Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0452 Bilag 2
Offentligt
1668868_0001.png
Grund- og
nærhedsnotat
27. september 2016
J.nr. 16-0830820
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv
2011/16/EU for så vidt angår skattemyndighedernes ad-
gang til oplysninger indberettet i henhold til hvidvaskregu-
leringen, COM(2016) 452
Revideret grund- og nærhedsnotat af 27. september 2016
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 5. juli 2016 den danske sprogversion af et forslag til Rådets Direktiv om
ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet (DAC), for
så vidt angår skattemyndighedernes adgang til oplysninger indberettet i henhold til hvidvaskreguleringen.
Forslaget vil medføre, at medlemsstaterne skal indføre regler, der giver skattemyndighederne adgang til
mekanismer, procedurer, dokumenter og oplysninger omfattet af en række bestemmelser i det fjerde hvid-
vaskdirektiv. De bestemmelser i fjerde hvidvaskdirektiv, der henvises til, er bestemmelserne om kunde-
kendskabsprocedurer, registrering af oplysninger om reelle ejere af selskaber mv., registrering af ejerskabs-
oplysninger i forhold til trust og lignende enheder, registrering af konti samt opbevaring af dokumenter og
oplysninger omfattet af hvidvaskreglerne.
Regeringen er positiv overfor direktivforslaget, idet det giver medlemsstaternes skattemyndigheder endnu et
instrument til at bekæmpe skattesvig og vil styrke det administrative samarbejde mellem medlemsstaternes
skattemyndigheder.
2. Baggrund
Forslaget skal ses i sammenhæng med kampen i EU mod skatteunddragelse og skatte-
undgåelse. Målet herfor er at skabe grundlag for en mere fair og effektiv beskatning i EU.
Et helt centralt punkt i denne forbindelse er at skabe øget gennemsigtighed på skatteom-
rådet.
Igennem de seneste par år har en række initiativer øget denne gennemsigtighed og styrket
samarbejdet mellem skattemyndighederne i EU. Der kan i denne forbindelse peges på
følgende tiltag:
Rådets direktiv 2014/107/EU (DAC2), hvorefter finansielle institutter automatisk skal
indberette oplysninger om finansielle konti med tilknytning til andre medlemsstater,
og medlemsstaternes skattemyndigheder automatisk skal udveksle disse oplysninger
indbyrdes.
Proces og Administration
ABL
kom (2016) 0452 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om skattemyndighedernes adgang til oplysninger indberettet i henhold til hvidvaskreguleringen
1668868_0002.png
Rådets direktiv (EU) 2015/2376 (DAC3) om automatisk udveksling mellem medlems-
staterne af oplysninger om skatteafgørelser.
Rådets direktiv (EU) 2016/881 (DAC4) om at store multinationale koncerners skal
indgive skatterelaterede land for land-rapporteringer, og at disse skal udveksles mellem
medlemsstaterne.
Kommissionens forslag fra april 2016, COM(2016) 198, om at store multinationale
koncerner skal offentliggøre bestemte skatterelaterede data land for land.
Den seneste tids afsløringer vedrørende store skjulte formuer i udlandet har bekræftet, at
der stadig er behov for yderligere tiltag på området. Herunder at sikre skattemyndighe-
derne bedre adgang til oplysninger om, hvem der er de reelle ejere af mellemliggende
koncernselskaber, og til andre relevante kundeidentitets- og kontroloplysninger.
G20-landene opfordrede således i en erklæring af 18. april 2016 Den Finansielle Aktions-
gruppe (FATF) og Det Globale Forum for Gennemsigtighed og Informationsudveksling
på Skatteområdet til at fremkomme med forslag til, hvordan man kan forbedre efterlevel-
sen af de internationale gennemsigtighedsstandarder, bl.a. med hensyn til adgangen til
oplysninger om de reelle ejere af selskaber, fonde mv. og udveksling af disse oplysninger
på internationalt plan.
I Rådets direktiv 2014/107/EU (DAC2) om automatisk udveksling af oplysninger om
finansielle konti er det fastsat, at hvis kontohaveren er en mellemliggende struktur (dvs.
en passiv, ikke finansiel enhed) skal de finansielle institutter undersøge, hvem der kontrol-
lerer denne enhed, og indberette herom. Hvis skattemyndighederne ikke har adgang til
hvidvaskoplysninger, vil det gå ud over effektiviteten af tilsynet med de finansielle insti-
tutters overholdelse af disse regler.
3. Formål og indhold
Målet med forslaget er at give skattemyndighederne systematisk adgang til den informati-
on, der skal indsamles i henhold til hvidvaskreguleringen, således at de kan varetage deres
opgave med at overvåge, om de finansielle institutter korrekt efterlever direktivet om
administrativt samarbejde.
Formålet er endvidere at ruste skattemyndighederne bedst muligt til at sætte ind over for
skatteunddragelse og skatteundgåelse, gennem at de sikres adgang til de hvidvaskoplys-
ninger, der fremgår af fjerde hvidvaskdirektiv, som samtidigt er foreslået ændret ved
COM(2016) 450.
Forslaget ændrer direktivet om administrativ bistand på beskatningsområdet (Rådets di-
rektiv 2011/16/EU (DAC) som ændret ved Rådets direktiv 2014/107/EU (DAC2), Rå-
dets direktiv (EU) 2015/2376 (DAC3) og Rådets direktiv (EU) 2016/881 (DAC4)). Æn-
dringen går ud på, at der indsættes et nyt stykke 1a i artikel 22. Efter det foreslåede stykke
skal medlemsstaterne indføre regler, der giver skattemyndighederne adgang til de meka-
nismer, procedurer, dokumenter og oplysninger, der er nævnt i følgende artikler i 4. hvid-
vaskdirektiv, som foreslået ændret ved COM(2016) 450:
Side 2 af 5
kom (2016) 0452 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om skattemyndighedernes adgang til oplysninger indberettet i henhold til hvidvaskreguleringen
1668868_0003.png
Artikel 13 om kundekendskabsprocedurer.
