Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0517
Offentligt
1557803_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.10.2015
COM(2015) 517 final
2015/0242 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om ændring af beslutning 2009/791/EF og gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU om
bemyndigelse af henholdsvis Tyskland og Østrig til fortsat at anvende en foranstaltning,
der fraviger bestemmelserne i artikel 168 og 168a i direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem
DA
DA
kom (2015) 0517 - Ingen titel
1557803_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
I henhold til artikel 395, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
kan Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen give en
medlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i
direktivet, for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for at forhindre visse former for
momsunddragelse eller momsundgåelse.
Ved breve registreret i Kommissionen henholdsvis den 19. marts 2015 og den 16. marts 2015
anmodede Østrig og Tyskland om bemyndigelse til fortsat at anvende en foranstaltning, der
fraviger artikel 168 og artikel 168a, i direktiv 2006/112/EF, med henblik på at ophæve
fradragsretten for moms på varer og tjenesteydelser, der i et omfang på over 90 % anvendes til
ikke-erhvervsmæssige formål.
I overensstemmelse med artikel 395, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF underrettede
Kommissionen ved brev af 15. september 2015 de øvrige medlemsstater om Østrigs og
Tysklands anmodning. Ved brev af 17. september 2015 underrettede Kommissionen Østrig og
Tyskland om, at den rådede over alle de oplysninger, den fandt nødvendige for at kunne
vurdere anmodningerne.
Artikel 168 i direktiv 2006/112/EF fastsætter, at en afgiftspligtig person kan fradrage den
moms, der er betalt eller skal betales af erhvervelser foretaget i forbindelse med afgiftspligtige
transaktioner. Artikel 168a, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF fastsætter, at moms på udgifter i
forbindelse med fast ejendom, der indgår i en afgiftspligtig persons erhvervsaktiver, og som
anvendes både til erhvervsformål og ikke-erhvervsmæssige formål, kun kan fradrages for så
vidt angår den del, der modsvarer ejendommens anvendelse til den afgiftspligtige persons
erhvervsformål. I henhold til artikel 168a, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF kan medlemsstaterne
også anvende denne regel i forbindelse med udgifter til andre varer, der indgår i de
erhvervsaktiver, som de specificerer.
Den foranstaltning, som Østrig og Tyskland har anmodet om, afviger dog fra disse principper
og ophæver fuldstændig retten til at fradrage moms på varer og tjenesteydelser, når den
afgiftspligtige persons private eller ikke-erhvervsmæssige brug, herunder ikke-økonomiske
aktiviteter, udgør over 90 % af den samlede brug.
Østrigs fravigende foranstaltning blev oprindelig indrømmet ved Rådets afgørelse
2004/866/EF af 13. december 2004
2
i en periode indtil den 31. december 2009, og blev
derefter atter indrømmet ved Rådets gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU af 22. december
2009
3
indtil den 31. december 2012 og ved Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/705/EU af
13. november 2012 indtil den 31. december 2015
4
.
Tysklands fravigende foranstaltning blev oprindelig indrømmet ved Rådets afgørelse
2003/354/EF af 13. maj 2003
5
indtil den 30. juni 2004, ved Rådets afgørelse 2004/817/EF af
19. november 2004
6
indtil den 31. december 2009, ved Rådets afgørelse 2009/791/EF af
1
2
3
4
5
6
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
EUT L 371 af 18.12 2004, s. 47.
EUT L 348 af 29.12 2009, s. 21.
EUT L 319 af 16.11.2012, s. 8.
EUT L 123 af 17.5 2003, s. 47.
EUT L 357 af 2.12 2004, s. 33.
DA
2
DA
kom (2015) 0517 - Ingen titel
1557803_0003.png
20. oktober 2009
7
indtil den 31. december 2012 og ved Rådets gennemførelsesafgørelse
2012/705/EU af 13. november 2012 indtil den 31. december 2015.
I deres aktuelle anmodninger meddelte Østrig og Tyskland Kommissionen, at de indtil nu
med succes har anvendt denne særlige foranstaltning og oplever, at den er meget nyttig med
hensyn til at forenkle momsopkrævningen og forebygge momsunddragelse og
momsundgåelse.
Undtagelser indrømmes normalt for en begrænset periode, så det kan vurderes, om den
særlige foranstaltning er hensigtsmæssig og effektiv. I den forbindelse forstår Kommissionen
på baggrund af de oplysninger, som Østrig og Tyskland har indgivet, at fordelingen
90 %/10 % mellem erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig brug stadig udgør en god basis
for at udskille de transaktioner, for hvilke den erhvervsmæssige anvendelse kan anses for at
være ubetydelig.
Den pågældende særlige foranstaltning gør derfor arbejdet lettere for både skattevæsenet og
virksomhederne, da det ikke er nødvendigt at holde øje med den efterfølgende anvendelse af
de varer og tjenester, for hvilke fradragsretten på anskaffelsestidspunktet var udelukket, særlig
hvad angår eventuel beskatning af privat brug i henhold til artikel 16 eller artikel 26 i direktiv
2006/112/EF eller reguleringer af fradraget som fastsat i artikel 184-192 i samme direktiv.
Den afgift, der skal betales ved det endelige forbrug, påvirkes kun i ubetydelig grad. Det er
derfor hensigtsmæssigt at forlænge den fravigende foranstaltning.
En forlængelse bør dog være tidsbegrænset, så det kan vurderes, om de forhold, som
fravigelsen er baseret på, fortsat er til stede. Det foreslås derfor at forlænge fravigelserne
indtil udgangen af 2018 og at anmode Østrig og Tyskland om, såfremt de påtænker endnu en
forlængelse efter 2018, at de sammen med anmodningen om forlængelse senest den 1. april
2018 indgiver en rapport, der omfatter en evaluering af den anvendte fordeling mellem
erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig brug, som ophævelsen af momsfradraget er baseret
på.
Overensstemmelse med gældende bestemmelser på området
I medfør af artikel 176 i direktiv 2006/112/EF fastsætter Rådet de udgifter, der ikke giver ret
til fradrag af momsen. Indtil det sker, kan medlemsstaterne opretholde alle de undtagelser,
som var gældende i henhold til deres nationale lovgivning pr. 1. januar 1979. Der findes
derfor en række "stand still"-bestemmelser, som begrænser fradragsretten.
2.
RETSGRUNDLAG, NÆRHEDSPRINCIPPET OG
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
Artikel 395, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
Forslaget hører under Unionens enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke
anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
7
EUT L 283 af 30.10 2009, s. 55.
DA
3
DA
kom (2015) 0517 - Ingen titel
Afgørelsen vedrører en tilladelse til medlemsstater på deres egen anmodning og udgør ikke en
forpligtelse.
I betragtning af undtagelsens begrænsede anvendelsesområde står den særlige foranstaltning i
rimeligt forhold til det tilstræbte mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslåede midler: Rådets gennemførelsesafgørelse.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende årsager:
I henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF er en fravigelse af de fælles
momsregler kun mulig, hvis Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen giver
tilladelse til det. En gennemførelsesafgørelse vedtaget af Rådet er det eneste egnede middel,
da den kan rettes til enkelte medlemsstater.
3.
RESULTAT AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Høringer af interesserede parter
Indhentning og brug af ekspertbistand
Konsekvensanalyse
Ikke relevant.
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Forslaget er udarbejdet med henblik på at forenkle proceduren for beskatning og har derfor en
potentiel positiv virkning for både virksomheder og forvaltninger. Østrig og Tyskland mener,
at den fundne løsning er en passende foranstaltning og svarer til andre tidligere og nuværende
fravigelser.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget vil ikke få negativ indvirkning på Unionens egne indtægter hidrørende fra moms.
5.
ANDRE PUNKTER
Forslaget indeholder en revisions- og en udløbsklausul.
DA
4
DA
kom (2015) 0517 - Ingen titel
1557803_0005.png
2015/0242 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om ændring af beslutning 2009/791/EF og gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU om
bemyndigelse af henholdsvis Tyskland og Østrig til fortsat at anvende en foranstaltning,
der fraviger bestemmelserne i artikel 168 og 168a i direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
8
, særlig artikel 395, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Tyskland og Østrig blev indrømmet en fravigende foranstaltning ved henholdsvis
Rådets beslutning 2009/791/EF
9
og gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU
10
.
Anvendelsen af foranstaltningen blev forlænget indtil den 31. december 2015 ved
Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/705/EU
11
.
Den særlige foranstaltning fraviger bestemmelserne i artikel 168 og artikel 168a i
direktiv 2006/112/EF, der regulerer afgiftspligtige personers ret til at fradrage moms
på de varer og tjenesteydelser, der leveres til dem i forbindelse med deres
afgiftspligtige transaktioner. Hensigten med den fravigende foranstaltning er at
ophæve fradragsretten for moms på varer og tjenesteydelser, når den afgiftspligtige
persons eller dennes ansattes private eller, mere generelt, ikke-erhvervsmæssige eller
ikke-økonomiske brug af varerne eller tjenesteydelserne udgør over 90 % af den
samlede brug.
For at tage hensyn til Domstolens retspraksis, i henhold til hvilken indgående moms på
udgifter afholdt af en afgiftspligtig person ikke kan fradrages, hvis den vedrører
virksomhed, som, henset til dens ikke-økonomiske karakter, ikke falder inden for
anvendelsesområdet for direktiv 2006/112/EF, er det hensigtsmæssigt at præcisere, at
de særlige foranstaltninger også gælder for varer og ydelser, der anvendes til
aktiviteter af ikke-økonomisk karakter.
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
Rådets beslutning 2009/791/EF af 20. oktober 2009 om bemyndigelse af Forbundsrepublikken
Tyskland til fortsat at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det
fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 283 af 30.10.2009, s. 55).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU af 22. december 2009 om bemyndigelse af Republikken
Østrig til fortsat at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det
fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 348 af 29.12.2009, s. 21).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/705/EU af 13. november 2012 om ændring af beslutning
2009/791/EF og gennemførelsesafgørelse 2009/2013/EU om bemyndigelse af henholdsvis Tyskland og
Østrig til fortsat at anvende en foranstaltning, der fraviger bestemmelserne i artikel 168 og 168a i
direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 319 af 16.11.2012, s. 8).
(2)
(3)
8
9
10
11
DA
5
DA
kom (2015) 0517 - Ingen titel
(4)
Formålet med den særlige foranstaltning er at forenkle proceduren for pålæggelse og
opkrævning af moms. Den afgift, der skal betales ved det endelige forbrug, påvirkes
kun i ubetydelig grad.
Ved breve registreret i Kommissionen den 16. marts 2015 og den 19. marts 2015
anmodede Tyskland og Østrig om bemyndigelse til fortsat at anvende denne særlige
foranstaltning.
I overensstemmelse med artikel 395, stk. 2, andet afsnit, i direktiv 2006/112/EF
underrettede Kommissionen ved brev af 15. september 2015 de øvrige medlemsstater
om Østrigs og Tysklands anmodninger. Ved brev af 17. september 2015 meddelte
Kommissionen Østrig og Tyskland, at den rådede over alle de oplysninger, den fandt
nødvendige for at kunne vurdere anmodningerne.
I henhold til de oplysninger, som Østrig og Tyskland har indgivet, har de retlige og
faktuelle forhold, der berettigede den nuværende anvendelse af foranstaltningen, ikke
ændret sig og er stadig til stede. Østrig og Tyskland bør derfor bemyndiges til fortsat
at anvende denne særlige foranstaltning i endnu en periode, som dog begrænses til
senest den 31. december 2018 med henblik på at vurdere nødvendigheden og
effektiviteten af den afvigende foranstaltning og den procentuelle fordeling mellem
erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig brug, som den tager udgangspunkt i.
Såfremt Østrig og Tyskland mener, at det er nødvendigt at forlænge foranstaltningen
ud over 2018, bør de senest den 31. marts 2018 sammen med anmodningen om
forlængelse indgive en rapport til Kommissionen om anvendelsen af foranstaltningen,
som omfatter en evaluering af den procentuelle fordeling, der anvendes, for at give
Kommissionen tilstrækkelig tid til at undersøge anmodningen.
Fravigelserne vil kun i ubetydelig grad påvirke den afgift, der skal betales ved det
endelige forbrug og får ingen negative indvirkninger på Unionens egne indtægter
hidrørende fra merværdiafgiften.
Beslutning 2009/791/EF og gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU bør derfor ændres
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Artikel 1 og 2 i beslutning 2009/791/EF affattes således:
"Artikel 1
Som en undtagelse fra artikel 168 og
Tyskland til at ophæve fradragsretten
afgiftspligtige persons eller dennes
erhvervsmæssige eller ikke-økonomiske
90 % af den samlede brug.
Artikel 2
Denne afgørelse udløber den 31. december 2018.
Enhver anmodning om forlængelse af den særlige foranstaltning i denne afgørelse skal være
Kommissionen i hænde senest den 31. marts 2018.
En sådan anmodning skal ledsages af en rapport, der indeholder en vurdering af den anvendte
procentuelle fordeling af retten til momsfradrag på baggrund af denne afgørelse."
artikel 168a i direktiv 2006/112/EF bemyndiges
for moms på varer og tjenesteydelser, når den
ansattes private eller, mere generelt, ikke-
brug af varerne eller tjenesteydelserne udgør over
DA
6
DA
kom (2015) 0517 - Ingen titel
Artikel 2
Artikel 1 og 2 i Kommissionens gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU affattes således:
"Artikel 1
Som en undtagelse fra artikel 168 og artikel 168a i direktiv 2006/112/EF bemyndiges Østrig
til at ophæve fradragsretten for moms på varer og tjenesteydelser, når den afgiftspligtige
persons eller dennes ansattes private eller, mere generelt, ikke-erhvervsmæssige eller ikke-
økonomiske brug af varerne eller tjenesteydelserne udgør over 90 % af den samlede brug.
Artikel 2
Denne afgørelse udløber den 31. december 2018.
Enhver anmodning om forlængelse af den særlige foranstaltning i denne afgørelse skal være
Kommissionen i hænde senest den 31. marts 2018.
En sådan anmodning skal ledsages af en rapport, der indeholder en vurdering af den anvendte
procentuelle fordeling af retten til momsfradrag på baggrund af denne afgørelse."
Artikel 3
Denne afgørelse finder anvendelse fra den 1. januar 2016.
Artikel 4
Denne afgørelse er rettet til Republikken Østrig og Forbundsrepublikken Tyskland.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA