Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0479
Offentligt
1550596_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.9.2015
COM(2015) 479 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Endelig evaluering af det fælles Eurostarsprogram (2008-2013)
DA
DA
kom (2015) 0479 - Ingen titel
1550596_0002.png
1.
I
NDLEDNING
I juli 2008 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet en beslutning med bestemmelser om EU's
deltagelse i finansieringen af det fælles Eurostarsprogram ("Eurostars")
1
. I
Eurostarsbeslutningen begrænses EU's finansielle bidrag til "højst en tredjedel af de faktiske
bidrag fra de deltagende medlemsstater og de øvrige deltagende lande
2
, dog højst
100 mio. EUR". EU deltager i finansieringen under det syvende rammeprogram for forskning
(2008-2013). Siden da har Europa-Parlamentet og Rådet vedtaget en afgørelse med
bestemmelser om fortsat deltagelse i finansieringen af det nye fælles program Eurostars-2 i
perioden 2014 til 2020 (Eurostars-2-afgørelsen).
3
Målet med Eurostars er at yde økonomisk støtte til tværnationale markedsorienterede
forskningsprojekter, som iværksættes og ledes af forsknings- og udviklingsintensive
4
SMV'er.
5
Disse virksomheder skal kunne gennemføre størstedelen af et projekts F&U-
aktiviteter og udnytte resultaterne kommercielt, hvorved de forbedrer deres konkurrenceevne.
Eurostarsprojekterne bygger på samarbejde. Ved ethvert projekt skal der være mindst to
partnere (autonome juridiske enheder) fra to forskellige deltagende stater, og mindst en af
dem skal være en forsknings- og udviklingsintensiv SMV. Projekterne må højst vare tre år, og
senest to år efter projektgennemførelsen skal resultatet af forskningen være klar til
markedsføring.
Eurekasekretariatet
6
, der har base i Bruxelles og fungerer som central støtteenhed for
netværket, udgør den særlige implementeringsstruktur for programmet. Sekretariatet
tilrettelægger indkaldelser af forslag, ligesom det kontrollerer, at ansøgningerne er
støtteberettigede, og udvælger de projekter, der skal modtage støtte. Desuden har det ansvaret
for at tildele EU's finansielle bidrag. Nationale finansieringsorganer i de deltagende lande
1
2
3
4
5
6
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 743/2008/EF af 9. juli 2008 om Fællesskabets deltagelse i et
forsknings- og udviklingsprogram, der gennemføres af flere medlemsstater til fordel for forsknings- og
udviklingsintensive små og mellemstore virksomheder. (EUT L 201 af 30.7.2008, s. 58):
http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:201:0058:0067:DA:PDF.
Alle 28 medlemsstater og fem andre lande (Island, Israel, Norge, Schweiz og Tyrkiet) har deltaget i Eurostars
(2008-2013). I februar 2008 var 20 medlemsstater kommet med ombord. Belgien, Kroatien, Italien, Letland,
Luxembourg og Det Forenede Kongerige har deltaget siden november 2008, Bulgarien siden februar 2010 og
Malta siden marts 2011.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 553/2014/EU af 15. maj 2014 om Unionens deltagelse i et
forsknings- og udviklingsprogram, der gennemføres i fællesskab af flere medlemsstater til fordel for
forsknings- og udviklingsintensive små og mellemstore virksomheder (EUT L 169 af 7.6.2014, s. 1):
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014D0553&from=DA.
I Eurostarsprogrammet for 2008-2013 defineres forsknings- og udviklingsintensive SMV'er som SMV'er, der
afsætter mindst 10 % af deres personale (fuldtidsækvivalenter) eller 10 % af deres omsætning til F&U-
aktiviteter.
SMV'er defineres i Kommissionens henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003 om definitionen af
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder (EUT L 124 af 20.5.2003, s. 36):
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2003:124:0036:0041:DA:PDF.
De vigtigste
faktorer, der afgør, om en virksomhed er en SMV, er antallet af medarbejdere (< 250) og enten omsætningen
(< 50 mio. EUR) eller balancesummen (< 43 mio. EUR).
Eureka er et mellemstatsligt netværk, som blev etableret i 1985 for at understøtte markedsorienterede F&U-
og innovationsprojekter, der gennemføres af industrien, forskningscentre og universiteter på tværs af alle
teknologiske sektorer. Det består af 41 medlemmer, herunder EU repræsenteret ved Kommissionen:
http://www.eurekanetwork.org/.
2
kom (2015) 0479 - Ingen titel
1550596_0003.png
øremærker i deres F&U-budgetter landenes bidrag til Eurostars, ligesom de stiller finansiering
til rådighed for deres egne deltagere. Denne finansieringsmekanisme kaldes en "virtuel fælles
pulje". Eurostars opererer således på basis af central evaluering, men decentral finansiering.
I Eurostarsbeslutningen bestemmes det, at Kommissionen foretager en foreløbig evaluering to
år efter programmets start og fremsender konklusionerne til Europa-Parlamentet og Rådet.
Den foreløbige rapport blev offentliggjort den 10. december 2010
7
, og Kommissionen
fremsendte den i april 2011
8
.
I Eurostarsbeslutningen kræves der desuden en endelig evaluering ved programmets udløb, og
igen skal resultaterne forelægges Europa-Parlamentet og Rådet.
Makarow-gruppen, som består af uafhængige eksperter og ledes af Marja Makarow, der er
vicepræsident for Academy of Finland, foretog den endelige evaluering, som blev
offentliggjort i november 2014.
9
Gruppen anvendte kvalitative og kvantitative metoder til at
vurdere programmets relevans, effektivitet, effekt og bæredygtighed. Den endelige evaluering
omfattede omkring tre gange så mange ansøgninger, ansøgere og finansierede projekter som
den foreløbige evaluering. I modsætning til, hvad der var tilfældet ved den foreløbige
evaluering, kunne Makarow-gruppen derfor foretage kvantitative beregninger og omfattende
økonometriske analyser.
Makarow-gruppens hovedkonklusion var, at det fælles Eurostarsprogram havde formået at
fremskynde væksten og de nyskabende resultater hos forsknings- og udviklingsintensive
SMV'er. Der var dog stadig behov for at forbedre flere aspekter ved styringen og den
forvaltningsmæssige gennemførelse.
Hovedformålet med nærværende rapport er at underrette Europa-Parlamentet og Rådet om
resultaterne af den endelige evaluering som foreskrevet i Eurostarsbeslutningen. I rapporten
findes et kort sammendrag af Kommissionens foreløbige evaluering og rapporten for 2011
(afsnit 2) efterfulgt af Makarow-gruppens hovedkonklusioner og anbefalinger (afsnit 3). I tråd
med rapporten for 2011 fremsætter Kommissionen desuden sine bemærkninger vedrørende de
vigtigste aspekter ved den endelige evaluering (afsnit 4). På basis af Makarow-gruppens
rapport fokuseres der i disse bemærkninger på de aspekter ved Eurostars, som efter
Kommissionens mening kan forbedres, navnlig de aspekter, der allerede blev påpeget i den
foreløbige evaluering.
Kommissionen tager desuden hensyn til Eurostars-2-afgørelsen og den kendsgerning, at flere
anbefalinger fra både den foreløbige og den endelige evaluering allerede er blevet indarbejdet
i denne afgørelse og i den nye delegeringsaftale.
7
8
9
http://ec.europa.eu/research/evaluations/pdf/archive/fp7-evidence-
base/other_fp7_panel_evaluations/eurostars_programme_interim_evaluation.pdf#view=fit&pagemode=none.
KOM(2011) 186 endelig, Bruxelles den 8.4.2011:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52011DC0186&from=EN.
https://ec.europa.eu/research/sme-techweb/pdf/ejp_final_report_2014.pdf.
3
kom (2015) 0479 - Ingen titel
1550596_0004.png
2.
D
EN FORELØBIGE EVALUERING OG
K
OMMISSIONENS RAPPORT FOR
2011
I artikel 13, stk. 2, i Eurostarsbeslutningen bestemmes følgende:
"Kommissionen foretager en
foreløbig evaluering af det fælles Eurostarsprogram to år efter det fælles Eurostarsprograms
start, som omfatter fremskridtene med hensyn til opfyldelsen af målene i bilag I. Denne
evaluering omfatter ligeledes anbefalinger til, hvordan den videnskabelige,
forvaltningsmæssige og finansielle integration kan fremmes yderligere, og navnlig en
vurdering af de FoU-intensive SMV'ers formåen med hensyn til at få adgang til det fælles
Eurostarsprogram og kvaliteten og effektiviteten af gennemførelsen heraf. Kommissionen
fremsender konklusionerne af denne evaluering tillige med sine bemærkninger og i givet fald
forslag til ændring af denne beslutning til Europa-Parlamentet og Rådet."
I delegeringsaftalen fra 2009 mellem Europa-Kommissionen og Eurekasekretariatet blev der
fastsat retningslinjer for anvendelse af kriterierne of Eurostarsbeslutningen. Desuden blev der
stillet konkrete spørgsmål, som skulle besvares i evalueringen.
10
En gruppe af uafhængige eksperter
11
udpeget af Kommissionen fremlagde i december 2010
den foreløbige evalueringsrapport. Her konkluderer gruppen, at Eurostars er et godt program,
der opfylder sine målsætninger og tilfører europæiske forsknings- og udviklingsintensive
SMV'er værdi. Derfor mener gruppen, at Eurostars ikke blot skal videreføres, men at dets
budget helst skal øges fremover. Gruppen understreger dog også, at der trods de gode
fremskridt fortsat er plads til forbedringer.
Den foreløbige evaluering fandt sted i 2010, og rapporten indeholder data fra de første fire
tidsfrister, hvoraf der var to i 2008, en i 2009 og en i 2010
12
. Efter de første fire tidsfrister var
der modtaget i alt 1 127 ansøgninger fra 3 790 ansøgere. For så vidt angår finansieringsstadiet
indeholder rapporten kun data fra de første tre tidsfrister. Finansieringen blev godkendt for
264 projekter med samlede projektomkostninger på 386 mio. EUR. Kun 14 projekter var
blevet gennemført. I de to år siden oprettelsen og frem til foråret 2010 har Eurostars
mobiliseret et samlet øremærket budget for offentlig støtte på 231,1 mio. EUR, heraf
173,5 mio. EUR fra de deltagende lande og 57,6 mio. EUR fra EU.
Den gennemsnitlige tid inden kontraktindgåelse
13
var på 11,4 måneder for de første to
tidsfrister. Dette tidsrum varierede meget fra 5,3 måneder til 26,8 måneder i den første periode
(11,8 måneder i gennemsnit) og fra 6,3 måneder til 17,2 måneder i den anden (11,0 måneder i
gennemsnit). I bilaget til delegeringsaftalen (punkt 5 om forventede resultater og indikatorer)
10
11
12
13
Delegeringsaftalen om det fælles Eurostarsprogram, 30-CE-0270684/00-14 (underskrevet i juni 2009),
bilag 1, punkt 4, s. 11 og 12. I Eurostarsbeslutningen (artikel 4) står der, at de nærmere ordninger for EU's
finansielle bidrag fastlægges i en generel aftale mellem Kommissionen og Eurekasekretariatet.
Gruppen blev anført af Anne Laperrouze (tidligere MEP). De øvrige medlemmer af gruppen var Professor
Erkko Autio (ordfører), professor Maja Bucar, Georg Licht, professor Jose Molero and professor Lena
Tsipouri.
Eurostars er altid åbent for ansøgninger om finansiering, men sekretariatet fastsætter tidsfrister for indgivelse
af ansøgninger. Den centrale evalueringsproces indledes efter hver tidsfrist.
Tiden inden kontraktindgåelse defineres som tidsrummet mellem fristen for indgivelse af ansøgninger og
datoen underskrivelse af tilskudsaftalen.
4
kom (2015) 0479 - Ingen titel
fastsættes et mål på et halvt år for tiden inden kontraktindgåelse, som skal opnås senest
halvvejs gennem programforløbet.
Ekspertgruppen mente, at programmet havde følgende tre vigtigste styrker:
1) De mange ansøgninger betyder, at efterspørgslen efter programmet har oversteget de
oprindelige forventninger og navnlig mobiliseret forsknings- og udviklingsintensive
SMV'er med bottom-up-projekter med tæt tilknytning til markedet.
2) Programforvaltningen er med tiden blevet forbedret med hensyn til sikring af den
nødvendige logistik og infrastruktur, og tilfredsheden hos de nationale myndigheder
og disses deltagere er øget.
3) Den centrale evaluering betragtes som bedste praksis for at sikre klar og gennemsigtig
organisation og gennemførelse af projekter til tiden.
Gruppen påpegede dog også fem områder, hvor der er plads til forbedringer, navnlig med
hensyn til at
1) harmonisere og synkronisere nationale procedurer
2) tiltrække flere ansøgere, navnlig SMV'er, som ikke har erfaringer med internationalt
samarbejde
3) forbedre den geografiske balance blandt de tekniske eksperter og balancen mellem
teknisk og markedsrelateret ekspertise i puljen af eksperter
4) øge synligheden og samtidig sikre mulighederne for at finansiere flere projekter samt
5) fortsætte bestræbelserne på at etablere en virtuel fælles pulje.
I sin foreløbige rapport til Europa-Parlamentet og Rådet anførte Kommissionen, at gruppens
evalueringsrapport omfattede alle de aspekter, der er nævnt i artikel 13, stk. 2, i
Eurostarsbeslutningen, og desuden rummede yderligere fakta, bemærkninger og anbefalinger.
Kommissionen betragtede hele rapporten som en integreret del af den foreløbige
evalueringsproces, der er fastlagt i artikel 13, stk. 2. I sine bemærkninger fremhævede
Kommissionen kun de mest relevante konklusioner og anbefalinger med hensyn til vejen
fremad.
Kommissionens bemærkninger om den foreløbige evaluering – som stadig er relevante i lyset
af den endelige evaluering – handlede navnlig om, hvordan den videnskabelige,
forvaltningsmæssige og finansielle integration kunne øges yderligere, og om kvaliteten og
effektiviteten ved gennemførelsen af Eurostars.
Kommissionen var enig i gruppens anbefalinger for så vidt angår en yderligere fremskyndelse
af integrationsprocessen. Kommissionen opfordrede Eurostarslandene til at tage hensyn til
programmets integrationsmål gennem øget harmonisering og forenkling af bestemmelserne
5
kom (2015) 0479 - Ingen titel
1550596_0006.png
om støtteberettigelse og tilpasning af praksis med hensyn til finansiering og udbetaling.
Kommissionen understregede, at kriterierne for støtteberettigelse i Eurostars skal anvendes i
samme udstrækning i alle deltagende lande. Intet land må basere støtteberettigelsen på krav,
som rækker ud over dem, der findes i Eurostars. Kommissionen bakkede desuden op om
forslaget om at afprøve en tilgang med en delvis "ægte" fælles pulje (10 % af de samlede
øremærkede midler).
Med hensyn til gennemførelsens kvalitet og effektivitet støttede Kommissionen forslagene om
at forbedre den centrale evalueringsproces for at sikre uvildighed, kvalitet og rettidighed.
Eksperterne skal have den fornødne ekspertise, og bedre feedback fra bedømmerne til
ansøgerne ville sikre øget gennemsigtighed. Kommissionen var også enig i anbefalingerne om
at afkorte tiden inden kontraktindgåelse.
Rådet fremsatte sine synspunkter om den foreløbige evaluering i sine konklusioner af 31. maj
2011
14
. Rådet tilsluttede sig gruppens holdning om, at Eurostars stemmer overens med
målsætningerne for Europa 2020, er et godt supplement til de muligheder, som SMV'er
tilbydes i FP7 vedrørende internationalt samarbejde, og har vist sig at være attraktivt for
målgruppen og er nået ud til europæiske forskningsintensive SMV'er. Rådet bifaldt desuden
gruppens anbefaling om at videreføre Eurostars efter 2013 og vil overveje en sådan
videreførelse inden for de generelle rammer af den fremtidige finansiering af den fælles
strategiske ramme for forskning og innovation
15
.
3.
3.1.
E
NDELIG EVALUERING
Indledning
I artikel 13, stk. 3, i Eurostarsbeslutningen bestemmes følgende:
"Ved udløbet af det fælles
Eurostarsprogram foretager Kommissionen en endelig evaluering af programmet.
Resultaterne af denne endelige evaluering forelægges Europa-Parlamentet og Rådet."
Kommissionen har udarbejdet et udkast til et kommissorium, hvori den fastlægger den
endelige evaluerings mandat, omfang og formål. Sammen med Eurostarsbeslutningen og
delegeringsaftalen udgjorde kommissoriet grundlaget for Makarow-gruppen for så vidt angår
den tilgang, som skulle anlægges, og de spørgsmål, der skulle behandles.
De data, som Makarow-gruppen fremlagde, omfatter alle 10 tidsfrister fra 2008 til 2013.
Eurekasekretariatet modtog 3 548 ansøgninger om projekter med 11 733 deltagere. Langt de
fleste ansøgere var SMV'er (72 %), og konsortierne havde i gennemsnit 3,3 deltagere. Der
blev ydet støtte til 783 ansøgninger, og det samlede støttebeløb udgjorde 1 130 mio. EUR.
14
15
Rådets konklusioner om den foreløbige evaluering af Eurostars (Bruxelles, den 1. juni 2011, RECH 144,
COMPET 226, MI 291):
http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=EN&f=ST%2011030 %202011 %20INIT.
I forordningen om Horisont 2020 besluttede Europa-Parlamentet og Rådet at støtte forskningsintensive
SMV'er gennem Eurostarsprogrammet. Se bilag I, punkt 3(3)(b), s. 147, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1291/2013 af 11. december 2013 om Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og
innovation (2014-2020) og om ophævelse af afgørelse nr. 1982/2006/EF (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 104):
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2013:347:FULL&from=EN.
6
kom (2015) 0479 - Ingen titel
1550596_0007.png
Antallet af ansøgninger blev ved med at stige under hele Eurostarsprogrammet. Antallet af
støtteberettigede ansøgninger steg imidlertid ikke i samme takt, idet succesraten
16
faldt fra
42 % i 2008 til 17 % i 2013. Den samlede anslåede offentlige støtte for 2008-2013 lå på
472 mio. EUR, og EU-støtten (på 100 mio. EUR) svarede til 26,9 % af den nationale støtte
(på 372 mio. EUR) (eller 21,2 % af den samlede offentlige støtte).
Den gennemsnitlige tid inden kontraktindgåelse er blevet kortere i forhold til situationen på
det tidspunkt, hvor den foreløbige evaluering blev foretaget. For eksempel var den
gennemsnitlige tid inden kontraktindgåelse på 435 dage ved den tredje tidsfrist (2009), og
denne var faldet til 282 dage ved den ottende tidsfrist i 2012. Tiden inden kontraktindgåelse er
dog stadig forholdsvis lang i mange lande. Makarow-gruppen mener, at det haster med at
afkorte tiden inden kontraktindgåelse i forbindelse med programmet, da de nuværende store
forskelle mellem deltagerlandene skaber tvivl om systemets berettigelse.
3.2.
Metoder
Makarow-gruppen anvendte både kvalitative og kvantitative værktøjer ved den endelige
evaluering.
De vigtigste metoder bestod af skrivebordsundersøgelser, samtaler med
interessenter og SMV'er, en online-undersøgelse blandt SMV'er, der havde ansøgt om støtte
gennem Eurostars, samt kvantitative analyser.
Gennem skrivebordsundersøgelser indsamlede gruppen dokumenter fra forskellige
interessentgrupper, hvorefter den analyserede de data og oplysninger, der var relevante for
kriterierne for evaluering i forbindelse med Eurostars.
Disse skrivebordsundersøgelser gjorde
det muligt for gruppen at udpege de største problemstillinger, udfordringer og spørgsmål
vedrørende gennemførelsen af Eurostars. Kildematerialet omfattede retsakter og generelle
dokumenter, referater af Eurekamøder på højt plan, statistiske data og data fra
Eurekasekretariatet.
Makarow-gruppen holdt møder i Bruxelles med to repræsentanter fra Kommissionen, tre
repræsentanter fra Eureka og Eurekasekretariatets topledelse. Enkelte gruppemedlemmer
afholdt møder eller telefonsamtaler med 20 repræsentanter fra nationale styrende og
administrative organer under Eurostars og med de administrerende direktører for 26 SMV'er,
som opererer i 12 forskellige lande. For at strukturere samtalerne udarbejdede gruppen en
række retningslinjer, som blev tilpasset efter de interviewede personers funktion. Alle
samtaler blev dokumenteret skriftligt. Samtalerne omfattede en bred vifte af emner.
Som led i evalueringen blev deltagerne i en online-undersøgelse spurgt om deres erfaringer
med Eurostars. Målgruppen for online-undersøgelsen var begrænset til forsknings- og
udviklingsintensive SMV'er og andre SMV'er. Online-undersøgelsen blev gennemført fra den
9. maj til den 10. juli 2014. Den omfattede 6 620 SMV'er, som blev opsøgt gennem e-mails
med links til et online-spørgeskema. Der blev udarbejdet to forskellige spørgeskemaer. Det
første var målrettet mod finansierede projekter og det andet mod ikkefinansierede projekter.
16
Succesraten defineres som antallet af ansøgninger, der godkendes til at modtage støtte, divideret med det
samlede antal ansøgninger.
7
kom (2015) 0479 - Ingen titel
Der blev opnået en samlet svarprocent på 46 % (72 % for finansierede SMV'er og 39 % for
ikke-finansierede SMV'er).
For at få et billede af effekten af Eurostars udviklede Makarow-gruppen en økonometrisk og
kontrafaktisk evaluering af virkningerne. Ved den økonometriske undersøgelse blev der
primært fokuseret på jobskabelsen i de deltagende SMV'er og på de nyskabende resultater
målt på antallet af patentansøgninger. I forbindelse med dataindsamlingen var det nødvendigt
at matche Eurekasekretariatets data om ansøgende SMV'er med Bureau van Dijk's Amadeus-
database, hvorfra der blev indhentet oplysninger om beskæftigelsestal. Derudover blev
Eurekasekretariatets data om ansøgende SMV'er matchet med Den Europæiske
Patentmyndigheds
Worldwide Patent Statistical Database.
I den frembragte database samles
oplysninger om ansøgere og tidsrækkedata om beskæftigelse og patentansøgninger, hvilket
gør det muligt at foretage skøn over den nødvendige økonometriske behandlingseffekt.
3.3.
Resultater og vurdering
Programmets målgruppe og omfang
Makarow-gruppen påpeger, at programmet ifølge deltagende SMV'er og de styrende og
administrative organer i Eurostars er relevant for målgruppens behov og mål. Den store
efterspørgsel blandt SMV'er ses som et tegn på dette "strategiske match". Næsten alle
deltagende SMV'er agter at ansøge om støtte fra Eurostars igen, da programmet modsvarer
deres behov og mål. Forsknings- og udviklingsintensive SMV'er udgør klart størstedelen af
deltagere i Eurostars, og de har modtaget omkring 75 % af støtten. Desuden formåede
programmet at nå ud til unge små virksomheder og mikrovirksomheder.
De deltagende SMV'er har erfaringer fra nationale og internationale støtteprogrammer i
forvejen, og de fleste har allerede etableret internationale forbindelser. Makarow-gruppen har
imidlertid registreret, at ansøgninger, der omfatter universiteter eller forskningsorganisationer
hos offentlige instanser, har bedre chancer for at modtage støtte end andre. Det kan skyldes, at
disse universiteters eller organisationers deltagelse er garant for forslagets høje kvalitet, at de
har større erfaring med at udarbejde støttedokumenter til ansøgninger, eller at deres
ansøgninger har haft den bedste balance mellem videnskabelig ekspertise og
markedskendskab.
Takket være den anlagte bottom-up-tilgang formår Eurostars ifølge gruppen at imødekomme
en
bred
vifte
af
nyskabende
teknologier,
herunder
informations-
og
kommunikationsteknologier og anvendelse af disse, medicinsk bioteknologi samt
(vedvarende) energi og styrings- og kontrolteknologier.
Forvaltning
Makarow-gruppen bemærker, at Eurekasekretariatet generelt anerkendes som en vellykket
implementeringsstruktur. Der er dog stadig behov for at forbedre den ledelsesmæssige og
administrative praksis, højne personalets kvalifikationer og udforme og gennemføre en
strategi for markedsføring og fremme af programmet. Desuden er det nødvendigt at udvikle
8
kom (2015) 0479 - Ingen titel
og opretholde et velstruktureret informationsstyringssystem med en tilhørende database til
brug for sekretariatet og de andre styrende og administrative organer under Eurostars.
Gruppen mener, at Eurostars' forvaltningssystem fungerer tilfredsstillende, og at der er et
effektivt samspil mellem de nationale og centrale administrative organer. Eurostars'
internationale dimension har imidlertid krævet etablering af et komplekst forvaltningssystem.
Den højtstående gruppe for Eureka drøfter jævnligt forskellige problemstillinger, der har
afgørende betydning for Eurostars' succes, uden at den nødvendigvis når til enighed om
bestemte foranstaltninger eller bindende regler for alle lande. Synkronisering og
harmonisering af støtte, regler om støtteberettigelse og sikring af tilstrækkelige nationale
budgetter har været genstand for intense analyser og drøftelser. Makarow-gruppen mener, at
der er behov for at øge den højtstående gruppes ejerskab af og inddragelse i Eurostars. Dette
er afgørende for at lette synkroniseringen og harmoniseringen. Ligeledes er de nationale
finansieringsorganer stadig kun i begrænset omfang involveret i forvaltningsstrukturen. De
skal i højere grad involveres for at opnå øget synkronisering og harmonisering.
Endelig har Eurostars styrket SMV'ernes tilstedeværelse i Eureka og medvirket til at gøre
deres bidrag til EU's konkurrenceevne og innovation meget mere synligt. Herved har
Eurostars haft en betragtelig og langvarig positiv indvirkning på Eurekanetværket.
Ledelse og drift
Makarow-gruppen mener, at den virtuelle fælles pulje har fungeret godt og er den foretrukne
finansieringsmekanisme, da den tiltrækker lande, som bidrager til Eurostars. Som reaktion på
programmets succes har flere lande øget deres bidrag væsentligt ud over det oprindeligt aftalte
niveau. Fordelene ved den virtuelle fælles pulje er dog endnu ikke blevet udnyttet fuldt ud i
Eurostars, da en række lande – navnlig Tyskland og Spanien – ikke tildeler tilstrækkelig
finansiering til programmet. Derfor falder flere gode udvalgte projekter bort fra
prioriteringslisten, hvilket fører til frustration blandt de ansøgende SMV'er.
Gruppen beretter, at synkronisering af støtten stadig er den største udfordring for Eurostars,
selv om der er opnået en række forbedringer. I nogle tilfælde oplever de deltagende SMV'er
store problemer på grund af den længere tid inden kontraktindgåelse. Desuden findes der i
visse tilfælde parallelle forpligtelser i forbindelse med ansøgning og evaluering, ligesom
nogle nationale finansieringsorganer stiller krav om dobbeltrapportering.
Den anden store udfordring, som Eurostars står over for, vedrører harmonisering af
finansieringsreglerne. Den højtstående gruppe mener, at denne udfordring skal afhjælpes
gennem en top-down-tilgang på initiativ fra nationale ministerier og EU. En række nationale
projektkoordinatorer mener, at fuld harmonisering ikke er mulig. For eksempel kan de ikke
ændre procentsatsen for finansiering eller den øvre finansieringsgrænse for hver enkelt SMV.
En anden problemstilling vedrører behovet for øget harmonisering af de regler om
underentrepriser, der gælder for universiteter og offentlige forskningsorganisationer.
9
kom (2015) 0479 - Ingen titel
Eurostars' centrale evalueringsproces har fungeret godt. Makarow-gruppen mener dog, at det
er nødvendigt at forbedre gennemsigtigheds- og feedbackmekanismen og strømline processen
for at nedbringe tidsrummet fra den første ansøgning til fremlæggelsen af en
evalueringsrapport. Tiden inden kontraktindgåelse var temmelig lang, da
Eurostarsprogrammet blev iværksat, men faldt betragteligt i løbet af den første fase.
Selv om antallet af tekniske eksperter og markedseksperter er steget betydeligt siden 2012, er
der stadig behov for at rette op på den geografiske og kønsmæssige ubalance. De nationale
projektkoordinatorer vil også gerne inddrages i processen med at forbedre ekspertdatabasen.
SMV'erne er generelt tilfredse med den mængde oplysninger, som de modtager om
evalueringen af deres projekter. De mener, at arbejdsbyrden i forbindelse med rapportering og
overvågningsprocessen er passende, ligesom de synes, at evalueringsprocessen er
gennemskuelig og gennemføres til tiden.
Finansiering
Makarow-gruppen fremhæver som en af indikatorerne for Eurostars' succes den store stigning
i antallet af ansøgninger og dermed den øgede efterspørgsel efter offentlig finansiering. Det
årlige antal indgivne ansøgninger steg fra 215 i 2008 til 948 i 2013. I hele Eurostars' levetid
har dette dog også resulteret i et fald i den andel af de indgivne ansøgninger, der modtog
støtte. Succesraten er faldet fra 42 % ved den første tidsfrist til 17 % ved den tiende tidsfrist.
Andelen af projekter, der opfyldte kvalitetskravene og blev godkendt som støtteberettigede, er
også faldet – fra 68 % ved den første tidsfrist til 55 % ved den tiende. Med andre ord har en
stadig større andel af kvalitetsprojekter ikke modtaget støtte. Makarow-gruppen mener, at det
øgede antal ansøgninger pr. år er "bemærkelsesværdigt" og "imponerende".
De nationale Eurostarsbudgetter varierer stadig rigtig meget. Budgetterne afspejler dels
landenes relative størrelse og det nationale offentlige finansieringssystems indretning og dels
efterspørgslen hos nationale SMV'er efter støtte gennem Eurostars. Disse forskelle har haft en
meget negativ indvirkning på systemet med den virtuelle fælles pulje. De fleste deltagere og
programadministratorer vurderer støttens omfang pr. deltager som passende.
Ifølge Makarow-gruppen har den finansielle og økonomiske krise i de fleste lande haft en
negativ indvirkning på den nationale støtte til Eurostars. Antallet af projekter, der opfyldte
kvalitetskravene, faldt betragteligt på grund af mangel på midler, og derfor deltog en række
lande ikke i den seneste indkaldelse af bud. De lande, der ikke manglede midler, berettede
også om, at krisen påvirkede dem negativt, idet de SMV'er, som de støttede, samarbejdede
med partnere i lande, der havde problemer med finansieringen.
Gennemførelse af anbefalingerne fra den foreløbige evalueringsrapport
Makarow-gruppen har vurderet gennemførelsen af anbefalingerne fra den foreløbige
evalueringsrapport. Ud af de 21 politiske anbefalinger, der senest skulle gennemføres i 2013,
mener Makarow-gruppen, at syv er blevet gennemført fuldt ud, mens 10 kun er gennemført
delvist, og fire slet ikke er begyndt at blive gennemført.
10
kom (2015) 0479 - Ingen titel
Disse fire anbefalinger handler om, at
1) der skal fastsættes en overordnet tidsfrist for underskrivelse af tilskudsaftaler
2) den højtstående gruppe for Eureka skal spille en aktiv rolle med hensyn til at holde øje
med tiden inden kontraktindgåelse og sikre, at lande, der er bagud, effektiviserer deres
processer
3) der skal gøres forsøg med tilgangen, hvor 10 % af de samlede øremærkede midler
afsættes til en ægte fælles pulje, samt at
4) Eurekasekretariatet skal iværksætte aktiviteter for at udforske integrationen af Eureka-
klyngeinitiativer i lyset af de erfaringer, der er gjort med integration af indlæring og
gennemførelse, og som kan anvendes til at integrere Eurostars med nationale
initiativer til støtte for F&U.
3.4.
Henstillinger
Makarow-gruppens rapport indeholder 28 anbefalinger.
Programmets målgruppe og omfang
1) Eurekasekretariatet bør udarbejde en handlingsplan til fremme af Eurostarsdeltagernes
kontakter med de formidlere på området for F&U og innovation, der primært
inddrages i projektforberedelsesfasen.
2) Sekretariatet bør fremme forbindelser mellem Eurostarsdeltagere og forskellige former
for Eurekaprojekter for at styrke Eurostarsprojekternes tilknytning til klynger,
"paraplyer" og andre tematiske eller enkeltstående projekter.
3) Sekretariatet bør tilrettelægge formidlingsarrangementer, herunder konkurrencer om
præsentationer, med deltagere fra Eurostars og finansieringsinstitutioner for at
forbedre mulighederne for, at vellykkede projekter modtager opfølgende finansiering
fra den private sektor. Der bør udvikles en formidlingsstrategi, som målrettes mod
finansmænd, andre SMV'er og nationale og internationale offentlige organer.
4) Sekretariatet bør øge bevidstheden blandt de SMV'er, der modtager støtte gennem
Eurostars, om vigtigheden af at beskytte den intellektuelle ejendomsret til deres
nyskabelser.
5) Sekretariatet bør sammen med nationale projektkoordinatorer sikre, at programmet
også når ud til SMV'er, som ikke allerede har internationale forbindelser, ved at
udforme og gennemføre en strategi for markedsføring og fremme af programmet.
6) Sekretariatet og den højtstående gruppe bør enes om et tidsrum for fastlæggelse og
udvikling af projekter om "F&U med tæt tilknytning til markedet" for Eurostars, som
11
kom (2015) 0479 - Ingen titel
er neutralt med hensyn til de særlige omstændigheder ved bestemte teknologier og
markeder.
7) Kommissionen og sekretariatet bør undersøge mulighederne for at kæde Eurostars
sammen med det nye SMV-instrument under Horisont 2020 for at udnytte potentialet
for vækst og konkurrencedygtige resultater hos SMV'er, der deltager i Eurostars.
Forvaltning
1) De beslutninger, som den højtstående gruppe træffer, bør straks omsættes i
gennemførelsesplaner med konkrete mål, opgaver og fordeling af ansvarsområder,
hvor SMART-tilgangen anvendes (specifikke, målelige, gennemførlige, realistiske og
tidsbaserede mål).
2) Den højtstående gruppe bør udpege lande, som pålægger Eurostarsprojekterne såvel
parallelle krav med hensyn til ansøgning og evaluering som dobbelte
rapporteringsforpligtelser, og enes med dem om at fjerne de nationale processer. Den
højtstående gruppe bør sikre, at dette er gennemført før tidsfristen for Eurostars-2 i
foråret 2016.
3) Sekretariatet bør øge gennemsigtigheden i den centrale evalueringsproces og
mekanismerne til levering af feedback til ansøgere, nationale finansieringsorganer og
nationale projektkoordinatorer. Koordinatorerne bør have adgang til det uafhængige
bedømmelsespanels konsensusrapporter og til de individuelle tekniske bedømmeres
rapporter for at kunne give ansøgerne detaljeret feedback.
4) Sekretariatet bør sikre en mere afbalanceret geografisk fordeling af de tekniske
eksperter i tæt samarbejde med de nationale projektkoordinatorer. Der bør også rettes
opmærksomhed mod at opnå kønsmæssig balance. Derudover bør sekretariatet udvide
puljen af tekniske eksperter med det fornødne kendskab til markederne.
Ledelse og drift
1) Eurekasekretariatet skal fastholde frekvensen med to tidsfrister pr. år.
2) Sekretariatet bør afkorte den tid, der går fra ansøgning (tidsfristen) til evaluering, til 4-
5 måneder, så de nationale projektkoordinatorer og ansøgerne får adgang til
resultaterne af den centrale evaluering senest inden for fem måneder (150 dage). De
nationale finansieringsorganer bør underskrive finansieringsaftalerne inden for 2-
3 måneder. Det anbefales, at Eurekasekretariatet sammen med formanden for den
højtstående gruppe og lederne af de nationale finansieringsorganer reviderer
programforvaltningsprocesserne hos de nationale finansieringsorganer, som risikerer
ikke at overholde tidsfristen, og enes med dem om foranstaltninger, der kan træffes for
at afkorte processerne.
3)
Ansøgerne bør forelægges en standardkonsortieaftale for at gøre det nemmere og
hurtigere for projektdeltagerne at opfylde kravene i kontrakterne.
12
kom (2015) 0479 - Ingen titel
4)
Sekretariatet bør oprette og opretholde en solid central Eurostarsdatabase for at
indsamle, opbevare og behandle pålidelige data om projekter og støttemodtagere. Det
bør indføre kvalitetskontrol af data til ansøgningsformularerne og formularerne til
rapporterne om projektfremskridtene, den endelige evaluering og indvirkningen på
markedet. Tidsfristen for fremlæggelse af rapporten om den endelige evaluering bør
nedbringes til ét år, og rapporten om indvirkningen på markedet bør være tilgængelig
inden for to år efter projektets afslutning.
5) Sekretariatet bør ændre ansøgningsformularen og formularerne til rapporterne om
projektfremskridtene, den endelige evaluering og indvirkningen på markedet. Der er
behov for detaljerede revisioner af de nuværende spørgsmål og overskrifter i
formularerne og for flytning, sletning og tilføjelse af en række spørgsmål for at gøre
formularerne mere logiske. Retningslinjerne for formularerne bør tilpasses i
overensstemmelse hermed.
6) Sekretariatet bør udarbejde en særlig formular og tilsvarende retningslinjer til brug ved
genindsendelse af ansøgninger. Ved genindsendelse skal det forklares, hvad der er
ændret, navnlig som reaktion på bemærkninger fra tidligere evalueringer, som er
modtaget gennem de nationale projektkoordinatorer.
7) Sekretariatet bør udarbejde og gennemføre en institutionel udviklingsplan for at styrke
sin praksis med hensyn til programforvaltning og organisatorisk ledelse, så det kan
forbedre gennemførelsen af Eurostars på niveau med international bedste praksis og
ansætte, fastholde og motivere kvalificerede medarbejdere, som har erfaring med
forvaltning af F&U- og innovationsprogrammer. Det anbefales, at sekretariatet
modtager vejledning fra netværkets nationale finansieringsorganer, som har de
relevante kompetencer.
8) Sekretariatet bør indføre et entydigt id for alle organisationer – ikke blot for SMV'er
og store virksomheder, men også for universiteter, offentlige forskningsorganisationer
og andre af de forsknings- og udviklingsintensive SMV'ers partnere. Hver enkelt
organisation bør angive sin deltageridentifikationskode i Horisont 2020-regi, hvis den
har en sådan kode. Ansøgningsformularen bør omfatte oplysninger om, hvorvidt
projektforslaget tidligere har været indsendt i forbindelse med et andet nationalt
program eller EU-program.
9) Sekretariatet bør indsamle oplysninger om markedsføringstiden fra alle lande og
fremlægge disse oplysninger for den højtstående gruppe. Der bør opnås enighed om en
bindende tidsfrist for indsamling og fremlæggelse af disse oplysninger.
10) Oplysninger om projekternes nøjagtige start- og slutdatoer bør medtages i den centrale
Eurostarsdatabase. De nationale projektkoordinatorer bør straks underrette
Eurekasekretariatet om underskrevne tilskudsaftaler, herunder projekternes start- og
slutdatoer.
13
kom (2015) 0479 - Ingen titel
11) Sekretariatet, den højtstående gruppe og de nationale finansieringsorganer bør sikre, at
tiden inden kontraktindgåelse ikke overstiger syv måneder (210 dage) som aftalt for
Eurostars-2 i Budapestdokumentet.
12) Fra og med tidsfristen i foråret 2016 bør sekretariatet, den højtstående gruppe og de
nationale finansieringsorganer enes om, at tilskudsaftalerne mellem det nationale
finansieringsorgan og programdeltagerne vil blive underskrevet inden for 210 dage
efter tidsfristen for så vidt angår mindst halvdelen af projekterne. For 90 % af
projekternes vedkommende bør alle tilskudsaftaler være underskrevet inden for ét år
efter tidsfristen.
13) Sekretariatet og de nationale projektkoordinatorer bør i fællesskab udvikle værktøjer,
der skal lette udvekslingen af oplysninger mellem dem, øge kvaliteten og mængden af
de oplysninger, der gøres tilgængelige fra og for begge sider, muliggøre overvågning
af alle projektfaser og mindske de administrative omkostninger til bilaterale
udvekslinger af oplysninger.
14) Kommissionen bør overveje ikke at yde støtte til de Eurostarsprojekter, hvor ikke alle
tilskudsaftaler er underskrevet inden for ét år efter tidsfristen, medmindre forsinkelsen
af underskrivelsen af en finansieringsaftale forårsages af medlemmer af det støttede
konsortium.
Finansiering
1) Den højtstående gruppe opfordres indgående til at enes om en minimumsreference for
harmonisering af finansieringsregler og til at sikre, at alle deltagende lande lever op til
denne. De maksimale finansieringssatser bør være de samme i alle lande for hver slags
partner. Den højtstående gruppe bør på tæt hold følge processen, som bør fuldføres
ved udløbet af den første tidsfrist i 2016.
2)
Støtten til universiteter og offentlige forskningsorganisationer bør harmoniseres, så de
deltager som partnere for de udenlandske forsknings- og udviklingsintensive SMV'er
og ikke blot som underleverandører til denne slags SMV'er fra det samme land.
4.
4.1.
K
OMMISSIONENS BEMÆRKNINGER
Indledning
Kommissionen mener, at Makarow-gruppen i sin rapport belyser de vigtigste aspekter, der
skulle indgå i evalueringen som beskrevet i Eurostarsbeslutningen, delegeringsaftalen og
kommissoriet.
Da medlemsstaterne og de øvrige deltagende lande har øget deres finansieringsbidrag til
Eurostars – med omkring 372 mio. EUR – opfylder EU's bidrag på 100 mio. EUR svarende til
26,9 % kravet i Eurostarsbeslutningen om, at EU-støtten ikke må overstige en tredjedel af
medlemsstaternes og de øvrige deltagende landes bidrag.
14
kom (2015) 0479 - Ingen titel
1550596_0015.png
I Eurostarsbeslutningen omtales SMV'ernes store betydning for EU's vækst og
konkurrenceevne. Det høje og stadig stigende antal ansøgninger om støtte fra Eurostars og de
resultater, som de støttede SMV'er har opnået, viser, at programmet er relevant for væksten
blandt forsknings- og udviklingsintensive SMV'er.
Siden lanceringen af programmet i 2008 er flere aspekter ved Eurostars blevet forbedret frem
til udgangen af 2013. For eksempel er tiden inden kontraktindgåelse blevet afkortet, og der er
opnået øget harmonisering og synkronisering. Dette glæder Kommissionen, som sætter stor
pris på bestræbelserne hos Eurekasekretariatet og de nationale finansieringsorganer.
Makarow-gruppens hovedkonklusion er, at Eurostars har formået at fremskynde væksten og
de nyskabende resultater hos forsknings- og udviklingsintensive SMV'er. Gruppen mener dog
også, at der stadig er behov for at forbedre visse aspekter ved styringen og den
forvaltningsmæssige gennemførelse.
Den første del af hovedkonklusionen dokumenteres med en omfattende økonometrisk
konsekvensanalyse. Denne viser, at væksten i beskæftigelsen hos forsknings- og
udviklingsintensive SMV'er, der modtog støtte gennem Eurostars, var næsten dobbelt så høj
som hos ansøgende SMV'er, som ikke modtog støtte. Med hensyn til sidstnævnte konkluderer
gruppen, at manglen på harmoniserede finansieringsregler og synkroniserede nationale
processer har ført til manglende effektivitet. Gruppen mener desuden, at der er behov for at
gøre styringen, administrationen og driften mere effektiv på centralt hold.
Efter Kommissionens mening er konklusionerne, vurderingen og anbefalingerne i den
endelige evaluering tilstrækkelig veldokumenterede. Kommissionen er enig i Makarow-
gruppens hovedkonklusioner.
Flere af anbefalingerne fra den foreløbige evaluering og den endelige evaluering er allerede
blevet indarbejdet i Eurostars-2-afgørelsen (2014-2020)
17
.
Da Makarow-gruppens rapport er en integreret del af evalueringsprocessen, knytter
Kommissionen i følgende bemærkninger ingen kommentarer til alle detaljer i rapporten.
Kommissionens ser fremad, og derfor vedrører bemærkningerne hovedsageligt aspekter ved
Eurostars, hvor mulighederne for forbedring efter Kommissionens mening er størst, dvs. de
aspekter, der beskrives i anden del af Makarow-gruppens hovedkonklusioner.
4.2.
Programmets målgruppe og omfang
I både den foreløbige evaluering og Makarow-gruppens rapport anføres det, at
Eurekasekretariatet og de nationale projektkoordinatorer bør sikre, at Eurostars også når ud til
de SMV'er, som ikke allerede har internationale forbindelser. Kommissionen var enig i denne
anbefaling i 2011, og det er den også i 2015. Denne anbefaling er rettet mod både sekretariatet
og koordinatorerne, men flere andre anbefalinger vedrørende fremme af – eller øget
17
For eksempel står der følgende i Eurostars-2-afgørelsen:
"Som led i forbedringerne af det tidligere
Eurostarsprogram bør Eurostars-2 sigte mod at afkorte perioden frem til bevilling sikre bedre integration og
strammere, gennemsigtig og mere effektiv administration, hvilket i sidste instans vil være til fordel for
forsknings- og udviklingsintensive SMV'er."
15
kom (2015) 0479 - Ingen titel
1550596_0016.png
opmærksomhed om – Eurostars er kun tiltænkt sekretariatet (se anbefaling 3, 4, 5 og 7
ovenfor). Kommissionen er enig i disse anbefalinger. Men selv om Eurekasekretariatet spiller
en central rolle, har de deltagende Eurostarslande og de nationale finansieringsorganer dog
også et vist ansvar for at nå ud til flere og bedre forsknings- og udviklingsintensive SMV'er
med vækstpotentiale.
Makarow-gruppen anbefaler, at Kommissionen og sekretariatet undersøger mulighederne for
at sammenkæde Eurostars med det nye SMV-instrument under Horisont 2020 (se anbefaling
6). Det er uklart, hvad "sammenkæde" betyder, men Kommissionen har analyseret den
strategiske positionering af de forskellige instrumenter, da forslaget til Eurostars-2 blev
fremlagt.
18
Kommissionen mener, at støtten fra instrumenterne ydes i forskellige faser under
udviklingen af SMV'ernes forsknings- og forretningsmæssige idéer med relation til markedet.
Eurostars er anderledes og komplementært – snarere end supplerende – i forhold til SMV-
instrumentet i Horisont 2020. I delegeringsaftalen står der endvidere, at de nationale
finansieringsorganer skal træffe effektive foranstaltninger for at undgå dobbeltfinansiering af
de endelige støttemodtageres projekter via andre EU-finansieringskilder. Det faktum, at
Eurostars og SMV-instrumentet har forskellige målgrupper skal kommunikeres klart af
Eurekasekretariatet, Kommissionen og Forvaltningsorganet for Små og Mellemstore
Virksomheder.
4.3.
Forvaltning
Makarow-gruppen bemærker, at den højtstående gruppe for Eureka jævnligt drøfter
forskellige problemstillinger, der har afgørende betydning for Eurostars' succes, uden at den
nødvendigvis når til enighed om bestemte foranstaltninger eller bindende regler for alle lande.
Gruppen mener, at det er nødvendigt at øge den højtstående gruppes ejerskab af og
inddragelse i Eurostars.
Kommissionen er enig i denne vurdering og anbefalingen om, at den højtstående gruppes
beslutninger skal træffes ud fra SMART-tilgangen (specifikke, målelige, gennemførlige,
realistiske og tidsbaserede mål) (anbefaling 8). Et konkret eksempel på denne tilgang er
anbefaling 9 om fjernelse af parallelle forpligtelser i forbindelse med ansøgning og evaluering
og af dobbeltrapportering inden den første tidsfrist i 2016. Kommissionen støtter fuldt ud
denne anbefaling.
Makarow-gruppen opfordrer desuden indtrængende den højtstående gruppe for Eureka til at
enes om et vist minimum for harmonisering af finansieringsreglerne (anbefaling 27). Gruppen
mener, at dette senest skal ske før den første tidsfrist i 2016. Kommissionen mener, at der
fortsat skal gøres forbedringer med hensyn til harmonisering af nationale finansieringssatser
og finansieringsregler. Kommissionen er derfor helt enig i denne anbefaling.
4.4.
Ledelse og drift
Tiden inden kontraktindgåelse – og forskellene på denne hos de forskellige deltagende lande –
blev behandlet i den foreløbige evaluering og er også blevet analyseret af Makarow-gruppen.
18
Bruxelles, 10.7.2013, SWD(2013) 242 final.
16
kom (2015) 0479 - Ingen titel
1550596_0017.png
Tiden inden kontraktindgåelse fastlægges på to niveauer. Først foretages den centrale
evaluering, som koordineres af Eurekasekretariatet. Derefter finder tildelingen af støtte og
kontraktforhandlingerne sted på nationalt plan. Både ved den foreløbige evaluering og i
Makarow-gruppen blev det konstateret, at den centrale evaluering er af ret høj kvalitet og
forløber gnidningsløst.
Makarow-gruppen anbefaler dog flere konkrete foranstaltninger på begge niveauer for at
afkorte tiden inden kontraktindgåelse (se anbefaling 14, 15 og 16 ovenfor). Kommissionen er
enig i disse anbefalinger, men det synes at stå klart, at det vigtigste problem er de meget store
forskelle på nationalt plan. Kommissionen mener, at både den højtstående gruppe for Eureka,
Eurekasekretariatet og de nationale finansieringsorganer skal prioritere det højt at mindske
disse forskelle.
Makarow-gruppen anbefaler desuden, at Kommissionen bør overveje at tilbageholde støtten
til de Eurostarsprojekter, hvor ikke alle tilskudsaftaler er underskrevet inden for ét år efter
tidsfristen (anbefaling 17 ovenfor).
I Budapestdokumentet står der, at de nationale finansieringsorganer i forbindelse med
Eurostars-2 skal tilstræbe en tid inden kontraktindgåelse på højst syv måneder efter tidsfristen,
dog helst hurtigere. I Eurostars-2-afgørelsen fra 2014 opstilles et mål om at fremme
effektiviteten af offentlig finansiering "ved at tilpasse, harmonisere og synkronisere
deltagerlandenes nationale finansieringsmekanismer" (artikel 3). I afgørelsen står der også
klart og tydeligt, at EU's finansielle bidrag er betinget af, at deltagerlandene påviser, at har
oprettet Eurostars-2 i overensstemmelse med målene i artikel 3. De samme bestemmelser skal
også medtages i de bilaterale aftaler, som Eurekasekretariatet og de nationale
finansieringsorganer indgår med hinanden. Disse aftaler skal omfatte regler for overførsel af
EU's bidrag samt de operationelle minimumsmål og nationale milepæle for yderligere
integration og synkronisering af nationale programmer, herunder en kortere periode frem til
bevilling i overensstemmelse med forordning (EU, Euratom) nr. 996/2012 og forordning (EU)
nr. 1291/2013 (bilag I, afsnit 11). I Horisont 2020 findes der også klare regler om perioden
frem til bevilling/tilskudstidspunktet. Her er det fastsat, at ansøgerne inden for fem måneder
skal underrettes om resultatet af den videnskabelige evaluering af deres ansøgninger, og at
tilskudsaftaler skal være underskrevet eller tilskudsafgørelser meddelt inden for tre måneder
fra datoen for underrettelse af ansøgerne om, at deres ansøgning er imødekommet
19
.
Kommissionen bakker derfor fuldt ud op om Makarow-gruppens anbefaling nr. 17, ligesom
den opfordrer deltagerlandene til at leve op til deres egen forpligtelse med hensyn til at
afkorte tiden inden kontraktindgåelse.
Makarow-gruppen har desuden fremsat flere anbefalinger vedrørende Eurekasekretariatets
database, bl.a. om hvordan data indsamles og indlæses i databasen (se anbefaling 19-24
ovenfor).
19
Se artikel 20 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1290/2013 af 11. december 2013 om
reglerne for deltagelse og formidling i "Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og innovation (2014-
2020)" og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1906/2006 (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 81):
http://eur-
lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2013:347:FULL&from=EN.
17
kom (2015) 0479 - Ingen titel
Kommissionen er enig i, at Eurekasekretariatets ansøgningsprocedure og database skal
forbedres. De formularer, som ansøgerne skal udfylde, skal være så intuitive og letforståelige
som muligt. Der skal foretages logiske kontroller af felter, hvor der kræves angivelse af
talværdier, for at mindske risikoen for angivelse af forkerte værdier. Der skal indføres en
ensartet tilgang med hensyn til terminologi, både i formularerne og i vejledningen til brugere.
Desuden skal klassificeringen af det teknologiske område følge nomenklaturen i EU's
statistiske klassificering af økonomiske aktiviteter (NACE, rev. 2) for at skabe et fælles
grundlag for komparativ evaluering af forskellige EU-støtteordninger.
4.5.
Universiteternes og de offentlige forskningsorganisationers rolle
Makarow-gruppen anbefaler, at støtten til universiteter og offentlige forskningsorganisationer
harmoniseres, så de deltager som partnere og ikke blot som underleverandører (se anbefaling
27).
Kommissionen fortolker denne anbefaling således, at et projekt eller konsortium f.eks. kan
bestå af en SMV i ét land, et universitet i et andet land og en offentlig forskningsorganisation
i et tredje land. Efter Kommissionens mening vil dette sandsynligvis medføre, at universiteter
og offentlige forskningsorganisationer vil spille en større rolle i Eurostarsprojekter, og at de
vil få tildelt en større del af budgettet.
Eurostarsbeslutningen fastsætter, at den vigtigste aktivitet under Eurostarsprogrammet består
af F&U-aktiviteter, der ledes af en eller flere forsknings- og udviklingsintensive SMV'er.
Universiteter, offentlige forskningsorganisationer og store selskaber kan også deltage i
programmet, men Eurostars' helt klare målgruppe er forsknings- og udviklingsintensive
SMV'er.
I Horisont 2020 afsættes der imidlertid betragtelige midler til forskningssamarbejde inden for
EU mellem aktører, der tilhører "videntrekanten" inden for forskning, erhvervsliv og
videregående uddannelse, gennem Marie Skłodowska-Curie-foranstaltningerne og Det
Europæiske Institut for Innovation og Teknologi.
Kommissionen støtter derfor ikke denne anbefaling.
5. Konklusion
Eurostarsprogrammet har været effektivt med hensyn til at fremskynde væksten og de
innovative resultater hos forsknings- og udviklingsintensive SMV'er. Den endelige evaluering
viser, at der er behov for Eurostars, og at programmet når ud til sin målgruppe.
Kommissionen er imidlertid enig med Makarow-gruppen i, at den største udfordring for
Eurostars består i at synkronisere finansieringen og harmonisere finansieringsreglerne. Selv
om der er gjort visse fremskridt, er det derfor afgørende for programmets effektivitet på
længere sigt, at den højtstående gruppe for Eureka, Eurekasekretariatet, og de nationale
finansieringsorganer gør sig yderligere bestræbelser på at fremskynde synkroniseringen og
harmoniseringen under Eurostarsprogrammet.
18