Finansudvalget 2015
KOM (2015) 0118
Offentligt
1526745_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.3.2015
COM(2015) 118 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Den Europæiske Unions Solidaritetsfond
Årsrapport 2013
DA
DA
kom (2015) 0118 - Ingen titel
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Indledning .................................................................................................................... 3
Ikke-afsluttede ansøgninger fra 2012........................................................................... 4
Nye ansøgninger modtaget i 2013................................................................................ 5
Finansiering.................................................................................................................. 9
Overvågning................................................................................................................. 9
Afslutninger................................................................................................................ 10
Forslag til ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2012/2002 om oprettelse af Den
Europæiske Unions Solidaritetsfond og konklusioner............................................... 11
kom (2015) 0118 - Ingen titel
1526745_0003.png
1.
I
NDLEDNING
I henhold til Rådets forordning (EF) nr. 2012/2002 af 11. november 2002 om
oprettelse af Den Europæiske Unions Solidaritetsfond (i det følgende benævnt
"forordningen") skal Kommissionen forelægge en rapport om fondens aktiviteter i
løbet af det forgangne år for Europa-Parlamentet og Rådet. Nærværende rapport
omhandler Den Europæiske Solidaritetsfonds aktiviteter i 2013 (i det følgende
benævnt "EUSF") og dækker behandlingen af ikke-afsluttede og nye ansøgninger
samt evalueringen af gennemførelsesrapporter med henblik på afslutningen heraf.
Den omhandler også forslaget om ændring af forordningen, der blev forelagt i løbet
af 2013
1
.
Kommissionen modtog
otte nye ansøgninger
om EUSF-støtte i 2013, der således
var et gennemsnitsår for så vidt angår antallet af ansøgninger. Der blev indgivet fire
ansøgninger i januar og yderligere fire ansøgninger i juli og august. Tre af disse
ansøgninger vedrørte oversvømmelserne i Slovenien, Østrig og Kroatien i
oktober/november 2012. Ansøgningerne fra Tyskland, Østrig, Tjekkiet og Ungarn
vedrørte de alvorlige oversvømmelser i maj/juni 2013. Ansøgningen fra Portugal
vedrørte mudder- og jordskreddene på øen Madeira i januar 2013. Med undtagelse af
ansøgningerne fra Portugal og Ungarn godkendte Kommissionen alle ansøgninger og
foreslog en mobilisering af EUSF.
Kommissionen afsluttede også sin evaluering af en ansøgning fra Rumænien, der
blev indgivet i 2012 vedrørende tørke og brande, og også i dette tilfælde foreslog den
anvendelse af fonden.
I finansiel henseende bevilgede Kommissionen i 2013 EUSF-støtte, der i alt beløb
sig til 415,127 mio. EUR. Der gives nærmere oplysninger i kapitel 4 "Finansiering".
I alt blev der udbetalt 14,321 mio. EUR i støtte, nemlig til oversvømmelserne i
Slovenien og Østrig i 2012.
Bilag 1 til 3 omfatter de gældende tærskelværdier for mobilisering af fonden i 2013,
en oversigt over de modtagne ansøgninger og en fuldstændig liste over de
ansøgninger, der er blevet behandlet siden 2002.
1
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2012/2002 om oprettelse af Den Europæiske Unions
Solidaritetsfond, COM(2013) 522 final, 25.7.2013.
3
kom (2015) 0118 - Ingen titel
2.
I
KKE
-
AFSLUTTEDE ANSØGNINGER FRA
2012
Rumænien (tørke og brande)
I sommeren 2012 blev store dele af Rumænien ramt af en periode med meget ringe
nedbør og gentagne hedebølger med ekstremt høje temperaturer, hvilket medførte
tørke, meget dårlig høst, mange skov- og vegetationsbrande, vandmangel for
befolkningen og deraf følgende problemer med vandforsyningen og
vandkraftværkerne. Den 2. november 2012 indgav Rumænien derfor en ansøgning
om EUSF-støtte.
I forbindelse med tørkeskaderne kan den bestemmelse i forordningen, ifølge hvilken
ansøgninger skal indgives inden for 10 uger efter den første skades indtræden, ikke
med rimelighed anvendes. Kommissionen har derfor anvendt de samme principper,
som den fastlagde, da den evaluerede den første sammenlignelige EUSF-ansøgning,
nemlig tørken i Cypern i 2008. I overensstemmelse hermed bør den dato, hvor tørken
anses for at have nået sit højdepunkt, være startdatoen for, hvornår 10-ugers fristen
begynder at løbe. I Rumænien medførte lange perioder med ringe nedbør, høje
temperaturer og talrige brande over flere måneder, at der udviklede sig en alvorlig
tørkesituation, som berørte omkring 2,764 millioner hektar jord i 35 ud af de 41
rumænske amter. Dertil kom en række store vegetations- og skovbrande, som brød
ud den 25. august 2012. Kommissionen var derfor af den opfattelse, at den
25. august 2012 bør betragtes som startdatoen for den større katastrofe. Tidsfristerne
var derfor overholdt, da ansøgningen blev indgivet til Kommissionen den 2.
november 2012.
I den oprindelige ansøgning vurderede de rumænske myndigheder, at de samlede
direkte skader løb op i 1,9 mia. EUR, svarende til 263 % af tærskelværdien for støtte
fra EUSF ved større katastrofer i 2012, som for Rumænien var på 735,487 mio. EUR
(dvs. 0,6 % af BNI baseret på 2010-tal). Dette tal omfattede dog skader i landbruget,
som var opstået inden den fastlagte startdato, og som ikke kan medregnes i det
samlede beløb for skaderne. Kommissionen anmodede Rumænien om at tage sin
skadesvurdering op til revision. De reviderede samlede skader, som Rumænien
forelagde, minus andre ikkestøtteberettigede indirekte udgifter, beløb sig til
806,7 mio. EUR. Over 99 % af de vurderede skader vedrører privat landbrug og
skovbrug, som ikke er berettiget til EUSF-støtte, da de ikke er omfattet af de former
for støtteberettigede nødhjælpstiltag, der er omhandlet i forordningens artikel 3,
stk. 2. Omkostningerne til de tiltag, der er støtteberettigede i henhold til artikel 3, stk.
2, beløb sig derfor til 2,476 mio. EUR (dvs. omkostningerne til nødhjælpstiltag, som
gennemføres af redningstjenesterne, navnlig til bekæmpelse af brande og
vandtransport samt rehabilitering af vandinfrastrukturen). Da støtten fra EUSF ikke
må overstige de samlede omkostninger til støtteberettigede tiltag, foreslog
Kommissionen den 3. oktober 2013 at yde støtte på 2,476 mio. EUR, der dækker
omkostningerne til støtteberettigede tiltag. Efter at budgetproceduren blev afsluttet i
Rådet og Europa-Parlamentet, og gennemførelsesaftalen blev indgået mellem
Kommissionen og Rumænien, blev EUSF-støtten udbetalt den 10. marts 2014.
4
kom (2015) 0118 - Ingen titel
3.
N
YE ANSØGNINGER MODTAGET I
2013
Oversvømmelser i Slovenien, Østrig og Kroatien (tre tilfælde)
Voldsomme regnskyl, der indtraf fra slutningen af oktober til tidligt i november
2012, fik floderne til at løbe over deres bredder i store områder langs floderne Sava,
Kupa, Mura og Drava i Slovenien, og i flodlejerne Mura, Drava og Lavant i Østrig
og i Kroatien.
Alle tre lande indsendte derfor ansøgninger om økonomisk støtte fra EUSF.
Slovenien indgav en ansøgning om støtte i forbindelse med en større katastrofe,
hvorimod ansøgningerne fra Kroatien og Østrig var baseret på den såkaldte
"nabolandsbestemmelse", ifølge hvilken et land, der rammes af samme større
katastrofe som et naboland, hvor en større katastrofe har fundet sted, i ekstraordinære
tilfælde kan modtage økonomisk støtte fra EUSF.
1)
Slovenien:
Ansøgningen blev modtaget den 2. januar 2013, dvs. inden for
fristen på 10 uger efter registreringen af den første skade den 28. oktober 2012.
Den samlede direkte skade blev vurderet til 359,535 mio. EUR, der navnlig
skyldes betydelige skader i landbruget og skovbruget og på den lokale
vejinfrastruktur og vandløb. Herudover blev over 2 500 boliger,
administrations- og erhvervsbygninger og 10 skoler beskadiget. Beløbet
udgjorde 1,008 % af Sloveniens BNI og var langt over den tærskelværdi for
støtte fra EUSF ved større katastrofer, der var gældende for Slovenien i 2013,
nemlig 214,021 mio. EUR (dvs. 0,6 % af BNI baseret på 2011-tal). Den 30.
april 2013 foreslog Kommissionen derfor at yde en økonomisk støtte på
14,081 mio. EUR. Efter at budgetproceduren blev afsluttet i Rådet og Europa-
Parlamentet, og gennemførelsesaftalen blev indgået mellem Kommissionen og
Slovenien, blev det finansielle bidrag udbetalt den 19. november 2013.
Østrig:
Katastrofen i Slovenien havde også indvirkning på Østrig, om end i
meget begrænset omfang. Byen Lavamünd, som er beliggende umiddelbart der,
hvor floderne Drau og Lavant flyder sammen ved Østrigs grænse til Slovenien,
blev oversvømmet med vand i op til to meters højde, hvorved der opstod
skader på offentlige bygninger, private hjem, virksomheder og lokale
infrastrukturer.
Ansøgningen blev indgivet den 11. januar 2013, dvs. inden for fristen på 10
uger efter registreringen af den første skade den 5. november 2012. Der blev
modtaget ajourførte oplysninger den 28. februar 2013. De samlede direkte
skader som følge af katastrofen beløb sig til 9,6 mio. EUR. Dette beløb
repræsenterede kun en lille del af tærskelværdien for støtte fra EUSF, som ved
større katastrofer var på 1,798 mia. EUR (dvs. 0,6 % af Østrigs BNI i 2011).
Da oversvømmelserne i Lavamünd dog havde samme årsag som den større
katastrofe i Slovenien, indgav de østrigske myndigheder deres ansøgning i
henhold til den såkaldte "nabolandsbestemmelse". På trods af de begrænsede
skader, der kun udgjorde 0,53 % af tærskelværdien, kunne EUSF anvendes.
Det finansielle bidrag fra fonden udgjorde 240 000 EUR og blev udbetalt den
19. november 2013.
3)
Kroatien:
Kroatien, der på tidspunktet for katastrofen var omfattet af
anvendelsesområdet for EUSF som et land, der befinder sig i forhandlinger om
tiltrædelse af EU, indgav sin ansøgning den 3. januar 2013, dvs. inden for
5
2)
kom (2015) 0118 - Ingen titel
fristen på 10 uger efter registreringen af den første skade den 26. oktober 2012.
Kroatien meddelte, at der var sket skade på vigtige dele af infrastrukturen og på
såvel privat som offentlig ejendom i 9 amter, og at katastrofen i 4 af disse
amter også havde stor indvirkning på den lokale økonomi og livsvilkårene for
ca. 795 000 indbyggere. Det var især landbruget og skovbruget, industrielle og
kommercielle anlæg, private hjem, diger, broer og moler på den kroatiske kyst,
der led skade. Flere hundrede private boliger blev oversvømmet, og det var
nødvendigt at evakuere folk. I de resterende 5 amter forhindrede de
beskyttende foranstaltninger mod oversvømmelse, som Hrvatske vode
(Kroatiens vandforvaltningsselskab) havde iværksat, at private boliger led
skade.
De kroatiske myndigheder anslog den samlede direkte skade til over 11,463
mio. EUR. Da dette beløb lå klart under tærskelværdien for støtte fra EUSF
ved større katastrofer, som var på 259,805 mio. EUR (dvs. 0,6 % af BNI
baseret på 2011-tal), kunne katastrofen ikke betragtes som en "større
naturkatastrofe".
Ligesom
Østrig
gjorde
Kroatien
dog
"nabolandsbestemmelsen" gældende, hvilket Kommissionen godkendte. Det
finansielle bidrag fra fonden udgjorde 286 587 EUR og blev udbetalt den 15.
januar 2014.
Oversvømmelser i Centraleuropa (fire tilfælde)
I maj og juni 2013 blev Centraleuropa ramt af vejrforhold, der meget lignede dem,
der i 2002 førte til den værste oversvømmelse i 100 år og til oprettelsen af EUSF.
Også denne gang blev Tyskland, Østrig og Tjekkiet ramt af ekstreme
oversvømmelser. Ungarn blev også ramt, om end i langt mindre grad. På trods af, at
vandstanden delvis var højere, var de samlede skader, skønt de stadig var meget
omfattende, mindre end i 2002, navnlig i Østrig og Tjekkiet. Dette skyldtes ikke
mindst
den
effektive
beskyttelse
mod
oversvømmelse
og
de
risikostyringsforanstaltninger, der er blevet indført siden 2002.
Tyskland indgav efterfølgende en ansøgning om økonomisk støtte fra EUSF med
henvisning til kriteriet for en større katastrofe, hvorimod ansøgningerne fra Østrig og
Tjekkiet var baseret på den såkaldte "nabolandsbestemmelse". Ungarn indgav en
ansøgning med henvisning til kriteriet "usædvanlige regionale katastrofer".
1)
Tyskland:
Ansøgningen blev modtaget den 24. juli 2013, dvs. inden for fristen
på 10 uger efter registreringen af den første skade den 18. maj 2013. Store dele
af Tyskland blev ramt af ekstremt stærk nedbør, og vandstanden var rekordhøj
i mange floder. Oversvømmelserne var mere omfattende og mere alvorlige end
oversvømmelserne i august 2002 og de tidligere rekordstore
sommeroversvømmelser i juli 1954. I alt var 12 tyske delstater direkte berørt,
otte mennesker mistede livet, og mindst 128 blev såret. Over 100 000
mennesker blev evakueret fra de områder, der var ramt af oversvømmelserne,
og i alt var næsten 600 000 mennesker berørt af katastrofen. 32 000 huse blev
beskadiget eller fuldstændig ødelagt, og der blev meldt om betydelige skader
på den offentlige infrastruktur.
De tyske myndigheder anslog den samlede direkte skade til 8,153 mia. EUR.
Da dette beløb lå langt over tærskelværdien for anvendelse af EUSF, som for
Tysklands vedkommende var 3,679 mia. EUR i 2013 (3 mia. EUR i 2002-
priser), blev katastrofen betragtet som en "større naturkatastrofe". Den 3.
6
kom (2015) 0118 - Ingen titel
oktober 2013 foreslog Kommissionen at yde en økonomisk støtte på
360,454 mio. EUR. Den 20. november 2013 vedtog Rådet og Europa-
Parlamentet det tilhørende ændringsbudget (der også omfattede sagerne
vedrørende Østrig og Tjekkiet, der er beskrevet nedenfor), dog således at en
stor del af de nødvendige bevillinger kun ville være tilgængelige i 2014. I
overensstemmelse hermed blev EUSF-bidraget udbetalt den 19. marts 2014,
efter at gennemførelsesaftalen mellem Kommissionen og Tyskland var blevet
indgået.
2)
Østrig:
Kommissionen modtog ansøgningen den 6. august 2013 inden for
fristen på 10 uger efter registreringen af den første skade den 30. maj 2013.
Oversvømmelserne berørte syv ud af ni østrigske delstater, navnlig Vorarlberg,
Tyrol, Salzburg, Niederösterreich og Oberösterreich med en befolkning på ca.
4,6 millioner indbyggere. I nogle flodbækkener (Saalach, Salzach, Inn og øvre
Donau) var vandstanden den højeste i 500 år. Det medførte omfattende skader
på infrastrukturen, specielt den beskyttende infrastruktur langs floderne, i
transportsektoren og i vand-/spildevandssektoren. Private boliger og privat
ejendom blev beskadiget eller ødelagt, og oversvømmelsen af over
22 000 hektar landbrugsjord medførte, at høsten blev ødelagt. Over
300 virksomheder led direkte skade, herunder nogle i den meget vigtige
turistsektor.
De samlede direkte skader blev anslået til 866,462 mio. EUR, der udgør 48 %
af tærskelværdien for større katastrofer på 1,798 mia. EUR (dvs. 0,6 % af
Østrigs BNI), og katastrofen kan derfor ikke betragtes som en "større
katastrofe". Da den større katastrofe i Tyskland skyldtes samme vejrforhold,
blev den østrigske ansøgning godkendt i henhold til forordningens
"nabolandsbestemmelse". Den 3. oktober 2013 foreslog Kommissionen at yde
en økonomisk støtte på 21 662 mio. EUR til Østrig. Det finansielle bidrag fra
fonden blev udbetalt den 14. februar 2014.
3)
Tjekkiet:
Kommissionen modtog ansøgningen den 8. august 2013 inden for
fristen på 10 uger efter registreringen af den første skade den 2. juni 2013.
Ekstreme regnskyl medførte oversvømmelser af et omfang, der i gennemsnit
forekommer en gang hvert 50. år især i afvandingsområderne for floderne
Berounka, Moldau og Labe, og som især ramte Sydbøhmen, Plzeň,
Centralbøhmen, Hradec Králové, Liberec, Ústí og Prag, der udgør ca. 54 % af
Tjekkiets areal, og som direkte berørte over en tredjedel af den tjekkiske
befolkning. 15 mennesker mistede livet, og 23 000 måtte evakueres.
Oversvømmelserne beskadigede eller ødelagde navnlig transportinfrastrukturen
(jernbaner, veje, broer osv.), telekommunikationsnettene, vandforsynings- og
spildevandssystemerne og elektricitets- og gasnettene. Over 7 000 hjem blev
beskadiget. Sundheds- og socialvæsenet, virksomheder, landbruget og
skovbruget led også betydelig skade.
Den samlede direkte skade blev anslået til 637,131 mio. EUR. Dette beløb
udgjorde 73 % af tærskelværdien på 871,618 mio. EUR (dvs. 0,6 % af
Tjekkiets BNI), og katastrofen kunne derfor ikke betragtes om en "større
katastrofe". Ligesom det var tilfældet med Østrig, skyldtes oversvømmelserne i
Tjekkiet dog samme vejrforhold som den større katastrofe i Tyskland.
Ansøgningen var derfor baseret på den såkaldte "nabolandsbestemmelse". Den
3. oktober 2013 foreslog Kommissionen at yde en økonomisk støtte på 15,928
mio. EUR til Tjekket. Efter at Rådet og Europa-Parlamentet havde vedtaget det
7
kom (2015) 0118 - Ingen titel
tilhørende ændringsbudget, og gennemførelsesaftalen var indgået mellem
Kommissionen og Tjekkiet, blev EUSF-bidraget udbetalt den 19. marts 2014.
4)
Ungarn:
De ekstreme vandmasser på Donau und dens bifloder, der løber op
gennem Tyskland og Østrig, nåede Ungarn den 4. juni og forlod landet den 14.
juni 2013. De mest udsatte områder var koncentreret om det centrale Ungarn i
og omkring Budapest, hvor der blev forvoldt betydelige skader på
infrastrukturen, særligt inden for transportsektoren. Endvidere led
vandforsynings- og spildevandssystemer, sundheds- og uddannelsessektoren,
telekommunikationsnettet, private boliger og virksomheder stor skade.
Omkring 2 500 hektarer landbrugsjord blev oversvømmet, hvilket medførte tab
af afgrøder. Takket være meget store nødhjælpstiltag kunne mere omfattende
skader undgås. Kommissionen modtog Ungarns ansøgning den 13. august 2013
inden for fristen på 10 uger efter registreringen af den første skade den 4. juni
2013.
Ungarn anslog de samlede direkte skader til 27,951 mio. EUR. Dette beløb
udgjorde mindre end 5 % af tærskelværdien for støtte fra EUSF ved større
katastrofer, som var på 569,258 mio. EUR (dvs. 06 % af Ungarns BNI). Derfor
opfyldte katastrofen langt fra kriterierne for en "større katastrofe".
"Nabolandskriteriet" kunne ikke anvendes, da ingen af Ungarns naboer
oplevede en større katastrofe som følge af oversvømmelserne. Ansøgningen
blev derfor indgivet i henhold til kriteriet for såkaldte "usædvanlige regionale
katastrofer". På baggrund af sin evaluering konkluderede Kommissionen dog,
at Ungarns ansøgning ikke opfyldte det ekstraordinære kriterie for en regional
katastrofe, der er fastsat i forordningen, da Ungarn ikke fremlagde
dokumentation for alvorlige og vedvarende følger for befolkningens livsvilkår
og den økonomiske stabilitet i den berørte region. Den 3. oktober 2013
besluttede Kommissionen derfor at afvise ansøgningen, da den ikke kunne
betragtes som værende usædvanlig i forordningens forstand. De ungarske
myndigheder blev underrettet herom.
Oversvømmelser og jordskred på Madeira (Portugal)
Den 4. og 5. oktober 2012 førte usædvanlig kraftige regnskyl i dele af den
portugisiske selvstyrende region Madeira til jordskred og oversvømmelser med
skader på den offentlige infrastruktur, private hjem og landbrug. Af den grund
indgav Portugal en ansøgning om økonomisk støtte fra EUSF, som Kommissionen
modtog den 14. januar 2013 inden for fristen på 10 uger.
Portugal indberettede en samlet direkte skade på 25,7 mio. EUR, der kun udgjorde
2,5 % af tærskelværdien for større katastrofer på 987,376 mio. EUR (dvs. 0,6 % af
BNI). Ansøgningen blev derfor indgivet i henhold til kriteriet for såkaldte
"usædvanlige regionale katastrofer". Da katastrofen kun havde begrænset
indvirkning på Madeiras befolkning og økonomiske stabilitet og på trods af Madeiras
status om en region i den yderste periferi, konkluderede Kommissionen, at
ansøgningen ikke opfyldte det ekstraordinære kriterie for en regional katastrofe som
fastsat i forordningen. Den 22. april 2013 besluttede Kommissionen at afvise
ansøgningen, da katastrofen ikke kunne betragtes som værende usædvanlig i
forordningens forstand. De portugisiske myndigheder blev underrettet herom.
8
kom (2015) 0118 - Ingen titel
1526745_0009.png
Ydes der et finansielt bidrag fra fonden, skal det fulde beløb anvendes inden for 12 måneder fra den
dato, hvor Kommissionen har ydet støtten. Dette finansielle bidrag må udelukkende anvendes til
nødhjælps- og genopretningstiltag som omhandlet i forordningens artikel 3.
4.
F
INANSIERING
I 2013 godkendte budgetmyndigheden finansielle bidrag fra fonden til
syv tilfælde,
for hvilke der blev modtaget ansøgninger i 2012 og 2013.
Det tilsvarende foreløbige forslag til ændringsbudget nr. 5 for 2013 for ansøgninger,
der blev modtaget i 2013 fra Slovenien, Østrig og Kroatien (oversvømmelse i
oktober/november 2012), blev afsluttet den 11. september 2013
2
. Efter vedtagelsen af
tilskudsafgørelserne og indgåelsen af gennemførelsesaftalerne blev udbetalingerne til
Slovenien og Østrig foretaget den 19. november 2013. Udbetalingen til Kroatien blev
foretaget den 15. januar 2014.
Det foreløbige forslag til ændringsbudget nr. 9 for 2013 vedrørte
oversvømmelseskatastroferne i Tyskland, Østrig og Tjekkiet i maj/juni 2013 og
ansøgningen fra Rumænien i forbindelse med tørke- og brandtilfældene i 2012
3
. Et
beløb på 150 mio. EUR i betalingsbevillinger (af i alt 400,5 mio. EUR) blev først
stillet til rådighed i 2014. Der blev foretaget udbetalinger i alle fire tilfælde efter
fremførslen af budgetbevillinger til 2014.
Finansielt bidrag fra Solidaritetsfonden – budget godkendt i 2013
Modtagerland
Slovenien
Østrig
Kroatien
Tyskland
Østrig
Tjekkiet
Rumænien
I ALT
Katastrofe
Oversvømmelse 2012
Oversvømmelse 2012
Oversvømmelse 2012
Oversvømmelse 2013
Oversvømmelse 2013
Oversvømmelse 2013
Tørke og brande 2012
Større
Naboland
Naboland
Større
Naboland
Naboland
Større
Kategori
Beløb
(i EUR)
14 081 355
240 000
286 587
360 453 575
21 661 550
15 928 275
2 475 689
415 127 031
5.
