Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0287 Bilag 2
Offentligt
1664068_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Kulturministeriet, 13. september 2016
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2010/13/EU om samordning af visse love og administrative bestemmelser i
medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester i betragtning af
de ændrede markedsforhold KOM(2016) 287
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.
Revideret grund- og nærhedsnotat af 13. september 2016 (ændringer markeret med
streg i margenen)
1. Resumé
EU-kommissionen har den 25. maj 2016 fremlagt et forslag til direktiv om ændring af
direktiv 2010/13/EU om samordning af visse love og administrative bestemmelser i
medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester i betragtning af de
ændrede markedsforhold. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF art. 53(1) om
samordning af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om adgang til
at optage og udøve selvstændig erhvervsvirksomhed sammenholdt med art. 62 om fri
udveksling af tjenesteydelser inden for Unionen og er oversendt til Rådet den 30. maj
2016 i dansk sprogversion.
Forslaget har til formål at modernisere direktivet om audiovisuelle medietjenester
(AVMS-direktivet) i lyset af den teknologiske udvikling, ændringer i medielandskabet
og ændringer i medieforbruget mhp. at skabe en fleksibel og fremtidssikret
reguleringsramme uden at ændre ved AVMS-direktivets grundlæggende formål om at
sikre den frie bevægelighed af audiovisuelle medietjenester i EU, beskytte forbrugere
samt fremme kulturel mangfoldighed og mediefrihed.
Regeringen støtter forslagets formål om at modernisere AVMS-direktivet til gavn for
mediesektoren og forbrugerne. Regeringen vurderer samtidig, at der er elementer i
forslaget, som vil skulle analyseres og konkretiseres nærmere.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, idet der dog
må påregnes et øget ressourceforbrug i forbindelse med administrationen af en række
af de foreslåede regler. Forslaget forventes ikke at have væsentlige
samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser. De administrative
konsekvenser for erhvervslivet ved det foreliggende forslag er således vurderet til at
være under 4 mio. kr. årligt.
2. Baggrund
Kommissionen har den 25. maj 2016 ved KOM(2016) 287 offentliggjort et forslag til
direktiv om ændring af direktiv 2010/13/EU om samordning af visse love og
Dok. nr. 16/01896-5
kom (2016) 0287 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om udbud af audiovisuelle medietjenester
Side 2
administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle
medietjenester i betragtning af de ændrede markedsforhold. Forslaget er fremsat
med hjemmel i TEUF art. 53(1) om samordning af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om adgang til at optage og udøve selvstændig
erhvervsvirksomhed sammenholdt med art. 62 om fri udveksling af tjenesteydelser
inden for Unionen og er oversendt til Rådet den 30. maj 2016 i dansk sprogversion.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet), der har til formål at
sikre den frie bevægelighed af audiovisuelle medietjenester i EU, beskytte forbrugere
samt fremme kulturel mangfoldighed og mediefrihed, indeholder en
minimumsregulering af traditionelt tv og on demand-tjenester. Direktivet hviler på
følgende hovedelementer:
Hjemlandskontrol af udbydere af audiovisuelle tjenester
(oprindelseslandsprincippet)
Frihed til at modtage og retransmittere audiovisuelle medietjenester fra andre
medlemsstater
Minimumsharmonisering af regler om blandt andet kommerciel kommunikation
(reklamer, sponsorering, produktplacering mv.), fremme af europæiske
audiovisuelle produktioner og beskyttelse af mindreårige
Administrativt samarbejde mellem medlemsstater og deres
reguleringsmyndigheder med henblik på at sikre direktivets anvendelse i
praksis.
Baggrund for forslaget er, at det i Kommissionens strategi for et digitalt indre
marked af 6. maj 2015 (KOM(2015) 192) bl.a. indgår, at Kommissionen i foråret 2016
vil fremsætte forslag til revision af AVMS-direktivet i lyset af de markedsmæssige,
forbrugsmæssige og teknologiske ændringer på det audiovisuelle område. I strategien
anføres, at fokusområder er direktivets anvendelsesområde samt karakteren af
regelsættet gældende for både traditionelle tv-udbydere og udbydere af on demand-
tjenester (særligt om fremme af europæiske værker), beskyttelse af mindreårige og
reklamereglerne.
Kommissionen gennemførte over sommeren 2015 – som led i en ”REFIT”-evaluering
om funktionaliteten af AVMS-direktivet og arbejdet med at fremlægge forslag til
revision af direktivet – en bred offentlig høring om direktivet med titlen ”En ramme
for mediesektoren i det 21. århundrede” med frist for svar den 30. september 2015
(”REFIT” er Kommissionens program for bedre og mere effektiv regulering).
Regeringen afgav den 30. september 2015 høringssvar til Kommissionen. Den
overordnede konklusion i REFIT-evalueringen er, at AVMS-direktivets formål
stadigvæk er relevante. Desuden konkluderes, at direktivets oprindelseslandsprincip
fungerer efter hensigten. Samtidig konkluderes, at der er forenklingspotentiale ift.
bl.a. de procedurer, der understøtter anvendelsen af oprindelseslandsprincippet, samt
nogle af reglerne om kommerciel kommunikation. Det konkluderes endvidere, at
nogle af direktivets andre regler ikke længere er egnet til at indfri direktivets formål.
kom (2016) 0287 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om udbud af audiovisuelle medietjenester
1664068_0003.png
Side 3
3. Formål og indhold
Kommissionen oplyser, at forslaget har til formål at modernisere AVMS-direktivet i
lyset af den teknologiske udvikling, ændringer i medielandskabet og ændringer i
medieforbruget. Der henvises i forslaget til den stigende konvergens mellem tv og
tjenester distribueret over internettet samt et stigende on-demand forbrug af
audiovisuelt indhold. Der henvises desuden til, at særligt yngre forbrugere tilgår
videoer, herunder brugerskabt indhold, på internettet, og til at traditionelle tv-
udbydere udvider deres aktiviteter online, og at nye udbydere af audiovisuelt indhold
via nettet som eksempelvis video on-demand tjenester (eksempelvis Netflix) og
videodelingsplatforme (eksempelvis YouTube) bliver stærkere og konkurrerer om
samme publikum. Samtidig henvises til, at der i dag gælder forskellige regler og
varierende forbrugerbeskyttelsesniveau for traditionelt tv, video on-demand tjenester
og brugerskabt indhold. Hensigten med forslaget er ifølge Kommissionen at skabe en
moderniseret, fleksibel og fremtidssikret reguleringsramme uden at ændre ved
AVMS-direktivets grundlæggende formål om at sikre den frie bevægelighed af
audiovisuelle medietjenester i EU, beskytte forbrugere samt fremme kulturel
mangfoldighed og mediefrihed.
Kommissionen oplyser, at forslaget supplerer eksisterende EU-regulering, herunder
særligt direktiv 2000/31/EU om e-handel, direktiv 2003/33/EU om reklame for
tobaksvarer og sponsorering til fordel for disse, direktiv 2005/29/EU om
virksomheders urimelige handelspraksis og direktiv 2011/93/EU om bekæmpelse af
seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi. Desuden oplyser
Kommissionen, at forslaget ikke adresserer tilgængelighed for handicappede henset
til, at Kommissionen i december 2015 fremsatte forslag til horisontalt direktiv om
tilgængelighedskrav til en række produkter og tjenesteydelser, herunder
audiovisuelle medietjenester (KOM(2015) 615).
Hovedelementer i direktivforslaget er følgende:
Oprindelseslandsprincippet mv. (artikel 2, 3 og 4)
Oprindelseslandsprincippet for udbydere af audiovisuelle medietjenester opretholdes
samtidig med, at der sker en forenkling af reglerne om hvilket land, der har
jurisdiktion, samt forbedring af procedurer i tilfælde af undtagelser fra
oprindelseslandsprincippet og for princippet om modtagefrihed.
Udvidelse af direktivets anvendelsesområde (artikel 28a og 28b)
Direktivets anvendelsesområde udvides til at omfatte tjenester med
videodelingsplatforme såsom YouTube, som organiserer indhold, men ikke har et
redaktionelt ansvar for indholdet. Der foreslås en forpligtelse for medlemsstater til at
sikre, at udbydere af videodelingsplatforme, fortrinsvis gennem samregulering,
indfører passende foranstaltninger, der skal beskytte mindreårige mod skadeligt
indhold og beskytte alle borgere mod tilskyndelse til had. Foranstaltninger omfatter
brugerværktøjer til at anmelde og mærke skadeligt indhold samt systemer til alders-
og forældrekontrol. Kommissionen oplyser, at forslaget er med respekt for
bestemmelserne i e-handelsdirektivets art. 14 og 15. Der lægges op til en
kom (2016) 0287 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om udbud af audiovisuelle medietjenester
1664068_0004.png
Side 4
maksimumharmonisering på området, idet der dog vil være adgang til at indføre
strengere foranstaltninger ift. ulovligt indhold i overensstemmelse med e-
handelsdirektivet og direktivet om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel
udnyttelse af børn og børnepornografi. Desuden lægges op til, at e-handelsdirektivets
oprindelseslandssystem udvides til at omfatte udbydere af videodelingsplatforme, der
ikke er etableret i en medlemsstat, men har et moderselskab, et datterselskab eller
anden virksomhed med en sådan etablering.
Øget brug af selv- og samregulering
Der foreslås øget brug af selv- og samregulering samt evt. iværksættelse af EU-
adfærdskodeks/samregulering på en række områder.
Styrkelse af tilsynsmyndigheders uafhængighed og ERGA’s rolle (art. 30 og 30a)
Et revideret direktiv vil fortsat være baseret på minimumsharmonisering (med
undtagelse af reguleringen af videodelingsplatforme som omtalt ovenfor). Der
foreslås indført regler om styrkelse af de myndigheder, der fører tilsyn med det
audiovisuelle område ift. disse myndigheders uafhængighed af regeringer,
interessenter mv., samt indføjelse i direktivet af den i 2014 nedsatte gruppe af
europæiske tilsynsmyndigheder ”ERGA” mhp. rådgivning mv. af Kommissionen.
ERGA foreslås som nye opgaver at afgive udtalelser efter anmodning fra
Kommissionen om jurisdiktionsspørgsmål og adfærdskodekser mv.
Tilgængelighedstjenester til handicappede
Direktivets nuværende regler om, at medlemsstater skal tilskynde
medietjenesteudbydere til at sikre, at deres tjenester gradvis bliver tilgængelige for
syns- og hørehæmmede, foreslås ophævet under henvisning til Kommissionens
fremsatte forslag til horisontalt tilgængelighedsdirektiv, hvor der foreslås strengere
fælles tilgængelighedskrav for bl.a. audiovisuelle medietjenester.
Beskyttelse af mindreårige (art. 6a og art. 12)
Der foreslås ens regler for beskyttelse af mindreårige i forhold til skadeligt indhold
for traditionelt tv og on demand- tjenester. Ved forslaget øges beskyttelsesniveauet
for mindreårige ift. on demand-tjenester. Det mest skadelige indhold såsom
umotiveret vold og pornografi skal være underlagt de strengest mulige
foranstaltninger såsom kryptering og effektiv forældrekontrol. Samtidig opfordres til
samregulering og evt. EU-adfærdskodekser vedr. indholdsbeskrivelse af skadeligt
indhold.
Fremme af europæisk indhold (art. 13)
Der foreslås en skærpelse af direktivets nuværende regler om, at on demand-
tjenester ved passende midler skal fremme produktion af og adgang til europæiske
programmer til, at tjenesterne skal sikre, at mindst 20 % af deres programkataloger
udgøres af europæisk indhold, og at dette indhold får en fremtrædende plads.
Desuden foreslås, at medlemsstaterne vil kunne anmode leverandører af on-demand
tjenester i deres land om at bidrage finansielt til europæiske produktioner samt
under nærmere angivne betingelser også leverandører etableret i en anden
medlemsstat, der målretter deres virksomhed til den pågældende medlemsstat. Der
kom (2016) 0287 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om udbud af audiovisuelle medietjenester
1664068_0005.png
Side 5
er mulighed for undtagelse af kravene for on demand-tjenester med lav omsætning
eller lille målgruppe og for små virksomheder.
Kommerciel kommunikation (art. 9(2) og (4), 11, 20 og 23)
Det foreslås at give både tv-udbydere og on demand-tjenester mere fleksibilitet vedr.
produktplacering og sponsorering samt for tv mere fleksibilitet med hensyn til,
hvornår der kan vises reklamer. I forhold til sidstnævnte foreslås, at det samlede loft
på 20 % af sendetiden opretholdes mellem kl. 7-23, men i stedet for den nuværende
regel om 12 minutter pr. time foreslås en regel, der tillader tv-stationerne frit at
vælge, hvornår reklamerne vises i løbet af dagen. Desuden foreslås adgang til
hyppigere afbrydelser af film og nyheder. På den anden side foreslås, at
medlemsstater og Kommissionen skal tilskynde til udvikling af selv- og
samreguleringsadfærdskodeks vedr. underlødig audiovisuel kommerciel
kommunikation i børneprogrammer om usunde fødevarer samt vedr. alkoholiske
drikkevarer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Kulturudvalg forventes at afgive en betænkning om forslaget i
december 2016 med henblik på vedtagelse på et plenarmøde i januar 2017.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt. Kommissionen henviser
til, at EU-dimensionen i forhold til det audiovisuelle marked løbende bliver større
særligt i lyset af online-stigningen og det forhold, at tv-kanaler bliver mere
internationale. Kommissionen finder, at forslaget både overholder nærheds- og
proportionalitetsprincippet ved generelt at opretholde en tilgang med
minimumsharmonisering samt forbedring af procedurer i tilfælde af undtagelser fra
oprindelseslandsprincippet og for princippet om modtagefrihed. Kommissionen
finder, at medlemsstater herved vil kunne tage hensyn til nationale forhold. Under
hensyn til, at AMVS-direktivet indeholder en minimumsharmonisering, finder
Kommissionen, at de eksisterende regler alene kan forenkles på EU-niveau. Med
hensyn til den foreslåede udvidelse af direktivets anvendelsesområde til at omfatte
videodelingsplatforme vurderer Kommissionen, at EU-handling sikrer sammenhæng
med de tjenester, der allerede er omfattet af direktivet. Desuden henviser
Kommissionen til, at maksimumharmonisering på området forhindrer evt. fremtidig
fragmentering som følge af nationale indgreb.
Regeringen finder, at den grænseoverskridende karakter af de audiovisuelle
medietjenester og videodelingsplatforme gør en EU-regulering nødvendig for at
kunne sikre de værdier, der understøtter reguleringen af de audiovisuelle
medietjenester og videodelingsplatforme, herunder mediepluralisme og mediefrihed,
fremme af kulturel mangfoldighed og beskyttelse af forbrugere, herunder
mindreårige. Regeringen kan derfor på det foreliggende grundlag tilslutte sig
Kommissionens betragtninger omkring nærhedsprincippet
6. Gældende dansk ret
AVMS-direktivet
er implementeret i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.
kom (2016) 0287 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om udbud af audiovisuelle medietjenester
1664068_0006.png
Side 6
lovbekendtgørelse nr. 255 af 20. marts 2014, og tilhørende bekendtgørelser. Desuden
fastlægger lov om tjenester i informationssamfundet, herunder visse aspekter af
elektronisk handel (E-handelsloven), jf. lov nr. 227 af 22. april 2002, under hvilke
betingelser de danske myndigheder har mulighed for at begrænse den frie
bevægelighed for informationssamfundstjenester, herunder audiovisuelle on-demand-
tjenester. Medieansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 914 af 11. august 2014,
fastlægger regler om ansvar for mediernes indhold og handlemåde.
E-handelsloven indeholder desuden regler om tjenesteyderes ansvar for
videreformidling mv. ift. brugerleveret indhold på kommunikationsnet.
Direktivet om urimelig handelspraksis (2005/29/EF)
er gennemført i dansk ret ved
markedsføringsloven, lov nr. 1547 af 20. december 2006. Direktivet, der er et
totalharmoniseringsdirektiv, fastsætter fælles EU-regler for at beskytte forbrugerne
mod, at erhvervsdrivende anvender urimelige markedsføringsmetoder, herunder
vildledende og aggressiv handelspraksis.
Direktivet gælder kun for virksomheders urimelige handelspraksis over for
forbrugerne. Direktivet har endvidere kun til formål at harmonisere
medlemsstaternes bestemmelser om urimelig handelspraksis, der skader
forbrugernes økonomiske interesser. Dette betyder, at medlemsstaterne fortsat kan
opretholde regler, der varetager andre formål, herunder smag, anstændighed og
andre almene samfundsinteresser.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Konsekvenserne af en vedtagelse af forslaget for dansk ret er endnu ikke endeligt
kortlagt, men det forventes, at forslaget vil kræve ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed. For så vidt angår e-handelsloven følger det af forslaget, at
bestemmelserne om internetmellemmænds (online platforme) ansvar i det
bagvedliggende e-handelsdirektiv ikke påtænkes ændret.
Økonomiske konsekvenser
Det vurderes ikke, at en vedtagelse af forslaget vil have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser. Der må dog påregnes et øget ressourceforbrug i forbindelse med bl.a.
administrationen af de foreslåede regler om videodelingsplatforme, øgede krav til
indberetning og etablering af kodeks, som i givet fald vil skulle afholdes inden for
Kulturministeriets ramme.
Forslaget forventes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser. De administrative konsekvenser for erhvervslivet
ved det foreliggende forslag er således vurderet til at være under 4 mio. kr. årligt.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos A2012, Advokatrådet, Aller Media A/S,
Alkohol og Samfund, Altibox Danmark A/S, ANR, Basepoint Media A/S, Bauer
Media, Berlingske Media, BFE, Bonnier Publications A/S, Borch Teknik, BOSAM,
kom (2016) 0287 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om udbud af audiovisuelle medietjenester
1664068_0007.png
Side 7
Boxer TV, Brancheforum Digitale Medier c/o BFE, Bryggeriforeningen, Børnerådet,
Canal Digital Danmark A/S, CopenhagenFM, Copenhagen Bombay, Copydan,
Dagbladet Børsen, Dansk Annoncørforening (DAF), Dansk Bibliotekscenter A/S,
Dansk Blindesamfund, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Internet Forum (DIFO), Dansk IT, Dansk Journalistforbund, Dansk Student Tv
Forening, Danske Advokater, Danske Døves Landsforbund, Danske
Filminstruktører, Danske Handicaporganisationer, Danske Medier, Danske Mediers
Forum, Danske Regioner, Dantoto Racing Live, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Kristne Producentkomité, Det Centrale Handicapråd, Det ny
Kanal 1, DI Digital, DIGI-TV A/S, DILEM (Danske Idebaserede Lokale Elektroniske
Medier), Dk4, DK Hostmaster, Dommerfuldmægtigforeningen, DR, Egmont
International Holding A/S, Erhvervsstyrelsen - letbyrder, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forenede Danske Antenneanlæg, Foreningen for Dansk
Internethandel (FDHI), Foreningen Radio Hirtshals - Skaga FM, FTVS - Fællesrådet
for tvsendesamvirker i Danmark, Globus Guld, Gold FM ApS, GRAMEX, Herning
Folkeblad, HI3G, Højderyggens Lokalradio/Højderyggens Weekendradio, Højesteret,
Høreforeningen, IT-Branchen, ITEK - Dansk Industri, JP/Politikens Hus, Jysk
Fynske Medier P/S, Jyske Bank, Kanal Hovedstaden, Kanal 23, Kanal Plus
Nordsjælland, KODA, Kommunernes Landsforening (KL), Kreativitet &
Kommunikation, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen for beskikkede advokater,
Limfjord Plus, Medierådet for Børn og Unge, MetroXpress A/S, MTG TV A/S,
Nordiskfilm, Nationalt Cybercrime Center (NCR), Nordisk Film A/S, Ophavsretligt
Forum, Penton, Philip Morris A/S, Pop FM, Producentforeningen, Radio 100FM
(Kolding m.fl.), Radio 24Syv, Skala FM, Radio ABC, Radio Alfa, Radio Als, Radio
AURA, Radio Ballerup, Radio Charlie, Radio Diablo/Radio ALFA Sydfyn, Radio
Favorit FM (tidl. Guld FM), Radio Favrskov, Radio Globus,Radio go!FM, Radio
Holstebro, Radio Horsens, Radio Horsens Classic, Radio Ink, Radio Klitholm, Radio
Køge, Radio Limfjord, Radio Luna, Radio M, Radio Mojn/Radio 100FM, Radio Nord,
Radio- og tv-nævnet, Radio Silkeborg, Radio SLR, Radio Soft, Radio Solskin, Radio
SydhavsØerne, Radio Viborg, Radio VLR Fredericia, RadioMedia, Retspolitisk
forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigsrevisionen, Ringkøbing Guld
FM, Samarbejdsforum for Danske Lytter og Seer organisationer, Sammenslutningen
af lokale radio- og tv-stationer, Samrådet for Ophavsret, SBS TV A/S, SBS-Net,
Sendesamvirket i København, Skagen Nærradio, Skala FM, Solo FM, Stofa A/S, Sø-
og Handelsretten, TDC / YouSee, Teleklagenævnet, Telenor, Telia Danmark,
Teracom (Broadcast Service Danmark A/S), Tobaksindustrien, Tobaksproducenterne,
3, TV 2/Bornholm, TV 2/DANMARK A/S, TV 2/FYN, TV 2/Lorry, TV 2/Nord, TV
2/ØST, TV 2/Østjylland, TV 3 A/S, TV MIDTVEST, TV SYD, UBOD, Vestkyst FM,
Viasat, Viborg Favorit FM, VLR (Kolding) og WAOO.
Hovedsynspunkter i de modtagne høringssvar vedrørende direktivforslagets
hovedelementer kan opsummeres som følger:
Oprindelseslandsprincippet
Medierådet for Børn og Unge er positivt stemt over for en forenkling af
oprindelseslandsprincippet. DFI ønsker at bibeholde oprindelseslandsprincippet,
såfremt det håndteres på en fleksibel måde, der tillader lige vilkår for aktørerne og
kom (2016) 0287 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om udbud af audiovisuelle medietjenester
1664068_0008.png
Side 8
fortsat produktion af national, europæisk indhold i medlemslandene. Samrådet for
Ophavsret finder, at oprindelseslandsprincippet er uhensigtsmæssigt og skadeligt for
forbrugere og rettighedshavere, fordi det bl.a. ikke tager hensyn til forholdene i
modtagerlandet. TV 2 DANMARK A/S finder, at direktivets jurisdiktions-
bestemmelser skal udformes, så de forholder sig til indholdet af tjenesterne.
Udvidelse af direktivets anvendelsesområde
DR og Boxer TV A/S støtter en revision af direktivet i lyset af bl.a. fremkomsten af
nye internationale audiovisuelle tjenester på nettet. DFI, Boxer, TDC og Samrådet
for Ophavsret bifalder udvidelsen af direktivets anvendelsesområde til også at
omfatte videodelingstjenester som YouTube ift. beskyttelse af mindreårige og
beskyttelse mod opfordringer til had. DFI, TDC og Radio- og tv-nævnet understreger,
at der i den forbindelse bør kunne tages hensyn til særlige danske forhold, herunder
kulturelle forhold. Boxer og Samrådet for Ophavsret anser det for positivt, at e-
handelsdirektivets oprindelseslandssystem udvides til at omfatte udbydere af
videodelingsplatforme, der ikke er etableret i en medlemsstat, men har et
moderselskab, et datterselskab eller anden virksomhed med en sådan etablering.
Radio- og tv-nævnet ser mulige vanskeligheder ved en konkret anvendelse og
fortolkning af den foreslåede definition af videodelingsplatforme og
jurisdiktionsbestemmelserne herom.
Øget brug af selv- og samregulering
TDC bifalder fremme af selvregulering for at sikre fleksibilitet også i forhold til et
givent nationalt marked, eksempelvis ift. beskyttelse af mindreårige. Medierådet for
Børn og Unge støtter op omkring udvikling af kodeks for børnebeskyttelse.
Styrkelse af tilsynsmyndigheders uafhængighed og ERGA’s rolle mm.
Radio- og tv-nævnet finder, at nogle af de foreslåede opgaver for medlemsstaternes
tilsynsmyndigheder skal begrænses til et hensigtsmæssigt og håndterbart niveau,
herunder de udvidede krav til indberetning om tjenester under medlemslandenes
jurisdiktion, de udvidede opgaver for ERGA og krav til fremme af samregulering og
detaljeringsgraden af reglerne herom. Tilsvarende finder nævnet, at de foreslåede
detaljerede regler om tilsynsmyndigheders uafhængighed er for vidtgående. Danske
Medier stiller sig uforstående over for forslaget om medlemsstaternes indberetning
om medietjenesteudbydere under deres jurisdiktion og tager afstand fra evt. krav om
registrering eller lignende af udbydere af on-demand audiovisuelle medietjenester.
Tilgængelighedstjenester til handicappede
TDC, DR og Danske Handicaporganisationer finder, at audiovisuelle medietjenesters
tilgængelighedstjenester skal behandles i regi af AVMS-direktivets sektorspecifikke
reguleringsramme frem for i Kommissionens fremsatte forslag til horisontalt
tilgængelighedsdirektiv. DR henviser bl.a. til, at et sektorspecifikt redskab øger
forudsætningerne for at skabe bedre og fokuserede løsninger til brugere med et
handicap, og TDC henviser bl.a. til diversiteten af udbuddet af audiovisuelle
medietjenester. Danske Handicaporganisationer finder, at en ophævelse af AVMS-
direktivets art. 7 vil være et stort tilbageskridt på tilgængelighedsområdet.
kom (2016) 0287 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om udbud af audiovisuelle medietjenester
1664068_0009.png
Side 9
Beskyttelse af mindreårige
Medierådet og Boxer støtter, at der for traditionelt tv og on demand-tjenester foreslås
samme reguleringsramme for beskyttelse af mindreårige i forhold til skadeligt
indhold. Medierådet, DFI, DR og Radio- og tv-nævnet finder, at medlemslandene
fortsat skal have mulighed for at indføre egne nationale regler ift. den konkrete
udformning af beskyttelsen af mindreårige henset til kulturelle forhold i de enkelte
lande – herunder ift. genstanden for beskyttelsen samt de tekniske beskyttelses-
mekanismer, der skal anvendes. Medierådet er ift. forslagets art. 6a skeptisk over for
anvendelsen af deskriptorer på netbaserede tjenester – både i henseende til
udbredelsespotentialet blandt tjenesterne og i forhold til gennemslagskraften hos
forbrugerne. Medierådet er tilhænger af udvikling af kodeks for børnebeskyttelse. I
forhold til forslagets art. 12 bør der ifølge Medierådet også peges på andre
muligheder end tekniske metoder for afskærmning af børn og unge fra potentielt
skadeligt indhold, herunder evt. modeller for vejledende aldersangivelse for udvalgte
indholdsformater (f.eks. film og tv-serier). Danske Medier finder det bekymrende, at
forslaget ikke indeholder en kvalificering af begrebet ”skadeligt indhold” og lægger
vægt på, at valg af tekniske beskyttelsesforanstaltninger er proportionale og ikke
indebærer urimeligt byrdefulde krav til de erhvervsdrivende.
Fremme af europæisk indhold
Boxer støtter ethvert initiativ, som sikrer, at dansk og europæisk indhold får styrket
konkurrencevilkårene i forhold til de amerikanske udbydere og tjenester. DFI og
Samrådet for Ophavsret støtter forslaget om, at on demand-tjenester skal sikre, at
mindst 20% af deres programkataloger udgøres af europæisk indhold – om end
Samrådet for Ophavsret finder, at andelen bør være højere henset til andelen for
flow-tv –, og støtter forslaget om, at dette indhold får en fremtrædende plads. DFI
finder, at sammensætningen af de 20% og den konkrete betydning af ”fremtrædende
placering” bør specificeres. Danske Medier og Retspolitisk forening stiller sig imod
forslaget, som man finder strider mod udgivernes frie redigeringsret som beskyttet af
retten til ytrings- og informationsfrihed. TDC finder som udgangspunkt, at man skal
undgå indholdskvoter, som man finder er markedsforstyrrende og en
uhensigtsmæssig indblanding i de enkelte udbyderes ret til at tilrettelægge udbud. Et
20%-krav vil ifølge TDC i praksis ikke være vanskeligt at overholde for danske
udbydere. DR kan støtte et 20%-krav, idet et sådant dog bør være generelt og ikke
være placeret på kanalniveau henset til den redaktionelle frihed. DR finder det
vigtigt, at europæisk indhold fremhæves, men at dette ikke bør være undergivet EU-
regulering henset til mediernes redaktionelle frihed til selv at bestemme placering af
indhold. DFI støtter forslaget om, at medlemsstater vil kunne anmode leverandører
af on-demand tjenester i deres land om at bidrage finansielt til europæiske
produktioner, mens Danske Medier og TDC er imod forslaget. DFI støtter desuden
forslaget om, at medlemsstater vil kunne anmode om finansielt bidrag fra
leverandører etableret i en anden medlemsstat, der målretter deres virksomhed til
den pågældende medlemsstat, mens TDC stiller sig imod forslaget.
Kommerciel kommunikation
Radio- og tv-nævnet ser mulige vanskeligheder ved en konkret anvendelse og
fortolkning af de foreslåede nye begreber og afgrænsninger vedr. reklame,
kom (2016) 0287 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om udbud af audiovisuelle medietjenester
1664068_0010.png
Side 10
sponsorering og produktplacering. Boxer finder, at adgang for tv-udbydere til øget
fleksibilitet vedrørende produktplacering og sponsorering og udvidet adgang for tv for
visning af reklamer vil bidrage til at mindske forskellen på konkurrencevilkårene.
DR og TV 2 DANMARK A/S støtter forslaget om i art. 10, stk. 1, litra b) at ophæve
formuleringen om særlig reklameomtale af sponsorerede varer eller tjenesteydelser.
TV 2 DANMARK A/S tilslutter sig desuden de foreslåede ændringer i art. 23 om den
daglige reklamesendetid, som TV 2 anser som en nødvendig liberalisering i lyset af
de konkurrencemæssige udfordringer tv-selskaberne står overfor på det audiovisuelle
mediemarked. Danske Medier støtter, at forslagene om øget fleksibilitet vedr. pro-
duktplacering og sponsorering gælder for alle audiovisuelle medietjenester. Danske
Medier finder det problematisk, at der indgår forslag om forbud mod produkt-
placering i ”programmer, som ses af mange børn” i stedet for i ”børneprogrammer”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre landes specifikke holdninger
til forslaget, idet de andre lande dog bakker generelt op om intentionerne i forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens ambitioner om at styrke det digitale indre
marked til gavn for forbrugere og virksomheder. Regeringen mener, at det digitale
indre marked generelt bør kendetegnes ved åbenhed overfor digital innovation og
konkurrence, og at der ikke indføres unødige byrder for erhvervslivet eller det
offentlige i forbindelse med bestræbelserne på at fremme det digitale indre marked.
Regeringen støtter i den forbindelse forslagets formål om at modernisere AVMS-
direktivet i lyset af den teknologiske udvikling, ændringer i medielandskabet og
ændringer i medieforbruget mhp. at skabe en fleksibel, forenklet og fremtidssikret
reguleringsramme under hensyntagen til mediesektorens konkurrenceevne. Det
gælder bl.a. i forhold til de foreslåede regler om større frihed for tv-stationerne til at
vælge, hvornår reklamer vises i løbet af dagen. Samtidig støtter regeringen, at en
reguleringsramme baseres på AVMS-direktivets grundlæggende formål om at sikre
den frie bevægelighed af audiovisuelle medietjenester i EU, beskytte forbrugere,
herunder mindreårige, samt fremme kulturel mangfoldighed og mediefrihed.
Samtidig vurderer regeringen, at der er elementer i forslaget, som vil skulle
analyseres og konkretiseres nærmere, da de umiddelbart giver anledning til
betænkeligheder.
Regeringen finder det uklart beskrevet i forslaget, hvordan udvidelsen af direktivets
anvendelsesområde til også at omfatte udbydere af videodelingsplatforme vil skulle
fungere i praksis. Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at eventuelle nye
krav til udbydernes håndtering af skadeligt indhold og tilskyndelser til had skal være
fleksible, afbalancerede og proportionale for at undgå, at kravene opstiller unødige
barrierer for innovation og vækst i den digitale økonomi. Regeringen kan her støtte,
at mulighederne for frivillige aftaler afsøges. Dermed kan man være med til at sikre,
at reguleringen ikke baseres på forældede forretningsmodeller, men derimod tager
højde for udviklingen af nye forretningsmodeller i et dynamisk marked.
kom (2016) 0287 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om udbud af audiovisuelle medietjenester
1664068_0011.png
Side 11
Særligt for så vidt angår forslaget om indførelse af krav om, at mindst 20 % af on
demand-udbyderes programkataloger skal udgøres af europæisk indhold finder
regeringen, at der bør søges andre løsninger, som kan fremme den europæiske film og
tv-produktion – eksempelvis via samarbejde og co-produktioner på tværs af de
europæiske grænser og med hjælp fra moderne sprogteknik, som kan sikre, at værker
på forskellige sprog kan nå ud i hele Europa. Regeringen stiller sig desuden, ikke
mindst i en dansk sammenhæng, skeptisk over for forslaget om, at medlemsstaterne
vil kunne anmode leverandører af on-demand tjenester om at bidrage finansielt til
europæiske produktioner mv., idet forslaget vil pålægge leverandører en urimelig
byrde og skabe ulige konkurrenceforhold.
Regeringen finder, at der ved fastlæggelse af en reguleringsramme for beskyttelse af
mindreårige skal lægges vægt på den positive vekselvirkning mellem læring og
kompetenceudvikling af børn og unge på den ene side og beskyttelse,
opmærksomhedsskabende tiltag, vejledning og dialog med indholdsudbydere og
operatører på den anden side.
I forhold til forslaget om styrkelse af de myndigheder, der fører tilsyn med det
audiovisuelle område ift. disse myndigheders uafhængighed af regeringer,
interessenter mv., finder regeringen, at forslagets detaljeringsgrad ikke står mål med
det tilstræbte formål.
Herudover finder regeringen, at spørgsmålet om handicappedes tilgængelighed til
audiovisuelle medietjenester bør behandles som led i revisionen af AVMS-direktivet
fremfor Kommissionens tilgængelighedsdirektivforslag (forslag om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser for så vidt
angår tilgængelighedskrav til produkter og tjenesteydelser, KOM (2015) 0615).
Behandlingen af spørgsmålet i AVMS-direktivet vil gøre det muligt at tage
udgangspunkt i de sektorspecifikke problemstillinger og hensyn, der gælder for det
audiovisuelle område. Det vurderes, at de audiovisuelle medietjenesters store
samfundsmæssige, demokratiske, uddannelsesmæssige og kulturelle betydning gør
en specifik regulering af disse tjenester berettiget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat af 27. juni 2016 om forslaget har været fremsendt til
Folketingets Europaudvalg den 28. juni 2016.
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens grønbog ”Forberedelse på en fuldt ud
konvergeret audiovisuel verden: Vækst, kreativitet og værdier” fra april 2013 har
været fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 27. maj 2013. Revideret grund-
og nærhedsnotat om grønbogen samt den daværende regerings høringssvar til
Kommissionen har været fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 27. juni 2013.
Regeringens høringssvar til Kommissionen i forbindelse med Kommissionens ”høring
om direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle medietjenester – en ramme for
mediesektoren i det 21. århundrede” har været fremsendt til Folketingets
Europaudvalg den 2. oktober 2015.
kom (2016) 0287 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om udbud af audiovisuelle medietjenester
Side 12