Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0325 Bilag 1
Offentligt
1645264_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.5.2016
COM(2016) 325 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
om Danmarks nationale reformprogram for 2016
og med Rådets udtalelse om Danmarks konvergensprogram for 2016
DA
DA
kom (2016) 0325 - Bilag 1: Rådets henstilling om Danmarks nationale reformprogram for 2016 og Rådets udtalelse om Danmarks konvergensprogram for 2016
1645264_0002.png
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
om Danmarks nationale reformprogram for 2016
og med Rådets udtalelse om Danmarks konvergensprogram for 2016
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 121, stk.
2, og artikel 148, stk. 4,
som henviser til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af
overvågningen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske
politikker
1
, særlig artikel 9, stk. 2,
som henviser til henstilling fra Europa-Kommissionen
2
,
som henviser til beslutninger fra Europa-Parlamentet
3
,
som henviser til konklusioner fra Det Europæiske Råd,
som henviser til udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget,
som henviser til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,
som henviser til udtalelse fra Udvalget for Social Beskyttelse,
som henviser til udtalelse fra Udvalget for Økonomisk Politik, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
Den 26. november 2015 vedtog Kommissionen den årlige vækstundersøgelse
4
, som
markerede starten på det europæiske semester 2016 om samordning af de
økonomiske politikker. Den 17.-18. marts 2016 tilsluttede Det Europæiske Råd sig
prioriteterne i den årlige vækstundersøgelse. Den 26. november 2015 vedtog
Kommissionen på grundlag af forordning (EU) nr. 1176/2011 rapporten om
varslingsmekanismen
5
, hvori Danmark ikke blev udpeget som en af de
medlemsstater, for hvilke der skulle gennemføres en dybdegående undersøgelse.
Den 26. februar 2016 blev landerapporten for Danmark 2016
6
offentliggjort. Den
indeholdt en analyse af Danmarks fremskridt med hensyn til gennemførelsen af de
landespecifikke henstillinger, som blev vedtaget af Rådet den 14. juli 2015, og
opfyldelsen af Danmarks nationale Europa 2020-mål.
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 1.
COM(2016) 325 final.
P8_TA(2016)0058, P8_TA(2016)0059 og P8_TA(2016)0060.
COM(2015) 690 final.
COM(2015) 691 final.
SWD(2016) 74 final.
(2)
1
2
3
4
5
6
DA
2
DA
kom (2016) 0325 - Bilag 1: Rådets henstilling om Danmarks nationale reformprogram for 2016 og Rådets udtalelse om Danmarks konvergensprogram for 2016
1645264_0003.png
(3)
Den 26 april 2016 fremlagde Danmark sit nationale reformprogram for 2016 og sit
konvergensprogram for 2016. For at tage hensyn til de indbyrdes sammenhænge
mellem de to programmer er de blevet vurderet sammen.
Der er taget hensyn til de relevante landespecifikke henstillinger i forbindelse med
programmeringen af de europæiske struktur- og investeringsfonde for 2014-2020. I
henhold til artikel 23 i forordning (EU) nr. 1303/2013 kan Kommissionen for at
støtte gennemførelsen af relevante rådshenstillinger anmode en medlemsstat om at
evaluere og foreslå ændringer i sin partnerskabsaftale og sine relevante programmer.
Kommissionen har redegjort nærmere for, hvordan den agter at anvende denne
bestemmelse, i retningslinjer for anvendelsen af foranstaltninger, der knytter de
europæiske struktur- og investeringsfondes effektivitet til forsvarlig økonomisk
styring
7
.
Danmark er i øjeblikket underlagt den forebyggende del af stabilitets- og
vækstpagten. I konvergensprogrammet for 2016 har regeringen planlagt en
forbedring af den samlede saldo, således at budgettet vil være i balance i 2020. Den
mellemfristede målsætning om et strukturelt underskud på 0,5 % af BNP ventes at
blive nået i 2016. Ifølge konvergensprogrammet ventes gældskvoten at nå 35,1 % i
2020. Det makroøkonomiske scenarie, der ligger til grund for
budgetfremskrivningerne, er realistisk. På basis af Kommissionens forårsprognose
2016 ventes Danmark at opnå den anbefalede finanspolitiske tilpasning i 2016 og
2017. På grundlag af sin vurdering af konvergensprogrammet og under hensyntagen
til Kommissionens forårsprognose 2016 er Rådet af den opfattelse, at Danmark
forventes at være i overensstemmelse med bestemmelserne i stabilitets- og
vækstpagten.
