Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2015
KOM (2015) 0141
Offentligt
1521703_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.3.2015
COM(2015) 141 final
2015/0070 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om fastsættelse i henhold til forordning (EU) nr. 1306/2013 af tilpasningssatsen for
direkte betalinger for kalenderåret 2015
DA
DA
kom (2015) 0141 - Ingen titel
1521703_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
I traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde fastsættes den grundlæggende regel for
EU-finansiering, at EU-budgettet skal være i overensstemmelse med den flerårige finansielle
ramme (FFR).
For at støtte landbrugssektoren i tilfælde af større kriser, der påvirker landbrugsproduktionen
eller -distributionen, bør der opbygges en krisereserve ved i begyndelsen af hvert år at
reducere de direkte betalinger gennem en mekanisme for finansiel disciplin som omhandlet i
artikel 26 i forordning (EU) nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik
1
. I nævnte forordnings artikel 25 fastsættes det, at det samlede beløb i
reserven til kriser i landbrugssektoren skal være på 2 800 mio. EUR med lige store årlige
trancher af 400 mio. EUR (i 2011-priser) i perioden 2014-2020, og at beløbet skal medtages
under udgiftsområde 2 i den flerårige finansielle ramme. Det reservebeløb, der skal indgå i
Kommissionens forslag til budget for 2016 er på 441,6 mio. EUR i løbende priser, som
dækkes ved en reduktion af de direkte betalinger, der er anført i bilag I til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1307/2013 af 17. december 2013 om fastsættelse
af regler for direkte betalinger til landbrugere under støtteordninger inden for rammerne af
den fælles landsbrugspolitik
2
.
For desuden at sikre at beløbene til finansiering af den fælles landbrugspolitik overholder de
årlige underlofter for markedsrelaterede udgifter og direkte betalinger under udgiftsområde 2,
der er fastsat i Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1311/2013 af 2. december 2013 om
fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme for årene 2014-2020
3
, skal der gøres brug af
mekanismen for finansiel disciplin, når prognoserne for finansieringen af direkte betalinger og
markedsrelaterede udgifter viser, at det årlige underloft for udgiftsområde 2 i den flerårige
finansielle ramme som justeret ved eventuelle finansielle overførsler mellem Den Europæiske
Garantifond for Landbruget (EGFL) og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne (ELFUL) vil blive overskredet. Den nettosaldo, der er til rådighed for
udgifter under EGFL i 2016, er fastsat ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2015/141
4
, jf. artikel 16 i forordning (EU) nr. 1306/2013, og beløber sig til 43 949 mio. EUR.
Ved udarbejdelsen af forslaget til budget for 2016 viste de første budgetskøn over direkte
betalinger og markedsrelaterede udgifter, at den nettosaldo, der er til rådighed for udgifter
under EGFL i 2016, næppe bliver overskredet, hvorfor der ikke er behov for yderligere
finansiel disciplin.
På denne baggrund fremlægger Kommissionen et forslag til fastsættelse af tilpasningssatsen
for de direkte betalinger i kalenderåret 2015, som i henhold til artikel 26, stk. 3, i forordning
(EU) nr. 1306/2013 skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet senest den 30. juni 2015.
Hvis denne tilpasningssats ikke er blevet fastsat senest den 30. juni 2015, fastsættes den af
Kommissionen, jf. samme artikel.
1
2
3
4
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 549.
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 608.
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 884.
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/141 af 29. januar 2015 om ændring af
gennemførelsesforordning (EU) nr. 367/2014 om fastsættelse af den nettosaldo, der er til rådighed for
udgifter under EGFL (EUT L 24 af 30.1.2015, s. 11).
DA
2
DA
kom (2015) 0141 - Ingen titel
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Dette forslag gennemfører reglerne i artikel 26 i Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 og i
artikel 8 i Rådets forordning (EU) nr. 1307/2013. Der har ikke været behov for høringer af
interesserede parter eller en konsekvensanalyse.
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Dette forslag fastsætter tilpasningssatsen under mekanismen for finansiel disciplin for
kalenderåret 2015.
Eftersom medlemsstaterne har mulighed for at foretage sene betalinger til landbrugere uden
for den periode, der er fastsat for de direkte betalinger, og eftersom tilpasningssatsen vil
kunne ændre sig fra det ene kalenderår til det andet, bør den finansielle disciplin ikke påvirke
de direkte betalinger forskelligt, alt efter hvornår medlemsstaterne foretager dem. For at sikre
en ensartet behandling af landbrugerne bør tilpasningssatsen derfor udelukkende anvendes på
direkte betalinger til landbrugere, der foretages på grundlag af støtteansøgninger, der er
indgivet i kalenderåret 2015, uanset hvornår betalingen faktisk finder sted.
I henhold til artikel 8, stk. 1, i forordning (EU) nr. 1307/2013 anvendes tilpasningssatsen for
direkte betalinger kun på direkte betalinger på over 2 000 EUR. Bulgarien, Kroatien og
Rumænien er i færd med gradvis at indføre direkte betalinger i kalenderåret 2015.
Mekanismen for finansiel disciplin vil derfor ikke finde anvendelse i disse medlemsstater.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Beregningen af tilpasningssatsen for finansiel disciplin er led i udarbejdelsen af forslaget til
budget for 2016.
Den reserve til kriser i landbrugssektoren, som forventes medtaget i Kommissionens forslag
til budget for 2016, beløber sig til 441,6 mio. EUR i løbende priser. De første skøn over
budgetbevillingerne til direkte betalinger og markedsrelaterede udgifter viste, at den
nettosaldo, der er til rådighed for EGFL-udgifter i 2016, næppe bliver overskredet.
Samlet set vil den finansielle disciplin således medføre en nedsættelse på 441,6 mio. EUR.
Tilpasningssatsen for finansiel disciplin udgør 1,393041 %. Den er fastsat under hensyntagen
til, at den udelukkende skal anvendes på direkte betalinger til de enkelte landbrugere på over
2 000 EUR og ikke i alle medlemsstaterne.
Anvendelsen af denne tilpasningssats vil bidrage til at nedbringe de direkte betalinger på
budgetposterne for udgifter i forbindelse med støtteansøgninger indgivet af landbrugere i
kalenderåret 2015 (regnskabsåret 2016).
5.
FAKULTATIVE ELEMENTER
Ud over at give Kommissionen mulighed for at bestemme den tilpasningssats, der fastlægges i
nærværende forordning, giver artikel 26, stk. 4, i forordning (EU) nr. 1306/2013 også
Kommissionen mulighed for, på grundlag af ny information, som den er kommet i besiddelse
af, at vedtage gennemførelsesretsakter om ændring af satsen. I forbindelse med udarbejdelsen
i oktober 2015 af ændringsskrivelsen til budgetforslaget for 2016 vil Kommissionen tage sine
prognoser over markedsrelaterede udgifter og direkte betalinger op til revision og eventuelt
vedtage en tilpasning af satsen senest den 1. december 2015.
DA
3
DA
kom (2015) 0141 - Ingen titel
1521703_0004.png
2015/0070 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om fastsættelse i henhold til forordning (EU) nr. 1306/2013 af tilpasningssatsen for
direkte betalinger for kalenderåret 2015
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 43,
stk. 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
5
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 25 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 1306/2013
6
skal der oprettes en reserve med det formål at yde yderligere støtte til
landbrugssektoren i tilfælde af større kriser, der påvirker landbrugsproduktionen eller
–distributionen, ved at der ved begyndelsen af hvert år anvendes en nedsættelse af de
direkte betalinger inden for rammerne af den ordning for finansiel disciplin, der er
omhandlet i artikel 26 i nævnte forordning.
For at sikre, at de årlige lofter, der er fastsat i forordning (EU, Euratom)
nr. 1311/2013
7
til finansiering af markedsrelaterede udgifter og direkte betalinger,
overholdes, skal der i henhold til artikel 26, stk. 1, i forordning (EU) nr. 1306/2013
fastsættes en tilpasningssats for de direkte betalinger, når prognoserne for
finansieringen af de foranstaltninger, der finansieres under det pågældende underloft
for et givet regnskabsår, viser, at de gældende årlige lofter vil blive overskredet.
Den reserve til kriser i landbrugssektoren, som forventes medtaget i Kommissionens
forslag til budget for 2016, beløber sig til 441,6 mio. EUR i løbende priser. Til
dækning af dette beløb finder mekanismen for finansiel disciplin anvendelse på direkte
betalinger, der ydes i henhold til de støtteordninger, der er opført i bilag I til Europa-
(2)
(3)
5
6
7
EUT C , , s. .
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om finansiering,
forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik og om ophævelse af Rådets forordning (EØF)
nr. 352/78, (EF) nr. 165/94, (EF) nr. 2799/98, (EF) nr. 814/2000, (EF) nr. 1290/2005 og (EF) nr.
485/2008 (EUT L 347af 20.12.2013, s. 549).
Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1311/2013 af 2. december 2013 om fastlæggelse af den flerårige
finansielle ramme for årene 2014-2020 (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 884).
DA
4
DA
kom (2015) 0141 - Ingen titel
1521703_0005.png
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1307/2013
8
for så vidt angår kalenderåret
2015.
(4)
De foreløbige prognoser for de direkte betalinger og markedsrelaterede udgifter, der
fastsættes i Kommissionens forslag til budget for 2016, viser, at der ikke er behov for
yderligere finansiel disciplin.
I henhold til artikel 26, stk. 2, i forordning (EU) nr. 1306/2013 skal Kommissionen
forelægge Europa-Parlamentet og Rådet et forslag vedrørende tilpasningssatsen senest
den 31. marts i det kalenderår, for hvilket nævnte tilpasning finder anvendelse.
Som hovedregel modtager de landbrugere, der indgiver en støtteansøgning om direkte
betalinger for et kalenderår (N), betaling inden for en fastsat betalingsperiode i
regnskabsåret (N+1). Medlemsstaterne har dog, inden for visse grænser, mulighed for
at foretage sene betalinger til landbrugerne uden for betalingsperioden og uden
tidsbegrænsning. Sådanne sene betalinger kan foretages i et efterfølgende regnskabsår.
Når mekanismen for finansiel disciplin anvendes i et givet kalenderår, bør
tilpasningssatsen ikke anvendes på betalinger, der er indgivet ansøgninger om i andre
kalenderår end det år, den pågældende finansielle disciplin finder anvendelse. For at
sikre ligelig behandling af landbrugerne, bør det derfor fastsættes, at tilpasningssatsen
kun anvendes på betalinger, som der er indgivet ansøgninger om i det kalenderår, hvor
den pågældende tilpasningssats finder anvendelse uafhængigt af, hvornår betalingen til
landbrugerne finder sted.
I henhold til artikel 8, stk. 1, i forordning (EU) nr. 1307/2013 finder den
tilpasningssats for direkte betalinger, der er fastsat i henhold til artikel 26 i forordning
(EU) nr. 1306/2013, kun anvendelse på direkte betalinger på over 2 000 EUR, som
foretages til landbrugere i det pågældende kalenderår. Som følge af den gradvise
indførelse af direkte betalinger finder tilpasningssatsen desuden i henhold til artikel 8,
stk. 2, i forordning (EU) nr. 1307/2013 først anvendelse på Bulgarien og Rumænien
fra den 1. januar 2016 og på Kroatien fra den 1. januar 2022. Det betyder, at den
tilpasningssats, der fastsættes ved denne forordning, ikke bør finde anvendelse på
betalinger til landbrugere i disse medlemsstater.
Indtil den 1. december 2015 kan Kommissionen i henhold til artikel 26, stk. 4, i
forordning (EU) nr. 1306/2013 ændre den tilpasningssats, der fastsættes ved
nærværende forordning, på grundlag af nye oplysninger, som den er kommet i
besiddelse af —
(5)
(6)
(7)
(8)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
1.
Med henblik på anvendelsen af den tilpasningssats, der er omhandlet i artikel 25 og
26 i forordning (EU) nr. 1306/2013, og i overensstemmelse med artikel 8, stk. 1, i
forordning (EU) nr. 1307/2013 nedsættes de direkte betalinger på over 2 000 EUR,
der bevilges på grundlag af en støtteansøgning for kalenderåret 2015 til en
landbruger i henhold til de støtteordninger, der er opført i bilag I til forordning (EU)
nr. 1307/2013, med 1,393041 %.
8
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1307/2013 af 17. december 2013 om fastsættelse af
regler for direkte betalinger til landbrugere under støtteordninger inden for rammerne af den fælles
landsbrugspolitik og om ophævelse af Rådet forordning (EF) nr. 637/2008 og Rådet forordning (EF) nr.
73/2009 (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 608).
DA
5
DA
kom (2015) 0141 - Ingen titel
2.
Den tilpasningssats, der er fastsat i stk. 1, finder ikke anvendelse på Bulgarien,
Kroatien og Rumænien.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på syvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA
kom (2015) 0141 - Ingen titel
1521703_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
BUDGETPOST:
Se budgetoverslaget efter finansiel disciplin for hver post nedenfor:
05 03 01 02 (SAPS)
05 03 01 07 (Omfordelingsbetaling)
05 03 01 10 (Grundbetalingsordning)*
05 03 01 11 (Betalinger for klima- og miljøvenlig praksis i landbruget)
05 03 01 12 (Betaling for områder med naturbetingede begrænsninger)
05 03 01 13 (Betalinger til unge landbrugere)
05 03 02 40 (Arealstøtte for bomuld)
05 03 02 50 (Posei - Den Europæiske Unions støtteprogrammer)
05 03 02 52 (Posei - øerne i Det Ægæiske Hav)
05 03 02 60 (Frivillig koblet støtte)
05 03 02 61 (Ordning for mindre landbrugere
05 03 10 (Reserve til kriser i landbrugssektoren)
* inden hensyntagen til formålsbestemte indtægter
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
FS/15/RB/aj 361752
6.15.2015.1
DATO: 27/1/2015
BEVILLINGER:
(i mio. EUR)
4 236,0
1 251,0
18 307,0
12 239,0
3,0
549,0
241,0
416,0
17,0
4 047,0
p.m.
441,6
2.
3.
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastsættelse i henhold til forordning
(EU) nr. 1306/2013 af tilpasningssatsen for direkte betalinger for kalenderåret 2015
RETSGRUNDLAG:
Artikel 43, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
4.
FORANSTALTNINGENS FORMÅL:
Denne forordning fastlægger tilpasningssatsen for den finansielle disciplin, som skal anvendes på de
direkte betalinger over 2 000 EUR, der foretages til landbrugere på grundlag af støtteansøgninger
indgivet i kalenderåret 2015.
5.
FINANSIELLE VIRKNINGER
12-
INDEVÆREND
FØLGENDE
MÅNEDERS-
E
REGNSKABSÅR
PERIODE
REGNSKABSÅ
2016
R
(i mio. EUR)
2015
(i mio. EUR)
(i mio. EUR)
5,0
UDGIFTER
- 441,6
Ikke relevant
- 441,6
-
OVER EU-BUDGETTET
+ 441,6
+ 441,6
(RESTITUTIONER/INTERVENTIONER)
-
OVER NATIONALE BUDGETTER
-
ANDET
5,1
INDTÆGTER
-
EU's EGNE INDTÆGTER
(AFGIFTER/TOLD)
-
NATIONALE KILDER
2016
2017
2018
2019
5.0.1 UDGIFTSOVERSLAG
5.1.1 INDTÆGTSOVERSLAG
5,2
BEREGNINGSMÅDE:
Se bemærkninger
6,0
6,1
ER FINANSIERING MULIG OVER DE BEVILLINGER, DER PÅ DET LØBENDE
BUDGET ER OPFØRT UNDER DET RELEVANTE KAPITEL?
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER PÅ
Ikke
relevant
Ikke
DA
7
DA
kom (2015) 0141 - Ingen titel
1521703_0008.png
LØBENDE BUDGET?
6,2
6,3
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
BEVILLINGER TIL OPFØRSEL PÅ KOMMENDE BUDGETTER?
relevant
NEJ
NEJ
BEMÆRKNINGER:
Beregningen af tilpasningssatsen for finansiel disciplin er led i udarbejdelsen af forslaget til budget for 2016.
Den reserve til kriser i landbrugssektoren, som forventes medtaget i Kommissionens forslag til budget for 2016,
beløber sig til 441,6 mio. EUR i løbende priser. De første skøn over budgetbevillingerne til direkte betalinger og
markedsrelaterede udgifter viste, at den nettosaldo, der er til rådighed for EGFL-udgifter i 2016, næppe bliver
overskredet.
Samlet set vil den finansielle disciplin således medføre en nedsættelse på 441,6 mio. EUR. Tilpasningssatsen for
finansiel disciplin udgør 1,393041 %. Den er fastsat under hensyntagen til, at den udelukkende skal anvendes på
beløb over 2 000 EUR og for alle medlemsstater undtagen Bulgarien, Rumænien og Kroatien. Eftersom direkte
betalinger i Bulgarien, Rumænien og Kroatien er ved at blive indført i kalenderåret 2015, finder den finansielle
disciplin ikke anvendelse på disse medlemsstater.
Anvendelsen af denne tilpasningssats vil bidrage til at nedbringe de direkte betalinger på budgetposterne for
udgifter i forbindelse med støtteansøgninger indgivet af landbrugere i kalenderåret 2015 (regnskabsåret 2016).
Som følge af den finansielle disciplin anslås det, at budgetposterne vil blive reduceret med følgende beløb:
05 03 01 02 (SAPS)
05 03 01 07 (Omfordelingsbetaling)
05 03 01 10 (Grundbetalingsordning)
05 03 01 11 (Betalinger for klima- og miljøvenlig praksis i landbruget)
05 03 01 12 (Betaling for områder med naturbetingede begrænsninger)
05 03 01 13 (Betalinger til unge landbrugere)
05 03 02 40 (Arealstøtte for bomuld)
05 03 02 50 (Posei - Den Europæiske Unions støtteprogrammer)
05 03 02 52 (Posei - øerne i Det Ægæiske Hav)
05 03 02 60 (Frivillig koblet støtte)
05 03 02 61 (Ordning for mindre landbrugere
I alt
441,6
Den foreslåede forordning har budgetmæssige virkninger, idet de foreløbige budgetbevillinger til direkte
betalinger (inden hensyntagen til finansiel disciplin) nedsættes med ovennævnte beløb efter anvendelse af den
tilpasningssats, der fastsættes i nærværende forslag til forordning. De bevillinger, der er ansøgt om under kapitel
05 03 (direkte betalinger), og som forventes opført i forslaget til budget for 2016, jf. punkt 1 i denne
finansieringsoversigt, til de budgetposter, der er underlagt finansiel disciplin, sikrer, at der afsættes et beløb til
landbrugskrisereserven
(i mio. EUR)
31,1
12,0
212,2
128,1
0,0
5,7
3,3
4,2
0,1
44,9
p.m.
DA
8
DA