Europaudvalget 2015-16, Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0518 Bilag 1, KOM (2016) 0520 Bilag 1
Offentligt
1655637_0001.png
Notat
Orientering om Kommissionens forslag vedr. bøder og pålæg til
Portugal og Spanien pga. manglende efterlevelse af Stabilitets- og
Vækstpagten
Resume
2. aug. 2016
Rådet (ECOFIN) vedtog 12. juli 2016 beslutninger vedr. Portugal og Spaniens manglende
efterlevelse af Stabilitets- og Vækstpagten (jf. samlenotatet herom oversendt til Folketingets Eu-
ropaudvalg 30. juni 2016 og den skriftlige forelæggelse af 7. juli s.å.). Kommissionen har 27.
juli 2016 som opfølgning herpå offentliggjort forslag til rådsbeslutninger vedr. bøder, hvor der
lægges op til ikke at uddele bøder, og forslag til optrapning af underskudsproceduren i form af
såkaldte pålæg til de to lande. Der gennemføres en skriftlig procedure i Rådet om forslagene som
følge af bundne, korte frister i regelsættet.
Baggrund
Portugal
fik i 2013 (i forlængelse af tidligere henstillinger) en henstilling under
proceduren for uforholdsmæssigt store underskud (EDP-henstilling) om at bringe
det nominelle offentlige underskud under 3 pct. af BNP senest i 2015. Portugals
underskud i 2015 er i Kommissionens forårsprognose (af 3. maj 2016) opgjort til
4,4 pct. af BNP, og fristen blev dermed ikke overholdt. I 2016 ventes ifølge
Kommissionens forårsprognose et underskud på 2,7 pct. af BNP.
Spanien
fik i 2013 (også i forlængelse af tidligere henstillinger) en henstilling med
frist i 2016. Spaniens underskud i 2016 er i Kommissionens opdaterede forårs-
prognose
1
(af 19. juli 2016) skønnet til 4,6 pct. af BNP, og fristen ser dermed ikke
ud til at blive overholdt. I 2017 og 2018 ventes ifølge den opdaterede forårsprog-
nose et underskud på 3,3 pct. hhv. 2,7 pct. af BNP.
Desuden har hverken Portugal eller Spanien gennemført de krævede strukturelle
budgetforbedringer, som fremgår af deres henstillinger. ECOFIN vedtog i lyset af
dette 12. juli 2016 beslutninger (traktatens artikel 126.8) om, at Portugal og Spani-
en ikke har gennemført tilstrækkelige tiltag til efterlevelse af deres henstillinger.
Proces
Som opfølgning på ECOFIN’s beslutning om manglende efterlevelse har Kom-
missionen 27. juli 2016 offentliggjort forslag til rådsbeslutninger vedr. bøder og
vedr. pålæg (en ny skærpet henstilling som led i optrapning af underskudsproce-
duren) til Portugal og Spanien. Det er kun eurolandene, som er omfattet af be-
stemmelserne om pålæg og sanktioner, og det er kun eurolandene (undtagen lan-
1
Kommissionen har opdateret forårsprognosen 2016 for udvalgte større lande.
kom (2016) 0520 - Bilag 1: Notat vedr. bøder og pålæg til Portugal og Spanien pga. manglende efterlevelse af Stabilitets- og vækstpagten
1655637_0002.png
det selv), som kan stemme om forslag under Stabilitets- og Vækstpagten, der ved-
rører eurolande.
Kommissionens forslag til
pålæg
skal behandles af Rådet indenfor to måneder fra
rådsbeslutningen om manglende efterlevelse. Et pålæg indeholder, ligesom hen-
stillinger, en frist for at bringe det nominelle underskud under 3 pct. af BNP, årli-
ge krav til størrelsen på de nominelle underskud samt årlige krav til strukturelle
budgetforbedringer. Derudover indeholder et pålæg også krav om konkrete tiltag
og evt. frister for gennemførelsen af disse. Forslag om pålæg har hjemmel i TEUF
artikel 126, stk. 9, og der træffes afgørelse med omvendt kvalificeret flertal
2
blandt
de stemmeberettigede eurolande.
Kommissionen skal desuden, indenfor 20 dage efter rådsbeslutninger om mang-
lende efterlevelse af henstillinger til eurolande, fremsætte forslag til
bøder
på som
udgangspunkt 0,2 pct. af BNP. Kommissionen kan i velbegrundede tilfælde fore-
slå en lavere bøde eller foreslå, at der ikke gives en bøde. De pågældende eurolan-
de har 10 dage (efter rådsbeslutningerne om manglende efterlevelse af henstillin-
gerne) til at fremføre argumenter for en lavere eller ingen bøde, som Kommissio-
nen kan tage i betragtning i sine forslag. Kommissionens forslag vedr. bøder vil
være vedtaget medmindre Rådet (eurolandene) modsætter sig senest 10 dage efter,
at Kommissionen har fremsat sit bødeforslag. Forslag om sådanne sanktioner
under Stabilitets- og Vækstpagten kan inden for denne frist kun ændres af Rådet,
hvis ændringen har støtte af et
superkvalificeret
flertal
3
blandt de stemmeberettige-
de eurolande.
Portugal og Spanien har hhv. 18. juli og 13. juli 2016 fremsendt deres begrundede
anmodninger om nedsættelse af bøderne. De to lande henviser hver især bl.a. ge-
nerelt til de substantielle budgetforbedringer og strukturelle reformer, som er gen-
nemført i de to lande i de seneste år, og de forpligtelser til yderligere budgetfor-
bedringer, man har påtaget sig over de kommende år, herunder for at korrigere
underskuddet inden for de nye frister.
Grundet de ovennævnte frister for Rådets behandling af forslag fra Kommissio-
nen vedr. bøder og pålæg under Stabilitets- og Vækstpagten, vil Kommissionens
forslag vedr. Portugal og Spanien blive behandlet i en skriftlig procedure i Rådet.
Den skriftlige procedure er igangsat 2. august 2016 med frist 8. august 2016.
Udover bøder i regi af Stabilitets- og Vækstpagten, ventes Kommissionen også at
fremsætte et forslag om eventuel suspendering af (en del af) forpligtelserne under
Dvs. at Kommissionens forslag anses for vedtaget, medmindre et kvalificeret flertal stemmer i mod. Et kvalificeret flertal
udgøres af mindst
55
pct. af Rådets stemmeberettigede medlemmer (dvs. 10 eurolande i dette konkrete tilfælde), der repræ-
senterer mindst
65
pct. af befolkningen i de stemmeberettigede lande.
3
Et
superkvalificeret
flertal udgøres af mindst
72
pct. af Rådets stemmeberettigede medlemmer (dvs. 13 eurolande i dette
konkrete tilfælde), der repræsenterer mindst
65
pct. af befolkningen i de stemmeberettigede lande.
2
2
kom (2016) 0520 - Bilag 1: Notat vedr. bøder og pålæg til Portugal og Spanien pga. manglende efterlevelse af Stabilitets- og vækstpagten
1655637_0003.png
EU’s struktur- og investeringsfonde (ESIF) overfor Portugal og Spanien. Kom-
missionen har endnu ikke fremlagt forslag herom.
4
Indhold
Kommissionens forslag om pålæg og forslag vedr. bøder til Portugal og Spanien
af 27. juli 2016 har følgende indhold:
Portugal
Kommissionen har stillet forslag til Rådet om, at Portugal ikke tildeles en bøde.
Annulleringen af bøden begrundes med, at Portugal på trods af vanskelige øko-
nomiske forhold overordnet set har gennemført væsentlige finanspolitiske stram-
ninger i perioden 2010-2014 og gennemgribende strukturreformer. Desuden
fremhæves det, at Portugal har tilkendegivet, at man om nødvendigt vil gennem-
føre tiltag for at forhindre eventuelle budgetoverskridelser i 2016, samt yderligere
budgetforbedringstiltag i 2017 og strukturreformer på væsentlige områder, inkl.
reformer for at understøtte banksystemets stabilitet. Kommissionen har fundet
disse argumenter tilstrækkelige til at annullere bøden.
Kommissionen har også stillet forslag til Rådet om at tildele Portugal et pålæg
med frist for at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP i år (2016). Pålægget
indeholder et krav om at nedbringe det nominelle underskud til 2,5 pct. af BNP i
2016. Kommissionen foreslår, at opgørelsen af det nominelle underskud skal kor-
rigeres for eventuel støtte til banker. Pålægget indebærer, at Portugal skal fasthol-
de den strukturelle balance uændret i 2016 sammenlignet med 2015. Det vurderes
at kræve budgetforbedrende tiltag med direkte provenuvirkninger på 0,25 pct. af
BNP i 2016, idet den strukturelle budgetstilling ved gældende politik ellers skøn-
nes at ville udvise en mindre svækkelse,
jf. tabel 1.
Derudover pålægges Portugal
bl.a. at gennemføre de besparelser, der fremgår af landets stabilitetsprogram, her-
under yderligere udgiftskontrol vedr. offentlige køb af varer og tjenester, samt
yderligere supplerende tiltag af strukturel karakter for at nå de strukturelle stram-
ningskrav. Portugal skal desuden være klar til at vedtage yderligere tiltag, hvis ne-
gative risici for de planlagte budgetter materialiserer sig. Portugal skal 15. oktober
2016 rapportere om sine gennemførte tiltag mhp. at nå målene.
Der er ikke nogen fast tidsramme for fremsættelsen af disse forslag. Det ventes, at Kommissionen vil fremsætte sådanne
forslag på et senere tidspunkt efter en dialog med Europa-Parlamentet. Sådanne forslag vil have hjemmel i art. 23, stk. 9 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1303/2013 om fælles bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionalud-
vikling, Den Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrik-
terne og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, og både euro- og ikke-eurolande (også det berørte land) vil have stemmeret.