En forudsætning for holdbar vækst i Danmark er at sikre et tilstrækkeligt udbud af
arbejdskraft, efterhånden som befolkningen bliver ældre. De seneste års omfattende
arbejdsmarkedsreformer har især til formål at øge incitamenterne til at arbejde og
effektiviteten af den aktive beskæftigelsespolitik. Disse reformer kan bidrage til
opfyldelsen af Danmarks beskæftigelsesmål under Europa 2020 og styrke
bæredygtigheden af den danske velfærdsmodel. Det nationale Europa 2020-mål for
social inklusion, hvor der sigtes mod at nedbringe antallet af personer, som lever i
husstande med meget lav arbejdsintensitet, er dog langt fra at være nået. Samtidig
ligger der stadig en udfordring i at integrere de svageste grupper på arbejdsmarkedet
og forbedre deres beskæftigelsesegnethed. Det gælder navnlig personer med
indvandrerbaggrund fra tredjelande, herunder dem, der har boet i Danmark i længere
tid, samt unge med et lavt uddannelsesniveau. De foranstaltninger, der er truffet som
led i trepartsforhandlingerne i 2016 for at øge integrationen på arbejdsmarkedet, vil
kunne sikre bedre forhold for nyankomne flygtninge og migranter i Danmark. Der
bør dog træffes yderligere foranstaltninger med henblik på en mere effektiv
integration af andre marginaliserede grupper på arbejdsmarkedet.
For at bevare den relativt høje velfærd i Danmark er det afgørende at styrke
produktivitetsvæksten. Alligevel har produktivitetsvæksten i de sidste tyve år været
sløv. En af årsagerne hertil er den fortsatte mangel på konkurrence i den danske
servicesektor, navnlig i detailbranchen og i bygge- og anlægsbranchen. Danmark bør
derfor øge bestræbelserne på at forbedre produktiviteten i bygge- og anlægsbranchen
ved at fjerne hindringerne og sørge for, at der findes rimelige autorisationsordninger,
COM(2014) 494 final.
(4)
(5)
(6)
(7)
7
DA
3
DA
kom (2016) 0325 - Bilag 1: Rådets henstilling om Danmarks nationale reformprogram for 2016 og Rådets udtalelse om Danmarks konvergensprogram for 2016
1645264_0004.png
når disse er nødvendige. Danmark bør også lempe restriktionerne for placering af
butikker, navnlig ved at gennemføre de reformer, som regeringen har bebudet.
(8)
Samlet set har investeringsniveauet i Danmark har været lavt siden det kraftige fald i
private investeringer under den økonomiske krise. Det afspejler delvist lave
boliginvesteringer, efter at boligboblen brast, og en uudnyttet kapacitet i
virksomhederne. Danmark ville kunne styrke den økonomiske vækst og øge
produktiviteten ved at sætte gang i investeringerne. Der kan konstateres barrierer for
investeringer i service- og forskningssektoren. Detailbranchen og bygge- og
anlægsbranchen påvirkes af adgangsbarrierer, som hæmmer konkurrencen og
produktivitetsvæksten. Der kan desuden gøres en større indsats for at omsætte
universiteternes forskningsresultater til innovation i virksomhederne.
Som led i det europæiske semester har Kommissionen gennemført en omfattende
analyse af Danmarks økonomiske politik, som blev offentliggjort i landerapporten
for 2016. Den har også vurderet konvergensprogrammet og det nationale
reformprogram samt de foranstaltninger, der er truffet som opfølgning på de
henstillinger, der er blevet rettet til Danmark i de foregående år. Den har ikke blot
taget hensyn til deres relevans for en holdbar finanspolitik og socioøkonomisk politik
i Danmark, men også til, i hvor høj grad de er i overensstemmelse med EU's regler
og retningslinjer, da der er behov for at styrke den samlede økonomiske styring i Den
Europæiske Union, ved at der fra EU-niveau ydes bidrag til kommende nationale
beslutninger. Henstillingerne som led i det europæiske semester afspejles i
henstilling 1 og 2 nedenfor.
Rådet har på baggrund af denne vurdering gennemgået konvergensprogrammet, og
dets holdning
8
afspejles især i henstilling 1 nedenfor,
Overholde den mellemfristede budgetmålsætning i 2016 og opnå en årlig
finanspolitisk tilpasning på 0,25 % af BNP i retning af den mellemfristede
budgetmålsætning i 2017.
Øge produktiviteten og investeringerne i den private sektor ved at styrke
konkurrencen i den danske servicesektor, særligt ved at lette markedsadgangen i
detailbranchen og i bygge- og anlægsbranchen. Tilskynde til øget samarbejde mellem
universiteterne og erhvervslivet.
(9)
(10)
HENSTILLER, at Danmark i 2016 og 2017 træffer foranstaltninger med henblik på at:
1.
2.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
8
I henhold til artikel 9, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 1466/97.
DA
4
DA