Finansudvalget 2015
KOM (2015) 0317
Offentligt
1538142_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.6.2015
COM(2015) 317 final
ÆNDRINGSSKRIVELSE NR. 1
TIL FORSLAGET TIL DET ALMINDELIGE BUDGET FOR 2016
FINANSIERING AF GARANTIFONDEN FOR EFSI
DA
DA
kom (2015) 0317 - Ingen titel
1538142_0002.png
Under henvisning til:
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 314,
sammenholdt med traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab,
særlig artikel 106a,
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 af
25. oktober 2012 om de finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget
1
,
særlig artikel 39,
forslag til Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2016
vedtaget af Kommissionen den 24. juni 2015
2
,
forelægger Europa-Kommissionen hermed budgetmyndigheden ændringsskrivelse nr. 1 til
forslaget til Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2016 af de grunde,
der er anført i nedenstående begrundelse.
OVERSIGT OVER INDTÆGTER OG UDGIFTER EFTER SEKTION
Ændringerne af oversigten over indtægter og udgifter efter sektion kan ses på EUR-Lex
(http://eur-lex.europa.eu/budget/www/index-da.htm). En engelsk udgave af ændringerne i
oversigten vedlægges til orientering som et budgetbilag.
1
2
EUT L 298 af 26.10.2012, s. 1.
C
OM(2015) 300 af 24.6.2015.
2
kom (2015) 0317 - Ingen titel
INDHOLDSFORTEGNELSE
1
2
INDLEDNING ............................................................................................................................................................. 4
VEDTAGELSE AF RETSGRUNDLAGET FOR EFSI: SUPPLEMENT AF EFSI-BUDGETSTRUKTUREN 4
2.1
2.2
3
O
PFØRELSE AF BEVILLINGER PÅ BUDGETPOSTEN
...................................................................................................... 4
O
PRETTELSE AF EN NY BUDGETPOST FOR
EIF-
GEBYRER
........................................................................................... 5
POLITISK EFSI-AFTALE: FINANSIELLE KONSEKVENSER I 2016.............................................................. 5
3.1
3.2
3.3
3.4
R
EDUCERET OMLÆGNING AF MIDLER FRA
C
ONNECTING
E
UROPE
-
FACILITETEN
........................................................ 5
R
EDUCERET OMLÆGNING FRA
H
ORISONT
2020 ......................................................................................................... 6
S
UPPLERENDE BRUG AF MARGENERNE
...................................................................................................................... 6
I
NTET YDERLIGERE BEHOV FOR BETALINGSBEVILLINGER
.......................................................................................... 7
4
5
KONKLUSION ........................................................................................................................................................... 7
OVERSIGTSTABEL EFTER UDGIFTSOMRÅDE I DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME .............. 8
3
kom (2015) 0317 - Ingen titel
1538142_0004.png
1
I
NDLEDNING
Denne ændringsskrivelse nr. 1 (ÆS 1) til forslaget til budget for 2016 er udtryk for den
budgetmæssige virkning af den politiske aftale om finansieringen af EFSI-garantifonden, som Europa-
Parlamentet og Rådet indgik den 28. maj 2015, og som muliggjorde vedtagelsen af forordningen om
Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI) den 24. juni 2015
3
. Når retsakten om
oprettelse af EFSI er vedtaget, kan bevillingerne til garantifonden og finansieringen af Det
Europæiske
Knudepunkt
for
Investeringsrådgivning
(EIAH)
og
Den
Europæiske
Investeringsprojektfortegnelse (IPP) overføres fra reserven til aktionsposterne. Herudover foreslår
Kommissionen at supplere budgettets EFSI-struktur med en ny budgetartikel, nemlig 01 04 07,
hvorunder der opføres et p.m. med henblik på et eventuelt bidrag fra EU-budgettet som supplement til
gebyrerne for Den Europæiske Investeringsfonds (EIF) arbejde med gennemførelsen af de nye
finansieringsinstrumenter under EFSI.
