Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0271 Bilag 1
Offentligt
1660780_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Unions
Asylagentur og om ophævelse af forordning (EU) nr. 439/2010
KOM(2016) 271 endelig
Nyt notat
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om Den Europæiske Unions Asylagentur.
Formålet med forslaget er at styrke det nuværende Europæiske Asylstøttekontors (EASO)
rolle og udvikle det til et fuldt udbygget agentur og ekspertisecenter, som fremmer gen-
nemførelsen af det fælles europæiske asylsystem og forbedrer dets funktionsmåde. En
væsentlig opgave for det nye agentur bliver at overvåge medlemsstaternes gennemførelse
af de fælles europæiske asylregler, herunder Dublin-forordningen, og at yde medlemssta-
terne en styrket operationel og teknisk bistand. Agenturet får desuden til opgave at styrke
det praktiske samarbejde og informationsudvekslingen blandt medlemsstaterne, under-
støtte en bæredygtig og rimelig fordeling af ansøgninger om international beskyttelse,
føre tilsyn med kapaciteten ved medlemsstaternes asyl- og modtagelsessystemer samt
sikre konvergens ved vurderingen af ansøgninger om international beskyttelse i EU. For-
slaget er omfattet af retsforbeholdet. Nærhedsprincippet vurderes opfyldt. Forslaget vur-
deres ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen er
generelt positivt indstillet over for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2016) 271 af 4. maj 2016 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om Det Europæiske Unions Asylagentur. Forslaget er
oversendt til Rådet den 1. juli 2016 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjem-
mel i TEUF artikel 78, stk. 1 og 2, om den fælles asylpolitik. Ved forslaget ophæves forord-
ning (EU) nr. 439/2010 om Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO).
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget om Det Europæiske Unions Asylagentur er fremsat som led i Kommissionens
første pakke af lovforslag til reform af det fælles europæiske asylsystem. Forslagene er en
udmøntning af Kommissionens meddelelse af 6. april 2016 om en reform af det fælles
europæiske asylsystem og om fremme af lovlige migrationsveje til Europa.
24. august 2016
Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Sagsbehandler
Frederik Sundgaard Land
Tel.
Mail
61 98 34 91
[email protected]
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Side
1/6
kom (2016) 0271 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Asylagentur
1660780_0002.png
Forslaget fremsættes sammen med to andre forslag, nemlig et forslag til reform af Dublin-
forordningen og et forslag om ændring af Eurodac-forordningen. Det bemærkes, at der
udarbejdes særskilte grund- og nærhedsnotater for hvert af ovennævnte forslag.
Med forslaget omdannes EASO til et agentur - ”Den Europæiske Unions Asylagentur”.
Ifølge Kommissionen er agenturet et af de værktøjer, der kan tages i brug for effektivt at
håndtere de strukturelle svagheder i det fælles europæiske asylsystem, som kun er blevet
forværret af det store og ukontrollerede antal migranter og asylansøgere, der er ankom-
met til EU, navnlig i løbet af det seneste år.
Danmark har hidtil bidraget til det praktiske samarbejde mellem medlemsstaterne på
asylområdet i regi af EASO. Som i den nuværende forordning fremgår det således af for-
slaget, at asylagenturet fremmer det operationelle samarbejde med Danmark, og at en
dansk repræsentant inviteres til at deltage på alle bestyrelsens møder, dog uden stemme-
ret.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at styrke EASO’s rolle og udvikle det til et fuldt udbygget agen-
tur og ekspertisecenter, som fremmer gennemførelsen af det fælles europæiske asylsy-
stem og forbedrer dets funktionsmåde. Agenturets mandat, der bygger på EASO’s mandat,
udvides i det væsentlige på fem overordnede områder med henblik på at:
styrke det praktiske samarbejde og informationsudveksling blandt medlemsstaterne
fremme EU-retten og de operationelle standarder for at sikre ensartet anvendelse af
de retlige rammer på asylområdet
sikre øget konvergens i vurderingen af behov for beskyttelse på tværs af EU
overvåge og vurdere gennemførelsen af det fælles europæiske asylsystem, og
yde øget operationel og teknisk bistand til medlemsstaternes forvaltning af asyl- og
modtagelsessystemerne, navnlig hvis de er under et uforholdsmæssigt stort pres.
Det praktiske samarbejde og udveksling af oplysninger om asyl
Som hidtil har asylagenturet til opgave at lette, koordinere og styrke det praktiske samar-
bejde og informationsudvekslingen blandt medlemsstaterne. Som noget nyt forpligter
forslaget medlemsstaterne til at samarbejde og udveksle oplysninger, hvilket for nuvæ-
rende sker på frivillig basis. Som ekspertisecenter skal Asylagenturet opbygge sin egen
kapacitet til at indsamle og analysere oplysninger om asylsituationen i EU og tredjelande
med henblik på tidlig varsling og beredskab.
Endvidere skal asylagenturet videreudvikle og øge sine aktiviteter i forhold til uddannelse
til medlemsstaternes nationale administrationer, herunder domstole og øvrige retsinstan-
ser med ansvar for asylspørgsmål, ligesom asylagenturet skal sikre, at eksperter, der del-
tager på asylstøttehold og asylindsatspuljen modtager relevant uddannelse.
Øget konvergens i vurderingen af behov for beskyttelse på tværs af EU
Som svar på Rådets konklusioner af 21. april 2016 om konvergens i afgørelsespraksis på
asylområdet har agenturet fået til opgave at sikre øget konvergens og afhjælpe forskelle i
vurderingen af ansøgninger om international beskyttelse, idet agenturet skal koordinere
Side
2/6
kom (2016) 0271 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Asylagentur
1660780_0003.png
medlemsstaternes bestræbelser på at udvikle en fælles analyse om situationen i tredje-
lande.
Endvidere skal agenturet bistå Kommissionen med at gennemgå situationen i tredjelande,
der står på EU’s fælles liste over sikre oprindelseslande, og i forbindelse med overvejelser
om at føje et tredjeland til denne liste.
Fremme EU-retten og de operationelle standarder på asylområdet
Asylagenturet kan på eget initiativ eller efter anmodning fra Kommissionen udarbejde dels
operationelle standarder for gennemførelsen af EU-retlige instrumenter på asylområdet,
dels indikatorer til brug for overvågning af overholdelsen af disse standarder. Agenturet
kan desuden udarbejde retningslinjer og bedste praksis, og medlemsstaterne kan anmode
agenturet om hjælp til anvende disse standarder mv..
Overvåge og vurdere gennemførelsen af det fælles europæiske asylsystem
En væsentlig opgave for det nye agentur bliver at overvåge og vurdere medlemsstaternes
gennemførelse af de fælles europæiske asylregler, herunder særligt asylproceduren, Dub-
linsystemet, anerkendelselsesprocenter samt arten og kvaliteten af den tildelte internati-
onale beskyttelse. Agenturet skal desuden kontrollere asyl- og modtagelsessystemerne og
medlemsstaternes kapacitet til at forvalte disse systemer effektivt, navnlig i perioder, hvor
der er et uforholdsmæssigt stort pres på disse systemer.
Ved hjælp af den overvågnings- og vurderingsmekanisme, som etableres ved forslaget,
skal asylagenturet sikre, at mangler ved systemet identificeres og afhjælpes i tide med
henblik på at fastholde en velordnet forvaltning af asyl- og modtagelsessystemet.
Med det flerårige program for agenturets overvågning og evaluering af medlemsstaternes
asyl- og modtagelsesforhold, der fastlægges af agenturets bestyrelse i samråd med Kom-
misionen, sikres det, at hver medlemsstats asyl- og modtagelsesforhold som minimum
overvåges én gang inden for hver periode på fem år.
Kommissionen og asylagenturet etablerer hold bestående af egne og Kommissionens
eksperter, som skal forestå overvågningen og udarbejde rapporter, som identificerer
eventuelle mangler. Bestyrelsen vedtager disse rapporter, idet der tages hensyn til even-
tuelle bemærkninger fra den pågældende medlemsstat, og sender dem til Kommissionen.
Den administrerende direktør forelægger den berørte medlemsstat udkast til henstillin-
ger, som omfatter de foranstaltninger, der vurderes nødvendige for at afhjælpe eventuelle
mangler i overvågningsrapporten. Bestyrelsen vedtager henstillingerne til medlemsstaten,
som skal fremlægge en handlingsplan med henblik på gennemførelse inden for højst ni
måneder.
Er der ikke fremlagt en handlingsplan inden for fristen og er manglerne så alvorlige, at det
er til fare for et velfungerende fælles europæisk asylsystem, foretager Kommissionen en
selvstændig vurdering af handlingsplanens og manglernes omfang. Kommissionen kan
herefter vedtage en henstilling til agenturet om at træffe visse foranstaltninger for at
hjælpe den pågældende medlemsstat. Hvis den pågældende medlemsstat ikke efterkom-
Side
3/6
kom (2016) 0271 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Asylagentur
1660780_0004.png
mer henstillingen og fortsat ikke opfylder sine forpligtelser, kan Kommissionen træffe en
gennemførelsesretsakt, der pålægge agenturet at gribe ind for at hjælpe medlemsstaten.
Yde øget operationel og teknisk bistand til medlemsstaterne
I lighed med forslaget om Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystebevogning, som
Kommissionen fremsatte den 15. december 2015, vil asylagenturet få en større rolle og
flere opgaver i forbindelse med den operationelle og tekniske bistand.
Bistanden omfatter bl.a. muligheden for at stille ekspertise til rådighed i form af asylstøt-
tehold med henblik på identifikation og registrering af tredjelandsstatsborgere, asylsags-
behandling, rådgivning og koordination af medlemsstatens etablering eller tilvejebringelse
af modtagefaciliteter mv. Asylstøtteholdene består af eksperter fra agenturets egne ræk-
ker, eksperter fra medlemsstaterne eller eksperter, som disse har udstationeret til agentu-
ret. Bistanden omfatter også muligheden for, at agenturet efter anmodning eller på eget
initiativ indsætter eksperter fra en asylindsatspulje bestående af eksperter fra medlems-
staterne i tilfælde, hvor en medlemsstats asyl- og modtagelsessystemer er udsat for et
uforholdsmæssigt stort pres, som stiller store og presserende krav til landets asyl- eller
modtagelsessystemer. For at sikre at eksperter står klar til øjeblikkelig indsættelse, fore-
slås det, at asylindsatspuljen skal bestå af en reserve på mindst 500 eksperter fra med-
lemsstaterne.
Den administrerende direktør og værtsmedlemsstaten aftaler en operationel plan, som
indeholder de nærmere betingelser for levering af operationel og teknisk bistand og ind-
sættelse af asylstøttehold eller eksperter fra asylindsatshold.
Asylagenturet kan selv gribe ind og hjælpe en medlemsstat, hvis den berørte medlemsstat
trods det uforholdsmæssigt store pres ikke anmoder om bistand fra agenturet, eller med-
lemsstaten ikke træffer tilstrækkelige foranstaltninger for at afhjælpe presset med den
konsekvens, at asyl- og modtagelsessystemerne bliver så ineffektive, at det er til fare for
et velfungerende fælles europæisk asylsystem. Ekstraordinært mange ansøgninger om
international beskyttelse, som en medlemsstat har ansvaret for, kan indikere et ufor-
holdsmæssigt stort pres.
I tilfælde af uforholdsmæssigt pres på medlemsstaternes asylsystem kan agenturet – uden
anmodning fra medlemstaterne - tilrettelægge og koordinere operationelle og tekniske
foranstaltninger. Hvis en medlemsstat i denne situation ikke anmoder agenturet om ope-
rationel og teknisk bistand eller ikke tager imod agenturets tilbud om en sådan bistand
eller ikke træffer hensigtsmæssige foranstaltninger for at afhjælpe et sådant pres eller
ikke efterkommer Kommissionens hesntilling om at træffe visse foranstaltninger, og der-
ved gør asyl- eller modtagelsessystemerne så ineffektive, at de truer det fælles europæi-
ske asylsystems funktion, kan Kommissionen vedtage en afgørelse i form af en gennemfø-
relsesretsakt og udpege en eller flere foranstaltninger, som agenturet skal gennemføre for
at støtte den pågældende medlemsstat.
Det foreslås også, at der etableres såkaldte migrationsstyringstøttehold, som kan indsæt-
tes i hotspotsområder, der er kendetegnet ved blandede migrationsstrømme. I sådanne
hotspotsområder skal migrationsstyringstøtteholdene bidrage til screening af tredjelands-
Side
4/6
kom (2016) 0271 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Asylagentur
1660780_0005.png
borgere, registrering af asylansøgere, og, efter anmodning fra medlemsstaten, behandling
af ansøgninger om international beskyttelse. Migrationsstøtteholdene skal desuden kunne
tilvejebringe oplysninger og levere støtte til ansøgere eller potentielle ansøgere om inter-
national beskyttelse.
Endelig lægges der i forslaget op til, at agenturet selv skal kunne erhverve eller lease tek-
niske udstyr.
Øvrige aspekter
Som et yderligere aspekt i forslaget foreslås, at samarbejdet med tredjelande, hvor asyl-
agenturet skal kunne indgå i det praktiske samarbejde mellem medlemsstaterne og tredje-
lande. Agenturet vil desuden kunne medvirke ved gennemførelsen af internationale afta-
ler, som EU indgår med tredjelande.
Med hensyn til genbosætning vil agenturet fortsat koordinere udvekslingen af oplysninger
og andre foranstaltninger, som medlemsstaterne træffer, herunder ordninger, der gen-
nemføres på EU-plan.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har henvist til, at ”…
det er i vores fælles interesse at sikre korrekt anven-
delse af de retlige rammer for asyl – gennem en samordnet indsats blandt medlemsstater-
ne med støtte fra Den Europæiske Unions Asylagentur – så vi kan sikre et stabilt, velordnet
og velfungerende fælles europæisk asylsystem, og da målene i dette forslag ikke i tilstræk-
kelig grad kan opnås af medlemsstaterne, men bedre kan nås på EU-plan, kan EU vedtage
foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet som omhandlet i artikel 5 i
traktaten om Den Europæiske Union.
Nærhedsprincippet vurderes at være opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget ikke har lovgivningsmæssige konsekvenser, da forslaget er om-
fattet af retsforbeholdet.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser, da forslaget er
omfattet af retsforbeholdet.
I forhold til EU-budgettet vurderer Kommissionen, at de samlede økonomiske ressourcer,
der kræves for at sætte agenturet i stand til at opfylde sin mission under det foreslåede
Side
5/6
kom (2016) 0271 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Asylagentur
1660780_0006.png
udvidede mandat, udgør 363,963 mio. EUR for perioden 2017-2020. Pga. retsforbeholdet
deltager Danmark ikke i finansieringen heraf.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, da
forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
6/6