Der træffes afgørelse med omvendt kvalificeret flertal (således at Kommissionens forslag vedtages, medmindre der er et
kvalificeret flertal imod i Rådet).
4
3
kom (2016) 0520 - Bilag 1: Notat vedr. bøder og pålæg til Portugal og Spanien pga. manglende efterlevelse af Stabilitets- og vækstpagten
1655637_0004.png
Tabel 1
Portugals offentlige finanser
2015
Pct. af BNP
Underskud ved uændret politik
Krav i pålæg
Strukturel budgetforbedring ved uændret politik
Krav i pålæg
4,4
-
-0,60
-
2,7
2,5
-0,20
0,0
2016
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2016 og Kommissionens forslag til pålæg til Portugal
Spanien
Kommissionen har stillet forslag til Rådet om, at Spanien ikke tildeles en bøde.
Annulleringen af bøden begrundes med, at Spanien på trods af vanskelige øko-
nomiske forhold har gennemført gennemgribende strukturreformer og væsentlige
budgetforbedringer i de seneste år (særligt i 2012 samt i nogen grad i 2013). Hertil
kommer fremadrettede budgetforbedringstiltag annonceret af den spanske rege-
ring bl.a. vedr. kontrol af regionernes udgifter og styrkelser i opkrævningen af
selskabsskatter. Kommissionen har fundet disse argumenter tilstrækkelige til at
annullere bøden.
Kommissionen har også stillet forslag til Rådet om at tildele Spanien et pålæg med
frist for at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP i 2018. Pålægget indeholder
et krav om at nedbringe det nominelle underskud til 4,6 pct. af BNP i 2016 og 3,1
pct. af BNP i 2017 samt 2,2 pct. af BNP i 2018. Pålægget indebærer, at Spanien
ikke behøver at ændre finanspolitikken i 2016, der indebærer en strukturel lempel-
se på 0,4 pct. af BNP, men pålægget stiller krav om strukturelle budgetforbedrin-
ger på 0,5 pct. af BNP i 2017 og 0,5 pct. af BNP i 2018. Det vurderes at kræve
budgetforbedrende tiltag med direkte provenuvirkninger på netop 0,5 pct. af BNP
i både 2017 og 2018, idet den strukturelle budgetstilling ved gældende politik
skønnes at ville være stort set uændret i disse år,
jf. tabel 2.
Derudover pålægges
Spanien at gennemføre tiltag, der styrker de finanspolitiske rammer, herunder bl.a.
automatiske korrektionsmekanismer ved overskridelser af mål for underskud,
gæld og udgifter mv., samt forbedrede rammer for og kontrol med offentlige ind-
køb. Spanien skal desuden være klar til at vedtage yderligere tiltag, hvis negative
risici for de planlagte budgetter materialiserer sig. Spanien skal 15. oktober 2016
rapportere om sine gennemførte tiltag mhp. at nå målene.
4
kom (2016) 0520 - Bilag 1: Notat vedr. bøder og pålæg til Portugal og Spanien pga. manglende efterlevelse af Stabilitets- og vækstpagten
1655637_0005.png
Tabel 2
Spaniens offentlige finanser
2015
Pct. af BNP
Underskud ved uændret politik
Krav i pålæg
Strukturel budgetforbedring ved
uændret politik
Krav i pålæg
5,1
-
-0,9
-
4,6
4,6
-0,40
-0,40
3,3
3,1
-0,10
0,50
2,7
2,2
0,0
0,50
2016
2017
2018
Kilde: Kommissionens opdaterede forårsprognose 2016 og Kommissionens forslag til pålæg til Spanien
Medlemslandenes holdninger
Der ventes at være tilstrækkelig støtte til Kommissionens forslag blandt de stem-
meberettigede eurolande.
Det bemærkes, at Danmark, som ikke-euroland, ikke har stemmeret i sager under
Stabilitets- og Vækstpagten om eurolande. Den danske regering lægger dog gene-
relt principielt stor vægt på, at EU-landene lever op til EU’s fælles finanspolitiske
regler, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger og pålæg, så
finanspolitikken understøtter tilliden og lave renter samt en sund økonomisk ud-
vikling i de enkelte lande og i EU som helhed og forebygger nye gældskriser. Re-
geringen lægger også vægt på, at Kommissionen og Rådet håndhæver de fælles
regler på EU-niveau.
Regeringen noterer sig, at Kommissionen som begrundelse for sine forslag om
annullering af bøder henviser til, at Portugal og Spanien gennem de seneste ud-
fordrende år har gennemført betydelige budgetforbedringer og strukturelle refor-
mer bl.a. i sammenhæng med deres nu afsluttede låneprogrammer. Det noteres
også, at Kommissionen senere ventes at fremlægge forslag om eventuel suspende-
ring af (en del af) forpligtelserne under EU’s struktur- og investeringsfonde
(ESIF) overfor Portugal og Spanien. Regeringen finder det vigtigt, at de to lande
nu fremadrettet gennemfører de tiltag, som de har forpligtet sig til for at få redu-
ceret deres underskud inden for de nye frister.
5