Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0537
Offentligt
1558240_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.10.2015
COM(2015) 537 final
2015/0253 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i de relevante udvalg under De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa til de foreslåede ændringer af
regulativ nr. 12, 16, 26, 39, 44, 46, 58, 61, 74, 83, 85, 94, 95, 97, 98, 99, 100, 101, 106, 107,
110, 116 og 127, forslaget til et nyt FN-regulativ om frontale sammenstød, forslagene til
ændringer til den konsoliderede resolution om køretøjers konstruktion (R.E.3) samt
forslaget til en ny fælles resolution nr. 2 (M.R.2) om definitioner på drivlinjer til
køretøjer
DA
DA
kom (2015) 0537 - Ingen titel
1558240_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) udvikler
harmoniserede krav på internationalt plan, der har til formål at fjerne de tekniske hindringer
for samhandelen med motorkøretøjer mellem de kontraherende parter i den reviderede
overenskomst af 1958 og at sikre, at sådanne køretøjer yder en høj grad af sikkerhed og
miljøbeskyttelse.
Ved Rådets afgørelse 97/836/EF af 27. november 1997 tiltrådte Unionen overenskomsten
under De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) om indførelse
af ensartede tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres
og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser,
der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter ("overenskomst af 1958 som revideret"), og
ved Rådets afgørelse 2000/125/EF af 31. januar 2000 tiltrådte Unionen aftalen om etablering
af globale tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan monteres og/eller
anvendes på hjulkøretøjer ("parallelaftalen").
Der afholdes møder i Verdensforummet for Harmonisering af Køretøjsforskrifter (FN/ECE
WP29) tre gange i løbet af et kalenderår, nemlig i marts, juni og november. På hvert møde
vedtages nye FN-regulativer, ændringer til eksisterende FN-regulativer eller globale tekniske
FN-forskrifter for at tage hensyn til den tekniske udvikling. Inden hvert WP29-møde bliver
ændringerne vedtaget af en af de seks arbejdsgrupper under WP29.
Derefter stemmes der på et WP29-møde om vedtagelsen af ændringer, supplementer og
korrigenda, forudsat at der er kvorum, og der er kvalificeret flertal blandt de kontraherende
parter. EU er kontraherende part i to overenskomster (1958-overenskomsten og 1998-
overenskomsten), der hører under WP29. Hver gang udarbejdes der en rådsafgørelse, kaldet
en "megaafgørelse", med listen over regulativer, ændringer, supplementer og korrigenda, som
bemyndiger Kommissionen til på hvert WP29-møde at stemme på Unionens vegne.
Denne rådsafgørelse fastlægger Unionens holdning ved afstemningen om de regulativer,
ændringer, supplementer og korrigenda, der sættes til afstemning på WP29-mødet i november
2015, som afholdes 9.-13. november 2015.
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Det Tekniske Udvalg for Motorkøretøjer er blevet hørt, og bemærkningerne fra
medlemsstaternes eksperter taget i betragtning.
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
Forslaget fastlægger Unionens holdning ved afstemningen om ændringerne til FN-regulativ
nr. 12, 16, 26, 39, 44, 46, 58, 61, 74, 83, 85, 94, 95, 97, 98, 99, 100, 101, 106, 107, 110, 116
og 127, et nyt FN-regulativ om frontale sammenstød, ændringer til den konsoliderede
DA
2
DA
kom (2015) 0537 - Ingen titel
resolution om køretøjers konstruktion (R.E.3) samt til en ny fælles resolution nr. 2 (M.R.2)
om definitioner på drivlinjer til køretøjer.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 114, sammenholdt med artikel 218, stk. 9, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Nærhedsprincippet
Det er kun Unionen, der kan stemme for internationale forskrifter, f.eks. forslag til FN-
regulativer, ændringsforslag til FN-regulativer og udkast til globale tekniske forskrifter og
deres indarbejdelse i EU-systemet i forbindelse med typegodkendelse af motorkøretøjer. Dette
forhindrer ikke alene opsplitning af det indre marked, men sikrer også ens standarder for
sundhed og sikkerhed i hele Unionen. Det giver også økonomiske stordriftsfordele: Der kan
fremstilles produkter til hele EU-markedet og endda det globale marked, i stedet for at disse
skal tilpasses med henblik på opnåelse af national typegodkendelse i hver enkelt medlemsstat.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Denne rådsafgørelse bemyndiger Kommissionen til at stemme på vegne af Unionen og er i
henhold til artikel 5, stk. 1, i Rådets afgørelse 97/836/EF det proportionale instrument til at
definere en fælles EU-holdning i FN/ECE med henblik på at stemme om de
arbejdsdokumenter, der er på WP29-mødets dagsorden. Forslaget er i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, fordi det ikke går længere end nødvendigt for at opfylde
målsætningerne om at sikre et velfungerende indre marked og garantere en høj grad af
offentlig sikkerhed og beskyttelse.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
I henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF kræves der en rådsafgørelse for at kunne fastsætte de
holdninger, der skal indtages på Unionens vegne i et organ, der er nedsat ved en international
aftale.
DA
3
DA
kom (2015) 0537 - Ingen titel
1558240_0004.png
2015/0253 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i de relevante udvalg under De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa til de foreslåede ændringer af
regulativ nr. 12, 16, 26, 39, 44, 46, 58, 61, 74, 83, 85, 94, 95, 97, 98, 99, 100, 101, 106, 107,
110, 116 og 127, forslaget til et nyt FN-regulativ om frontale sammenstød, forslagene til
ændringer til den konsoliderede resolution om køretøjers konstruktion (R.E.3) samt
forslaget til en ny fælles resolution nr. 2 (M.R.2) om definitioner på drivlinjer til køretøjer
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 114
sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Rådets afgørelse 97/836/EF
1
tiltrådte Unionen overenskomsten under De Forenede
Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) om indførelse af ensartede
tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller
benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser, der
er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter ("overenskomst af 1958 som revideret").
Ved Rådets afgørelse 2000/125/EF
2
tiltrådte Unionen aftalen om etablering af globale
tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan monteres og/eller
anvendes på hjulkøretøjer ("parallelaftalen").
Ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF
3
blev medlemsstaternes
godkendelsessystemer udskiftet med en EU-godkendelsesprocedure, og der blev fastlagt
en harmoniseret ramme med administrative bestemmelser og generelle tekniske
forskrifter for alle nye køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder.
Med nævnte direktiv blev FN-regulativer indarbejdet i EU-typegodkendelsessystemet,
(2)
(3)
1
2
3
Rådets afgørelse 97/836/EF af 27. november 1997 om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af
overenskomsten under FN's Økonomiske Kommission for Europa om indførelse af ensartede tekniske
forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt
vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter
("Overenskomst af 1958 som revideret") ( EFT L 346 af 17.12.1997, s. 78).
Rådets afgørelse 2000/125/EF af 31. januar 2000 om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af
aftalen om etablering af globale tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan monteres
og/eller anvendes på hjulkøretøjer ("parallelaftalen") ( EFT L 35 af 10.2.2000, s. 12).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007 om fastlæggelse af en ramme for
godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate
tekniske enheder til sådanne køretøjer ("Rammedirektiv") (EUT L 263 af 9.10.2007, s. 1).
DA
4
DA
kom (2015) 0537 - Ingen titel
enten som krav ved typegodkendelse eller som alternativer til EU-lovgivningen. Siden
vedtagelsen af direktivet er FN-regulativer i stadig højere grad blevet indarbejdet i EU-
lovgivningen i forbindelse med EU-typegodkendelser.
(4)
Under hensyntagen til den opnåede erfaring og den tekniske udvikling bør kravene til
visse dele og karakteristika, der er omfattet af FN-regulativ nr. 12, 16, 26, 39, 44, 46, 58,
61, 74, 83, 85, 94, 95, 97, 98, 99, 100, 101, 106, 107, 110, 116 og 127 samt den
konsoliderede resolution om køretøjers konstruktion (R.E.3), tilpasses den tekniske
udvikling.
For at forbedre de relevante sikkerhedsbestemmelser for motorkøretøjer bør der vedtages
et nyt FN-regulativ om frontale sammenstød; for at harmonisere definitionerne på
drivlinjer til køretøjer bør der desuden vedtages en ny fælles resolution nr. 2 (M.R.2) om
definitioner på drivlinjer til køretøjer.
Det er derfor nødendigt at fastlægge den holdning, som skal indtages på Unionens vegne i
administrationsudvalget for overenskomsten af 1958 som revideret og i det administrative
udvalg for parallelaftalen vedrørende vedtagelsen af de nævnte FN-forskrifter —
(5)
(6)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, som skal indtages på Unionens vegne i administrationsudvalget for
overenskomsten af 1958 som revideret og i det administrative udvalg for parallelaftalen i
perioden 9.-13. november 2015, skal være at stemme for de forslag, der er opført i bilaget til
denne afgørelse.
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA