Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0649
Offentligt
1581322_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 16.12.2015
COM(2015) 649 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM EIB'S EKSTERNE VIRKSOMHED I 2014 MED EU'S BUDGETGARANTI
{SWD(2015) 285 final}
DA
DA
kom (2015) 0649 - Ingen titel
1581322_0002.png
1.
INDLEDNING
Ved Europa-Parlamentets og Rådets afgørelser 1080/2011/EU
1
og 466/2014/EU
2
af
henholdsvis 25. oktober 2011 og 16. april 2014 ydes der en EU-garanti til Den Europæiske
Investeringsbank (EIB) mod tab i forbindelse med EIB's finansieringstransaktioner til støtte
for projekter uden for Unionen i perioderne 2007-2013 og 2014-2020 ("afgørelserne" eller
"EU-garantien"). I henhold til disse afgørelser skal Kommissionen hvert år på basis af EIB's
årlige rapporter aflægge rapport om EIB-aktiviteter i forhold til tredjelande, der gennemføres
under EU-garantien. Efter forlængelsen på seks måneder af afgørelse 1080/2011/EU indtil
den 30. juni 2014 og vedtagelsen af afgørelse 466/2014/EU for 2014-2020 er denne rapport
for 2014 blevet udarbejdet ud fra kravene i disse to retsakter. Denne rapport indeholder også
et resumé af de transaktioner, som EIB på egen risiko har gennemført i 2014 i de regioner, der
er omfattet af afgørelserne. EIB's transaktioner i landene i Afrika, Vestindien og Stillehavet
(AVS) samt i oversøiske lande og territorier (OLT) gennemgås i en særskilt årsrapport.
I den nye afgørelse 466/2014/EU ("mandatet"), der blev vedtaget den 16. april 2014, er der
fastsat et loft for EU-garantien på 30 mia. EUR opdelt i et fast loft på højst 27 mia. EUR og et
fakultativt supplerende beløb på 3 mia. EUR. Aktiveringen af det fakultative beløb og
beløbets regionale fordeling afgøres af Europa-Parlamentet og Rådet efter en
midtvejsevaluering af mandatet. I den nye afgørelse er der ikke ændret ved de tre overordnede
mål for EU-garantien, nemlig at fremme vækst i den lokale private sektor, udvikle sociale og
økonomiske infrastrukturer, gennemføre en klimaindsats og, som et af de underliggende
formål, fremme regional integration. Mandatet trådte i kraft med undertegnelsen af
garantiaftalen den 25. juli 2014.
Vedlagte arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene indeholder mere detaljerede
oplysninger og statistiske tabeller om ovennævnte aktiviteter fordelt på projekter, sektorer,
lande og regioner. Efter et tredje år med gennemførelse af EIB's ramme for resultatmåling
(Results Measurement (ReM)) gives der i denne rapport oplysninger om de forventede
resultater baseret på de i 2014 godkendte EIB-finansieringstransaktioner. I arbejdsdokumentet
gennemgås de faktiske resultater baseret på de første ReM Project Completion Reviews eller
casestudier af projekter, der blev godkendt inden ReM og er afsluttet.
2.
VIGTIGSTE RESULTATER
Bilaget til rapporten om EIB's virksomhed i 2013 i forhold til tredjelande under EU's
budgetgaranti
3
gav et samlet billede af EIB's finansieringstransaktioner uden for EU i
tidsrummet fra 2007 til den 30. juni 2014. Rapporten konkluderede, at den endelige udnyttelse
af afgørelse 1080/2011/EU pr. 30. juni 2014 var på 99 % samlet set trods det udfordrende
erhvervsklima i mange dele af verden.
I de regioner, der er omfattet af afgørelsen, beløb de undertegnede transaktioner sig til i alt 6,8
mia. EUR, hvilket næsten modsvarer det foregående år, dog med et mindre fald i
finansieringen under EU-garantien til 4,2 mia. EUR og en stigning i finansieringen under
EIB's faciliteter for långivning på egen risiko med 0,2 mia. EUR til 2,6 mia. EUR. Den
samlede volumen i 2014 beroede primært på gode resultater i nabolandene og
førtiltrædelsesregionerne.
1
2
3
EUT L 280 af 27.10.2011, s. 1.
EUT L 135 af 8.5.2014, s. 1.
COM(2014) 674.
2
kom (2015) 0649 - Ingen titel
1581322_0003.png
EIB fortsatte sit engagement i EU's klimadagsorden. I september 2015 vedtog EIB's
bestyrelse en strategi for klimaforanstaltninger for at give et pejlemærke for alle EIB's
aktiviteter både i og uden for Unionen, og inden udgangen af 2015 forventes der en
opdatering af EIB's klimastrategi for de lande, der falder ind under det eksterne
långivningsmandat. De EIB-transaktioner, der er undertegnet i de regioner, der er omfattet af
afgørelsen, ligger fortsat et godt stykke over den tærskel på 25 %, der er fastsat i afgørelsen,
nemlig 2,1 mia. EUR eller 31 % af de samlede undertegnelser vedrørende
klimaforanstaltninger i år med særlig vægt på Asien og Latinamerika (næsten 40 % af
klimaundertegnelserne).
