Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0661
Offentligt
1581193_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 16.12.2015
COM(2015) 661 final
2015/0301 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne
i Det Blandede EØS-Udvalg til en ændring af bilag XX (Miljø) til EØS-aftalen
(CO
2
-emissioner)
DA
DA
kom (2015) 0661 - Ingen titel
1581193_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
For at sikre den nødvendige retssikkerhed og ensartethed på det indre marked skal Det
Blandede EØS-Udvalg indarbejde al relevant EU-lovgivning i EØS-aftalen så hurtigt som
muligt efter vedtagelsen.
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Udkastet til Det Blandede EØS-Udvalgs afgørelse (der er knyttet som bilag til forslaget til
Rådets afgørelse) har til formål at ændre bilag XX (Miljø) til EØS-aftalen med henblik på at
indarbejde forordning (EF) nr. 443/2009, (EU) nr. 1014/2010, (EU) nr. 63/2011, (EU) nr.
725/2011, (EU) nr. 429/2012, (EU) nr. 396/2013, (EU) nr. 397/2013, (EU) nr. 333/2014 og
(EU) nr. 6/2015 i EØS-aftalen.
EØS/EFTA-staterne anmoder om tilpasninger, der går videre end rent tekniske justeringer.
Begrundelse for de vigtigste ønskede tilpasninger og foreslået løsning
Ved forordning (EF) nr. 443/2009 indføres et system for præstationsnormer for emissioner fra
nye personbiler. Udkastet til Det Blandede EØS-Udvalgs
afgørelse udvider EU’s system til
EØS/EFTA-staterne, således at systemet kommer til at omfatte alle EØS-stater.
Afgifter for emissionsoverskridelser, jf. artikel 9, stk. 1, i forordning (EF) nr. 443/2009, som
omhandlet i tilpasning (i) i Det Blandede EØS-Udvalgs afgørelse
Der er foretaget den tilpasning, at det påhviler EFTA-Tilsynsmyndigheden at pålægge
fabrikanterne i EØS/EFTA-staterne afgifter for emissionsoverskridelser.
Afgifterne vil blive pålagt for nye personbiler, der sælges i henholdsvis EU og EØS/EFTA-
staterne. Som følge heraf skal afgifterne fordeles mellem EU og EØS/EFTA.
Der foreslås derfor en fordelingsnøgle, således at afgifterne fordeles forholdsmæssigt på
grundlag af andelen af nye personbiler, der registreres i henholdsvis EU eller i EFTA-staterne,
i forhold til det samlede antal nye personbiler, der registreres i EØS.
Opkrævning af afgifter for emissionsoverskridelser, jf. artikel 9, stk. 3, i forordning (EF)
nr. 443/2009, som omhandlet i tilpasning (j) i Det Blandede EØS-Udvalgs afgørelse
Artikel 9, stk. 3, giver Kommissionen retsgrundlag til at fastsætte metoder til opkrævning af
afgifter for emissionsoverskridelser. Disse metoder blev fastsat ved Kommissionens afgørelse
2012/100/EU
1
. Da der i henhold til EØS-aftalen findes en særskilt tilsynsmyndighed og et
særskilt tilsynssystem, er der foretaget den tilpasning, at EFTA-Tilsynsmyndigheden skal tage
stilling til metoderne for opkrævning af afgifter for emissionsoverskridelser. Disse metoder
skal være baseret på Kommissionens metoder.
Fordeling af afgifter for emissionsoverskridelser, jf. artikel 9, stk. 4, i forordning (EF)
nr. 443/2009, som omhandlet i tilpasning (k) i Det Blandede EØS-Udvalgs afgørelse
Det bestemmes i artikel 9, stk. 4, at afgifterne betragtes som indtægter, der indgår i Den
Europæiske Unions almindelige budget.
1
Kommissionens afgørelse 2012/100/EU af 17. februar 2012 om en metode til opkrævning af afgifter for
nye personbilers CO
2
-emissionsoverskridelser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 443/2009, EUT L 47 af 18.2.2012, s. 71.
DA
2
DA
kom (2015) 0661 - Ingen titel
1581193_0003.png
Der er derfor foretaget den tilpasning for EFTA-staterne, at fordelingen af afgifterne for
emissionsoverskridelser, der vedrører EFTA, skal fastlægges.
Anvendelse af forordning (EF) nr. 443/2009 på Liechtenstein, jf. tilpasning (n) i Det Blandede
EØS-Udvalgs afgørelse
De langvarige, meget tætte historiske bånd mellem Liechtenstein og Schweiz er stærkt
påvirket af told- og valutaaftalen mellem de to lande (om oprettelse af en told- og møntunion),
som blev indgået i 1923 (LGBl. nr. 24/1923). Told- og valutaaftalen med Schweiz har også en
væsentlig indvirkning på Liechtensteins miljø- og finanspolitiske strategier. Gennem told- og
valutaaftalen er mange schweiziske miljøbestemmelser umiddelbart gældende i Liechtenstein
eller gennemført i Liechtensteins lovgivning på grundlag af bilaterale aftaler mellem de to
lande.
På denne baggrund har Liechtenstein anmodet om at blive undtaget fra anvendelsen af
forordning (EF) nr. 443/2009 ud fra den betragtning, at anvendelse af den schweiziske
præstationsordning i
Liechtenstein vil sikre opnåelse af de mål, der er fastsat i EU’s
lovgivning.
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
I henhold til artikel 1, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 2894/94 om visse
gennemførelsesbestemmelser til EØS-aftalen skal Rådet på forslag af Kommissionen
fastlægge den holdning, som skal indtages på Unionens vegne til sådanne afgørelser.
Kommissionen forelægger udkastet til Det Blandede EØS-Udvalgs afgørelse til vedtagelse i
Rådet som Unionens holdning. Kommissionen håber snarest muligt at kunne forelægge
forslaget
i
Det
Blandede
EØS-Udvalg.
DA
3
DA
kom (2015) 0661 - Ingen titel
1581193_0004.png
2015/0301 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne
i Det Blandede EØS-Udvalg til en ændring af bilag XX (Miljø) til EØS-aftalen
(CO
2
-emissioner)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 192,
stk. 1, og artikel 218, stk. 9,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 2894/94 af 28. november 1994 om visse
gennemførelsesbestemmelser
til
aftalen
om
Det
Europæiske
Økonomiske
2
Samarbejdsområde , særlig artikel 1, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
Aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
3
("EØS-aftalen") trådte i
kraft den 1. januar 1994.
I henhold til artikel 98 i EØS-aftalen kan Det Blandede EØS-Udvalg beslutte at ændre
bl.a. bilag XX (Miljø) til EØS-aftalen.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 443/2009
4
skal indarbejdes i EØS-
aftalen.
Kommissionens forordning (EU) nr. 1014/2010
5
skal indarbejdes i EØS-aftalen.
Kommissionens forordning (EU) nr. 63/2011
6
skal indarbejdes i EØS-aftalen.
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 725/2011
7
skal indarbejdes i
EØS-aftalen.
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 429/2012
8
skal indarbejdes i
EØS-aftalen.
EFT L 305 af 30.11.1994, s. 6.
EFT L 1 af 3.1.1994, s. 3.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 443/2009 af 23. april 2009 om fastsættelse af
præstationsnormer for nye personbilers emissioner inden for Fællesskabets integrerede tilgang til at
nedbringe CO
2
-emissionerne fra personbiler og lette erhvervskøretøjer (EUT L 140 af 5.6.2009, s. 1).
Kommissionens forordning (EU) nr. 1014/2010 af 10. november 2010 om overvågning og rapportering
af data om registrering af nye personbiler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 443/2009 (EUT L 293 af 11.11.2010, s. 15).
Kommissionens forordning (EU) nr. 63/2011 af 26. januar 2011 om gennemførelsesbestemmelser om
dispensation fra de specifikke CO
2
-emissionsmål i medfør af artikel 11 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 443/2009 (EUT L 23 af 27.1.2011, s. 16).
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 725/2011 af 25. juli 2011 om indførelse af en
procedure for godkendelse og certificering af innovative teknologier til nedbringelse af CO
2
-
emissionerne fra personbiler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 443/2009
(EUT L 194 af 26.7.2011, s. 19).
2
3
4
5
6
7
DA
4
DA
kom (2015) 0661 - Ingen titel
1581193_0005.png
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 396/2013
9
skal indarbejdes i
EØS-aftalen.
Kommissionens forordning (EU) nr. 397/2013
10
skal indarbejdes i EØS-aftalen.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 333/2014
11
skal indarbejdes i
EØS-aftalen.
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2015/6
12
skal indarbejdes i EØS-
aftalen.
Forordning (EF) nr. 443/2009 ophæver Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr.
1753/2000/EF
13
, som er indarbejdet i EØS-aftalen, og som derfor skal udgå af EØS-
aftalen.
Bilag XX (Miljø) til EØS-aftalen bør derfor ændres.
Unionens holdning i Det Blandede EØS-Udvalg bør baseres på det udkast til
afgørelse, der er knyttet til nærværende afgørelse
(13)
(14)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i Det Blandede EØS-Udvalg til den
foreslåede ændring af bilag XX (Miljø) til EØS-aftalen, baseres på det udkast til Det Blandede
EØS-Udvalgs afgørelse, der er knyttet til nærværende afgørelse.
8
9
10
11
12
13
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 429/2012 af 22. maj 2012 om ændring af
forordning (EU) nr. 1014/2010 med henblik på anvendelsen af et fælles format til personbilfabrikanters
underretning om fejl (EUT L 132 af 23.5.2012, s. 11).
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 396/2013 af 30. april 2013 om ændring af
forordning (EU) nr. 1014/2010 med hensyn til krav til overvågning af CO
2
-emissioner fra nye
personbiler (EUT L 120 af 1.5.2013, s. 1).
Kommissionens forordning (EU) nr. 397/2013 af 30. april 2013 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 443/2009 for så vidt angår overvågning af CO
2
-emissioner fra nye
personbiler (EUT L 120 af 1.5.2013, s. 4).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 333/2014 af 11. marts 2014 om ændring af
forordning (EF) nr. 443/2009 for at fastsætte de nærmere bestemmelser for at nå 2020-målet om at
nedbringe CO
2
-emissionerne fra nye personbiler (EUT L 103 af 5.4.2014, s. 15.)
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/6 af 31. oktober 2014 om ændring af bilag I til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 443/2009 for at tage højde for udviklingen i massen
af nye personbiler, der blev registreret i 2011, 2012 og 2013 (EUT L 3 af 7.1.2015, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1753/2000/EF af 22. juni 2000 om en
overvågningsmekanisme for de gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner fra nye personbiler, (EFT L
202 af 10.8.2000, s. 1).
DA
5
DA
kom (2015) 0661 - Ingen titel
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA