Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0043 Bilag 1
Offentligt
1605023_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
29. februar 2016
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om an-
vendelsen af 470-790 MHz-frekvensbåndet i EU
KOM-nr. (2016)43
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 2. februar 2016 offentliggjort forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse om anvendelsen af 470-790 MHz-
frekvensbåndet i EU (Kom-nr. (2016)43). Forslaget fastlægger rammerne for den
fremtidige anvendelse af UHF-båndet (470-790 MHz) til antenne-tv, trådløst bred-
bånd og trådløst PMSE-lydudstyr (trådløse mikrofoner m.v.). Forslaget indebærer,
at 700 MHz-frekvensbåndet skal stilles til rådighed, så det effektivt kan anvendes til
trådløse elektroniske bredbåndskommunikationstjenester inden udgangen af juni
2020.
Gennemførelse af Kommissionens forslag forventes at kræve enkelte justeringer af
bekendtgørelser på området.
Forslagets ordlyd vedrørende mobil bredbåndsdækning er uklar. Hvis bestemmel-
sen om, at medlemsstaterne skal sikre høj kvalitet i dækningen, herunder ved ha-
stigheder på mindst 30 Mbit/s både indendørs og udendørs, skal forstås derhen, at
det skal være et vilkår i tilladelser til at anvende 700 MHz-frekvenserne, kan det
sandsynligvis have statsfinansielle konsekvenser i form af et potentielt mindre pro-
venu i den kommende auktion over tilladelserne og kunne medføre væsentlige
omkostninger for tilladelsesindehaverne. Kommissionen har imidlertid på et møde i
den relevante rådsarbejdsgruppe oplyst, at der med forslaget ikke fastsættes obli-
gatoriske dækningskrav.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om en harmoniseret tilgang til an-
vendelsen af UHF-frekvensbåndet. Regeringen vil arbejde for, at afgørelsen
ikke begrænser medlemsstaternes mulighed for eventuel introduktion af ny
teknologi og lægger vægt på, at medlemsstaternes mulighed for at fastsætte
dækningskrav ikke begrænses.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/8
www.efkm.dk
kom (2016) 0043 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelsen af 470-790 MHz-frekvensbåndet i EU
1605023_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har den 2. februar 2016 offentliggjort forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse om anvendelsen af 470-790 MHz-
frekvensbåndet i EU (Kom-nr. (2016) 43).
Frekvensbåndet 470-790 MHz (”UHF-båndet”) anvendes i dag primært til antenne-
tv i Danmark og i resten af EU. Kommissionens forslag fremsættes i forlængelse af
beslutninger vedtaget af Den Internationale Telekommunikationsunion (ITU) og
forudgående undersøgelser i EU-regi. På den globale radiokommunikationskonfe-
rence i 2012 (WRC-12) vedtog ITU således, at 700 MHz-frekvensbåndet skulle
allokeres til både radio-/tv-spredning og mobiltjenester i region 1 (Europa og Afrika)
fra 2015.
WRC-15, som fandt sted i november 2015, markerede afslutningen på de internati-
onale forhandlinger om tekniske og reguleringsmæssige parametre for brug af 700
MHz-frekvensbåndet til trådløst bredbånd. Det giver en sjælden mulighed for at
foretage en næsten global harmonisering af dette frekvensbånd til brug for trådløst
bredbånd. WRC-15 fastholdt desuden den eksklusive allokering af 470-694 MHz-
frekvensbåndet ("frekvensbåndet under 700 MHz") til radio-/tv-spredning i region 1.
Den tidligere EU-kommissær Pascal Lamy har stået i spidsen for at udarbejde en
rapport med anbefalinger om den fremtidige brug af UHF-båndet på grundlag af
bidrag fra en gruppe af repræsentanter for mobil-, radio-/tv- og mediesektoren (La-
my-rapporten). Rapporten anbefaler at reallokere 700 MHz-frekvensbåndet til tråd-
løst bredbånd, og at frekvensbåndet under 700 MHz fortsat anvendes til antenne-
tv.
