Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0558
Offentligt
1565692_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.11.2015
COM(2015) 558 final
2015/0258 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om bemyndigelse af Republikken Litauen til at udvide anvendelsen af en foranstaltning,
der fraviger bestemmelserne i artikel 193 i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem
DA
DA
kom (2015) 0558 - Ingen titel
1565692_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
I henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
(i det følgende benævnt "momsdirektivet") kan Rådet med
enstemmighed på forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre
særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, for at forenkle
momsopkrævningen eller for at undgå visse former for momsunddragelse eller
momsundgåelse.
Ved brev registreret i Kommissionen den 1. april 2015 anmodede Republikken Litauen (i det
følgende benævnt "Litauen") om bemyndigelse til fortsat at anvende en foranstaltning, der
fraviger momsdirektivets artikel 193. I overensstemmelse med momsdirektivets artikel 395,
stk. 2, underrettede Kommissionen ved brev af 18. maj 2015 de øvrige medlemsstater om
Litauens anmodning. Ved brev af 20. maj 2015 underrettede Kommissionen Litauen om, at
den var i besiddelse af alle de oplysninger, som den fandt nødvendige for at kunne vurdere
anmodningen.
Den litauiske regering anmoder om en forlængelse af gyldighedsperioden for den nuværende
ordning med omvendt betalingspligt i forbindelse med levering af tømmer og levering af varer
og tjenesteydelser fra afgiftspligtige personer, der er genstand for en insolvensprocedure eller
omstruktureringsprocedure under retsligt tilsyn.
Hvad levering af tømmer angår, har Litauen oplevet, at et betydeligt antal forhandlere ikke
har været i stand til at overholde deres forpligtelser. Virksomheder inden for denne sektor er
for det meste små forhandlere eller mellemmænd, der ofte forsvinder uden at overføre den
moms, de har beregnet af deres leverancer, til skattevæsenet, men samtidig efterlader kunden
med en gyldig faktura, der giver ret til fradrag.
Afgiftspligtige personer, der er genstand for en insolvensprocedure eller
omstruktureringsprocedure under retsligt tilsyn, har ofte ikke overført den moms, de har
modtaget fra deres kunder, til skattevæsenet. Imidlertid kan køberen, som en pligtopfyldende
erhvervsdrivende, stadig fradrage den betalte moms.
Under ordningen med omvendt betalingspligt, som er en fravigelse fra den generelle regel
under momsdirektivets artikel 193, påhviler momsen ved indenlandske transaktioner kunden.
Denne fravigelsesforanstaltning blev oprindelig tilladt ved Rådets beslutning 2006/388/EF af
15. maj 2006
2
, som også omfattede jernholdigt affald og skrot og byggearbejde. Anvendelsen
af fravigelsesforanstaltningen ved levering af tømmer og levering af varer og tjenesteydelser
fra afgiftspligtige personer, der er omfattet af en insolvensprocedure eller
omstruktureringsprocedure under retsligt tilsyn, blev forlænget ved Rådets
gennemførelsesafgørelse 2010/99/EU af 16. februar 2010
3
. Den seneste forlængelse af
fravigelsesforanstaltningen blev tilladt ved Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/704/EU af
13. november 2012
4
.
Kommissionen anser på grundlag af den rapport, som det litauiske skattevæsen har fremlagt
sammen med anmodningen om fortsat at anvende fravigelsesforanstaltningen, de forhold, der
1
2
3
4
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
EUT L 150 af 3.6 2006, s. 13.
EUT L 45 af 20.2 2010, s. 10.
EUT L 319 af 16.11 2012, s. 7.
DA
2
DA
kom (2015) 0558 - Ingen titel
lå til grund for den oprindelige fravigelse, for fortsat at være til stede. Litauen hævder, at
resultaterne af skatteundersøgelser har vist, at fravigelsen har været effektiv, både hvad angår
levering af tømmer og levering af varer og tjenesteydelser fra afgiftspligtige personer, der er
omfattet af en insolvensprocedure eller en omstruktureringsprocedure under retsligt tilsyn.
I disse særlige tilfælde overfører ordningen for omvendt betalingspligt ansvaret for betaling af
moms samt de tilsvarende forpligtelser fra mindre eller mindre pålidelige afgiftspligtige
leverandører til større og mere pålidelige afgiftspligtige kunder. Dette hjælper skattevæsenet,
som har problemer med opkrævningen af moms i de pågældende sektorer.
Derfor bør der fortsat gives bemyndigelse til denne fravigelse for en begrænset periode.
Overensstemmelse med eksisterende politiske bestemmelser på området
Andre medlemsstater har fået bemyndigelse til lignende fravigelser fra momsdirektivets
artikel 193.
Overensstemmelse med andre EU-politikker
Ikke relevant.
2.
RETSGRUNDLAG, NÆRHEDSPRINCIPPET OG
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
Momsdirektivets artikel 395.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
I betragtning af den bestemmelse i momsdirektivet, som forslaget bygger på, henhører
forslaget under EU's enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde.
Afgørelsen vedrører en tilladelse til en medlemsstat på dennes egen anmodning og udgør ikke
en forpligtelse.
Endvidere er foranstaltningen målrettet og begrænset til et mindre antal afgiftspligtige
leverandører, i forhold til hvilke momsinddrivelsen har vist sig at være problematisk. I
betragtning af fravigelsens meget begrænsede anvendelsesområde står den særlige
foranstaltning i rimeligt forhold til det tilstræbte mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
I henhold til artikel 395 i momsdirektivet er en fravigelse af de fælles momsregler kun mulig,
hvis Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen giver tilladelse til det. Endvidere
er en gennemførelsesafgørelse vedtaget af Rådet det bedst egnede reguleringsmiddel, da den
kan rettes til individuelle medlemsstater.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Høringer af interesserede parter
Ikke relevant.
DA
3
DA
kom (2015) 0558 - Ingen titel
Indhentning og brug af ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Den foreslåede afgørelse har til formål at forenkle proceduren for opkrævning af afgiften og
at forhindre en eventuel momsunddragelse eller momsundgåelse, og den kan derfor potentielt
få en positiv økonomisk virkning.
Virkningen bliver i
anvendelsesområde.
4.
alle
tilfælde
begrænset
grund
af
fravigelsens
snævre
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen konsekvenser for EU's budget.
5.
ANDRE ELEMENTER
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Forslaget indeholder en udløbsklausul Der vil blive fastsat en frist til den 31. december 2018
for denne fravigelse.
I tilfælde af at Litauen påtænker endnu en forlængelse af anvendelsen af
fravigelsesforanstaltningen efter 2018, bør der senest den 1. april 2018 indgives en
evalueringsrapport til Kommissionen sammen med en anmodning om forlængelse.
DA
4
DA
kom (2015) 0558 - Ingen titel
1565692_0005.png
2015/0258 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om bemyndigelse af Republikken Litauen til at udvide anvendelsen af en foranstaltning,
der fraviger bestemmelserne i artikel 193 i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 291,
stk. 2,
under henvisning til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
5
, særlig artikel 395, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved brev registreret i Kommissionen den 1. april 2015 anmodede Republikken
Litauen (i det følgende benævnt "Litauen") om bemyndigelse til fortsat at anvende en
foranstaltning, der fraviger de bestemmelser i direktiv 2006/112/EF, der regulerer,
hvem der er betalingspligtig for moms til skattevæsenet.
I overensstemmelse med artikel 395, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF underrettede
Kommissionen ved brev af 18. maj 2015 de øvrige medlemsstater om Litauens
anmodning. Ved brev af 20. maj 2015 meddelte Kommissionen Litauen, at den rådede
over alle nødvendige oplysninger for at kunne vurdere anmodningen.
Rådets beslutning 2006/388/EF
6
bemyndigede Litauen til bl.a. at udpege modtageren
som betalingspligtig person for momsen på levering af tømmer og levering af varer og
tjenesteydelser i tilfælde af insolvensprocedurer eller omstruktureringsprocedurer
under retsligt tilsyn.
Tidsfristen for anvendelsen af fravigelsesforanstaltningen blev forlænget to gange ved
Rådets gennemførelsesafgørelse 2010/99/EU af 16. februar 2010
7
og Rådets
gennemførelsesafgørelse 2012/704/EU af 13. november 2012
8
.
(2)
(3)
(4)
5
6
7
8
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
Rådets beslutning 2006/388/EF af 15. maj 2006 om bemyndigelse af Republikken Litauen til at
anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 21 i sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter (EUT L 150 af 3.6.2006, s. 13-14).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2010/99/EU af 16. februar 2010 om bemyndigelse af Republikken
Litauen til at udvide anvendelsen af en foranstaltning, der fraviger artikel 193 i direktiv 2006/112/EF
om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 45 af 20.2.2010, s. 10-11).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/704/EU af 13. november 2012 om ændring af
gennemførelsesafgørelse 2010/99/EU om bemyndigelse af Republikken Litauen til at udvide
anvendelsen af en foranstaltning, der fraviger artikel 193 i direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem (EUT L 319 af 16.11.2012, s. 7).
DA
5
DA
kom (2015) 0558 - Ingen titel
(5)
Skatteundersøgelserne og den relevante analyse af anvendelsen af ordningen, der er
blevet gennemført af det litauiske skattevæsen, har vist fravigelsesforanstaltningens
effektivitet.
Kommissionen forstår, at de retlige og faktiske forhold, der har berettiget anvendelsen
af fravigelsesforanstaltningen, ikke har forandret sig og fortsat er til stede. Litauen bør
derfor bemyndiges til at anvende foranstaltningen i endnu en begrænset periode.
Hvis Litauen skulle få behov for en yderligere forlængelse af den fravigende
foranstaltning udover 2018, bør der senest den 31. marts 2018 indsendes en
evalueringsrapport til Kommissionen sammen med anmodningen om forlængelse —
Fravigelsesforanstaltningen får ingen negative indvirkninger på Unionens egne
indtægter hidrørende fra moms —
(6)
(7)
(8)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Artikel 2, stk. 2, i gennemførelsesafgørelse 2010/99/EU affattes således:
"Den anvendes indtil den 31. december 2018. Enhver anmodning om forlængelse af den
foranstaltning, som denne afgørelse indeholder bestemmelser om, indgives til Kommissionen
senest den 31. marts 2018 og ledsages af en rapport, der omfatter en gennemgang af
anvendelsen af denne foranstaltning."
Artikel 2
Denne afgørelse er rettet til Republikken Litauen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA