Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0357 Bilag 1
Offentligt
1655761_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
30. juni 2016
16/04892-1
Kommissionens meddelelse ”Det årlige EU-arbejdsprogram for eu-
ropæisk standardisering for 2017” KOM (2016) 357
Nyt notat
1.
Resumé
Kommissionen fremsendte den 1. juni 2016 den såkaldte ”Standardise-
ringspakke”, som omfatter tre meddelelser om udviklingen af europæiske
standarder og det europæiske standardiseringssystem.
”Det årlige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering for 2017”
KOM (2016) 357 fastlægger planerne for de standardiseringsaktiviteter,
som Kommissionen vil bestille hos de europæiske standardiseringsorga-
nisationer i 2017 med henblik på at understøtte europæisk politik og re-
gulering.
De to andre meddelelser beskrives i et særskilt grund- og nærhedsnotat.
Det drejer sig om meddelelsen om
”Europæiske
standarder til det 21. år-
hundrede” KOM (2016)358, som er et
initiativ under Kommissionens stra-
tegi for det indre marked og meddelelsen om
”Gennemførelse af Standardi-
seringsforordning 1025/2012 i perioden 2013-2015” KOM (2016) 212,
som er en rapportering, der er fastlagt i forordningen.
Meddelelserne har ikke i sig selv samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsendte den 1. juni 2016 den såkaldte ”Standardiserings-
pakke”, som omfatter tre meddelelser om udviklingen af europæiske stan-
darder og det europæiske standardiseringssystem.
”Det årlige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering for 2017”
KOM (2016) 357 fastlægger planerne for de europæiske standarder og
standardiseringsaktiviteter, som Kommissionen vil bestille hos de euro-
kom (2016) 0357 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det årlige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering for 2017
2/8
pæiske standardiseringsorganisationer i 2017 med henblik på at understøt-
te europæisk politik og regulering.
De to andre meddelelser beskrives i et særskilt grund- og nærhedsnotat.
Det drejer sig om meddelelsen om ”Europæiske standarder til det 21. år-
hundrede” KOM (2016) 358, som er et initiativ under Kommissionens
strategi for det indre marked og meddelelsen om ”Gennemførelse af
Standardiseringsforordning 1025/2012 i perioden 2013-2015” KOM
(2016) 212, som er en rapportering, der er fastlagt i forordningen. Endelig
omfattede Standardiseringspakken også et arbejdspapir, der beskriver en
første analyse af behovene for udvikling af standarder for tjenesteydelser.
Det årlige EU-arbejdsprogram indeholder som noget nyt i forhold til tid-
ligere år en række indsatser i forhold til standarder om tjenesteydelser.
Der er også lagt vægt på, hvordan Kommissionen kan understøtte arbejdet
med at udvikle de prioriterede it-standarder for det digitale indre marked
fra april 2016.
Offentliggørelsen af et årligt arbejdsprogram for europæisk standardise-
ring er fastlagt i standardiseringsforordningen fra 2012 og har til formål at
identificere og skabe gennemsigtighed omkring strategiske prioriteter for
europæisk standardisering, som skal understøtte Kommissionens mål.
3.
Formål og indhold
Europæiske standarder er et vigtigt instrument for at sikre et velfungeren-
de europæisk indre marked. Standarderne erstatter modstridende nationale
standarder og fjerner dermed handelshindringer. Standarder kan sikre, at
netværk og systemer kan fungere sammen (interoperabilitet) og kan sætte
et højt niveau for forbruger- og miljøbeskyttelse. Standarder er til gavn
for forbrugere, virksomheder og samfundet generelt og bidrager til den
generelle vækst og konkurrenceevne i EU.
Kommissionen ønsker at styrke den europæiske konkurrenceevne ved at
fremme udviklingen af europæiske standarder for varer og tjenesteydelser
og har udarbejdet arbejdsprogrammet på baggrund af drøftelser med en
bred kreds af interessenter ifm. det Fælles initiativ for standardisering.
Arbejdsprogrammet skal understøtte Kommissionens prioriteter i forbin-
delse med det digitale indre marked, en bæredygtig energiunion med en
fremadrettet politik for klimaændringer, samt i forbindelse med et stærke-
re og mere fair indre marked med en styrket industriel forankring.
kom (2016) 0357 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det årlige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering for 2017
1655761_0003.png
3/8
Strategiske prioriteter
It-standardisering
Kommissionen henviser til sin meddelelse om prioriterede it-standarder
for det digitale indre marked fra april 2016, men planlægger ikke at sende
et standardiseringsopdrag på it-området til de europæiske standardise-
ringsorganisationer i 2017. Derimod vil Kommissionen bede standardise-
ringsorganisationerne om at deltage i et forberedende arbejde om at kort-
lægge og udvikle relevante it-standarder og sikre, at roadmaps m.m. tager
højde for de krav, der opstår pga. digitalisering af industrien. Det gælder
bl.a. i forhold til cloud computing, Internet of Things og cyber sikkerhed.
Standarder for tjenesteydelser
Som varslet i Strategien for det indre marked, har Kommissionen udar-
bejdet et arbejdsdokument om behovet for udvikling af europæiske stan-
darder for tjenesteydelser. Kommissionen foreslår, at man både undersø-
ger nationale og andre standarder for at se, hvor der er behov for at udvik-
le europæiske standarder, og at man arbejder mere med gensidig anerken-
delse med henblik på at revidere eksisterende regler for autorisationer
m.m. I forlængelse af dette skal man tilbyde virksomhederne effektiv in-
formation om standarder m.m. gennem den forventede Digital Single Ga-
teway, som skal formidle information om regler til virksomhederne mere
generelt.
Kommissionen vil på denne baggrund sætte en række initiativer i gang for
at styrke en større deltagelse i udvikling og brug af europæiske standarder
for tjenesteydelser. Det gælder bl.a. en prioritering af hvilke europæiske
servicestandarder, der er behov for fremadrettet, ligesom Kommissionen
vil anbefale de europæiske standardiseringsorganisationer, de nationale
standardiseringsorganisationer og medlemslandene at arbejde med euro-
pæiske standarder for tjenesteydelser.
Kommissionen vil starte arbejdet med standarder for tjenesteydelser i
2016 og intensivere indsatsen i 2017 med henblik på at øge kendskabet til
og brugen af europæiske standarder for tjenesteydelser.
Strategisk prioriterede områder for standardisering i 2017
Arbejdsprogrammet beskriver Kommissionens strategiske prioriteter i
forbindelse med udviklingen af europæiske standarder. Der tages ud-
gangspunkt i følgende områder:
1) det digitale indre marked
2) en bæredygtig energiunion med en fremadrettet politik om klima-
ændringer
3) et stærkere og mere fair indre marked med en styrket industriel
forankring
kom (2016) 0357 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det årlige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering for 2017
4/8
I forhold til det digitale indre marked skal der udvikles et fælles sprog for
it-kvalifikationer og niveauet af disse kvalifikationer, som kan forstås i
hele EU. De administrative byrder ved registrering i havne skal forbedres
ved at forbedre rapporteringsmekanismerne for shippingfirmaer. Endelig
skal informationssystemerne i transportsektoren forbedres for at sikre
effektivitet og reducere omkostninger.
I forhold til en bæredygtig energiunion med en fremadrettet politik om
klimaændringer, skal der også sættes standardiseringsaktiviteter i gang.
Det gælder standarder for infrastruktur for atomkraft, der dækker en hel
livscyklus, og det gælder standarder, der skal sikre interoperabilitet mel-
lem el-net, således at man kan forøge mængden af energi fra fornybare
energikilder uden, at det fører til ekstra omkostninger for forbrugerne.
I forhold til et stærkere og mere fair indre marked med en styrket indu-
striel forankring skal der fokuseres på sikkerhed og interoperabilitet. Det
gælder bl.a. byggevaresektoren, herunder byggevarer i kontakt med drik-
kevand. Det gælder vurderingsmetoder i forhold til fødevarekontaktmate-
rialer, samt kompostering af plastikemballage. Endelig gælder det jernba-
neområdet, vejrinformationsprodukter til piloter, fornybare kemikalier og
forsvars- og sikkerhedsområdet.
Internationalt samarbejde
På det internationale område foreslår Kommissionen de europæiske stan-
dardiseringsorganisationer at fortsætte med at markedsføre europæiske og
internationale standarder i regioner, hvor den europæiske industri har
brug for en lettere markedsadgang. Kommissionen lægger vægt på stan-
darders betydning i forbindelse med handelsaftaler, som fx TTIP med
USA, CETA med Canada, og de pågående forhandlinger med Japan.
Kommissionen fortsætter sin policy dialog med tredje lande om udbredel-
se af kendskabet til standarder i forhold til bl.a. Kina og Indien. Der er pt.
90 europæiske standarder, der er blevet anerkendt direkte som kinesiske
standarder.
Forskning og innovation i standardisering
Standarder er et godt instrument til at udbrede ny teknologi og nye meto-
der. Horizon 2020 vil arbejde medanvendelsen af ny viden og teknologi
og kommer til at understøtte standardisering gennem forskning og udvik-
ling. Kommissionen beder de europæiske standardiseringsorganisationer
om at opfordre til og facilitere at eksperter på teknisk niveau fra forsk-
ningsprogrammer, der finansieres af EU, også har mulighed for at deltage
i udviklingen af europæiske standarder.
kom (2016) 0357 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det årlige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering for 2017
1655761_0005.png
5/8
Næste år
På baggrund af diskussionerne med interessenter i forhold til det Fælles
initiativ for standardisering vil Kommissionen igangsætte to indsatser.
For det første et studie af den økonomiske og samfundsmæssige effekt af
standardisering på europæisk niveau, som også skal undersøge eksiste-
rende modeller for finansiering af standarder. Studiet skal tage højde for
eksisterende nationale effektstudier. Studiet blev efterspurgt af Rådet i
rådskonklusionerne fra marts 2015.
For det andet en substantiel dialog med de andre EU institutioner. I for-
bindelse med udarbejdelsen af Det årlige EU-arbejdsprogram for standar-
disering skal der hvert forår sikres en grundig dialog med Europaparla-
mentet, Det europæisk økonomiske og sociale udvalg og Det europæiske
Regionsudvalg om fremdriften i europæisk standardisering med udgangs-
punkt i en årlig rapport fra Kommissionen til Rådet og Europaparlamen-
tet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser. Det forventes, at de initiativer, der er angivet i meddelelserne,
samlet set vil få positive samfundsøkonomiske konsekvenser afledt af en
forbedret konkurrenceevne. Det er muligt, at arbejdsprogrammet følges op
af konkrete retsakter eller initiativer, der vil kunne medføre statsfinansielle
konsekvenser. Disse kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
kom (2016) 0357 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det årlige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering for 2017
1655761_0006.png
6/8
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Kommissionens meddelelse er sendt i høring i EU-specialudvalget for kon-
kurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål den 2. juni med frist for bidrag
den 16. juni 2016. I den forbindelse er følgende bemærkninger modtaget:
DI bakker op om Kommissionens prioritering af standardiseringsområdet.
Eksistensen af standarder øger konkurrenceevnen og har stor betydning for
global samhandel, så det er vigtigt at der etableres en platform, hvor der
målrettet arbejdes med at modernisere og prioritere den måde standardise-
ringsarbejdet i Europa fungerer på. Standarder har en afgørende rolle i for-
bindelse med eller i stedet for lovgivning og indgår som et væsentligt ele-
ment i eksisterende og kommende handelsaftaler.
DI understreger vigtigheden af, at alle relevante interessenter bidrager til at
udvikle rammerne for standardiseringsarbejdet, og at danske myndigheder
er engagerede i standardiseringsarbejdet både på nationalt, europæisk og
internationalt plan.
DI bakker op om Kommissionens ”Joint Initiative for Standardisation”, som
beskriver rammerne for en frivillig fælles fremadrettet indsats på tværs af
interessenter. DI finder det væsentligt at Danmark fortsætter sit engagement
i initiativet og gerne bidrager aktivt til at konkrete aktiviteter kan gennemfø-
res.
DI er enig i, at der kan ligge et stort potentiale i at udarbejde standarder in-
den for hhv. it og tjenesteydelser. Man skal dog sikre sig at, at standarderne
efterspørges og er baserede på markedets behov på en case by case basis og
efter grundig høring hos relevante interessenter. Det skal analyseres om
fordelene ved at udvikle standarden er tilstrækkelig store til at berettige ud-
viklingsomkostningerne.
DI mener, at Kommissionen bør være særlig påpasselig med at implemente-
re en top-down tilgang til udviklingen af standarder når det gælder tjeneste-
ydelser, da ydelserne i større udstrækning end varer afhænger af forhold, der
kan være svære at standardisere, som fx interaktion mellem mennesker,
kundernes oplevelser m.m. Standarder for tjenesteydelser kan dog være
brugbare, hvis de medvirker til at øge kvaliteten af produkterne og den leve-
rede service ved at være guidelines, som virksomhederne kan arbejde efter.
Hvis ovenstående principper bliver fulgt, er der interesse fra virksomheder-
ne til at bidrage til udviklingen af europæiske standarder for tjenesteydelser.
kom (2016) 0357 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det årlige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering for 2017
1655761_0007.png
7/8
DI finder det positivt, at Kommissionen fremover vil monitorere udviklin-
gen af service standarder, for at undgå konflikter mellem forskellige stan-
darder.
I forhold til it-området, finder DI at det er afgørende, at der fra dansk side er
særligt fokus på udvikling og udbredelse af internationale standarder med
henblik på at styrke nye markeds- og eksportmuligheder for danske virk-
somheder. Traditionelt holder danske it-virksomheder en stærk førerpositi-
on, fx indenfor greentech, forvaltningsløsninger, sundhedsteknologi og sko-
le-it, som i langt højere grad kan sættes i spil i form af øget eksport af løs-
ninger til andre lande.
DI er ikke i tvivl om, at jo mere Danmark kan påvirke den internationale
standardiseringsdagsorden, jo mere vil danske virksomheder og forbrugere
generelt opleve større sammenhæng og dermed tryghed, når de agerer på
tværs af landene i det digitale marked.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke oplysninger om andre landes
holdninger til meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og støtter det
årlige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering for 2017.
Udviklingen af relevante standarder til tiden, koordineret med udviklin-
gen af globale standarder, kan sikre markedsadgang og øget eksport til
såvel EU’s øvrige medlemsstater, som globalt.
Regeringen støtter Kommissionens initiativer for at skabe et mere velfun-
gerende servicemarked gennem udvikling af europæiske standarder. Re-
geringen understreger dog, at udviklingen af servicestandarder, på linje
med andre standarder, skal være markedsdrevne.
Regeringen støtter også Kommissionens initiativer i forhold til it-området,
hvor der skal igangsættes et forberedende arbejde om at kortlægge og
udvikle relevante standarder og sikre, at roadmaps m.m. tager højde for
de krav, der opstår pga. digitalisering af industrien.
Regeringen støtter endvidere, at Kommissionen igangsætter standardise-
ringsaktiviteter for at understøtte sine strategiske prioriteter i forbindelse
med følgende områder: 1) det digitale indre marked 2) en bæredygtig
energiunion med en fremadrettet politik om klimaændringer og 3) et
stærkere og mere fair indre marked med en styrket industriel forankring.
kom (2016) 0357 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det årlige EU-arbejdsprogram for europæisk standardisering for 2017
1655761_0008.png
8/8
I forbindelse med udviklingen af det digitale indre marked vil der blive
igangsat udviklingen af et rammeværk for færdigheder for ikt-
professionelle, og regeringen mener, at et sådant rammeværk bør indehol-
de aspekter vedrørende cyber- og informationssikkerhed.
Regeringen ønsker endvidere, at der fra dansk side arbejdes aktivt for, at
indsatsen om byggevarer under det Fælles initiativ for standardisering om-
fatter en modernisering af rammerne og processerne omkring mandater
for nye standarder om byggevarer, herunder at der sikres gennemsigtig-
hed i processerne, brugbare og forståelige standarder og hurtigere og
mindre komplicerede beslutningsprocesser.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at de europæiske standardise-
ringsorganisationer, bør fortsætte med at markedsføre europæiske og in-
ternationale standarder i regioner, hvor den europæiske industri har brug
for lettere markedsadgang, og at standarders betydning er vigtig i forbin-
delse med handelsaftaler med tredje lande.
Regeringen ser positivt på, at der udarbejdes en analyse af de økonomiske
effekter af standardisering på EU plan, og ser særligt frem til kortlægnin-
gen af eksisterende finansieringsmodeller for standardisering.
Endelig finder regeringen det positivt, at der fremover gennemføres en
grundig dialog om arbejdsprogrammet og dets gennemførelse med Euro-
paparlamentet, Det europæisk økonomiske og sociale udvalg og Det eu-
ropæiske Regionsudvalg.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.