I 2014 noterede EIB på basis af sin ReM-ramme, der blev gennemført for tredje år i træk, at
100 % af de nye transaktioner undertegnet i mandatregionerne ville yde et fremragende eller
godt bidrag til mandatets mål. Over 90 % af de nye projekter forventes at nå et fremragende
eller godt resultat for så vidt angår projekternes forventede effekt, kvalitet og soliditet. Mere
end 85 % af de nye projekter forventes at være kendetegnet ved stor eller væsentlig
additionalitet. EIB's egen rapport om resultaterne af EIB's transaktioner uden for EU (som
også omfatter aktiviteter i AVS- og OLT-lande) i 2014 findes på EIB's websted.
Den nye afgørelse fremhæver en stærk samordning af EIB's eksterne virkaomhed og EU's
eksterne politikker, programmer og instrumenter, og det er værd at bemærke, at i løbet af
2014 fortsatte EIB det tætte samarbejde med Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten med
henblik på at styrke overensstemmelsen og sammenhængen mellem EIB's indsats og EU's
eksterne politikker. I denne forbindelse udarbejdede Kommissionen sammen med EIB og i
samråd med EU-Udenrigstjenesten de reviderede regionale tekniske operationelle
retningslinjer, som blev forelagt Europa-Parlamentet og Rådet i maj 2015.
3.
3.1.
FINANSIERINGSTRANSAKTIONER
OVERSIGT OVER EIB-FINANSIERING I DE REGIONER, DER ER
OMFATTET AF AFGØRELSERNE
4
Nedenstående tabel giver en oversigt over omfanget af EIB's finansiering i 2014 i de regioner,
der er omfattet af afgørelsen.
Tabel 1: EIB's eksterne finansieringstransaktioner undertegnet i 2014
Berørte lande
Transaktioner under EU-garantien
Dækning af
politiske
risici
0
260
160
150
0
570
EIB-trans-
aktioner på
egen risiko
I alt
(mio. EUR)
Førtiltræ-
delseslande
Middelhavslande
Østlige nabolande,
Rusland
Asien og
Latinamerika
Sydafrika
I alt
Samlet garanti
I alt
621
1 122
1 016
670
175
3 603
621
1 382
1 176
820
175
4 174
1 815
230
0
550
0
2 595
2 436
1 612
1 176
1 370
175
6 769
4
Afgørelse 466/2014/EU og 1080/2011/EU.
3
kom (2015) 0649 - Ingen titel
1581322_0004.png
Anm.: Foruden ovenstående volumener fra EIB’s egne ressourcer blev der undertegnet egenkapital- og
mikrofinansieringstransaktioner til et beløb af 52 mio. EUR fra tredjepartsressourcer i Middelhavsområdet.
Andelen af aktiviteter under EU-garantien faldt i 2014 med i alt 4 % til 4,2 mia. EUR (4,4
mia. EUR i 2013) eller 61 % af den samlede finansiering i 2014 i de regioner, der er omfattet
af afgørelsen. Andelen af aktiviteter finansieret på EIB's egen risiko steg med 4 % til 2,6 mia.
EUR. Over 90 % af de transaktioner, som EIB finansierede på egen risiko i 2014, blev
undertegnet i førtiltrædelseslandene og landene i Asien og Latinamerika, og de resterende 9 %
i Middelhavslandene. I de østlige nabolande (Ukraine — se nedenfor) og Sydafrika blev al
finansiering undertegnet under EU-garantien.
I 2014 var 86 % af de lån, der blev undertegnet under EU-garantien, dækket af en totalgaranti
(3,6 mia. EUR), som anvendes til transaktioner med stater og lokale og regionale
myndigheder, mens 14 % var dækket af en garanti mod politiske risici (0,6 mia. EUR) i
forbindelse med transaktioner med den private sektor.
Tabel 2: Kumulative nettoundertegnelser i forhold til lofterne over EU’s aktuelle mandat
i perioden 2014-2020
mio. EUR
Førtiltrædelseslande
Middelhavslande
Østlige nabolande, Rusland
Asien og Latinamerika
Sydafrika
I alt i mandatregioner
Loft
8 739
9 606
4 831
3 407
416
27 000
Nettoundertegnelser Nettoundertegnelser
(mio. EUR)
i % af loftet
200
390
1 090
415
-
2 095
2%
4%
23 %
12 %
0%
8%
I årets anden halvdel under det nye mandat for långivning til tredjelande blev næsten
halvdelen af den samlede undertegnede volumen (2,1 mia. EUR) undertegnet i de østlige
nabolande, hvor den geopolitiske udvikling forsinkede de fleste undertegnelser til sidste
kvartal. 23 % af delloftet for 2014-2020 for de østlige nabolande blev sikret gennem
undertegnelse af 6 nye transaktioner i Ukraine på i alt 940 mio. EUR.
Misligholdelser af rentebetalinger og låneafdrag fra den syriske regering fortsatte i 2014. Ved
udgangen af 2014 beløb de kumulerede betalinger fra garantifonden i forbindelse med
ansøgninger fra EIB sig til i alt 142,72 mio. EUR, hvoraf 60,22 mio. EUR blev udbetalt i
2014.
4
kom (2015) 0649 - Ingen titel
1581322_0005.png
Figur 1: Årlig udvikling i EIB's långivning fra egne midler
Med 6,7 mia. EUR ligger undertegnelserne i 2014 en anelse (2 %) over de årlige gennemsnit
for de foregående år (6,6 mia. EUR).
Med hensyn til antallet af projekter blev der undertegnet finansiering af 42 projekter i 2014
under EU-garantien (samme antal som i 2013) og 23 projekter på EIB's egen risiko (26
projekter i 2013).
Tabel 3: Antal undertegnede transaktioner pr. region (alle ressourcer) i 2014
Regioner
Førtiltrædelseslande
Middelhavslande
5
Midler fra
tredjeparter
Under EU-
garantien
8
EIB
egen risiko
19
1
0
3
0
23
I alt
27
20
12
11
2
72
7
12
12
8
2
Østlige nabolande, Rusland
Asien og Latinamerika
Sydafrika
I alt
7
42
Som det fremgår af tabel 4, var førtiltrædelseslandene stadig hovedmodtagere af EIB-
finansiering uden for EU i 2014 med undertegnelser for 2,4 mia. EUR, hvilket repræsenterer
36 % af den samlede finansiering i de pågældende regioner. Et hovedfokus for regionen har
været at sikre tilstrækkelig økonomisk støtte til innovation og vækst, navnlig hvad gælder
udlån til SMV'er og den private sektor. I henhold til mandatet har en af hovedprioriteringerne
også været at finansiere projekter, som er bedre integreret med europæiske infrastrukturnet.
5
En transaktion, som støttes på både EIB's egen risiko og med finansiering fra mandatet for udlån til tredjelande — registreret som EIB's
egen risiko.
5
kom (2015) 0649 - Ingen titel
1581322_0006.png
Tabel 4: Sektorfordeling af EIB's finansieringstransaktioner som undertegnet i 2014 i de regioner,
der er omfattet af afgørelsen (alle ressourcer)
Førtiltræ-
delseslande
Kreditlinjer
Energi
Transport
Byudvikling og
sammensatte
infrastrukturer
Industri
Vand og kloakering
Landbrug, fiskeri og
skovbrug
Uddannelse
Tjenesteydelser
I alt
2
436
Middelhavs-
lande
Østlige
nabolande,
Rusland
595
180
55
Asien og
Latin-
amerika
250
635
268
175
Sydafrika
I alt
2
385
2
118
828
1 260
243
348
280
885
158
300
165
20
100
135
105
170
100
640
335
85
71
118
293
100
70
52
1
664
1
176
1
370
175
70
52
6
820
I 2014 voksede EIB's finansiering i Middelhavslandene under EU-garantien og på EIB's egen
risiko til det tredobbelte til 1,6 mia. EUR sammenlignet med det foregående år, heraf 1,3 mia.
EUR i støtte til centrale infrastrukturprojekter, herunder investeringer i modernisering af veje
og opgradering af skoler samt i klimaprojekter inden for vedvarende energi (solvarme i Israel
og Marokko) og energieffektivitet (kraftvarmeværk i Egypten). Støtte til udvikling af den
private sektor er også fortsat en vigtig prioritering i regionen. Med undertegnelsen af 5 nye
kreditaftaler (280 mio. EUR) i Tunesien, Egypten og Libanon nåede støtten til SMV'er sit
højeste niveau siden det arabiske forår. Et yderligere beløb på 52 mio. EUR blev undertegnet
ved hjælp af tredjepartsressourcer, herunder støtte til mikrovirksomheder gennem udbydere af
mikrofinansieringstjenester og investeringer i kapitalfonde, der tilbyder støtte til
diversificering af de lokale finansielle sektorer.
I de østlige nabolande nåede de samlede undertegnelser op på 1,2 mia. EUR, hvilket er den
næsthøjeste årlige volumen efter et rekordhøjt niveau (1,8 mia. EUR) i 2013. I Rusland er
aktiviteterne blevet indstillet på grund af EU's sanktioner. 940 mio. EUR blev undertegnet i
Ukraine som EIB's bidrag til EU's særlige handlingsplan for Ukraine. Som led i
bestræbelserne på at opfylde tilsagnet om at stille 3 mia. EUR til rådighed i finansiering i
perioden 2014-2016 blev samarbejdet med de ukrainske myndigheder intensiveret parallelt
med dialogen med Kommissionen og EIB og samordningen med andre investorer. De
undertegnede transaktioner omfatter kreditlinjer til udvikling af den private sektor, der
kanaliseres via staten, rammelån til hurtig genopretning og genopbygning, støtte til et
gasrørledningsprojekt og til bygning af Beskyd-jernbanetunnelen, der udgør en del af en
paneuropæisk korridor.
