Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0591
Offentligt
1574433_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.11.2015
COM(2015) 591 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Rapport om funktion og virkning af forordning (EU) nr. 1029/2012 om indførelse af
hastende autonome handelspræferencer for Pakistan
DA
DA
kom (2015) 0591 - Ingen titel
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Rapport om funktion og virkning af forordning (EU) nr. 1029/2012 om indførelse af
hastende autonome handelspræferencer for Pakistan
1. Indledning
Som led i EU's reaktion på de ødelæggende oversvømmelser fra juli til september 2010, som
berørte store områder i Pakistan, besluttede Det Europæiske Råd i en erklæring om Pakistan,
der var knyttet til dets konklusioner af 16. september 2010, at give ministrene til opgave
meget hurtigt at blive enige om en omfattende pakke af foranstaltninger på kort, mellemlang
og lang sigt for at støtte Pakistans bestræbelser på genopretning og fremtidig udvikling,
herunder bl.a. en række ambitiøse handelsforanstaltninger, som er afgørende for økonomisk
genopretning og vækst.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1029/2012 af 25. oktober 2012 om
indførelse af hastende autonome handelspræferencer for Pakistan (i det følgende benævnt
"forordningen") indførte handelspræferencer for Pakistan for 75 produkter. Under
handelspræferencerne kunne 49 produkter importeres til EU uden told eller mængdemæssige
begrænsninger (de produkter, der fremgår af forordningens bilag I), og 26 produkter kunne
importeres uden told med mængdemæssige begrænsninger, dvs. toldkontingenter (de
produkter, der fremgår af forordningens bilag II).
2. Metodik
Analysen af virkningerne på handelen er primært baseret på en undersøgelse af udviklingen i
importen fra Pakistan til EU af de produkter, der er omfattet af de autonome
handelspræferencer. Præferencerne gjaldt fra 15. november 2012 til 31. december 2013, men
analysen fokuserer på kalenderåret 2013, som sammenlignes med den gennemsnitlige import i
de tre foregående år (2010, 2011 og 2012). På grund af tilgængelighed af data og for at gøre
det nemmere at sammenligne data bygger EU-data på 27 medlemsstater (EU-27), eftersom
Kroatien tiltrådte den 1. juli 2013. Ligeledes af hensyn til dataenes tilgængelighed,
pålidelighed og sammenlignelighed er analysen baseret på værdimæssige frem for
mængdemæssige mål. Den primære kilde til data om EU's import fra Pakistan er Eurostat
(COMEXT). Analysen af virkningerne på EU's økonomi og beskæftigelse bygger
hovedsagelig på en undersøgelse af produktions- og beskæftigelsesdata bl.a. baseret på
Eurostat Prodcom-data (NACE Rev 2.0). Analysen er også især fokuseret på tekstilvarer og
beklædning, da disse to sektorer stod for de fleste af de produkter, der var omfattet af de
autonome handelspræferencer.
Efterfølgende omtales autonome handelspræferencer som "AHP", og de produkter, der er
omfattet af forordningen, benævnes enten "AHP-positioner" eller "AHP-produkter" eller også
"bilag I-produkter" og "bilag II-produkter". I tabellerne, men også i nedenstående tekst,
henvises der hovedsagelig til et produkts kode i den kombinerede nomenklatur (KN-kode). De
produktbeskrivelser, der er knyttet til KN-koderne, findes i forordningens respektive bilag.
-2-
kom (2015) 0591 - Ingen titel
1574433_0003.png
3. Forordningens funktion
forvaltning af toldkontingenter
Bilag II-produkter var underlagt toldkontingenter, som i henhold til forordningens artikel 3
blev forvaltet i overensstemmelse med artikel 308a, 308b og 308c i forordning (EØF) nr.
2454/93. Tabel 10 i bilaget viser udnyttelsen af toldkontingenterne. I 2013 var der syv
varepositioner, som udfyldte eller næsten udfyldte de tildelte toldkontingenter: 22071000,
41079210, 61033200, 61099020, 61159500, 62046231 og 64039993. For de syv
varepositioner, med undtagelse af 22071000, oversteg den samlede import toldkontingentet,
men den overskydende import (dvs. uden for toldkontingentet) blev indført i EU med enten
MFN- eller GSP-told. Toldfri import under en vareposition, 64039993, har tilsyneladende
oversteget det tildelte toldkontingent en lille smule med 1,5 tons eller 0,06 % af det
pågældende toldkontingent
1
. Den gennemsnitlige vægtede udnyttelse af toldkontingentet var
11,3 % i 2012 (15. november til 31. december) og 76,8 % i 2013.
4. Forordningens virkning
4.1 Virkning på handelen
Generelt er Pakistan nr. 47 blandt EU's handelspartnere, hvad angår den samlede handel, og
nr. 44 for import og 51 for eksport. Figur 1 viser udviklingen i bilateral handel de seneste ti år,
hvor den samlede bilaterale handel alt i alt har udviklet sig positivt. I denne periode havde EU
et lille handelsoverskud fra 2005 til 2009, som blev til et underskud fra 2010.
Tabel 1 viser importen fra Pakistan til EU-27 fordelt på den samlede import, AHP-produkter
og alle andre produkter (dvs. samlet import minus AHP-produkter). EU's import af AHP-
produkter fra Pakistan beløb sig til 1,5 mia. EUR i 2013 og steg med 348 mio. EUR eller
31,5 % i 2013 i forhold til gennemsnittet for 2010-12. Eftersom EU's import af AHP-
1
Det skønnes at repræsentere en værdi på 16 000 EUR og 1 300 EUR i told, der burde have været opkrævet.
-3-
kom (2015) 0591 - Ingen titel
1574433_0004.png
produkter udgjorde ca. 33 % af den samlede import fra Pakistan, kan man sige, at AHP-
importen bidrog betydeligt til stigningen på 9,4 % i den samlede import fra Pakistan i 2013
(importen af alle andre produkter end AHP-produkter steg kun med 1,1 %).
EU's samlede import af AHP-produkter fra Pakistan var næsten ligeligt fordelt på bilag I- og
bilag II-produkter. Gennemsnitligt steg importen af bilag II-produkter lidt mere (34 %) end
bilag I-produkter (29 %), hvilket hovedsagelig skyldtes en betydelig stigning i import af et
bestemt bilag II-produkt (22071000 ethanol (ethylalkohol), ikke denatureret). Eksklusive dette
produkt steg importen af bilag II-produkter med 25 % i gennemsnit.
Tabel 1: EU-27's import fra Pakistan (1 000 EUR)
Gennensnit
2010-12
Samlet import, alle
produkter
Import, AHP-produkter
Bilag I
Bilag II
Alle andre produkter
4 052 937
1 107 696
561 415
546 282
2 945 241
2013
Ændring i
EUR
380 647
348 546
162 373
186 173
32 101
Ændring i
%
9,4 %
31,5 %
28,9 %
34,1 %
1,1 %
27,3 %
13,9 %
13,5 %
32,8 %
16,3 %
16,5 %
AHP-
positioner
% af samlet
2010-12
AHP-
positioner
% af samlet
2013
4 433 584
1 456 242
723 787
732 455
2 977 342
Kilde: Beregninger på grundlag af Eurostat Comext-data.
Tabel 2 opsummerer anvendelsen af autonome handelspræferencer, dvs. import, som faktisk
nød godt af AHP og andre præferenceordninger. Det fremgår, at ca. 65 % af AHP-
positionerne i gennemsnit nød godt af de autonome handelspræferencer. Importen under AHP,
nemlig 942 mio. EUR, udgjorde 21 % af EU's samlede import fra Pakistan i 2013.
Tabel 2: EU-27's import af AHP-produkter fra Pakistan under forskellige toldordninger
(1 000 EUR)
Gennemsnit
Andel af AHP-
Andel af samlet
2013
2010-12
import 2013
import 2013
Samlet import, AHP-
1 107 696
1 456 242
positioner
942 374
64,7 %
21,3 %
21 032
1
Under AHP
Under GSP
Under MFN
1 024 628
76 058
353 499
160 369
24,3 %
11,0 %
8,0 %
3,6 %
1 Vedrører kun AHP for 15. november til 31. december 2012
Kilde: Beregninger på grundlag af Eurostat Comext-data.
EU's import fra verden (uden for EU-27) og lande med lignende handelspræferencer (nul told
under EU's generelle toldpræferencesystem (GSP)) vises i tabel 3. Det tyder på, at importen
fra Pakistan under AHP-positionerne i gennemsnit har klaret sig bedre end EU's samlede
import fra verden, men dårligere end importen fra lande med lignende handelspræferencer. En
sandsynlig forklaring på den markante stigning i importen fra toldfritagne GSP-lande
(66,2 %) er reformen af oprindelsesreglerne under GSP (der trådte i kraft den 1. januar 2011),
som indebar en betydelig lempelse af reglerne for de mindst udviklede lande, herunder for
tekstilvarer og beklædning. Bangladesh tegnede sig for størstedelen af stigningen og stod for
ca. 65 % af importen fra toldfritagne GSP-lande.
-4-
kom (2015) 0591 - Ingen titel
1574433_0005.png
Tabel 3: EU-27's import fra verden og toldfritagne GSP-lande (1 000 EUR)
Gennemsnit
Pakistans
2013
Ændring
2010-2012
andel 2010-12
Verden
Samlet import
Import alle AHP-
positioner
Bilag I
Bilag II
1 530 617 750
17 431 666
11 164 767
6 266 899
1 520 363 786
18 238 834
11 0718 469
6 520 365
Toldfritagne GSP-lande
Import alle AHP-
positioner
Bilag I
Bilag II
994 127
188 428
805 699
1 652 269
333 394
1 318 875
66,2 %
76,9 %
63,7 %
-0,7 %
4,6 %
5,0 %
4,0 %
0,3 %
6,4 %
5,0 %
8,7 %
Pakistans
andel 2013
0,3 %
8,0 %
6,2 %
11,2 %
Kilde: Beregninger på grundlag af Eurostat Comext-data.
Tabel 11-13 i bilaget viser en mere detaljeret fordeling af AHP-importen (efter afsnit og de
enkelte positioner). En undersøgelse af disse tabeller sammen med ovennævnte tabeller tyder
på følgende:
Pakistans andel af den samlede EU-import fra verden var uændret på 0,3 %. Pakistans
andel af EU-importen af AHP-produkter steg samlet set fra 6,4 % til 8 % (se tabel 3). Før
indførelsen af de autonome handelspræferencer tegnede Pakistan sig allerede for en
betydelig andel af importen af visse produkter
seks produkter, som er omfattet af AHP,
udgjorde en importandel på over 50 %
2
(se tabel 6). I 2013 havde ti produkter omfattet af
AHP en importandel på over 50 %
3
.
Ethanol (ethylalkohol), ikke denatureret (22071000) tegnede sig for langt den største
importstigning (441 %), primært fordi dette produkt normalt ikke er omfattet af GSP og er
underlagt en MFN-told (mestbegunstigelse) på 19 EUR/hektoliter (se tabel 11 og 12 i
bilaget). Import fra Pakistan af ethanol under AHP var underlagt et toldkontingent.
Afsnittet om kemofibre (kapitel 54) viste også en betydelig stigning på 85 %, men
udgjorde kun 1,7 % af værdien af importen under AHP (se tabel 13 i bilaget).
Tabel 13 viser, at det største afsnit, hvad angår værdien af den samlede import under AHP,
nemlig bomuld (kapitel 52), tegnede sig for en importstigning på 28,8 %. Det bør
bemærkes, at Pakistan er EU's næststørste leverandør af bomuld og bomuldsvarer, næst
efter Tyrkiet. Beklædningsafsnittene
kapitel 61 og 62
tegner sig til sammen for ca. 34 %
af AHP-importen fra Pakistan og voksede med henholdsvis 37,4 % og 49,8 %. EU's import
af AHP-produkter under kapitel 63, andre tekstilvarer, steg med 6,8 %.
En undersøgelse af de enkelte varepositioner under AHP (se navnlig tabel 12 i bilaget)
viser, at de generelt fulgte tendensen i EU's import fra verden, og i de fleste tilfælde
klarede importen fra Pakistan sig bedre eller dårligere, afhængig af om importen steg eller
faldt. For 27 varepositioner steg importen med over 40 %, heraf steg 10 med over 80 %,
mens importen faldt for 18 positioner, hvoraf 12 faldt med mere end 20 %.
2
3
52082219, 52091200., 52091900, 52111200., 54078100 og 55134100.
52081219, 52081300, 52082219, 52082296, 52091200, 52091900, 52111200, 54078100, 55132100 og 55134100.
-5-
kom (2015) 0591 - Ingen titel
1574433_0006.png
Ifølge tabel 12 var det primært produkter i kapitel 52 (bomuld)
4
og 61
(beklædningsgenstande af trikotage)
5
, som viste de største importstigninger. Samtidig stod
visse bomuldsvarer også for de største fald i importen
6
. Importen af de fleste produkter i
kapitel 63 (andre tekstilvarer) faldt også
7
.
Det skønnes, at EU har tabt toldindtægter på 84,6 mio. EUR i alt under AHP
8
. Top 10
inden for import under AHP, målt ved importværdi, tegnede sig for 62 % af
toldindtægtstabet.
4.2 Virkninger på produktion og arbejdspladser i EU
I dette afsnit analyseres de autonome handelspræferencers eventuelle indvirkning på EU's
økonomi, hovedsagelig målt ved EU's produktion. Analysen er baseret på Eurostat Prodcom-
data for EU's produktion i fremstillingssektoren, der skønnes at svare til AHP-produkter. På
grund af visse huller i Prodcom-dataene (f.eks. er detaljerede data for nogle medlemsstater
fortrolige), og fordi de ottecifrede KN-koder ikke altid svarer til de enkelte NACE-koder, kan
nedenstående tal kun betragtes som indikative og skulle være aggregerede.
Tabel 4 viser EU-27's produktion (værdi af solgt produktion) og beskæftigelse (samlet antal) i
fremstillingssektoren i alt i 2013 (NACE-gruppe C.10-C.32), i tekstil (NACE-gruppe C.13 og
C.20.60), beklædning (NACE-gruppe C.14) samt læder- og fodtøjsindustri (NACE-gruppe
C.15). De tre undergruppers produktionsandel i forhold til den samlede produktion i
fremstillingssektoren kan betragtes som mere begrænset, mens beskæftigelsesandelen har
større betydning.
Tabel 4: EU-27's produktion og beskæftigelse i fremstillingssektoren 2013 (tusinder)
Beskæftigelse i
Produktion i fremstillingssektoren
fremstillingssektoren
Andel af samlet
Andel af samlet
Værdi (EUR)
Antal
produktion
beskæftigelse
4 807 491 596
31 537
67 574 110
33 111 472
33 338 444
1,4 %
0,7 %
0,7 %
688
1 176
451
2,2 %
3,7 %
1,4 %
I alt
Tekstil
Beklædning
Læder
Kilde: Beregninger på grundlag af Eurostat Prodcom og beskæftigelsesdata.
Tabel 5 viser ændringen i EU-27's produktion og beskæftigelse i fremstilingssektoren i
forhold til året før for årene 2010-2013. Mens EU-27's produktion i de tre undergrupper steg i
2013, faldt beskæftigelsen
med undtagelse af sektoren "Læder". Tabel 14 i bilaget viser en
mere detaljeret fordeling af EU's produktion, der skønnes at svare til AHP-produkterne. Der
kan ikke opstilles en tilsvarende fordeling af beskæftigelsen, fordi der kun foreligger
beskæftigelsesdata på tocifret NACE-niveau.
Tabel 5: Ændring i EU-27's produktion og beskæftigelse i fremstillingssektoren 2010-2013
Produktion
Beskæftigelse
4
5
For eksempel: 52081219, 52082296, 52092200, 52092900 og 52093200.
For eksempel: 61012090, 61034200, 61099020 og 61112090.
6
For eksempel: 52052300, 52052400, 52081190, 52081216, 52082190, 52085100 og 52093900.
7
For eksempel: 63039100, 63039990 og 63049200.
8
Toldindtægtstabet skal fortolkes forsigtigt, eftersom det er baseret på import af AHP-produkter, som måske ikke ville have fundet sted uden
AHP.
-6-
kom (2015) 0591 - Ingen titel
1574433_0007.png
2011-10
I alt
Tekstil
Beklædning
Læder
8,6 %
6,8 %
-2,1 %
17,2 %
2012-11
1,2 %
-1,3 %
1,2 %
-3,3 %
2013-12
1,2 %
1,5 %
6,0 %
8,6 %
2011-10
-0,1 %
-0,9 %
-4,4 %
2,2 %
2012-11
-1,4 %
-2,2 %
-2,9 %
1,2 %
2013-12
-1,4 %
-2,6 %
-4,5 %
0,2 %
Kilde: Eurostat Prodcom og beskæftigelsesdata.
Tabel 6 illustrerer EU-markedet (EU-27's produktion plus den samlede import fra lande uden
for EU-27 minus den samlede eksport til lande uden for EU-27), som skønnes at svare til
AHP-produkterne for de forskellige KN-afsnit, der er omfattet af forordningen, og andelen af
AHP-import fra Pakistan.
Tabel 6: EU-27-markedet for AHP-produkter og andelen af import fra Pakistan efter KN-afsnit
EU-27-markedet for AHP-produkter
AHP-import fra Pakistan som andel af
(mia. EUR)
EU-markedet
Afsnit i KN
2010
2011
2012
2013
2010
2011
2012
2013
07 Spiselige grøntsager
22 Drikkevarer, ethanol
(ethylalkohol) og eddike
41 Rå huder, skind og
læder
42 Varer af læder
52 Bomuld
54 Endeløse kemofibre
55 Korte kemofibre
61 Beklædningsgenstande
og tilbehør til
beklædningsgenstande, af
trikotage
62 Beklædningsgenstande
og tilbehør til
beklædningsgenstande,
undtagen varer af trikotage
63 Andre konfektionerede
tekstilvarer
64 Fodtøj
157
2 255
1 214
486
2 796
1 456
578
14 471
148
2 639
1 547
523
3 260
1 851
706
14 917
159
3 124
1 186
466
2 801
1 906
613
14 407
169
3 178
1 400
473
3 142
1 599
616
14 566
2,7 %
0,1 %
1,3 %
15,4 %
10,5 %
1,0 %
8,1 %
1,1 %
3,2 %
0,7 %
1,4 %
16,8 %
11,5 %
0,7 %
7,7 %
1,3 %
6,9 %
0,3 %
1,7 %
19,3 %
9,7 %
0,6 %
7,4 %
1,3 %
3,6 %
1,7 %
1,6 %
20,2 %
12,8 %
1,6 %
11,2 %
1,7 %
4 327
4 434
3 790
3 906
3,4 %
3,9 %
4,6 %
6,3 %
6 826
9 317
7 120
9 871
5 108
9 630
5 134
9 889
3,3 %
0,3 %
3,5 %
0,3 %
4,6 %
0,3 %
4,9 %
0,3 %
Kilde: Beregninger på grundlag af Eurostat Comext- og Prodcom-data.
Det er svært at isolere de eventuelle virkninger af AHP-importen fra Pakistan fra en række
andre faktorer, som kan påvirke EU's produktion, beskæftigelse og markeder, f.eks. svag
økonomisk udvikling i flere EU-medlemsstater, valutakurser, konjunkturer, forbrugertillid,
renter osv. Derfor er det vanskeligt at drage udtrykkelige konklusioner om, hvorvidt EU's
import fra Pakistan under AHP har påvirket EU's produktion og beskæftigelse, navnlig hvad
angår mere specifikke sektorer eller produkter. Ikke desto mindre kan det overvejes, om
import fra Pakistan under AHP kan have en negativ indvirkning på EU's produktion, hvis
kriterier som nedenstående er opfyldt:
Der var en betydelig stigning i EU's import af AHP-produkter fra Pakistan
Andelen af AHP-import fra Pakistan på EU's marked steg brat, og denne import udgør
en stor andel af EU-markedet
Væksten i EU's produktion var negativ og
Andelen af EU's produktion, som direkte vedrørte AHP-import, var stor.
-7-
kom (2015) 0591 - Ingen titel
1574433_0008.png
Tabel 7 viser en oversigt over disse faktorer på tocifret KN-afsnitsniveau ("EU's AHP-
produktion" henviser til EU's produktion vedrørende AHP-produkter). En analyse af tallene i
tabel 7 fører tilsyneladende ikke til nogen entydige konklusioner, da ingen af afsnittene
opfylder alle kriterierne.
Afsnit som endeløse kemofibre (kapitel 54), korte kemofibre (kapitel 55) og
beklædningsgenstande undtagen trikotage (kapitel 62) viser noget, der ligner en betydelig
stigning i importen af AHP-produkter fra Pakistan og et fald i EU-produktionen. For kapitel
54 er markedsandelen af AHP-import imidlertid begrænset. For kapitel 55 og 62 er den
berørte andel af EU's produktion begrænset; selv om der sås en vis stigning i andelen af AHP-
import på EU-markedet i 2013 i forhold til 2012, kan den betragtes som begrænset.
For kapitel 42, varer af læder, sås en nedgang i EU's produktion og samtidig en forholdsvis
stor andel af AHP-import på EU-markedet. Stigningen i importen af AHP-produkter i kapitel
42 kan imidlertid betragtes som mindre betydelig (importen under AHP var begrænset ved et
toldkontingent).
En samlet konklusion synes at være, at AHP-importen fra Pakistan har haft en begrænset
indvirkning på EU's produktion. AHP-importen har sandsynligvis bidraget til at øge
importkonkurrencen på EU-markedet, navnlig inden for produktafsnit, hvor Pakistan allerede
var en af EU's vigtigste leverandører. Dette eventuelle bidrag til importkonkurrencen skal dog
betragtes i forhold til bidraget fra den langt større vækst i importen fra toldfritagne GSP-
lande.
Tabel 7: Ændring og andele af import, marked og produktion vedrørende AHP-produkter
Ændring
Pakistan
AHP-import
2013-12
-10,0 %
441,3 %
12,7 %
13,2 %
28,8 %
85,0 %
40,9 %
37,4 %
Andel af
Pakistan
AHP-import
på EU-
markedet
2012
6,9 %
0,3 %
1,7 %
19,3 %
9,7 %
0,6 %
7,4 %
1,3 %
Andel af
Pakistan
AHP-import
på EU-
markedet
2013
3,6 %
1,7 %
1,6 %
20,2 %
12,8 %
1,6 %
11,2 %
1,7 %
Ændring i
EU's
produktion
2013-12
8,3 %
-2,6 %
10,9 %
-8,3 %
2,7 %
-20,8 %
-3,2 %
7,2 %
9,2 %
0,8 %
3,3 %
1,8 %
0,7 %
12,5 %
Andel af EU
AHP-
produktion i
NACE-
gruppe 2013
Afsnit i KN
07 Spiselige grøntsager
22 Drikkevarer, ethanol
(ethylalkohol) og eddike
41 Rå huder, skind og læder
42 Varer af læder
52 Bomuld
54 Endeløse kemofibre
55 Korte kemofibre
61 Beklædningsgenstande og tilbehør
til beklædningsgenstande, af
trikotage
62 Beklædningsgenstande og tilbehør
til beklædningsgenstande, undtagen
varer af trikotage
63 Andre konfektionerede
tekstilvarer
64 Fodtøj
49,8 %
6,8 %
14,0 %
4,6 %
4,6 %
0,3 %
6,3 %
4,9 %
0,3 %
-22,9 %
-0,2 %
7,0 %
3,8 %
11,0 %
60,7 %
Kilde: Beregninger på grundlag af Eurostat Comext- og Prodcom-data.
4.3 Virkninger på arbejdspladser, fattigdom og bæredygtig udvikling i Pakistan
-8-
kom (2015) 0591 - Ingen titel
1574433_0009.png
De oversvømmelser som følge af monsunregnen, som ramte Pakistan i perioden juli-
september 2010, kan betragtes som den værste naturkatastrofe i landets historie. Ifølge FN-
kilder var omkring 20 mio. mennesker og 20 % af Pakistans landområder, svarende til mindst
160,000 km2 (som Bulgarien og Slovakiet tilsammen), berørt af oversvømmelserne, der
efterlod op til 12 mio. mennesker med et hastende behov for humanitær nødhjælp.
I Preliminary Damage Needs Assessment (DNA), som blev udarbejdet af Verdensbanken,
Den Asiatiske Udviklingsbank og den pakistanske regering, blev det anslået, at
oversvømmelserne medførte direkte og indirekte skader for 10 mia. USD og vil kræve
nødhjælp og genopbygning for 8,7-10,8 mia. USD (henholdsvis 5,8 % af BNP og 4,5-5,3 %
af BNP)
9
. Hvis den pakistanske regering alene skulle betale udgifterne til genopbygning over
tre år, ville det udgøre ca. 8-10 % af de samlede udgifter på det føderale budget 2010-11.
Landbruget var den hårdest ramte sektor og står for hele 50 % af de anslåede
skadesomkostninger. Navnlig ris- og bomuldsproduktionen blev ramt (de hårdest ramte
provinser Sindh og Punjab står for næsten 100 % af Pakistans bomuldsproduktion). Ifølge
DNA-undersøgelsen var industrisektoren ikke direkte berørt i nævneværdig grad. Ikke desto
mindre forventedes det, at industrisektoren ville blive ret betydeligt berørt af tabene af
bomuld, sukkerrør og andre afgrøder i landbruget. Tekstilsektoren, som stod for ca. en
tredjedel af merværdien i fremstillingssektoren, ville sandsynligvis opleve en akut mangel på
råvarer som følge af tabet af 2 mio. baller bomuld.
Med hensyn til Pakistans samlede økonomi vurderede DNA-undersøgelsen, at
oversvømmelserne i 2010 ville have en markant negativ indvirkning på væksten i realt BNP,
inflationen, underskuddet på det offentlige finanser og betalingsbalancen
10
. Selv før
oversvømmelserne var der stigende bekymring om sundhedstilstanden af den pakistanske
økonomi, som kæmpede for at genvinde stabiliteten efter de eksterne og interne stød i
2007/2008 (se tabel 8).
Tabel 8: Økonomisk vækst i Pakistan (%, juli-juni)
Andel af
2009-10
2010-11
2011-12
BNP
2,6
3,6
3,8
BNP
21,2
0,2
2,0
3,6
Landbrug
Bomuldsegrenering
0,6
7,3
-8,5
13,8
20,4
3,4
4,5
2,6
Industri
Fremstillingsvirksomhed
13,4
1,4
2,5
2,1
58,4
3,2
3,9
4,4
Service
Kilde: Pakistan Bureau of Statistics, Pakistan Economic Survey 2014-15.
2012-13
3,7
2,7
-2,9
4,5
4,6
5,1
2013-14
4,0
2,7
-1,3
3,6
4,5
4,4
EU's primære reaktion på oversvømmelserne var at yde humanitær hjælp. EU var således den
største humanitære donor i krisen med tilsagn på over 423 mio. EUR (150 mio. EUR fra EU-
budgettet og 273 mio. EUR fra EU-medlemsstaterne). EU foreslog også en tidlig
genopretningspakke i overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner af 16.
september 2010 for at følge op på den meget betydeligt humanitære bistand. Den pakistanske
regering meddelte imidlertid det internationale samfund, herunder EU, at den havde besluttet
selv at påtage sig det fulde ansvar for genopretning og genopbygning efter oversvømmelserne.
Ud over EU's humanitære bistand bevilgede Europa-Kommissionen 225 mio. EUR til
9
10
http://www.adb.org/sites/default/files/linked-documents/44372-01-pak-oth-02.pdf
I september 2013 indgik Pakistan et Extended Arrangement med IMF på 6,64 mia. USD for at hjælpe økonomien på fode igen, forebygge
en betalingsbalancekrise og genopbygge reserverne, mindske underskuddet på de offentlige finanser og indføre omfattende strukturelle
reformer for at sætte gang i investeringer og vækst.
-9-
kom (2015) 0591 - Ingen titel
1574433_0010.png
udviklingssamarbejde som led i Idet flerårige vejledende program for Pakistan i perioden
2011-13. Fokusområderne var udvikling af landdistrikter og uddannelse. Inden for disse
programmer blev oversvømmelsernes konsekvenser taget i betragtning, når det var muligt og
berettiget, efter aftale med den pakistanske regering. I den forbindelse var sigtet med AHP at
støtte Pakistans økonomiske genopretning på mellemlang til lang sigt ved at generere øget
eksport fra Pakistan til EU. En mulig indikation af omkostningerne for EU-budgettet af denne
øgede eksport kan være tabet af toldindtægter på 84,6 mio. EUR.
Tabel 9 viser visse økonomiske og menneskelige udviklingsindikatorer for Pakistan i forhold
til Sydasien og nederste mellemindkomstlande (LMIC). Det fremgår, at selv om de fleste
indikatorer for Pakistan peger i den rigtige retning, er landet bagud i forhold til sine naboer i
Sydasien og andre LMIC. Det gælder også indekset for menneskelig udvikling (HDI) for
Pakistan, som lå på 0,537 i 2013, dvs. i den nederste ende af den menneskelige
udviklingsgruppe og under gennemsnittet på 0,88 for lande i Sydasien. Alt i alt lå Pakistan
som nummer 146 af 183 lande i HDI.
Tabel 9: Udviklingsindikatorer for Pakistan, Sydasien og nederste mellemindkomstlande (LMIC)
Pakistan
2010
BNP-vækst
(årlig i %)
BNP pr. indbygger
(faste 2005-priser
USD)
Vækst i BNP pr. indbygger
(årlig i
%)
BNI pr. indbygger, KKP
(faste 2011-
priser internationale USD)
Handel
(% af BNP)
Udenlandske direkte investeringer,
nettoindstrømning
(% af BNP)
Befolkningsvækst
(årlig i %)
Forventet levetid ved fødsel, i alt
(år)
Læse-og skrivefærdighed, voksne i
alt
(% af befolkningen på 15 år og
opefter)
HCR-fattigdomsindeks ved 1,25
USD om dagen
(KKP) (% af
befolkningen)
HCR-fattigdomsindeks ved 2 USD
om dagen
(KKP) (% af befolkningen)
Gennemførelse af underskolen, i alt
(% af relevant aldersgruppe)
Indskrivning i underskolen
(%
brutto)
1,6
748
-0,2
4 380,2
32,9
1,1
1,8
66,1
55,4
2013
4,4
790
2,7
4 679,9
33,1
0,6
1,7
66,6
Sydasien
2010
9,1
940
7,7
4 259,1
46,3
1,5
1,3
66,1
61,4
2013
6,6
1 077
5,2
4 866,0
50,7
1,4
1,3
66,9
2010
7,6
1 139
6,0
5 239,6
56,9
2,2
1,5
65,7
70,6
LMIC
2013
5,8
1 273
4,3
5 859,0
58,4
2,1
1,5
66,4
12,7
50,7
66,9
94,8
73,1
92,1
29,0
64,7
90,5
110,4
25,2
54,5
91,2
105,7
Kilde: Verdensbanken, World Development Indicators.
Hvad angår beskæftigelse mere specifikt, giver ILO's landeprofil for Pakistan for Decent
Work (ordentligt arbejde) et grundigt overblik (i det omfang de foreliggende data tillod) over
situationen og udviklingen i Pakistan målt på de ti undersøgte Decent Work-indikatorer
11
. For
de fleste indikatorer, hvor der kunne foretages en vurdering, gjorde Pakistan visse fremskridt i
løbet af perioden 2001-2013 for både mænd og kvinder. Der var dog stadig undertiden
betydelige forskelle mellem kønnene, idet kvinderne var ugunstigt stillet. Tabel 15 i bilaget
viser udviklingen i antallet af beskæftigede og beskæftigelsen som andel af befolkningen
11
http://www.ilo.org/islamabad/whatwedo/publications/WCMS_316668/lang--en/index.htm
- 10 -
kom (2015) 0591 - Ingen titel
1574433_0011.png
(andelen af befolkningen i den arbejdsdygtige alder, som er i beskæftigelse) i Pakistan og dets
provinser og tydede på en vis nedgang i beskæftigelsesprocenten. Tabel 16 i bilaget viser den
gennemsnitlige månedlige realindkomst i Pakistan og dets provinser.
Disse oplysninger illustrerer til en vis grad udviklingen inden for arbejdspladser og sociale
forhold i Pakistan, men der forelå ikke nogen specifikke data for f.eks. beskæftigelse og løn i
tekstilindustrien, hverken på nationalt niveau eller provinsniveau. Tekstilindustrien spiller
imidlertid en vigtig rolle i Pakistans økonomi. Ifølge Pakistans finansministerium tegner
tekstilindustrien sig for ca. 8 % af BNP, bidrager med 50-60 % til landets samlede
eksportindtægter, står for 46 % af den samlede fremstillingsvirksomhed og giver
beskæftigelse til 38 % af arbejdsstyrken inden for fremstillingssektoren.
Pakistans økonomi har vist modstandsdygtighed og på det seneste tegn på genopretning (se
tabel 8), selv om den stadig har betydelige udfordringer bl.a. som følge af en fortsat haltende
strømforsyning og en volatil sikkerhedssituation
12
. Det er dog svært at drage nogen
udtrykkelige konklusioner om AHP's virkning på vækst, arbejdspladser og fattigdom i
Pakistan. Der foreligger ikke nye og relevante data til en mere detaljeret analyse. Det spiller
dog en større rolle, at det ville være svært at isolere AHP's eventuelle virkning fra andre
eksterne og interne faktorer, der påvirker vækst, beskæftigelse og bæredygtig udvikling i
Pakistan. Ikke desto mindre, hvis der tages højde for EU's andel af Pakistans eksport til
verden, navnlig hvad angår tekstilvarer og beklædning, og den relative betydning af
tekstilindustrien for Pakistans økonomi, herunder beskæftigelsen, kan AHP potentielt have
bidraget til den økonomiske genopretning. Det kan til en vis grad understøttes af udviklingen i
EU's import fra Pakistan, samlet og fordelt på de vigtigste eksportsektorer, idet der sås en
genopretning efter finanskrisen i 2007/2008, efterfulgt af et fald eller stagnation i 2012, men
så en fornyet genopretning i 2013 (se figur 4).
12
På grundlag af tal i Pakistans økonomiske redegørelse (Economic Survey) 2014-15 anslås det, at terrorangreb har medført økonomiske tab
på 13 mia. USD i gennemsnit om året fra finansåret 2010-11 til finansåret 2013-14.
- 11 -
kom (2015) 0591 - Ingen titel
5. Konklusioner
De autonome handelspræferencer for Pakistan indgik i pakken af EU-foranstaltninger til at
hjælpe Pakistan med genopretningen på kort, mellemlang og lang sigt efter de altødelæggende
virkninger af det, der kan betragtes som de værste oversvømmelser i landets historie. I den
forbindelse, der er uden fortilfælde, var formålet med de autonome handelspræferencer at øge
Pakistans eksport for at bidrage til landets fremtidige økonomiske udvikling ved at tilbyde
tidsbegræset nedsættelse af tolden på vigtige importvarer fra Pakistan, og de ville kun give en
begrænset negativ effekt på EU-hjemmemarkedet.
Der er visse tegn på, at AHP opfyldte formålet om at støtte den økonomiske genopretning i
Pakistan. De foreliggende data tyder også på en begrænset indvirkning på produktionen i EU.
Importen af AHP-produkter fra Pakistan kan dog have bidraget til at øge konkurrencen på
EU-markedet, navnlig inden for visse sektorer, hvor Pakistan allerede var en af EU's vigtigste
leverandører. Den kraftigere stigning i importen af AHP-produkter fra toldfritagne GSP-lande
har sandsynligvis bidraget i større omfang til den øgede importkonkurrence. Ikke desto
mindre er det ikke muligt at drage udtrykkelige konklusioner om den potentielle virkning af
AHP på EU's økonomi eller arbejdspladser, jobskabelse, udryddelse af fattigdom og
bæredygtig udvikling i Pakistan. Det skyldes hovedsagelig, at det er svært at isolere de
potentielle virkninger af AHP fra andre vigtige faktorer som den overordnede økonomiske
situation i EU og Pakistan, konjunkturer, valutakurser, industri- og beskæftigelsespolitikker
og -programmer osv. En anden begrænsende faktor var mangelen på specifikke og relevante
data, især om beskæftigelse og løn i Pakistan.
***
- 12 -