Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0052 Bilag 3
Offentligt
1609350_0001.png
FAKTAARK - FOLKETINGETS EU-KONSULENTENHED / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
2016
Ændring af forordningen om
gasforsyningssikkerhed
HVAD ER PROBLEMET?
Ifølge Kommissionen er der ef-
ter vedtagelsen af den oprinde-
lige forordning om gasforsy-
ningssikkerhed stadig risiko for
gasmangel i dele af EU. Det
skyldes spændingerne mellem
EU, Ukraine og Rusland.
FORSLAGET BESTÅR AF
Kommissionen vil indføre et so-
lidaritetsprincip. Formålet er at
sikre den basale energiforsy-
ning mellem nabolande, hvis
der opstår en energiforsynings-
krise. Kommissionen vil oprette
9 regioner, hvor målet er en
klarere definition af risici. Det
foreslås, at Danmark sammen
med Sverige udgør en samlet
region.
Kommissionen ønsker automa-
tisk at blive notificeret om ind-
holdet af gaskontrakter, hvis de
har en varighed på mere end 1
år, og hvis kontrakten mellem
en leverandør og en køber
dækker mere end 40 pct. af
markedet i en medlemsstat.
FRIVILLIGE GASINDKØB
Kommissionen har tidligere
barslet med idéen om en fælles
central indkøbsmekanisme af
gas, så EU’s forhandlingsposi-
tion kunne styrkes. I det aktu-
elle forslag er der alene tale om
en frivillig ordning.
NÆRHEDSPRINCIPPET
Folketinget skal senest 27.
april 2016 afslutte sit nærheds-
tjek af forslaget. Energi-, Forsy-
nings- og Klimaudvalget skal
gerne komme med sin indstil-
ling til Europaudvalget senest
den 6. april 2016.
Regeringen vurderer, at nær-
hedsprincippet er overholdt.
Folketinget har også mulighed
for over for Kommissionen at
komme med bemærkninger til
forslagets politiske indhold.
Hvad foreslår Kommissionen med ændringen?
Kommissionen fremlagde den 16.
februar 2016 sin pakke om energi-
forsyningssikkerhed.
Ud over forslaget til forordningen
om gasforsyningssikkerhed, inde-
holder pakken en afgørelse om
mellemstatslige aftaler om energi
og en strategi for flydende natur-
gas (LNG) og gaslagre.
Kommissionen
præsenterede
desuden en strategi for opvarm-
ning og køling af bygninger og in-
dustrianlæg.
Gasforsyningssikkerhed
Kommissionen vil med forslaget
om gasforsyningssikkerhed sikre,
at alle medlemsstaterne tager
hånd om det potentielle problem
og konsekvenserne ved manglen
på gas som energikilde.
Ændringen skal gennemføre de
forslag, der er allerede er fremlagt
i strategien for Energiunionen og
energisikkerhedsstrategien.
Samtidig hænger forslaget sam-
men med EU’s transeuropæiske
energinet (TEN-E), der er et støt-
teprogram til energiinfrastruktur.
Solidaritetsprincippet
Kommissionen vil fremme en
mere koordineret regional tilgang.
Derfor foreslås det, at Kommissio-
nen at indfører et såkaldt solidari-
tetsprincip, som skal sikre den ba-
sale energiforsyning mellem na-
bolande, hvis der opstår en alvor-
lig energiforsyningskrise.
Hvis et medlemsland erklærer, at
der er tale om en nødsituation,
kan det betyde, at der skal frigøres
gasmængder fra et andet med-
lemsland, som landet deler
grænse med.
EU’s medlemslande vil som en
sidste udvej forpligte sig til at stille
energi til rådighed til husstande og
væsentlige samfundsområder.
Dette kan ramme såkaldte ikke-
beskyttede kunder, f.eks. private
forbrugere eller virksomheder, da
væsentlige
samfundsområder,
som f.eks. sundhedssektoren eller
fjernvarmeanlæg, i visse tilfælde
har forrang til leverancerne af gas.
Øget gennemsigtighed
Kommissionen vil automatisk in-
formeres om indholdet af gas-
kontrakter, hvis de har en varig-
hed på mere end 1 år, og hvis kon-
trakten mellem en leverandør og
en køber dækker mere end 40 pct.
af markedet en medlemsstat.
Kommissionen vil sikre, at mel-
lemstatslige aftaler, som indgås af
medlemsstaterne med lande uden
for EU, og som kan påvirke gas-
forsyningssikkerheden i EU, over-
holder EU-lovgivningen fuldt ud.
GASIMPORT BLANDT EU’S MEDLEMSLANDE
Naturgas repræsenterede i 2013 25 pct. af EU’s samlede energifor-
brug. Dette forventes at være stabilt de kommende år. I 2013 impor-
terede EU 65 pct. af det samlede gasforbrug. 39 pct. af den importe-
rede gas kom fra Rusland, 30 pct. fra Norge og 13 pct. fra Algeriet.
De største gasproducenter i EU var Holland, som stod for 47 pct. af
den samlede gasproduktion i EU, mens Storbritannien stod for 25 pct.
I 2014 var alene Danmark og Holland neteksportører af gas. Samtlige
andre EU-medlemsstater, på nær Rumænien og Kroatien, havde alle
en importandel på over 70 pct. af deres nationale gasforbrug.
KOM (2016) 0052
FREMSAT 16. FEBRUAR 2016