6
kom (2015) 0649 - Ingen titel
1581322_0007.png
I Asien, Centralasien og Latinamerika medførte de sammenlagte undertegnelser på 1,4 mia.
EUR en ny stigning på 0,2 mia. EUR i forhold til 2013. Støtte til klimaindsatsen og
vedvarende energi var fortsat et hovedfokus, der repræsenterede 58 % af undertegnelserne det
år. Andre undertegnelser omfatter en første kreditlinje på 150 mio. EUR med en
forretningsbank i Mexico og den første undertegnelse i Mongoliet på 50 mio. EUR til
investeringer i vand, spildevand og kloakering. EIB undertegnede også en tranche på 70 mio.
EUR til energisammenkoblingen mellem Tadsjikistan og Kirgisistan. Dette projekt har stor
værdi som regionalt samarbejde og er i omfang helt usædvanligt for de centralasiatiske lande.
I Sydafrika blev der undertegnet to lån (i alt 175 mio. EUR) til finansiering af solenergianlæg,
hvilket var en mindskelse fra 260 mio. EUR i 2013.
3.2.
BIDRAG TIL EU'S POLITIKMÅLSÆTNINGER
I afgørelsen fastsættes der tre horisontale overordnede målsætninger for alle regioner, der er
omfattet af EU's budgetgaranti:
i)
ii)
iii)
Udvikling af den lokale private sektor, især støtte til SMV'er.
Udvikling af sociale og økonomiske infrastrukturer.
Tilpasning til og modvirkning af klimaforandringer.
Yderligere understøttende målsætninger omfatter støtte til de generelle principper, der styrer
Unionens optræden udadtil, jf. artikel 21 i TEU, og regional integration mellem
partnerlandene, herunder økonomisk integration mellem førtiltrædelseslande, nabolande og
Unionen.
I samråd med EU-Udenrigstjenesten udarbejdede Kommissionen og EIB en ajourført udgave
6
af de regionale tekniske operationelle retningslinjer, som er gældende for EIB's transaktioner
under EU-garantien i 2014-2020. Retningslinjerne giver vejledning i tilpasningen af omfanget
af EIB's interventioner i forskellige regioner til EU's politikker, programmer og instrumenter.
Retningslinjerne blev oversendt til Europa-Parlamentet og Rådet i maj 2015. Bidraget til
mandatmålsætningen fremgår af følgende figur, der tager hensyn til både
mandattransaktionerne i 2014 og faciliteterne for långivning på egen risiko. Næsten halvdelen
af transaktionerne bidrager til mere end én målsætning. Det gælder især i forbindelse med
klimaindsatsprojekter.
6
Se arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene — SWD(2015) 106 final.
7
kom (2015) 0649 - Ingen titel
1581322_0008.png
Figur 2: Bidrag til mandatmålsætninger (i % og som beløb)
Udvikling af den lokale private sektor, især støtte til små og mellemstore virksomheder
EIB støtter udviklingen af den lokale private sektor på forskellige måder, oftest med
kreditlinjer til lokale finansielle formidlere (fortrinsvis banker) med henblik på videreudlån til
små og mellemstore virksomheder, deltagelse i private equity-fonde og risikovillig kapital til
virksomheder med stort vækstpotentiale, egenkapitalfinansiering for udbydere af
mikrofinansiering og direkte lån til større virksomheder.
I 2014 undertegnede EIB finansiering på 2,7 mia. EUR til 39 projekter, der vil støtte
udviklingen af den lokale private sektor i mandatregioner. 33 af de 39 transaktioner vedrører
nye transaktioner med deres første undertegnelse i 2014, hvoraf de fleste er formidlede
transaktioner, navnlig kreditlinjer til støtte for SMV'er og midcapselskaber (21 transaktioner).
I lighed med de foregående år blev størstedelen af de nye kreditlinjer undertegnet i
førtiltrædelseslandene inden for rammerne af EIB's førtiltrædelsesfacilitet (egen risiko) for
støtte til virksomhederne til modernisering, udvidelse og anvendelse af EU-standarder. I
Middelhavsregionen er der blevet lanceret 4 nye mikrofinansieringsvirksomheder eller private
equity-fonde. Desuden yder 8 direkte finansieringstransaktioner (herunder 3
infrastrukturprojekter) støtte til udvikling af den lokale private sektor enten helt eller delvis.
Udvikling af sociale og økonomiske infrastrukturer
EIB undertegnede i alt 4,1 mia. EUR, hvoraf 41 transaktioner er nye projekter til en værdi af
3,7 mia. EUR, der skal hjælpe med at udvikle sociale og økonomiske infrastruktur i
8
kom (2015) 0649 - Ingen titel
1581322_0009.png
forskellige sektorer (energi, transport, vand og kloakering, sundhed, uddannelse,
byudvikling). EIB undertegnede kontrakter om 15 nye projekter i energisektoren i 2014,
hvoraf 6 er projekter til produktion af energi. EIB støttede også udviklingen af el- og gasnet
med to projekter, der udelukkende fokuserer på udbygning og forbedring af elnet med henblik
på at forbedre pålideligheden og effektiviteten og nå ud til flere husstande og virksomheder.
EIB undertegnede 7 nye projekter i transportsektoren, 6 nye projekter inden for vandforsyning
og kloakering og 5 byudviklingsprojekter. Arbejdsdokumentet indeholder detaljerede
oplysninger om de finansierede projekter.
Tilpasning til og modvirkning af klimaændringer
EIB-støtten til klimaforanstaltninger forblev høj i 2014 med undertegnelser på i alt
2,1 mia. EUR svarende til 31 % af alle undertegnelser i mandatregionerne. Dette niveau
svarer til rekorden i det foregående år og ligger langt over EIB's samlede mål på 25 % af den
totale långivning
7
.
Hovedparten (88 %) af långivningen til klimaforanstaltninger vedrører investeringer i
vedvarende energi, energieffektivitet og bæredygtig transport. EIB's långivning til tilpasning
til klimaændringer udgør 2 % af långivningen til klimaforanstaltninger, hvilket afspejler
udviklingslandenes manglende lyst til at optage lån til tilpasning og denne sektors begrænsede
tiltrækningskraft på private investorer. I erkendelse af, at de regioner, der er omfattet af
afgørelsen, er særligt sårbare over for de aktuelle klimaændringer og fremtidige
klimaændringer, øger EIB integrationen af klimamodstandsdygtighed i sine projekter. Dette
omfatter understøttende teknisk bistand og relevante planlægningsforanstaltninger samt støtte
til specifikke tilpasningsinvesteringer som f.eks. oversvømmelseskontrol og -beskyttelse.
Långivningen til klimaforanstaltninger forblev stærk i Asien med næsten 68 % af
undertegnelserne og nåede op på 54 % i Latinamerika og 100 % af de nye
finansieringstransaktioner i Sydafrika. I Middelhavsområdet gik 31 % af den undertegnede
finansiering i 2014 til klimaforanstaltninger. Der blev også mobiliseret betydelige beløb til
finansiering af klimaprojekter i førtiltrædelseslandene og de østlige naboskabsregioner, men
den samlede andel er mindre på grund af andre vigtige udlånsprioriteringer, især udvikling af
den private sektor.
Tabel 5: Undertegnelser vedrørende långivning til klimaforanstaltninger i 2014 i de regioner, der er omfattet
af afgørelsen
Klimaforanstaltninger under
mio. EUR
Middelhavsområdet
Førtiltrædelseslande
Asien
Latinamerika
Mandat
505
273
45
200
Faciliteter på
egen risiko
-
227
400
150
Klima-
I % af samlede
foranstaltninger
undertegnelser
i alt
505
500
445
350
31 %
21 %
68 %
54 %
7
I henhold til artikel 3, stk. 7, i afgørelse 466/2014/EU skal EIB's finansieringstransaktioner til fordel for
modvirkning af og tilpasning til klimaændringer tegne sig for mindst 25 % af de samlede EIB-
finansieringstransaktioner.
9
kom (2015) 0649 - Ingen titel
1581322_0010.png
Sydafrika
Østlige nabolande, Rusland
Centralasien
I alt i mandatregioner
I % af samlede undertegnelser
175
137
-
1 334
32 %
-
-
-
777
30 %
175
137
-
2 112
100 %
12 %
0%
31 %
Regional integration
I 2014 undertegnede EIB i alt 23 finansieringskontrakter til en værdi af 1,6 mia. EUR (1,1
mia. EUR i 2013) som bidrag til regional integration. Otte kreditlinjer (795 mio. EUR) vil
støtte den regionale integration i førtiltrædelseslandene ved at fremme internationalt
samarbejde og støtte den økonomiske konvergens hen imod EU. I transportsektoren tjener
projekter til at lette mobiliteten på tværs af grænserne (253 mio. EUR), og i energisektoren er
projekter afgørende for at forbedre adgangen til energi i lande, der kan mangle naturlige
energiressourcer (293 mio. EUR).
3.3.
VIRKNING OG MERVÆRDI AF EIB-TRANSAKTIONER
ReM-rammen indeholder en vurdering af EIB's finansieringstransaktioner i hele deres
livscyklus. Den bidrager til at udvælge sunde projekter, som er i overensstemmelse med EU's
prioriteringer baseret på konkrete resultater, og hvor EIB's engagement vil tilføre merværdi. I
vurderingsfasen identificeres der resultatindikatorer med basisniveauer og mål for at
bedømme transaktionens forventede økonomiske, sociale og miljømæssige resultater. I hele
projektets løbetid føres der kontrol med disse resultatindikatorer, og der aflægges rapport på
to vigtige tidspunkter, nemlig ved projektets afslutning og tre år efter projektets afslutning for
direkte foranstaltninger, ved afslutningen af investeringsperioden og ved afslutningen af
private equity-fondes levetid og ved udgangen af tildelingsperioden for udlån via formidlere.
Projekter rates i henhold til tre "søjler":
i)
i søjle 1 rates det forventede bidrag til EU's og landenes prioriteringer og
støtteberettigelse i henhold til målsætningerne for EIB's mandat
ii)
i søjle 2 rates kvaliteten og forsvarligheden af foranstaltningen, baseret på de
forventede resultater
iii)
i søjle 3 rates EIB's forventede finansielle og ikke-finansielle additionalitet.
I 2014 blev 8 transaktioner, der var blevet godkendt under ReM-rammen, afsluttet.
Resultaterne af de såkaldte "ReM Project Completion Reviews" er opsummeret i
arbejdsdokumentet. Da der vil gå flere år, inden transaktioner godkendt under ReM-rammen
producerer faktiske resultater, giver seks udvalgte casestudier i arbejdsdokumentet nogle
faktiske resultater af aktuelle projekter. Nedenfor præsenteres og diskuteres de forventede
resultater af de EIB-finansieringstransaktioner, som blev undertegnet i 2014 i de regioner, der
er omfattet af mandatet. For at undgå dobbelt medregning af projekter og forventede resultater
henvises der i rapporten kun til de forventede resultater og additionaliteten for "nye"
projekter, dvs. dem, for hvilke den første finansieringsaftale blev undertegnet i 2014 – 64 nye
projekter.
10
kom (2015) 0649 - Ingen titel
1581322_0011.png
Figur 3: ReM-ratings pr. søjle for nye transaktioner undertegnet i 2014
Med hensyn til bidraget til målene (ReM
søjle 1)
blev mere end 40 % af de nye 2014-
undertegnelser vurderet som "fremragende", hvilket betyder, at de gav et stort bidrag til både
landenes egne udviklingsmål og EU's prioriteringer for det pågældende land og/eller den
pågældende region. Den resterende del af transaktionerne fik karakteren "god" under søjle 1.
De projekter, som forventes at yde et "godt" bidrag, er i overensstemmelse med målsætninger
under mandatet og kan yde et stort bidrag til enten landets egne eller EU's udviklingsmål og et
moderat bidrag til det andet.
Ratingen af direkte finansieret projekter (ReM
søjle 2)
er baseret på projektets soliditet,
finansielle og økonomiske bæredygtighed og miljømæssige og sociale bæredygtighed. For så
vidt angår formidlede transaktioner bygger ratingen på forventede resultater, vægtet med
risikoovervejelser som målt ved formidlerens sundhed og kvaliteten af driftsmiljøet.
Søjle 2 viser, at 14 % af de nye undertegnede transaktioner forventes at få en fremragende
rating, herunder direkte transaktioner med et økonomisk afkast (ERR) på over 15 % eller
formidlede transaktioner (kreditlinjer), som yder et exceptionelt bidrag til øget adgang til
finansiering samt udvikling af den finansielle sektor i en kontekst med relativt lav risiko.
Mere end 76 % af de nye transaktioner ventes at være "gode". Disse er direkte transaktioner
med et gennemsnitligt ERR på 10 % til 15 % for infrastrukturprojekter eller formidlede
transaktioner, som bidrager til at øge adgangen til finansiering og udvikle den finansielle
sektor, om end i et højrisikomiljø med mindre sandsynlighed for resultater. Seks projekter
modtog en "acceptabel" rating, primært på grund af højrisikomiljøer, der indvirker på
sandsynligheden for at opnå de planlagte resultater.
"Additionalitet" (ReM
søjle 3)
måles som forskellen mellem EIB's bidrag til et
investeringsprojekt og standardiseret markedsfinansiering i tre dimensioner: hvor godt de
finansielle ressourcer dækker projekternes behov, EIB's tekniske bidrag og indvirkning med
hensyn til at højne standarderne og fremme bidrag fra andre kilder. I 2014 forventedes alle
foranstaltninger at medføre fordele for låntagere sammenlignet med markedsfinansiering.
ReM-resultaterne viser, at 14 % af de transaktioner, der blev undertegnet i 2014, forventes at
11
kom (2015) 0649 - Ingen titel
have stor additionalitet - ofte forlænges den længste løbetid for gæld, der er tilgængelig for
låntageren på markedet, med mere end 100 %, den økonomiske levetid for de aktiver, der skal
finansieres, matches med mindst 80 %, og de indtager en førende rolle i forberedelsen,
struktureringen og gennemførelsen af projekter. Andre 70 % forventes at yde et godt bidrag
med betydelig additionalitet - ofte med en kombination af betydelig finansiel additionalitet og
betydelig teknisk bidrag og sektorbidrag eller standarder og sikring. De 14 % af de
undertegnede transaktioner, som vurderedes at kunne give en rimelig additionalitet, var typisk
standardprodukter, hvor der var brug for et begrænset bidrag til projektets udformning,
strukturering eller gennemførelse.
4.
EIB'S SAMARBEJDE MED ANDRE
4.1 SAMARBEJDE MED KOMMISSIONEN
I henhold til mandatet skal Kommissionen, EU-Udenrigstjenesten og EIB samarbejde og
styrke overensstemmelsen mellem EIB's eksterne aktiviteter og EU's eksterne
politikmålsætninger, med det formål at maksimere synergien mellem EIB's finansiering og
EU's budgetmidler, navnlig gennem en regelmæssig og systematisk dialog og tidlig
konsultation om politikker, strategier og projektplanlægning. I 2014 fortsatte
aftalememorandummet (revideret i 2013) mellem Kommissionen, EU-Udenrigstjenesten og
Den Europæiske Investeringsbank vedrørende samarbejde og koordinering i de regioner, der
er omfattet af mandatet, med at blive anvendt — f.eks. gennem udveksling af oplysninger om
projektplanlægning og kontaktoplysninger.
For at afspejle og anvende det nye mandat for 2014-2020 forhandlede og undertegnede
Kommissionen og EIB en revideret garantiaftale og en aftale om inddrivelse i juli 2014.
I den operative plan gav EIB tilsagn om at yde 3 mia. EUR i lån til Ukraine i 2014-2016 inden
for rammerne af EU's initiativ for støtte til Ukraine. I overensstemmelse med Rådets
afgørelser og konklusioner suspenderede EIB alle indgåelses- og due diligence-aktiviteter for
transaktioner i Rusland. I juni 2014 undertegnede Georgien, Moldova og Ukraine
associeringsaftaler med EU.
I syd fornyede EIB sit partnerskab med EU gennem naboskabsinvesteringsfaciliteten (NIF) og
forslog en ny risikokapitalfacilitet til en værdi af op til 300 mio. EUR. EIB vil investere
sammen med EU ved at bidrage med op til 200 mio. EUR ud af egne midler.
Der blev undertegnet to nye rammeaftaler i 2014 med Kongeriget Cambodja og Kongeriget
Bhutan, som baner vej for EIB's transaktioner i disse lande.
EIB deltog i 2014 fortsat aktivt i de regionale ordninger, som kombinerer lån og gavebistand.
EIB samarbejdede tæt med Kommissionen i den tekniske ekspertgruppe under EUBEC (EU
Platform for Blending in External Cooperation). I denne forbindelse deltog EIB aktivt i den
tekniske gruppe vedrørende "Vejledning om mobilisering af ressourcer fra den private sektor,
herunder gennem offentlig-private partnerskaber" og i den tekniske gruppe vedrørende
finansiering af bekæmpelsen af klimaændringer.
I 2014 vedtog EIB fire mål for offentlig politik for at øge overensstemmelsen mellem EIB's
virksomhed og EU-politik. EIB anerkender de rapporteringskrav, der følger af mandatet, men
mener, at dette også giver mulighed for at harmonisere, hvordan EIB rapporterer og
informerer om sin udlånsvirksomhed i og uden for EU. De fire mål er innovation, finansiering
12
kom (2015) 0649 - Ingen titel
1581322_0013.png
af SMV'er og midcapselskaber, infrastruktur og miljø. Derudover opstiller EIB to horisontale
mål, nemlig klimaændringer samt økonomisk og social samhørighed i EU.
Efter OECD's globale forum for gennemsigtighed og informationsudveksling på
skatteområdet (plenarmøde i november 2013 i Jakarta) godkendte og offentliggjorde EIB i
marts 2014 et addendum til NJC-politikken
8
. Det indebærer strenge tidsfrister og betingelser,
og på linje med tilsvarende institutioner er der indført en midlertidig suspension af
anvendelsen af omplaceringskravene for de jurisdiktioner, som har forpligtet sig til at træffe
passende foranstaltninger til at afhjælpe de mangler, der er blevet identificeret af OECD's
globale forum.
I 2014 var EIB også vært for et topmøde med alle de internationale finansieringsinstitutter,
FATF, OECD's globale forum, ECB, EBA, Transparency International og et
civilsamfundsseminar med ikke-statslige organisationer om NCJ og skattespørgsmål.
4.2. SAMARBEJDE MED DEN EUROPÆISKE OMBUDSMAND
Aftalememorandummet fra 2008 mellem EIB og Den Europæiske Ombudsmand danner
grundlag for de to faser af EIB Complaints Mechanism — den interne (EIB-CM) og den
eksterne (EO) — der blev godkendt af EIB's bestyrelse i 2010 efter en omfattende offentlig
høring. Det sikrer en fælles forståelse af formål og ensartet anvendelse i alle de interne og
eksterne dele med særligt fokus på:
En effektiv intern klagemekanisme (EIB-CM), der behandler klager fra eksterne parter
til EIB i alle afdelinger af EIB.
Når det gælder klager med relation til transaktioner uden for EU, herunder de eksterne
mandater, forpligter Den Europæiske Ombudsmand sig til systematisk at udnytte sine
beføjelser til på eget initiativ for at behandle klager, når klageren ikke er statsborger eller
bosiddende i Den Europæiske Union.
Den Europæiske Ombudsmands undersøgelser, med anerkendelse af EIB-CM som den
nødvendige forudgående tilgang.
I 2014 behandlede Den Europæiske Ombudsmand 2 klager vedrørende påstået
fejladministration fra EIB's side i forbindelse med projekter gennemført i lande, der er
omfattet af mandatet for udlån til tredjelande. I Bosnien og Hercegovina gav Den Europæiske
Ombudsmand den klagende part medhold, og EIB vil fortsat samarbejde med Den
Europæiske Ombudsmand om udarbejdelse af et passende svar. I Egypten lukkede EU sagen i
2014. Der blev ikke konstateret tilfælde af fejladministration.
4.3. SAMARBEJDE MED INTERNATIONALE FINANSIERINGSINSTITUTIONER
Samarbejdet med andre internationale finansieringsinstitutter er en integreret del af EIB's
aktiviteter, der varierer fra dialog vedrørende institutionelle forhold, horisontale spørgsmål og
tematiske problemstillinger samt gensidige høringer til avancerede former for operationel
samfinansiering og arbejdsdeling. Dialogerne mellem de internationale finansieringsinstitutter
finder hovedsagelig sted i særlige arbejdsgrupper, der mødes regelmæssigt for at udveksle
bedste praksis eller drøfte specifikke problemstillinger.
8
http://www.eib.org/about/documents/ncj-policy-addendum.htm
13
kom (2015) 0649 - Ingen titel
I 2014 arbejdede EIB sammen med andre multilaterale udviklingsbanker om
udviklingsdagsordenen for perioden efter 2015 og især om en fælles rollefordeling i
forbindelse med udviklingsfinansiering.
EIB's køreplan for Middelhavsområdet, der blev godkendt af ministrene på FEMIP-mødet i
Athen, fungerer som vejledning for EIB's samarbejde i de sydlige nabolande.
Et andet højdepunkt i 2014 var meddelelsen om finansieringsrammen CAMENA til
klimaindsatsen under FEMIP's trustfond med 15 mio. GBP fra Det Forenede Kongerige til
etablering af en ramme for kapacitetsopbygning og nye klimainvesteringer i syd. De første
CAMENA-finansierede projekter forventes godkendt i 2015.
Samarbejdet mellem EIB og Middelhavsunionens sekretariat blev styrket i 2014 med et nyt
aftalememorandum, der blev undertegnet for at sikre kontinuitet i det tætte samarbejde, der
allerede er etableret mellem de to institutioner.
EIB indgik et samarbejde med Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) for at undersøge
metoder til at "maksimere beskæftigelseseffekten af EIB's infrastrukturprojekter" inden for
den bredere ramme bestående af ILO's program om arbejdskraftintensive investeringer.
I 2014 koordinerede EIB gruppens arbejde med udarbejdelse af den fælles rapport om
multilaterale udviklingsbankers klimafinansiering i 2013 og offentliggjorde rapporten i
forbindelse med FN-generalsekretærens klimatopmøde i New York. Som led heri deltog EIB i
OECD's arbejde med at opdatere Rio-markørerne for klimafinansiering og bidrog desuden på
vegne af de multilaterale udviklingsbanker til UNFCCC's toårige vurdering af
klimafinansiering i december 2014.
Omtrent 48 % af undertegnelserne under mandatet blev samfinansieret med andre
internationale finansieringsinstitutter, og 20 % af de transaktioner, der blev undertegnet i
2014, var forbundet med et element af gavebistand fra EU's budget. Foruden de to
transaktioner, der blev finansieret sammen med AFD og KfW, stod EIB i spidsen for seks
andre transaktioner i 2014, hvilket gjorde EIB til den største finansieringsgiver i NIF, da den
har deltaget som enten ledende finansieringsgiver eller medfinansieringsgiver i 66 % af de
projekter, der er blevet godkendt af NIF's bestyrelse siden facilitetens oprettelse. Inden for
rammerne af EU's regionale faciliteter for kombination af lån og gavebistand omfattede
godkendelserne i 2014 132,7 mio. EUR fra EU's budgetmidler som supplement til EIB's lån i
NIF, 10,18 mio. EUR i investeringsfaciliteten for det vestlige Balkan og 5 mio. EUR i
investeringsfaciliteten for Asien.
14