Kommissionens offentlige høring om Lamy-rapporten viste, at der var støtte til en
koordineret EU-foranstaltning. Sideløbende hermed vedtog frekvenspolitikgruppen
(RSPG) en udtalelse
1
, som også støtter en koordineret EU-tilgang til trådløst bred-
bånd i 700 MHz-frekvensbåndet. RSPG anbefalede i sin udtalelse visse harmonise-
rede tekniske betingelser og en fælles frist for brug af 700 MHz-frekvensbåndet til
trådløst bredbånd og langsigtet brug af frekvensbåndet under 700 MHz til antenne-
tv.
Afgørelsen er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
1
Dokument RSPG15-595, link:
http://rspg-spectrum.eu/wp-
content/uploads/2013/05/RSPG15-595_final-RSPG_opinion_UHF.pdf
Side 2/8
kom (2016) 0043 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelsen af 470-790 MHz-frekvensbåndet i EU
1605023_0003.png
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag bidrager til målet om at tilvejebringe yderligere 1200 MHz til
trådløst bredbånd, som er en af de vigtigste målsætninger i Europa-Parlamentets
og Rådets afgørelse nr. 2012/243/EU om indførelse af et flerårigt radiofrekvenspoli-
tikprogram. Forslaget fremmer også den videre udvikling af innovative audiovisuelle
medietjenester i overensstemmelse med målsætningerne om et radiofrekvenspoli-
tikprogram og stemmer overens med tilladelsesdirektivet
2
og rammedirektivet
3
,
særlig artikel 9 og 9a i sidstnævnte.
Kommissionens forslag indeholder tre primære elementer. For det første er der
frister for omlægningen af brugen af 700 MHz-frekvensbåndet fra antenne-tv til
trådløse elektroniske bredbåndskommunikationstjenester i overensstemmelse med
harmoniserede tekniske betingelser på EU-plan.
For det andet er der bestemmelser, som skal lette overgangen ved den ændrede
anvendelse af frekvenser i UHF-båndet.
For det tredje er der bestemmelser om langsigtet brug af frekvensbåndet under 700
MHz, herunder om evaluering og revision af disse bestemmelser.
Forslaget indeholder, for så vidt angår 700 MHz-frekvensbåndet, forslag om bin-
dende fælles frister for medlemsstaternes omlægning af brugen af 700 MHz-
frekvensbåndet til trådløst bredbånd:
Grænseoverskridende koordineringsaftaler skal være indgået senest ved
udgangen af 2017.
700 MHz-frekvensbåndet skal stilles til rådighed, så det effektivt kan an-
vendes til trådløse elektroniske bredbåndskommunikationstjenester inden
udgangen af juni 2020 i overensstemmelse med Europa-Kommissionens
gennemførelsesafgørelse om de harmoniserede tekniske betingelser for
brug af båndet.
Tilladelser udstedt til 700 MHz-frekvensbåndet skal kunne overdrages.
Ved udstedelse af tilladelser til anvendelse af 700 MHz skal medlemsstaterne sikre
en høj kvalitet i dækningen, herunder ved hastigheder på mindst 30 Mbit/s, både
indendørs og udendørs, eventuelt geografisk afgrænset og eventuelt med betingel-
ser, der letter eller tilskynder til deling af netinfrastruktur eller frekvenser.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles
rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (rammedi-
rektivet) (EFT L 108 af 24.4.2002, s. 33).
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/20/EF af 7. marts 2002 om tilladel-
ser til elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (tilladelsesdirektivet) (EFT L
108 af 24.4.2002, s. 21).
Side 3/8
kom (2016) 0043 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelsen af 470-790 MHz-frekvensbåndet i EU
1605023_0004.png
I forhold til resten af UHF-båndet (470-694 MHz) foreslår Kommissionen, at med-
lemsstaterne skal sikre, at dette bånd også på lang sigt kan anvendes til jordbase-
ret distribution af audiovisuelle medietjenester, herunder gratis antenne-tv, til et
bredt publikum, og til trådløst PMSE-lydudstyr (trådløse mikrofoner m.v.). Enhver
anden anvendelse af frekvensbåndet må ikke forstyrre andre landes brug af fre-
kvenserne til dette formål.
Medlemsstaterne har også mulighed for at anvende frekvensbåndet under 700
MHz til elektroniske kommunikationstjenester, der leveres på anden vis end via tv-
spredningsnet (DTT). Det skal i så fald udelukkende være til downlink (dvs. til
download fra nettet til modtageterminaler som tv-apparater eller tablets).
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne senest den 30. juni 2017 skal offent-
liggøre deres nationale køreplaner for omlægning af brugen af 700 MHz- frekvens-
båndet til trådløst bredbånd og den relevante overgangsproces for hele UHF-
båndet. Formålet er at sikre, at konsekvenserne for borgere og virksomheder kan
begrænses ved hjælp af en gennemsigtig proces.
Endelig skal Kommissionen inden 2025 i samarbejde med medlemsstaterne evalu-
ere brugen af frekvensbåndet under 700 MHz og rapportere konklusionerne til Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets skal høres. Der foreligger endnu ikke en holdning til forslaget,
der forventes behandlet i Europa-Parlamentets udvalg for Industri, Forskning og
Energi (ITRE).
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet er respekteret, eftersom medlemssta-
terne ikke enkeltvis kan opnå initiativets mål, mens det på samme tid giver mulig-
hed for at tage højde for nationale forhold (i både 700 MHz-frekvensbåndet og fre-
kvensbåndet under 700 MHz).
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering om, at nærhedsprincippet er over-
holdt.
6.
Gældende dansk ret
Lov nr. 475 af 12. juni 2009 om radiofrekvenser med senere ændringer
Bekendtgørelse nr. 1420 af 3. december 2015 om tilladelser til at anvende
radiofrekvenser
Bekendtgørelse nr. 758 af 1. juni 2015 om anvendelse af radiofrekvenser
uden tilladelse samt om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v.
Side 4/8
kom (2016) 0043 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelsen af 470-790 MHz-frekvensbåndet i EU
1605023_0005.png
Bekendtgørelse nr. 763 af 1. juni 2015 om fastlæggelse af rammerne for
anvendelse og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressour-
cer (frekvensplan)
Bekendtgørelse nr. 1129 af 1. december 2009 om overdragelse og tilbage-
levering af visse tilladelser til at anvende radiofrekvenser
Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 255 af 20.
marts 2014
Bekendtgørelse nr. 1287 af 8. november 2007 om Radio- og tv-nævnets
udbud af jordbaserede digitale tv-sendemuligheder
7. Konsekvenser
Der er i Danmark truffet politisk beslutning, jf. Aftale om vækstplan for digitalisering
i Danmark af 26. februar 2015, om at 700 MHz-frekvensbåndet skal anvendes til at
forbedre den mobile bredbåndsdækning ved udløb af de gældende tilladelser til
antenne-tv den 3. april 2020. Denne danske beslutning ligger inden for rammerne
af Kommissionens forslag.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den ovenfor nævnte politiske aftale og gennemførelse af Kommissionens forslag vil
kræve enkelte justeringer af bekendtgørelse om tilladelser til at anvende radiofre-
kvenser, bekendtgørelse om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt
om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v. og bekendtgørelse om fastlæggelse af
rammerne for anvendelse og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvens-
ressourcer (frekvensplan).
Økonomiske konsekvenser
Forslagets ordlyd vedrørende mobil bredbåndsdækning er uklar. Hvis Kommissio-
nens forslag om, at medlemsstaterne skal sikre høj kvalitet i dækningen, herunder
ved hastigheder på mindst 30 Mbit/s både indendørs og udendørs skal forstås der-
hen, at det skal være et vilkår i tilladelser til at anvende 700 MHz-frekvenserne, kan
det sandsynligvis have statsfinansielle konsekvenser i form af et potentielt mindre
provenu i den kommende auktion over tilladelserne, som forventes holdt senest i
2019. Deltagere i auktionen må antages at ville tage højde for de investeringer,
som de efterfølgende vil skulle afholde for at opbygge en infrastruktur til at opfylde
dækningskravet med, når de skal byde i auktionen. Desuden kan et dækningskrav
med dette indhold have indflydelse på potentielle budgiveres vilje eller evne til i det
hele taget at deltage i auktionen, da omkostningerne, som opfyldelse af dæknings-
kravet vil medføre, kan vise sig at være for store i forhold til, hvad frekvenserne er
værd. Kommissionen har imidlertid på et møde i den relevante rådsarbejdsgruppe
oplyst, at der med forslaget ikke fastsættes obligatoriske dækningskrav. Forslagets
konsekvenser vil skulle analyseres nærmere.
Forslagets erhvervsøkonomiske konsekvenser, herunder hvor store omkostninger,
der vil skulle afholdes af kommende tilladelsesindehavere i Danmark for at opfylde
Side 5/8
kom (2016) 0043 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelsen af 470-790 MHz-frekvensbåndet i EU
1605023_0006.png
et eventuelt dækningskrav om mobile bredbåndstjenester på mindst 30 Mbit/s både
indendørs og udendørs, vil skulle analyseres nærmere. Det vurderes på det fore-
liggende grundlag, at opbygning af en infrastruktur til brug for at opfylde dæknings-
kravet vil kunne medføre væsentlige omkostninger for tilladelsesindehaverne.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget i artikel 4, om at frekvenserne i 470-694 MHz båndet fremover også vil
kunne anvendes til andre elektroniske kommunikationstjenester end broadcast
(dog kun downlink), kan muligvis som følge af usikkerhed om forretningsmodellen
på sigt reducere interessen hos potentielle bydere ved et kommende nationalt ud-
bud af frekvenserne til en DTT-gatekeeper. Vil ingen byde, vil der ikke længere
blive distribueret kommercielt antenne-tv i Danmark. På den anden side sikrer for-
slaget en hensigtsmæssig fleksibilitet for medlemsstater, som i fremtiden måtte
ønske at anvende frekvensbåndet til udbygning af mobilt bredbånd.
Gennemførelse af Kommissionens forslag forventes ikke at indebære andre konse-
kvenser.
8. Høring
Forslaget er den 3. februar 2016 sendt i høring til Specialudvalget for Energi-, For-
synings- og Klimapolitik med svarfrist den 10. februar 2016. Følgende høringssvar
er modtaget:
DR støtter den fælles frist for at stille 700 MHz-frekvensbåndet til rådighed for ef-
fektiv anvendelse til trådløse elektroniske bredbåndskommunikationstjenester, så
længe denne falder efter den nationale skæringsdato for inddragelsen af 700 MHz-
frekvensbåndet til mobilt bredbånd den 3. april 2020. DR anfører dog videre, at det
anses for nødvendigt med en overgangsperiode i tillæg til skæringsdatoen. Det
skyldes, at det, særligt på Bornholm, vil være nødvendigt at anvende tv-kanaler i
700 MHz-frekvensbåndet efter skæringsdatoen i en overgangsperiode.
DR anfører videre, at frekvensbåndet under 700 MHz frem til 2030 skal være dedi-
keret til distribution af tv med nutidens sendenet.
Landbrug & Fødevarer finder det positivt, at medlemslandene selv kan vurdere, i
hvilken udstrækning frekvensbånd under 700 MHz skal anvendes til DTT (og
PMSE). Landbrug og Fødevarer støtter en koordineret EU-foranstaltning for alloke-
ring af 700 MHz-frekvensbåndet til trådløst bredbånd kombineret med strategi for
udbredelsen og harmonisering af tekniske betingelser, da det vil fremme kvalitet,
hastighed og billigere udstyr.
Landbrug & Fødevarer foreslår følgende ændringer: Under henvisning til de alvorli-
ge aktuelle mangler i effektivt bredbånd i landdistrikter ønskes tidsfristen i artikel 1
stykke 1, artikel 2, artikel 5 og artikel 6 gjort kortere. I artikel 3 foreslås ”i
forudbe-
Side 6/8
kom (2016) 0043 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelsen af 470-790 MHz-frekvensbåndet i EU
1605023_0007.png
stemte nationale prioriterede områder”
ændret til ”nationale
områder der er mangel-
fuld forsynet med bredbånd via andre teknikker”.
TeliaSonera støtter Kommissionens forslag om den fremtidige anvendelse af fre-
kvensbåndet 470-790 MHz. TeliaSonera anfører, at frekvensbåndet bør stilles til
rådighed for mobile tjenester snarest muligt.
TI (Teleindustrien) er positivt stemt over for, at der i EU søges defineret fælles
rammer for udnyttelsen af særligt 700 MHz-frekvensbåndet men i et vist omfang
også frekvensbåndet fra 470-694 MHz. TI ser dog gerne datoen for frigørelse af
700 MHz-frekvensbåndet fremrykket. TI finder forslaget i art. 3 om dækning med
mindst 30 Mbit/s, både indendørs og udendørs, unødigt stramt. TI støtter forslaget
om mulighed for fleksibel anvendelse af 470-694 MHz, men finder at ordlyden om
at frekvensbåndet kun kan benyttes til downlink, på forhånd begrænser en fremtidig
udnyttelse af dette frekvensbånd unødigt.
DI Digital bakker op om Kommissionens bestræbelser for at styrke den digitale
infrastruktur og dermed digitaliseringen af den europæiske økonomi. Det er særligt
positivt, at Kommissionens forslag tager udgangspunkt i tjeneste- og teknologineu-
tralitet, som vil være afgørende for udviklingen af mobilt bredbånd og 5G i særde-
leshed. DI opfordrer til, at Kommissionens forslag inddrager overvejelser om, hvor-
ledes medlemsstaterne som frekvensejere og -sælgere bedst muligt minimerer
migrationsomkostningerne for broadcastere, DTT-operatører samt forbrugere.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der er opbakning til forslagets overordnede formål om en harmo-
niseret tilgang til anvendelsen af UHF-båndet. Det forventes herudover, at flere
medlemsstater vil være kritiske over for fristen i juni 2020 for anvendelse af fre-
kvenserne til mobilt bredbånd og bestemmelsen om det foreslåede dækningskrav.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at sikre en harmoniseret tilgang til
anvendelsen af UHF-båndet, som vil understøtte anvendelsen af 700 MHz til mobilt
bredbånd i Danmark og overgangen til en ny frekvensplan for antenne-tv.
Regeringen vil arbejde for, at 700 MHz-frekvensbåndet kan anvendes til trådløst
bredbånd efter udgangen af juni 2020, og at eventuelle begrænsninger som følge
af nabolandes fortsatte brug af 700 MHz til antenne-tv afklares og begrænses mest
muligt med henblik på at muliggøre anvendelse af 700 MHz til trådløst bredbånd og
samtidig sikre en hensigtsmæssig overgang til en ny frekvensplan for antenne-tv.
Regeringen vil arbejde for, at afgørelsen ikke begrænser medlemsstaternes mulig-
hed for eventuel introduktion af ny teknologi. Konsekvenserne af forslagets artikel
Side 7/8
kom (2016) 0043 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelsen af 470-790 MHz-frekvensbåndet i EU
1605023_0008.png
4, herunder den omtalte mulighed for at anvende frekvenserne til andet end bro-
adcast af tv, skal analyseres nærmere.
Der er uklarhed over, om forslaget fastlægger, hvordan dækningskrav i tilladelser til
at anvende frekvenser konkret skal fastsættes. Hvis det er tilfældet, vil det begræn-
se medlemsstaternes mulighed for at fastsætte specifikke nationale krav i forbin-
delse med en kommende auktion over 700 MHz-frekvenserne. Det gælder mulig-
heden for at tage hensyn til nationale forskelle ved fastsættelsen af dækningskrav i
tilladelserne, herunder den eksisterende dækning og konkurrenceforhold. Regerin-
gen lægger vægt på, at afgørelsen ikke indeholder dækningskrav, som begrænser
medlemsstaternes mulighed for at fastsætte konkrete dækningskrav i deres tilladel-
ser og i den forbindelse at tage særlige, nationale omstændigheder i betragtning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Side 8/8