Omlægningen af forpligtelsesbevillinger fra programmerne under Horisont 2020 og Connecting
Europe-faciliteten er i forhold til Kommissionens oprindelige forslag i forslaget til retsakt om
oprettelse af EFSI
4
blevet reduceret med samlet 1 mia. EUR som følge af den politiske aftale, hvilket
dog modsvares af en tilsvarende stigning i anvendelsen af den ubenyttede margen under
udgiftsområde 1a og den samlede margen for forpligtelser. Kommissionen bekendtgjorde i forbindelse
med den politiske aftale, at den ville analysere, hvordan bidragene til EFSI fra de forskellige
budgetposter for Horisont 2020 kunne forventes at indvirke på den praktiske gennemførelse af de
respektive programmer.
Kommissionen foreslår derfor med denne ændringsskrivelse en reduktion af omlægningen af en række
af budgetposterne vedrørende Horisont 2020 og Connecting Europe-faciliteten i 2016. Dette medfører
en stigning i forpligtelsesbevillingerne til Horisont 2020 på 153 mio. EUR og en tilsvarende stigning i
forpligtelsesbevillingerne til Connecting Europe-faciliteten (transport) på 150 mio. EUR. Dette
modsvares af en stigning i anvendelsen af de disponible margener, som kan anvendes til at forsyne
EFSI-garantifonden med midler: et fald i 2016 i den ubenyttede margen under udgiftsområde 1a på
111,4 mio. EUR og en stigning i anvendelsen af den samlede margen for forpligtelser på
191,6 mio. EUR.
Nettovirkningen af disse ændringer er en stigning på 303 mio. EUR i forpligtelsesbevillingerne
sammenholdt med budgetforslaget for 2016. Det samlede niveau for betalinger er uændret.
2
2.1
V
EDTAGELSE
AF
RETSGRUNDLAGET
BUDGETSTRUKTUREN
FOR
EFSI:
SUPPLEMENT
AF
EFSI-
Opførelse af bevillinger på budgetposten
I forslaget til budget for 2016 opførte Kommissionen i overensstemmelse med artikel 54 i
finansforordningen bevillingerne til EFSI under reserven, i afventning af at der skulle blive vedtaget et
retsgrundlag for EFSI. Nu er retsgrundlaget blevet vedtaget, og bevillingerne kan derfor opføres under
aktionsposterne som følger:
-
-
01 04 05: tilførsel af midler til garantifonden for EFSI: 2 030 mio. EUR i
forpligtelsesbevillinger og 500 mio. EUR i betalingsbevillinger
01 04 06: Det Europæiske Knudepunkt for Investeringsrådgivning (EIAH) og Den Europæiske
Investeringsprojektfortegnelse (IPP): 20 mio. EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger.
3
4
PM med henvisning til EP.
COM(2015) 10 af 13.1.2015.
4
kom (2015) 0317 - Ingen titel
1538142_0005.png
2.2
Oprettelse af en ny budgetpost for EIF-gebyrer
Kommissionen foreslår, at EFSI-budgetstrukturen suppleres med en ny budgetartikel 01 04 07 "Den
Europæiske Investeringsfonds gebyrer for øget bistand under den europæiske fond for strategiske
investeringer", hvorunder der opføres et p.m.
Den Europæiske Investeringsfond (EIF) er behjælpelig med bistand under indførelsen af de nye
finansielle instrumenter under EFSI, f.eks. vækstmidler og saminvesteringsfaciliteter. EIF's indsats er
afgørende for en hurtig indførelse af de nye finansielle instrumenter.
EIF vil være berettiget til at modtage resultatbaserede gebyrer, opstartsgebyrer og en række
administrationsgebyrer fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB). Disse gebyrer kan som fastsat i
EFSI-forordningen dækkes af EU's almindelige budget, for så vidt som de ikke trækkes fra honorarer
eller indtægter, inddrivelser eller andre betalinger, som modtages af EIF. Der forventes dog kun meget
begrænsede indtægter i begyndelsen af 2016, hvorimod EIF's omkostninger vil stige betydeligt,
samtidig med at indførelsen af de nye instrumenter tager fart. Det er på denne baggrund, at forslaget
til budgetartikel er blevet formuleret, idet der om nødvendigt skal være mulighed for at dække
utilstrækkelige indtægter.
3
3.1
P
OLITISK
EFSI-
AFTALE
:
FINANSIELLE KONSEKVENSER I
2016
Reduceret omlægning af midler fra Connecting Europe-faciliteten
I forbindelse med den politiske aftale om finansieringen af EFSI-garantifonden, som blev indgået den
28. maj 2015, besluttede Europa-Parlamentet og Rådet at reducere det samlede bidrag fra
transportdelen af Connecting Europe-faciliteten (CEF-transport) til finansieringen af EFSI-
garantifonden med 500 mio. EUR. I aftalen indgik desuden, at dette beløb var øremærket til
budgetposterne om gennemførelse af CEF-transporttilskud. Af hensyn til en jævn årsprofil foreslås
det, at der i 2016 genopføres 150 mio. EUR, og at dette beløb fordeles over de tre budgetposter, der
vedrører CEF-transport (tilskud), i samme størrelsesorden som bidragene til EFSI i det oprindelige
kommissionsforslag.
Herudover besluttede Europa-Parlamentet og Rådet desuden, at der skulle omlægges 500 mio. EUR
fra budgetposten om gennemførelse af CEF-transportens finansieringsinstrumenter til budgetposterne
vedrørende CEF-transporttilskuddenes gennemførelse. Eftersom delegationsaftalen med Den
Europæiske Investeringsbank vedrørende CEF-gældsinstrumentet endnu ikke er undertegnet, foreslås
det at omlægge 250 mio. EUR i 2016. De resterende 250 mio. EUR foreslås omlagt i årene 2017-
2020.
Nedenstående tabel, som er opdelt efter budgetpost, giver et overblik over de oprindelige og
reviderede bidrag fra CEF og de heraf følgende afvigelser for budgetforslaget for 2016, som denne
ændringsskrivelse retter op på:
CONNECTING EUROPE-FACILITETEN
2016
Budgetpost
Fjerne flaskehalse, forbedre jernbanernes interoperabilitet, slå bro
over manglende forbindelser og forbedre grænseoverskridende
strækninger
Sikre bæredygtige og effektive transportsystemer
Optimere integration og sammenkobling af transportformer og
fremme af transporttjenesters interoperabilitet
Skabe et miljø, der i højere grad tilskynder til private investeringer
i transportinfrastrukturprojekter
CEF-TRANSPORT I ALT
Oprindeligt
bidrag
520 276 456
32 430 886
97 292 658
0
650 000 000
Revideret
bidrag
200 212 706
11 946 786
37 840 508
250 000 000
500 000 000
Afvigelse
320 063 750
20 484 100
59 452 150
-250 000 000
150 000 000
06 02 01 01
06 02 01 02
06 02 01 03
06 02 01 05
5
kom (2015) 0317 - Ingen titel
1538142_0006.png
3.2
Reduceret omlægning fra Horisont 2020
Europa-Parlamentet og Rådet enedes desuden om at reducere det samlede bidrag fra Horisont 2020 til
finansieringen af EFSI-garantifonden med 500 mio. EUR. Ifølge aftalen vil følgende tre budgetposter
ikke deltage i omlægningen fra Horisont 2020 i forbindelse med tilførslen af midler til EFSI-
garantifonden: "Styrkelse af frontlinjeforskningen – Det Europæiske Forskningsråd", "Marie
Sklodowska-Curie-aktiviteter" og "Udbredelse af topkvalitet og udvidelse af deltagerkredsen".
Kommissionen foreslår, at man fuldstændig genopretter de tre budgetposters oprindelige årsprofil
(som planlagt før EFSI-forslaget).
Bevillingerne til de resterende Horisont 2020-budgetposter vil blive genopført i samme
størrelsesorden som deres samlede bidrag til EFSI i hele perioden som fastsat i det oprindelige
kommissionsforslag. Kommissionen foreslår med henvisning til status for gennemførelsen af Horisont
2020's arbejdsprogrammer for 2016, at man ikke rører ved det beløb, der skal omlægges fra Horisont
2020 i 2016, og at de tilhørende genopførselsbevillinger hovedsagelig genopføres i 2017 som fastsat i
finansieringsoversigten. Der er dog to undtagelser: forpligtelserne til Det Europæiske Institut for
Innovation og Teknologi planlægges genopført i 2016 på grund af det store omlægningsbeløb, der er
fastsat i Kommissionens forslag for 2016. Det samme gælder for budgetposten vedrørende forbedring
af sundhed og velvære gennem hele livet.
Efter nærmere overvejelse mener Kommissionen ikke, at fordelingen af Horisont 2020-bidragene til
finansieringen af EFSI-garantifonden kræver yderligere tilpasninger i 2016. Nedenstående tabel, som
er opdelt efter budgetpost, giver et overblik over de oprindelige og reviderede bidrag fra Horisont
2020 og de heraf følgende afvigelser for budgetforslaget for 2016, som denne ændringsskrivelse retter
op på:
HORISONT 2020
2016
Budgetpost
08 02 01 01
08 02 03 01
08 02 04
15 03 01 01
15 03 05
Styrkelse af frontlinjeforskningen i Det Europæiske Forskningsråd
Forbedring af sundhed og velvære gennem hele livet
Udbredelse af topkvalitet og udvidelse af deltagerkredsen
Marie Skłodowska-Curie-aktiviteter — Opnå, udvikle og overføre
nye færdigheder, viden og innovation
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi - Integrere
videntrekantens tre elementer: videregående uddannelse, forskning
og innovation
HORISONT 2020 i alt
Oprindeligt
bidrag
91 300 604
51 282 083
9 269 247
30 000 000
136 000 000
317 851 934
Revideret
bidrag
-
50 443 643
-
-
114 408 291
164 851 934
Afvigelse
91 300 604
838 440
9 269 247
30 000 000
21 591 709
153 000 000
3.3
Supplerende brug af margenerne
For at sikre, at der fortsat henstår en passende margen under udgiftsområde 1a (Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse) i 2016, foreslår Kommissionen at anvende hele den disponible og samlede
margen for forpligtelser for regnskabsåret 2014, som er beregnet af Kommissionen i forbindelse med
de tekniske tilpasninger af den flerårige finansielle ramme
5
. I sammenligning med budgetforslaget
ville trækket på margenen således stige med yderligere 191,6 mio. EUR: fra 351,4 mio. EUR til
543 mio. EUR. Herefter vil den ubenyttede margen under udgiftsområde 1a falde med
111,4 mio. EUR: fra 200 mio. EUR til 88,6 mio. EUR.
3.4
Intet yderligere behov for betalingsbevillinger
Kommissionen har under hensyntagen til størrelsen af de betalingsbevillinger, der anmodes om i
budgetforslaget, vurderet betalingsbehovet i forbindelse med de aftalte ændringer til finansieringen af
EFSI-garantifonden som følger:
5
COM(2015) 320 af 22.5.2015.
6
kom (2015) 0317 - Ingen titel
-
CEF: der er ikke brug for yderligere betalingsbevillinger til at dække den reducerede
omlægning af forpligtelsesbevillinger fra CEF, eftersom omlægningen først vil have betydning
for betalinger i 2017 og fremefter, da der går tid med at indkalde forslag og evaluere de
projekter, der udvælges
Horisont 2020: der er ikke brug for yderligere bevillinger til genopførelsen af
forpligtelsesbevillingerne til Horisont 2020, da det er Kommissionens vurdering, at virkningen
vil være forholdsvis begrænset i 2016, og at budgetkravene i forslaget til budget for 2016 er
tilstrækkelige til at dække dette.
K
ONKLUSION
-
4
Formålet med denne ændringsskrivelse nr. 1/2016 er at ajourføre budgetforslaget for 2016 i
overensstemmelse med den lovgivningsmæssige aftale om EFSI. Europa-Parlamentet og Rådet
forventes på denne baggrund at tage hensyn til de reviderede overslag i deres drøftelser af 2016-
budgettet.
7
kom (2015) 0317 - Ingen titel
1538142_0008.png
5
O
VERSIGTSTABEL EFTER UDGIFTSOMRÅDE I DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME
Budgetforslag 2016
Udgiftsområde
FB
BB
66 578 193 962
FB
303 000 000
BB
FB
69 743 081 847
Ændringsskrivelse nr. 1/2016
Budgetforslag 2016
(inkl. ÆS1/2016)
BB
66 578 193 962
1.
Intelligent og inklusiv vækst
herunder fleksibilitetsinstrumentet
herunder den samlede margen for
forpligtelser
Loft
Margen
Konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse
herunder den samlede margen for
forpligtelser
Loft
Margen
Økonomisk, social og territorial
samhørighed
herunder fleksibilitetsinstrumentet
Loft
Margen
69 440 081 847
351 431 584
69 304 000 000
215 349 737
18 618 431 584
351 431 584
18 467 000 000
200 000 000
50 821 650 263
49 060 070 880
17 518 123 082
191 568 416
543 000 000
69 304 000 000
103 918 153
1a
303 000 000
191 568 416
18 921 431 584
543 000 000
18 467 000 000
88 568 416
50 821 650 263
17 518 123 082
1b
49 060 070 880
50 837 000 000
15 349 737
63 104 378 823
64 262 000 000
1 157 621 177
42 867 624 128
43 950 000 000
1 081 657 872
2 669 966 698
123 966 698
2 546 000 000
2 258 959 739
42 859 334 601
55 865 891 958
50 837 000 000
15 349 737
63 104 378 823
64 262 000 000
1 157 621 177
42 867 624 128
43 950 000 000
1 081 657 872
2 669 966 698
123 966 698
2 546 000 000
2 258 959 739
42 859 334 601
55 865 891 958
2.
Bæredygtig vækst: naturressourcer
Loft
Margen
herunder: Den Europæiske Garantifond for
Landbruget (EGFL) - markedsrelaterede
udgifter og direkte betalinger
Underloft
Margen
3.
Sikkerhed og medborgerskab
herunder fleksibilitetsinstrumentet
Loft
Margen
4.
Et globalt Europa
Loft
Margen
5.
Administration
Loft
Margen
herunder: institutionernes administrative
udgifter
Underloft
Margen
6.
Kompensationer
Loft
Margen
I alt
herunder fleksibilitetsinstrumentet
herunder den samlede margen for
forpligtelser
Loft
Margen
Andre særlige instrumenter
I alt
8 881 729 361
9 143 000 000
261 270 639
8 908 692 052
9 483 000 000
574 307 948
7 096 096 572
7 679 000 000
582 903 428
9 539 215 403
8 881 729 361
9 143 000 000
261 270 639
9 539 215 403
8 910 192 052
8 908 692 052
9 483 000 000
574 307 948
8 910 192 052
7 097 596 572
7 096 096 572
7 679 000 000
582 903 428
7 097 596 572
153 004 848 781
123 966 698
351 431 584
154 738 000 000
2 208 549 501
524 612 000
153 529 460 781
143 152 453 114
45 700 000
303 000 000
153 307 848 781
123 966 698
143 152 453 114
45 700 000
191 568 416
144 685 000 000
1 578 246 886
389 000 000
143 541 453 114
303 000 000
543 000 000
154 738 000 000
2 097 117 917
524 612 000
153 832 460 781
144 685 000 000
1 578 246 886
389 000 000
143 541 453 114
8