er betænkelig ved,
at man på EU-niveau indfører
skrappere skatteregler end i lande-
ne uden for EU. Dansk Erhverv
advarer mod, at Danmark vil gå
endnu videre, da dette entydigt vil
skade dansk erhvervsliv.
Med direktivforslaget vil der blive
skabt en minimumsstandard for
værnsregler i EU, hvilket vil medvirke
til mere ens konkurrencevilkår. Dette
vurderes at kunne være en fordel for
Danmark og dansk erhvervsliv.
Implementeringen af direktivet og
dets betydning for eksisterende dan-
ske værnsregler vil afhænge af den
endelige udformning af et vedtaget di-
rektiv og vil blive vurderet efter en
evt. vedtagelse. Vedtagelsen af en mi-
nimumsstandard bør dog ikke medfø-
re, at hensigtsmæssige og nødvendige
Side 5 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
værnsregler fjernes i Danmark.
Dansk Erhverv mener ikke, at di-
rektivet bør fremmes, førend der
er udarbejdet en grundig konse-
kvensanalyse.
Der henvises til kommentaren til DI.
Dansk Erhverv mener, at det er
svært at se, hvordan Danmark og
andre små eksportorienterede lan-
de kan tilslutte sig, at skatten skal
betales der, hvor fortjenesten ge-
nereres, og værdien skabes, da en
stor del af overskuddet i en lang
række af Danmarks største virk-
somheder kan henføres til eksport.
Hvis skatten af de varer, der eks-
porteres, fremover skal betales i
andre lande end Danmark, så står
Danmark til at miste et stort pro-
venu.
Det er ikke opfattelsen, at værdien (el-
ler væsentlige dele heraf) skabes i det
land, hvor varerne importe-
res/forbruges. I BEPS-anbefalingerne
er det netop fastslået, at fortjenester-
ne efter armslængdeprincippet fortsat
skal anses for at være genereret der,
hvor koncernen udfører funktioner,
anvender aktiver og påtager sig risiko.
Formålet med BEPS-anbefalingerne
og direktivforslaget er, at koncernerne
ikke via aggressiv skatteplanlægning
kan placere fortjenesten andetsteds.
Rentefradragsbegrænsningsregel
Dansk Erhverv mener, at hvis
Danmark overvejer at indføre
EBITDA-reglen, så bør de eksiste-
rende rentefradragsbegrænsnings-
regler fjernes, da dansk erhvervsliv
ellers stilles dårligere end konkur-
renterne i udlandet.
Der henvises til kommentaren til
FSR.
Exit-beskatning, hybrid mismatch og
CFC
Dansk Erhverv mener, at konse-
kvensen af en vedtagelse af disse
regler må være, at man indfører
dem ens i alle medlemslande, og
dermed ophæver de eksisterende
danske regler.
Implementeringen af direktivet vil af-
hænge af den endelige udformning af
et vedtaget direktiv. Som nævnt oven-
for bør vedtagelsen af en minimums-
standard ikke medføre, at hensigts-
mæssige og nødvendige værnsregler
Side 6 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ophæves i Danmark.
Omgåelsesklausul
Dansk Erhverv mener, at generelle
værnsregler medfører stor retsu-
sikkerhed for virksomhederne.
Det bør derfor overvejes nøje, om
man i Danmark ikke allerede er
dækket ind af de mange specielle
værnsregler. Hvis der indføres en
generel omgåelsesklausul, så bør
alle de specielle værnsregler fjer-
nes. Dermed vil danske virksom-
heder blive ligestillet med deres
konkurrenter i andre EU-lande.
Der henvises til kommentaren til DI.
DI
DI finder det kritisabelt, at forsla-
get bl.a. i grund- og nærhedsnota-
tet udlægges som blot at være en
udmøntning af OECD’s BEPS
anbefalinger. Forslaget lægger op
til, at EU-landene skal indføre re-
striktive og kontroversielle regler
på væsentlige områder, som ikke
er omfattet af OECD’s anbefalin-
ger
Det er korrekt, at direktivforslaget
både indeholder elementer, der er ta-
get direkte fra OECD’s BEPS anbefa-
linger, og elementer, der er taget fra
EU-Kommissionens direktivforslag
om en fælles konsolideret selskabs-
skattebase (CCCTB). De sidstnævnte
elementer er medtaget af Kommissi-
onen, da de ligeledes kan medvirke til
bekæmpelse af skatteundgåelse. Dette
er nu præciseret i grund- og nærheds-
notatet.
DI finder, at en vedtagelse af di-
rektivet vil få en særlig varig karak-
ter som følge af beslutningsproce-
duren for skatteforslag (enstem-
mighed). Dette vil kunne stå i ve-
jen for andre skatteforslag i EU og
skattereformer i landene.
Det er korrekt, at det i lyset af beslut-
ningsproceduren for skatteforslag kan
være vanskeligt at ændre i eksisteren-
de direktiver. Ændringer kræver såle-
des, at Kommissionen fremsætter et
direktivforslag, og at der kan opnås
enighed mellem medlemslandene om
ændringerne.
DI mener, at forslaget tilsigter at
begrænse skatteplanlægningen for
Det er formentligt korrekt, at den ag-
gressive skatteplanlægning, som direk-
Side 7 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nogle forholdsvis få store virk-
somheder, men påfører øget regu-
lering og skaber usikkerhed for
langt flere virksomheder. Mere re-
striktive regler rettet mod opgørel-
sen af selskabsskat kan have nega-
tiv betydning for virksomhedernes
øvrige skatte- og afgiftsbidrag til
statskassen.
tivet tilsigter at bekæmpe, primært fo-
retages af et relativt begrænset antal af
virksomheder. Direktivforslaget kan
således medføre, at de øvrige virk-
somheder påføres øget regulering – til
gengæld opnår disse virksomheder
mere lige konkurrencevilkår.
DI mener, at det er vigtigt med en
grundig behandling af forslaget,
herunder i forhold til de økonomi-
ske konsekvenser. Det gælder i
særdeleshed, i det omfang forsla-
get går længere end OECD’s an-
befalinger. Hverken EU eller
OECD har fuldt ud foretaget så-
danne økonomiske konsekvens-
analyser.
Elementerne i direktivforslaget er
analyseret enten i forbindelse med
OECD’s BEPS arbejde eller i forbin-
delse med Kommissionens CCCTB-
direktivforslag. Det er samtidigt nød-
vendigt med hurtige fremskridt på
området, hvis der skal sikres en koor-
dineret implementering af tiltagene til
bekæmpelse af skatteundgåelse. Der
er således EU-lande, der allerede er i
gang med deres egen implementering
af BEPS-anbefalingerne, herunder fx
Storbritannien.
DI anfører, at det i grund- og
nærhedsnotatet anføres, at forsla-
get på sigt vil have positive struk-
turvirkninger på økonomien i EU
som helhed og i de enkelte med-
lemslande. Efter DI’s opfattelse er
der ikke belæg for denne udlæg-
ning.
Forslaget vil bidrage til at mindske
mulighederne for selskabsskatte-
undgåelse i EU. Herved undgås, at
enkeltstående selskaber opnår en un-
fair konkurrencefordel via skatteund-
gåelse. Forslaget vil således bidrage til
mere ensartede konkurrenceforhold i
EU, og det er på denne baggrund, at
forslaget kan have en positiv struk-
turvirkning.
Efter DI’s opfattelse underspilles
omfanget af nødvendige ændringer
af dansk lovgivning, som nærmere
fremgår af afsnittet om lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser i
grund- og nærhedsnotatet, når det
Grund- og nærhedsnotatet er justeret.
I vurderingen af de statsfinansielle
konsekvenser er der taget udgangs-
punkt i, at Danmark allerede har ro-
buste værnsregler vedrørende de ele-
menter, der indgår i direktivforslaget.
Side 8 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
i samme notat under statsfinansiel-
le konsekvenser anføres ”men på
enkelte områder vil der være be-
hov for mindre tilpasninger af
dansk selskabslovgivning”.
Det er på denne baggrund, at det
umiddelbart vurderes, at justeringerne
ikke vil have større provenumæssige
konsekvenser. En nærmere kvantitativ
vurdering vil dog først kunne gen-
nemføres i forbindelse med evt. lov-
givning.
DI støtter, at OECD og EU-
landene arbejder for, at det inter-
nationale skattesystem afspejler
den øgede internationalisering.
Det er afgørende, at EU ikke ved-
tager regulering, som risikerer at
skade erhvervslivets konkurrence-
evne eller investeringsklimaet.
Direktivforslaget vil bl.a. have den ef-
fekt, at der skabes mere lige vilkår for
virksomhederne i EU. Det vil således
kunne gavne dansk erhvervslivs kon-
kurrenceevne, at der indføres en mi-
nimumsstandard for værnsregler i
EU.
Rentefradragsbegrænsning
DI anfører, at ved koncernfinan-
siering igennem et moderselskab
kan store lande have en fordel i
forhold til den foreslåede rente-
fradragsbegrænsningsregel. DI
henviser til et notat fra Business
Europe, hvor det anføres, at det
ultimative moderselskab i multina-
tionale koncerner ofte foretager
den samlede låntagning for hele
koncernen. Hvis det ultimative
moderselskab er hjemmehørende i
et stort land med et stort hjem-
memarked, vil moderselskabets
EBITDA formentlig være større,
end hvis det er hjemmehørende i
et mindre land med et mindre
hjemmemarked. Dette kan have
betydning, hvis to koncerner
kæmper om at opkøbe et selskab,
og begge koncerner vil lånefinan-
siere opkøbet. Business Europe
anfører endvidere, at det ofte ikke
er muligt at flytte renteudgifter fra
De danske erfaringer fra tiden inden
indførslen af de danske rentefra-
dragsbegrænsningsregler svarer ikke
til det billede, der anføres af Business
Europe. De danske erfaringer er, at
de udenlandske moderselska-
ber/kapitalfonde alene havde brug for
en midlertidig lånefinansiering i for-
bindelse med opkøbet af danske sel-
skaber. Efter opkøbet blev gælden
overflyttet til de opkøbte danske sel-
skaber. Denne gældsoverførsel med-
førte, at de opkøbte danske selskaber
som følge af renteudgifterne på gæl-
den fik fjernet den danske selskabsbe-
skatning helt.
De danske erfaringer viser således helt
klart, at det i praksis har været muligt
at overføre renteudgifterne fra mo-
derselskabet til dets datterselskaber.
Det opkøbende moderselskab skal
derfor alene rent kortvarigt finansiere
anskaffelsessummen ved opkøbet.
Side 9 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
moderselskabet til datterselskaber.
DI mener, at dette bør belyses
nærmere i den økonomisk konse-
kvensanalyse.
Som følge heraf ses bestemmelsen ik-
ke at have forskellige virkninger på
store og små lande.
DI mener, at definitionen af renter
i forslaget artikel 2 bør præciseres i
forhold til OECD anbefalingen.
DI mener, at rentedefinitionen bør
være tilstrækkelig fleksibel i for-
hold til ændringer af regnskabs-
standarderne.
Rentedefinitionen bør afspejle, hvad
der er finansieringsudgifter – uanset
den formelle betegnelse eller kvalifi-
kationen i henhold til regnskabsstan-
darderne.
Exit-beskatning
DI anfører, at denne del af forsla-
get ikke er omfattet af OECD’s
BEPS anbefalinger.
DI anfører videre, at den foreslåe-
de bestemmelse synes at gå længe-
re end nødvendigt for at opnå
formålet om at begrænse uønsket
skatteplanlægning.
Det er korrekt, at exit-beskatning ikke
indgår i BEPS-anbefalingerne. Kom-
missionens forslag er imidlertid en
opfølgning på EU-domstolens praksis
på området, som er udviklet gennem
en række domme. Med den foreslåede
bestemmelse sikres, at der hverken
opstår dobbelt beskatning eller dob-
belt-ikke beskatning. Det fremgår så-
ledes af forslaget, at der skal ske be-
skatning til handelsværdien i det land,
som aktivet flyttes fra. Til gengæld
skal det land, hvor aktivet flyttes til,
anvende handelsværdien som ind-
gangsværdi ved den fremtidige be-
skatning. Denne koordinering af be-
skatningsretten er et fremskridt.
Switch-over-klausul
DI anfører, at denne del af forsla-
get ikke er omfattet af OECD’s
BEPS anbefalinger.
DI anfører videre, at bestemmel-
sen går imod det danske udgangs-
punkt med territorialbeskatning af
Denne del af direktivforslaget skal ses
i lyset af moder-/datterselskabs-
direktivet. De fleste medlemslande,
herunder Danmark, har valgt den me-
tode i direktivet, hvorefter modersel-
skabslandet undlader at beskatte ud-
bytter fra datterselskaber. Dette sker
Side 10 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
selskaber og imod det generelle
princip om, at beskatningen skal
foregå der, hvor den økonomiske
aktivitet finder sted.
for at undgå dobbeltbeskatning af
indkomsten optjent i datterselskabet.
Det forventes således, at indkomsten i
datterselskabet allerede er blevet be-
skattet. Hvis et medlemsland ikke har
regler, som sikrer, at der sker beskat-
ning, når ubeskattet eller lavt beskat-
tet indkomst kommer ind i landet,
medfører det således, at ubeskattet el-
ler lavt beskattet indkomst kan cirku-
lere i EU uden beskatning som følge
af moder-/datterselskabsdirektivet.
Kommissionen har derfor foreslået, at
der skal ske beskatning af udbytter og
avancer og af indkomst fra faste
driftssteder i lande med lav eller ingen
beskatning.
Danmark har allerede regler, der skal
sikre, at der sker beskatning af ind-
komsten (udbytter og avancer) i dan-
ske datterselskaber, hvis der ikke sker
beskatning i de underliggende selska-
ber. De danske regler er imidlertid ik-
ke så vidtgående som direktivforsla-
get. Efter de eksisterende regler sker
der fx ikke beskatning af afkast fra
datterselskaber, som er hjemmehø-
rende i lande, der har en dobbeltbe-
skatningsoverenskomst med Dan-
mark.
Generel omgåelsesklausul
DI anfører, at denne del af forsla-
get ikke er omfattet af OECD’s
BEPS anbefalinger.
Det er korrekt, at der ikke findes en
omgåelsesklausul med et så bredt an-
vendelsesområde i BEPS-anbefa-
lingerne. I BEPS-anbefalingerne fin-
des dog en tilsvarende omgåelsesklau-
sul vedrørende dobbeltbeskatnings-
overenskomsterne.
Formålet med den foreslåede omgåel-
sesklausul er at imødegå, at skatteplig-
DI mener, at hovedindholdet vil
medføre betydelig retsusikkerhed.
Side 11 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI påpeger, at der ved indførslen
af den internationale omgåelses-
klausul i ligningslovens § 3 var ud-
bredt bekymring. Det nye forslag
vil indebære en helt generel be-
stemmelse – og den negative be-
tydning for retssikkerheden må
derfor være tilsvarende større.
tige opnår skattefordele, som de ellers
ikke ville være berettigede til. De fle-
ste EU-lande har allerede sådanne ge-
nerelle omgåelsesklausuler. Ved at
skabe en international standard und-
går man forskellige standarder i EU-
landene. Denne fælles standard kan
bedømmes og efterprøves af EU-
domstolen, hvorved der opnås en hø-
jere grad af retssikkerhed for de virk-
somheder, der opererer i EU.
Beskatning af kontrollerede udenlandske
selskaber (CFC-beskatning)
Det er DI’s opfattelse, at det kan
skabe betydelig uklarhed at anven-
de den effektive selskabsbeskat-
ning som grundlag for CFC-
beskatningen. For koncerner med
aktivitet i en lang række EU-lande
kan reglen skabe væsentlig usik-
kerhed om reglernes anvendelse
og øgede administrative byrder.
Kommissionens forslag om at anven-
de den effektive selskabsbeskatning er
på dette punkt i overensstemmelse
med den ”bedste praksis”, som
OECD har udarbejdet som led i
BEPS-anbefalingerne.
Hybride mismatch
DI anfører, at den foreslåede be-
stemmelse ikke er i overensstem-
melse med BEPS anbefalingerne.
Det er korrekt, at EU-Kommis-
sionens forslag vil medføre, at BEPS-
anbefalingerne ikke følges. Det er
vurderingen, at der kan være fordele
ved i stedet for at have regler, der
flugter med BEPS-anbefalingerne,
idet det vil mindske kompleksiteten,
hvis landenes regler er ensartede in-
den for og uden for EU.
Erhvervsstyrelsen –
Team Effektiv Regule-
ring (TER)
TER vurderer, at direktivet med-
fører administrative konsekvenser
på under 4 mio. kr. årligt. De bli-
ver derfor ikke kvantificeret yder-
ligere.
TER’s vurdering er indarbejdet i
grund- og nærhedsnotatet.
Side 12 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
TER vil i forbindelse med imple-
mentering af direktivet foretage
nærmere kvantificering af de ad-
ministrative konsekvenser.
FSR - Danske reviso-
rer
FSR er som udgangspunkt enige i,
at det kan være nødvendigt og
formålstjeneligt med skatteregler,
der så vidt muligt sikrer, at virk-
somheder ud fra en skattemæssig
betragtning kan handle på lige vil-
kår. Samtidigt er det fornuftigt, at
det med direktivet forsøges at ko-
ordinere BEPS implementeringen
inden for EU. En ukoordineret
implementering vil indebære en
betydelig risiko for, at virksomhe-
derne vil opleve en urimelig admi-
nistrativ byrde som følge af store
forskelle i reglerne fra land til land.
Der vil, som beskrevet af FSR, være
fordele ved en koordineret BEPS-
implementering inden for EU.
FSR mener dog, at det er vigtigt, at
værnsreglerne ikke i unødig grad
påvirker virksomhederne i negativ
retning. Direktivforslaget er ifølge
FSR meget vidtgående og vil inde-
bære en hel del ændringer i dansk
skattelovgivning. Dette gælder
navnlig som følge af de foreslåede
regler om en generel omgåelses-
klausul, rentefradragsbegræns-
ningsreglen og reglen om exitbe-
skatning. Desuden vil der med
forslaget om switch-over-
klausulen ske en delvis ophævelse
af territorialprincippet for selska-
ber. FSR skal henstille til, at der
arbejdes for en så begrænset æn-
dring som overhovedet muligt af
de allerede gældende danske skat-
teregler.
Det er væsentligt at være opmærksom
på, at det ikke vil være muligt at opnå
enighed i EU, hvis alle landene insi-
sterer på, at direktivet skal svare til
deres nationale regler. Det vil derfor
næppe være muligt at undgå, at en
evt. vedtagelse af et direktiv vil inde-
bære ændringer i dansk skattelovgiv-
ning. Ved implementeringen bør det
tilstræbes at foretage så begrænsede
ændringer af gældende regler som
muligt.
Side 13 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR opfordrer endvidere til, at der
i forbindelse med en implemente-
ring af direktivet foretages en
grundig vurdering af, i hvilket om-
fang eksisterende værnsregler kan
”saneres”, således at direktivet ik-
ke blot føjer yderligere et lag af
kompleksitet til allerede overor-
dentligt komplicerede regelsæt.
Spørgsmålet om implementering vil
afhænge af det endelig kompromis
mellem medlemslandene. Ved imple-
mentering bør det tilstræbes at be-
grænse kompleksiteten, hvor det er
muligt og forsvarligt uden at påvirke
værnsreglernes effektivitet.
Generel omgåelsesklausul
FSR mener, at bestemmelsen giver
anledning til store retssikkerheds-
mæssige bekymringer. FSR mener,
at der vil blive skabt usikkerhed
om, hvorvidt der kan støttes ret på
ordlyden af lovgivningen. Det vil
ligeledes medføre risiko for en væ-
sentlig forøgelse af antallet af skat-
tesager og på længere sigt medføre
en væsentlig ændring på grundlæg-
gende danske retsprincipper på
skatteområdet.
Der henvises til kommentaren til DI.
FSR anbefaler indtrængende, at
der arbejdes for, at anvendelses-
området begrænses mest muligt,
og at klausulen kun kan anvendes
vedrørende områder, der på for-
hånd er fastsat i lovgivningen.
Formålet med bestemmelsen er, at
værne mod uforudset misbrug, hvor
der (endnu) ikke er indsat specifikke
værnsregler. Det vil derfor være over-
ordneligt vanskeligt på forhånd at
fastsætte, hvilke områder den skal
finde anvendelse på.
FSR mener, at der er behov for en
bestemmelse om, at omgåelses-
klausulen – hvis den bringes i an-
vendelse i forhold til en grænse-
overskridende transaktion eller
struktur i én jurisdiktion med den
virkning, at der ved beskatningen i
denne stat ses bort fra den pågæl-
Der vil kunne indledes en procedure
om en gensidig aftale til undgåelse af
dobbeltbeskatning efter den artikel i
dobbeltbeskatningsoverenskomsten,
der svarer til artikel 25 i modelover-
enskomsten. For så vidt angår trans-
fer pricing spørgsmål vil voldgifts-
konventionen også kunne anvendes
Side 14 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dende transaktion eller arrange-
ment – tillige skal finde anvendelse
ved beskatningen i den anden stat.
til undgåelse af dobbeltbeskatning,
medmindre der er tale om handlinger
fra en af virksomhederne, der kan ud-
løse alvorlig straf. Det skal endvidere
bemærkes, at EU-Kommissionen har
bebudet, at den vil præsentere nye til-
tag på dette område i løbet af somme-
ren 2016.
Rentefradragsbegrænsningsregel
FSR mener, at direktivforslagets
EBITDA-regel i forhold til den
danske EBIT-regel i mange tilfæl-
de vil medføre en væsentlig reduk-
tion af selskabernes mulighed for
at fradrage renteudgifter til skade
for fremtidige investeringer.
OECD’s BEPS-anbefaling er, at lan-
dene bør sætte grænsen for fradrags-
berettigede renteudgifter til mellem 10
og 30 pct. af EBITDA. I den forbin-
delse undersøgte OECD, hvad de
forskellige procentsatser ville betyde
for multinationale koncerner. Det
fremgår af OECD’s rapport, at en
sats på 30 pct. som foreslået af
Kommissionen ville medføre, at 87
pct. af koncernerne i princippet ville
kunne opnå fradrag for deres eksterne
renteudgifter, hvis renteudgifterne
fordeles mellem koncernselskaberne i
forhold til EBITDA-indkomsten.
FSR opfordrer til, at Danmark ar-
bejder for, at direktivets bund-
grænse hæves til fx 3 mio. kr. En
bundgrænse på 1 mio. kr. vil med-
føre, at et betydeligt antal selska-
ber og koncerner, der ikke er om-
fattet af den danske EBIT-regel,
fremover vil blive det.
Efter BEPS-anbefalingerne kan lan-
dene indsætte en bundgrænse i rente-
fradragsbegrænsningsreglerne. OECD
har ikke sat størrelse på denne bund-
grænse, da størrelsen vil afhænge af
lokale faktorer. I Danmark er der en
bundgrænse på 21,3 mio. kr. på kon-
cernbasis. I direktivforslaget er der fo-
reslået en bundgrænse på ca. 7,5 mio.
kr. (1 mio. euro), som imidlertid gæl-
der pr. selskab.
FSR anbefaler, at der ved en im-
plementering foretages en grund-
læggende revurdering og omskriv-
I OECD’s rapport om rentefradrags-
begrænsningsregler anerkendes det, at
landene kan have andre rentefra-
Side 15 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ning af de danske rentefradragsbe-
grænsningsregler. Først og frem-
mest bør det overvejes, om det
virkelig er nødvendigt med tre for-
skellige regelsæt for dette område.
Danmark er et af de få – hvis ikke
det eneste – lande med så stort et
antal forskellige regler på området.
Den internationale tendens synes
at gå mod, at selskabernes rente-
fradrag begrænses til en nærmere
fastsat procentdel af selskabets re-
sultat før renter (eventuelt før ren-
ter og afskrivninger).
dragsbegrænsningsregler, som kan
understøtte den anbefalede EBITDA-
regel, eller som forfølger andre skat-
tepolitiske mål. Bestemmelsen i sel-
skabsskattelovens § 11 B (renteloftet)
sikrer, at der kun opnås rentefradrag, i
det omfang renteudgifterne vedrører
virksomhedens skattepligtige aktivitet.
Der kan derfor maksimalt indrømmes
fradrag for renter af en gæld svarende
til investeringer vedrørende virksom-
heden, der ikke allerede er trukket fra
i virksomhedens overskud, og som
derfor skal finasieres ved enten lån-
tagning eller indskud af egenkapital.
Bestemmelsen i selskabsskattelovens
§ 11 C (EBIT-reglen) og reglen i di-
rektivforslaget (EBITDA-reglen) skal
derimod sikre, at renteudgifterne står i
et rimeligt forhold til den skattepligti-
ge indkomst, og derved forhindre
koncerner i at udnytte koncerninterne
renteudgifter til at opnå et samlet fra-
drag for nettorenteudgifter, der over-
stiger de eksterne renteudgifter.
Det skal endvidere erindres, at mer-
provenuet fra rentefradragsbegræns-
ningsreglerne blev anvendt som en
del af finansieringen af nedsættelsen
af selskabsskattesatsen fra 28 pct. til
25 pct. Formålet var således at skabe
et robust skattesystem, der samtidigt
var (og er) konkurrencedygtigt.
Exit-beskatning
FSR henleder opmærksomheden
på, at bestemmelsen indeholder en
stramning i forhold til danske reg-
ler, idet henstandsperioden ned-
sættes fra 7 år til 5 år.
Det er korrekt. Henstandsperioden på
5 år svarer til perioden i de tyske reg-
ler, der er anset for at være proporti-
onal af EU-Domstolen i præmis 64 i
C-164/12 (DMC Be-
teiligungsgesellschaft MbH).
Side 16 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det er FSR’s opfattelse, at der er
uhensigtsmæssigheder i regelsæt-
tet, herunder at der udløses skat af
aktiver, der udelukkende er an-
skaffet af selskabet med henblik på
at indgå i selskabets drift.
Skattemæssigt bør der – som ud-
gangspunkt – ikke være forskel på,
om den danske virksomhed etablerer
et datterselskab i udlandet eller etable-
rer et fast driftssted. Hverken datter-
selskabets indkomst eller det faste
driftssteds indkomst indgår i det dan-
ske (moder)selskabs indkomstopgø-
relse i Danmark. Det er derfor natur-
ligt, at overdragelser af aktiver, her-
under driftsaktiver, udløser beskat-
ning af evt. gevinster og genvundne
afskrivninger i begge tilfælde.
FSR hilser det dog meget vel-
komment, at der med direktivfor-
slaget vil blive indført regler mel-
lem medlemslandene om fastsæt-
telse af indgangsværdi i det land,
der flyttes til, svarende til handels-
værdien. Det er dog en forudsæt-
ning for, at dette kan være med til
at opveje de uhensigtsmæssighe-
der, der er ved exitbeskatningen, at
indgangsværdien får fuld skatte-
mæssig værdi i det land, der flyttes
til, ligesom en eventuel afskriv-
ningshorisont ikke skal overstige
perioden for betaling af exitskat-
ten.
Det er en væsentlig del af bestemmel-
sen, at der indføres regler om fastsæt-
telse af indgangsværdier i det land,
som aktiverne flyttes til.
Eventuelle efterfølgende afskrivninger
bør følge de almindelige afskrivnings-
regler. Afskrivningshorisonten i de
almindelige afskrivningsregler bør
(ideelt set) svare til aktivets
(rest)levetid.
FSR mener, at det i den forbindel-
se også nøje bør overvejes, om der
skal ske forrentning af henstands-
saldoen. Exitbeskatningen er blot
en fordeling af beskatningsretten
mellem to stater, og der er således
ikke noget reelt grundlag for, at
fraflytterlandet pålægger selskabet
en rentebyrde, der ikke opvejes af
det land, der flyttes til.
Exit-skatten udløses ved den interne
overdragelse. Med henstandsordnin-
gen opnår selskabet en udskydelse af
skattebetalingen. Også i andre situati-
oner, hvor skatteydere opnår udsky-
delse med skattebetalingen, vil der
blive beregnet en rente. Det er derfor
naturligt, at der også sker forrentning,
når der opnås udskydelse med skatte-
betalingen i forbindelse med exit-
Side 17 af 18
kom (2016) 0026 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde
1625779_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
beskatningen.
SRF Skattefagligfor-
ening
SRF har ingen bemærkninger.
Side 18 af 18