O
VERVÅGNING
I løbet af 2013 gennemførte Kommissionen kontrolbesøg i tre modtagerlande for at
drøfte de iværksatte gennemførelsessystemer og for at besvare de specifikke
spørgsmål, som gennemførelsesmyndighederne havde stillet:
2
3
Ændringsbudget (ÆB) nr. 5 for 2013 omfatter mobilisering af EU's Solidaritetsfond for et beløb på
14 607 942 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger i forbindelse med en oversvømmelseskatastrofe
i Slovenien, Kroatien og Østrig i oktober 2012 (EUT L 327 af 6.12.2013).
Ændringsbudget (ÆB) nr. 9 for 2013 omfatter mobilisering af EU's Solidaritetsfond for et beløb på
400,5 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger og 250 mio. EUR i betalingsbevillinger. Foreslået af
Kommissionen den 3. oktober 2013 (COM(2013) 691), ændret af Rådet den 30. oktober 2013 og
godkendt af Europa-Parlamentet den 20. november 2013 (EUT L 49 af 19.2.2014).
9
kom (2015) 0118 - Ingen titel
i Lorca (Spanien) den 5. februar 2013 vedrørende det finansielle bidrag på
21 071 mio. EUR, der blev modtaget efter jordskælvet, der ramte byen Lorca
den 11. maj 2011
i Genova (Italien) den 23. april 2013 vedrørende det finansielle bidrag på
18 062 mio. EUR, der blev modtaget efter oversvømmelserne i Ligurien og
Toscana i 2011
i Bologna (Italien) den 5. juni 2013 vedrørende det finansielle bidrag på
670 192 mio. EUR, der blev modtaget efter de ødelægende jordskælv, der
ramte Emilia-Romagna, Lombardiet og Veneto den 20. maj 2012.
Alle tre besøg gav rimelig vished for, at de relevante myndigheder varetog
gennemførelse og kontroller på en gennemsigtig og korrekt måde og under
overholdelse af bestemmelserne i forordningen, den pågældende tilskudsafgørelse og
gennemførelsesaftalen. Når Kommissionen har modtaget de endelige rapporter, vil
den foretage yderligere analyser og om nødvendigt træffe de nødvendige
foranstaltninger.
6.
A
FSLUTNINGER
I henhold til forordningens artikel 8, stk. 2, forelægger modtagerstaten senest seks
måneder efter udløbet af fristen på et år at regne fra datoen for udbetalingen af det
finansielle bidrag en rapport om anvendelsen af det finansielle bidrag fra fonden (i
det følgende benævnt "gennemførelsesrapport") vedlagt en begrundelse for
udgifterne (i det følgende benævnt "udgiftserklæring"). Efter denne procedure
afslutter Kommissionen fondens støtte.
I overensstemmelse hermed blev fire dossierer afsluttet i løbet af 2013:
1)
Tyskland, stormen Kyrill i 2007:
Det finansielle bidrag fra fonden udgjorde
166,91 mio. EUR. Den 9. juli 2009 forelagde Tyskland sin
gennemførelsesrapport, herunder 15 udgiftserklæringer fra de tyske delstater,
der var berørt af stormen. I forbindelse med Kommissionens revisionsarbejde
var det nødvendigt at indhente yderligere oplysninger fra de tyske
myndigheder. Oplysningerne blev indgivet i maj 2012. Tyskland erklærede, at
en tredjepart senere dækkede et beløb på 9 778,59 EUR. I henhold til
forordningen skal beløb, der dækkes af en tredjepart, betales tilbage til
Kommissionen. Beløbet blev betalt tilbage til Kommissionen i april 2013, og
sagen blev afsluttet i maj 2013.
Frankrig, stormen Klaus i 2009:
Det finansielle bidrag fra fonden udgjorde
109,38 mio. EUR. Frankrigs gennemførelsesrapport blev modtaget den 31.
august 2011. Efter en intern revision, som de franske myndigheder
gennemførte, beløb de ikke-støtteberettigede udgifter sig til 1,105 mio. EUR.
Dette beløb blev senere korrigeret til 1,066 mio. EUR. Endvidere viste
Kommissionens evaluering, at det var nødvendigt at anmode Frankrig om
yderligere oplysninger om udgiftserklæringen. I august 2013 indledte
Kommissionens Generaldirektorat for Budget udligningsproceduren
vedrørende beløbet på 1,066 mio. EUR mod en betaling fra en Fransk-
Europæisk Fond for Regionaludvikling. Frankrig gjorde ingen indsigelser, og
udligningen blev gennemført den 21. august 2013. Sagen blev afsluttet.
2)
10
kom (2015) 0118 - Ingen titel
3)
Grækenland, oversvømmelser ved Evros i 2006:
Det finansielle bidrag fra
fonden udgjorde 9,31 mio. EUR. Kommissionen modtog Grækenlands
gennemførelsesrapport i juli 2009. I april 2010 og juni 2012 var det nødvendigt
at anmode Grækenland om yderligere oplysninger. Grækenland sendte sine
endelige svar i april 2013, hvilket gjorde det muligt at afklare alle åbne
spørgsmål vedrørende udgiftserklæringerne. Sagen blev afsluttet i november
2013.
Italien, jordskælvet i Abruzzo i 2009:
Det finansielle bidrag udgjorde 493,77
mio. EUR. Kommissionen modtog gennemførelsesrapporten i januar 2011.
Italien indberettede støtteberettigede udgifter på i alt 919,98 mio. EUR, hvilket
oversteg EUSF-bidraget med 426,12 mio. EUR. I betragtning af størrelsen på
det finansielle bidrag blev sagen revideret af Kommissionen og underkastet en
forvaltningsrevision, der blev foretaget af Revisionsretten. Den endelige
beretning om Revisionsrettens forvaltningsrevision blev offentliggjort i februar
2013 (Særberetning nr. 24/2012). Kommissionens endelige revisionsrapport
blev sendt til Italien i maj 2013. Under Kommissionens revision blev der
fundet udgifter, som ikke var støtteberettigede. Italien kunne juridisk set
udelukke den regelstridige udgift fra den indberettede udgift og stadig
dokumentere et tilstrækkeligt beløb bestående af formelt rigtige udgifter til at
dække det samlede finansielle bidrag fra EUSF. Derfor havde de viste forhold
ingen finansiel indvirkning på EU-budgettet, og en tilbagebetaling af EU-
støtten var ikke nødvendig. Sagen blev afsluttet den 27. november 2013.
4)
I 2013 modtog Kommissionen også ni nye gennemførelsesrapporter i sager, der
vedrører oversvømmelserne i 2010. Rapporterne var indgivet af Slovakiet, Polen,
Tjekkiet, Ungarn, Kroatien, Rumænien og Slovenien. Kroatien og Tjekkiet indgav
rapporter for katastrofer, der indtraf i foråret og efteråret 2010. Endvidere modtog
Kommissionen en rapport fra Italien vedrørende oversvømmelsen i Veneto i 2011.
Ved udløbet af den periode, som denne årsrapport dækker, pågik vurderingen af
disse gennemførelsesrapporter stadig.
7.
TIL ÆNDRING AF
R
ÅDETS FORORDNING
D
EN
E
UROPÆISKE
U
NIONS
OPRETTELSE
AF
KONKLUSIONER
F
ORSLAG
(EF)
NR
. 2012/2002
S
OLIDARITETSFOND
OM
OG
Ligesom i tidligere år vedrørte kun en lille del af de modtagne støtteansøgninger
større katastrofer (to ud af i alt otte sager), hvorimod de andre seks ansøgninger alle
vedrørte usædvanlige regionale katastrofer eller var baseret på den ekstraordinære
"nabolandsbestemmelse". Ligesom i tidligere år viste det sig at være en udfordring
og tidskrævende at vurdere, hvorvidt en regional katastrofe opfylder de
ekstraordinære bestemmelser, der er fastsat i forordningen.
Samlet set bekræftede gennemførelsen af Solidaritetsfonden i 2013 og erfaringerne
fra de foregående år Kommissionens synspunkt, at man kunne forbedre fondens drift
væsentligt, især med hensyn til dens reaktionsevne, gennem tilpasninger af et
begrænset antal bestemmelser i forordningen, samtidig med at man beholder det
grundlag og den karakter, der kendetegner fonden, og uden at røre ved fondens
finanser og tilladte udgiftsomfang.
11
kom (2015) 0118 - Ingen titel
1526745_0012.png
På baggrund af Kommissionens meddelelse "Fremtiden for den Europæiske Unions
Solidaritetsfond
4
" fra 2011 fremlagde Kommissionen derfor medio 2013 et forslag
om ændring af forordningen
5
. Dette forslag omfattede især elementer, der har til
hensigt at gøre fonden mere effektiv og nemmere at anvende med klare kriterier om,
hvem der er støtteberettiget, at forenkle de eksisterende regler, så støtten hurtigere
kan udbetales, at indføre muligheden for at udbetale forskud, at gøre det mere klart,
hvem og hvad der er støtteberettiget, særligt for så vidt angår regionale katastrofer,
og at fokusere på katastrofeforebyggelse og risikostyringsstrategier for
medlemsstater, herunder fuld gennemførelse af relevant EU-lovgivning om
katastrofeforebyggelse og forvaltning og brug af disponible EU-midler til dermed
forbundne investeringer.
Forhandlingerne om forslaget begyndte i slutningen af november i Europa-
Parlamentet og i december i Rådet, under det litauiske formandskab. Forhandlingerne
blev afsluttet under det græske formandskab i 2014. Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 661/2014 af 15. maj 2014 om ændring af Rådets forordning (EF)
nr. 2012/2002 om oprettelse af Den Europæiske Unions Solidaritetsfond trådte i kraft
den 28. juni 2014. Resultatet vil blive forelagt i årsrapporten for 2014.
4
5
KOM(2011) 613 endelig.
COM(2013) 522.
12
kom (2015) 0118 - Ingen titel
1526745_0013.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.3.2015
COM(2015) 118 final
ANNEXES 1 to 3
BILAG
til
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
Den Europæiske Unions Solidaritetsfond
Årsrapport 2013
DA
DA
kom (2015) 0118 - Ingen titel
1526745_0014.png
B
ILAG
I: EU'
S
S
OLIDARITETSFOND
- T
ÆRSKELVÆRDIER FOR STØRRE KATASTROFER
2013
(baseret på 2011-tal fra Eurostat for bruttonationalindkomst)
For anvendelse af Solidaritetsfonden gælder landespecifikke tærskelværdier fastsat som samlet direkte skade,
der overstiger 0,6 % af BNI eller 3 mia. EUR i 2002-priser, baseret på Eurostats harmoniserede data. Det
laveste af disse tal er gældende.
(mio. EUR)
Større katastrofer
tærskelværdi i 2013*
1 798,112
2 243,358
224,850
107,591
871,618
3 678,755**
1 477,602
90,719
1 214,894
3 678,755**
1 142,358
3 678,755**
259,805
569,258
769,804
51,396
3 678,755**
177,998
184,639
121,912
19,405
36,813
3 643,080
2 125,691
987,376
777,644
2 385,806
214,021
405,524
2 496,370
3 678,755**
Land
AT
BE
BG
CY
CZ
DE
DK
EE
EL
ES
FI
FR
HR
HU
IE
IS
IT
LT
LU
LV
ME
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK
TR
UK
ÖSTERREICH
BELGIË/BELGIQUE
BULGARIEN
KYPROS
ČESKÁ
REPUBLIKA
DEUTSCHLAND
DANMARK
EESTI
ELLADA
ESPAÑA
SUOMI/FINLAND
FRANCE
HRVATSKA
MAGYARORSZÁG
ÉIRE/IRELAND
ICELAND
ITALIA
LIETUVA
LUXEMBOURG (G.D.)
LATVIJA
MONTENEGRO
2
MALTA
NEDERLAND
POLSKA
PORTUGAL.
ROMÂNIA
SVERIGE
SLOVENIJA
SLOVENSKO
TÜRKIYE
UNITED KINGDOM
BNI 2011*
1
299 685
373 893
37 475
17 932
145 270
2 640 910
246 267
15 120
202 482
1 041 900
190 393
2 034 214
43 301
94 876
128 301
8 566
1 567 632
29 666
30 773
20 319
3 234
6 136
607 180
354 282
164 563
129 607
397 634
35 670
67 587
416 062
1 773 819
0,6 % af BNI*
1 798,112
2 243,358
224,850
107,591
871,618
15 845,460
1 477,602
90,719
1 214,894
6 251,400
1 142,358
12 205,284
259,805
569,258
769,804
51,396
9 405,793
177,998
184,639
121,912
19,405
36,813
3 643,080
2 125,691
987,376
777,644
2 385,806
214,021
405,524
2 496,370
10 642,914
*Afrundede tal
**~ 3 mia. EUR i 2002-priser
1
Kilde: Eurostat.
2
Kilde: BNI-tal for Montenegro foreligger ikke. BNP er i stedet baseret på tal fra Ameco-databasen (årlig makroøkonomisk
database tilhørende Europa-Kommissionens Generaldirektorat for Økonomiske og Finansielle Anliggender, GD/ECFIN).
2
kom (2015) 0118 - Ingen titel
1526745_0015.png
B
ILAG
II: EU'
S
S
OLIDARITETSFOND
- I
KKE
-
AFSLUTTEDE ANSØGNINGER FRA
2012
OG NYE ANSØGNINGER MODTAGET I
2013
År
Ansøgerstat
Katastrofens navn og art
Første skadesdag
Ansøgningsfrist
Ansøgningsdato
(modtaget i Kommissionen)
Kompletteret ansøgning
Tærskelværdi for større
katastrofer (mio. EUR)
Samlede direkte skader
godkendt af Kommissionen
(mio. EUR)
Kategori
Skade/tærskelværdi
Støtteberettigede
omkostninger (mio. EUR)
Støtteberettigede
omkostninger/samlet skade
Støtte/støtteberettigede
omkostninger
Støttesats (procentdel af
samlet skade)
Dato for tilskudsafgørelse
Dato for
gennemførelsesaftalen
(godkendt)
2012
RO
Tørke og
brande 2012
25/08/2012
03/11/2012
02/11/2012
30/05/2013
735,487
806,72
større
109,69 %
2,476
0,31 %
100 %
0,31 %
9/12/2013
30/01/2014
SI
Oversvøm-
melser 2012
28/10/2012
06/01/2013
02/01/2013
~
214,021
359,535
større
167,99 %
249,608
69,43 %
5,64 %
3,92 %
4/10/2013
15/10/2013
HR
Oversvøm-
melser 2012
26/10/2012
04/01/2013
03/01/2013
~
259,805
11,463
naboland
4,41 %
4,489
39,16 %
6,38 %
2,50 %
3/10/2013
15/10/2013
AT
Oversvøm-
melser
Lavamünd
2012
05/11/2012
14/01/2013
11/01/2013
28/02/2013
1 798,112
9,600
naboland
0,53 %
1,600
16,67 %
15,00 %
2,50 %
4/10/2013
15/10/2013
PT
Styrtfloder
på Madeira i
2012
05/11/2012
14/01/2013
14/01/2013
~
987,376
25,700
regional
2,60 %
19,815
77,10 %
~
~
afvist
~
2013
DE
Oversvøm-
melser 2013
18/05/2013
27/07/2013
24/07/2013
~
3 678,755
8 153,500
større
221,64 %
3 289,400
40,34 %
10,96 %
4,42 %
9/12/2013
07/02/2014
AT
Oversvøm-
melser 2013
30/05/2013
08/08/2013
06/08/2013
28/02/2013
1 798,112
866,462
naboland
48,19 %
350,334
40,43 %
6,18 %
2,50 %
9/12/2013
22/01/2014
CZ
Oversvøm-
melser 2013
02/06/2013
11/08/2013
08/08/2013
~
871,618
637,131
naboland
73,10 %
416,368
65,35 %
3,83 %
2,50 %
9/12/2013
15/01/2014
HU
Oversvøm-
melser 2013
04/06/2013
13/08/2013
13/08/2013
~
569,258
27,951
regional
4,91 %
19,070
68,23 %
~
~
afvist
~
3
kom (2015) 0118 - Ingen titel
1526745_0016.png
Tildelte støttebeløb (EUR)
2 475 689
14 081 355
286 587
240 000
~
360 453 575
21 661 550
15 928 275
~
4
kom (2015) 0118 - Ingen titel
1526745_0017.png
B
ILAG
III: A
NSØGNINGER TIL
D
EN
E
UROPÆISKE
S
OLIDARITETSFOND SIDEN
2002
År
2
0
0
2
Land
Katastrofens art
Skade
(mio. EUR)
2 900
2 300
835
9 100
436
1 558
894
(1 900)
(uklart)
1 228
531
53
30
(525)
Kategori
større
større
regional
større
regional
regional
regional
(større)
(større/uklart)
større
(regional)
naboland
større
(regional)
Tildelte støttebeløb
(mio. EUR)
134
129
21
444
728
8,626
30,826
16,798
afvist
Afvist
48,539
afvist
1,331
0,961
Afvist
107,081
785
(73)
(480)
(29)
(13)
203
(223,
overvurderet)
48
193
2 297
15
(112)
489
222
237
1 050
592
regional
(regional)
(regional)
(regional)
(regional)
større
(regional)
større
større
større
naboland
(regional)
større
større
større
større
regional
19,625
afvist
alle 7 afvist
afvist
trukket tilbage
19,625
5,668
afvist
1,29
9,487
81,725
0,379
afvist
18,798
9,722
10,632
52,4
14,799
204,905
1
AT Oversvømmelser
2
CZ Oversvømmelser
3
FR Oversvømmelser (Le Gard)
4
DE Oversvømmelser
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2002
1
ES Olieudslip (Prestige)
2
IT Jordskælv (Molise/Apulia)
3
IT Vulkanudbrud (Etna)
Oversvømmelser
4
IT
(Norditalien)
2
5
GR Ugunstigt vintervejr
0
6
PT Skovbrande
0
7
FR Skovbrande (Sydfrankrig)
3
Skovbrande (grænsen til
8
ES
Portugal)
9 MT Oversvømmelser
Oversvømmelser (Friuli
10
IT
Venezia-Giulia)
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2003
Oversvømmelser (Rhone-
1
FR
deltaet)
2
ES Oversvømmelser (Malaga)
2
3-
0
ES Skovbrande (7 ansøgninger)
9
0
4
10 SK Oversvømmelser
11
SI
Jordskælv
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2004
1
SK Storm (Tatras)
2
3
4
5
2
0
0
5
6
7
8
9
10
11
IT
EE
LV
SE
LT
GR
RO
BG
BG
RO
Oversvømmelser (Sardinien)
Storm
Storm
Storm (Gudrun)
Storm
Oversvømmelser (Évros)
Forårsoversvømmelser
Forårsoversvømmelser
Sommeroversvømmelser
Sommeroversvømmelser
Oversvømmelser
12 AT
(Tyrol/Vorarlberg)
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2005
5
kom (2015) 0118 - Ingen titel
1526745_0018.png
År
2
0
0
6
Land
1
UK
Katastrofens art
Skade
(mio. EUR)
(700)
372
519
(91)
4 750
211
(18)
(66)
4 612
(38)
(144)
-
509
2 118
233
Kategori
(regional)
regional
større
(regional)
større
regional
(regional)
(regional)
større
(regional)
(regional)
(regional)
regional
større
større
Tildelte støttebeløb
(mio. EUR)
trukket tilbage
9,306
15,064
afvist
24,370
166,9
5,29
afvist
afvist
162,387
afvist
afvist
Ugyldig ansøgning,
overskridelse af frist
12,78
89,769
8,254
445,380
7,605
11,785
19,390
Eksplosion i oliedepot
(Buncefield)
2
GR Oversvømmelser (Évros)
3
HU Oversvømmelser
4
ES Skovbrande (Galicien)
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2006
1
DE Stormen "Kyrill"
La Réunion
2
FR
cyklonen "Gamede"
Oversvømmelser (El
3
ES
Hierro)
Oversvømmelser (La
4
ES
Mancha)
2
5
UK Oversvømmelser
0
6
CY Skovbrande
0
Skovbrande (De Kanariske
7
7
ES
Øer)
9 ansøgninger vedr.
8-16 IT
skovbrande i 9 regioner
Stormen "Dean",
17
FR
Martinique
18
GR Skovbrande
19
SI Oversvømmelser
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2007
2
0
0
8
1
2
CY
RO
Tørke
Oversvømmelser
165,4
471,4
større
regional
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2008
1
2
0
0
9
2
3
4
5
6
2
0
1
0
1
2
3
4
5
6
7
FR
IT
GR
CY
GR
IT
IE
IT
ES
PT
FR
SK
PL
Stormen "Klaus"
Jordskælv (Abruzzo)
Skovbrande
Storme
Oversvømmelser (Évia)
Mudderskred (Messina)
Oversvømmelser 2009
Oversvømmelser (Toscana)
Oversvømmelser
(Andalusien)
Mudder- og jordskred
(Madeira)
Stormen "Xynthia"
Oversvømmelser
Oversvømmelser
3 805,5
10 212,0
(152,8)
(2,6)
(83,2)
(598,9)
520,9
(211,7)
(709,7)
1 080
1 425
649,9
2 993,7
større
større
(regional)
(regional)
(regional)
(regional)
regional
(regional)
(regional)
større
regional
større
større
109,377
493,771
afvist
afvist
afvist
afvist
603,148
13,022
afvist
afvist
31,256
35,636
20,431
105,567
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2009
6
kom (2015) 0118 - Ingen titel
1526745_0019.png
8
9
10
CZ
HU
HR
Oversvømmelser (forår)
Oversvømmelser
Oversvømmelser (forår)
204,5
719,3
153,04
naboland
større
naboland
5,111
22,486
3,826
År
11
12
2
0
1
0
13
14
15
16
17
Land
FR
RO
CZ
DE
HR
SI
HU
Katastrofens art
Oversvømmelser (Var)
Oversvømmelser
Oversvømmelser (efterår)
Oversvømmelser (Sachsen)
Oversvømmelser (efterår)
Oversvømmelser (efterår)
Udledning af rødt slam
Oversvømmelser i Veneto
2010
Jordskælv i Lorca 2011
Eksplosion ved flådebase
2011
Oversvømmelser i Ligurien
og Toscana 2011
Alvorlige vejrforhold 2012
Flere jordskælv 2012
Skovbrande (Valencia) 2012
Brande på De Kanariske Øer
2012
Tørke og brande 2012
Skovbrande (Malaga) 2012
Oversvømmelser i
Andalusien, Murcia,
Valencia 2012
Oversvømmelser 2012
Oversvømmelser 2012
Oversvømmelser 2012
Mudder- og jordskred
(Madeira) 2012
Oversvømmelser 2013
Oversvømmelser 2013
Oversvømmelser 2013
Oversvømmelser 2013
Skade
(mio. EUR)
(703-778)
875,75
436,5
(937,7)
47
251,3
(174,32)
Kategori
(regional)
større
regional
(regional)
naboland
større
(regional)
Tildelte støttebeløb
(mio. EUR)
afvist
24,968
10,912
afvist
1,175
7,460
afvist
281,849
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2010
1
2
0
1
1
2
3
4
IT
ES
CY
IT
676,36
842,84
(357)
722,5
regional
regional
(større/ikke-
naturkatastrofe)
regional
16,909
21,071
afvist
18,062
56,042
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2011
1
2
3
2
0
1
2
4
5
6
7
IT
IT
ES
ES
RO
ES
ES
(2 735)
13 274
(155,7)
(72,2)
806,7
(22,43)
(409)
(regional)
større
(regional)
(regional)
større
(regional)
(regional)
afvist
670,192
afvist
afvist
2,475
trukket tilbage
afvist
672,667
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2012
1
2
3
2
0
1
3
4
5
6
7
8
SI
HR
AT
PT
DE
AT
CZ
HU
359,5
11,5
9,6
(25,7)
8 153,5
866,4
637,1
(28)
større
naboland
naboland
(regional)
større
naboland
naboland
(regional)
14,081
0,287
0,240
afvist
360,454
21,662
15,928
afvist
412,652
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2013
Den samlede godkendte støtte siden 2002
7
3 575,119000 mio. EUR
kom (2015) 0118 - Ingen titel
8