Artikel 30 om registrering af oplysninger om reelle ejere.
Artikel 31 om registrering af ejerskabsoplysninger i forhold til trust og lignende enhe-
der.
Artikel 32 a om identifikation af ejere af konti.
Artikel 40 om opbevaring af dokumenter og oplysninger omfattet af hvidvaskdirekti-
vet.
Adgangen skal gives med henblik på anvendelsen og håndhævelsen af den lovgivning,
medlemsstaterne har indført for at gennemføre direktivet om administrativ bistand på
beskatningsområdet, og for at sikre at det administrative samarbejde efter direktivet om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet foregår effektivt og efter hensigten.
Det foreslås desuden, at disse regler skal være vedtaget og offentliggjort senest den 31.
december 2016 og skal anvendes fra den 1. januar 2017.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres over direktivforslaget i overensstemmelse med TEUF
artikel 113 og artikel 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har udtalt følgende:
”Genstanden for disse ændringer falder ind under det samme retsgrundlag som direktiv
2011/16/EU, dvs. artikel 115 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF), der har som mål at sikre et velfungerende indre marked. I henhold til artikel 115
i TEUF skal der ske en indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative
bestemmelser, der direkte indvirker på det indre markeds oprettelse eller funktion og gør
en tilnærmelse af lovene nødvendig.
For at sikre et velfungerende indre marked og lige vilkår med hensyn til medlemsstaternes
muligheder for at sikre en korrekt gennemførelse af direktivet om administrativt
samarbejde bør skattemyndighederne i alle EU-medlemsstater have de nødvendige
adgangsbeføjelser.”
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Lov nr. 262 af 16. marts 2016 om indførelse af register over reelle ejere lægger op til fuld
offentlighed omkring de registrerede oplysninger om de reelle ejere. Dermed vil SKAT
kunne få adgang til disse oplysninger, når registeret er etableret.
Skattemyndighederne har endvidere allerede efter skattekontrolloven adgang til at anmo-
de virksomheder om skatterelevante oplysninger. Anmodes der om oplysninger om
unavngivne forudsætter dette, at Skatterådet godkender anmodningen.
Side 3 af 5
kom (2016) 0452 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om skattemyndighedernes adgang til oplysninger indberettet i henhold til hvidvaskreguleringen
1668868_0004.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den foreslåede ændring af direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområ-
det vil skulle gennemføres gennem en ændring af skattekontrolloven, der sikrer, at SKAT
i alle tilfælde vil kunne få adgang til de omfattede oplysninger mv., herunder at den tilsig-
tede effektivitet kan opnås ved, at kravet om Skatterådets godkendelse af indhentelsen af
oplysninger om unavngivne ikke gælder i forhold til oplysninger omfattet af forslaget.
Herudover skal det sikres, at SKAT får adgang til de registre, hvori de pågældende oplys-
ninger registreres, og hvor der ikke allerede er adgang.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at ville styrke SKATs kontrolindsats gennem bl.a. et mere effektivt
samarbejde mellem medlemsstaternes skattemyndigheder. Dette vil understøtte indsatsen
mod skatteunddragelse og skatteundgåelse og kan derigennem bidrage til at modvirke et
utilsigtet mindreprovenu. Det er ikke umiddelbart muligt at kvantificere størrelsen heraf.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes kun i beskedent omfang at ville øge de administrative byrder for er-
hvervslivet, da der er tale om oplysninger, som virksomhederne allerede skal opbevare
efter hvidvaskreglerne. I det omfang oplysningerne er indberettet efter hvidvaskreglerne
af virksomhederne til andre myndigheder, vil SKAT skulle indhente oplysningerne her.
Samme oplysninger skal således ikke indberettes flere gange fra virksomhederne til of-
fentlige myndigheder.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet det, uden store om-
kostninger, bidrager til at forhindre skatteunddragelse og skatteundgåelse.
8. Høring
Direktivforslaget har været i høring hos Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Borger- og Retssikkerhedschefen, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening,
Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsy-
net, DI, DVCA, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, Finansrådet, Foreningen
Danske Revisorer, Forsikring & Pension, FSR – danske revisorer, IBIS, Kraka, Lands-
skatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Skatteanke-
styrelsen og SRF Skattefaglig forening.
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at forslaget medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet på under 4 mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere..
Forsikring & Pension forudsætter, at forslaget ikke indebærer øgede pligter for virksom-
hederne til at indsamle og opbevare oplysninger efter hvidvaskreglerne.
Side 4 af 5
kom (2016) 0452 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om skattemyndighedernes adgang til oplysninger indberettet i henhold til hvidvaskreguleringen
1668868_0005.png
Datatilsynet anfører, at i det omfang SKAT efter forslaget kan få adgang til personoplys-
ninger, skal Skatteministeriet sikre, at forslaget ikke hindrer en fortsat efterlevelse af reg-
lerne i persondataloven.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger/forhandlingssituation.
På nuværende tidspunkt har der været afholdt to møder i rådsregi med alle medlemssta-
terne om direktivforslaget.
Generelt er der støtte til forslaget. Enkelte lande udtrykte bekymring i forhold til imple-
menteringsfristen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor direktivforslaget, idet det giver medlemsstaternes skatte-
myndigheder endnu et instrument til at bekæmpe skattesvig og vil styrke det administrati-
ve samarbejde mellem medlemsstaternes skattemyndigheder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere orienteret ved grund- og nærhedsnotat af 2. sep-
tember 2016.
Side 5 af 5