Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0513
Offentligt
1557712_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.10.2015
COM(2015) 513 final
ÆNDRINGSSKRIVELSE nr. 2
TIL FORSLAGET TIL DET ALMINDELIGE BUDGET FOR 2016
Ajourføring af de anslåede bevillingsbehov for landbrugsudgifter og fiskeri
Håndtering af flygtningekrisen: øjeblikkelige budgetforanstaltninger inden for
rammerne af den europæiske dagsorden for migration
DA
DA
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0002.png
Under henvisning til:
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 314,
sammenholdt med traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab,
særlig artikel 106a,
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 af
25. oktober 2012 om de finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget
1
,
særlig artikel 39,
forslag til Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2016,
vedtaget af Kommissionen den 24. juni 2015
2
,
ændringsskrivelse nr. 1/2016 vedtaget af Kommissionen den 26. juni 2015
3
,
forelægger Europa-Kommissionen hermed budgetmyndigheden ændringsskrivelse nr. 2 til
forslaget til Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2016 af de grunde,
der er anført i begrundelsen.
OVERSIGT OVER INDTÆGTER OG UDGIFTER FORDELT PÅ DE ENKELTE
SEKTIONER
Ændringerne i oversigten over indtægter og udgifter efter sektion findes på EUR-Lex
(http://eur-lex.europa.eu/budget/www/index-da.htm). En engelsk udgave af ændringerne i
oversigten vedlægges til orientering som et budgetbilag.
1
2
3
EUT L 298 af 26.10.2012, s. 1.
COM(2015) 300 af 24.6.2015.
COM(2015) 317 af 26.6.2015.
2
kom (2015) 0513 - Ingen titel
INDHOLDSFORTEGNELSE
1
2
INDLEDNING ............................................................................................................................................................. 4
LANDBRUG OG FISKERI........................................................................................................................................ 5
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
V
IGTIGSTE FORESLÅEDE ÆNDRINGER
........................................................................................................................ 5
D
EN
E
UROPÆISKE
G
ARANTIFOND FOR
L
ANDBRUGET
(EGFL) .................................................................................. 6
A
NDRE UDGIFTER TIL LANDBRUGET AFHOLDT UDEN FOR
EGFL ............................................................................... 9
A
FTALER OM BÆREDYGTIGT FISKERI
....................................................................................................................... 10
Æ
NDRINGER I KONTOPLANEN OG BUDGETANMÆRKNINGER
.................................................................................... 10
3
ØJEBLIKKELIGE FORANSTALTNINGER TIL HÅNDTERING AF FLYGTNINGEKRISEN SOM LED I
DEN EUROPÆISKE DAGSORDEN FOR MIGRATION............................................................................................. 10
3.1
3.2
3.3
3.4
I
NDLEDNING
............................................................................................................................................................ 10
U
DGIFTSOMRÅDE
3: S
IKKERHED OG MEDBORGERSKAB
........................................................................................... 11
U
DGIFTSOMRÅDE
4: E
T
G
LOBALT
E
UROPA
............................................................................................................. 14
U
DGIFTSOMRÅDE
5: A
DMINISTRATION
................................................................................................................... 15
4
DÆKNING AF EIF-GEBYRER UNDER DEN EUROPÆISKE FOND FOR STRATEGISKE
INVESTERINGER (EFSI) ................................................................................................................................................ 15
5
6
6
AGENTUR FOR SAMARBEJDE MELLEM ENERGIREGULERINGSMYNDIGHEDER (ACER) ............ 16
FØDEVARE OG FODERSIKKERHED ................................................................................................................ 16
OVERSIGTSTABEL EFTER UDGIFTSOMRÅDE I DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME ............ 17
3
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1
I
NDLEDNING
Denne ændringsskrivelse nr. 2 (ÆS 2) til budgetforslaget for 2016 (BF 2016) dækker følgende:
En ajourføring af de anslåede behov, formålsbestemte indtægter og bevillinger til
landbrugsudgifter. Udover ændrede markedsfaktorer tager ÆS 2/2016 også højde for virkningen af
de afgørelser, der er truffet på landbrugsområdet siden BF 2016 blev fremlagt i maj 2015, såvel
som andre forslag, der forventes at få en væsentlig betydning i løbet af budgetåret. Når der tages
højde for de yderligere indtægter, der er formålsbestemte til EGFL, bliver nettoresultatet under
udgiftsområde 2 et fald på 477,3 mio. EUR i både forpligtelsesbevillinger og betalingsbevillinger.
En ajourføring af situationen for partnerskabsaftaler om bæredygtigt fiskeri for at tage højde for de
seneste overslag, som viser, at de nødvendige udgifter er 11 mio. EUR lavere for både
forpligtelsesbevillinger og betalingsbevillinger end oprindeligt antaget.
De nødvendige forhøjelser til øjeblikkelige foranstaltninger for at håndtere flygtningekrisen inden
for rammerne af den europæiske dagsorden for migration, som bygger på foranstaltningerne i
forslag til ændringsbudget 7/2015, navnlig:
o
Udgiftsområde 3: Sikkerhed og medborgerskab: En forhøjelse af nødhjælpen til de mere
udsatte medlemsstater, en kapacitetsforøgelse af de tre agenturer i frontlinjen samt
indarbejdelsen af de to afgørelser om omfordeling, der blev truffet i september 2015, og
nødvendigheden af en yderligere forhøjelse af midlerne i Asyl- Migrations- og
Integrationsfonden (AMIF) og Fonden for Intern Sikkerhed (ISF). Alt i alt kræver de
foreslåede foranstaltninger for 2016 en forhøjelse på 1 380 mio. EUR i
forpligtelsesbevillinger og 778,8 mio. EUR i betalingsbevillinger. Kommissionen foreslår
derfor at anvende fleksibilitetsinstrumentet for et beløb på 1 504,0 mio. EUR under
udgiftsområde 3. Det omfatter 124,0 mio. EUR, som Kommissionen allerede foreslog at
anvende via fleksibilitetsinstrumentet sammen med det oprindelige budgetforslag for 2016.
Dette forslag er nu ophævet og erstattet af det nye lovforslag, der ledsager denne
ændringsskrivelse.
o
Udgiftsområde 4: Et Globalt Europa: En forøgelse til humanitær bistand på 150 mio. EUR
i forpligtelsesbevillinger og 405 mio. EUR i betalingsbevillinger samt en forhøjelse af
betalingsbevillingerne til det europæiske naboskabsinstrument på 201 mio. EUR.
o
Udgiftsområde 5: Administration. En forhøjelse på 23,9 mio. EUR i forpligtelses- og
betalingsbevillinger til at dække lønninger og tjenesterejser.
En forhøjelse med 5 mio. EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger til at dække gebyrerne til
Den Europæiske Investeringsfond (EIF) for gennemførelsen af de nye instrumenter under vinduet
for små og mellemstore virksomheder under Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer
(EFSI).
En budgetneutral ændring af strukturen af stillingsfortegnelsen for Agenturet for Samarbejde
mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER).
En reduktion på 20,0 mio. EUR i betalingsbevillinger under fødevare- og foderprogrammet.
Nettovirkningen af disse ændringer af alle udgiftsområderne er en stigning i forpligtelsesbevillinger på
1 070,6 mio. EUR og i betalingsbevillinger på 914,5 mio. EUR.
4
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0005.png
2
2.1
L
ANDBRUG OG FISKERI
Vigtigste foreslåede ændringer
Kommissionen foreslår med denne ændringsskrivelse at forhøje udgifterne til landbrug med
660,7 mio. EUR i forhold til BF 2016. Det øgede behov skyldes hovedsageligt de finansielle følger af
de midlertidige støtteforanstaltninger som følge af forlængelsen af den russiske embargo på import af
visse landbrugsprodukter fra EU samt yderligere foranstaltninger til støtte for sektorer med en særlig
vanskelig markedssituation, navnlig mejeri og svinekød. Når der tages højde for virkningerne af disse
ekstraordinære foranstaltninger, som beløber sig til knap 700 mio. EUR (se nedenfor), er de ajourførte
overslag over EGFL-udgifterne 37 mio. EUR lavere sammenlignet med BF 2016.
Midlertidige støtteforanstaltninger, der allerede er vedtaget eller under forberedelse af
Kommissionen siden BF 2016
Budgetkonto
Foranstaltning
Beløb
(mio. EUR)
191,0
Allerede trufne foranstaltninger (197,3 mio. EUR)
05 02 08 03
Forlængelse af de midlertidige ekstraordinære støtteforanstaltninger for
05 02 08 99
producenter af visse frugter og grøntsager (Kommissionens delegerede forordning
(EU) nr. 2015/1369)
05 02 12 02
Privat oplagring og offentlig intervention for skummetmælkspulver
(Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/1548 og Kommissionens
delegerede forordning (EU) 2015/1549)
05 02 12 04
Privat oplagring og offentlig intervention for smør (Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2015/1548 og Kommissionens delegerede
forordning (EU) 2015/1549)
Foranstaltninger under forberedelse (500,7 mio. EUR)
05 02 12 02
Forlænget privat oplagring af skummetmælkspulver (Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2015/xx, under forberedelse)
05 02 12 09
Uddeling af mejeriprodukter som en hurtig reaktion på humanitære kriser (kan
gennemføres direkte af Kommissionen efter forordning (EF) nr. 1257/96)
05 02 12 99
Midlertidig ekstraordinær støtte til privat oplagring af visse oste (Kommissionens
delegerede forordning (EU 2015/xx, under forberedelse)
05 02 12 99
Midlertidig ekstraordinær støtte til mælkeproducenter i form af nationale
rammebeløb (Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/xx, under
forberedelse)
05 02 15
Privat oplagring af svinekød (åben, når foranstaltningen kan begrundes i
udviklingen i markedsprisen)
Alle ekstra hasteforanstaltninger i ÆS 2/2016 i forhold til BF 2016 I ALT
2,3
4,0
11,7
30,0
10,0
420,0
29,0
698,0
Nogle af disse foranstaltninger vil også kunne påvirke udgifterne i 2017 afhængigt af deres endelige
udformning og af tidspunktet for medlemsstaternes anmeldelse til Kommissionen vedrørende
EGFL-udgifter under delt forvaltning. Ovenstående tabel omfatter desuden ikke 30 mio. EUR, der vil
blive tilført i den næste forslagsindkaldelse i begyndelsen af 2016 om yderligere styrkelse af
salgsfremstød for mejeriprodukter og svinekød i tredjelande, eftersom den finansielle virkning først
vil kunne ses fra 2017.
De ekstra midlertidige foranstaltninger på i alt 698,0 mio. EUR vil overvejende falde ind under EGFL
(668,0 mio. EUR), undtagen uddeling af mejeriprodukter som en hurtig reaktion på humanitære kriser
(30 mio. EUR).
Bevillinger til landbrugsudgifter, der finansieres under EGFL, budgetteres i ÆS 2/2016 til
42 360,3 mio. EUR, hvilket er lavere end nettosaldoen til rådighed for EGFL-udgifter i 2016
(nettodelloftet) på 43 949,3 mio. EUR
4
. Til trods for en stigning i EGFL-behovet på 630,7 mio. EUR
4
Under den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 var det oprindelige EGFL-delloft for 2016 på
44 628 mio. EUR. Når der tages højde for et nettobeløb på 678,7 mio. EUR, der skal overføres til udvikling af
landdistrikter, og som allerede var indarbejdet i BF 2016, er nettosaldoen til rådighed for EGFL-udgifter
(nettodelloftet) på 43 949,3 mio. EUR. EGFL's behov i 2016 vurderes på baggrund af dette EGFL-nettodelloft.
5
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0006.png
reduceres EGFL-bevillingerne i forhold til BF 2016, idet de yderligere indtægter, der er
formålsbestemt til EGFL (+1 138,0 mio. EUR), mere end kompenserer for denne stigning.
Nedenstående tabel viser virkningen af ÆS 2/2016 inden for udgiftsområde 2 som helhed:
Budgetforslag 2016 (1)
Forpligtelser
Den Europæiske Garantifond for Landbruget
(EAGF)
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling
af Landdistrikterne (EAFRD)
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF),
regionale fiskeriforvaltningsorganisationer
(RFFO) og aftaler om bæredygtigt fiskeri,
heraf:
— Aftaler om bæredygtigt fiskeri
Aktionspost (11 03 01)
— Aftaler om bæredygtigt fiskeri
Reserve
(40 02 41)
Miljø og klimaindsats (Life)
Aktioner, der finansieres inden for rammerne
af Kommissionens beføjelser og specifikke
kompetencer, der tillægges Kommissionen
Pilotprojekter og forberedende foranstaltninger
Decentrale organer
Andre udgifter under udgiftsområde 2
I alt
Loft
Margen
Heraf EGFL
EGFL-delloft (efter den tekniske justering af den
flerårige finansielle ramme for perioden 2014-
2020) (2)
Nettosaldo til rådighed for udgifter under EGFL
(3)
EGFL-margen
42 867,6
18 676,3
1 047,0
Betalinger
42 859,3
11 866,4
720,6
-11,0
-11,0
(mio. EUR, afrundede beløb i løbende priser)
Ændringsskrivelse
Budgetforslag 2016
nr. 2/2016
(inkl. ÆS 2/2016)
Forpligtelser
-507,3
Betalinger
-507,3
Forpligtelser
42 360,3
18 676,3
1 036,0
Betalinger
42 352,0
11 866,4
709,6
51,1
93,9
462,8
0,3
51,1
93,9
355,3
0,8
-0,4
-10,6
-0,4
-10,6
50,7
83,3
462,8
0,3
50,7
83,3
353,3
0,8
p.m.
50,3
0,0
63 104,4
64 262,0
1 157,6
42 867,6
43 950,0
13,1
50,3
0,0
55 865,9
30,0
-488,3
+488,3
42 859,3
-507,3
-507,3
30,0
-488,3
p.m.
50,3
30,0
62 616,1
64 262,0
1 645,9
42 360,3
43 950,0
13,1
50,3
30,0
55 377,6
42 352,0
43 949,3
1 081,7
+507,3
43 949,3
1 588,9
(1) Budgetforslag 2016 omfatter ÆS nr. 1/2016
(2) Tilknyttede beløb er rundet op i mio. EUR.
(3) Nettosaldo til rådighed for udgifter under EGFL som fastsat i bilaget til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 367/2014 som senest
ændret ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/141. Delmargenen for EGFL beregnes i forhold til disse beløb.
De bevillinger, der i alt anmodes om under udgiftsområde 2 i 2016, anslås således til
62 616,1 mio. EUR. Det giver en margen på 1 645,9 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger under det
tilsvarende loft for den flerårige finansielle ramme. I forhold til BF 2016 medfører de ændringer, der
forslås i denne ændringsskrivelse, en forhøjelse af margenen på 488,3 mio. EUR, heraf
477,3 mio. EUR fra afsnit 05 (Landbrug) og 11 mio. EUR fra aftaler om bæredygtigt fiskeri under
afsnit 11 (Maritime anliggender og fiskeri). Betalingsbevillingerne i ÆS 2/2016 revideres med det
samme beløb som forpligtelsesbevillingerne.
2.2
2.2.1.
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL)
Oversigt
Formålet med ÆS 2/2016 er at ajourføre overslagene for udgifterne til landbrug på basis af de seneste
økonomiske data og lovgivningsrammer. Sidst i september får Kommissionen det første fingerpeg om
produktionsniveauet i 2015 og udsigterne for landbrugsmarkederne, som danner udgangspunktet for
de ajourførte overslag over budgetbehovene for 2016. Udover markedsfaktorerne tager ÆS 2/2016
også højde for virkningen af afgørelser, der enten allerede er vedtaget eller under forberedelse, på
landbrugsområdet siden udarbejdelsen af BF 2016 i slutningen af maj 2015. Det drejer sig navnlig om
en række delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter fra Kommissionen om midlertidige
støtteforanstaltninger som følge af forlængelsen af den russiske embargo på import af visse
6
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0007.png
landbrugsprodukter fra EU, samt visse foranstaltninger for frugt og grøntsager og mejeriprodukter og
for at håndtere den vanskelige markedssituation i visse sektorer, særligt mejeri og svinekød.
Samlet set anslås
EGFL-behovet i 2016
(under hensyntagen til EGFL-bestemmelserne om finansiel
disciplin) nu til 45 200,3 mio. EUR i forhold til 44 569,6 mio. EUR i BF 2016 (+630,7 mio. EUR).
Denne stigning skyldes især de midlertidige foranstaltninger under kapitel 05 02
Forbedring af
landbrugssektorens konkurrenceevne gennem interventioner på landbrugsmarkederne,
som i alt
budgetteres med 668,0 mio. EUR. Der er dog mindre reduktioner til de almindelige
markedsforanstaltninger (-10,0 mio. EUR), f.eks. kapitel 05 03
Direkte støtte, der sigter mod at
bidrage til landbrugsindkomsterne, begrænse indkomstsvingningerne og opfylde miljø- og klimamål
(-12,6 mio. EUR) og kapitel 05 07
Revision af landbrugsudgifter, der finansieres af den europæiske
garantifond for landbruget (EGFL)
(-12 mio. EUR), som også er indarbejdet i ÆS 2/2016.
De
formålsbestemte indtægter,
der forventes at være til rådighed i 2016, stiger fra 1 702 mio. EUR
som budgetteret i BF 2016 til 2 840 mio. EUR (+1 138 mio. EUR). Denne stigning skyldes højere
indtægter fra mælketillægsafgiften (+369 mio. EUR) på grundlag af medlemsstaternes anmeldelser
om overskridelser af referencemængderne for det sidste mælkekvoteår 2014/2015 og fra ajourførte
overslag af beløb fra beslutninger om regnskabsafslutning (+25 mio. EUR) og uregelmæssigheder
(-6 mio. EUR). Derudover indeholder ÆS 2/2016 en forventet fremførsel af formålsbestemte
indtægter fra 2015 til 2016 (+750 mio. EUR). Dette var ikke indeholdt i BF 2016, da det på
daværende tidspunkt var for tidligt på året til at opstille et solidt overslag over bevillingsudnyttelsen
under EGFL i 2015. Endelig vil der ikke blive trukket på reserven til kriser i landbrugssektoren
(433 mio. EUR) i 2015, og de uudnyttede bevillinger vil derfor blive fremført til tilbagebetaling til
landbrugere, der er underlagt finansiel disciplin i 2016.
Som følge af disse ajourføringer vil det for at dække EGFL's behov i 2016 være nødvendigt med
42 360,3 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger, herunder 441,6 mio. EUR til
reserven til kriser i
landbrugssektoren.
Som det var tilfældet for BF 2016, ligger dette samlede beløb under
EGFL-nettodelloftet på 43 949,3 mio. EUR. Det betyder, at mekanismen for finansiel disciplin kun vil
blive anvendt til at oprette reserven til kriser i landbrugssektoren for 2016
5
.
2.2.2.
Særlige bemærkninger
05 02
Forbedring af landbrugssektorens konkurrenceevne gennem interventioner på
landbrugsmarkederne
(bevillinger +458,3 mio. EUR)
Interventioner på landbrugsmarkeder
Behov
-Skønnede formålsbestemte indtægter til rådighed i
2016
Bevillinger, der anmodes om
Budgetforslag 2016
2 614,7
400,0
2 214,7
(mio. EUR, afrundede beløb i løbende priser)
Ændringsskrivelse
Budgetforslag 2016
nr. 2/2016
(inkl. ÆS 2/2016)
+658,3
+200,0
+458,3
3 273,0
600,0
2 673,0
Samlet set stiger behovet for interventionsforanstaltninger på landbrugsmarkederne med
658,3 mio. EUR i forhold til BF for 2016. Eftersom de formålsbestemte indtægter, der forventes til
rådighed for kapitel 05 02 (600,0 mio. EUR), er 200 mio. EUR højere end i BF 2016, stiger de
bevillinger, der er anmodet om i ÆS 2/2016, med 458,3 mio. EUR.
De vigtigste ændringer beskrives kort nedenfor.
Hvad angår
frugt og grøntsager,
er det anslåede bevillingsbehov for producentorganisationernes
driftsfonde (budgetkonto 05 02 08 03) højere (+111,0 mio. EUR) end anslået i BF 2016. Der følger
5
Tilpasningssatsen for finansiel disciplin er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/1146 af
8. juli 2015 om fastsættelse i henhold til forordning (EU) nr. 1306/2013 af tilpasningssatsen for direkte betalinger
for kalenderåret 2015. Baseret på ÆS 2/2016 forventes denne sats ikke at blive ændret, eftersom virkningerne af
de nye beløb, der tildeles de forskellige ordninger for direkte støtte, er meget begrænsede.
7
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0008.png
kun en mindre ændring (-2,7 mio. EUR) af en ny vurdering af den faktiske iværksættelse af
foranstaltningerne og lettere reviderede tal i de årlige nationale planer samt den anslåede finansielle
virkning af EU-budgettets eventuelle delvise dækning af den finansielle støtte, som visse
medlemsstater yder
6
. Den største ændring (+113,7 mio. EUR) svarer til den finansielle virkning af
forlængelsen af de midlertidige kriseforanstaltninger (tilbagekøb til gratis uddeling og andre
bestemmelsessteder, undladt høst og foranstaltninger vedrørende grøn høst samt styrkede
salgsfremstød for frugt og grøntsager), der blev gennemført af producentorganisationer oven i deres
normale planer
7
. Der forventes at være behov for yderligere 77,3 mio. EUR til de samme
kriseforanstaltninger gennemført af producenter, som ikke er medlemmer af anerkendte
producentorganisationer, som vil blive finansieret over budgetkonto 05 02 08 99 (Andre
foranstaltninger (frugt og grønt)). Denne forlængelse ventes samlet set at have en finansiel virkning på
191 mio. EUR. Derudover foreslås det i ÆS 2/2016 at foretage en mindre nedjustering
(-10 mio. EUR) for støtte til foreløbigt anerkendte producentsammenslutninger (budgetkonto
05 02 08 11) på grundlag af de seneste oplysninger om den foreløbige gennemførelse i 2015.
Bevillingerne til
vinsektoren
under budgetkonto 05 02 09 08 til finansiering af nationale
støtteprogrammer foreslås reduceret med 8 mio. EUR, mens bevillingerne til
salgsfremstød
for
landbrugsprodukter under budgetkonto 05 02 10 01 øges med 6 mio. EUR, hvilket afspejler de seneste
tal for budgetgennemførelsen for begge foranstaltninger. I BF 2016 var der allerede afsat
13,5 mio. EUR til salgsfremstød på grundlag af den anslåede finansielle virkning for 2016 af en særlig
forslagsindkaldelse, som Kommissionen iværksatte allerede i 2015 for at fremme omlægningen af
eksporten efter lukningen af det russiske marked. Der er planer om yderligere styrkelse af de
salgsfremmende aktiviteter i andre tredjelande, navnlig som opfølgning på den aktuelle situation på
markederne for mejeriprodukter og svinekød, men de finansielle virkninger af yderligere 30 mio. EUR
i den næste forslagsindkaldelse, som iværksættes i begyndelsen af 2016, vil tidligst indgå i budgettet
for 2017 (tilbagebetaling af medlemsstaternes faktiske udgifter efter gennemførelsen af de
individuelle projekter).
Med hensyn til
andre vegetabilske produkter/foranstaltninger
(budgetartikel 05 02 11) ajourfører
ÆS 2/2016 overslagene for anvendelsen af lofterne for POSEI-regionerne
8
, hvilket fører til en mindre
stigning i bevillingerne (+1,0 mio. EUR) til markedsstøtteforanstaltninger finansieret over
budgetkonto 05 02 11 04.
Den største foreslåede ændring i ÆS 2/2016 for foranstaltninger på landbrugsområdet vedrører
mælk
og mejeriprodukter
(budgetartikel 05 02 12) med en stigning på 478 mio. EUR, hvoraf 30 mio. EUR
er afsat til uddeling af EU-mejeriprodukter under EU's humanitære bistand til tredjelande (se afsnit 2.3
nedenfor). Hele det yderligere behov går til ekstraordinære støtteforanstaltninger i sektoren, som
sammen med sektorerne for frugt og grøntsager og for svinekød er de sektorer, der er mest berørt af
den russiske embargo på import fra EU. Derudover er den kraftige stigning i EU-produktionen i de
første par måneder efter afslutningen af mælkekvoteordningen (sidst i marts 2015) og den svagere
efterspørgsel på verdensmarkederne med til at presse de aktuelle producentpriser i EU. En del af de
ekstra bevillinger (+28 mio. EUR) er til at fortsætte og styrke foranstaltningerne for oplagring, hvoraf
+14 mio. EUR er til skummetmælkspulver på budgetkonto 05 02 12 02, +4 mio. EUR til smør på
budgetkonto 05 02 12 04 og +10 mio. EUR til ost på budgetkonto 05 02 12 99. Det største beløb
(+420 mio. EUR) foreslås til ydelse af midlertidig ekstraordinær støtte i form af engangsrammebeløb,
6
7
8
Artikel 35 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 af 17. december 2013 om en fælles
markedsordning for landbrugsprodukter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 922/72, (EØF)
nr. 234/79, (EF) nr. 1037/2001 og (EF) nr. 1234/2007 (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 674).
Denne forlængelse blev vedtaget af Kommissionen i august 2015 ved Kommissionens delegerede forordning
(EU) 1369/2015 af 7. august 2015 om ændring af delegeret forordning (EU) nr. 1031/2014 om yderligere
midlertidige ekstraordinære støtteforanstaltninger for producenter af visse frugter og grøntsager (EUT L 211 af
8.8.2015).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 228/2013 af 13. marts 2013 om særlige foranstaltninger på
landbrugsområdet i Unionens fjernområder og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 247/2006 (EUT L 78
af 20.3.2013, s. 23).
8
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0009.png
og medlemsstaterne vil råde over en betydelig fleksibilitet til at rette midlerne mod de landbrugere,
der er hårdest ramt
9
.
Kommissionen foreslår at øge bevillingerne til budgetartikel 05 02 15 (Svinekød,
æg og fjerkrækød,
biavl og andre animalske produkter)
med 33 mio. EUR. Et mindre beløb på 1 mio. EUR er til biavl
(budgetkonto 05 02 15 06), hvilket afspejler yderligere forbedringer i gennemførelsen af nationale
programmer. Der er behov for yderligere 3 mio. EUR til budgetkonto 05 02 15 02 til at dække
restbetalinger til den ordning for privat oplagring af svinekød, der blev åbnet op for i flere uger i
foråret 2015
10
. ÆS 2/2016 foreslår også yderligere 29 mio. EUR til privat oplagring af svinekød i
tilfælde af, at markedsudviklingen gør det nødvendigt at åbne en ny ordning.
05 03
Direkte støtte, der sigter mod at bidrage til landbrugsindkomsterne, begrænse
indkomstsvingningerne og opfylde miljø- og klimamål
(bevillinger -950,6 mio. EUR)
Direkte betalinger
Budgetforslag 2016
(mio. EUR, afrundede beløb i løbende priser)
Ændringsskrivelse
Budgetforslag 2016
nr. 2/2016
(inkl. ÆS 2/2016)
-12,6
+938,0
-950,6
41 825,7
2 240,0
39 585,7
Efter finansiel disciplin (inklusive bevillinger til "Reserven til kriser i landbrugssektoren")
Behov
-Skønnede formålsbestemte indtægter til
rådighed i 2016
Bevillinger, der anmodes om
41 838,3
1 302,0
40 536,3
Sammenlignet med BF 2016 er de bevillinger, der anmodes om til kapitel 05 03, blevet nedjusteret
med 950,6 mio. EUR. Denne ændring skyldes hovedsageligt de højere formålsbestemte indtægter til
budgetkonto 05 03 01 10
Grundbetalingsordningen,
hvortil de anslåede behov er uændrede i forhold
til BF 2016. Det lille fald i behovet (-12,6 mio. EUR) skyldes nettovirkningen af nogle mindre
ændringer af flere andre budgetkonti som følge af ajourførte budgetoverslag: -18,0 mio. EUR til konto
05 03 01 01
Enkeltbetalingsordning,
+1,0 mio. EUR
til
konto
05 03 01 02
Generel
arealbetalingsordning,
+6,0 mio. EUR til konto 05 03 02 40
Arealstøtte for bomuld,
-1,0 mio. EUR til
konto 05 03 02 60
En frivillig ordning for koblet støtte
og -0,6 mio. EUR til konto 05 03 02 99
Andet
(direkte støtte).
05 07 Revision af landbrugsudgifter, der finansieres af den europæiske garantifond for
landbruget (EGFL)
(bevillinger -15,0 mio. EUR)
Revision af landbrugsudgifter
05 07 01 06
Udgifter til finansielle
korrektioner til fordel for medlemsstaterne som
følge af afgørelser om regnskabsafslutning for
tidligere års regnskaber vedrørende delt
forvaltning, der er anmeldt over for EUGFL,
Garantisektionen (tidligere foranstaltninger),
og over for EGFL
I alt
Budgetforslag 2016
(mio. EUR, afrundede beløb i løbende priser)
Ændringsskrivelse
Budgetforslag 2016
nr. 2/2016
(inkl. ÆS 2/2016)
35,0
-15,0
20,0
35,0
-15,0
20,0
Bevillingerne til budgetkonto 05 07 01 06
Finansielle korrektioner til fordel for medlemsstaterne som
følge af afgørelser om regnskabsafslutning
kan reduceres med 15,0 mio. EUR med udgangspunkt i
ajourførte budgetoverslag, der tager højde for den foreløbige gennemførelse i 2015.
2.3
Andre udgifter til landbruget afholdt uden for EGFL
Som en del af hasteforanstaltningerne for at genoprette markedsbalancen i EU's mejerisektor vil der
blive afsat 30 mio. EUR til uddeling af mejeriprodukter med oprindelse i EU under EU's humanitære
bistand til tredjelande. Det drejer sig om en ekstraordinær engangsforanstaltning, som gennemføres
9
10
Kommissionen vil så hurtigt som muligt vedtage de relevante retsakter for disse yderligere foranstaltninger i form
af delegerede forordninger eller gennemførelsesforordninger.
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/360 af 5. marts 2015 om privat oplagring af svinekød og
forudfastsættelse af støtten (EUT L 62 af 6.3.2015, s. 16).
9
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0010.png
sammen med de internationale organisationer, der er aktive inden for humanitær bistand. Beløbet vil
blive finansieret over en foreslået ny budgetkonto 05 02 12 09
Uddeling af mejeriprodukter som en
hurtig reaktion på humanitære kriser
i afsnit 05, men uden for EGFL. Kommissionen vil gennemføre
det under Rådets forordning (EF) nr. 1257/96 af 20. juni 1996 om humanitær bistand
11
.
2.4
Aftaler om bæredygtigt fiskeri
Som fastsat i punkt C i bilag II til den interinstitutionelle aftale (IIA)
12
har Kommissionen set på de
senest tilgængelige oplysninger om aftaler om bæredygtigt fiskeri. For at afspejle den senest kendte
situation med hensyn til den finansielle modydelse, der skal betales for de eksisterende aftaler og dem
under forhandling, og for at tage hensyn til de anslåede formålsbestemte indtægter foreslår
Kommissionen at reducere forpligtelsesbevillingerne og betalingsbevillingerne under budgetartikel
11 03 01
Fastsættelse af en reguleringsramme for EU-fiskerfartøjers fiskeri i tredjelandsfarvande
med 0,4 mio. EUR og under reserveartikel 40 02 41 med 10,6 mio. EUR.
Eftersom de finansielle modydelser for de fleste aftaler synes stabile gennem hele perioden, har
Kommissionen til hensigt at omprogrammere 11,0 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger og
betalingsbevillinger i perioden 2018-2020. Det vil give en mere stabil profil sammenlignet med den
faldende profil i den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
Budgetforslag 2016
Bæredygtige fiskeripartnerskabsaftaler
Forpligtelser
Aktionspost (11 03 01)
Reserve (40 02 41)
I alt
51,1
93,9
145,0
Betalinger
51,1
93,9
145,0
(mio. EUR, afrundede beløb i løbende priser)
Ændringsskrivelse
Budgetforslag 2016
nr. 2/2016
(inkl. ÆS 2/2016)
Forpligtelser
-0,4
-10,6
-11,0
Betalinger
-0,4
-10,6
-11,0
Forpligtelser
50,7
83,3
134,0
Betalinger
50,7
83,3
134,0
2.5
Ændringer i kontoplanen og budgetanmærkninger
Nedenstående tabel opsummerer ændringerne i kontoplanen og af budgetanmærkningerne til flere
kapitler, artikler og konti under udgiftsområde 2:
Betegnelse
Udgifter
05 02
05 02 12 09
Interventioner på landbrugsmarkeder
Uddeling af mejeriprodukter som hurtig reaktion på humanitære
kriser
Direkte støtte, der sigter mod at bidrage til landbrugsindkomsterne,
begrænse indkomstsvingningerne og opfylde miljø- og klimamål
Aftaler om bæredygtigt fiskeri
Regnskabsafslutning for EGFL – formålsbestemte indtægter
Uregelmæssigheder under EGFL – formålsbestemte indtægter
Tillægsafgift for mælkeproducenter – formålsbestemte indtægter
Ajourføring af tal for formålsbestemte indtægter
Oprettelse af en ny konto til finansiering af en del
af
hasteforanstaltningerne
relateret
til
mejerisektoren
Ajourføring af tal for formålsbestemte indtægter
Ændringer til budgetanmærkninger: tabel
Ajourføring af tal for formålsbestemte indtægter
Ajourføring af tal for formålsbestemte indtægter
Ajourføring af tal for formålsbestemte indtægter
Forklaring
05 03
11 03 01
Indtægter
6701
6702
6703
3
3.1
Ø
JEBLIKKELIGE FORANSTALTNINGER TIL HÅNDTERING AF FLYGTNINGEKRISEN SOM LED I
DEN EUROPÆISKE DAGSORDEN FOR MIGRATION
Indledning
Den 23. september 2015 forelagde Kommissionen en meddelelse for Europa-Parlamentet, Det
Europæiske Råd og Rådet —
Håndtering af flygtningekrisen: øjeblikkelige operationelle,
budgetmæssige og retlige foranstaltninger som led i den europæiske dagsorden for migration
13
. I
meddelelsen blev der fastlagt en række prioriterede foranstaltninger, der skal træffes i de kommende
seks måneder, herunder de tilpasninger, der skal foretages i budgettet for 2015 og budgetforslaget for
2016.
11
12
13
EUT L 163 af 2.7 1996, s. 1.
EUT C 373 af 20.12.2013, s. 1.
COM(2015) 490 af 23.9.2015.
10
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0011.png
Den 30. september 2015 vedtog Kommissionen forslag til ændringsbudget 7/2015
14
, som indeholder
følgende ændringer af budgettet for 2015:
Under udgiftsområde 3: Sikkerhed og medborgerskab: Yderligere nødhjælp inden for
rammerne af Asyl-, Migrations- og Integrationsfonden (AMIF) og Fonden for Intern Sikkerhed
(ISF), med et samlet beløb på 100 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger, samt en forøgelse af
antallet af stillinger i stillingsfortegnelsen for Frontex (+60 stillinger), EASO (+30) og Europol
(+30) for at øge deres kapacitet lokalt.
Under udgiftsområde 4: Et Globalt Europa: Yderligere finansiering til det europæiske
naboskabsinstrument (300 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger) og en forhøjelse af
betalingsbevillingerne til humanitær bistand på 55,7 mio. EUR gennem omfordeling.
Sideløbende hermed anmodede Kommissionen (DEC 32/2015) desuden om en overførsel af
175 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger fra reserven til humanitær bistand med henblik på at yde
humanitær bistand til de lande, der modtager fordrevne personer, som flygter fra den syriske konflikt.
Denne ændringsskrivelse til budgetforslaget for 2016 bygger på og udvider de foranstaltninger, der
allerede blev foreslået i forslag til ændringsbudget 7/2015 for så vidt angår nødhjælp og agenturerne.
Det indarbejder desuden den budgetstøtte for 2016, der vedrører de afgørelser, der er truffet med
hensyn til omfordelingen af 160 000 personer fra Italien og Grækenland. Det oprindelige
budgetforslag indeholdt allerede bevillinger relateret til 40 000 af disse 160 000 personer. Det foreslås
at forhøje midlerne til AMIF og ISF for at styrke modtagelses- og asylordningerne i de medlemsstater,
der står over for hidtil usete tilstrømninger af migranter og kraftige stigninger i asylansøgninger.
Under udgiftsområde 4 foreslår Kommissionen at øge støtten til humanitær bistand og til det
europæiske naboskabsinstrument (ENI). Endelig anmoder Kommissionen om en forhøjelse af
administrationsbevillingerne under udgiftsområdet for lønninger og tjenesterejser for at styrke
Kommissionens agenturer i frontlinjen som reaktion på flygtningekrisen.
3.2
Udgiftsområde 3: Sikkerhed og medborgerskab
I denne ændringsskrivelse foreslås følgende yderligere foranstaltninger for 2016:
1.
Nødhjælp:
Med udgangspunkt i anmodningen om yderligere nødhjælp for 2015 i FÆB 7/2015
(100 mio. EUR) foreslås for 2016 en yderligere forhøjelse under AMIF (60 mio. EUR) og ISF
(34 mio.EUR). De ekstra beløb skal hovedsageligt bruges til at imødekomme allerede
modtagne anmodninger og de anmodninger, der forventes i løbet af året. Det vil også give
Kommissionen mulighed for sammen med Italien og Grækenland at udvikle en koordineret
tilgang med hensyn til strukturerede hasteanmodninger, at iværksætte migrationsstøttehold og
omfordelingsordninger og håndtere den stadig voksende tilstrømning af migranter.
Den ekstra nødhjælp for 2015 og 2016 (henholdsvis 100 mio. EUR og 94 mio. EUR i
forpligtelsesbevillinger) kræver en forfinansiering på 80 % eller 155,2 mio. EUR i
betalingsbevillinger i 2016.
2.
Agenturer:
De EU-agenturer, der er aktive inden for migrationsrelaterede områder, er nødt til
at øge deres kapacitet, da de nu bliver bedt om at være langt mere aktive lokalt end oprindeligt
planlagt. Kommissionen foreslår derfor at opretholde den forhøjede bemanding af de tre
vigtigste EU-agenturer (Frontex, EASO og Europol), der blev foreslået i FÆB 7/2015, og at
styrke Frontex' tilbagesendelses- og samarbejdsoperationer i hotspot-områderne.
a.
Menneskelige ressourcer: I FÆB 7/2015 blev det foreslået at øge de menneskelige
ressourcer i de tre centrale EU-agenturer med 120 ekstra stillinger fordelt med 60 til
14
COM(2015) 485 af 30.9.2015.
11
kom (2015) 0513 - Ingen titel
Frontex, 30 til EASO og 30 til Europol. De 120 ekstra stillinger foreslås bevaret i 2016 og
finansieret for et helt år (12 måneder). Det kræver 15,6 mio. EUR i både forpligtelses- og
betalingsbevillinger.
b.
Operationelle aktiviteter: Frontex' operationelle kapacitet inden for hjemsendelse og
samarbejde i hotspot-områderne foreslås styrket med 70 mio. EUR i både forpligtelses- og
betalingsbevillinger:
i. Hjemsendelse: 50 mio. EUR til støtte for hjemsendelsen af yderligere 20 000 personer,
som ikke er berettiget til international beskyttelse, med ledsageforanstaltninger som
f.eks. uddannelse og kapacitetsopbygning, fokus på flaskehalse, behov og andre
faktorer, der er relevante for at sikre hurtigere og vellykkede hjemsendelser.
ii. Hotspot-områder: 20 mio. EUR til at effektivisere hotspot-konceptet, navnlig for
operationelle aktiviteter, som a) anvendelse af mobile kontorer i hotspot-områderne og
ankomststederne, b) sikring af gode netforbindelser til transmission af digitale data
(fingeraftryk) og c) udgifter til logistik og udstyr til den regionale taskforce til at
forbedre identificeringen af personer og dermed sørge for en hurtigere registrering af
nyligt ankomne migranter.
3.
Omfordeling:
Den 14. og 21. september 2015 vedtog Rådet to afgørelser om omfordeling af
henholdsvis 40 000 og 120 000 personer. For at lette integrationen af de nye ordninger i de
nationale programmer foreslår Kommissionen at tilpasse forpligtelsesbevillingerne under den
første omfordelingsafgørelse til den anden, som beskrevet nedenfor.
a.
Den anden omfordelingspakke (120 000 personer): Beslutningen om at omfordele 120 000
personer fra Italien og Grækenland kræver i alt 780 mio. EUR, der i denne
ændringsskrivelse budgetteres til dækning af udgifter til omfordeling og overførsel som
følger:
i. Omfordeling: de modtagende medlemsstater har ret til et fast beløb på 6 000 EUR pr.
person, der skal omfordeling. Det giver en finansiel virkning på 720 mio. EUR
(120 000 x 6 000 EUR).
ii. Overførsel: Italien og Grækenland vil modtage et fast beløb på 500 EUR pr. person til
dækning af udgifterne til overførsel. Det kræver 60 mio. EUR (120 000 x 500 EUR).
En særlig forfinansieringssats på 50 % vil sikre de modtagende medlemsstater den
likviditet, der er nødvendig for øjeblikkeligt at påbegynde omfordelingen. Der er derfor
behov for 390 mio. EUR i betalingsbevillinger i 2016.
b.
Den første omfordelingspakke (40 000 personer): Tilpasningen af den første
omfordelingspakke til den anden medfører en forhøjelse af forpligtelsesbevillingerne for
2016 med 110 mio. EUR og betalingsbevillingerne med 9,9 mio. EUR.
i. Det oprindelige forslag (maj): Kommissionens forslag af 27. maj 2015 omfattede et
fast beløb på 6 000 EUR pr. person, der skal omfordeles. Derimod var der oprindeligt
ikke planer om at yde faste beløb til dækning af Italiens og Grækenlands udgifter til
overførsel. Forslaget fra maj ville have haft en finansiel virkning på 240 mio. EUR
(120 000 x 6 000 EUR). På daværende tidspunkt var planen, at de relevante
forpligtelsesbevillinger skulle fordeles over en periode på 24 måneder, dvs.
12 mio. EUR i 2015, 150 mio. EUR i 2016 og 78 mio. EUR i 2017.
12
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0013.png
ii. Tilpasning: For at rette de to omfordelingsordninger ind efter hinanden er der behov for
yderligere 110 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger i 2016: de 90 mio. EUR, der ikke
var budgetteret for 2016, og de 20 mio. EUR til ydelse af et fast beløb på 500 EUR pr.
person til Italien og Grækenland til dækning af udgifter til overførsel (40 000 x
500 EUR). Forpligtelserne vil have en budgetmæssig virkning på 260 mio. EUR i
2016, hvoraf de 150 mio. EUR allerede indgik i budgetforslaget.
Betalingsbevillingerne under den første omfordelingspakke tager udgangspunkt i de
almindelige forfinansieringssatser, der er fastsat i den såkaldt "horisontale"
forordning (EU) nr. 514/2014 om almindelige bestemmelser om AMIF og ISF
15
, dvs.
en årlig forfinansiering på 5 % plus 4 % i en første forfinansiering. Forhøjelsen af
forpligtelsesbevillingerne (+110 mio. EUR i 2016) kræver således yderligere
betalingsbevillinger på 9,9 mio. EUR.
4.
Forhøjelser af AMIF og ISF i tillæg til nødhjælpen:
Endelig foreslås det at øge midlerne til
AMIF-Asylum (+190 mio. EUR), AMIF-Return (+38 mio. EUR) og ISF-Borders (+82,4 mio.
EUR). Disse forhøjelser vil bidrage til at styrke modtagelses- og asylordningerne i de
medlemsstater, der står over for hidtil usete tilstrømninger af migranter og kraftige stigninger i
asylansøgninger, og skal gå til at opfylde de akutte og specifikke behov, der følger af det
ekstraordinære migrationspres, som kræver øjeblikkelig handling ved de ydre grænser.
a.
AMIF: Medlemsstaterne vil også bruge de ekstra midler under AMIF til flere
mellemsigtede foranstaltninger af strukturel karakter inden for ordningerne for
modtagelse, indkvartering og asyl samt til at forbedre kapaciteten i forbindelse med
tilbagesendelse.
ISF: De ekstra midler under ISF vil også bidrage til at forbedre aktiviteterne i forbindelse
med den første modtagelse, bl.a. identificering, første lægehjælp, indkøb af udstyr relateret
til grænsekontrol og transport af migranter som led i screeningsprocessen.
b.
De yderligere forpligtelsesbevillinger på 310,4 mio. EUR vil forhøje de betalingsbevillinger,
der er behov for i 2016, med 138,1 mio. EUR. Det skaber den tilstrækkelige fleksibilitet i
ydelsen af de ekstra midler, således at der kan tages passende hånd om de nødsituationer, der
måtte opstå i 2016.
De foreslåede foranstaltninger for 2016, som er beskrevet ovenfor, kræver en forhøjelse på
1 380 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger og 778,8 mio. EUR i betalingsbevillinger. Fordelingen på
budgetposterne ses i nedenstående tabel:
Budgetpost
18 02 01 01
18 02 03
18 02 04
18 03 01 01
18 03 01 02
Betegnelse
Støtte til grænseforvaltning og en fælles visumpolitik for at lette
lovlig rejseaktivitet
Det Europæiske Agentur for Forvaltning af det Operative
Samarbejde ved de Ydre Grænser (FRONTEX)
Den Europæiske Politienhed (Europol)
Styrkelse og udvikling af det fælles europæiske asylsystem og
fremme af solidaritet og ansvarsdeling mellem medlemsstaterne
Støtte til lovlig migration til Unionen, fremme af effektiv
integration af tredjelandsstatsborgere og styrkelse af retfærdige og
effektive tilbagesendelsesstrategier
Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO)
Forpligtelses-
bevillinger
116 400 000
77 800 000
3 900 000
1 140 000 000
38 000 000
Betalings-
bevillinger
79 868 000
77 800 000
3 900 000
596 450 000
16 910 000
18 03 02
I alt
3 900 000
1 380 000 000
3 900 000
778 828 000
15
EUT L 150 af 20.5 2014, s. 112.
13
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0014.png
I betragtning af det store pres, som politikområdet migration og indre anliggender har været udsat for i
de sidste måneder, og det forventede store fremtidige behov, er der ingen muligheder for omfordeling
under dette udgiftsområde. Kommissionen foreslår derfor at trække 1 504,0 mio. EUR på
fleksibilitetsinstrumentet under udgiftsområde 3 (sikkerhed og medborgerskab) til at finansiere
øjeblikkelige foranstaltninger til håndtering af flygtningekrisen som led i den europæiske dagsorden
for migration for 2016. Anvendelsen af fleksibilitetsinstrumentet vil blive foreslået i en særskilt
retsakt, som ophæver det forslag om anvendelse af fleksibilitetsinstrumentet til samme formål, der
ledsagede det oprindelige budgetforslag for 2016
16
.
3.3
Udgiftsområde 4: Et Globalt Europa
Der er ikke umiddelbart nogen udsigter til en løsning på konflikten i Syrien, og den ventes derfor
fortsat i 2016 at skabe store betalingsbehov, ikke blot i selve landet, men også i hele regionen. Indtil
videre er et gennemsnit på 38 % af betalingsbehovene blevet dækket, og FN's appeller om nødhjælp
har således langt fra udløst tilstrækkelige midler. På grund af denne manglende finansiering har FN's
Verdensfødeprogram, andre FN-agenturer og internationale humanitære organisationer i de seneste
måneder skåret ned på støtten.
For at nedbringe den stigende forskel mellem behovet og de midler, der er til rådighed, foreslår
Kommissionen at intensivere indsatsen over for krisen yderligere ved at forhøje den humanitære
bistand med yderligere 150 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger i 2016-budgettet sammenlignet med
det oprindelige budgetforslag.
Den ønskede forhøjelse vil blive suppleret med et særskilt forslag om at anvende nødhjælpsreserven,
som vil blive fremsat i begyndelsen af 2016, så forpligtelsesbevillingerne til humanitær bistand bliver
300 mio. EUR højere end i det oprindelige budgetforslag.
Der anmodes også om 405 mio. EUR i betalingsbevillinger bestående af: 105 mio. EUR svarende til
det restbeløb, der skal betales i 2016 i forbindelse med overførselsanmodningen på 175 mio. EUR fra
nødhjælpsreserven i slutningen af 2015 (DEC 32/2015), og 300 mio. EUR svarende til forhøjelsen af
forpligtelsesbevillingerne i 2016 (inkl. den bebudede overførselsanmodning på 150 mio. EUR i
begyndelsen af 2016).
Midlerne vil gå til at dække de mest akutte basale behov med hensyn til mad, sundhed, vand, sanitet,
hygiejne, beskyttelse og andre basale tjenester, som de syriske og irakiske flygtninge står over for i
nabolandene (Jordan, Libanon og Tyrkiet) og i Vestbalkan (Serbien og den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien), samt personer i Syrien og Irak.
Derudover anmodes der om 210 mio. EUR i betalingsbevillinger til det europæiske
naboskabsinstrument svarende til 70 % af de forhøjede forpligtelsesbevillinger, der blev anmodet om i
FÆB 7/2015. Da forpligtelserne hovedsageligt vil gå til større støtteprojekter med
partnerorganisationer gennem EU-trustfonden for Syrien, vil betalingerne falde relativt hurtigt, efter at
forpligtelserne er indgået i slutningen af 2015.
Nedenstående tabel viser fordelingen af de forhøjelser af forpligtelses- og betalingsbevillinger under
udgiftsområde 4, der anmodes om i denne ændringsskrivelse:
Budgetpost
23 02 01
22 04 01 03
I alt
Betegnelse
Ydelse af hurtig, effektiv og behovsbaseret humanitær bistand og
fødevarebistand
Middelhavslandene
tillidsskabelse, sikkerhed og forebyggelse
og løsning af konflikter
150 000 000
Forpligtelses-
bevillinger
150 000 000
Betalings-
bevillinger
405 000 000
210 000 000
615 000 000
16
COM(2015) 238 af 27.5.2015.
14
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0015.png
3.4
Udgiftsområde 5: Administration
Kommissionen er i færd med en større omfordeling for at støtte sine tjenestegrene i frontlinjen,
navnlig som reaktion på den aktuelle migrationskrise. I den forbindelse forsøger Kommissionen så
vidt muligt at gøre brug af de stillinger, den har til rådighed i henhold til sin stillingsfortegnelse, som
er blevet reduceret årligt med 1 % siden 2013 for at nå målet om en personalenedskæring på 5 % som
fastsat i den interinstitutionelle aftale. For at dække de nye behov tilstræber Kommissionen at besætte
ledige stillinger så hurtigt som muligt. Bevillingerne i budgetforslaget for 2016 er fastsat på grundlag
af en gennemsnitlig stillingsbesættelse på 96,6 %. Denne sats er dog allerede nået, og Kommissionens
muligheder er derfor begrænsede af de bevillinger, der er til rådighed. Med henblik på at sikre en
effektiv omfordeling og styrke indsatsen anmoder Kommissionen om en stigning på 23,1 mio. EUR af
administrationsbevillingerne til løn, svarende til en stillingsbesættelse på 97,6 %, dvs. et procentpoint
højere (svarende til 200 stillinger) end antaget i budgetforslaget for 2016. Anmodningen medfører
ikke en stigning i antallet af stillinger i Kommissionens stillingsfortegnelse, og det berører heller ikke
Kommissionens forpligtelse til fuldt ud at gennemføre personalenedskæringen på 5 % i den fastsatte
periode. Det giver blot mulighed for at besætte nogle ledige stillinger, som i øjeblikket ikke er besat
eller kan besættes på grund af manglende bevillinger.
Der anmodes ligeledes om 0,8 mio. EUR under udgiftsområde 5 til at dække yderligere udgifter til
tjenesterejser i forbindelse med flygtningekrisen. Det er nødvendigt at foretage tjenesterejser for at
sikre, at Kommissionens personale er til stede lokalt i de lande, hvor situationen er allermest kritisk.
De udsendte medarbejdere koordinerer og gennemfører de nødforanstaltninger, der træffes som
reaktion på migrationskrisen og flygtningesituationen, og bistår medlemsstaterne med at evaluere
nødforanstaltningerne og tilpasse de nationale programmer, så de i højere grad afhjælper
krisesituationen.
4
D
ÆKNING AF
EIF-
GEBYRER
I
NVESTERINGER
(EFSI)
UNDER
D
EN
E
UROPÆISKE
F
OND
FOR
S
TRATEGISKE
Med henblik på at opfylde sine betalingsforpligtelser over for Den Europæiske Investeringsfond (EIF)
foreslår Kommissionen at afsætte 5 mio. EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger til budgetartikel
01 04 07
Den Europæiske Investeringsfonds gebyrer for øget bistand under Den Europæiske Fond for
Strategiske Investeringer,
som i øjeblikket kun indeholder et promemoria (p.m.).
EIF yder støtte til gennemførelsen af de nye instrumenter under vinduet for små og mellemstore
virksomheder (SMV) inden for rammerne af Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer
(EFSI). Inden for kort tid vil der skulle betales startgebyrer efter vedtagelsen af ændringsforslaget til
EFSI-aftalen, som ventes færdigbehandlet i begyndelsen af 2016.
I henhold til EFSI-forordningen
17
kan disse gebyrer dækkes over Unionens almindelige budget, for så
vidt som de ikke trækkes fra vederlaget eller fra indtægter, tilbagebetalinger eller andre betalinger
modtaget af EIF. Der ventes imidlertid kun meget få indtægter i begyndelsen af 2016, hvor EFSI vil
befinde sig i den tidligste gennemførelsesfase, mens EIF's udgifter vil stige løbende i tråd med den
hurtigere gennemførelse af nye instrumenter.
17
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/1017 af 25. juni 2015 om Den Europæiske Fond for
Strategiske Investeringer, Det Europæiske Centrum for Investeringsrådgivning og Den Europæiske Portal for
Investeringsprojekter og om ændring af forordning (EU) nr. 1291/2013 og (EU) nr. 1316/2013 (EUT L 169 af
1.7.2015, s. 1).
15
kom (2015) 0513 - Ingen titel
5
A
GENTUR FOR
S
AMARBEJDE MELLEM
E
NERGIREGULERINGSMYNDIGHEDER
(ACER)
Agenturet for Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER) blev oprettet med den
tredje energipakke med det formål at fremme gennemførelsen af det indre marked for energi for både
el og naturgas. ACER blev officielt skudt i luften i marts 2011 og har hjemsted i Ljubljana i
Slovenien. På et møde den 8. juli 2015 vedtog ACER's bestyrelse en afgørelse om at genudnævne den
nuværende direktør for agenturet for en periode på tre år begyndende den 16. september 2015. Ifølge
afgørelsen har direktøren, som det fremgår af hans bedømmelse, opnået resultater, der gør ham
fortjent til en ny indplacering i lønklasse AD 15. Agenturets stillingsfortegnelse i budgetforslaget for
2016 indeholdt imidlertid ikke denne ændring af direktørens indplacering i lønklasse AD 15 i stedet
for AD 14, eftersom han først blev genudnævnt efter vedtagelsen af budgetforslaget. Det foreslås at
ajourføre ACER's stillingsfortegnelse i overensstemmelse med budgetbilaget. Agenturets samlede
budget og samlede antal stillinger vil forblive uændret.
6
F
ØDEVARE OG FODERSIKKERHED
Det fremgår klart af analysen af de ajourførte udryddelsesprogrammer for 2015, som medlemsstaterne
indgav i august 2015, at nogle medlemsstater ikke har gennemført programmet som ventet. Navnlig er
vaccinationskampagnerne mod bluetongue ikke blevet gennemført, hvilket giver frigjorte bevillinger i
2015 og et nedsat behov for betalingsbevillinger i 2016. Den oprindelige anmodning om
betalingsbevillinger på budgetartikel 17 04 01
Sikre en højere dyresundhedsstatus og et højt
beskyttelsesniveau for dyr i Unionen
kan derfor reduceres med 20,0 mio. EUR.
16
kom (2015) 0513 - Ingen titel
1557712_0017.png
6
O
VERSIGTSTABEL EFTER UDGIFTSOMRÅDE I DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME
Budgetforslag 2016
Betegnelse
(inkl. ÆS 1/2016)
FB
BB
66 578 193 962
FB
5 000 000
BB
5 000 000
Ændringsskrivelse nr. 2/2016
Budgetforslag 2016
(inkl. ÆS 1 & 2/2016)
FB
69 748 081 847
BB
66 583 193 962
1.
Intelligent og inklusiv vækst
Heraf under fleksibilitetsinstrumentet
Heraf under den samlede margen for
forpligtelser
Loft
Margen
Konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse
Heraf under den samlede margen for
forpligtelser
Loft
Margen
Økonomisk, social og territorial
samhørighed
Heraf under fleksibilitetsinstrumentet
Loft
Margen
Bæredygtig vækst:
naturressourcer
Loft
Margen
69 743 081 847
543 000 000
69 304 000 000
103 918 153
18 921 431 584
543 000 000
18 467 000 000
88 568 416
50 821 650 263
49 060 070 880
17 518 123 082
5 000 000
5 000 000
543 000 000
69 304 000 000
98 918 153
18 926 431 584
543 000 000
18 467 000 000
83 568 416
50 821 650 263
49 060 070 880
17 523 123 082
1a
1b
50 837 000 000
15 349 737
63 104 378 823
64 262 000 000
1 157 621 177
42 867 624 128
43 950 000 000
42 859 334 601
-507 288 304
-507 288 304
55 865 891 958
-488 288 304
-488 288 304
50 837 000 000
15 349 737
62 616 090 519
64 262 000 000
1 645 909 481
42 360 335 824
43 950 000 000
42 352 046 297
55 377 603 654
2.
heraf: Den Europæiske Garantifond for
Landbruget (EGFL) — markedsrelaterede
udgifter og direkte betalinger
Underloft
Nettooverførsel mellem EGFL og ELFUL
Margen
3.
Sikkerhed og medborgerskab
Heraf under fleksibilitetsinstrumentet
Loft
Margen
4.
Et Globalt Europa
Loft
Margen
5.
Administration
Loft
Margen
heraf: institutionernes administrative
udgifter
Underloft
Margen
6.
Kompensationer
Loft
Margen
I alt
Heraf under fleksibilitetsinstrumentet
Heraf under den samlede margen for
forpligtelser
Loft
Margen
Andre særlige instrumenter
I alt
1 081 657 872
2 669 966 698
123 966 698
2 546 000 000
2 258 959 739
1 380 000 000
758 828 000
1 588 946 176
4 049 966 698
1 503 966 698
2 546 000 000
3 017 787 739
8 881 729 361
9 143 000 000
261 270 639
8 908 692 052
9 483 000 000
574 307 948
7 096 096 572
7 679 000 000
582 903 428
9 539 215 403
150 000 000
615 000 000
9 031 729 361
9 143 000 000
111 270 639
10 154 215 403
8 910 192 052
23 914 000
23 914 000
8 932 606 052
9 483 000 000
550 393 948
8 934 106 052
7 097 596 572
23 914 000
23 914 000
7 120 010 572
7 679 000 000
558 989 428
7 121 510 572
153 307 848 781
123 966 698
543 000 000
154 738 000 000
2 097 117 917
524 612 000
153 832 460 781
143 152 453 114
98 619 078
1 070 625 696
914 453 696
154 378 474 477
1 503 966 698
543 000 000
144 066 906 810
808 604 378
144 685 000 000
1 631 165 964
389 000 000
143 541 453 114
1 070 625 696
914 453 696
154 738 000 000
2 406 492 221
524 612 000
154 903 086 477
144 685 000 000
1 426 697 568
389 000 000
144 455 906 810
17