Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0360
Offentligt
1538356_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.7.2015
COM(2015) 360 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
ÅRLIG RAPPORT FOR 2014 OM GENNEMFØRELSEN AF FORORDNING (EF)
NR. 300/2008 OM FÆLLES BESTEMMELSER OM SIKKERHED INDEN FOR
CIVIL LUFTFART
DA
DA
kom (2015) 0360 - Ingen titel
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
ÅRLIG RAPPORT FOR 2014 OM GENNEMFØRELSEN AF FORORDNING (EF)
NR. 300/2008 OM FÆLLES BESTEMMELSER OM SIKKERHED INDEN FOR CIVIL
LUFTFART
Denne rapport dækker perioden 1. januar-31. december 2014
INDLEDNING
Året 2014 var præget af ikrafttrædelsen af første fase af den teknologiske kontrol af væsker, geler
og aerosoler, som passagerer medbringer i deres håndbagage, samt afslutningen af overgangsfasen
for gennemførelse af EU-kravene til indgående fragt og post. Der var megen debat om begge
spørgsmål før ikrafttrædelsen, og de var også genstand for en intens forberedelse, hvilket sikrede en
gnidningsløs og rettidig gennemførelse.
I fortsættelse af den konsolideringsproces, der blev iværksat i 2013, vedtog Kommissionen i juni
2014 endnu en lovgivningspakke med det formål at præcisere, harmonisere og forenkle de
eksisterende sikkerhedsforanstaltninger inden for luftfart. Medlemsstater og interessenter så positivt
på ændringerne, som forbedrer den retlige klarhed med henblik på at undgå divergerende
fortolkninger af lovgivningen og yderligere sikre den bedste gennemførelse af de fælles
grundlæggende standarder for luftfartssikkerhed. Pakken omfattede også en harmonisering af
toldmyndighedernes autoriserede økonomiske operatørprogram og ordningen for luftfartssikkerhed
for sikkerhedsgodkendte fragtagenter og kendte befragtere. Denne harmonisering åbner mulighed
for gensidig anerkendelse af visse aktiviteter, der udføres af de respektive myndigheder, hvilket
letter arbejdet i den berørte branche og for de statslige myndigheder, samtidig med at det aktuelle
sikkerhedsniveau opretholdes.
På grundlag af resultatet af EU's risikovurdering med fokus på passagerrelaterede risici blev der i
hele 2014 gjort en intens indsats for yderligere at øge kapaciteten til sporing af sprængstoffer.
Arbejdet resulterede i lovgivning om brugen af udstyr til spordetektion af sprængstoffer (ETD) med
henblik på screening af passagerer, bagage og fragt. Brugen af ETD til screening af passagerer og
håndbagage bliver obligatorisk fra september 2015. Sideløbende hermed blev der foretaget
yderligere to runder med risikovurderinger af luftfragt.
På den internationale scene tog Europa-Kommissionen effektivt del i alle relevante begivenheder og
fora i Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO), hvor den fortsatte med at spille en
vigtig rolle med koordineringen af EU's holdning og strategi for luftfartssikkerhedspolitik
internationalt. Kommissionen har været stærkt involveret i samarbejdet med centrale
tredjelandspartnere og regionale organisationer og har afholdt og deltaget i flere bilaterale og
multilaterale møder i 2014. Der blev lagt særlig vægt på oplysningsaktiviteter i den afrikanske
region med henblik på at lette en gnidningsløs gennemførelse af kravene til indgående fragt og post.
Medlemsstaternes
og
relevante
operatørers
overvågning
af
gennemførelsen
af
luftfartssikkerhedsforanstaltningerne gennem EU-inspektioner er et andet område, hvor der i årets
løb har fundet et tæt samarbejde sted mellem medlemsstaterne og Kommissionen.
Overholdelsesniveauet var stabilt og krævede ikke suspension af EU's one-stop-securitysystem i
2014.
2
kom (2015) 0360 - Ingen titel
DEL I
I
NSPEKTIONERNE
1.
G
ENERELT
Kommissionen skal i henhold til forordning (EF) nr. 300/2008 udføre inspektioner af
medlemsstaternes luftfartssikkerhedsmyndigheder (de kompetente myndigheder) og af EU-
lufthavne. Schweiz deltager også i fællesskabsprogrammet, mens EFTA-Tilsynsmyndigheden
(ESA) inspicerer Norge og Island ud fra tilsvarende bestemmelser. Kommissionen råder over en
gruppe på ni fuldtidsansatte luftfartssikkerhedsinspektører til at løse sine inspektionsopgaver. Dette
inspektionsarbejde understøttes af en pulje på omkring 100 nationale inspektører, som
medlemsstaterne, Island, Norge og Schweiz har udnævnt, og som kvalificerer sig til deltagelse i
Kommissionens inspektioner gennem uddannelse, som Kommissionen sørger for. En oversigt over
Kommissionens og EFTA-Tilsynsmyndighedens hidtidige overvågning af overholdelsen er
vedhæftet som bilag 1.
2.
I
NSPEKTION AF DE KOMPETENTE NATIONALE MYNDIGHEDER
Kommissionen afsluttede i 2014 den tredje runde inspektioner af kompetente myndigheder og
påbegyndte den fjerde runde. Denne rapport dækker resultaterne af alle de inspektioner, der er
foretaget i løbet af 2014 under begge runder. I alt blev der foretaget ni inspektioner af kompetente
myndigheder i 2014. For de fleste medlemsstaters vedkommende viste disse inspektioner betydelige
forbedringer i forhold til tidligere inspektioner.
De hyppigst afslørede mangler i 2014 svarede til dem, der blev fundet under den tredje runde, og de
vedrørte hovedsageligt mindre uoverensstemmelser i forbindelse med den fulde tilpasning af de
nationale luftfartssikkerhedsprogrammer og begrænsninger i gennemførelsen af de nationale
kvalitetskontrolprogrammer. For så vidt angår sidstnævnte overvågede nogle medlemsstater ikke i
tilstrækkelig grad kendte leverandører og forsyninger til flyvningen og lufthavnsleverancer på
grund af manglende ressourcer som følge af presset på de offentlige budgetter og det store antal
berørte enheder. I flere inspicerede medlemsstater var det også nødvendigt at foretage forbedringer
af den løbende overvågning af udenlandske luftfartsselskaber. Endelig overholdt et begrænset antal
medlemsstater ikke fuldt ud minimumsantallet af inspektioner af sikkerhedsforanstaltninger i
lufthavne.
På positivsiden var afhjælpningen af de konstaterede mangler tilstrækkelig for de fleste
medlemsstater, der blev inspiceret i 2014, og alle medlemsstater rådede over
håndhævelsesmuligheder.
3.
I
NDLEDENDE INSPEKTIONER I LUFTHAVNE
Der blev i 2014 gennemført 25 indledende inspektioner i lufthavne, hvilket svarer til det antal, som
blev udført i 2013. Alle kapitler blev dækket (dog ikke i forbindelse med hver inspektion). Den
samlede procentdel af de centrale foranstaltninger, som viste sig at være i overensstemmelse med
forordningen i 2014, var 81 %, hvilket stort set er det samme som i de foregående år.
De fleste af de konstaterede mangler skyldes stadig – ligesom tidligere – menneskelige faktorer.
Disse forekommer især inden for områderne screening og flysikkerhed samt i forbindelse med
opfyldelsen af visse sikkerhedskrav til fragt. De problemer, som tilskrives menneskelige faktorer,
bør afhjælpes gennem bedre uddannelse og tilsyn.
3
kom (2015) 0360 - Ingen titel
1538356_0004.png
På den anden side skete der i 2014 forbedringer med overholdelsen af kravene til
sikkerhedskontroller af forsyninger til flyvningen og lufthavnsleverancer sammenlignet med de
tidligere år. Denne forbedring kan forklares ved øget bevidsthed efter Kommissionens
informationskampagner samt revisionen af den relevante lovgivning, som øgede foranstaltningernes
klarhed og konsistens.
4.
O
PFØLGENDE INSPEKTIONER
I overensstemmelse med artikel 13 i Kommissionens forordning (EU) nr. 72/2010
1
udfører
Kommissionen rutinemæssigt et begrænset antal opfølgende inspektioner. Der vil blive fastsat et
yderligere besøg, hvis der er konstateret flere alvorlige mangler i løbet af den indledende
inspektion, men også på vilkårligt grundlag for at verificere nøjagtigheden af den nationale
overvågning af og rapportering om overholdelsen. Der blev gennemført fire sådanne besøg i 2014,
og de bekræftede, at de fleste af de konstaterede mangler var blevet tilstrækkeligt afhjulpet. To
opfølgende inspektioner krævede dog stadig en tæt overvågning af afhjælpningsprocessen med
hensyn til et begrænset antal tilbageværende mangler, hvilket derfor bekræfter betydningen af
sådanne opfølgende besøg.
5.
V
URDERINGER
I årets løb blev der foretaget en vurdering af en amerikansk lufthavn inden for rammerne af
arbejdsaftalen med USA's transportsikkerhedsmyndighed i henhold til lufttransportaftalen mellem
EU og USA
2
.
Endvidere blev rapporterne om de vurderinger, der blev foretaget på Guernsey, Jersey og Isle of
Man, gennemgået af forskriftsudvalget om luftfartssikkerhed, hvilket resulterede i, at lufthavnene i
disse områder blev optaget i EU's one-stop-securitysystem
3
.
6.
U
AFSLUTTEDE SAGER
,
ARTIKEL
15-
SAGER OG RETSFORFØLGNING
Inspektionssager afsluttes først, når Kommissionen finder det godtgjort, at der er gennemført
passende afhjælpende foranstaltninger. 35 sager (26 om lufthavne og ni om kompetente
myndigheder) blev færdigbehandlet i 2014. Det betyder, at der for hver ny inspektion, som blev
foretaget i årets løb, blev afsluttet en inspektionssag, og der blev derfor ikke oparbejdet nogen
sagspukkel i 2014. I alt var ni inspektionssager angående kompetente myndigheder og 16 angående
inspektioner af lufthavne uafsluttede ved årets udgang.
Anses de mangler i gennemførelsen af sikkerhedsforanstaltninger, der konstateres i en lufthavn, for
så alvorlige, at de i væsentlig grad påvirker den generelle sikkerhed inden for civil luftfart i
Unionen, tager Kommissionen artikel 15 i forordning (EU) nr. 72/2010 i anvendelse. Dette
indebærer, at alle andre kompetente myndigheder gøres opmærksomme på situationen, og at det bør
overvejes at træffe kompenserende foranstaltninger med hensyn til flyvninger fra den pågældende
lufthavn. Det var ikke nødvendigt at indlede artikel 15-sager i 2014.
Uanset om artikel 15 bringes i anvendelse eller ej, er en anden mulighed at indlede
traktatbrudssøgsmål, især i sager, hvor der i lang tid ikke rettes op på manglerne, eller ved
1
2
3
Kommissionens forordning (EU) nr. 72/2010 af 26. januar 2010 om fastlæggelse af procedurer for
gennemførelse af Kommissionens inspektioner på luftfartssikkerhedsområdet, EUT L 23 af 27.1.2010, s. 1.
EUT L 134 af 25.5.2007, s. 4.
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 687/2014 af 20. juni 2014 om ændring af forordning (EU)
nr. 185/2010 med henblik på afklaring, harmonisering og forenkling af luftfartssikkerhedsforanstaltninger,
ækvivalens af sikkerhedsstandarder og sikkerhedsforanstaltninger vedrørende fragt og post.
4
kom (2015) 0360 - Ingen titel
1538356_0005.png
gentagelse af dem. I 2014 blev der indledt ét traktatbrudssøgsmål efter inspektion af en national
myndighed. Efter Kommissionens mening havde den pågældende medlemsstat undladt at sørge for
regelmæssig overvågning af overholdelsen med hensyn til visse sikkerhedsforanstaltninger i en
række lufthavne i dens område. Denne sag verserede stadig i begyndelsen af 2015. Endvidere kunne
ét traktatbrudssøgsmål, som blev indledt i 2013 for manglende national overvågning af
luftfartsselskaber, der opererede i den pågældende medlemsstat, afsluttes i løbet af 2014 efter
kontrol af, at medlemsstaten havde øget antallet af sine inspektioner væsentligt.
7.
M
EDLEMSSTATERNES EGNE EVALUERINGER
I henhold til punkt 18.1 i bilag II til Kommissionens forordning (EF) nr. 300/2008 som ændret ved
Kommissionens forordning (EU) nr. 18/2010
4
skal medlemsstaterne hvert år ved udgangen af marts
udarbejde en rapport til Kommissionen om resultaterne af deres nationale overvågning af
overensstemmelsen med forskrifterne for perioden januar til december i det foregående år.
Medlemsstaternes bidrag til rapporteringsperioden januar-december 2013 blev indgivet rettidigt, og
alle fulgte Kommissionens model. De vigtigste mangler, som blev konstateret under analysen af
disse rapporter, var de samme som tidligere år og omhandlede det forhold, at nogle medlemsstater
syntes at have vanskeligt ved at inspicere alle sikkerhedsforanstaltninger, udføre skjult afprøvning
inden for alle påkrævede områder og sikre tilstrækkelige opfølgningsaktiviteter. Kommissionen
fortsatte derfor med at lægge særlig vægt på disse spørgsmål under sine inspektioner af de
kompetente myndigheder.
DEL II
L
OVGIVNINGEN OG SUPPLERENDE VÆRKTØJER
1.
L
OVGIVNING
Civil luftfart er fortsat et mål for terrorgrupper, og for at imødegå denne trussel er det nødvendigt at
sikre gennemførelse af passende risikobaserede beskyttelsesforanstaltninger. Kommissionen og
medlemsstaterne tilpasser derfor løbende de afbødende foranstaltninger for at opnå det højeste
sikkerhedsniveau og samtidig mindske de negative virkninger på driften. Nye retsakter om
luftfartssikkerhed til gennemførelse af lovgivning vedtaget i 2014 vil yderligere finjustere den
retlige ramme i forordning (EF) nr. 300/2008 og gennemførelsesbestemmelserne hertil.
En af de vigtigste ændringer, der blev vedtaget i 2014, vedrører brugen af særlige midler til sporing
af sprængstoffer, passagerer skjuler på sig
5
. Dette vil blive nået gennem et mandatbaseret krav om
at bruge ETD-udstyr i screeningprocessen i EU's lufthavne for at forbedre kapaciteten til sporing af
sprængstoffer. Alternativt kan lufthavnene tage sikkerhedsscannere eller sprængstofhunde i
anvendelse for at nå det samme mål. Fristen for obligatorisk brug af ETD i screeningen af
passagerer er fastsat til 1. september 2015. Med disse ændringer præciseredes også brugen af ETD
til forskellige anvendelsesformål som screening af passagerer, bagage og fragt med henblik på at
sikre effektiviteten.
4
5
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 18/2010 af 8. januar 2010 om ændring af forordning (EF)
nr. 300/2008, EUT L 7 af 12.1.2010, s. 3.
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 278/2014 om ændring af forordning (EU) nr. 185/2010 for
så vidt angår afklaring, harmonisering og forenkling af anvendelsen af spordetektionsudstyr, EUT L 82 af
30.3.2014.
5
kom (2015) 0360 - Ingen titel
1538356_0006.png
I juni 2014 vedtog Kommissionen også nye gennemførelsesbestemmelser for yderligere at afklare,
harmonisere og forenkle visse luftfartssikkerhedsforanstaltninger og -bestemmelser
6
. Erfaringer
med gennemførelse af EU-bestemmelser om luftfartssikkerhed viste behovet for at sikre mere
juridisk klarhed for at standardisere fortolkningen af lovgivningen og yderligere at sikre en effektiv
gennemførelse af de fælles grundlæggende normer. Ændringerne vedrørte hovedsagelig
foranstaltninger vedrørende luftfartøjers sikkerhed og sikkerhedskontrol af fragt, post, forsyninger
til flyvningen og lufthavnsleverancer samt sikkerhedsudstyr. Samtidig inkluderede Kommissionen
Guernsey, Isle of Man og Jersey i EU's one-stop-securityordning, da det blev kontrolleret, at de
anvender sikkerhedsstandarder, som svarer til EU's fælles grundlæggende standarder. Et andet
vigtigt element i denne ændring var tilpasningen af kravene til sikkerhedsgodkendte
fragtagenter/kendte befragtere og toldvæsenernes autoriserede økonomiske operatører. Denne
tilpasning vil give mulighed for gensidig anerkendelse og vil derved lette vilkårene for den berørte
branche og de offentlige myndigheder.
I bilag 2 findes en liste over al vedtaget lovgivning. Disse retsakter blev færdiggjort på fem
regelmæssige møder i forskriftsudvalget om luftfartssikkerhed, fem møder i ekspertgruppen
vedrørende luftfartssikkerhed og på en række fokuserede arbejdsgruppemøder, i hvilke både
medlemsstaterne og branchen deltog. Ændringerne vedrørende luftfragt, der bringes ind i EU, var
også baseret på yderligere to runder med risikovurderinger af luftfragt.
2.
U
NIONENS DATABASE TIL SIKRING AF FORSYNINGSKÆDEN
Databasen over sikkerhedsgodkendte fragtagenter og kendte befragtere
7
har siden den 1. juni 2010
været det eneste retlige hovedredskab, som sikkerhedsgodkendte fragtagenter skulle konsultere ved
modtagelsen af forsendelser fra en anden sikkerhedsgodkendt fragtagent eller kendt befragter. Den
1. februar 2012 blev den udvidet til at omfatte listen over luftfartsselskaber, der er godkendt til at
transportere fragt og post til EU fra tredjelandes lufthavne (ACC3). I 2013 blev databasen juridisk
udvidet til også at omfatte listen over EU-luftfartsecurity-validatorer, som er godkendt i
medlemsstaterne. Den blev også omdøbt til "Unionens database til sikring af forsyningskæden"
8
for
bedre at afspejle det udvidede anvendelsesområde. Ved udgangen af 2014 indeholdt databasen
omtrent 14 000 registreringer af sikkerhedsgodkendte fragtagenter, kendte befragtere, uafhængige
validatorer og ACC3-enheder. Den fastsatte tilgængelighedsgrad på 99,5 % blev til også stadighed
opfyldt i 2014.
3.
I
NSPEKTIONER AF
EU-
LUFTHAVNE
HÅNDBØGER
Ifølge forordning (EF) nr. 300/2008 og Kommissionens forordning (EU) nr. 72/2010 skal
Kommissionens overvågning af overensstemmelsen med forskrifterne for civil luftfartssikkerhed
være objektiv og foretages efter en standardmetode.
For at bidrage til dette mål har Kommissionen oprettet og ajourfører to omfattende håndbøger med
detaljerede påmindelser og vejledninger for EU's inspektører i marken. Den ene håndbog dækker
inspektioner inden for luftfragtsikkerhed, mens den anden omhandler inspektioner af lufthavne. I
november 2014 blev begge håndbøger revideret for at tage højde for de senest indførte ændringer i
gennemførelsesbestemmelserne og for at tilføje yderligere påmindelser og vejledninger til
6
7
8
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 687/2014 af 20. juni 2014 om ændring af forordning (EU)
nr. 185/2010 med henblik på afklaring, harmonisering og forenkling af luftfartssikkerhedsforanstaltninger,
ækvivalens af sikkerhedsstandarder og sikkerhedsforanstaltninger vedrørende fragt og post.
Kommissionen oprettede denne database, som det er obligatorisk at bruge for aktører i forsyningskæden,
gennem forordning (EU) nr. 185/2010 og afgørelse K(2010) 774.
Kommissionens forordning (EU) nr. 1116/2013 af 6. november 2013 om ændring af forordning (EU)
nr. 185/2010, EUT L 299 af 9.11.2013, s. 1.
6
kom (2015) 0360 - Ingen titel
1538356_0007.png
inspektørerne. For at hjælpe medlemsstaterne med gennemførelsen af de fælles grundlæggende
normer stilles disse håndbøger også til rådighed for de nationale inspektører.
DEL III
F
ORSØG
,
UNDERSØGELSER OG NYE INITIATIVER
1.
F
ORSØG
Der er tale om et "forsøg" i betydningen i EU-lovgivningen om luftfartssikkerhed, når en
medlemsstat aftaler med Kommissionen, at den i en begrænset periode vil erstatte en af de
anerkendte sikkerhedskontroller med et særligt middel eller en særlig metode, der ikke er anerkendt
i henhold til lovgivningen, på betingelse af, at dette forsøg ikke påvirker det samlede
sikkerhedsniveau negativt. Udtrykket finder ikke anvendelse i juridisk forstand, når en medlemsstat
eller en enhed gennemfører en evaluering af en ny sikkerhedskontrol, som tages i brug i tillæg til en
eller flere af dem, der allerede er omfattet af lovgivningen.
I løbet af 2014 blev der udført forsøg og evalueringer i Frankrig, Sverige og Nederlandene. Disse
vedrørte brug af metaldetektorer til sko kombineret med metaldetektorkarme, brug af en ny
generation af udstyr til screening af håndbagage, uden at det er nødvendigt at fjerne bærbare
computere, store elartikler og væsker før screening samt brug af software i screeningudstyret, som
automatisk kan cleare tasker, der ikke indeholder farlige genstande. Alle forsøg gav positive
resultater og gav værdifuldt input til fremtidige lovændringer.
2.
U
NDERSØGELSER OG RAPPORTER
I maj 2014 modtog Kommissionen en undersøgelse
9
med vurdering af virkningerne af den første
fase af gennemførelsen af screening for væsker, som begyndte den 31. januar 2014. Fra den dato
har passagerer kunnet medbringe toldfrie væsker, flydende medicin og væsker til brug ved særlige
kostbehov, forudsat at de er screenet med særligt udstyr. Undersøgelsen indeholdt analyse af
operationelle data såsom antallet af screenede passagerer og antallet af væsker medtaget pr.
passager for at se, om driften blev påvirket. Konklusionen af undersøgelsen var, at der ikke var
nogen driftsmæssige virkninger af denne første fase med ophævelse af væskerestriktionerne, og at
gennemførelsen af lovgivningen var vellykket.
Ved udgangen af november 2014 modtog Kommissionen resultaterne af en supplerende
undersøgelse med vurdering af en mulig anden fase for ophævelse af væskerestriktionerne. Denne
undersøgelse blev foretaget af konsulentfirmaet ICF International. Det vurderede gennem en række
lufthavnsforsøg muligheden for at tillade passagerer at medbringe flaskevand og kontrollerede også
resultaterne af den foregående undersøgelse i forhold til den driftsmæssige virkning af den første
fase. Endvidere konkluderede denne undersøgelse, at den første fase ikke havde negative
driftsmæssige virkninger på EU's lufthavne, end ikke i løbet af højsæsonen om sommeren i de EU-
lufthavne, som var med i undersøgelsen. Det blev dog også konkluderet, at der kan være en
betydelig virkning på gennemstrømningsmængden og omkostningerne for EU-lufthavne, hvis
restriktionerne skulle blive hævet yderligere, så passagerer også kan medbringe flaskevand. Dette
skyldtes primært det forventede høje antal flasker, der ville skulle screenes, hvilket ville kræve
betydeligt mere udstyr til væskescreening. Resultatet af undersøgelsen førte til, at Kommissionen i
samråd med medlemsstater, interessenter og internationale partnere udsatte indførelsen af anden
fase af ophævelsen af væskerestriktionerne.
9
Undersøgelsen blev foretaget af konsulent Leigh Fisher.
7
kom (2015) 0360 - Ingen titel
3.
N
YE INITIATIVER
Der blev gjort betydelige fremskridt med en af de vigtigste og mest udfordrende sager, nemlig
køreplanen for udvikling af luftfartssikkerhedsteknologier. I køreplanen fastsættes forskellige
aktiviteter, som dækker alle aspekter af sikkerhedsteknologi og -metoder, og den er reference for
alle europæiske interessenter, som arbejder med luftfartssikkerhedsforskning.
I forbindelse med fragt arbejder Kommissionen fortsat tæt sammen med medlemsstaterne med
henblik på at forhandle gennemførelsen af en ordning for analyse af forudgående fragtinformation
(ACI). I den forbindelse fortsatte samarbejdet med toldmyndighederne om forudgående
fragtinformation før lastning (PLACI), hvor et internationalt arbejde er påbegyndt inden for
rammerne af den fælles ICAO/WCO-arbejdsgruppe om ACI, hvor Kommissionen spiller en aktiv
rolle. Dette arbejde sammen med stater og interessenter sigter mod at nå fælles aftalte principper og
mulige standarder og anbefalet praksis, som skal vedtages og gennemføres, såfremt en stat eller en
region skulle beslutte at anvende dette koncept i en eller alle forretningsmodeller på området
luftfragt og -post.
FJERDE DEL
D
IALOG MED INTERNATIONALE ORGANER OG TREDJELANDE
1.
G
ENERELT
Kommissionen samarbejder til fulde med internationale organer og vigtige tredjelandspartnere og er
regelmæssigt repræsenteret ved internationale møder, hvor den samordner EU's holdning og ofte
kommer med indlæg eller fremlægger skriftlige oplæg. Der finder også i passende omfang
drøftelser sted med individuelle tredjelande og regionale organisationer om emner af lokal eller
fælles interesse. Med sådanne kontakter kan EU både følge med i og formidle god praksis og øve
indflydelse på den globale beslutningstagning.
2.
I
NTERNATIONALE ORGANER
Kommissionen deltog i årsmødet i ICAO's luftfartssikkerhedspanel, der fandt sted i Montreal den
17.-21. marts 2014. I forbindelse med rapportering om udviklingen inden for luftfartssikkerhed
fremlagde Kommissionen tre skriftlige oplæg, hvori EU's synspunkter var skitseret (to oplæg
omhandlede spørgsmålet om sikkerhedsforanstaltninger vedrørende væsker, og et oplæg
omhandlede sikkerhedsforanstaltninger vedrørende luftfragt). Disse oplæg blev vel modtaget og fik
bred opbakning.
Kommissionen bestræbte sig også på at give oplysninger om EU-luftfartssikkerhedsvalideringen
inden for fragt og post, der transporteres til EU. Dette blev opnået ved at deltage aktivt i en række
internationale fora, også inden for rammerne af ICAO og andre internationale og regionale
organisationer. Navnlig blev der i marts 2014 afholdt en fælles workshop mellem EU og AFCAC
(den afrikanske civile luftfartskommission) om luftfragt- og -postsikkerhed i Dakar, Senegal. Dette
arrangement gav Kommissionen lejlighed til at forklare og præcisere alle aspekter vedrørende EU-
bestemmelserne om indgående fragt og post (ACC3) for afrikanske staters forvaltninger og
operatører. Herudover skabte mødet dialog og samarbejde mellem de to regioner og et vigtigt
initiativ fra Kommissionen om kapacitetsopbygning og bistand på det civile
luftfartssikkerhedsområde i Afrika og Mellemøsten, som skal gennemføres i perioden 2015-2018.
8
kom (2015) 0360 - Ingen titel
1538356_0009.png
Kommissionen deltager også regelmæssigt i møder i ECAC's sikkerhedsforum og de tilknyttede
taskforcer. Konklusionerne fra hver af disse grupper har efterfølgende dannet grundlag for
drøftelser på møder i Forskriftsudvalget for Luftfartssikkerhed og udvalgets tilknyttede
arbejdsgrupper. Inden for rammerne af en samarbejdsaftale, der blev indgået i 2012, er aktiviteterne
på luftfartssikkerhedsområdet blevet styrket mellem ECAC og Kommissionen.
Ifølge det aftalememorandum, der i 2013 blev undertegnet mellem Kommissionen og EFTA-
Tilsynsmyndigheden (ESA), som overvåger overholdelsen i Island, Liechtenstein og Norge,
fortsatte ESA og Kommissionen med at udveksle deres respektive inspektionsrapporter.
Endelig er der etableret en grænseflade mellem Eurocontrols it-platform og "Unionens database til
sikring af forsyningskæden". Gennem et varslingssystem gør denne grænseflade det muligt at
informere medlemsstaterne i tide om fly, der ankommer fra lufthavne i tredjelande, hvor
luftfartsselskabet ikke er udpeget som ACC3.
3.
T
REDJELANDE
Kommissionen har aktivt fortsat dialogen om luftfartssikkerhed med USA i en række fora, især
samarbejdsgruppen mellem EU og USA om transportsikkerhed (TSCG). Formålet med TSCG er at
fremme samarbejdet på en række områder af gensidig interesse og sikre, at one-stop-
securityaftalerne
10
og samarbejdet om gensidig anerkendelse af sikkerhedssystemerne for luftfragt
og -post i henholdsvis EU og USA fortsat fungerer.
Kommissionen greb også ind ved flere lejligheder, hvor medlemsstater gav udtryk for særlig
bekymring over anmodninger til deres luftfartsselskaber om at anvende yderligere
sikkerhedsforanstaltninger for flyvninger til visse tredjelande. Kommissionen og medlemsstaterne
samarbejdede for at sikre, at der ved gennemførelsen af disse foranstaltninger blev taget højde for
EU's eksisterende luftfartssikkerhedsforanstaltninger for at reducere påvirkningen af driften.
Eksempler herpå omfattede krav fra USA og Canada om supplerende sikkerhedsforanstaltninger
mod den trussel mod civil luftfart, som udgøres af improviserede eksplosive anordninger kamufleret
som elartikler, og hvor det blev forlangt, at luftfartsselskaberne gennemførte disse foranstaltninger
med kort varsel uden forudgående samråd, hvilket ofte forårsagede betydelige driftsmæssige
vanskeligheder.
KONKLUSION
Der garanteres fortsat et højt luftfartssikkerhedsniveau i EU med henblik på at beskytte den civile
luftfart mod ulovlige handlinger.
Kommissionens inspektioner har bekræftet et stabilt niveau for overholdelsen af EU's krav til
luftfartssikkerhed. De konstaterede mangler syntes stort set at skyldes menneskelige faktorer.
Generelt er opfølgningen på Kommissionens henstillinger vedrørende afhjælpende tiltag
tilfredsstillende, men inspektørernes anmærkninger bekræfter betydningen af en solid
inspektionsordning i EU og en tilstrækkelig kvalitetssikring på medlemsstatsniveau. Kommissionen
vil fortsætte sine bestræbelser på at sikre, at alle lovmæssige krav opfyldes og gennemføres
fuldstændigt og korrekt, og den vil om nødvendigt indlede formelle traktatbrudssøgsmål.
På lovgivningsområdet har vedtagelsen og implementeringen af gennemførelsesretsakter, bl.a. dem,
der har til formål yderligere at forbedre EU-kravenes klarhed og konsistens, styrket
10
Finder anvendelse fra den 1.4.2011 for luftfartøjer, passagerer og deres håndbagage og indskrevet bagage, der
ankommer fra USA – Kommissionens forordning (EU) nr. 983/2010 af 3. november 2010 vedrørende ændring
af forordning (EU) nr. 185/2010, EUT L 286 af 4.11.2010, s. 1.
9
kom (2015) 0360 - Ingen titel
foranstaltningerne vedrørende sporing af sprængstoffer og har ved at lette transporten af visse
kategorier af væsker vist fordele både ved at sikre, at EU's sikkerhedsforanstaltninger fortsat giver
det højeste sikkerhedsniveau over for nye trusler mod den civile luftfart og samtidig sikrer
passagerernes bekvemmelighed og minimerer negative virkninger for driften af lufthavne og
luftfartsselskaber.
10
kom (2015) 0360 - Ingen titel
1538356_0011.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.7.2015
COM(2015) 360 final
ANNEXES 1 to 2
BILAG
til
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
ÅRLIG RAPPORT FOR 2014 OM GENNEMFØRELSEN AF FORORDNING (EF)
NR. 300/2008 OM FÆLLES BESTEMMELSER OM SIKKERHED INDEN FOR
CIVIL LUFTFART
DA
DA
kom (2015) 0360 - Ingen titel
1538356_0012.png
Bilag 1
Kommissionens inspektioner pr. 31.12.2014
Stat
Antal inspektioner
01/2014-12/2014
(inklusive opfølgning)
1
1
1
2
1
1
2
0
1
2
2
1
0
1
3
1
1
1
1
1
1
2
1
1
0
4
2
2
Antal inspektioner i alt
2004-2014
(inklusive opfølgning)
12
14
10
3
8
10
14
7
11
22
23
17
9
13
20
8
7
8
5
11
13
14
7
8
6
21
16
24
Østrig
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Det Forenede Kongerige
Medlemmer uden for EU
Schweiz
I ALT
1
38
7
348
2
kom (2015) 0360 - Ingen titel
1538356_0013.png
EFTA-Tilsynsmyndighedens inspektioner pr. 31.12.2014
Stat
Antal inspektioner
01/2014-12/2014
(inklusive opfølgning)
0
3
3
Antal inspektioner i alt
2004-2014
(inklusive opfølgning)
10
45
55
Island
Norge
I ALT
3
kom (2015) 0360 - Ingen titel
1538356_0014.png
Bilag 2
Gennemførelseslovgivning vedtaget i 2014:
Forordning (EU) nr. 278/2014
1
af 19. marts 2014 om ændring af forordning (EU) nr. 185/2010
for så vidt angår afklaring, harmonisering og forenkling af anvendelsen af spordetektionsudstyr
Forordning (EU) nr. 687/2014
2
af 20. juni 2014 om ændring af forordning (EU) nr. 185/2010
med henblik på afklaring, harmonisering og forenkling af luftfartssikkerhedsforanstaltninger,
ækvivalens af sikkerhedsstandarder og sikkerhedsforanstaltninger vedrørende fragt og post
Afgørelse C(2014) 1200
3
af 5. marts 2014 om ændring af afgørelse K(2010) 774 for luftfragt og
-post
Afgørelse C(2014) 1635
4
af 17. marts 2014 om ændring af Kommissionens afgørelse
K(2010) 774 med henblik på afklaring, harmonisering og forenkling af anvendelsen af
spordetektionsudstyr
Afgørelse C(2014) 3870
5
af 17. juni 2014 om ændring af Kommissionens afgørelse K(2010) 774
med henblik på afklaring, harmonisering og forenkling af anvendelsen af spordetektionsudstyr
Afgørelse C(2014) 4054
6
af 20. juni 2014 om ændring af Kommissionens afgørelse K(2010) 774
med henblik på afklaring, harmonisering og forenkling af luftfartssikkerhedsforanstaltninger og
med henblik på luftfragt og -post, der transporteres til Unionen
1
2
3
4
5
6
Kommissionens forordning (EU) nr. 278/2014 af 19. marts 2014,
EUT L 82 af 20.3.2014, s. 3-5.
Kommissionens forordning (EU) nr. 687/2014 af 20. juni 2014,
EUT L 182 af 21.6.2014, s. 31-46.
Afgørelse C(2014)1200 final, vedtaget den 5. marts 2014 og derefter udstedt til alle medlemsstater,
ikke offentliggjort i EUT.
Afgørelse C(2014) 1635 final, vedtaget den 17. marts 2014 og derefter udstedt til alle medlemsstater,
ikke offentliggjort i EUT.
Afgørelse C(2014) 3870 final, vedtaget den 17. juni 2014 og derefter udstedt til alle medlemsstater,
ikke offentliggjort i EUT.
Afgørelse C(2014) 4054 final, vedtaget den 20. juni 2014 og derefter udstedt til alle medlemsstater,
ikke offentliggjort i EUT.
4